دیدنی ها

انتظار حامیان دونالد ترامپ در جاده ای در پالم بیچ فلوریدا برای عبور کاروان خودرویی ترامپ و دیدار با رییس جمهور آمریکا
انتظار حامیان دونالد ترامپ در جاده ای در پالم بیچ فلوریدا برای عبور کاروان خودرویی ترامپ و دیدار با رییس جمهور آمریکا
ترامپ با توقف در مسیر فرودگاه فلوریدا با گروهی از حامیانش که در مسیر تجمع کرده بودند دیدار کرد
ترامپ با توقف در مسیر فرودگاه فلوریدا با گروهی از حامیانش که در مسیر تجمع کرده بودند دیدار کرد
آغاز به کار رسمی "فرانک‌والتر اشتاین‌مایر" رییس جمهور جدید آلمان و مراسم خداحافظی با یواخیم گوواک رییس جمهور سابق- کاخ ریاست جمهوری آلمان در برلین
آغاز به کار رسمی
سیل در لیما پایتخت پرو
سیل در لیما پایتخت پرو
دیدار رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا با شی جن پنگ رییس جمهور چین – پکن
دیدار رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا با شی جن پنگ رییس جمهور چین – پکن
پارک ملی آمبوسلی در کنیا
پارک ملی آمبوسلی در کنیا
هلی کوپتر ارتش عراق در حال شلیک به مواضع داعش در غرب شهر موصل
هلی کوپتر ارتش عراق در حال شلیک به مواضع داعش در غرب شهر موصل
حمله هوایی به شهر ادلب سوریه
حمله هوایی به شهر ادلب سوریه
جشنواره بهاره هندی "هولی های" در شهر بندری بوسان کره جنوبی
جشنواره بهاره هندی
تمیز کردن شیشه پنجره های طبقه صدوبیست و چهارم برج خلیفه در دوبی
تمیز کردن شیشه پنجره های طبقه صدوبیست و چهارم برج خلیفه در دوبی
شترسواری در ساحل کراچی پاکستان
شترسواری در ساحل کراچی پاکستان

«پلی اکریل» کلاف سردرگمی که کارگران را اسیر کرده است/ کجای این شب تیره بیاویزیم...

ایلنا گزارش می‌دهد؛

پلی اکریل، 1600 کارگر دارد، 400 نفر هم در شرکت DMT از شرکت های اقماری پلی‌اکریل که مواد اولیه آن را تأمین می‌کند، مشغول به کار هستند. حالا این 2000 کارگر، ماهها است که دستمزد نگرفته‌اند، وضعیت بیمه‌شان هم بلاتکلیف است.

یک روز نیمه ابری اسفند ماه؛ اصفهان را به مقصد شهرستان مبارکه ترک می‌کنیم و پا به جاده ای می گذاریم که پایانش به سردرگمی دو هزار کارگر متخصص صنعت نساجی کشور می‌رسد.

دو سوی جاده،  فقط بیابان است؛ این جاده، روزگاری محل گذر کامیون ها و وسایل نقلیه سنگینی بود که محصولات  پلی اکریل را برای فروش یا صادرات می‌بردند، اما این روزها خبری از آن رفت و آمدها نیست. تولید خوابیده و جاده بدجورخلوت است...

چند کیلومتری مانده به مبارکه، ساختمان‌ها در دل بیابان از دور چشمک می زنند؛ به پلی اکریل می‌رسیم، به قطب نساجی ایران؛ به تنها تولیدکننده اکریلیکِ کشور.

30

پلی اکریل سه ساختمان یا به عبارتی سه واحد تولید اصلی دارد: اکریلیک یک، اکریلیک دو و پلی استر. از همان ابتدای کار، تنها چیزی که به چشم می خورد، سکوت است و بلاتکلیفی. ازدرِنگهبانی که وارد می‌شویم، درد دل‌ها شروع می‌شود:

«آمده‌اید که وضعیت ما را ببینید؟ آمده‌اید از غبار نشسته بر دستگاههای بی صدا مانده و از کارگرانی که ده ماه است حقوق نگرفته‌اند گزارش بنویسید؟ بنویس با 28 سال سابقه فنی و تخصصی بیکارم. بنویس بلاتکلیف می‌آییم و می رویم، بنویس سوال ما کارگران این است: دست چه کسی پشت پرده این بلاتکلیفی است؟ سوال ما از مسئولان اقتصاد و صنعت، از نمایندگان مجلس این است: قبل از این، صنعت کاشی خوابید، حالا پلی اکریل، بعد از این نوبت کجاست؟ قرار است چه بلایی به سر تولید وطنی بیاورند؟»

شرکت پلی اکریل ایران در تاریخ 24 مردادماه 1353 با مشارکت بخش خصوصی و تعدادی از بانک‌های تخصصی ایرانی و شرکت «دوپان دونمور» آمریکا تاسیس و تحت شماره 19413 در تهران به ثبت رسید. بهره برداری از کارخانه های پلی استر و اکریلیک در سال های 1357 و 1360 آغاز شد و شرکت در  اردیبهشت سال 1361 تحت شماره 4500 در اداره ثبت شرکت‌های اصفهان ثبت شد. 

در سالهای رونق و اوج تولید، این کارخانه، یک سوم نیاز صنعت نساجی کشور را تامین می‌کرد، حتی بازار برای صادرات هم داشت؛ پلی اکریل، 1600 کارگر دارد، 400 نفر هم در شرکت DMT از شرکت های اقماری پلی‌اکریل که مواد اولیه آن را تأمین می‌کند، مشغول به کار هستند. حالا این 2000 کارگر، ماهها است که دستمزد نگرفته‌اند، وضعیت بیمه‌شان هم بلاتکلیف است. این کارگران بارها و بارها در اعتراض به این وضعیت مقابل فرمانداری مبارکه تجمع کرده‌اند؛ حتی مقابل استانداری اصفهان رفته‌اند، اما نه تنها هیچ پاسخی نگرفته‌اند، بلکه بارها با آنها برخورد شده‌است، برخوردهایی که کارگران را هم خشمگین تر کرده‌است و هم دلسردتر ؛ شاید به زعم مسئولان، کارگرانی که ده ماه است، سفره هایشان خالیست، باید بیش از این ریاضت بکشند و دم هم برنیاورند.

شهریورماه 1395، بعد از چندین و چند بار تغییرات مدیریتی، هیات اجرایی دولت در پلی اکریل مستقر شد؛ این هیات با وعده حل مشکلاتِ کارخانه سر کار آمد و قرار شد دولت هم تسهیلات بدهد؛ از تسهیلات وعده داده شده فقط نصف آن پرداخت شد و هیات اجرایی هم هیچ کاری از پیش نبرد؛ کارگران ماندند و یک دنیا سرگردانی و این سوال بی پاسخ که اگر قرار نیست دولت هم کاری بکند، باید به کجا پناه ببریم؟ کجای این شب تیره بیاویزیم قبای ژنده خود را؟!

پای درددل فعالان صنفی این واحد تولیدی می‌نشینیم. سعید هادی زاده، عضو شورای اسلامی کار پلی اکریل است. او می‌گوید: تا چند وقت پیش این کارخانه صددرصد خصوصی بود، اما حالا هیات اجرایی دولت آمده؛ با آمدن هیات، معضلات بیشتر شده، آمدند مشکلات را حل کنند، اوضاع را بدتر کردند، در این هفت ماه، حتی یک ریال هم به حسابمان واریز نکردند. حالا چون دست دولت است، سهامدار هم می‌گوید کاری نمی توانیم بکنیم و خود مسئولان باید مشکلاتتان را حل کنند؛ اوضاعِ خاصی شده، همه توپ را به همدیگر پاس می‌دهند.

چند ماه پیش، سهامدار اصلی پلی اکریل، خارج از مرزهای ایران فوت می کند. وارثانش به گفته کارگران، اعتقادی به تولید ندارند و نمی خواهند برای راه‌اندازی خطوط، از جیب مایه بگذارند؛ هیات دولت هم که هیچ قدم مثبتی برنداشته، حتی این کارگران نمی‌دانند تکلیفشان چه می‌شود و چه زمان قرار است معوقات تلنبار شده ماه‌های گذشته پرداخت شود. چند وقت پیش، بحث معرفی کارگران به بیمه بیکاری مطرح شد که موج جدیدی از نگرانی ایجاد کرد، این مساله به جایی نرسید و حالا مدیران از طرح اصلاح ساختار ی حرف می زنند؛ به این معنی که مدیران باید طرحی برای راه اندازی کارخانه ارائه کنند و کارگران را برای مدت محدود و معین به بیمه بیکاری  معرفی کنند؛ اما در پلی اکریل هیچ طرحی برای احیای مجدد ارائه نشده و احتمالا برنامه‌ای برای اصلاح و راه اندازی هم در کار نیست.

وارد سالن اکریلیک یک می شویم. گرد تعطیلی و خواب، روی دستگاهها نشسته؛ کارگران همچنان هر روز می‌آیند اما ساعات کاری را  بیکار می‌گذرانند و دوباره برمی‌گردند؛ بیشترشان ساکن اصفهان هستند؛ برای رفت و آمد، سرویس دارند اما به قول خودشان، سرویس ها هم تق و لق هستند و مرتب کار نمی‌کنند؛ چون مطالبات آنها هم پرداخت نشده، خیلی روزها راننده ها در اعتصاب هستند.

31

یکی از کارگران این سالن می گوید: دو ماه است که دیگر خبری از غذا هم نیست؛ پول پیمانکار رستوران را ندادند، آنها هم گذاشتند و رفتند. ما هم که مرخصی نداریم، باید بیاییم، وسط برّبیابان، بدون غذا هشت ساعت علاف باشیم؛ حتی جایی برای گرم کردن غذا هم نیست.

زندگیِ خیلی از همکارانمان از هم پاشید؛ بی پولی است و فقر، شوخی که نیست!

یکی دیگر از کارگرها می گوید: به معنای واقعی کلمه وضعمان خراب است؛ حتی بانک ها هم دیگر به ما وام نمی‌دهند؛ کسی نمانده که مقروضش نباشیم؛ زندگیِ خیلی از همکارانمان از هم پاشید؛ بی پولی است و فقر، شوخی که نیست!

متوسط دستمزد کارگران پلی اکریل، دو میلیون تومان است، کارگران می‌گویند اگر تولید راه بیفتد اینقدر این کارخانه سودده است که پرداخت دستمزدها اصلا مشکل نیست. یکی از کارگران که تکنیسین است و ده سال سابقه کار دارد می‌گوید: وظیفه منِ کارگر نیست که مشکلات تولید را حل کنم و گره های کور صنعت را باز کنم؛ وظیفه منِ کارگر نیست که وزیر صنعت و معدن را بیاورم که خودش از نزدیک این اوضاع را ببیند؛ وظیفه نمایندگان مجلس است که کاری بکنند؛ وظیفه مسئولان استانی است که این مشکلات را حل کنند. چطور است که فقط وقت رأی دادن و حاضر شدن برای انتخابات که می‌شود، یاد ما کارگرها می‌افتند، اما اگر بگوییم حق و حقوقمان را می‌خواهیم، خرابکاریم و با ما برخورد می کنند.

شانزدهم بهمن ماه، کارگران پلی اکریل برای چندمین بار تجمع کردند؛ 800 نفر با پای پیاده راه افتادند و به سمت فرمانداری مبارکه رفتند؛ پاسخ که نگرفتند هیچ، با آنها برخورد هم شد. یکی از کارگران می گوید با شکم گرسنه تجمع کردیم، مورد برخورد هم قرار گرفتیم...

محمدی مهندس اکریلیک یک است؛ می‌گوید: خلاصه بگویم، بزرگترین مشکل، نامشخص بودن وضعیت مالکیت در چند سال اخیر است؛ واگذاری پلی اکریل در سال 833 به بخش خصوصی، خارج از ضوابط و چهارچوب‌های قانونی انجام شد. بعد از آن، این واحد چند بار دست به دست شد و حالا اینجا عملا مالک مشخصی ندارد. هیات اجرایی دولت هم نه تنها حمایت مالی نکرد و مشکل کمبود نقدینگی همچنان پابرجاست، بلکه از کارگران حمایت معنوی هم نکردند. اگر می‌خواهند ما را به بیمه بیکاری معرفی کنند، بایستی اول طلب ما را بدهند. یک مهندس حداقل 40 میلیون طلب دارد، چطور برود بیمه بیکاری؟

27

کارهای هیات اجرایی فقط به نفع سهامدار تمام شده

احمدرضا شفیع زاده، یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی کار این کارخانه است. او هم معتقد است که پلی اکریل این روزها، صاحب ندارد. کارهای هیات اجرایی هم فقط به نفع سهامدار تمام شده؛ چرا که فقط بدهی‌های سهامدار به دولت را فریز کردند اما نه معوقات کارگران پرداخت شد و نه خطوط تولید فعال شدند. به عقیده شفیع زاده، بحران اصلی پلی اکریل، بحران کارگری است که برای رفع این بحران، هیچ کاری نکردند. او می‌گوید: اگر قرار بود برویم بیمه بیکاری بگیریم، همان شهریورماه می رفتیم، نیازی به حضور هیات اجرایی و این همه تشریفات زائد نبود.

حرف‌ها و درد دل‌های کارگران پلی اکریل پایانی ندارد. کارگران وسط سالن اکریلیک یک جمع شده اند و می‌خواهند صدایشان به گوش مسئولان رسانده شود؛ می‌خواهند در این میان،  کسی فکری به حال بلاتکلیفی‌شان کند.

گشت و گذار در سالن‌های تولید که تمام می‌شود، سراغ مدیر اجرایی کارخانه می‌روم، محمدحسن کاویانی، مدیر اجرایی و عضو هیات اجرایی مستقر در کارخانه. او توضیحات زیادی نمی دهد؛ می‌گوید: فعلا مصاحبه نمی‌کنم تا مساله حل شود؛ از او می پرسم کی و چطور این مساله حل می‌شود؟ می‌گوید تاریخ دقیقی نمی‌توانم بدهم؛ همه مقامات استانی و کشوری پیگیرند اما واقعا نمی دانم چه زمانی معوقات کارگران پرداخت می شود.

دیگر تقریبا نزدیک ظهر است. فضای پلی اکریل حسابی خلوت و سوت و کور است؛ کارگران با دوچرخه از این ساختمان به آن ساختمان می‌روند و به فکر این هستند که امروز را چطور بگذرانند؛ کجا غذا بخورند و آیا برای برگشتن به شهر، سرویس هست یا نه.

29

بعد پلی‌اکریل سری هم به DMT می زنیم؛ همان نزدیکی هاست؛ کارگران در محوطه جمع می‌شوند و می‌گویند ما هم وضعیتمان همان وضعیت پلی اکریل است، حتی بدتر؛ چون هیات اجرایی اینجا نیامده و ما هیچ کس را نداریم که کار را از طریقش پیگیری کنیم؛ ما چهارصد نفر منتظریم ببینیم چه اتفاقی برای پلی اکریل می افتد. می گویند: DMT پتانسیل این را دارد که حتی بیش از ظرفیت اسمی اش کار کند؛ دستگاهها و ماشین آلات همه استاندارد و آلمانی است، پرسنل، جوان و متخصص اما تولید ماههاست که متوقف شده و این همه پتانسیل، در حال هرز رفتن است.

این است معنای یکسان سازی: در بدبختی برابریم

ناهار را در سالن غذاخوری DMT، می‌خوریم. اینجا هنوز غذا برقرار است اما از بیست اسفند آن هم قطع می‌شود. پیمانکار رستوان می‌گوید: 7 ماه است که صورت وضعیت های من را پرداخت نکرده‌اند اما من از جیب، حقوق پرسنل آشپزخانه را داده‌ام؛ جالب اینجاست که می‌گویند باید جمع کنید و بروید؛ دیگر غذا نمی‌خواهیم؛ دلیلش می دانید چیست؟ یکسان سازی. چون در پلی‌اکریل پیمانکار رستوران گذاشته و رفته و غذا نمی‌دهند، اینجا هم می‌خواهند غذا را قطع کنند. این است معنای یکسان سازی به زعم آقایان....

کارگران هم از بی‌غذایی ناراحتند. می‌گویند این چه نوع یکسان‌سازی است که به ضرر کارگران است  و به حذف تسهیلات می انجامد؟ این است معنای یکسان سازی: در بدبختی برابریم....

تلاش برای ملاقات با تقی خاکیانی، رئیس اداره کار شهرستان مبارکه به جایی نمی‌رسد؛ تلفنی حاضر به صحبت  می‌شود؛ می‌گوید: حرف خاصی ندارم، لابد تمام حرفها گفته شده؛ مشکلات همانهاست که کارگران گفتند...

راه برگشت را در پیش می گیریم؛ کارگران در آخرین لحظه باز هم می‌خواهند از مشکلاتشان بگویند: می‌گویند شنیده‌ایم از روسیه و چین، الیاف وارد کرده اند و دیگر به نفعشان نیست که پلی اکریل راه بیافتد؛ شنیده‌ایم فقط قرار است تا انتخابات صبر کنند و بعدش به احتمال زیاد همه ما را می فرستند برای گرفتن بیمه بیکاری، شنیده‌ایم دست‌هایی پشت پرده در کار است،  خیلی حرف‌های جورواجور شنیده‌ایم و ما کارگران مانده ایم که کدام را باور کنیم.

