بازماندگان دایناسورهای پرنده، نوادگان دایناسورهای تروپود


برداشتن گامی دیگر برای تبدیل جوجه مرغ به دایناسور!

 

پرندگان آخرین بازماندگان دایناسورهای پرنده، نوادگان دایناسورهای تروپود - زیر راسته ای از دایناسورهای گوشتخوار و دوپا - مانند ولوسی‌رپتور هستند. یک جوجه مرغ اگرچه چندان شبیه به تصویری که از یک ولوسی‌رپتور ترسیم کرده ایم، به نظر نمی رسد اما همچنان ممکن است نسبت نزدیکی با آن داشته باشد.

پژوهشگران در تلاش برای درک تغییرات ژنتیکی هستند که ظاهر دایناسورها را تبدیل به پرندگان امروزی کرده و در حقیقت موجب از دست دادن بازوها، پوزه، دم، و پاهای قدرتمند شده است. گروهی از پژوهشگران به رهبری یوآئو فرانسیسکو بوتیهو از دانشگاه شیلی بخشی دیگر از این معما را حل کرده اند.

آنها دریافته اند چرا استخوان نازک نی در پرندگان - یکی از دو استخوان نازک دوقلو که کنار هم در پای یک جوجه مرغ قرار دارند - بیش از اندازه کوتاه است و به اندازه استخوان نازک نی پیشینیان تروپود آنها توسعه نیافته است. با تنظیم ژن هایی مشخص به منظور تغییر رشد استخوان، پژوهشگران نشان داده اند می توانند این روند را در جنین جوجه معکوس کرده و به شکل گیری پاهایی با ظاهری شبیه‌تر به ساختار پاهای دایناسورها کمک کنند.

البته پژوهشگران به جنین ها اجازه رشد تا زمان سر از تخم درآوردن نداده اند اما چگونگی معکوس کردن گامی دیگر در مسیر تکامل را متوجه شده اند که خلق پرندگانی با بیان صفات دایناسوری را امکان‌پذیر می کند.

در نهایت، اگر فردی چگونگی معکوس کردن تمامی تفاوت های بین پرندگان امروزی و دایناسورها را متوجه شود، ما ممکن است قادر به خلق دسته ای دایناسور-پرنده شویم، موجودی که دارای پاها، دم، و پوزه یک دایناسور است. این موجود می تواند یک دایناچیکن یا یک چیکنوساروس باشد. البته این هدفی نیست که گروه پژوهشی در شیلی به دنبال تحقق آن باشند بلکه آنها بیشتر قصد دارند تغییرات ژنتیکی که پرندگان امروزی را شکل داده اند، تشریح کنند.

اما در مقابل افرادی نیز هستند که ایده خلق یک دایناسور کوچک جدید مانند یک دایناچیکن را بسیار جذاب می دانند.

 

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/457728

زبانه‌های خورشیدی

تصویربرداری شگفت‌انگیز ناسا از زبانه‌های خورشیدی

 

 

 

۱۳۹۴/۱۲/۲۶

محققان با استفاده از «رصدخانه دینامیک خورشیدی» ناسا تصاویر شگفت‌انگیزی از سطح خورشید گرفته‌اند. خورشید که دمای سطح آن به یک میلیون درجه فارنهایت‌ می‌رسد زبانه‌هایی از پلاسما به فضا می‌فرستد.

رصدخانه دینامیک خورشیدی که در ۱۱ فوریه سال ۲۰۱۰ میلادی به فضا پرتاب شد مأموریت رصد خورشید را بر عهده دارد.

طبق گزارش ناسا، این تصاویر چگونگی وضعیت میدان‌های مغناطیسی خورشید را تشریح می‌کند و به دانشمندان نشان می‌دهد چگونه میدان مغناطیسی خورشید در سطح و درون آن تغییر می‌کند.

این نقشه مغناطیسی با استفاده از مدل منبع سطح میدان پتانسیل- که مدلی از میدان مغناطیسی در اتمسفر خورشید بر مبنای اندازه‌گیری‌های مغناطیسی در سطح خورشید است – ایجاد شده است. این تصاویر با استفاده از طول موج ماورای بنفش ۱۷۱ آنگستروم گرفته شده است که برای چشم انسان نامریی است.

دیلی میل نیز در همین زمینه گزارش داده است که ویدئویی به مناسبت ششمین سال پرتاب ماهواره رصدخانه دینامیک خورشیدی منتشر شده است که بیش از یک سال فعالیت در سطح خورشید از ابتدای ژانویه ۲۰۱۵ تا ۲۸ ژانویهٔ امسال را نشان می‌دهد.

این تصاویر هر دوازده ثانیه یکبار با ۱۰ طول موج نوری متفاوت گرفته شده تا طیفی کامل از تشعشع ساطع شده به وسیله خورشید را ثبت کند.

با دیدن این تصاویر به نظر می‌رسد خورشید بزرگ‌تر و کوچک‌تر می‌شود. این به دلیل تغییر مدار ماهواره رصدخانه دینامیک خورشیدی در هنگام نزدیک‌تر شدن یا دورترشدن از زمین است.

اما ثبت چنین تصاویری از شیئی  با سرعت تقریبا ۷ هزار مایل بر ساعت (۱۱۲۰۰ کیلومتر بر ساعت)  بسیار شگرف است.

 

ششمین سال فعالیت ماهواره رصدخانه دینامیک خورشیدی یک موفقیت برجسته برای ناسا است زیرا انتظار می‌رفت این ماهواره  تنها پنج سال فعال بماند.

پژوهشگران نتایج اندازه‌گیری‌های مربوط به قدرت و جهت در سطح خورشید را با شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای ترکیب کردند. دانشمندان ناسا عقیده دارند که درک این مطلب که چه چیزی سیستم مغناطیسی خورشید را به وجود می‌آورد می‌تواند در اکتشافات فضایی آینده به آنها کمک کند.

در ماه ژوئن سال گذشته، ماهواره رصدخانه دینامیک خورشیدی تصاویری از یک فوران عظیم در سطح خورشید را ثبت کرد.

پدیده «خروج جرم از تاج خورشیدی» در ۱۸ و ۱۹ ژوئن رصد شدند. ذرات زبانه‌های خورشیدی معمولا نمی‌توانند از جو عبور کنند و به انسان آسیب برسانند اما می‌توانند بر روی سیستم‌های الکترونیکی ماهواره‌ها تاثیر بگذارند.

به رغم همه فعالیت‌های خورشیدی در سال ۲۰۱۵، ستاره‌شناسان هفته گذشته اعلام کردند که خورشید در آرام‌ترین دوره زمانی‌اش در طول یک قرن گذشته است.

 

منبع: دانش و فن فارسی RF

واکنش خبر حق‌الوکاله ۴۸۰ میلیارد تومانی

 حق‌الوکاله‌ام ۸۰۰ میلیون تومان است نه ۴۸۰ میلیارد

 

رسول کوهپایه‌زاده،وکیل مدافع بابک زنجانی در واکنش خبر حق‌الوکاله ۴۸۰ میلیارد تومانی خود در پرونده زنجانی :

 مبلغ حق‌الوکاله‌اش ۸۰۰ میلیون تومان است.

مبلغ حق الوکاله‌ام طبق قرارداد 800 میلیون تومان است که تاکنون یک ریال هم دریافت نکردم.

دادگاه و دادستانی هم در جریان این قرارداد هستند و چیز پنهانی وجود ندارد.برخی سایت‌ها اعلام کرده بودند که مبلغ حق‌الوکاله وکیل بابک زنجانی بر اساس تعرفه ش درصد حدود 480 میلیارد تومان است.

 

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/575336

پرونده دکل حفاری فورچونا

 آزادی متهم اصلی دکل گم‌شده

 

 متهم اصلی پرونده دکل حفاری فورچونا تنها با ارائه وثیقه 5 میلیارد تومانی از زندان آزاد شد.این فرد که برای دوره‌ای مدیریت بر یک شرکت نفتی متعلق به صندوق بازنشستگی نفت را نیز برعهده داشته است هفته گذشته توسط قوه قضاییه بازداشت شده بود.پیگیری حاکی است حکم بازداشت این متهم، شهریورماه سال جاری صادر شد اما اخیرا این حکم اجرایی شده است.گفته می شود فشارهای سنگینی برای آزادی این متهم پس از بازداشت تقریبا یک هفته ای از سوی افراد ذینفوذ به قوه قضائیه وارد شده است.

 

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/575336

مردی با 14 حکم!

14حکم برای یک نفر در یک روز!

 

محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت در یک حرکت محیرالعقول در یک روز و برای یک نفر 14 حکم تنفیذ کرد!

نعمت‌زاده در بهمن‌ماه محمدرضا فیاض، سفیر ایران در امارات را به عنوان معاون توسعه مدیریت و منابع و امور استان‌های وزارت صنعت برگزید.فیاض در اول اسفندماه بدون حضور نعمت‌زاده و فقط با حضور معاون وزیر و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی معارفه شد اما وزیر صنعت با 14 حکم عجیب و غریب به فیاض نشان داد علاقه‌ و اعتماد بسیاری به معاون جدید خود دارد.