گرچه یک ماه از معوقات کارگران را در آخرین روزهای سال دادند، اما سرگردانی و بلاتکلیفی همچنان پابرجاست.

از دور، ساختمان های  پلی‌اکریل، شبیه یک ابهام است، یک ابهام بزرگ، یک علامت سوال بی انتها؛ شبیه گره کوری است که مسئولان باید آن را بگشایند، شبیه یک کلاف سردرگم است.

پلی‌اکریل، کلاف سردرگمی است که کارگران را اسیر کرده است؛ کارگران در چنبره هایش گیر افتاده‌اند؛ دو هزار کارگر متخصص صنعت دیرپای نساجی ایران به شدت سرگردانند....

گزارش: نسرین هزاره مقدم

اخبار اقتصادی ۲۹ اسفند ۱۳۹۵

اخبار اقتصادی

۲۹ اسفند ۱۳۹۵
پیمانه اقتصادی؛

 از «رشد شاخص در آخرین روز کاری بورس» تا «پایان تلخ برای توافق بر سر تجارت آزاد»

از «رشد شاخص در آخرین روز کاری بورس» تا «پایان تلخ برای توافق بر سر تجارت آزاد»
این پیمانه موضوعاتی همچون کاهش قیمت دلار، یورو و درهم در بازار آزاد ارز، شاخص دلار تحت تاثیر سیاست فدرال رزرو، تغییرات عیدانه بازار سکه، موج سواری اونس طلا در بازارهای آسیایی، بخشنامه دستمزد ۹۶، گردشگران ایرانی پیش به سوی ایروان، قیمت‌ها از بازار آجیل و خشکبار در آستانه سال نو و افزایش صادرات تویوتا از برزیل را در بر دارد.

 کاهش سرعت چین در قبضه نمودن بازار فولاد جهان

کاهش سرعت چین در قبضه نمودن بازار فولاد جهان
روز شنبه «وانگ شومن» معاون وزارت بازرگانی چین گفت "نباید چین در مبارزه علیه تولید بیش از حد ظرفیت فولاد تنها بماند. این مسئله همکاری و مشارکت جهانی قوی تری می طلبد"
شاخص دلار:

 آخر هفته بد برای دلار

آخر هفته بد برای دلار
در روز جمعه مصادف با 17 مارس، دلار به پایین ترین قیمت خود در پنج هفته گذشته رسید. علت اصلی افت شاخص دلار، سیاست فدرال رزرو برای حرکت تدریجی به سمت سیاست انتقباض پولی و واهی خواندن افزایش سریع نرخ ارز بود.
اوضاع نابسامان بانک صادرات؛

 آیا بانک صادرات در مسأله میزان تخلف کرده است؟

آیا بانک صادرات در مسأله میزان تخلف کرده است؟
این روزها اوضاع بر وفق مراد بانک ها نیست و هر روز شاهد برخی صحبت ها پیرامون اوضاع نابسامان آن ها هستیم. در این میان، گویا اوضاع بانک صادرات از بقیه بانک ها وخیم تر است و خبرهای خوبی پیرامون این بانک شنیده نمی شود.

 توافق پکن و عربستان برای افزایش همکاری در حوزه نفت

توافق پکن و عربستان برای افزایش همکاری در حوزه نفت
چین و عربستان همکاری خویش را در بخش نفت افزایش خواهند داد. این همکاری ها شامل صادرات نفت عربستان به چین می شود. دو کشور در بیانیه مشترک خود در روز شنبه و در پایان دیدار سلمان پادشاه عربستان از پکن این خبر را اعلام کردند.
قیمت نفت:

 آخر هفته‌ی خوب برای نفت

آخر هفته‌ی خوب برای نفت
در روز جمعه قیمت نفت پایدار شد و پس از گذشت هفته‌ای که طی آن شاهد کاهش 10 درصدی قیمت ها بودیم، نهایتا بازار با افزایش متوسط قیمت بسته شد.
آن سوی تالار شیشه‌ای حافظ؛

 تقویت ۴۹۲ واحدی شاخص کل بورس/ بازار سهام به دست حقیقی‌ها افتاد

تقویت ۴۹۲ واحدی شاخص کل بورس/ بازار سهام به دست حقیقی‌ها افتاد
بورس تهران در آخرین روز معاملاتی سال ۱۳۹۵ شاهد حمایت همه جانبه معامله‌گران اغلب حقیقی برای جمع‌آوری سهام بود، بازاری که امیدوارانه به استقبال سال جدید شمسی می‌رود.
پیمانه اقتصادی؛

 از «سود اصلی بازار خودرو در جیب خودروسازان دولتی» تا «موانع پیش روی ایران برای صادرات گاز»

از «سود اصلی بازار خودرو در جیب خودروسازان دولتی» تا «موانع پیش روی ایران برای صادرات گاز»
این پیمانه موضوعاتی همچون ممنوعیت واردات خودروهای ۲۵۰۰ سی‌سی به بالا، بعد از فولکس واگن نوبت به رنو رسید، دادستانی آلمان دفاتر آئودی را بازرسی کرد، بهبود قیمت نفت نیازمند تداوم کاهش تولید اوپک، واکنش آخوندی به نرخ تعرفه پارکینگ مهرآباد، 40 هزار تن برنج تایلندی در راه ایران، فرش قرمز بازار ایران برای گوشت نیوزیلندی، عامل اصلی گران فروشی گوشت قرمز و تلاش کانادا برای حفظ قرارداد تجاری «نفتا» را در بر دارد.
اتهام به فریبکاری؛

 بعد از فولکس واگن نوبت به رنو رسید

بعد از فولکس واگن نوبت به رنو رسید
شرکت فرانسوی رنو متهم به بکار بردن نرم‌افزاری جهت فریب دادن محدودیت قانونی انتشار گاز بر روی ماشین‌های خود شد. شرکت رنو اذعان کرد است که این شرکت هیچ‌گونه مقررات ملی یا اروپایی را زیر پا نگذاشته.

 بهبود قیمت نفت نیازمند تداوم کاهش تولید اوپک

بهبود قیمت نفت نیازمند تداوم کاهش تولید اوپک
نظرسنجی از تحلیلگران بازار در روز جمعه نشان داده است که اوپک مجبور است تا برای بهبود قیمت ها به کاهش تولید نفت خود ادامه دهد چرا که احتمال دارد احیای تولید نفت خام سایر تولیدکنندگان تلاش های این سازمان را برای کاهش انباشت ذخائر دست نخورده نفت تضعیف کند.

 ثبات سطح آلایندگی ها در جهان برای سومین سال متوالی

ثبات سطح آلایندگی ها در جهان برای سومین سال متوالی
استفاده از انرژی های با آلایندگی کمتر یا به اصطلاح انرژی سبزتر کمک کرده است تا نشر دی اکسید کربن ناشی از انرژی در سال 2016 در سطح یکسانی باقی بماند. با اینحال اطلاعات منتشر شده آژانس بین المللی انرژی در روز جمعه نشان می دهد اقدامات بیشتری نیاز است تا از افزایش پرزیان دمای جهانی جلوگیری شود.
پیمانه اقتصادی؛

 از «بازار شب عید خودروهای وارداتی» تا «تاثیر انتخابات هلند و افزایش نرخ بهره بر بورس‌های جهانی»

از «بازار شب عید خودروهای وارداتی» تا «تاثیر انتخابات هلند و افزایش نرخ بهره بر بورس‌های جهانی»
این پیمانه موضوعاتی همچون تغییرات هفتگی بورس تهران، حباب ۱۲۰ هزار تومانی در بازار سکه، رشد اونس جهانی طلا، عقب نشینی دلار؛ پیشروی یورو و درهم، آخرین تغییرات بازار میوه شب عید، افزایش قیمت نفت خام برنت و بهای سبد نفت اوپک، توقف تولید ۵ وانت و افزایش سرمایه‌گذاری تویوتا در انگلیس به‌رغم نگرانی ژاپنی ها از برگزیت را در بر دارد.
تحریم بانک‌های دولتی روسیه؛

 شیشه بانک های روسیه در اکراین شکست!

شیشه بانک های روسیه در اکراین شکست!
الکساندر تورچینو، مقام ارشد امنیت ملی و شورای دفاع اذعان کرد، بانک ملی اکراین و سرویس امنیت، خواهان پیش‌نویس طرح پیشنهادی جهت تحریم بانک‌های دولتی روسیه شدند.

 انتصابات جدید در «بی پی» برای افزایش تاریخی تولید

انتصابات جدید در «بی پی» برای افزایش تاریخی تولید
شرکت نفت «بی پی» بخش های اکتشاف و تولید خود را برای افزایش تولید نوسازی کرده است و قصد دارد تا خودش را برای بزرگترین افزایش تولید در تاریخ این شرکت آماده کند. این شرکت انگلیسی در حال راه اندازی تعداد بی سابقه ای از پروژه ها در سال جاری است و قصد دارد تولید خود را تا سال 2021 به سرعت رشد دهد.

 همکاری 65 میلیارد دلاری چین و عربستان سعودی

همکاری 65 میلیارد دلاری چین و عربستان سعودی
شاه سلمان، پادشاه عربستان در اولین روز حضور خود در پکن در روز سه شنبه، بر امضای قرارداد هایی با ارزش بالقوه 65 میلیارد دلار نظارت کرد. این کشور که بزرگترین صادر کننده نفت در جهان می باشد قصد دارد تا روابط خود را با دومین اقتصاد بزرگ دنیا تحکیم بخشد.
قیمت نفت:

 امروز دوباره شاخص نفت رشد داشت

امروز دوباره شاخص نفت رشد داشت
همچنان اطلاعات رسمی دولت نشان می دهد که ذخایر نفتی آمریکا در حال کاهش می باشد و این امر باعث شد تا قیمت نفت خام در روز پنج شنبه افزایش یابد وباعث گسترش دستاوردهای اوپک شود.
پیمانه اقتصادی؛

 از «جیب خالی سهامداران بورس در شب عید» تا «گوشت وارداتی روسیه سر سفره ایرانی»

از «جیب خالی سهامداران بورس در شب عید» تا «گوشت وارداتی روسیه سر سفره ایرانی»
این پیمانه موضوعاتی همچون تقویت ۹۸ واحدی شاخص کل بورس، آخرین تغییرات بازار سکه، افزایش بهای دلار، یورو و درهم در بازار آزاد، دلار در بازار اروپا رام شد، نرخ رشد تولید کارگاه های بزرگ صنعتی، جزئیات کامل مصوبات شورای عالی کار برای دستمزد ۹۶، نشست کشورهای جی 20 در آلمان، ضرر ترکیه از تحریم‌های کشاورزی روسیه، افزایش حق بیمه شخص ثالث و با 3.85 میلیون دلار صاحب یک شهر در آمریکا شوید را در بر دارد.
دیروز در بازار آتی و نقدی رقم خورد؛

 کوچ سکه به کانال کاهشی

کوچ سکه به کانال کاهشی
روزسه شنبه بهای سکه در بازار نقدی و آتی بورس کالای ایران به فاز کاهشی کوچ کرد و دقیقا روند قیمت ها بر عکس روز دوشنبه بود.

 عصبانیت عربستان از اوپک و افزایش دوباره تولید

عصبانیت عربستان از اوپک و افزایش دوباره تولید
عربستان سعودی بار دیگر افزایش تولید خود را از سر گرفت. این کشور به اوپگ اعلام کرد که ماه گذشته همزمان با نوسازی مخازن ذخیره نفت، تولید خود را افزایش داده است و بیشتر از 10 میلیون بشکه در روز استخراج کرده است.

 تعادل میان عرضه و تقاضا همزمان با تداوم کاهش تولید اوپک

تعادل میان عرضه و تقاضا همزمان با تداوم کاهش تولید اوپک
به گفته «گلدمن ساکس» در روز سه شنبه، درحالی که گزارش ماهیانه اوپک نشان از افزایش ذخائر جهانی نفت خام و افزایش تولید عربستان سعودی دارد، پایبندی اوپک به کاهش تولید خود در سطح بالایی باقی مانده است.
قیمت نفت:

 نفت جان دوباره گرفت

نفت جان دوباره گرفت
شوک برآمده از کاهش موجودی ذخایر آمریکا و اطلاعات آژانس بین‌المللی انرژی که حاوی اطلاعاتی مبنی بر کاهش عرضه نفت خام در نیمه سال اول سال 2017 بود باعث شد تا قیمت نفت در روز چهارشنبه حدود یک دلار افزایش یابد.
پیروزی بزرگ برای اوپک؛

 ۱۰۰٪ پایبندی به قرارداد کاهش تولید نفت

۱۰۰٪ پایبندی به قرارداد کاهش تولید نفت
اوپک در روز سه شنبه اذعان کرد، موجودی ذخایر نفتی در حالی افزایش می یابد که کشورهای اوپک متعهد به کاهش عرضه در معاملات جهانی بودند.
به صدا در آمدن زنگ خطر

 افزایش نرخ بیکاری در 4 سال اخیر

افزایش نرخ بیکاری در 4 سال اخیر
اقتصاد ایران در چند سال اخیر از یک طرف گرفتار رکود اقتصادی بوده است و سوی دیگر نیز گرفتار جمعیتی بوده است که به سن کار رسیده اند و از دولت انتظار ایجاد شغل دارند. در جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران نرخ بیکاری مجدداً افزایش یافته و این زنگ خطر را برای اقتصاد ایران به صدا در آورده است.
آن سوی تالار شیشه‌ای حافظ؛

تحلیل فایننشل تایمز از سرمایه گذاران خارجی در ایران

تاریخ انتشار:۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۷16 March 2017
نشریه انگلیسی با اشاره به عدم موفقیت رییس جمهور ایران در جذب مناسب سرمایه‌های خارجی نوشت: مسیر طولانی تا عادی شدن روابط تجاری و دیپلماتیک ایران با غرب باقی مانده است.

به گزارش فارس، روزنامه انگلیسی «فایننشل تایمز» در مطلبی نوشت: در حالی‌ سرمایه گذاران خارجی مشتاق سرمایه گذاری در ایران بعد از توافق هسته‌ای این کشور با قدرت‌های جهانی هستند که سرمایه گذاران آمریکایی به خاطر اعمال محدویت‌های واشنگتن بر رقیب دیرینه‌اش در خاورمیانه، از دسترسی به ایران محروم مانده‌اند. این در حالی است که سرمایه گذاران خارجی از وجود 59 پروژه توسعه نیافته در ایران در سال 2016  و به ارزش 12 میلیارد دلار خبر دادند که بیش از مقدار اعلام شده در 6 سال قبل بوده است.

بر اساس این گزارش، ایران در حالی در کش و قوس جذب سرمایه در سال‌های اخیر برآمد که تحریم‌های بین‌المللی تقریبا سرمایه گذاری مستقیم خارجی در این کشور را غیر ممکن نمود و این موجب شد تا بخش بسیاری از زیرساخت‌ها و صنایع ایران با مشکل مواجه شوند.

البته این روند در ژانویه 2016 با رفع تحریم‌های سازمان ملل متحد و اروپا بر ایران بابت برجام تغییر یافت و حتی ساعاتی بعد از لغو تحریم‌ها «حسن روحانی» رییس جمهور ایران در مجلس این کشور گفت که سیاست اصلی دولت بعد از توافق هسته‌ای جذب سرمایه‌های خارجی، توسعه صادارت غیر نفتی، استفاده بهینه از ارزهای خارجی است و رشد اقتصاد پایدار نیاز به سرمایه گذاری سنگین خارجی دارد.

فایننشل تایمز با اشاره به سرمایه گذاری و تلاش ایران جهت ارتقاء زیر ساخت‌های انرژی و عزم شرکت‌های اروپایی و آسیایی برای سهم بردن در بزرگترین بازار خاورمیانه با جمعیتی جوان و فرهیخته که 60 درصد آن‌ها زیر سی سال هستند، نوشت: سرمایه گذاری آمریکایی‌ها در ایران تقریبا غیرممکن شده است.

 بر این اساس، آمریکا بر اساس برجام تحریم‌های ثانویه که به طور کلی شامل افراد و نهادهای غیر آمریکایی می‌شد را رفع کرد اما بیشتر تحریم‌های یک جانبه واشنگتن بر افراد و نهادهای آمریکایی بابت فعالیت با ایران کماکان پا برجاست و در این بین تنها شرکت بوئینگ استثنا بود و به آن اجازه داده شد با شرکت هواپیمایی «ایران ایر» برای ارسال 80 هواپیما به ارزش 16.6 میلیارد دلار به توافق برسد.

بر اساس این گزارش، به غیر از چندین استثنا هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که آمریکا تحریم‌های باقی مانده تنبیهی بر این کشور را که از سال 79 میلادی و بعد از پیروزی انقلاب بابت حمایت ایران از تروریسم و توسعه موشک‌های بالستیک تحمیل کرده را رفع نماید.

این نشریه انگلیسی در خاتمه نوشت: سرمایه گذاری در ایران شاید افزایش یابد اما راه طولانی تا عادی شدن روابط تجاری و دیپلماتیک این کشور با غرب باقی مانده است.

پوشش زنان ایرانی از دوره قاجار تاکنون

مطالعه و پژوهش درباره سیر دگرگونی پوشش و پوشاک مردمان یک ملت امروزه نه تنها از جنبه بررسی سیر تاریخی و درک زیبایی و تنوع آن قابل درنگ است، که، از نظر فهم روان‌شناسی و عادت‌ها و رسم‌های ویژه آن‌ها نیز شایان توجه است.
نخستین انگیزه و اندیشه بهره‌گیری از پوشاک و لباس، برای نگاهداری انسان از عامل‌های طبیعی به ویژه سرما بوده است. لباس اما مانند هرگونه وسایل زندگی هنگامی که از دایره نیازمندی‌های زندگی روزمره بیرون می‌آید، جنبه‌ای تفننی به خود می‌گیرد، نیز در گذر زمان با توجه به مقتضیات زمانی و مکانی، شرایط اقلیمی و عادت‌ها و رسم‌های هر جامعه، دگرگونی‌هایی در آن راه می‌یابد. پیوند میان اندیشه‌ها، عقاید و لباس و تاثیرگذاری آن‌ها بر یکدیگر موجب شده انسان پوششی برای خود برگزیند که تداوم آن در گذر زمان جزو هویت و اعتبارش شده است.
 
مطالعه و پژوهش درباره سیر دگرگونی پوشش و پوشاک مردمان یک ملت امروزه نه تنها از جنبه بررسی سیر تاریخی و درک زیبایی و تنوع آن قابل درنگ است، که، از نظر فهم روان‌شناسی و عادت‌ها و رسم‌های ویژه آن‌ها نیز شایان توجه است. اختصاص گونه‌ای ویژه از لباس برای مردان و گونه‌ای دیگر برای زنان در یک جامعه، وضعیتی بوده که در گذر زمان شکل یافته و تکمیل شده است، به گونه‌ای که به اقتضای جنسیت هر یک، پوشاکی برایشان پدید آمده و رواج یافته است. این جداسازی بدین‌ترتیب موجب شده است زنان و مردان از پوشیدن پوشاک ویژه جنسیت دیگر همواره دوری گزینند و تنها پوشاک ویژه خویش را بپوشند.
 
 آرام، آراسته پرهیاهو
 
پوشش، مساله‌ای برشمرده می‌شود که نه تنها در جامعه ایران، که در دیگر جوامع نیز همواره از گذشته‌های دور تا امروز به عنوان پدیده‌ای فرای گستره خصوصی زندگی اهمیت فراوان داشته است. پوشش زنان در این میانه اما اهمیت و محوریتی ویژه داشته است. این مساله را در روزگار کنونی نیز مورد توجه می‌توان قرار داد. نوشتار پیش رو روایتی از شیوه پوشش زنان ایرانی در دوره‌های تاریخی گذشته بر اساس نوشته‌های جهانگردان و سفرنامه‌نویسان ارایه می‌دهد. تاریخ‌نگاران ایرانی مطالبی گسترده درباره شیوه گزینش پوشاک و پوشش ساکنان این سرزمین در دوره‌های گذشته به رشته تحریر نیاورده‌اند، از این‌رو در حوزه یادشده با کمبود منابع ایرانی تاریخ‌نگاری روبه‌روییم. جهانگردان تاریخی که در دوره‌های گوناگون به ویژه از پنج سده پیش، هم‌زمان با روزگار صفوی به ایران آمده و سفرنامه‌ها و گزارش‌هایی گوناگون نگاشته‌اند اما بسیار به پوشش زنان ایرانی توجه کرده‌اند. بیش‌ترین آگاهی‌ها درباره بررسی پوشاک ایرانیان البته از سده سیزدهم هجری برجای مانده و از آن میان پوشش زنان بیش از لباس مردان دگرگونی یافته است.

پوشاک زنان در دوره اسلامی

مساله تهیه پوشاک زنان در ایران پس از ورود اسلام همچون دیگر نیازمندی‌ها مورد توجه بود و نفوذ حاکمان و بازماندگان عرب چندان تغییری در ذوق‌ها نداد؛ حتی خود آنان نیز آرام‌آرام از سلیقه‌های ایرانیان در این زمینه بهره جستند. تهیه و تولید پارچه در ایران پیشینه‌ای دراز دارد. از آثار سوخته پارچه‌ها در تپه حصار دامغان از سه هزار سال پیش از میلاد تا آثار پارچه‌ای زمان حکم‌رانی مادها و پارس‌ها که صنعت بافندگی پارچه رونقی عالم‌گیر یافت، ایرانیان پوشاک بسیار عالی و باشکوه داشتند و در این زمینه پیشتاز بودند. تهیه پارچه‌های ابریشمی، در دوران پس از برافتادن ساسانیان نیز همچنان میان مناطق گوناگون ایران به همان شیوه پیشین متداول بود و بازار جهانی داشت.
 
مردمان منطقه نیشابور، گونه‌های بسیار گران‌بها و فاخر پارچه‌های پنبه‌ای و ابریشمی می‌بافتند. این منسوجات به دیگر سرزمین‌های اسلامی و کشورهای غیر مسلمان صادر می‌شد. آن پارچه‌ها به دلیل خوش‌بافتی، در همه سرزمین‌های خریدار و مشتری بسیار داشت و شاهان نیز از آن‌ها برای لباس‌های مجلل خود بهره می‌بردند. ورود اسلام به ایران البته دگرگونی‌هایی در این زمینه پدید آورد. ملاحظه‌هایی که آیین اسلام در پوشش مومنان داشت، دگرگونی‌های مهم و بنیادین را در لباس اهل اسلام موجب شد. لباس مسلمانان از پوشیدگی و سادگی ویژه برخوردار بود و توانست با تاثیر در جوامع و سرزمین‌های اسلامی، سبک پوشش ساکنان مسلمان آن سرزمین‌ها را تغییر دهد و آنان را تااندازه‌ای از لباس‌های فاخر دور بدارد.
 
 آرام، آراسته پرهیاهو
 
این ویژگی به ویژه در نومسلمانان ایران که از فرهنگ و تمدنی بسیار کهن و ژرف برخوردار بود، چشم‌گیرتر بود. آگاهی‌هایی اندک درباره پوشاک زنان ایرانی از سده‌های نخستین ایران اسلامی تا دوره صفویه در دسترس است، با این وجود، توصیف و نمایی کلی از پوشاک زنان در میانه آن چند سده می‌توان ارایه کرد. پوشش زنان آنگونه که ابوالقاسم آقاحسین شیرازی در کتاب «پوشاک زنان ایران از آغاز تا امروز» روایت کرده، در پنج دسته، اینگونه بوده است؛ یک، قبای سه ربی، آستین کوتاه، جلو بسته (با شکافی در جلوی دامن) با یقه افقی که بیش‌تر پوست‌دوزی می‌شده است. این قبا گاهی جلوباز هم بوده که با دگمه بسته می‌شده و یقه آن سرگوش بوده است. دو، قبای بلند آستین‌کوتاه، جلو باز که گرداگرد یقه پوست‌دوزی می‌شده و گاهی روی شانه نیز زردوزی و قلاب‌دوزی بوده است.
 
سه، پیراهن بلند آستین‌کوتاه جلوباز، دگمه‌دار یقه سرگوش با برگردان. چهار، سرپوش‌هایی از عرق‌چین، چارقد، لچک، نوار و گونه‌ای دوسری توری یا پارچه‌ای به شکل ویژه. گاه به جای نوار پارچه‌ای، تاجی نشانه‌دار تهیه و در میانه آن جقه‌ای کارگذارده می‌شده است. بر میانه نوار پارچه‌ای نیز گاهی جقه کار می‌گذاشتند. عرق‌چین در زیر لچک روی موی سر نیز کاربرد داشته است. پنج، دو نمونه کفش زنانه در زمانه یادشده رواج داشته است؛ یکی ساق‌بلند که از دیرباز مرسوم بوده و دیگر، کفش سبک و پنجه‌کوتاه راحتی.

روزگار صفوی و نماهایی از پوشش زنان

پوشاک زنان در سده دهم هجری، هم‌زمان با روزگار حکم‌رانی دودمان صفوی، ظاهری دیگری می‌یابد. به روایت جلیل ضیاء‌پور در کتاب «پوشاک بانوان ایران»، تنبان که در سده‌های پیش وجود نداشت، در این دوره رایج می‌شود. همچنین پیراهن‌های پردگمه و بندبندی‌ها کنار رفته، از بلندی به کوتاهی می‌گراید. چادری سفید و بزرگ نیز به عنوان روپوش همه پوشاک سرتاپای اندام زنان را می‌پوشاند. روبنده و جوراب نیز در همین روزگار به پوشش زنان افزوده می‌شود. سرپوش‌هایی نیز که به شیوه‌های گوناگون، وسیله تزیین و سرپوشی زنان بود، به عمامه و دستار تبدیل شد.
 
ژان شاردن سیاح فرانسوی در دوره صفوی، در تشریح پوشاک زنان چنین روایت می‌کند «لباس زنان از بسیاری از جهات همانند پوشاک مردان است. تنبان همان‌طور تا بقوزک پا می‌رسد. زنان با نیم‌چکمه‌ای پوستین پای خود را می‌پوشانند که تا چهار انگشت بالاتر از قوزک پا میرسد. زنان سر خویش را کاملا می‌پوشانند و روی آن چارقدی دارند که به شانه‌شان می‌رسد وقتی که می‌خواهند از خانه بیرون بروند حجاب بلند و سفیدی می‌پوشند که صورت و بدنشان را می‌پوشاند». این جهانگرد پرآوازه فرانسوی همچنین می‌نویسد پوشاک ایرانیان بیش‌تر از پارچه‌های زربفت، اطلس ضخیم توری و یراق‌های زرین و سیمین و قلاب‌دوزی‌ها تهیه می‌شده است و برخی از پوشاک را نیز با پوست‌های گران‌بها تزیین می‌کردند.
 
گارسیا دسیلوا فیگوئروا سفیر اسپانیا در دربار شاه عباس یکم نیز روایتی از پوشش زنان در سفرنامه خود آورده است «زنان شلوار و بالاپوشی مشابه مردان می‌پوشند کفش‌های زنان چرمی و به رنگ‌های مختلف است و با جنس بسیار سفت و سخت و رویه‌های کوتاه، به طوری که همچون کفش سرپایی داخل منزل، پوشیدن و درآوردن آن‌ها بسیار آسان است با اینکه غالب کفش‌ها نوک‌باریک‌اند و قسمت جلو آن‌ها از عقب بلندتر است میخ‌های ریز بسیاری به تخت آن‌ها زده شده است. زن‌ها از سر تا پای خود را با لباس گشاد از پارچه‌های سفیدرنگ می‌پوشانند و چنان در این جامه فرومی‌روند که چشمهایشان به زحمت دیده می‌شود». در سفرنامه برادران شرلی نیز در همین روزگار آمده است «زنان ایرانی در مجموع زیبا هستند چادر و روبند بر سر دارند به طوریکه آفتاب هیچ‌وقت بر صورت آن‌ها نمی‌تابد. زن‌ها همانند مردها شلوارها و جوراب‌های مخملی گاهی می‌پوشند».
 
 آرام، آراسته پرهیاهو

تفاوت‌هایی البته در پوشش زنان طبقات گوناگون وجود داشته که تمایزهای اجتماعی را بیانگر بوده است شاردن در این‌باره می‌نویسد «شاهزاده‌خانم‌هایی که از دودمان شاهی می‌باشند این امتیاز را دارند که می‌توانند خنجر برکمر خویش ببندند». روایتی دیگر از این جهانگرد فرانسوی، به پوشیدگی پوشش زنان در روزگار صفوی اشاره دارد «زنان سر خویش را کاملا می‌پوشانند و از روی آن چارقدی دارند که به شانه‌شان می‌رسد و گلو و سینه‌هایشان را از جلو مستور می‌سازد.
 
هنگامی که می‌خواهند از خانه بیرون بیایند از روی همه ملبوسات، حجاب بلند سفیدی [چادر] می‌پوشند که از سر تا بدن و صورتشان را مستور می‌کند به طور کلی جز مردمک ساده چشم چیزی مرئی نمی‌گردد». آدام اولئاریوس، کشیش آلمانی نیز در کتاب «ایران عصر صفوی از نگاه یک آلمانی» در این‌باره می‌نویسد «زنان موقعی که از خانه خارج میشوند چهره خود را نشان مردها نمی‌دهند بلکه چادر سفیدی روی سر می‌اندازند که تمام بدن آن‌ها را تا مچ پا می‌پوشاند و فقط در جلوی صورت شکاف کوچکی دارد که از آن شکاف به زحمت جلوی خود را می‌توانند ببیند و چه بسا چهره‌هایی زیبا که با لباس‌هایی محقرانه و چهره‌های زشتی که با لباس‌های مجلل و فریبنده زیر این چادرها مخفی هستند و انسان نمی‌تواند بفهمد در پس چادر چه قیافه‌ای نهفته است».

روزگار قاجار؛ آغاز دگرگونی‌هایی آرام

برای بررسی پوشاک بانوان در دوره قاجار، توجه به نکته‌هایی ضروری می‌نمایاند؛ وضعیت پوشاک بانوان از حدود سده سیزدهم هجری، هم‌زمان با برآمدن قاجارها بر ایران با دگرگونی‌هایی روبه‌رو شد. پوشاک زنان ایرانی از آن زمانه بدین‌سو ویژگی‌هایی یافت که برای بررسی آن‌ها پنج دوره را می‌توان در نظر گرفت؛ از عهد زندیه تا سلطنت فتحعلی شاه قاجار، از سلطنت فتحعلی شاه قاجار تا نخستین مسافرت ناصرالدین شاه به اروپا، از بازگشت ناصرالدین شاه از اروپا تا مشروطیت، از مشروطیت تا ١٧ دی ١٣١٤ (در روزگار پهلوی اول) و از ١٧ دی ١٣١٤ تا امروز. بررسی این دگرگونی‌ها از نگاه سفرنامه‌نویسان، بیش‌تر دوره قاجار را به طور کلی دربرمی‌گیرد. لباس زنان در این دوره تا اندازه‌ای ساده بود و با لباس مردان چندان اختلافی نداشت. عموما زنان پیراهن تنگی بر تن می‌کردند که پارچه آن بیش‌تر از نخ و ابریشم بود.
 
زنان شلواری گشاد و بلند به پا می‌کردند و روی آن دامن گشاد و نسبتا بلندی می‌پوشیدند که تا ساق پا میرسید. شلوار زنان گشاد و از پارچه‌های راه‌راه بود که به گونه مورب دوخته می‌شد ولی لبه آن را از پارچه‌های دیگر برمی‌گزیدند. پوشیدن جامه‌های بلند در روزگار سلطنت فتحعلی شاه مرسوم شد. دامن زنان در این زمان بسیار بلندتر از زمان‌های گذشته بود به گونه‌ای که لبه دامن روی زمین کشیده می‌شد. شلوار در این دوره اهمیت خود را از دست داد. حاشیه پایین دامن را با یراق و گلابتون زینت داده، بخش بالای دامن را عموما با کمری از پوست می‌پوشانیدند که روی آن با پارچه ابریشم گلدوزی شده بود. هنوز در این زمان البته به سرکردن چادر نماز و چارقد معمول نشده بود و مانند روزگاران پیشین، توری و کلاهک زینت سر به شمار می‌آمد.
 
زنان، موها و گیس‌ها را به گونه‌ای مواج روی شانه یا پشت سر می‌ریختند و در پایان گیس‌ها جواهر یا مروارید نصب می‌کردند. آن‌ها بیرون از خانه سراپای خود را در چادر مشکی یا بنفش حاشیه‌دار بزرگ می‌پوشانیدند، همچنین چاقچور به پا می‌کردند و روبنده‌ای سفید بر صورت می‌کشیدند که در برابر صورت، دو سوراخ به شکل چشم یا توری مسدس داشت. این روبنده تا زانوها می‌رسید.

گاسپار دروویل نظامی فرانسوی نیز در سفرنامه خود به جنبه‌ای دیگر از پوشش زنان در نخستین سال‌های حکومت  قاجار اشاره می‌کند «زنان به هنگام خروج از خانه چکمه‌هایی پارچه‌ای به پا می‌کنند. شلوار آنان نیز در درون این چکمه‌های پارچه‌ای قرار می‌گیرد». مقصود این صاحب‌منصب نظامی از چکمه پارچه‌ای، چاقچور بوده که شلواری گشاد، آستردار به رنگ‌های گوناگون با دم‌پای چین‌دار و تنگ است «و جورابی نیز از جنس پارچه به آن می‌دوختند تا سرهم گردد».

هانری رنه دالمانی که در دوره قاجار به ایران سفر کرده بود، در کتاب «سفرنامه از خراسان تا بختیاری» روایتی کلی درباره پوشاک بانوان این دوره ارایه می‌دهد. او با اشاره به پوشاک و شیوه زندگی زنان ثروتمند می‌نویسد «زنان ثروتمند معمولا در خانه عرقچین گلدوزی شده و جواهرشان بر سر میگذارند و جقه‌های طلای مرصع به جواهر بر سر میزنند. گاهی هم به جای جقه و یا پرهای قشنگ دیگری برای آرایش به کار میبرند. بعضی هم نوار پهن مرواریددوخته‌ای را که با مسکوکات طلا آرایش‌یافته به پیشانی می‌بندند».