حکم تفویض اختیارات رسیدگی به تخلفات اداری،

رئیس کارگروه ارتقای سلامت نظام اداری،

عضو کارگروه راهبری توسعه خدمات الکترونیکی وزارت صنعت،

نماینده وزیر در شورای تحول اداری،

رئیس کمیته ساختار و فناوری‌های مدیریت،

عضو اصلی و رئیس کمیته اجرایی قانون مدیریت خدمات کشوری،

نماینده وزیر در کمیسیون مناقصه،

اختیارات ابلاغ ماموریت‌ها،

رئیس کمیته مدیریت عملکرد،

رئیس ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی وزارت صنعت،

تفویض اختیارات هزینه و تعهد قانون محاسبات،

رئیس شورای فرهنگی و ستاد اقامه نماز،

رئیس کمیته سرمایه انسانی و نماینده تام‌الاختیار

و

 رئیس ستاد مستندسازی اموال غیرمنقول وزارت صنعت از جمله احکام نعمت‌زاده برای فیاض بوده‌اند.

اینکه نعمت‌زاده قصد داشته یک رکورد عجیب ثبت‌ کند یا مساله‌ای دیگر در میان بوده خبر نداریم اما چیزی که می‌دانیم این است که آقای فیاض با این 15 حکم و سمت جدید قطعا پرکارتر از وزیر خواهد بود.

 

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/575336

مردم دانمارک شادترین افراد در دنیا

کشوری که شادترین مردم دنیا را دارد

 

رویترز نوشت جدیدترین گزارش در مورد توسعه و بهبود اقتصادی در کشورهای دنیا نشان می دهد که مردم دانمارک شادترین افراد در دنیا هستند.

گزارش مرکز راه حل توسعه پایدار دانشگاه کلمبیا در آمریکا موسوم به SDSN نشان می دهد که مردم بروندی غمگین ترین افراد در جهان به شمار می روند. کشورهای سوریه، افغانستان و ۸ کشور اطراف صحرای بزرگ آفریقا در رده های بعدی غمگین ترین مردمان جهان قرار دارند.

این گزارش که با هدف تلاش دولت ها به منظور توسعه پایدار و ایجاد رفاه و برابری اقتصادی منتشر می شود اعلام کرده دانمارکی ها امسال توانسته اند جای مردم سوییس را بگیرند.

ایسلند، نروژ، فنلاند، کانادا، هلند،نیوزیلند، استرالیا و سوئد در رده های بعدی شادترین مردم جهان قراردارند.

 

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/575335

انتظار ارزانی

معاون اول رئیس جمهور آب پاکی را روی دست مردم ریخت

 

 معاون اول رئیس‌جمهور:

 مهمترین دستاورد دولت در سال ۹۴ اداره کشور بود، انتظار ارزانی کالا و اجناس در سال ۹۵ انتظار درستی نیست.

 

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/575336

اختلاس راحت!

برخی ها به ‌راحتی اختلاس می‌کنند

 

 معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه:

 با ابراز تاسف نسبت به جایگزینی ضدارزش‌ها به جای ارزش ها در جامعه ، متاسفانه امروز شاهد رفتارهایی هستیم که تا دیروز ناشایست شناخته می‌شد و امروز شاهد ظهور افرادی هستیم که آسوده رشوه می‌گیرند، اختلاس می‌کنند و از آب کره می گیرند.

 

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/575057

پروین اعتصامی «رخشنده»

یاد پروین اعتصامی در زاد روز شاعر

 

25 اسفند یادآور تولد پروین اعتصامی شاعر (‌شاعره) محبوب است.

در100 سال اخیر اما نام 4 شاعر زن بیشتر بر سر زبان ها افتاد. ژاله قائم مقامی و پروین اعتصامی که اشعار کلاسیک می‌سرودند و اولی 5 سال پس از پروین درگذشت و خود پروین اعتصامی که در 35 سالگی و در سال 1320  چشم از جهان بست.

دو نام دیگر هم آشنایند. فروغ فرخ زاد که در سال 1345 درگذشت و سیمین بهبهانی که 28 مرداد سال پیش خاموش شد.

جالب است بدانید نام اصلی پروین اعتصامی «رخشنده» بود و پروین را برای نام شاعرانه خود برگزید اما اکنون همه او را با عنوان «پروین اعتصامی» می‌شناسند.

نکته جالب درباره زندگی پروین این است که نام او با شهرهای مختلف گره خورده است. او در تبریز به دنیا آمد، زندگی مشترک کوتاه خود را در کرمانشاه سپری کرد، در تهران درگذشت و در قم به خاک سپرده شد.

به جز تبریز، کرمانشاه، تهران و قم همچنین می‌توان گیلان و آشتیان هم اشاره کرد. زیرا پدرش (‌یوسف اعتصامی) اگرچه ساکن گیلان بود و اصالتا آشتیانی.

او به خاطر فضای جامعه حرف ها و انتقادات خودرا اززبان حیوانات و اشیا بیان می‌کرد. شیوه‌ای که در شعر خود به وسیله آن به نقد جامعه یا حکومت می پرداخت «مناظره» بود و غالب اشعار او در قالب گفت و گو یا مناظره به یادگار مانده است.

 عمر پروین اما بسیار کوتاه بود. پس از ازدواجی که جز رنج برای او به همراه نداشت و به جدایی انجامید 6 سالی زیست و در۳۵ سالگی در تهران درگذشت و در قم درکنارپدرش به خاک سپرده شد.

 خانه پروین اعتصامی در تبریز- خیابان عباسی- جای گرفته و در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۸۶۸۱ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

  این خانه به تازگی به موزه پروین اعتصامی تبدیل شده است.

 

زادروز او را با یکی از اشعار زیبای وی گرامی می داریم:

 

نهال تازه رسی گفت با درختی خشک

که از چه روی، تورا هیچ برگ و باری نیست

 

چرا بدین صفت از آفتاب سوخته‌ای

مگر به طرف چمن، آب و آبیاری نیست

 

شکوفه‌های من از روشنی چو خورشیدند

به برگ و شاخهٔ من، ذرهٔ غباری نیست

 

چرا ندوخت قبای تو، درزی نوروز

چرا به گوش تو، از ژاله گوشواری نیست

 

شدی خمیده و بی برگ و بار و دم نزدی

به زیر بار جفا، چون تو بردباری نیست

 

مرا صنوبر و شمشاد و گل شدند ندیم

ترا چه شد که رفیقی و دوستاری نیست

 

جواب داد که یاران، رفیق نیم رهند

به روز حادثه، غیر از شکیب، یاری نیست

 

تو قدر خرمی نوبهار عمر بدان

خزان گلشن ما را دگر بهاری نیست

 

از ان به سوختن ما دلت نمی سوزد

کزین سموم، هنوزت به جان شراری نیست

 

شکستگی و درستی تفاوتی نکند

من و ترا چو درین بوستان قراری نیست

 

ز من به طرف چمن سال ها شکوفه شکفت

ز دهر، دیگرم امسال انتظاری نیست

 

بسی به کارگه چرخ پیر بردم رنج

گه شکستگی آگه شدم که کاری نیست

 

تو نیز هم چو من آخر شکسته خواهی شد

حصاریان قضا را ره فراری نیست

 

گهی گران بفروشندمان و گه ارزان

به نرخ سودگر دهر، اعتباری نیست

 

هر آن قماش کزین کارگه برون آید

تمام نقش فریب است، پود و تاری نیست

 

هر آن چه می کند ایام می کند با ما

به دست هیچ کس ای دوست اختیاری نیست

 

به روزگار جوانی، خوش است کوشیدن

چرا که خوشتر ازین، وقت و روزگاری نیست

 

کدام غنچه که خونش به دل نمی‌جوشد

کدام گل که گرفتار طعن خاری نیست

 

کدام شاخه که دست حوادثش نشکست

کدام باغ که یک روز شوره‌زاری نیست

 

کدام قصر دل افروز و پایهٔ محکم

که پیش باد قضا خاک رهگذاری نیست

 

اگر سفینهٔ ما، ساحل نجات ندید

عجب مدار، که این بحر را کناری نیست

 

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/457446

کپک "آسپرژیلوس" در آجیل‌های مانده و کهنه

آجیل "رنگی" نخرید

 

خدادادیان، کارشناس مسئول بهداشت محیط شهرستان کرمانشاه :

وجود کپک "آسپرژیلوس" در آجیل‌های مانده و کهنه، این کپک نوعی سم به نام "آفلا توکسین" از خود ترشح می‌کند که سرطان زا بوده و می‌تواند مسمومیت های شدید را رقم بزند.

حتما به ظاهر آجیل و تازگی آن توجه داشته باشند.

افراد آجیل خام خریده و از خرید آجیل‌های رنگی و براق و بوداده خودداری کنند.

متاسفانه عمده رنگ‌های مورد استفاده برای رنگ کردن آجیل‌ها شیمیایی و سرطان زاست.

آجیل‌های "درهم" کیفیت خوبی ندارند، افراد اقلام آجیل را جداگانه و بصورت خام تهیه کرده و سپس با هم مخلوط کنند.

 

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/457398

میلیون ها مرگ به علت استنشاق هوای آلوده

 

سالانه «پنج و نیم» میلیون نفر به خاطر هوای آلوده می‌میرن

۱۳۹۴/۱۲/۲۵

هر ساله نزدیک به پنج و نیم میلیون نفر در سراسر جهان به علت استنشاق هوای آلوده جان خود را از دست می‌دهند. بیشتر این مرگ‌‌ومیر در دو کشور چین و هند رخ می‌دهد: کشورهایی که سوخت‌های فسیلی و به خصوص زغال سنگ هنوز منبع اصلی گردش چرخ‌های اقتصادی و صنعتی است.