در اواخر دوره قاجار به ویژه در آغاز حکومت پهلوی که از روبنده به اندازه کفایت بهره‌برداری شده بود، نقاب یا مقنعه رواج یافت که مشبک بود و از مو تهیه می‌شد. بانوان جوان با استفاده از چادر مشکی، از این روپوش نو استقبالی شایان کردند. زنان طبقه عادی جامعه که زندگی دور از تکلف داشتند، چادرهای تنگ کرباسی که راه‌راه آبی و سفید بر سر کرده، با یک دست، آن را گرفته، با دست دیگر، صورت را می‌پوشانند. در این وضعیت، تنها جلوی چشم‌شان کمی باز می‌ماند  ولی هنگام برخورد با یک مرد بیگانه، فورا روی خود را به گونه‌ای می‌گرفتند که حتی دیدن ریزی و درشتی چشم یا رنگ رخ‌شان ناممکن می‌شد.
 
آگوست بن‌تان، افسر فرانسوی که اوایل دوره قاجار به ایران آمده است در این‌باره می‌نویسد «در این مدت نتوانستم حتی یک‌بار داخل منازلی را که دعوت می‌شدم، ببینم. زنان از پس پرده، مرا تماشا می‌کردند ولی من هیچکدام را نتوانستم ببینم. ایرانیان حتی حاضر نیستند سوالی درباره زنانشان بشوند. خوشبختانه گاهی که در پشت بام منزلم قدم می‌زدم زنی را در حیاط منزلش میدیدم ولی این در صورتی بود که نگهبانش حضور نداشت وگرنه فورا او را مجبور می‌کرد به داخل منزل شود ... زنان ایرانی اکثرا زیبا هستند و بخصوص درخشش و درشتی چشمانشان جلب توجه می‌کند. جامه‌های ظریفی نمی‌پوشند. یک شلوار بسیار گشاد و پنبه‌دوزی‌شده، اندام رعنای آنان را می‌پوشاند. در منزل، پیراهن بلندی میپوشند و کلاه بلند و نوک‌تیزی که به فراخوار حال، با جواهر و مروارید و طلا و نقره تزئین شده است، به سر می‌کنند».

اوژن فلاندن در زمان محمد شاه قاجار به ایران سفر کرده است. او توصیفی کامل درباره شیوه پوشش زنان ایرانی دارد  «زنان ایرانی در منزل، کم خارج میشوند. در کوچه‌ها هم با چادری که سر تا پایشان را مستور می‌کند، می‌آیند و غیر ممکن است کسی صورت آنها را ببیند. به روی سر پارچه سفیدی می‌اندازند که در مقابل چشمان، چندین شبکه دارد و با آن است که جلوی خود را میبینند و غیر ممکن است بگذارند چشم نامحرمی به صورتشان افتد. ساقه پا را در شلواری گشاد یا چاقچور می‌نمایند، کفششان یک نوع پاپوش زرد یا سبزی است که نوکش برگشته و پاشنه‌اش باریک می‌باشد. گاهی در کوچه که مردی نگذرد، روبند را به جهت استنشاق هوا پس می‌اندازند. اما همین که مردی، حتی شوهرشان ظاهر شود، دوباره روبند را به روی صورت می‌اندازند. ... عموم چادرها یک‌رنگ و به سیاق اروپائیها یک‌جور می‌آید. کم می‌توان امتیازی بینشان قائل شد، اما خود ایرانیان اظهار می‌دارند برای ما خیلی آسان است که زنان خود را بشناسیم».
 
 آرام، آراسته پرهیاهو

پوشش زنان، دگرگونی‌ها و تصویری تازه

لباس و شیوه پوشش بانوان تا دوره معاصر، در زمینه لباس‌های اصلی، همان شلوار (تنبان)، دامن چه کوتاه چه بلند در دوره‌های گوناگون، چارقد و در دوره‌های متاخر تا روزگار مشروطیت، چادر به رنگ‌های گوناگون و چاقچور بود. این رنگ‌ها در دوره‌های بعد دگرگونی‌های بسیار یافت تا به رنگ مشکی به عنوان عرف جامعه رسید. بانوان ایرانی چه درون چه بیرون خانه پوششی ویژه داشتند و به آراستگی و مرتب‌بودن خود اهمیت می‌دادند. پوشاک این زنان در دوره‌های یادشده اما به آن دلیل که پارچه‌های بسیار می‌برد، هزینه‌های فراوان داشت؛ مساله‌ای که سفرنامه‌نویسان و جهانگردان در نقد آن اشاره‌هایی داشته‌اند. پوشش بیرونی زنان، از پوشیدگی کامل آن‌ها نشان داشت به گونه‌ای که به هیچ‌روی مردان غریبه نباید آن‌ها را می‌دیدند. به نظر می‌رسد توجه به مسایل اسلامی در درجه نخست و سپس طرح‌های گوناگون ایرانی در شیوه پوشاک بانوان بسیار تاثیرگذار بوده است. دگرگونی‌ها در حوزه پوشش و پوشاک زنان آرام‌آرام از اواخر دوره ناصری که مسافرت ایرانی‌ها به کشورهای اروپایی افزایش یافت، آغاز شد و با برنامه‌هایی که در دوره پهلوی اول به اجرا درآمد، این دگرگونی‌ها تصویری بسیار متفاوت با با آنچه در روزگار گذشته بود، به نمایش گذارد.

 کفش زنان ایرانی، آن بخش از پوشش به شمار می‌آید که در روزگار قاجار مورد توجه جهانگردان قرار گرفته است. دالمانی در این‌باره می‌نویسد «کفاشان برای بانوان ایرانی کفشهائی درست میکنند که متحدالشکل است. این کفشها تمام بدون پاشنه و نوک‌برگشته میباشند. قسمتی که در زیر پاشنه قرار دارد، از چوب است که تراشیده‌اند و روی آنرا با چرم پوشانده‌اند و قطعات استخوان و مفتولهای مسی زینت داده‌اند و بانوان با آن به سختی راه میروند». این وضعیت در زمینه کفش، بگاه در برخی مناطق متفاوت می‌شده است. دالمانی در این‌باره می‌نویسد «در ایالات و شهرهای دیگر بخصوص در اصفهان، بانوان کفش‌های چرمی بی‌پاشنه‌ای به پا دارند که کفاشان محلی آنها را برنگهای مختلف سبز و زرد و قرمز میدوزند و نوک این کفشها برگشته است.
 
زنان بزرگان، در اندرون، کفشهای بدون پاشنه کوچکی می‌پوشند که رویه آنها از مخمل یا ماهوت است و با دانه‌های مروارید کوچک، گلدوزی شده است». کفشی که این جهانگرد فرانسوی توصیف کرده، همانی است که امروزه زنان در مناطقی همچون بیرجند و پیرامون آن، قائنات و گونه‌ای دیگر از همان شکل به نام کومخ در بجنورد پای می‌کنند. اینگونه کفش‌ها تا حدود بیست سال پیش در میان زنان گیلانی رواج بسیار داشت. تصویری که از زنان ایرانی در بیرون از محیط خانه به نمایش درمی‌آید، جز کفش‌های راحتی آن‌ها دیده نمی‌شود، از این‌رو موقعیت اجتماعی آنان را تنها از بهای کفش یا ظرافت و ارزش چادر و روبند می‌توان دریافت.

 پوشیدن جوراب ساقه‌بلند ماشینی در آن روزگار معمول نبود، همه جوراب سفید دست‌باف با ساقه حاشیه مشکی به پا می‌کردند؛ همچنین در واپسین سال‌های حکومت ناصرالدین شاه، جوراب بی‌حاشیه سفید را روی شلوار کشی می‌کشیدند که یک‌تکه به نظر می‌رسید. خانم‌ها البته به جز زمستان، بیش‌تر پا برهنه بودند. کفش زنان ایرانی پیش از آن که اجناس اروپایی به ویژه کفش‌های دوخت خارجی در ایران رایج شود، همان نعلین و چموش و کفش‌های نوک‌برگشته و ساغری راحتی به رنگ‌های قرمز، سبز و آبی بود. بعدها در تهران چند مغازه زرتشتی و ارمنی به تجارت اجناس اروپایی روی آوردند که از  جمله جنس‌های آن‌ها کفش‌های چرمی سیاه و براق کوچک به نام قونداره بود. خانم‌های اعیان و شیک از این‌ها یا گالش‌های نوک‌تیز زنانه می‌پوشیدند ولی در شهرستان‌ها و برخی شهرهای ایران به ویژه در اصفهان، زنان همان کفش‌هایی بی‌پشت پاشنه‌دار به نام ساغری یا ارسی به پا می‌کردند که کفش‌دوزهای محلی می‌دوختند.
 
چارقد در زمان ناصرالدین شاه، جزیی جدایی‌ناپذیر از پوشش خانم‌ها شده بود به گونه‌ای که بزرگ و کوچک و پیر و جوان، همه چارقد را در زیر گلوی خود محکم می‌بستند. زنان آنگاه که از خانه بیرون می‌آمدند، روی لباس های خود، از چادر نماز، چادر، چاقچور و روبنده بهره می‌گرفتند. چاقچور در واقع شلواری بلند و گشاد  بود که جوراب به آن دوخته شده و وصل بود. ارخالق نیز یکی از لباس‌های روزگار ناصرالدین شاه قاجار به شمار می‌آید؛ کتی بلند که نیمی از بدن را می‌پوشاند و جلوی آن باز و رها بود. ارخالق، سردست‌های مثلثی یا گلابی‌شکل داشت که سنبوسه نامیده می‌شد. درون سنبوسه‌ها را معمولا از پارچه‌ای گران‌بهاتر از پارچه اصل ارخالق برمی‌گزیدند و پیرامون آن را یراق و گلابتون می‌دوختند.

 توجه به آرایش زنان ایرانی در این دوره از تاریخ نیز می‌تواند جذابیت داشته باشد. بیش‌ترین آرزوی بانوان ایرانی برای داشتن ظاهری زیبا در این دوره آن بود که صورت برآمده گرد داشته باشند و چشمان‌شان درشت و خمار و دارای پلک‌های سنگین و مژه‌های بلند با ابروان پهن و پرپشت به هم‌پیوسته باشد که دو قوس روی چشمان تشکیل دهند، همچنین بینی‌شان کوچک و منقاری باشد. آنان از این‌رو چشم را با سرمه، درشت و گوشه‌دار و ابروان را با وسمه پررنگ می‌کردند و این را تا شقیقه‌ها ادامه داده،  ابروانی کمانی شکل و منظم پدید می‌آوردند. آن‌ها خالی بر گونه و بالای لب می‌گذاشتند و گاه نیز خال طبیعی را که بر گونه داشته و به آن خال هاشمی می‌گفتند، پررنگ‌تر می‌کردند. همچنین لب‌ها را نیز با کمی سرخاب، سرخ کرده، سبیلی باریک بر  پشت آن می‌کشیدند. چند ماده  برای زینت دادن به کار می‌رفت که عبارت بود از حنا، سرمه، سرخاب و سفیدآب که همه آن‌ها با اسباب و آلات ویژه گردآوری و نگهداری می‌شد.

 دگرگونی‌های پدیدآمده در جامعه ایران به روزگار میانه دوره قاجار بخش‌های گوناگون جامعه را از خود موثر کرد. پوشاک به ویژه لباس‌های زنان نیز از این تغییرها برکنار نبود. پیش از آن البته انتقادهایی نسبت به این مسأله شده بود. پولاک در این‌باره از اسراف زنان قاجاری در دوره ناصرالدین شاه در زمینه بهره‌گیری از پارچه‌های گوناگون برای پوشاک‌شان روایت می‌کند «در اثر زیادی زیرجامه‌ها و جامه‌ی پرچین روی آنها، لباس خانمها به صورت لباسی پف کرده در می‌آید.
 
بی‌بندوباری در مصرف پارچه و تجملی که بخصوص در مورد این لباس به کار می‌رفت، فریاد شوهران را به آسمان رسانید تا بالاخره دولت ناگزیر شد محدودیتهایی قانونی برای آن وضع کند و البته همان‌طور که می‌توان پیش‌بینی کرد، این تمهیدات به هیچ کجا نینجامید. کار تجمل‌پرستی حتی به آنجا رسیده است که بعضی از زنان مجلل، به رغم ناراحت بودن آن، شلوارهایی از گرانبهاترین شالها می‌پوشند. این دیگر یکی از شکایتهای عمومی مردان ایرانی است که زنان در اثر بی‌بندوباری در تجمل‌پرستی و آرایش، آنان را خانه خراب می‌کنند. به طوری که هرگاه چندین زن در خانه‌ای باشند، دیگر سر و ته مخارج آنان را از طریق درآمدهای مشروع نمی‌شود به هم آورد.
 
روزنامه شهروند/تهمینه رییس السادات

دیدنی های امروز ۲۷ اسفند ۱۳۹۵

۱۰:۱۱ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - 17 March 2017

اعتصاب و تظاهرات رانندگان تاکسی در بارسلونا اسپانیا در اعتراض به فعالیت شرکت های کرایه خودرو "اوبِر" و "کَبیفای"
اعتصاب و تظاهرات رانندگان تاکسی در بارسلونا اسپانیا در اعتراض به فعالیت شرکت های کرایه خودرو
سوگند وفاداری "دان کوتس" رییس جدید اداره اطلاعات ملی آمریکا با همسرش در حضور مایک پنس معاون رییس جمهور آمریکا – کاخ سفید
سوگند وفاداری
فرانسوا فیون نخست وزیر سابق و یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در جمع حامیانش
فرانسوا فیون نخست وزیر سابق و یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در جمع حامیانش
جشن سن پاتریک در شهر دوبلین ایرلند
جشن سن پاتریک در شهر دوبلین ایرلند
دیدار ترامپ با "اندا کِنی" سیاستمدار و وزیر دفاع ایرلند در کاخ سفید
دیدار ترامپ با
دهها دست سیلیکونی تتو شده در بخش تتو در موزه ملی دریایی بریتانیا در کورنوال
دهها دست سیلیکونی تتو شده در بخش تتو در موزه ملی دریایی بریتانیا در کورنوال
مجسمه بزرگ سن پاتریک در میدان ترافالگار لندن
مجسمه بزرگ سن پاتریک در میدان ترافالگار لندن
تدابیر امنیتی در اطراف دفتر صندوق بین المللی پول در پاریس
تدابیر امنیتی در اطراف دفتر صندوق بین المللی پول در پاریس
رونمایی از لایحه بودجه سال 2018 آمریکا با شعارهای انتخاباتی ترامپ بر روی جلد آن. این نخستین لایحه بودجه تدوین شده در دولت جدید آمریکاست
رونمایی از لایحه بودجه سال 2018 آمریکا با شعارهای انتخاباتی ترامپ بر روی جلد آن. این نخستین لایحه بودجه تدوین شده در دولت جدید آمریکاست
هنرمند و فعال سیاسی چینی یک اثر هنری خود را درباره پناهجویان قایق سوار عازم به اروپا در جمهوی چک رونمایی کرده است
هنرمند و فعال سیاسی چینی یک اثر هنری خود را درباره پناهجویان قایق سوار عازم به اروپا در جمهوی چک رونمایی کرده است
" مارک روته " نخست وزیر هلند – سمت راست تصویر- و مهم ترین رقیب انتخاباتی راست گرای او "خیرت ویلدرز" ، در نخستین روز پس از انتخابات چهارشنبه گذشته و در حاشیه نشست پارلمان در لاهه با یکدیگر ملاقات کردند
صف پناهجویان برای دریافت غذا – بلگراد
صف پناهجویان برای دریافت غذا – بلگراد
جمع گروه " جنبش شهروندان جهانی" در دروازه اصلی شهر برلین آلمان برای ابراز سپاس از مردم هلند بابت متوقف کردن جنبش راست گرا در انتخابات اخیر این کشور
جمع گروه
گارد تشریفات واتیکان برای استقبال رسمی از میشل عون رییس جمهور لبنان
گارد تشریفات واتیکان برای استقبال رسمی از میشل عون رییس جمهور لبنان