به گزارش واشینگتن پست، نتایج تحقیقی که به تازگی منتشر شده، بیماری‌های ناشی از تنفس هوای آلوده دومین علت مرگ و میر در سراسر جهان به شمار می‌آیند. نخستین دلیل مرگ کشیدن سیگار و بیماری‌های ناشی از آن است که هر ساله جان شش میلیون انسان را در سراسر کره زمین می‌گیرد.

ما بیش از ۹۰ درصد اوقات خود را در داخل خانه یا محل کارمان، که آنهم اغلب یک محیط بسته است، می‌گذرانیم. حتی آلودگی‌های جزیی در داخل خانه می‌تواند بر رشد مغزی کودکان تاثیر منفی بگذارد.

نتایج این تحقیق تازه که در آستانه نشست سالانه انجمن پیشرفت علم در آمریکا منتشر شد، بخشی از یک تلاش جهانی برای شناسایی علل بیماری‌های مختلف است.

آلودگی هوا ناشی از سوخت کارخانه‌ها، وسایط نقلیه و همینطور سوزاندن هیزم و دیگر سوخت‌ها در فضای باز است.

اما خانه‌هایی که هنوز از زغال سنگ یا کود حیوانی به عنوان منبع گرمایی و همینطور پخت و پز و گرم کردن آب استفاده می‌شود، میزان زیادی آلودگی هوا را سبب می‌شوند. این مدل سوخت در کشور هند و همینطور بسیاری از کشورهای آفریقایی رواج دارد.

آلودگی فضای خانه باعث حمله قلبی و سکته می‌شود. هر ساله یک میلیون نفر در چین به همین علت جان خود را از دست می‌دهند. این میزان در هند پانصد هزار نفر و در آمریکا و اتحادیه اروپا سیصد هزار نفر است. تا همین چند سال پیش، خطر آلودگی هوای داخل خانه‌ها بر سلامت چندان در نظر گرفته نمی‌شد.

اما تحقیقات تازه نشان می‌دهد که آلودگی هوای داخل خانه و ساختمان‌ها تاثیری بسیار منفی بیشتر از آنچه قبلا فکر می‌شد دارند. دکتر جوزف آلن، استاد دانشکده بهداشت عمومی هاروارد می‌گوید  ما بیش از ۹۰ درصد اوقات خود را در داخل خانه یا محل کارمان، که آنهم اغلب یک محیط بسته است، می‌گذرانیم. حتی آلودگی‌های جزیی در داخل خانه می‌تواند بر رشد مغزی کودکان تاثیر منفی بگذارد. یکی از عوارض وجود مونواکسیدکربن در هوای استنشاقی کودکان، کند شدن قدرت تصمیم‌گیری آنهاست.

 

منبع: دانش و فن فارسی RF

گونه‌ای جدید از دایناسور: تیراناسور

تیمورلنگی بِه‌گوش' شناسایی شد

25/12/1394

تیمورلنگی بین ۱۷۰ تا ۲۷۰ کیلوگرم وزن داشته و بدنش از پوست و پر پوشیده شده بوده است

گروهی از دانشمندان بین‌المللی گونه‌ای جدید از دایناسور تیراناسور را شناسایی کرده‌ و آن را تیمورلنگی بِه‌گوش (Timurlengia euotica) نام گذاشته‌اند.

محققان آمریکایی و روس و دانشمندان دانشگاه ادینبورو فسیل‌های این دایناسور گوشتخوار را در بیابان قزل‌قوم ازبکستان یافتند و به همین دلیل نام آن را با اقتباس از نام تیمور لنگ، تیمورلنگیا یا تیمورلنگی گذاشتند.

این دانشمندان با سر هم کردن بیست و پنج بخش از بدن این دایناسور اندازه و شکل آن را مشخص کردند.

دکتر استیون بروسات پژوهشگر ارشد این تحقیق از دانشگاه ادینبورو می‌گوید: "این گونه کاملا جدید است و قرابت بسیاری با تی-رکس دارد، اما بسیار کوچکتر است و تقریبا اندازه اسب بوده است."

اما تیراناسورها مدت‌های مدید دایناسورهای کوچکی بودند و در نهایت به بزرگی جثه انسان بودند، اما ناگهان سر و کله تی-رکس پیدا شده است.

تی-رکس (یا شاه تیراناسور) از سر تا دم حدود سیزده متر طول، تا چهار متر ارتفاع و بیش از هفت تن وزن داشته است.

با اینکه دایناسورهایی عظیم‌تر از تی-رکس وجود داشته‌اند، اما تی-رکس همچنان یکی از عظیم‌الجثه‌ترین شکارچیان گوشتخواری است که در کره زمین زندگی کرده اند.

انقطاع بیست میلیون ساله‌ای که در میانه دوره کرتاسه از نظر فسیل‌های دایناسور وجود دارد باعث شده تی-رکس از دیدگاه تکاملی معمایی برای دانشمندان باشد.

تیمورلنگی متعلق به اواسط دوره کرتاسه یعنی ۹۰ میلیون سال پیش است، یعنی زمانی که رد دایناسورها از نظر تکاملی تقریبا گم می‌شود چون فسیلی از آن دوره شناسایی نشده است؛ بنابراین تا اواخر دوره کرتاسه، زمانی که تی-رکس زندگی می‌کرده، "خلا عظیمی" از نظر فسیل دایناسور وجود دارد.

استخوان‌های قرمز استخوان‌هایی است که فسیل آنها یافته شده و دانشمندان از آنها برای بازسازی کل بدن دایناسور استفاده کردند

به دلیل همین انقطاع فسیلی، دانشمندان نمی‌دانند دایناسوری به این بزرگی چگونه و از کدام گونه دایناسور تکامل یافته است.

با یافتن فسیل‌های تیمورلنگی آنها امیدوارند که بتوانند این معما را حل کنند و دریابند چرا تیرانوسورها چنین جثه عظیمی یافته اند: "ویژگی‌های استخوانی تیمورلنگی در تی-رکس هم دیده می‌شود. این ویژگی‌های در حال تکامل به تی-رکس امکان داده بود که در راس هرم غذایی جانوری، چنین برتری بی چون و چرایی داشته باشد."

به عقیده محققان، کلید کشف موضوع، گوش و مغز تیمورلنگی است.

دکتر بروسات می‌گوید: "ججمجه بیش از هر چیز دیگر راز این دایناسور را فاش کرد، گروه تحقیقاتی جمجمه را اسکن کرد تا شکل جمجمه و گوش داخلی را دقیقا مشخص کنند، گوش داخلی این امکان را می دهد که تصویر دقیقی از توانایی‌های حسی این دایناسور پیدا کنیم."

"ما بر اساس سی‌تی‌اسکن می‌توانیم بگوییم که مغز و گوش آن تقریبا مثل تی-رکس بوده است."

"بنابراین تی-رکس کل سیستم پردازشگر مرکزی [این دایناسور] را داشته، هوش او را داشته و حواس تیز او را داشته و شاید همین به تی-رکس امکان داده چنین جثه عظیمی پیدا کند."

تی-رکس گردنی و دمی دراز و سری سنگین داشته اما روی دو پا راه می‌رفته است، بنابراین سیستم تعادلی پیشرفته‌ای در گوش میانی داشته، از این رو دانشمندان نام این این دایناسور را بِه‌گوش گذاشته‌اند.

 

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی

برای جستجوی حیات به سوی مریخ

 اگزو مارس ۲۰۱۶ در جستجوی حیات در مریخ

۱۳۹۴/۱۲/۲۴

روز دوشنبه  کاوشگر اگزو مارس ۲۰۱۶  برای جستجوی حیات به سوی مریخ فرستاده شد.

به گزارش رویترز، این کاوشگر، که بخشی از برنامه «اگزو مارس» مشترک بین اروپا و روسیه است، از ایستگاه فضایی «بایکونور» قزاقستان سفر هفت ماهه خود را آغاز  کرد.

قرار است این کاوشگر به بررسی گازهایی مانند متان در اطراف مریخ بپردازد. همچنین فناوری‌های تازه برای فرود بر سطح مریخ را آزمایش کند.

 در اواخر سال ۲۰۱۴، مریخ‌نورد ناسا، موسوم به «کنجکاوی» (Curiosity) فورانی از گاز متان در اتمسفر این سیاره را کشف کرد.

متان‌‌ همان گازی است که از میدان‌های گازی استخراج می‌شود و بعد از تصفیه به‌عنوان گاز در خانه‌ها، صنایع و دیگر بخش‌ها استفاده می‌شود.

دانشمندان عقیده دارند متان از میکروارگانیسم‌هایی تولید می‌شود که میلیون‌ها سال پیش از بین رفتند و این گاز زیر سطح زمین انباشته شد.

رولف دی گروت یک مقام مسئول در آژانس فضایی اروپا می‌گوید: «اثبات این نکته که حیات روی مریخ وجود دارد یا وجود داشته است، نشان می‌دهد که زمین از نظر وجود حیات منحصر به‌فرد نیست. این موضوع وجود حیات در دیگر نقاط جهان را بسیار محتمل می‌کند».

توضیح دیگری برای وجود متان در اتمسفر مریخ می‌تواند این باشد که این گاز به وسیله پدیده‌هایی مثل اکسیداسیون آهن تولید می‌شود.