دیدنی ها۲۸ اسفند ۱۳۹۵

سیل در منطقه ای حومه ای از شهر لیما پایتخت پرو
سیل در منطقه ای حومه ای از شهر لیما پایتخت پرو
تظاهرات ضد حکومتی در غرب منامه همرمان با مرگ محمد سهوان یک فعال سیاسی دستگیر شده در زندان
تظاهرات ضد حکومتی در غرب منامه همرمان با مرگ محمد سهوان یک فعال سیاسی دستگیر شده در زندان
جشن سن پاتریک در خیابان های دوبلین
جشن سن پاتریک در خیابان های دوبلین
عزیمت ترامپ و همسرش از کاخ سفید به ویلای تفریحی رییس جمهور آمریکا در فلوریدا
عزیمت ترامپ و همسرش از کاخ سفید به ویلای تفریحی رییس جمهور آمریکا در فلوریدا
گپ و گفت صدر اعظم آلمان با ایوانکا ترامپ دختر رییس جمهور آمریکا در حاشیه یک نشست مشترک اقتصادی در کاخ سفید
گپ و گفت صدر اعظم آلمان با ایوانکا ترامپ دختر رییس جمهور آمریکا در حاشیه یک نشست مشترک اقتصادی در کاخ سفید
مراسم خداحافظی و پایان دوره یوآخیم گوواک رییس جمهور سابق آلمان در کاخ ریاست جمهوری در برلین
مراسم خداحافظی و پایان دوره یوآخیم گوواک رییس جمهور سابق آلمان در کاخ ریاست جمهوری در برلین
تظاهرات و ناآرامی در کشمیر هند
تظاهرات و ناآرامی در کشمیر هند
ادامه عملیات نظامی ارتش عراق برای بازپس گیری مناطق غربی شهر موصل از داعش
ادامه عملیات نظامی ارتش عراق برای بازپس گیری مناطق غربی شهر موصل از داعش
بوریس جانسون وزیر امور خارجه بریتانیا در حال گرفتن عکس با تلفن همراهش از فیل های موجود در منطقه محافظت شده حیات وحش در دست لایکیپیا در شمال کنیا
بوریس جانسون وزیر امور خارجه بریتانیا در حال گرفتن عکس با تلفن همراهش از فیل های موجود در منطقه محافظت شده حیات وحش در دست لایکیپیا در شمال کنیا
جولی بیشاپ وزیر امور خارجه استرالیا در حال توزیع هدیه بین کودکان مسلمان فیلیپینی هنگام بازدید از شهر داوائو در جنوب فیلیپین
جولی بیشاپ وزیر امور خارجه استرالیا در حال توزیع هدیه بین کودکان مسلمان فیلیپینی هنگام بازدید از شهر داوائو در جنوب فیلیپین
نمایش پرش با موتور در شهر ریاض عربستان
نمایش پرش با موتور در شهر ریاض عربستان

دیدنی ها

عبور از رودخانه مارا در کنیا
عبور از رودخانه مارا در کنیا
نهنگ کوهان‌دار در آب‌های قطب جنوب
نهنگ کوهان‌دار در آب‌های قطب جنوب
دهانه یک غار یخی در کانادا
دهانه یک غار یخی در کانادا
تظاهرات پناهجویان در شهر آتن یونان در اعتراض به تغییر سیاست های مهاجرتی اروپا
تظاهرات پناهجویان در شهر آتن یونان در اعتراض به تغییر سیاست های مهاجرتی اروپا
جشن سومین سالگرد الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه – شهرهای اومسک و مسکو روسیه
جشن سومین سالگرد الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه – شهرهای اومسک و مسکو روسیه
حمله هوایی اسراییل به بیت لاحیا در غزه
حمله هوایی اسراییل به بیت لاحیا در غزه
نمایش سالانه سگ های خانگی در بانکوک تایلند
نمایش سالانه سگ های خانگی در بانکوک تایلند
برگزاری تظاهرات و گردهمایی کردهای مقیم آلمان علیه حزب حاکم ترکیه در شهر فرانکفورت آلمان همزمان با جشن نوروز
برگزاری تظاهرات و گردهمایی کردهای مقیم آلمان علیه حزب حاکم ترکیه در شهر فرانکفورت آلمان همزمان با جشن نوروز
تظاهرات بر ضد نژاد پرستی در لندن
تظاهرات بر ضد نژاد پرستی در لندن
سخنرانی مارین لوپن نامزد راستگرای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در جمع حامیانش در شهر متز فرانسه
سخنرانی مارین لوپن نامزد راستگرای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در جمع حامیانش در شهر متز فرانسه
کودک عراقی در حال فروش شیر در کنار خیابان – موصل
کودک عراقی در حال فروش شیر در کنار خیابان – موصل
تظاهرات علیه گروه بیست همزمان با برگزاری نشست وزرای اقتصاد و روسای بانک های مرکزی بیست کشور برتر اقتصادی جهان در بادن بادن آلمان
تظاهرات علیه  گروه بیست همزمان با برگزاری نشست وزرای اقتصاد و روسای بانک های مرکزی بیست کشور برتر اقتصادی جهان در بادن بادن آلمان
بدون شرح
بدون شرح

آتشفشان دماوند خاموش نیست!

 
آتشفشان دماوند که در شرق و نزدیکی پایتخت قرار دارد خاموش نیست و نیمه فعال است. بررسی ها نشان داده است که فعالیت های آن یکسان نبوده در دوره های زمانی مختلف شدت بیشتری می‌گیرد. برای مثال آمار نشان می دهد که حدود 10 سال پیش در محدوده زمانی دو ساله ای فعالیت های دماوند، افزایش نسبی داشته است.
 
 
به گزارش خبرآنلاین، بر اساس استاندارهای علمی جهان، دماوند باید مطالعه و مورد پایش دائمی قرار گیرد زیرا تا کنون مطالعه جامعی در مورد این آتشفشان از نظر آتشفشان شناسی صورت نگرفته است. از این رو با شروع و مشاهده تغییرات در وضعیت آتشفشان نیمه فعال دماوند، بحث هایی را آغاز کرده است که به دلیل کمبود اطلاعات موجود با حدس و گمان توام و باعث ایجاد جو روانی در ساکنان پایتخت شده است. پس لازم است مطالعه جامع در مورد ابعاد گوناگون این آتشفشان انجام شده و بر اساس اطلاعات بدست آمده برنامه پایش دائمی آن آغاز گردد.

دکتر فریبرز مسعودی، استاد پترولوژی، دانشکده علوم زمین دانشگاه شهید بهشتی ضمن اعلام آمادگی برای مطالعه و پایش دماوند اظهار کرده که آتشفشان دماوند خاموش نیست و نیمه فعال است. بررسی ها نشان داده که فعالیت های آن در بعضی دوره های مختلف شدت بیشتری دارد.

این تغییرات با خروج بیشتر گازها از دهانه، زمین لرزه های متناوب و دما و گازهای چشمه های آب گرم بروز می کند. آمار نشان می دهد که  حدود 10 سال گذشته در محدوده زمانی دو ساله فعالیت های دماوند افزایش نسبی داشته است.

بر اساس برخی از تحقیقات، در سال 2000 تعداد 500 میلیون نفر در معرض خطرات ناشی از فعالیت‌های آتشفشانی بوده‌اند و در پانصد سال گذشته بیش از 200000 نفر در این رابطه جان خود را از دست داده اند. به طور متوسط 35 آتشفشان در سال فوران کرده و سالیانه 869 نفر از سال 1980 در اثر فعالیت های آتشفشانی کشته شده اند. تعداد جمعیتی که تحت تاثیر فعالیت های آتشفشانی قرا می گیرند به طور متوسط 4080791 نفر در سال است. خسارت وارده نیز به طور متوسط 98992000 دلار در سال برآورد شده است. این در حالی است که با رشد جمعیت و به علت جاذبه طبیعی و شرایط مناسب زیستی، سکونت در اطراف مناطق آتشفشانی بیشتر از قبل شده است.

به این دلایل در اغلب کشورها آتشفشان های بزرگ به طور دائم پایش می شوند و بررسی های لازم برای نوع خطر ممکن ایجاد شده توسط آتشفشان مشخص شده است. حتی در برخی مناطق ایستگاه‌های لازم برای پایش (مونیتورینگ) پیوسته تاسیس و تغییرات بوجود آمده را ثبت می نمایند.

برای مثال می توان به مراکز زیر اشاره کرد:

Alaska Volcano Observatory (AVO)
California Volcano Observatory (CalVO)
Cascades Volcano Observatory (CVO)
Havaiian Volcano Observatory (HVO)
Yellowstone Volcano Observatory (YVO)

افغانستان در چند قدمی خودکفایی در تولید لبنیات

افغانستان در چند قدمی خودکفایی در تولید لبنیات

روستاییان باید در ساعت تعیین شده، سطل‌های پر از شیرشان را به مرکز جمع آوری شیر در نزدیکی روستای شان بیاورند.

گام‌های کوچکی که برای رشد اقتصاد خانواده‌ها موثر خوانده شده‌ است. مازاد مصرف‌شان را به فروش می‌رسانند تا کمک خرج زندگی شان باشد. این مراکز در واقع بنیاد صنعت لبنیات کشور را گذاشته است.

غلام حضرت، حدود ۷۰ سال دارد و یکی از ده‌ها نفری است که به این مرکز آمده ‌است. او می‌گوید: "شیری را که برای فروش می‌آوریم، پول مصارف خانۀ مان را فراهم می‌کند. این کار فایده زیاد دارد."

حدود یک ساعت در این محل بودیم. شیری را که مردم می‌آورند، ابتدا از لحاظ کیفیت چک و بررسی می‌شود. سپس از سطل‌ها به بشکه‌های بزرگ متعلق به کارخانه ریخته می‌شود.

پیش از رفتن به کارخانه تولید لبنیات در یک مرکز دیگر در روستای مجاور، با حبیبه یکی از زنانی این روستا قرار گذاشتیم. او به دیگر زنان منطقه‌اش چگونگی مراقبت و رسیدگی درست از گاو، بز و گوسفند را یاد می‌دهد.

"به ما آموزش داده‌اند که گاوداری فواید زیادی دارد. با رسیدگی بیشتر و بهتر به آنها، می‌توانیم از گوشت، پوست و شیر شان استفاده بیشتری بکنیم."

Image captionدولت افغانستان: نزدیک به شصت درصد لبنیات مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود

پس از عملیات جمع آوری شیر در این دو مرکز، از روی پل معروف بهسود راه مان را به سوی کارخانه تولید لبنیات در قسمت جنوبی شهر باز می‌کنیم.

ساختمان بزرگ در کنار جاده اصلی که به فارم‌های زیتون منتهی می‌شود. دیدن یک کارخانه مجهز و نو تأسیس با سرمایه گذاری چندین میلیون دلاری امیدوار کننده است. برای دیدن از روند تولید، باید کفش، لباس و ماسک ویژه کارخانه را بپوشیم. پس از کسب اجازه از مسوول داخل کارخانه، از دروازه مخصوص وارد شبکه تولید می‌شویم.

به فاصله چند دقیقه از آمدن ما به کارخانه، ماشین حامل بشکه‌های شیر هم رسید. هرچه تعداد بشکه‌ها بیشتر و پرتر باشد، سطح تولید فرآورده‌های لبنی هم بالاتر می‌رود. به رغم هوای ناخوشایند و سر و صدای زیادی دستگاه‌ها، حدود دو ساعت در داخل کارخانه ماندیم. تا از نزدیک شاهد روند طولانی تبدیل شدن شیر به فراورده‌های لبنی نظیر پنیر، خامه، ماست و کره باشیم.

دولت افغانستان می‌گوید نزدیک به ۶۰ درصد لبنیات مورد نیاز این کشور در داخل تولید می‌شود.

اما دلبستگی افغان‌ها به فرآورده‌های لبنی کشورهای خارجی چشم‌انداز رشد این صنعت در افغانستان را تیره و تار کرده است.

علاوه بر این، حمایت ضعیف دولت از تولیدکنندگان داخلی، کار رقابت در بازار را برای آنها سخت کرده ‌است.

در بیش از یک دهه گذشته چندین کارخانه تولید لبنیات در شهرهای هرات، قندهار، کابل، جلال آباد و مزار شریف راه اندازی شدند. دامداری محلی منبع عمده و اصلی مواد اولیه این کارخانه‌ها است.

ناامنی فرصت زیادی برای سرمایه گذاری نگذاشته است، اما همین خطوط کوچک تولید هم سفره‌های افغان‌ها را رنگ می‌بخشد.

اما بی‌میلی مردم به استفاده از فرآورده‌های لبنی تولید داخل کشور، مالکان بسیاری کارخانه‌ها از جمله خالد خان، مسئول کارخانه لبنیات جلال آباد را سرخورده کرده است.

او می‌گوید: "اول مشکل امنیت است، بعدش تازه بودن تولیدات. لبنیات ما یک هفته بعد از تولید باید به مصرف برسد."

از خالد خان می‌پرسم محصولات شما به خارج از شهر جلال آباد هم عرضه می‌شود یا خیر. او می‌گوید کارخانۀ زیر کنترل آنها ظرفیت تولید لبنیات مورد نیاز مناطق زیادی را دارد اما عمر کوتاه محصولات شان به آنها اجازه نمی‌دهد آنرا به ولایات دیگر ارسال کنند.

او می‌گوید: "فراورده‌های ما نرسیده به مقصد در راه فاسد می‌شود."

در سطح شهر شاهد عرضه انبوه فرآورده‌های لبنی بودیم. بیشتر پنیر آنهم بدون بسته‌بندی بهداشتی و در فضای باز در دسترس مشتری قرار داده شده بود.

ظاهرا همین وضعیت باعث شده است که مردم از آن استقبال نکنند. از آنطرف، ویترین مغازه‌های شهر در تسخیر محصولات لبنی وارداتی است.

محصولاتی که با رنگ و رخ بهتر و بسته‌بندی چشم نوازتر عرضه می‌شوند. از یکی از مغازه‌داران شهر پرسیدم انتخاب مشتریانش چگونه است.

او در پاسخ گفت: "کسانی که از خارج کشور می‌آیند، پنیرهای خارجی را می پسندند، چرا که تاریخ مصرف دارد. آنها پنیر خارجی را بیشتر می پسندند. انتخاب مردم عام پنیر و کره وطنی است."

افغانستان حدود "چهار میلیون گاو و نزدیک به بیست میلیون بز و گوسفند دارد"

با این‌همه، اتاق تجارت و صنایع افغانستان نسبت به تولید فرآورده‌های لبنی کشور خوشبین است. تاج زاده، عضو هیات مدیره اتاق‌های تجارت به بی‌بی‌سی گفت که افغانستان تا خود کفایی فاصله زیاد ندارد. "افغانستان کشوری زراعتی است. به مالداری توجه زیادی شده است. مصرف لبنیات هم افزایش یافته‌است. در حدود شصت درصد فراورده‌های لبنی در کشور تولید می‌شود.هم فارم دولتی داریم و هم شخصی. ۴۰در صد دیگر از کشورهای همسایه، از پاکستان، ایران و حتا هلند وارد می‌شود."

افغانستان کشوری زراعتی با ظرفیت بالای دامداری است. بر اساس برخی آمارها، حدود چهار میلیون گاو و نزدیک به بیست میلیون بز و گوسفند دارد. در حومۀ غربی شهر جلال آباد و در مجاورت کارخانه تولید لبنیات فارم‌های بزرگ گاو داری وجود دارد. به گفته مسوولین این فارم‌ها حدود چهار دهه پیش ایجاد شدند. اما شدت جنگ‌های ویرانگر داخلی در کشور این صنعت را دچار رکود کرد و نگذاشت از شکل سنتی اش بیرون شود. براساس پیش‌بینی که سازمان خواروبار جهانی کرده است، به این زودی‌ها افغانستان نمی تواند به بهبود وضعیت دامداری و فرآورده های حیوانی اش چندان خوشبین باشد.

اخبار اقتصادی

اخبار اقتصادی

پنجشنبه 26 اسفند - 19:16:50

                نشریه «اینشورس اسیا نیوز»گزارش داد: بیمه گران ژاپنی در راه ایران 43 دقیقه پیش

تهران - ایرنا - یک نشریه تخصصی صنعت بیمه آسیا، از تمایل بیمه گران ژاپنی برای حضور در بازار بیمه ایران خبر داد.

 

                پیش‌بینی جابجایی 3 میلیون و 750 هزار مسافر نوروزی با ناوگان هوایی کشور 1 ساعت پیش

تهران- ایرنا- وزیر راه و شهرسازی پیش بینی کرد که بیش از سه میلیون و750 هزارمسافر نوروزی با استفاده از ناوگان هوایی در نوروز 96 سفر کنند که نسبت به نوروز 95 حدود 17 تا 19 درصد رشد خواهد داشت.

 

                تعیین تکلیف سپرده گذاران میزان به حساب های 5 میلیارد ریالی رسید 1 ساعت پیش

تهران - ایرنا - بانک صادرات ایران در اطلاعیه ای از آغاز تعیین تکلیف سپرده گذاران تعاونی منحله میزان تا مبلغ پنج میلیارد ریال در فروردین سال 96 خبر داد.

 

                افزایش 30 درصدی اعتبارات عمرانی بستان آباد در سال آینده 2 ساعت پیش

تبریز-ایرنا- فرماندار شهرستان بستان آباد از افزایش 30 درصدی اعتبارات عمرانی این شهرستان در سال آینده نسبت به سال جاری خبر داد.

 

                بهره مندی یک هزار و 543 واحد تولیدی در آذربایجان شرقی از تسهیلات بانکی 2 ساعت پیش

تبریز - ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی گفت: در سال جاری 10 هزار و 740 میلیارد ریال برای یک هزار و 543 واحد تولیدی در استان تسهیلات پرداخت شد.

 

                شکستن قفل زنجیره مطالبات و بدهی با تهاتر 2 ساعت پیش

تعیین تکلیف بدهی‌های دولت که در طول چند دهه اخیر انباشته شده یکی از اولویت‌های اصلی وزارت امور اقتصادی و دارایی دولت یازدهم بوده است. در این راستا معاونت نظارت مالی وزارت اقتصاد و خزانه داری کل کشور د...