بخش دوم ماموریت «اگزو مارس» در سال ۲۰۱۸ فرستادن کاوشگر دیگری به سطح مریخ خواهد بود. این کاوشگر نخستین کاوشگر با قابلیت حرکت در سطح سیاره و حفاری برای جمع‌آوری و تحلیل نمونه مواد خواهد بود.

دی گروت می‌گوید: «تشعشع موجود در فضا هر ماده زیستی را نابود می‌کند. اما در عمق دو متری زمین (خاک مریخ) ممکن است مکان‌هایی در مقابل تشعشع مصون باشند».

در همین زمینه سایت «اسپیس فلایت ناو» از قول آلوارو قیمنز مدیر علوم آژانس فضایی اروپا می‌نویسد که «این توسعه فناوری بسیار با اهمیت است. اگر می‌خواهید در ماموریت‌های آینده به مریخ مشارکت داشته باشید، باید قابلیت فرودآمدن خود را اثبات کنید».

فرود آمدن بر روی سطح مریخ مشکل است که تقریبا همهٔ تلاش‌های قبلی سازمان‌های فضایی روسیه و آمریکا را با دشواری مواجه کرده است.

هزینه ماموریت‌های اگزومارس که پروژه مشترک روسیه و اروپاست، حدود ۱.۳میلیارد یورو برآورد می‌شود. ناسا هم‌‌اکنون دو کاوشگر فعال در سطح مریخ دارد.

 

منبع: دانش و فن فارسی RF

سفر به سوی مریخ

کاوشگر 'حیات' سفر خود را به سوی مریخ آغاز کرد

 

 پروژه مشترک اروپا و روسیه برای بررسی نشانه‌های حیات در مریخ امروز با پرتاب "موفقیت‌آمیز" موشک روسی پروتون از پایگاه فضایی بایکونور در قزاقستان وارد مرحله تازه‌ای شد.

این موشک، کاوشگری را در مدار مریخ قرار خواهد داد تا منشاء گاز متان را در جو این سیاره سرخ بررسی کند، آیا این گاز را میکروب‌ها تولید کرده‌اند یا منشا آن تحولات زمین‌شناختی مریخ است.

این موشک که حامل 'مدارگرد ردیاب گاز در خارج مریخ' (TGO) است، برای اینکه در مسیر پرتابی درست به سوی مریخ قرار بگیرد به ۱۰ ساعت زمان نیاز دارد، موتور موشک باید چندین بار خاموش و روشن شود تا در نهایت با سرعت ۳۳ هزار کیلومتر از زمین دور و رهسپار مریخ شود.

روسیه بارها برای رسیدن به مریخ تلاش کرده، ۱۹ بار، اما تقریبا تمام آنها با شکست مواجه شده‌اند، در بیشتر آنها موشک نتوانست سکوی پرتاب را ترک کند، برخی سرعت خود را بر فراز زمین از دست دادند و بر زمین سقوط کردند، چندتایی هم بر مریخ سقوط کردند و سوختند یا بدون قرار گرفتن در مدار مریخ از کنار آن گذشتند.

اما اگر این بار همه چیز خوب پیش برود مرکز فرمان در دارمشتات آلمان پس از جدا شدن مدارگرد از موشک حامل، تقریبا دوازده ساعت پس از پرتاب، چشم انتظار دریافت علائم آن خواهد بود.

هفت ماه بعد، ۱۶ اکتبر (۲۵ مهر ۱۳۹۵)، مدارگرد به مدار مریخ خواهد رسید و سه روز بعد، مریخ‌نشین اسکیاپارلی از مدارگرد بر سطح مریخ فرود خواهد آمد.

مریخ‌نشین اسکیاپارلی سطح مریخ چند ابزار تحقیقاتی را آزمایش خواهد کرد؛ اما مهندسان فضایی بیشتر علاقمندند که ببینند این مریخ‌نشین چگونه وارد جو مریخ می‌شود، فرود می‌آید و بر سطح مریخ می‌نشیند.

 اسکیاپارلی در واقع مجموعه‌ای از فناوری‌ها مثل رادار، کامپیوتر و الگوریتم‌های آنها تست خواهد کرد تا با استفاده از نتایج آن، مریخ‌نوردی در بریتانیا ساخته و آماده سفر به مریخ شود و از عمق خاک این سیاره نمونه‌برداری کند.

این کار برای سال ۲۰۱۸ برنامه‌ریزی شده اما با توجه به مسئله بودجه و برنامه‌ریزی، اکنون بیشتر به نظر می‌رسد این کار به سال ۲۰۲۰ موکول شود.

اما این موضوع تاثیری در ماموریت مدارگرد ندارد. مدارگرد پس از جدا شدن مریخ‌نشین، بقیه سال در مداری به فاصله چهار صد کیلومتری از سطح مریخ گازهای جو این سیاره را با دقت بررسی خواهد کرد.

بیش از سایر گازها، متان در مرکز توجه خواهد بود، مشاهدات قبلی با ماهواره، تلسکوپ‌های زمینی و مریخ‌نورد کیوریاسیتی آمریکا مقدار بسیار کمی هیدروکربن در جو مریخ یافته‌اند، چند میکروگرم در لیتر.

شگفتی در همین جا است. اشعه ماوراء بنفش باید این گاز را در عرض چند صد سال از جو مریخ پاک کند بنابراین وجود این گاز به این معنی است که تولید آن به نحوی ادامه دارد.

 

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی

خبرها

سرقت پیرمرد مسلح از یک بانک

 

 پیرمرد سارقی که پس از پایان ساعت کار بانک وارد آنجا شده بود با تهدید اسلحه موفق شد  14 میلیون تومان پول نقد سرقت کند.

عصر روز شنبه، کارمندان بانک ملی شعبه تجریش هنگامی‌که مشغول جمع کردن وسایل خود بودند تا به خانه بروند با پیرمرد مسلحی روبرو شدند.

پیرمرد که اسلحه کلت را در دستش گرفته بود و کارمندان را تهدید می کرد، از آنها خواست تمام پولهای نقد شعبه را در اختیارش قرار دهند و در غیر اینصورت همه را با شلیک گلوله خواهد کشت.

کارمندان که متوجه نشده بودند پیرمرد مسلح بعد از تعطیلی بانک، وارد آنجا شده است سرانجام تسلیم تهدیدهای او شده و سارق پیر با سرقت 14 میلیون تومان پول نقد موفق شد از بانک خارج شود.

 

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/574833

***

 تولید نازکترین لنز جهان

 

 تیمی از محققان استرالیایی موفق به تولید نازکترین لنز جهان شده‌اند که به ادعای آنها، 2000 برابر نازکتر از موی انسان است.

محققان به رهبری یوری لو از دانشگاه ملی استرالیا مدعی هستند که اندازه لنز آن‌ها 6.3 نانومتر است که در مقایسه، کوچکترین لنز قبلی دارای ضخامت 50 نانومتری بوده است.

به گفته دانشمندان، این لنز می‌تواند کاربردهای متحول‌کننده‌ای در حوزه‌های علمی، فناوری و بهداشتی داشته باشد و همچنین می‌توان از آن برای ساخت نمایشگرهای رایانه‌ای قابل خم شدن بهره برد اگرچه لنزهای جدید در حال حاضر توسط شرکت‌های فناورانه آزمایش و پیش‌ساخت نمایشگرهای تلویزیون و رایانه قابل لوله کردن یا تا کردن ساخته شده اما تولید انبوه آن‌ها با قیمت پائین هنوز محقق نشده است.

لو اظهار کرد: این نوع ماده بهترین کاندید برای نمایشگرهای منعطف آینده به شمار می‌رود. کاربرد دیگر این لنز می‌تواند آکایه‌های میکرولنز باشد که از چشم مرکب حشرات تقلید می‌کند.

به گفته لو، یک بلور موسوم به "دی‌سولفید مولیبدن" عنصر اصلی این ماده است. محققان با استفاده از یک پرتو یونی، لایه‌های بلور را بصورت اتم به اتم تراشیده تا جسمی با ظاهر گنبدی شکل لنز تولید کنند. آن‌ها در مرحله اول این فرآیند از نوار چسب برای برداشتن تکه‌ای از بلور استفاده کردند که از آن، محصول نهایی را ساختند.

به گفته دانشمندان، دستکاری جریان نور در مقیاس اتمی می‌تواند به کوچک‌سازی بی‌سابقه‌ای در ساخت دوربین‌ها منجر شود.

جزئیات این تحقیق در مجله Light: Science and Applications منتشر شده است.

 

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/574790

***

 افشای اختلاس ۸ میلیاردی در فروشگاه رفاه

 

گلزاده،مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه از اختلاس ۸ میلیارد تومانی و فروش ۵ میلیارد تومان بن خرید به ۱۱ شرکت صوری در دولت قبل خبر داد.

مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه :

 در دولت قبل ۱۰۰ نفر به صورت غیرقانونی به استخدام رسمی شرکت رفاه درآمدند که امروز برای این اقدامات غیرقانونی در دولت احمدی‌نژاد پرونده‌های حقوقی تشکیل دادیم و به مراجع قانونی شکایت کردیم.



 اختلاس ۱۳ میلیارد تومانی از فروشگاه‌های رفاه در دولت قبل

 در سال ۹۲ قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۵ میلیارد تومان از این فروشگاه‌ها خارج شد همچنین در سال ۹۱ هم همچنین مدیران وقت ۸ میلیارد تومان اختلاس کردند.

 به دلیل ضعف سیستم مالی در سال‌های گذشته مبلغ ۵ میلیارد تومان از این سیستم اختلاس شد که با سود آن به ۸ میلیارد تومان رسید،  پرونده‌های حقوقی تشکیل شده و به مراجع قضایی شکایت کردیم تا مبالغ اختلاس شده به سیستم برگردد.

 ۵ میلیارد تومان دیگر که از سیستم خارج شده است بن خرید بوده که به ۱۱ شرکت صوری یک شبه فروخته شد که نیمی از آن را به شرکت برگرداندیم.

 معتقدم این اقدامات از اراده مدیران خارج بوده و عده‌ای در این اقدامات غیرقانونی دخیل بوده‌اند اما از مدیران وقت دولت گذشته بابت این دو پرونده شکایت کرده‌ایم.

 

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/574712

***

اعتصاب بیش از 600 کارگر شرکت هپکو

 

کارگران شرکت هپکو که سه ماه است حقوق و عیدی پایان سال خویش را دریافت نکرده اند، می گویند: برخی از مدیران شرکت هپکو حقوقی بیش از سه میلیون تومان را دریافت می کنند و ما که حقوقمان بیش از یک میلیون تومان هم نیست الان سه ماه است حقوقی از شرکت دریافت نکرده ایم.این کارگران می افزایند: مدیر و رئیس کارخانه از پرداخت اضافه حقوق کارگران نیز خودداری می کنند و آن را به سال جاری موکول کرده اند.

 

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/574604

***

 روسری

 

نقویان با توسری نمی توان روسری به سر افراد کرد، بلکه باید توی سر درست شود تا روسری، سر شود! نقویان درباره وضعیت اجتماعی یزد هم گفت که وضعیت طلاق در یزد رو به افزایش است و "یزد در حال آلوده شدن است."

 

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/574604

***

 خودکشی جوان 30 ساله در پاساژ پایتخت

 

جوان 30 ساله ای با پریدن از ساختمان پاساژ پایتخت در خیابان میرداماد به زندگی اش پایان داد.

ساعت 16 عصر امروز جوان 30 ساله ای پس رفتن به طبقات بالایی پاساژ پایتخت در خیابان میرداماد اقدام به پریدن به خیابان کرد.

 با حضور نیروهای اورژانس در محل مشخص شد جوان 30 ساله به علت شدت جراحات جانش را از دست داده است.

 

منبع: http://www.tabnak.ir/fa/news/574659

 

 

خبرهای علمی

خبرهای علمی

کاوشگر 'حیات' سفر خود را به سوی مریخ آغاز کرد

 

 پروژه مشترک اروپا و روسیه برای بررسی نشانه‌های حیات در مریخ امروز با پرتاب "موفقیت‌آمیز" موشک روسی پروتون از پایگاه فضایی بایکونور در قزاقستان وارد مرحله تازه‌ای شد.

این موشک، کاوشگری را در مدار مریخ قرار خواهد داد تا منشاء گاز متان را در جو این سیاره سرخ بررسی کند، آیا این گاز را میکروب‌ها تولید کرده‌اند یا منشا آن تحولات زمین‌شناختی مریخ است.

این موشک که حامل 'مدارگرد ردیاب گاز در خارج مریخ' (TGO) است، برای اینکه در مسیر پرتابی درست به سوی مریخ قرار بگیرد به ۱۰ ساعت زمان نیاز دارد، موتور موشک باید چندین بار خاموش و روشن شود تا در نهایت با سرعت ۳۳ هزار کیلومتر از زمین دور و رهسپار مریخ شود.

روسیه بارها برای رسیدن به مریخ تلاش کرده، ۱۹ بار، اما تقریبا تمام آنها با شکست مواجه شده‌اند، در بیشتر آنها موشک نتوانست سکوی پرتاب را ترک کند، برخی سرعت خود را بر فراز زمین از دست دادند و بر زمین سقوط کردند، چندتایی هم بر مریخ سقوط کردند و سوختند یا بدون قرار گرفتن در مدار مریخ از کنار آن گذشتند.

اما اگر این بار همه چیز خوب پیش برود مرکز فرمان در دارمشتات آلمان پس از جدا شدن مدارگرد از موشک حامل، تقریبا دوازده ساعت پس از پرتاب، چشم انتظار دریافت علائم آن خواهد بود.

هفت ماه بعد، ۱۶ اکتبر (۲۵ مهر ۱۳۹۵)، مدارگرد به مدار مریخ خواهد رسید و سه روز بعد، مریخ‌نشین اسکیاپارلی از مدارگرد بر سطح مریخ فرود خواهد آمد.

مریخ‌نشین اسکیاپارلی سطح مریخ چند ابزار تحقیقاتی را آزمایش خواهد کرد؛ اما مهندسان فضایی بیشتر علاقمندند که ببینند این مریخ‌نشین چگونه وارد جو مریخ می‌شود، فرود می‌آید و بر سطح مریخ می‌نشیند.

 اسکیاپارلی در واقع مجموعه‌ای از فناوری‌ها مثل رادار، کامپیوتر و الگوریتم‌های آنها تست خواهد کرد تا با استفاده از نتایج آن، مریخ‌نوردی در بریتانیا ساخته و آماده سفر به مریخ شود و از عمق خاک این سیاره نمونه‌برداری کند.

این کار برای سال ۲۰۱۸ برنامه‌ریزی شده اما با توجه به مسئله بودجه و برنامه‌ریزی، اکنون بیشتر به نظر می‌رسد این کار به سال ۲۰۲۰ موکول شود.

اما این موضوع تاثیری در ماموریت مدارگرد ندارد. مدارگرد پس از جدا شدن مریخ‌نشین، بقیه سال در مداری به فاصله چهار صد کیلومتری از سطح مریخ گازهای جو این سیاره را با دقت بررسی خواهد کرد.

بیش از سایر گازها، متان در مرکز توجه خواهد بود، مشاهدات قبلی با ماهواره، تلسکوپ‌های زمینی و مریخ‌نورد کیوریاسیتی آمریکا مقدار بسیار کمی هیدروکربن در جو مریخ یافته‌اند، چند میکروگرم در لیتر.

شگفتی در همین جا است. اشعه ماوراء بنفش باید این گاز را در عرض چند صد سال از جو مریخ پاک کند بنابراین وجود این گاز به این معنی است که تولید آن به نحوی ادامه دارد.

 

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی

 

 اگزو مارس ۲۰۱۶ در جستجوی حیات در مریخ

۱۳۹۴/۱۲/۲۴

روز دوشنبه  کاوشگر اگزو مارس ۲۰۱۶  برای جستجوی حیات به سوی مریخ فرستاده شد.

به گزارش رویترز، این کاوشگر، که بخشی از برنامه «اگزو مارس» مشترک بین اروپا و روسیه است، از ایستگاه فضایی «بایکونور» قزاقستان سفر هفت ماهه خود را آغاز  کرد.

قرار است این کاوشگر به بررسی گازهایی مانند متان در اطراف مریخ بپردازد. همچنین فناوری‌های تازه برای فرود بر سطح مریخ را آزمایش کند.

 در اواخر سال ۲۰۱۴، مریخ‌نورد ناسا، موسوم به «کنجکاوی» (Curiosity) فورانی از گاز متان در اتمسفر این سیاره را کشف کرد.

متان‌‌ همان گازی است که از میدان‌های گازی استخراج می‌شود و بعد از تصفیه به‌عنوان گاز در خانه‌ها، صنایع و دیگر بخش‌ها استفاده می‌شود.

دانشمندان عقیده دارند متان از میکروارگانیسم‌هایی تولید می‌شود که میلیون‌ها سال پیش از بین رفتند و این گاز زیر سطح زمین انباشته شد.

رولف دی گروت یک مقام مسئول در آژانس فضایی اروپا می‌گوید: «اثبات این نکته که حیات روی مریخ وجود دارد یا وجود داشته است، نشان می‌دهد که زمین از نظر وجود حیات منحصر به‌فرد نیست. این موضوع وجود حیات در دیگر نقاط جهان را بسیار محتمل می‌کند».

توضیح دیگری برای وجود متان در اتمسفر مریخ می‌تواند این باشد که این گاز به وسیله پدیده‌هایی مثل اکسیداسیون آهن تولید می‌شود.

بخش دوم ماموریت «اگزو مارس» در سال ۲۰۱۸ فرستادن کاوشگر دیگری به سطح مریخ خواهد بود. این کاوشگر نخستین کاوشگر با قابلیت حرکت در سطح سیاره و حفاری برای جمع‌آوری و تحلیل نمونه مواد خواهد بود.

دی گروت می‌گوید: «تشعشع موجود در فضا هر ماده زیستی را نابود می‌کند. اما در عمق دو متری زمین (خاک مریخ) ممکن است مکان‌هایی در مقابل تشعشع مصون باشند».

در همین زمینه سایت «اسپیس فلایت ناو» از قول آلوارو قیمنز مدیر علوم آژانس فضایی اروپا می‌نویسد که «این توسعه فناوری بسیار با اهمیت است. اگر می‌خواهید در ماموریت‌های آینده به مریخ مشارکت داشته باشید، باید قابلیت فرودآمدن خود را اثبات کنید».