 

                یک نیروگاه و یک پالایشگاه جدید با منابع مالی خارجی ساخته می‌شود 3 ساعت پیش

استفاده از تسهیلات مالی خارجی برای ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی زنجان و احداث پالایشگاه نفت خام به ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه در روز در منطقه جاسک، از مصوبات جلسه اخیر شورای عالی اقتصاد بود.

 

                پایگاه خبری بلومبرگ امریکا از افزایش قیمت جهانی طلا خبر داد 3 ساعت پیش

تهران-ایرنا- پایگاه خبری بلومبرگ آمریکا به نقل از یک تحلیلگر بین المللی از افزایش قیمت جهانی طلا خبر داد.

 

                محجوب: دولت با خودکفایی درگندم خیزمهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی برداشته است/برنامه های دولت متکی بر اقتصاد مقاومتی است 3 ساعت پیش

تهران- ایرنا- نماینده مردم تهران،ری شمیرانات و اسلامشهردرمجلس شورای اسلامی با بیان این که هیچ دولتی به اندازه دولت تدبیر و امید اقتصاد مقاومتی را به اجرا نگذاشته است گفت: دولت با خودکفایی درگندم خیزمه...

 

                جهش قیمت طلای جهانی به دنبال افزایش نرخ‌های بهره آمریکا 4 ساعت پیش

طلای جهانی روز پنج شنبه تحت تاثیر دورنمای افزایش تدریجی نرخ‌های بهره آمریکا که کاهش ارزش دلار را در پی داشت و تقاضای سرمایه گذاری برای این فلز ارزشمند را تقویت کرد، حداکثر ۲۵ دلار جهش یافت.

تداوم روند نزولی قیمت دلار و رشد قیمت سکه در روزهای پایانی سال 4 ساعت پیش

تهران- ایرنا- با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و درحالی که تنها یک روزکاری ازتقویم باقی مانده است، قیمت دلار در بازار آزاد همچنان رو به کاهش است و درمقابل قیمت انواع سکه روند افزایشی خود را طی می کند...

 

                گلستان در سالی که گذشت/ آمیزه ای از غم و شادی های بی پایان 4 ساعت پیش

گرگان – ایرنا - گلستان در سال 95 روزهای پرفراز و نشیبی داشت ؛ روزهایی مملو از غم و شادی ، موفقیت و ناکامی و نگرانی و آرامش که ممکن است یاد و نام آنها تا مدت ها از ذهن مردم استان پاک نشود.

 

                افزایش اندک قیمت دلار 4 ساعت پیش

امروز هر دلار آمریکا ۳۷۳۹ تومان عرضه می‌شود که نسبت به روز گذشته اندکی افزایش قیمت دارد.

 

 

                سکه طرح جدید یک میلیون و ۱۷۸ هزار تومان شد 4 ساعت پیش

امروز سکه تمام طرح جدید یک میلیون و ۱۷۸ هزار تومان عرضه میشود. همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار برای معاملات در بازارهای جهانی ۱۱۳ هزار تومان قیمت دارد و از سوی دیگر نیم سکه و ربع سکه به ترتیب ۶۹۹ و ۳۷۳ هزا...

 

                بدهی شهرداری بجنورد به تامین اجتماعی با زمین تهاتر می شود 4 ساعت پیش

بجنورد- ایرنا- رییس شورای اسلامی شهر بجنورد گفت: بدهی شهرداری بجنورد مرکز استان به سازمان تامین اجتماعی با زمین تهاتر می شود.

 

                رتبه پنجم گلستان در رونق تولید/اجرای 137طرح اقتصاد مقاومتی 5 ساعت پیش

گرگان - ایرنا - استاندار گلستان گفت که این استان با پرداخت 7 هزار و 200میلیارد ریال وام به 640 واحد صنعتی نیازمند رونق تولید توانست رتبه پنجم کشور را در این بخش کسب کند.

 

                جهش قیمت طلای جهانی به دنبال افزایش نرخ‌های بهره آمریکا 5 ساعت پیش

طلای جهانی روز پنج شنبه تحت تاثیر دورنمای افزایش تدریجی نرخ‌های بهره آمریکا که کاهش ارزش دلار را در پی داشت و تقاضای سرمایه گذاری برای این فلز ارزشمند را تقویت کرد، حداکثر ۲۵ دلار جهش یافت.

 

                نرخ‌های بهره آمریکا افزایش یافت 5 ساعت پیش

نرخهای بهره آمریکا در نشست دو روزه کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی این کشور که بعدازظهر چهارشنبه به کار خود پایان داد، به میزان ۲۵ واحد افزایش یافت و به حدود ۰.۷۵ تا یک درصد رسید.

 

                آشفتگی در افت و خیز قیمت نفت 5 ساعت پیش

توافق کاهش تولید اوپک در حالی وارد سومین ماه از فرصت شش ماهه خود شده است که به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، برای نخستین‌بار در شش ماه گذشته حجم ذخایر نفت خام در ژانویه با رشد همراه شد.

 

                رشد فروش خودرو در بازارهای نوظهور 5 ساعت پیش

فروش خودروهای سبک در بازارهای نوظهور طی سال گذشته میلادی وضعیت متفاوتی داشت.

 

کامیون در پوست وانت! +تصاویر 5 ساعت پیش

آمریکایی‌ها بعد از نزدیک به سه دهه تجربه گرانبهایی را در زمینه تولید پیکاپ به دست آورده‌اند که حتی گوشه‌ای از آن را نیز در برابر وسوسه میلیارد دلاری رقبای آسیایی لو نمی‌دهد.

 

 

                رقابت لوکس‌های تجملی لکسوس و هیوندای 5 ساعت پیش

لکسوس و هیوندای قصد دارند سبک خاصی از لوکس‌گرایی را رواج دهند. آنها آمده‌اند تا نشان دهند تنها اروپایی‌ها نیستند که در این زمینه حرف‌هایی برای زدن دارند.

 

                نوسان‌گیری از دلار با تسویه سال 5 ساعت پیش

روز چهارشنبه، قیمت دلار دومین رشد متوالی را تجربه کرد تا به مرز 3 هزار و 800 تومان نزدیک شود.

 

                پیشنهاد تاسیس بانک محلی برای رونق ساخت و ساز 5 ساعت پیش

نایب رئیس انجمن شرکت‌های ساختمانی با هدف «برون‌رفت» بخش ساختمان از «رکود و رشد منفی ناشی از تنگنای مالی»، خواستار استفاده از «امکان شارژ محلی پروژه‌های عمرانی» مشابه آنچه نیمه امسال برای تامین مالی با...

 

 

                قوه مقننه آمارهای اقتصادی دولت را تایید کرد 5 ساعت پیش

بازوی پژوهشی قوه مقننه رشد سال 95 را 9/ 8 درصد برآورد کرد.

 

                استاندار: فارس در عرصه اقتصاد سال 95 را با موفقیت پشت سرگذاشت 5 ساعت پیش

شیراز- ایرنا- استاندار فارس گفت: سال 95 به لحاظ اقتصادی سال موفقی برای این استان بوده است که به دلیل هماهنگی و همراهی مدیران استان صورت گرفته است.

 

                مرز بین المللی مهران ایام نوروز 96 برای صادرات کالا فعال است 5 ساعت پیش

ایلام - ایرنا - معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت ایلام گفت: هیچ محدودیتی مبنی بر بسته بودن مرز بین المللی مهران در ایام نوروز 96 نداریم و این مرز برای صادرات کالا در این ا...

 

                مرز بین المللی مهران ایام نوروز 96 برای صادرات کالا فعال است 5 ساعت پیش

ایلام - ایرنا - معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت ایلام گفت: هیچ محدودیتی مبنی بر بسته بودن مرز بین المللی مهران در ایام نوروز 96 نداریم و این مرز برای صادرات کالا در این ا...

 

                یکهزار و 370 تراکتور نو به بخش کشاورزی گلستان افزوده شد 5 ساعت پیش

گرگان - ایرنا - معاون فناوری و مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت که یکهزار و 370 تراکتور نو از محل خط اعتباری مرحله چهارم تخصیص یافته امسال به استان در جهت رونق بخش کشاورزی گلستان بکار گرفته ...

 

                بهای سبد نفت اوپک به کانال 49 دلار درهر بشکه برگشت 5 ساعت پیش

تهران-ایرنا- بهای سبد نفت اوپک، متشکل از نفت خام 13 کشور، که از دسامبر2016 (آذر- دی 1395) به دلیل تصویب توافق کاهش تولید این سازمان به کانال 50 دلار درهر بشکه صعود کرده بود، باردیگر به کانال 40 دلار د...

جدیدترین قیمت‌ها از بازار سکه و ارز 6 ساعت پیش

در بازار امروز - چهارشنبه - سکه تمام طرح جدید یک میلیون و ۱۹۳ هزار تومان و دلار آمریکا ۳۷۵۶ تومان عرضه می‌شود.

 

                مصرف کالای تولید داخلی تضمین کننده آینده فرزندان ایران است 7 ساعت پیش

بیرجند - ایرنا - رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: مصرف کالای ایرانی نه تنها حمایت از تولید داخلی و ایجاد اشتغال در جامعه است بلکه تضمین کننده آینده فرزندان ایران ز...

 

                22 هزار نفر امسال با اجرای سیاست های اقتصادی دولت یازدهم در آذربایجان غربی صاحب شغل شد 7 ساعت پیش

ارومیه - ایرنا - استاندار آذربایجان غربی گفت: با سیاست های دولت یازدهم و اجرای قانون رفع موانع تولید، 22 هزار نفر در سال جاری صاحب شغل شدند.

 

                تویوتا کمری بخریم یا هوندا آکورد؟ 7 ساعت پیش

انتخاب یک خودرو از میان گزینه‌های موجود در بازار شاید یکی از دشوارترین خریدهای ممکن باشد؛ چرا‌که اغلب باید بانگاهی بلند‌مدت به ماجرا نگریست.

 

                ارمنستان تشکیل شرکت صادراتی مشترک با ایران را خواستار شد 7 ساعت پیش

مسکو - ایرنا - ارمنستان تنها کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا که با ایران مرز زمینی دارد با هدف آسان سازی همکاری های بازرگانی دو کشوری و منطقه ای، تشکیل شرکت مشترک ایرانی-ارمنستانی برای فعالیت صادرات...

 

                اوجگیری صنعت هوایی در سال ۹۵ 7 ساعت پیش

در حالی که تنها چند روز به پایان سال 95 باقی مانده اما سالی که گذشت را می‌توان برای اهالی صنعت حمل و نقل و دست‌اندرکاران حوزه راه، سالی پربار دانست.

 

                ۱۰ رویداد مهم انرژی در سال۹۵ 7 ساعت پیش

سال 95 با تمام فراز و نشیب‌های آن برای صنعت انرژی به پایان رسید و اکنون فرصتی برای بازخوانی برخی مهم‌ترین اتفاقاتی است که در این سال رخ داده‌اند.

 

                شب عید کم رونق بازار خودرو 7 ساعت پیش

در شرایطی که تنها کمتر از یک هفته به پایان سال 95 باقی مانده، نمایشگاهداران خودرو پایتخت عنوان می‌کنند بازار شب عید امسال رونق چندانی نداشته و دلچسب نیست.

 

                روندسازی سیاسی-اقتصادی در قیمت طلا 7 ساعت پیش

صبح روز گذشته، حالت انتظاری بازارهای مختلف جهانی به اوج رسید.

 

                تحقق ۶۰ درصدی تهیه صورت‌های مالی دولت 7 ساعت پیش

برای آن که بتوان تصویر روشنی از دارایی‌های دولت داشت نمی توان تنها به صورتحساب عملکرد بودجه و گزارش تفریغ بودجه بسنده کرد . از این رو برای اولین بار وزارت امور اقتصادی و دارایی اقدام به تهیه پیش نویس ...

توزیع 30 تن میوه شب عید در قصرشیرین آغاز شد 7 ساعت پیش

قصرشیرین- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی قصرشیرین از آغاز توزیع 30 تن سیب و پرتقال در این شهرستان در آستانه سال نو و برای تامین میوه شب عید مورد نیاز مردم با قیمت مصوب خبر داد.

 

                تشکل های اقتصادی زیرنظر اتاق بازرگانی ایجاد شود 7 ساعت پیش

اردبیل -ایرنا- رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معاون و کشاورزی استان اردبیل گفت: مطابق قانون بهبود مستمر محیط کسب ‌و کار تشکل های اقتصادی باید تحت نظارت اتاق بازرگانی تشکیل شوند تا از موازی کاری در این ار...

 

                تعطیلی یک هفته ای خزانه جواهرات ملی 7 ساعت پیش

تهران-ایرنا- پایگاه اطلاع رسانی بانک مرکزی ایران اعلام کرد، خزانه جواهرات ملی از روز شنبه 28 اسفند ماه سال جاری به مدت یک هفته تعطیل است.

 

                انتشار جدول داده -ستانده اقتصاد ایران در سال ۱۳۸۹ 8 ساعت پیش

اداره حساب‌های اقتصادی بانک مرکزی به منظور تبیین ساختار و سازوکار بخش واقعی اقتصاد ایران بر مبنای نظام استاندارد حساب­ های ملی، گزارشی تحت عنوان «جدول داده ـ ستانده اقتصاد ایران در سال ۱۳۸۹» تهیه و من...

 

                بیش از هشت هزار وام بانکی در استان اردبیل مشمول بخشودگی جرایم شد 8 ساعت پیش

اردبیل- ایرنا- استاندار اردبیل گفت: بیش از هشت هزار فقره تسهیلات بانکی زیر یک میلیارد ریال در این استان مشمول بخشودگی جرایم شده است.

 

 

                ٥ برنامه کاربردی برای مسافران 8 ساعت پیش

کم‌کم دوره نشانی پرسیدن به سر آمده است! حالا برنامه‌های موبایلی متعددی است که به شما نشانی دقیق را خیابان به خیابان و کوچه به کوچه دراختیارتان می‌گذارند.

 

                کشتی آرای: افزایش تقاضا دربازار سکه حباب ایجاد کرد 8 ساعت پیش

رئیس اتحادیه طلا و جواهر گفت : هم اکنون قیمت سکه تمام بهار آزادی به دلیل افزایش تقاضا با حباب ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومانی همراه است.

 

                افزایش نرخ ۲۷ ارز بانکی 8 ساعت پیش

بانک مرکزی نرخ تبادلی ۳۹ ارز را برای امروز (پنج شنبه بیست و ششم اسفندماه) اعلام کرد که براساس آن نرخ ۱۰ ارز از جمله دلار آمریکا نسبت به روز گذشته کاهش و نرخ ۲۷ واحد پولی از جمله یورو و پوند انگلیس افز...

 

                افزایش تولید نفت در عربستان 8 ساعت پیش

عربستان به اوپک اعلام کرد که فوریه همزمان با نوسازی مخازن ذخیره نفت تولید خود را افزایش داده و بیشتر از ۱۰ میلیون بشکه در روز استخراج کرده است.

 

                مشتریانانی که کالای ایرانی را از 2 روستای خراسان شمالی خرید می کنند 9 ساعت پیش

فاروج- ایرنا- شماره پلاک خودروهای پارک شده از استان های گوناگون نشانگر این موضوع است که مردم به خرید کالاهای ایرانی در بازرا سنتی روستاهای سیاهدشت وسه گنبد فاروج خراسان شمالی اعتماد کرده و این کالاها ...

 

                افزایش 2 درصدی معاملات بورس البرز 9 ساعت پیش

کرج - ایرنا - کارشناس امور سهام داران بورس اوراق بهادار استان البرز گفت :110 میلیون و 625 هزارو 882 سهم در هفته گذشته در این تالار داد و ستد شد که نسبت به هفته ماقبل آن 2 درصد افزایش نشان می دهد.

 

                خاویار ایران برای بازگشت دوباره به بازارهای جهانی نیاز به حمایت دارد 9 ساعت پیش

ساری - ایرنا - جمعی از تولید کنندگان و پرورش دهندگان ماهی خاویاری می گویند برای بازگشت خاویار ایران به بازارهای جهانی نیاز به حمایت مسوولان و ارائه تسهیلات ارزان قیمت است .

 

                خرید کالای ایرانی کمک به شکوفایی اقتصاد کشور و راه حلی برای کاهش بیکاری است 9 ساعت پیش

کرمانشاه- ایرنا- جمعی از ورزشکاران و قهرمانان ملی کرمانشاه با دعوت و تشویق مردم به استفاده از محصولات داخلی، خرید کالای ایرانی را کمک به شکوفایی اقتصاد کشور و راه حلی برای کاهش بیکاری عنوان کردند.

 

 

                بازار شب عید خودرو رونق نداشت 9 ساعت پیش

همان‌طور که فعالان بازار خودرو پیش‌بینی می‌کردند، بازار شب عید خودرو امسال نیز همچون سال‌های گذشته از رونق برخوردار نبود.