فرود آمدن بر روی سطح مریخ مشکل است که تقریبا همهٔ تلاش‌های قبلی سازمان‌های فضایی روسیه و آمریکا را با دشواری مواجه کرده است.

هزینه ماموریت‌های اگزومارس که پروژه مشترک روسیه و اروپاست، حدود ۱.۳میلیارد یورو برآورد می‌شود. ناسا هم‌‌اکنون دو کاوشگر فعال در سطح مریخ دارد.

منبع: دانش و فن فارسی RF

 

 استفاده از سلول‌های بنیادی برای درمان آب مروارید

۱۳۹۴/۱۲/۲۳

دو گروه از دانشمندان به راه‌حل‌هایی ابتکاری برای کمک به رفع عیوب بینایی دست یافته‌اند.

محققان در یک آزمایش، روشی برای جراحی ابداع کردند که بافت‌های صدمه‌دیده در اثر آب مروارید را با سلول‌های بنیادی جانشین می‌کند.

در آزمایشی دیگر، یک گروه از محققان ژاپنی روشی برای تبدیل سلول‌های معمولی پوست به انواع سلول‌های چشمی یافتند.

هر دو آزمایش روش‌هایی برای جایگزینی جراحی‌های کنونی آب مروارید یا قرنیه پیشنهاد می‌کنند.

دکترجولی دانیلز، متخصص بیماری‌های چشم از دانشگاه کالج لندن، می‌گوید این دو آزمایش بیانگر قدرت قابل توجه درمانی و احیا‌کنندگی سلول‌های بنیادی است.

آب مروارید، کدر شدن عدسی چشم است که منجر به مشکلات بینایی می‌شود. عدسی از آب و پروتئین ساخته شده و شفاف است تا نور بتواند از آن عبور کند. گاهی اوقات بخشی از این پروتئین‌ها تغییر یافته و منجر به کدر شدن قسمت‌هایی از عدسی می‌شود. در نتیجه نور به خوبی به شبکیه نمی‌رسد و اختلال بینایی ایجاد می‌شود.

 در مراحل اولیه، استفاده از نور قوی و عینک، مشکلات بینایی ناشی از آب مروارید را کمتر می‌کند. اما در مراحل بعدی بیماری، انجام جراحی برای بهبود بینایی ضروری است.

آب مروارید عامل اصلی نابینایی در دنیاست. مطالعات نشان می‌دهد بیش از نیمی از مردم آمریکا تا سن ۸۰ سالگی مبتلا به آب مروارید می‌شوند. سالانه حدود ۲۰ میلیون نفر در سراسر دنیاجراحی آب مروارید انجام می‌دهند. بعضی از نوزادان هم در بدو تولد مبتلا به آب مروارید هستند.

به گزارش یونایتدپرس در آزمایشی که روی نوزادان مبتلا به آب مروارید انجام گرفته، محققان از روشی برای برداشتن عدسی صدمه دیده چشم و حفظ سلول‌های بنیادی اصلی استفاده کردند.

دکتر علی جلیلیان، سخنگوی آکادمی چشم پزشکی آمریکا، که در این تحقیق شرکت نداشته، می‌گوید مشخص نیست بتوان این روش را در مورد آب مروارید که در بزرگسالان شایع است نیز به کار برد. اما قطعا این یافته‌ها جالب و هیجان‌انگیز هستند.

جلیلیان همچنین می‌گوید این مطالعه فقط برای مدتی کوتاه بر روی این کودکان انجام شده و مشخص نیست اثرات بلندمدت آن بر بینایی چه خواهد بود. یک ریسک این است که آب مروارید به عدسی ترمیم شده با سلول‌های بنیادی بازگردد.

نوزادان ممکن است از یک چشم یا هر دو چشم مبتلا به آب مروارید باشند. تقریبا از هر ۱۰ هزار کودک سه نفر مبتلا به آب مروارید است.

دانشمندان این روش‌های جدید را ابتدا روی خرگوش‌ها، سپس روی میمون‌ها، و در نهایت روی ۱۲ نوزاد مبتلا به آب مروارید امتحان کردند.

آنها آزمایش‌های بالینی را روی کودکان مبتلا به آب مروارید با سن بیش از دو سال انجام دادند تا ببینند آیا عدسی چشم را می توان در انسان‌ها به وسیله روش‌های جراحی ترمیم کرد یا نه.

عدسی چشم همه آن ۱۲ نوزاد شفاف شد. بینایی آنان در حین رشد آزمایش خواهد شد.

 

منبع: دانش و فن فارسی RF

 

محمدرضا شجریان


 

همیشه نمی‌توان موسیقی ایران را به چند نام محدود کرد


 

محمدرضا شجریان به عادتی که از این استاد برجسته موسیقی کشورمان سراغ داریم، کمتر سخن می‌گوید اما این موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز، خواننده، سازساز و خوشنویس کشورمان به مناسب فرارسیدن نوروز، برخی از ناگفته‌هایش را بر زبان آورده که حاوی نکات مهمی درباره فضای کنونی موسیقی ایران و همچنین فضای فرهنگی کشورمان است.

گزیده‌ای از تازه‌ترین گفت و گوی استاد محمدرضا شجریان که در مهرنامه منتشر شده را می‌‌خوانید:

- هنر باید در خدمت انسانیت قرار گیرد؛ لااقل دیدگاه من در طول فعالیت های هنری ام این بوده است و بنابراین خودم هم در این سمت و سو حرکت کرده ام. همیشه خواسته ام دغدغه های مردم -لااقل بخشی از آن- را در آثارم بازتاب دهم. تنها مساله ای که برایم اهمیت داشته، همراهی با آنان بوده است.

- رئیس‌جمهور و وزیر ارشاد مخالف ممنوعیت من از کار هستند. گروه‌هایی هستند که با اسم‌های مطرح مشکل دارند. برای خودشان خبرگزاری، روزنامه و رسانه هم دارند. علت اینکه مشکلشان با من چیست، نمی‌دانم؛ همانطور که نمی‌دانم چرا تا این اندازه کینه‌توزانه رفتار می‌کنند. چیزی که در این میان مشخص است، اینکه این آدم‌ها نه من را از نزدیک دیده‌اند و نه چیزی از هنر می‌دانند.

- من چندین و چند اثر صوتی و تصویری دارم اما 6 تا 7 سال است که مجوزی برای کارهایم صادر نشده است و نمی‌توانم منتشر کنم. این آثار همراه با گروه شهناز و ارکسترهای بزرگ و گروه‌های دیگر است. حالا منتظرم روزی مخاطبان آنها را بشوند.

- انتشار آلبوم در خارج از کشور فایده‌ای ندارد. شاید بازده مالی داشته باشد اما بازدهی هنری ندارد. به خصوص در شرایطی که موسیقی ما با آن مواجه است و یک اثر که برای هنرمند کلی هزینه مادی و هنری داشته است، روی سایت‌هایشان می‌گذارند و همه هم آن را به صورت مجانی دانلود می‌کنند. این نبود قانون کپی رایت -که من در خانه موسیقی مشغول کار بر روی ان هستیم- در این سال‌ها بزرگ ترین دشمنی را به هنر و هنرمندان کرده است. تعدادی برای سود خودشان تمام زحمت یک هنرمند را به باد می‌دهند. تمام آثار من از آنهایی که منتشر شده تا آثار خصوصی‌ام روی سایت‌ها برای دانلود وجود دارد. همه کسانی هم که این کارها را می‌منند، ادعای کار هنری و فرهنگی دارند.

- هیچ‌کس از رادیو و تلویزیون گرفته تا سایت‌ها و غیره حق ندارد هنر را به نفع خودش مصادره کند. حقوق مؤلف و مصنف باید درست شود. ما سال‌هاست که داریم در این خصوص حرف می‌زنیم و درباره این مساله گلایه کرده ایم و شکایت؛ ما گفتیم و گفتیم؛ اما هیچ کس رعایت نمی‌کند. هنرمند که تنهایی نمی‌تواند کار را پیش ببرد؛ این دولت است که بایستی پیگیر قوانین مملکتی باشد. کپی رایت باید قانون جاری کشور باشد و به آن عمل شود و کسی که عدول می‌کند، باید مجازات شود. در هیچ کجای دنیا با اثر هنری با این شکل برخورد نمی کنند.

- (درباره پخش آثارش از صداوسیما بدون کسب مجوز از او) تمام جبهه گیری‌ها علیه من از همان زمان شروع شد. در رسانه‌هایشان هرچه خواستند نوشتند. حتی رییس صداوسیما (ضرغامی) هم حرف های زیادی زد؛ در حالی که اینها هیچ کدامشان نه سر پیاز بودند و نه ته پیاز. (در پاسخ به پیگیری حقوقی) شکایت کردم و اتفاقاً در دادگاه همین کشور هم به نفع من رای دادند؛ اما باز هم به جایی نرسید.

- ببینید مساله اینجاست که اختیارات قانونی گاهی نامشخص است و هرکس می‌تواند تصمیمی که دلش می‌خواهد بگیرد. مثلاً می‌گویند در این شهر نباید موسیقی اجرا شود؟ چرا؟ همان برنامه در شهر کناری اجرا شده است، مجوز شعر دارد، مجوز موسیقی دارد، تمامی هنرمندانش بارها استعلام شده اند؛ اما نمی تواند در یک شهر اجرا شود... باید بعضی چیزها مشخص شود. اینکه موسیقی در کشور ما حرام است یا حلال؟... کار یک هنرمند همین است. سال ها درس خوانده است و سال‌ها وقت گذاشته تا در یک گروه ساز بزند؛ وقتی شما مانع اجرای او می‌شوید، درآمدش از کجا باید باشد؟ از کجا باید زندگی اش را بگذراند؟ اصلاً چه دلیل و منطقی پشت این ماجرا هست؟

- اصرار من به کار با نوازندگان جوان، این است که آنها برای ادامه فعالیت‌هایشان انگیزه پیدا کنند. همیشه که نمی‌توان موسیقی ایران را به چند نام محدود کرد. باید شرایط را برای نسل‌های بعدی هم فراهم کرد و من دلم می‌خواهد در این زمینه نقش داشته باشم. وقتی یک نوازنده کنار می‌نشیند، خواه ناخواه انگیزه پیدا می‌کند و تلاش می‌کند تا کیفیت سازش را بالا ببرد؛ چون می‌تواند که این اتفاق برایش مسئولیت می‌آورد. همین هم می‌تواند در رشد در رشد مطلوب و کیفیت نوازنده ها تاثیر بگذارد. این هم فقط محدود به من نیست؛ هر نوازنده جوانی که کنار یک خواننده یا آهنگساز نامی قرار گیرد، سعی می‌کند خودش و سازش را به او نزدیک کند. در واقع فکر می‌کنم حالا که جایگاهی دارم، این امکان را برای هنرمندان جوان بدهم تا آنها هم مطرح شوند و حرفی برای گفتن داشته باشند. هنرمندان جوان ما پرانگیزه و با استعداد هستند و اگر راه را برایشان باز کنید، نتیجه بسیار خوبی می‌گیرد.

- مهم‌ترین منتقد آوازم همیشه خودم بوده‌ام؛ طبیعی است که شروع به آواز خواندن کردم، به اندازه الان تجربه نداشتم. درست است که جوان بودم و صدایم را خوب در می‌آوردم و قدرت اجرای تحریر داشتم اما حالا که به آثار آن دورانم گوش می‌کنم، متوجه این مساله می‌شوم که گاهی در خوانندگان کارهای اضافی کرده‌ام و در جاهایی ضعف دارم. از همان ابتدا هم این نقد را به خودم داشتم. آن زمان امکان ضبط کار به این شکل وجود نداشت؛ بنابراین وقتی آثارم را در رادیو می‌شنیدم، مدام می‌گفتم باید اینجایش را این طور می‌خواندم و آنجایش را آن طور.

- هر آوازخوان جوانی خواه ناخواه در بخشی از کارهایش ناپختگی دارد؛ اما آواز من از چهل سالگی به بعد جاافتاده‌تر و کارهایم بهتر شد؛ انگار از آن زمان خودم را پیدا کردم و شیوه خودم را به دست آوردم. من تا قبل از 40 سالگی روی شیوه‌های دیگران کار می‌کردم. (و حالا سی و پنج سال می‌گذرد...) همچنان روی آوازم کار می‌کنم اما از آن زمان جمله بندی‌هایم فرق می‌کند و اصلاً منطق آوازم متفاوت شده است. از آن طرف شعرخوانی و ارایه شعر پخته تر است؛ البته خیلی وقت‌ها هم بوده که در همان جوانی آواز را خوب خوانده‌ام اما همیشه این طور نبوده است.

- یک آوازخوان وقتی یک شعر می‌خواند، باید حق شعر را ادا کرده و امانت‌داری کند؛ من هم همین نگاه را به یک شعر در آوازهایم داشته‌ام؛ چون معتقدم سرمایه ی ما مفاهیم شعری است و وظیفه دارم این سرمایه را به شنونده منتقل کنم. شما وقتی روی شعری به صورت دکلمه می خوانید، سعی می‌کنید، درست بخوانید و شنونده متوجه ماجرا بشود. هنگام آواز خواندن همین است، ما داریم حرف می‌زنیم؛ اما با زبان آواز و به همین خاطر باید آن را درست منتقل کنیم. به همین خاطر سعی می‌کنم از کشش های اضافی پرهیز کنم. این مساله‌ای است که اساتید موسیقی ما هم روی این مساله تاکید داشتند.

مثلاً استاد برومند و استاد بنان در این باره با من حرف زدند. یک بار استاد برومند به من گفتد: «نمی دانم چرا آوازخوان‌ها فکر می‌کنند هر چقدر این سیلاب‌ها را بیشتر بکشند، آوازشان بهتر می‌شود؟» یک بار هم در رادیو آوازی می‌خواندم که استاد بنان، ناظر ضبط ما بود. وقتی از استودیو بیرون آمدم، گفتند: «شجریان لازم نیست تا این اندازه روی کلمات تاکید کنی، همان طور که حرف می‌زنی شعر را بخوان. مگر وقتی صحبت می‌کنی، اینقدر روی حرف‌ها تاکید می‌کنی؟» من این شیوه‌ها را پی گرفتم که راه بسیار درستی بود. یک بار هم استاد دادبه به من گفتند که غزل خوانی یعنی همان طور که غزل را می‌‍‌خوانی، آوار بخوانی و از کشش‌های اضافهی پرهیز کنی. شیوه آوازخوانی من این طور است که در یک مصرع بیش از دو کشش نمی‌دهم، همان طو که وقتی می‌خواهید یک شعر را به صورت نستعلیق بنویسید، بیشتر از دو کشش در مصرع جایز نیست. در کار آواز هم همین است. شاید حتی گاهی لازم است فقط یک کشش را داشته باشی.

- 62 ساز ساخته‌ام که 20 عدد از آن برای سال‌های دور بوده است و تعدادی از آن هم‌اکنون دست برخی نوازندگان است که دارند از آن استفاده می‌کنند. البته هیچ وقت این سازها به شکلی عرضه نشده‌اند که برای فروش باشد؛ تنها نوازندگانی خواسته‌اند از اینها استفاده کرده‌اند. برای این سازها هم سعی کرده‌ام بهترین چوب‌ها را استفاده کنم تا بهترین کیفیت را داشته باشد؛ ضمن اینکه تکنیک‌های سازسازی اندازه‌ها و... را رعایت کرده‌ام تا ساز بتواند در دراز مدت هم عمر داشته باشد.


منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/574132

آب مروارید

درمان آب مروارید با سلول های بنیادی


پژوهشگران موفق به کشف روش درمانی برای بیماری چشمی آب مروارید با استفاده از سلول های بنیادی بدن بیمار شدند.

گروهی از پژوهشگران دانشکده پزشکی «سَن دیه گو» دانشگاه کالیفرنیا آمریکا و دانشگاه «یات سِن» چین با استفاده از سلول های بنیادی بدن بیمار مبتلا به آب مروارید و احیای عدسی چشم وی، بینایی را به فرد بازگرداندند.

دانشمندان با به کار بردن این روش موفق شدند بینایی 12 نوزاد را که با نقص مادرزادی آب مروارید متولد شده بودند، به آنها بازگردانند.

نتایج این بررسی روز چهارشنبه (19 اسفند) در نشریه «نیچر» به چاپ رسید.

آب مروارید نوعی بیماری چشمی است که سبب کدر شدن عدسی چشم و کاهش بینایی می شود. رایج ترین علت های این بیماری، سن، ضربه، اشعه و ژنتیک است.

در حدود نیمی از شمار نابینایی و یک سوم عوارض چشمی در جهان به علت آب مروارید است.

پزشکان هم اکنون برای درمان آب مروارید از کاشت عدسی های داخل چشمی استفاده می کنند که با عوارضی همچون عفونت، تورم و ایجاد هاله دید هنگام شب خصوصاً در میان کودکان همراه است.

در روش درمانی جدید، پزشکان به جای کاشت عدسی در چشم بیمار، عدسی که کارکرد خود را از دست داده است از چشم خارج می کنند. این در حالی است که کپسول عدسی همچنان داخل چشم باقی می ماند. پس از آن سلول های اطراف با حرکت به سمت کپسول و رشد و تکثیر سبب ایجاد عدسی جدید و کارآمد می شوند.

دکتر کانگ ژانگ، رئیس بخش ژنتیک چشمی دانشکده «سَن دیه گو» در این خصوص گفت: «هدف نهایی تحقیق درباره سلول های بنیادی، به جریان انداختن توانایی احیای سلول های بنیادی شخص برای ترمیم عضو و بافت و به دنبال آن درمان بیماری است. ما بر این باوریم که رویکرد جدیدمان به تغییر روش در جراحی آب مروارید منجر می شود و انتخاب درمانی بهتر و ایمن تری به بیماران در آینده می دهد.»

برابر گزارش ها، همه 12 کودکی که تحت روش درمانی جدید قرار گرفتند، زیر 2 سال بودند.

پژوهشگران امیدوارند بتوانند روزی از این روش جدید برای درمان بیماران مسن تر استفاده کنند.


منبع:http://tabnakbato.ir/fa/news/30468

باسوادترین کشور دنیا


فنلاند باسوادترین کشور دنیا است

 

بنابر تحقیق دانشگاه کنکتیکات، فنلاند باسوادترین کشور دنیاست و بریتانیا پس از ایالات متحده، کانادا و استرالیا، در جایگاه هفدهم قرار دارد.