 

                تحقق ۶۰ درصدی تهیه صورت‌های مالی دولت 9 ساعت پیش

برای آن که بتوان تصویر روشنی از دارایی‌های دولت داشت نمی توان تنها به صورتحساب عملکرد بودجه و گزارش تفریغ بودجه بسنده کرد . از این رو برای اولین بار وزارت امور اقتصادی و دارایی اقدام به تهیه پیش نویس ...

 

                اختلال در فعالیت بزرگترین بانک روسیه در اوکراین + عکس ! 9 ساعت پیش

فعالیت ازبربانک به عنوان بزرگترین بانک روسیه در اوکراین در هاله ای از ابهام قرار گرفت.

 

                ایرانی، ایرانی بخر 9 ساعت پیش

پویش حمایت از تولید ملی، نمادی از بلوغ سیاسی - اجتماعی است

 

                خاویار ایران برای بازگشت دوباره به بازارهای جهانی نیاز به حمایت دارد 9 ساعت پیش

ساری - ایرنا - جمعی از تولید کنندگان و پرورش دهندگان ماهی خاویاری می گویند برای بازگشت خاویار ایران به بازارهای جهانی نیاز به حمایت مسوولان و ارائه تسهیلات ارزان قیمت است .

 

                شاخص‌های سه گانه در تایید مقاوم شدن اقتصاد 9 ساعت پیش

شاخص‌های امیدوارکننده رشد اقتصادی، اشتغال و کاهش تورم حاکی از آن است که برخی زمینه ها برای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی در حال آماده سازی است.

 

 

                تولید داخلی؛ گوشه رینگ مصرف کنندگان 9 ساعت پیش

تفکر حمایت از تولید داخلی با وجود راه‌اندازی کمپین و شبکه بازار، هنوز در جامعه ایرانی نهادینه نشده است

فروشندگان بازار فناوری در انتظار رونق 9 ساعت پیش

کم و زیاد خرید و فروش در بازار موبایل جریان دارد. اگر بخواهیم بازار موبایل را نسبت به ماه های گذشته مقایسه کنیم بهتر شده ولی اگر بخواهیم با روزهای پایانی 2 سال گذشته مقایسه کنیم، باید بگویم کمتر شده ...

 

                صنعت فولاد از رکود نسبی تا امیدواری به رونق 9 ساعت پیش

طی چند وقت اخیر تولید‌کنندگان محصولات فولادی، فروشندگان و خریداران آن با چالش‌های متعددی روبه‌رو شدند. تولیدکنندگان از دامپینگ (فروش زیر قیمت برای کسب بازار و حذف رقیب) برخی مجموعه‌ها خبر می‌دهند، خری...

 

                رونق پولی در صنعت به روایت اعداد 9 ساعت پیش

صنعت، معدن و تجارت ایران در سال 1395 روزهای پر فراز و نشیبی را سپری کرده است. سالی که با نوید اجرایی ‌شدن برجام و لغو تحریم‌ها آغاز شد و با امید بهبود وضعیت اقتصاد در سال‌های بعد به پایان رسید.

 

                فروش نقدی نفت به روسیه در آستانه امضای قرارداد 9 ساعت پیش

نفت خام ایران به یک شرکت روسی و برای مقاصد خارج از روسیه فروخته می‌شود

 

                تاثیر افزایش حداقل دستمزد بر معیشت و تولید 9 ساعت پیش

روز گذشته، ساعت 5 بامداد جلسه شورای عالی کار حول محور دستمزد سال 96 بعد از 14 ساعت مذاکره به اتمام رسید و حداقل دستمزد سال 96 اعلام شد.

 

                چگونه دستمزد یک میلیون و ۳۱۷هزار تومان شد؟ 9 ساعت پیش

بازارکار - 15 ساعت جلسه نفس‌گیر دستمزد 96 کارگران، در نهایت به افزایش 14.5 درصدی حداقل حقوق آنها ختم شد؛ رقمی که به باور فعالان کارگری، باز هم خواسته اصلی گروه کارگری را برآورده نکرد.

 

                میوه شب عید در 365 مرکز عرضه آذربایجان غربی از امروز توزیع می شود 9 ساعت پیش

ارومیه- ایرنا- رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: توزیع میوه شب عید جهت طرح تنظیم بازار این استان در 365 مرکز عرضه از امروز /26 اسفند سال جاری/ در سطح استان آغاز شد و تا 15 فروردین‌ سال آیند...

 

                آغاز توزیع میوه شب عید در بازار همدان 9 ساعت پیش

همدان-ایرنا- مدیر سازمان تعاون روستایی استان همدان گفت: در آستانه سال نو توزیع میوه شب عید در راستای تنظیم بازار و حمایت از حقوق مصرف کننده با نرخ دولتی از امروز(پنجشنبه) در استان همدان آغاز شد.

 

 

                معاون میراث فرهنگی:هتلداری وزارتخانه ها رقابت را در صنعت گردشگری از بین می برد 9 ساعت پیش

مشهد- ایرنا- معاون سرمایه گذاری و برنامه ریزی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: هر وزارتخانه ای نباید برای خودش در شهر مشهد هتل چند ستاره داشته باشد؛ در این صورت رقابت از بین می رود و در...

 

                خرید کالای ایرانی کمک به پایداری اقتصاد داخلی و اقتدار ملی 9 ساعت پیش

گرگان – ایرنا – شماری از مسئولان استان گلستان فرهنگ سازی خرید تولیدات داخلی را در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی بیان کرده اند

http://sarmayedar.com/News/index?page=8

#اخبار_اقتصادی

پسری که بدون بینی متولد شد (+عکس)

در این پدیده که اراینیا مادرزادی نام دارد و در هر ۱۹۷ میلیون تولد، یک مورد اتفاق می‌افتد، نوزاد، بینی ندارد و علت آن هم هنوز مشخص نیست.
ایلای تامپسون، پسری است که بدون بینی متولد شده است و اکنون شش ماه دارد. او دارای چشمانی آبی و بسیار زیبا است و از روزی که به دنیا آمده است مورد توجه جهانی قرار گرفته است.

به گزارش سلامتیسم، زیرا مادر او مانند یک نوزاد کاملا سالم و به اندازه برادر بزرگ‌ترش به او عشق می‌ورزد. صفحه فیسبوک ایلای اکنون ۱۶۷ هزار طرفدار دارد که هر روز منتظر دیدن عکس جدیدی از او هستند. 

در این پدیده که اراینیا (Arrhinia) مادرزادی نام دارد و در هر ۱۹۷ میلیون تولد، یک مورد اتفاق می‌افتد، نوزاد، بینی ندارد و علت آن هم هنوز مشخص نیست.

پسری که بدون بینی متولد شد
 به گزارش مؤسسه ملی سلامت، تاکنون ۴۷ مورد از این تولد در دنیا گزارش شده است. ایلای در چهارم مارچ ۲۰۱۵ در بیمارستانی در فولی آمریکا متولد شد. مادر او معتقد است که به غیر از تهوع صبحگاهى که هیچگاه تمامی نداشت، یک بارداری کاملا نرمال داشته است. پزشکان به سرعت متوجه شدند که ایلای قادر به تنفس و خوردن همزمان نیست. 

به همین خاطر بلافاصله پس از تولد به بیمارستان مرکزی زنان و کودکان آمریکا منتقل شد و در پنج روزگی تحت عمل جراحی برش نای قرار گرفت تا بتواند نفس بکشد. او تا ۳۱ هفتگی در بیمارستان و تحت نظر پزشکان بود. اکنون او شش ماهه است. برای اولین بار غذای جامد او در ۲۵ مِی یعنی ۲ ماه و ۲۰ روزگی شروع شد که شامل سیب له شده بود.

 به دلیل مشکلاتی که ایلای در کام خود داشت، پدر و مادر او مطمئن نبودند که بتواند به راحتی غذا بخورد. اما خوشبختانه ایلای در خوردن غذا مشکلی پیدا نکرد. او حتی عطسه هم می‌تواند بکند و این باعث تعجب بسیاری از پزشکان شده است. 

زیرا زمانی که ایلای متولد شد، پزشکان مطمئن نبودند که او حتی حفره‌های سینوسی هم داشته باشد. پس از بررسی‌های کامل، پزشکان دریافتند که برخلاف چندین نمونه دیگر از این مورد، ایلای دچار میکروسفالی (مغز رشدنیافته) نیست و حفره‌های سینوسی او کامل هستند و در استخوان‌های گونه او قرار گرفته‌اند. البته هنوز مشخص نیست که سینوس‌های اتموئید (که در زیر بینی قرار دارند) را داشته باشد یا خیر.

از نظر مغزی نیز ایلای مشکلی ندارد. حتی هورمون تستوسترون نیز به اندازه کافی در بدنش ترشح می‌شود. اما مسئله‌ای که این چند وقت اخیر باعث نگرانی مادر ایلای شده است، تأثیر جدایی همسرش از او بر سلامتی ایلای است. او در صفحه اجتماعی ایلای نوشت: " این روزها ایلای کمی ناخوش احوال است. دوبار دچار تنگی نفس شدید شده است و گاهی دچار تهوع می‌شود. آزمایش‌ها مشکل خاصی را نشان نمی‌دهند. او همچنان از لحاظ وزن‌گیری دچار مشکل است. مطمئنم که استرس زیادی دارد زیرا متوجه می‌شود که یک چیزی فرق می‌کند. همین موضوع بر استرس و تهوع او اضافه می‌کند. البته بیشتر اوقات خندان و خوشحال است. به نظرم این روزها دلش برای پدرش تنگ شده است زیرا به دیدن او عادت داشت و به او وابسته بود. اما از زمان جدایی‌مان، سلامت او کمی به خطر افتاده است." 

ایلای، حداقل یک بار در هفته و یک هفته کامل در ماه، تحت نظر پزشکان قرار می‌گیرد. ایلای اکنون هرچیزی را که دوست دارد می‌تواند بخورد. او سیب‌زمینی و هر چیزی را که صدایی در دهانش تولید می‌کند دوست دارد. او علاقه زیادی به کشف چیزهای مختلف دارد. وقتی مادرش او را می‌بوسد، او می‌خندد و از این کار لذت می‌برد. همچنین زمانی که مادرش برای او آواز می‌خواند به قدری کیف می‌کند که مرتب پلک‌هایش را به هم می‌زند. 

خبر خوشحال کننده این است که پزشکان دریافتند که می‌توانند به کمک یک پروتز بینی سه بُعدی، به ایلای بینی ببخشند. این عمل جراحی، برای نخستین بار بر روی دختری ایرلندی با همین مشکل به نام تسا ایوانز انجام شده است. او اکنون ۲ سال دارد و در ژوئن ۲۰۱۵ تحت عملی جراحی قرار گرفت که طی آن بر روی پوست ناحیه بینی‌اش تغییراتی ایجاد شد تا کمی قابلیت کشسانی پیدا کند و برای جایگذاری پروتز بینی آماده شود. این پروتز، هر چندسال قابل جابه‌جایی خواهد بود تا متناسب با اجزای صورت او رشد پیدا کند. اکنون ایلاینیز برای انجام چنین جراحی مورد تأیید واقع شده است.

محکومیت شلاق و حبس برای 2 نفر از مدیران عامل سابق منطقه آزاد قشم

دو متهم مذکور که هر دو سابقه مدیر عاملی سازمان منطقه آزاد قشم را در کارنامه کاری خود دارند به هنگام تصدی این مسئولیت مرتکب جرایم مذکور شده اند.
 رئیس کل دادگستری استان هرمزگان از صدور حکم 6 نفر از متهمین پرونده فرودگاه قدیم قشم و استحصال غیر قانونی از ساحل درگهان خبر داد.

به گزارش میزان، حجت الاسلام و المسلمین اکبری رئیس کل دادگستری استان هرمزگان از صدور حکم شلاق و حبس تعزیری برای دو نفر از مدیران عامل سابق سازمان منطقه آزاد قشم به اتهام اهمال و عدم نظارت در واگذاری اراضی دولتی و مشارکت در جعل سند رسمی خبر داد.

وی یادآورشد: سایر متهمین علاوه بر مجازات های مذکور به بازگرداندن کلیه اموال و همچنین لغو امتیاز حاصل از ارتکاب جرم محکوم شده اند. 

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان تصریح کرد: دو متهم مذکور که هر دو سابقه مدیر عاملی سازمان منطقه آزاد قشم را در کارنامه کاری خود دارند به هنگام تصدی این مسئولیت مرتکب جرایم مذکور شده اند.

وی یادآورشد: یکی از این دو متهم  با نام اختصاری (الف ح) به اتهام مشارکت در جعل سند رسمی به تحمل یکسال حبس تعزیری و متهم دیگر با نام اختصاری (ر م) به  اتهام اهمال و عدم نظارت در واگذاری اراضی دولتی، مجرم شناخته شده و  به تحمل دو فقره هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری محکوم شده است.

 این مقام قضایی همچنین یادآور شد: برای  چهار متهم دیگر این پرونده نیز حکم مقتضی صادر شده که پس از تأیید در دادگاه تجدیدنظر استان هرمزگان  قطعی شده است.

به گزارش خبرگزاری میزان، هشتم شهریورماه سال جاری رئیس کل دادگستری استان هرمزگان از بررسی تخلفات صورت گرفته در جریان واگذاری اراضی فرودگاه قدیم قشم به مساحت دویست و پنجاه هزار متر مربع  و استحصال غیر قانونی از ساحل درگهان به مساحت سیصد هزار متر مربع و صدور کیفرخواست برای  شش نفر از متهمان این پرونده خبر داد. 

رئیس شورای قضایی استان هرمزگان در خصوص جزئیات پرونده مربوط به تخلفات صورت گرفته در واگذاری اراضی فرودگاه قدیم قشم و استحصال غیر قانونی از ساحل درگهان اظهار کرد: پس از ارائه گزارش از سوی سازمان های مربوطه مبنی بر اهمال و تفریط در جریان واگذاری این اراضی  بدواً پرونده کیفری در دادسرای عمومی و انقلاب بندرعباس تشکیل شد که در این خصوص تعداد نوزده نفر از اعضای هیأت مدیره و کارکنان سازمان منطقه آزاد قشم و دیگر افراد  تحت تعقیب قرار گرفتندکه در نهایت در خصوص شش نفر از متهمین کیفرخواست صادر و پرونده جهت سیر مراحل قانونی  به دادگاه کیفری دو شهرستان بندرعباس ارسال گردید که این دادگاه پس از طی مراحل دادرسی و برگزاری جلسات محاکمه مبادرت به صدور حکم محکومیت به حبس، شلاق تعزیری ،رد مال و لغو امتیاز حاصل از جرم به اتهام اهمال در انجام وظایف قانونی ،تحصیل مال از طریق نامشروع و جعل و استفاده از سند رسمی نمود که این حکم با تأیید دادگاه تجدیدنظر استان هرمزگان قطعیت یافته است .

وی با بیان اینکه با قطعیت حکم صادره ؛ پانصد و پنجاه هزار مترمربع از اراضی و سواحل به بیت المال بازگردانده شده است در ادامه افزود: متهم ردیف اول با نام اختصاری (ر م ) مدیرعامل سابق سازمان منطقه آزاد قشم به اتهام اهمال و عدم نظارت در انجام وظایف قانونی منجر به تضییع اموال دولتی . به تحمل دو فقره هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری محکوم شده است ،متهم ردیف دوم (م ح)معاون عمرانی مدیرعامل سابق سازمان منطقه آزاد قشم به اتهام اهمال و عدم نظارت در انجام وظایف قانونی منجر به تضییع اموال دولتی به تحمل هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری ،متهم ردیف سوم  (ع ت)  به عنوان طرف قرارداد و به اتهام تحصیل مال از طریق نامشروع به تحمل ده ماه حبس و  بازگرداندن اموال و لغو امتیازحاصل از جرم، متهم ردیف چهارم (ی الف ) به عنوان طرف قرارداد  و به اتهام تحصیل مال از طریق نامشروع ،مشارکت در جعل سند رسمی و استفاده از سند مجعول  به تحمل شش سال و ده ماه حبس تعزیری و  بازگرداندن اموال و لغو امتیازحاصل از جرم ، متهم ردیف پنجم (الف  ح ) مدیرعامل سابق سازمان منطقه آزاد قشم به اتهام مشارکت در جعل سند رسمی به تحمل پنج ماه حبس تعزیری و متهم ردیف ششم (س الف ) نماینده سازمان منطقه آزاد قشم نیز به اتهام مشارکت در جعل سند رسمی به  تحمل پنج ماه حبس تعزیری محکوم شدند. 

حداقل دستمزد کارگران با افزایش 14.5 درصدی به 930 هزار تومان رسید

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان گفت: حداقل دستمزد کارگران برای سال ۹۶ با افزایش ۱۴.۵ درصدی به رقم ۹۳۰ هزار تومان رسید اما برای سایر سطوح افزایش ۱۲ درصدی به اضافه روزانه ۶۷۶۸ ریال مورد تصویب شورایعالی کار قرار گرفت.

به گزارش ایلنا، احمد رشیدی با اشاره به چانه‌زنی 12 ساعته شرکای اجتماعی - نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت -بر سر افزایش دستمزد سال 96 کارگری در شورای عالی کار اظهار داشت: در نهایت توافق بر سر حداقل دستمزد با افزایش 14.5 درصدی به رقم 930 هزار تومانی حاصل شد.

رشیدی افزود: شورای عالی کار  برای سایر سطوح مصوبه دیگری داشت که بر مبنای آن، گروه‌های دیگر کارگری که بیش از حداقل دستمزد (سایر سطوح مزدی) دریافت می‌کنند، افزایش 12 درصدی به علاوه روزانه 6768 ریال افزایش دستمزد خواهند داشت با این حساب، شورای عالی کار به دنبال کاهش فاصله مزدی میان حداقل‌بگیران با سایر سطوح مصوبه دو بخشی داشت که بر مبنای آن سایر سطوح که بیش از حداقل‌بگیران دریافتی دارند، افزایش 12 درصدی داشته باشند.

به گفته رشیدی در این نشست دکتر علی ربیعی، وزیر تعاون‌، کار و رفاه اجتماعی، معاونان وزرای اقتصاد و صنعت به همراه تشکل‌های کارگری و کارفرمایی حضور داشتند که پس از بحث و تصمیم گیری نهایی، حداقل دستمزد کارگران که برای سال 95 مبلغ 812 هزار و 164 تومان تعیین شده بود با 14.5 درصد رشد، سال آینده (96) به رقم 929 هزار و 740 تومان برای حداقل مزد کارگری رسید.

شایان ذکر است طبق مصوبه شورای عالی کار، سایر سطوح مزدی از ابتدای سال 96 به میزان 12 درصد آخرین مزد (ثابت یا مبنا موضوع ماده 36 قانون کار) سال 95 به اضافه روزانه 6768 ریال (شش هزار و هفتصد و شصت و هشت ریال) افزایش می‌یابد.

- با اعمال افزایش این بند مزد شغل کارگران مشمول طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل مصوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز مزد ثابت سایر کارگران نباید از مبلغ روزانه 309977 ریال (سیصد و نه هزار و نهصد و هفتاد و هفت ریال) بند 1) کمتر باشد.

- نرخ پایه سنوات در سال 1396 در مورد کارگران دارای قرارداد دائم و موقت مشمول قانون کار که دارای یکسال سابقه کار شده و یا یک سال از دریافت آخرین پایه (سنوات) آنان در همان کارگاه گذشته باشد، اعم از اینکه حق سنوات یا مزایای پایان کار خود را تسویه حساب کرده باشند یا خیر، روزانه 17000 ریال (هفده هزار ریال) تعیین شد.

- نرخ پایه (سنوات) کارگران مشمول طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل برای گروه یک مبلغ مذکور و سقف آن در گروه 20 مبلغ 22 هزار و 600 ریال همانند سال گذشته خواهد بود و برای سایر گروه‌ها بر اساس جدول اعلامی اداره کل روابط کار و جبران خدمت اقدام خواهد شد.

- به کارگران فصلی به نسبت مدت کارکردشان در سال 95، میزان مقرر در این بند یا تبصره یک آن حسب مورد تعلق می‌گیرد .

- مبلغ کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار به عنوان مزایای رفاهی و انگیزه‌ای موضوع تبصره 3 ماده 36 قانون کار ماهیانه یک میلیون و یکصد هزار ریال بدون تغییر  همانند سال 95 توسط کار فرمایان پرداخت خواهد شد.
منبع: ایلنا

تجمع اعتراضی کارگران روغن نباتی قو

 تعدادی ازکارگران کارخانه روغن نباتی قو به دلیل دریافت نکردن حقوق ماههای دی، بهمن و اسفند و همچنین عیدی پایان سال مقابل ساختمان این کارخانه در خیابان الوند تجمع کرده و خواستار دریافت مطالبات خود شدند.

نماینده کارگران کارخانه روغن قو به خبرنگار ایرنا گفت: افرادی که در این محل حضور پیدا کردند، سابقه کاری بیش از 15 سال در کارخانه روغن قو را دارند خواستار رسیدگی به پرداخت نشدن مطالبات، سهم بیمه و نیز مزایا از سوی مدیران کارخانه هستند.

سید احمد افضلی اظهارکرد: درجلسه ای که فرماندار تهران با کارگران این کارخانه داشت، قرار بر این شد که حسب دستور فرماندار ، مدیرکارخانه حقوق و پاداش و همچنین عیدی تا 15 اسفند ماه سالجاری به کارگران پرداخت شود.

به گفته وی تولیدات محصولات روغن کشی به پایین ترین سطح خود رسیده است.
براساس این گزارش در این اجتماع حدود 70 نفر از کارگران کارخانه در مقابل دفتر نهال گل در خیابان زاگرس- الوند در نزدیکی میدان آرژانتین حضور داشتند.

روغن نباتی قو در بزرگراه بعثت روبروی ترمینال جنوب قرار دارد. 

سوئیچ دستتان است زمین بگذارید و قبل از سفر این مطلب را بخوانید

اگر در حین حرکت با سرعت‌های بالای 60 کیلومتر در ساعت، فرمان اتومبیلتان لرزید به (بالانس) چرخ‌ها نیاز دارید.
فصل زیبای بهار و تعطیلات سال نو، به سفرهای جاده‌ای و خیابانی جانی دوباره می‌بخشد. اینک بهترین زمان است اتومبیلتان را برداشته و به دل جاده‌ها بزنید تا از راه فتن روی سواحل زیبای شمال، شن‌های نرم کویر یا دامنه‌های زیبای کوهستانی زیر نور آفتاب ملایم بهاری بهره‌مند شوید. اما برای لذت بیشتر از سفر بهاریتان بهتر است با انجام کار ساده خیال خودتان را از جانب اتومبیلتان راحت کنید و از مناظر زیبای جاده‌ها لذت ببرید.

ترمز: آیا از سلامت مهمترین فاکتور خودروی خود اطمینان دارید؟ اگر به این موضوع دقت نکرده ‌اید، بسیار خوب دوری در خیابان زده و به صدای ترمز خود گوش دهید. اگر در هنگام دور زدن و فشردن پدال گاز ترمزها شروع به جیغ زدن کردند، بدون شک به یک تعمیرکار کارآزموده مراجعه کرده و لنت ترمز خودرو را تعویض کنید. اما این تمام معضلات ترمز نیست. 

قبل از سفر، خودروتان را درمان کنید

اگر در زمان فشردن پدال ترمز حس کردید که پدال ترمز نرم است و به کف ماشین برخورد می کند، ممکن است که یک نشتی در سیستم ترمز خودرو وجود داشته باشد. این نشتی ممکن است که مربوط به نشتی هوای شلنگ ترمز و یا نشتی روغن ترمز باشد. همچنین اگر در زمان فشردن پدال ترمز احساس کردید که پدال ترمز سفت است و فشردن آن به سختی صورت می گیرد، ممکن است که یک مانع در مسیر شیلنگ ترمز و یا یک ایراد در سیستم وکیوم ترمز وجود داشته باشد.

لرزش پدال در هنگام فشردن، یا حرکت ناگهانی نیز علائم خوبی برای ترمز نیستند و نیاز دارد تا  دیسک ترمز و روغن آن را بررسی کنید هرگز اجازه ندهید سطح روغن ترمز کاهش یابد زیرا این موضوع باعث عدم کیفیت در ترمز گیری می شود و چنانچه خواستید میزان روغن ترمز را افزایش دهید  در ابتدا نوع روغن ترمز خودرو را  مشخص کنید زیرا  فورمول روغن ترمز ها با یکدیگر تفاوت دارند بنابراین باید ابتدا نوع آن مشخص شود و سپس از آن استفاده کنید.

باتری: هیچ‌کس دوست ندارد به دلیل تمام شدن شارژ باتری خودرو در کنار جاده‌ها منتظر گروه‌های امدادی باشد. باتری مسئله‌ایست که اتمام آن در یک جاده  به ویژه از نوع کوهستانی می‌تواند برایتان مشکلاتی را پدید آورد.

قبل از سفر، خودروتان را درمان کنید

واضح‌ترین و ساده‌ترین نشانه‌ای که نزدیک شدن باتری به پایان عمر کاری را نشان می‌دهد این است که باتری خودروی در حالت شارژ کامل (برای مثال پس از طی مسافت طولانی) نتواند دوباره موتور را روشن کند. اگر در ماه‌های اخیر در هنگام خروج از منزل با استارت اول موفق به روشن کردن خودروی خود نشده‌اید، با مراجعه به یک باطری سازی نسبت به خرید و نصب باطری جدید اقدام کنید.

چراغ‌: سوختن لامپ، شایع‏ترین علت خرابی چراغ ‏های جلو یا عقب است. برای کاهش میزان سوختن لامپ‏ ها، می‏‌توان اقدامات ساده‏ ای انجام داد. مثلاً برای تعویض لامپ چراغ‏های خودرو، از لامپ‏‌های ارزان ‏قیمت استفاده نکرده و حتی المقدور از برند های توصیه شده شرکت سازنده خودرو استفاده کنید. 

قبل از سفر، خودروتان را درمان کنید

چرخ: چرخ‌ها را فراموش نکنید.  اگر در حین حرکت با سرعت‌های بالای 60 کیلومتر در ساعت، فرمان اتومبیلتان لرزید به (بالانس) چرخ‌ها نیاز دارید. 

قبل از سفر، خودروتان را درمان کنید

تنظیم باد خودرو نیز قدم بعدی است. حتما صبح را برای تنظیم باد لاستیک انتخاب کنید. حرکت زیاد خودرو روی جاده باعث افزایش گرما و افزایش باد خودرو می‌شود و عدد دقیقی را به شما نشان نمی‌دهد.

صندلی: اگر صندلی خودرویتان سر و صدا دارد، در هنگام تغییر وضعیت درست عمل نکرده یا هنگام رانندگی، جابه‌جا می‌شود  به اصلاح صندلی‌ها بپردازید. حتی صندلی مسافران عقب به ویژه کودکان را بررسی کرده و از سلامت و استحکام آنها مطمئن شوید. یک ترمز شدید در جاده در کنار تغییر حالت صندلی شاید عوارض نه چندان خوشایندی را به همراه داشته باشد.

قبل از سفر، خودروتان را درمان کنید

کمربند ایمنی: در همان حال که صندلی‌ها را چک می‌کنید، کمربندها ایمنی را نیز مد نظر داشته باشید. اگر قفل کمربند ایمنی برای  مدتی شل شده و باعث رهایی گاه‌به گاه کمربند در حین رانندگی می‌شود، یا برعکس با شل شدن یا کشیدگی بیش از حد کمربند روبه‌رو هستید سریعا به مرکز تعمیرات مراجعه کرده و شانس سلامت خود در سفر جاده‌ افزایش دهید زیر کمر بند ایمنی در مواقع تصاف در نجات جان سرنشین نقش به سزایی دارد.

قبل از سفر، خودروتان را درمان کنید

استفاده از ضد جوش در رادیاتور/ باک بنزین را همیشه پر نگهدارید:  سعی کنید همیشه از پر بودن باک بنزین خصوصا در هنگام مسافرت جاده ای مطمئن  شوید. رانندگی در جاده‌های پرترافیک و مسافت های طولانی به معنای روزهای کاری سخت برای خودروی شماست. مسافت طولانی در سرعت بالا یا گیرکردن در ترافیک می‌تواند مصرف  سوخت خودرو را بالا ببرد. همچنین در این شرایط استفاده از ضد جوش های استاندار  در رادیاتور به حفظ تعادل دمای موتور در شرایط مناسب کمک می‌کند.  

یکی دیگر از مواردی که باید حتما قبل از سفر آن را بررسی کنید میزان روغن موتور است  همیشه قبل از سفر از میزان روغن موجود در موتور خودرو مطمئن شده  و آن را نیز چک کنید  تا از خطر خرابی موتور در امان باشید.

قبل از سفر، خودروتان را درمان کنید

بهار است و امان از باران‌های بهاری. به همین خاطر قبل از سفر برف‌پاکن‌ها را نیز در حالات مختلف امتحان کید تا دید خوبی در رانندگی برایتان حاصل شود.

قبل از سفر، خودروتان را درمان کنید
حالا خودروی شما کاملا مطمئن و آماده است. وسایل سفر و پیک‌نیک، تجهیزات سرگرمی و غذاهای سبک خود را در محفظه بار قرار داده و به دل جاده بزنید. اما مدارک اتومبیل را نیز  فراموش نکنید.

دیدنی ها

دیدار رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا با همتای ژاپنی در توکیو
دیدار رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا با همتای ژاپنی در توکیو
نصب "قانون سفر" اثر هنری "آی ویوی" هنرمند مفهومی چینی درباره پناهجویان سوار بر قایق عازم اروپا در شهر پراگ
نصب
شادمانی "مارک روته" نخست وزیر هلند از کسب پیروزی در انتخابات سراسری این کشور – لاهه
شادمانی
ساختمان وزارت دادگستری سوریه پس از حمله انتحاری روز چهارشنبه . در این حمله 43 نفر کشته و 105 نفر زخمی شدند – دمشق
ساختمان وزارت دادگستری سوریه پس از حمله انتحاری روز چهارشنبه . در این حمله 43 نفر کشته و 105 نفر زخمی شدند – دمشق
"بیانکا جَگِر" فعال صلح بریتانیایی جعبه ای حاوی تومار هزاران امضای شهروندان انگلیسی برای پایان فروش سلاح به دولت عربستان را به مقر نخست وزیری بریتانیا برده است
پوشیدن لباس دزدان دریایی از سوی کودکان پیش دبستانی در جشن روز مهد کودک در هند – دیامپور
پوشیدن لباس دزدان دریایی از سوی کودکان پیش دبستانی در جشن روز مهد کودک در هند – دیامپور
سوخت گیری هواپیمای جنگنده آمریکایی در آسمان سوریه
سوخت گیری هواپیمای جنگنده آمریکایی در آسمان سوریه
بارش برف در واپسین روزهای زمستان – نیویورک
بارش برف در واپسین روزهای زمستان – نیویورک
فرار غیر نظامیان عراقی ار غرب شهر موصل
فرار غیر نظامیان عراقی ار غرب شهر موصل
رزمایش ارتش روسیه – کالینینگراد
رزمایش ارتش روسیه – کالینینگراد
اعلام حکم تعقیب قضایی برای 2 جاسوس روسی به اتهام هک سرویس ای میل یاهو – وزارت دادگستری آمریکا
اعلام حکم تعقیب قضایی برای 2 جاسوس روسی به اتهام هک سرویس ای میل یاهو – وزارت دادگستری آمریکا
تصویری هوایی از شالیزار- چین
تصویری هوایی از شالیزار- چین
گشایش هتلی با کارمندان روبات در شهر اورایاسو ژاپن
گشایش هتلی با کارمندان روبات در شهر اورایاسو ژاپن
آزاد کردن یک وال عظیم الجثه که در تورهای ماهیگیری ساحل شهر هویژو چین به دام افتاده بود
آزاد کردن یک وال عظیم الجثه که در تورهای ماهیگیری ساحل شهر هویژو چین به دام افتاده بود
تمرین یوگا در زمین های کشت چای – چین
تمرین یوگا در زمین های کشت چای – چین

100 نفر از کارگران کارخانه روغن نباتی قو دست به تجمع زدند

در اعتراض به دریافت نکردن 2 ماه مزد و واریز نشدن حق بیمه؛

در حدود 100 نفر از کارگران کارخانه پارس قو تولید کنند روغن نباتی قو امروز در اعتراض به عدم پرداخت 2 ماه مزد و و واریز حق بیمه (دی و بهمن) 95 و عیدی مقابل شرکت نهان گل، سهم دار عمده کارخانه روغن نباتی قو تجمع کرده‌اند.

جمعی از کارگران کارخانه پارس قو در تماس‌های جداگانه به ایلنا گفتند که کارفرمای کارخانه پارس قو دستمزد دی و بهمن و عیدی سال 96 آنها که در حدود 230 نفر هستند را به صورت کامل پرداخت نکرده است. از این رو از حوالی ساعت 9 صبح مقابل شرکت نهان گل، سهم دار عمده کارخانه روغن نباتی قو تجمع کرده‌اند.

این کارگران می‌گویند: کارفرما تنها برای تعدادی از کارگران مزد و مزایای دی ماه را واریز کرده است. عدم واریز 2 ماه حق بیمه هم موجب شده دفترچه بیمه‌های تامین اجتماعی‌مان تمدید یا تعویض نشود.

تعداد کارگران کارخانه پارس قو که در تجمع امروز حضور دارند در حدود 100 نفر است. آنها تاکید دارند که کارفرما مطابق مصوبه کمیسون کارگری فرمانداری مکلف شده مطالبات مزدی تمامی آنها را تا 15 اسفند پرداخت کند اما حالا با گذشت بیش از 10 روز از این تاریخ کارفرما تنها مطالبات مزدی دی ماه تعدادی از کارگران را پرداخت کرده است. 

کارگران کارخانه همچنین می‌گویند نگران آن هستند که پرداخت دستمزد اسفند ماه آنان نیز با تاخیر انجام شود.

کارگران کارخانه پارس قو در تجمع امروز یادآور شده‌اند که باتوجه به کاهش قدرت خریدشان به علت سطح پایین دستمزدها انتظار دارند که در پایان سال کارفرما کلیه مطالبات مزدی آنان را پرداخت کند.