بنابر تحقیق دانشگاه کنکتیکات، فنلاند باسوادترین کشور دنیاست و بریتانیا پس از ایالات متحده، کانادا و استرالیا، در جایگاه هفدهم قرار دارد.

در تحقیقی جدید با هدایت جان میلر رییس دانشگاه ایالتی مرکزی کنکتیکات، فهرستی از باسوادترین کشورها ارائه شده است. در این تحقیق به آزمون‌های دست‌آوردهای سواد و نیز ویژگی‌های رفتاری باسوادی نگاه شده که شامل تعداد کتاب‌خانه‌ها و روزنامه‌ها و سال‌های تحصیلی و دردسترس بودن کامپیوتر در کشورها می‌شود. در این تحقیق بیش از آنکه به توانایی خواندن پرداخته شود به رفتار باسوادی و منابع حمایتی آن پرداخته شده است.

در این تحقیق 200 کشور مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند و بسیاری اطلاعات در مورد این کشورها از منابعی همچون «برنامه بین‌المللی یونسکو برای قدرت دسترسی دانش‌آموزان» که توسط سازمان همکاری و توسعه اقتصادی هدایت می‌شود استفاده شده است. در این تحقیق همچنین بحث جمعیتی نیز مدنظر قرار گرفته است.

در این فهرست فنلاند در جایگاه اول، نروژ دوم، ایسلند سوم و دانمارک و سوئد به ترتیب در جایگاه چهارم و پنجم هستند. سوییس در جایگاه ششم و آمریکا در جایگاه هفتم قرار دارد. کانادا و فرانسه به ترتیب در جایگاه یازدهم و دوازدهم و بریتانیا در مکان هفدهم این فهرست قرار دارد. بوتسوانا به عنوان آخرین کشور در رده شصت و یکم در آخر این لیست قرار دارد و اندونزی و تایلند در جایگاه شصت و پنجاه و به عنوان کم‌سوادترین کشورها در این فهرست قرار دارند.

 

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/456947

 

دو خبر علمی


 

کلسترول خوب 'برای همه خوب نیست'


11 مارس 2016 - 21 اسفند 1394

محققان دانشگاه کمبریج به این نتیجه رسیده اند که در صورت بروز نوعی جهش ژنتیکی، کلسترول معروف به "کلسترول خوب" ممکن است نه تنها باعث کاهش خطر بیماری‌های قلبی نشود بلکه این خطر را افزایش هم بدهد.

جهش ژنی به نام SCARB1 در هر هزار و هفتصد نفر در یک نفر اتفاق می افتد و در این افراد میزان کلسترول خوب بسیار زیاد است.

این تحقیق نشان می دهد که در این افراد احتمال بیماری قلبی هشتاد درصد افزایش پیدا می کند، مشابه خطر سیگار کشیدن.

کلسترول یکی از انواع مهم چربی در بدن است. این چربی را در خون مولکول‌هایی به نام لیپوپروتئین حمل می کنند. لیپوپروتئین هایی که کم چگال هستند LDL یا به اصطلاح کلسترول بد خوانده می شوند، این لیپوپروتئین ها چربی را به سلول ها می رسانند. اما اگر میزان این چربی زیاد باشد در جدار رگ‌ها رسوب می کند و باعث انسداد آنها می شود. رسوب چربی در رگ‌ها بخصوص رگ‌هایی که به ماهیچه قلب خون می رسانند (رگ‌های کرونری) خطر بیماری های قلبی را بسیار زیاد می کند.

لیپوپروتئین هایی که چگالی زیاد دارند HDL یا به اصطلاح کلسترول خوب خوانده می شوند، چربی را از سلول ها دور کرده و به کبد می برند تا در آنجا تخریب شده یا از بدن دفع شود.

 از این رو بالا بردن میزان کلسترول خوب همیشه به عنوان یکی از عوامل پیشگیری از بیماری های قلبی قلمداد شده است.

اکنون محققان دانشگاه کمبریج که تحقیق خود را در نشریه ساینس منتشر کرده اند می گویند شاید برای درک بهتر عملکرد این نوع کلسترول به تحقیقات بیشتری نیاز باشد یا لازم باشد در تلاش وسیعی که برای تولید داروهای بالابرنده کلسترول خوب می شود، تجدید نظر شود.

پروفسور آدام باترورث یکی از محققان این پژوهش، به بی بی سی گفت: "اهمیت این تحقیق در این است که ما همیشه بر این باور بوده ایم که کلسترول خوب خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد."

"این یکی از اولین تحقیقاتی است که نشان می دهد مقادیر زیاد کلسترول خوب نیز در واقع خطر بیماری های قلبی را افزایش می دهد؛ بنابراین فهم رایج را که کلسترول خوب باعث پیشگیری از بیماری های قلبی می شود به چالش می کشد."

به عقیده پروفسور باترورث این تحقیق نشان می دهد داروهایی که به هدف بالا بردن کلسترول خوب در دست تولید هستند ممکن است "چندان مفید نباشند."

او می گوید به جای مقدار کلسترول خوب، شاید آنچه اهمیت دارد اندازه مولکول این لیپوپروتئین ها است و اینکه چقدر در انتقال کلسترول به کبد موثر هستند.

با اینکه سودمندی بالا بودن HDL در خون زیر سوال رفته، متخصصان تاکید می کنند اندازه گیری آن در خون همچنان در پیش‌بینی خطر بیماری های قلبی روش مفیدی است.

دکتر دنیل ریدر یکی دیگر از محققان این تحقیق از دانشگاه پنسیلوانیا می گوید: "در نهایت ممکن است ما بخواهیم برای کسانی که کلسترول خوبشان خیلی بالا است آزمایش ژنتیک انجام دهیم تا مطمئن شویم که آنها دچار جهش ژن SCARB1 نشده باشد چون این جهش میزان HDL را بالا می برد اما از بیماری های قلبی پیشگیری نمی کند بلکه خطر آن افزایش می دهد."

دکتر تیم چیکو فوق تخصص قلب در دانشگاه شفیلد می گوید:

"این تحقیق مهم شاهدی دیگر بر مطالعاتی است که نشان داده اند قضیه به سادگی کلسترول خوب و بد نیست."

"نکته حائز اهمیت این است که ورزش هم کلسترول خوب را زیاد می کند هم کلسترول بد را کاهش می دهد."

پروفسور پیتر وایسبرگ مدیر طبی بنیاد قلب بریتانیا می گوید:

"این تحقیق مهمی است که یکی از معماهای بزرگ کلسترول و بیماری‌های قلبی را روشن تر می کند. این که بدن با HDL چه می کند از اینکه میزان آن در خون چقدر است اهمیت بیشتری دارد."

"ما با درک بهتر زمینه های زیست شناختی رابطه HDL با سکته قلبی می توانیم به درمان‌های پیشگیرانه جدید برسیم."

برای پایین آوردن کلسترول بد داروهایی موثر به نام استاتین سال‌ها است که در بازار هستند.


منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی


***

 

 ترکیب دو دارو می‌تواند در ۱۱ روز تومور سرطان پستان را 'محو کند'


11 مارس 2016 - 21 اسفند 1394

دانشمندان بریتانیایی مدعی‌اند که با تجویز دو دارو توانسته‌اند تومورهای ناشی از سرطان پستان را در برخی از بیماران در عرض ۱۱ روز بسیار کوچک یا به کلی محو کنند.

به گفته این دانشمندان، این یافته جدید "غیرمنتظره" که در آخرین کنفرانس سرطان پستان اروپا مطرح شده است می‌تواند نویدبخش این باشد که شاید در آینده نزدیک زنان مبتلا به سرطان پستان از شیمی درمانی بی‌نیاز شوند.

به گفته محققان بریتانیایی، این یافته می‌تواند گامی بسیار موثر برای درمان کامل سرطان تلقی شود.

با وجود این، پزشکانی که این یافته‌های جدید را در کنفرانس سرطان پستان اروپا ارایه کردند می‌گویند نتایج به دست آمده نه هدف آنها بوده و نه انتظار آن را داشته‌اند.

آنها فقط در پی این بوده‌اند که چه طور در فاصله کوتاه میان تشخیص تومور و آغاز درمان برای برداشتن تومور این دو دارو می‌توانند موثر واقع شوند. نتیجه آن بود که وقتی جراحان آماده برداشتن تومور شدند، در بعضی از بیماران اثری از تومور نیافتند.

پروفسور جودیث بلیس، از موسسه تحقیقات سرطان لندن گفته اثربخشی (این داروها) 'فوق العاده' بوده است.

او به بی‌بی‌سی گفت: "شگفتی ما بیشتر از آن است که اثربخشی این داروها در دوره زمانی خیلی کوتاهی روی داده است."

به گفته پروفسور بلیس: "آنچه که آشکار است در برخی از بیماران تومور کاملا از بین رفته است. این واقعا حیرت انگیز است و بسیار سریع روی می‌دهد."

به عقیده این محقق سرطان ممکن است استفاده از این دو دارو منجر به آن شود که در آینده برخی از زنان مبتلا به سرطان پستان به شیمی درمانی نیازی نیابند.

این دو دارو، لاپاتینیب و تراستوزامب که به هرسپتین شهرت دارند پروتئینی اچ.ای.ار.۲ (HER۲) را هدف می‌گیرند. پروتئینی که در بسیاری از موارد سرطان پستان عامل رشد تومور شناخته می‌شوند.


منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی