سالگرد مرگ کارل مارکس

 

14 مارس 2015یکصدو سی ودومین سالگرد مرگ کارل مارکس

 

سخنرانی انگلس بر مزار مارکس

 

         چهارده مارس یک ربع  به ساعت سه بعدازظهر بزرگ‌ترین اندیشمند  روزگار ما از اندیشیدن باز ایستاد.  فقط دو دقیقه او را تنها گذاشته بودیم. همین که به اتاق آمدیم دیدیم که آرام روی صندلی خوابیده است اما این بار برای همیشه. مرگ این انسان، برای پرولتاریای رزمنده اروپا و آمریکا و برای تاریخ علوم، ضایعه‌ای بود که آن را نمی‌توان سنجید. همان‌طور که داروین قانون تکامل جهان ارگانیک و موجود زنده را باز نمود. مارکس قانون تکامل تاریخ بشر را باز نموده است. این نکته ساده که مردمان پیش از آن که بتوانند به سیاست، دانش، هنر، دین و جزء این‌ها به پردازند در وحله‌ی نخست باید بخورند، بیاشامند، خانه داشته باشند و جامه بپوشند، نکته ساده‌ای که زیر لایه‌هایی از تصورات مذهبی و ایده‌آلیستی از دیده پنهان مانده بود.

 

         مارکس با شروع از همین نکته ساده آشکار ساخت که تولید وسایل مادی زندگی و بدین‌سان، هر مرحله معین رشد اقتصادی یک خلق، آن بنیادی است که تمام ساختمان دولت، دیدگاه‌های حقوقی، نظریات دینی و حتی هنر این مردم بر روی آن پدید می‌آید. و از همین رو برای فهم درک ایدئولوژی و سیاست در هر دوره معین، نخست باید مناسبات آنان در تولید زندگی مادی‌شان شناخت، و نه برعکس بدان گونه که تا کنون عمل کرده‌اند. اما این همه‌اش نیست مارکس هم چنین قانون ویژه حرکت ناظر بر شیوه تولید سرمایه‌داری کنونی و جامعه بورژوازی را که زاده‌ی این شیوه‌ی تولید است، باز نموده است. با کشف ارزش اضافی بی‌درنگ به قوانین حرکت و تناقضات بنیادی شیوه‌ی تولید سرمایه‌داری و جامعه بورژوایی روشنایی تابید. در حالی که همه‌ی پژوهش‌های پیشین خواه از طرف اقتصاددانان بورژوا و خواه از سوی خرده‌گیران سوسیالیست جز سرگردانی و سئوالات بی پاسخ به بار نیاورده است. دو کشف این چنینی برای یک زندگی کافی است. اگر برای کسی حتی یکی از این کشف‌ها میسر می‌شد خوشبخت بود. اما مارکس در هر رشته‌ای که به پژوهش می‌پرداخت حتی در رشته ریاضیات دارای کشفیاتی بود و چنین رشته‌هایی بسیار بودند، وی به هیچ یک به گونه‌ای سطحی نمی‌پرداخت. چنین بود این بزرگ دانش. اما این هنوز حتی نیمی از وصف او نیست. دانش برای مارکس نیروی محرکه‌ی بود تاریخی و انقلابی و پیشرفت تازه در دانش نظری، پیشرفتی که در آن لحظه حتی به کار بستن آن را نمی‌شد پیش بینی کرد. برای او شادی زنده‌ای به همراه داشت و وقتی کار به کشفیاتی می‌رسید که بی درنگ تاثیر انقلابی بر صنایع و بر تکامل تاریخی در کل می‌گذاشت، شادی سراپای وجودش را می‌گرفت. سخن کوتاه مارکس پیش از همه یک انقلابی بود مشارکت از راه‌های گوناگون در برانداختن جامعه سرمایه‌داری و موسسات دولتیی که این جامعه پدید آورده بود. مشارکت در امر رهایی پرولتاریا که آنان را به حال و روز خویش و نیازهایشان آگاه کرده و با شروط آزادی‌شان آشنا ساخت. به راستی این کار و زندگی مارکس بود. مبارزه خوی او بود. وی با چنان شور با چنان سرسختی و با چنان کامیابی مبارزه می‌کرد، که انگشت شماری چنان مبارزه می‌کنند.

 

         نخستین روزنامه "راین" در سال 1842، روزنامه "به پیش" در سال 1844، روزنامه "آلمانی بروکسل" در سال 1847، روزنامه "راین جدید" در سال 1848 تا 1849 و گذشته از این‌ها روزنامه‌های دیگر، جزوه‌های بی‌شمار مربوط به مبارزه، کار در سازمان‌های پاریس، بروکسل و لندن و بالاخره تاسیس "انجمن بین المللی کارگران" چون تاجی بر همه‌ی این‌ها، به راستی همه‌اش کاری بود، که پدید آورنده‌اش اگر چیزی بیش از این هم پدید نیاورده بود می‌توانست بر آن ببالد.

 

         برای همین است که مارکس کسی بود که بیش از همه از او نفرت داشتند و بیش از همه به او تهمت می‌زدند. حکومت‌ها هم استبدادی و هم جمهوری او را تبعید می‌کردند، و بورژواها هم محافظه کار و هم لیبرال پیاپی به باد تهمت و لعنت می‌فرستند. او همه‌ی این‌ها را چون تار عنکبوتی از سر راه خویش بر می‌روفت. یا توجه نمی‌کرد، و یا اگر ضرورتی بسیار پیش می‌آمد به آن پاسخ می‌داد. اینک که این انسان میلیون‌ها هم رزم انقلابیش در همه اروپا و امریکا از معادن سیبری تا کالیفرنیا بر او حرمت می‌گذارند، گرامیش می‌دارند، و در سوگ او گریانند، چشم از جهان بسته است. و من به جرأت می‌توانم بگویم، که او اگر چه مخالفان زیادی داشت، اما حتی یک دشمن شخصی هم نداشت. نام و کار او از سده‌ها فراتر خواهد رفت.

 

گورستان هاى‌گیت، لندن. ١٧ مارس ١٨٨٣                     

 

 

حقوق161 برابر حقوق کارگر

یک عضو هیات مدیره 161 برابر کارگر حقوق می گیرد!

 

هم اکنون 161 برابر اختلاف بین حقوق دریافتی یک کارگار با یک عضو هیات مدیره وجود دارد، در حالی که طبق قانون باید بین حقوق حداقل و حداکثر اختلاف هفت برابر باشد.

 

عضو فراکسیون کارگری گفت: ما در مجلس شورای اسلامی محاسبه کردیم و حقوقی که باید به کارگران در سال آینده داشه شود باید 1692000 تومان باشد که چیزی حدود یک میلیون هفتصد هزار تومان خواهد شد، مقداری از این مبلغ را دولت می تواند در قالب سبد کالا به کارگران بدهد و بقیه آن هم با افزایش حقوق کارگران تامین شود.

 

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/483177

برف در ایرانشهر

بارش بی سابقه برف در ایرانشهر

 

بارش برف که از عصر روز چهارشنبه در بخش بزمان به ویژه اطراف کوه خضر آغاز شده و همچنان ادامه دارد تاکنون به بیش از یک متر رسیده که بی سابقه است.بزمان در 100 کیلومتری ایرانشهر و در مسیر ایرانشهر -بم قرار دارد و یکی از مناطق گرم استان سیستان و بلوچستان است که شدت گرمای آن در برخی از روزهای سال به 49 درجه سانتی گراد می رسد و ریزش برف با این شدت در آن بی سابقه است.ایرانشهر در 340 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده است.

 

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/483185

تجمع صنفی معلمان

تجمع صنفی ۷۰۰ معلم اردبیلی

 

گروهی از معلمان استان اردبیل صبح امروز با تجمع در محوطه اداره کل آموزش و پرورش این استان نسبت به وجود تبعیض درآمد بین معلمان و سایر کارکنان دولت اعتراض کردند.به گزارش خبرنگار ایلنا، در این اجتماع صنفی که با حضور حدود ۷۰۰ نفر از معلمان استان اردبیل تشکیل شد، معلمان با شعارهایی اعتراض خود را به کمبود دستمزد خود اعلام کردند و خواستار افزایش بودجه آموزش و پرورش به قصد افزایش حقوق معلمان شدند. به گفته این معلم، اگر اشکالی فردی در بودجه نویسی وجود داشت نهایتا یک یا دو سال این اشتباه اتفاق می‌افتاد در حالی که درآمد معلمان ۳۵ سال است که تحت تاثیر بودجه از هزینه‌های زندگی عقب افتاده است و با تکرار هر ساله این اشتباه بر شکاف بین درآمد و هزینه‌های زندگی معلمان افزوده شده است.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/483167

3 قاچاق بزرگ طلا

جزئیات 3 قاچاق بزرگ طلا در کشور

 

یک محموله سکه های طلا بود که در قالب صادرات سیب زمینی در ابهای خلیج فارس در حال قاجاق به امارات بود کشف و ضبط شده  و رای قطعی زندان، جریمه نقدی و ضبط اموال برای قاچاقچیان صادر شده و اموال مکشوفه  214 کیلو گرم طلا شامل 1911 سکه تمام بهار آزادی، 50 سکه نیم بهار و 149 ربع سکه بهار آزادی به ارزش تقریبی 323 میلیارد ریال بوده است که دستگیر شدگان به 647 میلیارد ریال جریمه نقدی علاوه بر توقیف اموال مکشوفه محکوم شدند.

 

محموله دیگر نیز ١٩ کیلو گرم طلا به ارزش تقریبی 29 میلیارد ریال بوده که در مخزن سی ان جی یک سمند جاسازی شده و در مرزهای شمال غربی کشور کشف و ضبط شد، قاچاقچیان علاوه بر ضبط محموله و خودروی سمند به نفع دولت، به دوبرابر میزان قاچاق جریمه نقدی، یک مجرم به یک سال حبس و دو مجرم دیگر به 5 سال حبس محکوم شدند.

 

محموله دیگر نیز ٢٤ کیلو گرم طلا به ارزش تقریبی 17 میلیارد ریال بوده که به صورت چمدانی در فرودگاه بوشهر کشف و توقیف شده است.

 

پرونده های دیگری نیز مفتوح و در حال رسیدگی است و این سه پرونده مربوط به امسال منتج به صدور حکم نهایی شده است.

 

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/386847

 

  کشف یک تن گوشت فاسد از رستوران‌های آستارا

 

مدیر شبکه دامپزشکی آستارا از کشف یک تن فرآورده‌های خام دامی فاسد و غیربهداشتی از رستوران‌های سطح شهرستان خبر داد.

در این کشف، مقادیر قابل توجهی گوشت ماهی سفید، ماهی قزل آلا و انواع ماهیان گرمابی از قبیل کپور، مرغ‌های گوشتی تاریخ مصرف گذشته، مرغ‌های تخم گذار صنعتی که به صورت غیربهداشتی پرکنی شده‌اند و به جای مرغ محلی در رستوران‌های داخل شهر و بین راهی عرضه می‌شد، جمع‌آوری شده‌اند.

منبع: http://www.tabnak.ir/fa/news/482965

 

«داماد وزیر»: یک کارشناس ساده یا نماینده کمیسر ژنرال ایران؟!

 

در حالی که پیش از این اعلام شده بود داماد وزیر صنعت، معدن و تجارت هیچ سمتی در نمایشگاه اکسپو ندارد و فقط یک کارشناس معمولی است ،سایت معماری نیوز در مطلبی به قلم  یاشار سلطانی ، سردبیر این رسانه تخصصی معماری، با انتشار سندی اعلام کرد که برخلاف ادعاهای قبلی و تلاش های صورت گرفته برای کتمان واقعیت، "محمد محبعلی" داماد محمدرضا نعمت زاده، نه یک کارمند و کارشناس معمولی که به عنوان نماینده کمیسر ژنرال دولت ایران به اکسپوی میلان معرفی شده است!

اکسپو مهم ترین رویداد نمایشگاهی جهان است که هر 5 سال یک بار در یکی از کشورها برگزار می شود و 6 ماه به طول می انجامد و کشورها با استفاده از آن، به معرفی خود می پردازند. اکسپوی 2015 در میلان ایتالیا برگزار خواهد شد.

هرچند معماری نیوز بارها اعلام کرده است که قصد ورود به بازیهای سیاسی و انتشار سند ندارد، اما با توجه به اظهارات اسفهبدی، اگر نگوییم که وی حقیقت را از افکار عمومی پنهان کرده است، حداقل می تواند امیدوار بود که وی بخشی از حقیقت را فراموش کرده است و برای یاری به حافظه ایشان، سند مسئولیت محبعلی که از قضا اسفهبدی آن را امضا کرده است را منتشر می کنیم.

بر اساس این سند که رونوشت آن به صفامنش، مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور صفامنش و همکاران نیز ارسال شده است، «اسفهبدی» بعنوان مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه ها در تاریخ 31 فروردین 93 در نامه ای «اسفان گاتی» مدیر کل بخش شرکت‌کنندگان اکسپو میلان 2015 محبعلی را بعنوان نماینده کمیسر ژنرال ایران و مدیر اجرایی غرفه ایران در اکسپو میلان 2015 ، به عنوان نماینده رسمی اینجانب»  معرفی می کند. (اسفهبدی پیشتر گفته بود: کمیسرژنرال دولت هم من هستم)

ترجمه متن نام:

به نام خدا

جناب آقای استفانو گاتی

مدیر کل بخش شرکت‌کنندگان اکسپو میلان 2015آقای عزیز

با احترام، با توجه به شرکت داشتن جمهوری اسلامی ایران در اکسپوی جهانی میلان 2015، بدینوسیله، به اطلاع می‌رساند آقای محمد محب علی، نماینده کمیسر ژنرال ایران و مدیر اجرایی غرفه ایران در اکسپو میلان 2015 ، به عنوان نماینده رسمی اینجانب در همکاری و تضمین فعالیت‌های مربوط به غرفه ایران  در این رویداد ارزشمند  مجوز دارد .متعاقباً از همکاری صمیمانه شما با ایشان قدردانی می‌نمایم.

 

ارادتمند شما

حسین اسفهبدی

مسؤول ارشد ایران

اکسپوی میلان 2015

 

در ضمن یک کارشناس ساده معماری که به قول اسفهبدی هیچگونه مسئولیتی نیز ندارد، بر چه اساسی حدود 44 روز در میلان حضور داشته است که در صورت لزوم کلیه اطلاعات پروازی محبعلی به میلان، برای افکار عمومی منتشر می شود.

چگونه  تنخواه 50000 یورویی میلان با امضای شخصی و در حساب شخصی کارشناس ساده معماری حواله شده است؟ و این امکان برای همه کارشناسان ساده معماری در تیم طراحی نیز فراهم است؟

همچنین مشخص شود هزینه تجهیر اتاق محبعلی و بازسازی سالن به چه میزان بوده و دلیل ساخت حوض تمام سنگ با فواره سنگی به سبک فین کاشان در محل کار ایشان چیست؟ و فاکتور هزینه های چند ده میلیونی تجهیز اتاق از چه طریقی پرداخت می شود؟

معماری نیوز امیدوار است واقعیت های موجود و اتفاقات صورت گرفته بصورت واقعی به افکار عمومی گزارش داده شود و در گزارشات بعدی به وضعیت دکوراسیون داخلی سالن ایران و همچنین نحوه انتخاب پیمانکاران برای حضور در غرفه ایران خواهد پرداخت.

همچین در صورت لزوم بخش دوم مکالمه تلفنی آقای محبعلی با اینجانب که در آن مفصل کلیه روند موجود و نحوه ورود ایشان به اکسپو و ماموریت های داده شده به وی که همگی با ادعاهای اسفهبدی مغایرت دارد، منتشر می شود.

گفتنی است محبعلی در گفت و گو با معماری در پاسخ به این که در اکسپو چه کار می کند گفته بود: "یه قل دو قل بازی می کنم."

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/386834

 

رئیس جمهور فقیر

رئیس جمهوری از طبقه زحمتکشان

اروگوئه با رئیس جمهور 'فقیرش' وداع کرد

7 مارس 2015 - 16 اسفند 1393

فارغ از اینکه "سلیقه شخصی" شما در سیاست چه باشد، به سختی می‌توانید تحت تأثیر خوزه "پپه" موخیکا قرار نگیرید یا شیفته شخصیتش نشوید.

سیاستمداران آرمانگرا، صادق و سخت کوش در همه جای دنیا وجود دارند – هر چند شاید افراد بدبین ادعا کنند که آن‌ها اقلیتی کوچک هستند– ولی هیچ یک از آن‌ها، وقتی پای وفاداری به اصول در زندگی شخصی شان به میان بیاید، به گرد پای رئیس جمهور خوش مشرب اروگوئه نمی‌رسند.

کارهای او تنها جنبه نمایشی ندارد. فولکس قورباغه ای قدیمی و قراضه او احتمالا یکی از معروف ترین اتومبیل ها در دنیا است. تصمیم او برای چشم‌پوشی از زندگی در کاخ مجلل ریاست جمهوری بی‌همتا نیست – جانشین او، تاباره وازکز، هم احتمالا ترجیح خواهد داد که در خانه خود زندگی کند.

ولی وقتی برای ملاقات با "پپه" به خانه کوچک یک طبقه اش در حومه مونته ویدئو می‌روید، متوجه می‌شوید که او واقعا به حرف‌هایی که می‌زند اعتقاد دارد.

آقای موخیکا در حالی مسند خود را ترک می‌کند که اقتصاد اروگوئه وضعیت بهتری از همسایگانش دارد

 

آقای موخیکا با لباسی که شاید بتوان "لباس راحتی" نامید – فکر نمی‌کنم تا به حال کسی او را با کراوات دیده باشد – روی یک چهارپایه چوبی ساده می‌نشیند. در پشت او قفسه کتابی قرار دارد که به نظر می‌رسد هر آن ممکن است، زیر فشار انبوه زندگینامه ها و کتاب‌های خاطرات رقبا و متحدان سیاسی او، فرو بریزد.

 

کتاب برای این چریک سابق، که مجموعا ۱۳ سال را در زندان گذرانده است، چیز مهمی است. او ۲ سال از ۱۳ سال زندانش را در کف یک آخور قدیمی گذرانده است – تجربه‌ای که تا سرحد شکستن شخصیت او پیش رفت و عامل اصلی تبدیل او از یک چریک به یک سیاستمدار بود.

 

"قدرت درونی"

 

آقای موخیکا به شوخی می‌گوید: "من در سلول انفرادی زندانی بودم، برای همین روزی که من را روی مبل نشاندند، خیلی احساس راحتی کردم."

 

او می‌گوید: "شک ندارم که بدون از سر گذراندن آن تجربه، امروز انسان دیگری می‌بودم. زندان و سلول انفرادی تأثیر عمیقی روی من داشت. باید به یک قدرت درونی می‌رسیدم. برای هفت-هشت سال حتی کتاب هم نمی‌توانستم بخوانم – فکرش را بکنید!"

 

احتمالا با توجه به گذشته آقای موخیکا می‌توان درک کرد که او چرا حدود ۹۰ درصد از درآمد خود را، چون "احتیاجی به آن نیست"، صرف امور خیریه می‌کند.

 

آقای موخیکا در ابتدا کمی بدخلق است، ولی رفته‌رفته رویش باز می‌شود و توضیح می‌دهد که درک نمی‌کند چرا سبک زندگی‌اش برای عده‌ای پرسش برانگیز است.

 

او در سال ۲۰۰۵ با هم رزم سابق و شریک طولانی مدت زندگی‌اش، لوسیا توپولانسکی، ازدواج کرد

 

او می‌گوید: "این دنیا حسابی دیوانه است! مردم از چیزهای عادی شگفت زده می‌شوند و این من را نگران می‌کند."

 

او که از حمله به دیگر رهبران همتای خود ابایی ندارد می‌گوید: "تنها کاری که من می‌کنم این است که مثل اکثریت مردم کشورم زندگی می‌کنم، نه اقلیت. زندگی من معمولی است و رهبران ایتالیا و اسپانیا هم باید مثل مردمشان زندگی کنند. آن‌ها نباید از یک اقلیت ثروتمند تقلید کنند."

 

خوزه موخیکا حرفش را با راحتی می‌زند و گاهی بیش از اندازه روراست است، ولی این رفتار برای او هزینه ای ندارد.

 

اروگوئه به عقیده بسیاری، آزادترین کشور آمریکای جنوبی است. در حالی که شبح تنش سیاسی و اقتصادی بر دو همسایه بزرگ این کشور، برزیل و آرژانتین، سایه افکنده است، این کشور سه میلیون نفری مانند یک پناهگاه امن است.

 

سیاست‌های جنجالی

 

آقای موخیکا پست خود را در حالی ترک می‌کند که همسایه های بزرگ اروگوئه، اقتصاد نسبتاً سالم و ثبات اجتماعی مانند این کشور را تنها در خواب می‌توانند ببینند.

 

اصول بنیادی آقای موخیکا همچنان سوسیالیستی است، ولی او با پا به سن گذاشتن نرم تر و جا افتاده تر شده است. برخی از جنجالی ترین سیاست‌های او در دوره پنج ساله ریاستش – مانند قوانین سقط جنین و ماریجوانا – در کنار دلایل ایدئولوژیک، دارای توجیه عملگرایانه نیز بوده است.

 

او که در سال ۲۰۰۵ بالاخره با هم رزم سابق و شریک طولانی مدت زندگی‌اش، لوسیا توپولانسکی، ازدواج کرد می‌گوید: "ماریجوانا هم یک معضل دیگر است، یک اعتیاد. بعضی‌ها می‌گویند چیز خوبی است، ولی چرند می‌گویند. ماریجوانا، تنباکو و الکل به درد نمی‌خورد – تنها اعتیاد خوب عشق است."

 

او می‌گوید: "ولی ۱۵۰ هزار نفر در اینجا ماریجوانا می‌کشند و من نمی‌توانم آن‌ها را به دست قاچاقچی های مواد مخدر بسپارم. اگر چیزی قانونی باشد کنترل کردن آن آسان‌تر می‌شود و ما به همین دلیل این کار را کردیم."

 

با اینکه آقای موخیکا در حال ترک ریاست جمهوری است، می‌گوید خیال ندارد در سکوت بازنشسته شود

 

آقای موخیکا که گاهی در توصیفش می‌گویند "رئیس جمهوری که همه کشورهای دیگر می‌خواهند داشته باشند"، این تعریف و تمجید ها را با تکان دادن دستش رد می‌کند، ولی حرف‌هایش هنوز تمام نشده.

 

او با پوزخند به من می‌گوید: "قصد ندارم به یک پیرمرد بازنشسته تبدیل شوم که در گوشه‌ای نشسته و خاطراتش را می‌نویسد – اصلا راه ندارد!"

 

"البته که خسته شده‌ام، ولی هنوز آماده توقف کردن نیستم. سفر من دارد به پایان می‌رسد و هر روز به لب گور نزدیک‌تر می‌شوم."

 

شاید این‌طور باشد، ولی این رهبر معماگونه همچنان الهام بخش عده بسیاری خواهد بود و به ما یادآوری می‌کند که قرار بود سیاست، حرفه‌ای شرافتمندانه و فروتنانه باشد.

 

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی

 

 

دروغی که منجر به قتل و قصاص شد!

 

زن سی و یک ساله به نام نرگس روز حادثه برای خرید از خانه خارج شده و دیگر بازنگشته بود. با طولانی شدن غیبت زن جوان، خانواده اش به موضوع مشکوک شده و با مراجعه به پلیس به طرح شکایت پرداختند.

روز حادثه نرگس همراه مردی در حوالی میدان راه آهن دیده شده است.

با بررسی تماس های زن جوان به مرد جوانی به نام شاهین مشکوک شده و او را در منطقه جنت آباد دستگیر کردند.

شاهین در تحقیقات مقدماتی منکر هرگونه اطلاعی از سرنوشت نرگس شد، اما در ادامه لب به اعتراف گشود و گفت: پس از قتل زن جوان، جسد را به حوالی زندان قزلحصار برده و به آتش کشیدم.

شاهین گفت: من و نرگس هفت ماه قبل از قتل با هم آشنا شدیم. او مدعی بود که همسر و دو فرزندش را در یک حادثه رانندگی از دست داده است. من هم زن داشتم و این موضوع را به او گفته بودم. پس از مدتی به نرگس علاقه مند شده و تصمیم گرفتیم با هم ازدواج کنیم.

روزی که قرار بود به محضر برویم، نرگس مخالفت کرد و گفت باید رازی را به من بگوید. ادعا کرد، شوهر و فرزند دارد و در این مدت موضوع را از من مخفی کرده است. وقتی به این کارش اعتراض کردم، تهدید کرد موضوع ارتباطمان را به همسرم می گوید. عصبانی شدم و با مشت به صورت نرگس کوبیدم. بر اثر شدت ضربه، سرش به ستون ماشین اصابت کرد و بیهوش شد. چند بار صدایش کردم، اما جوابی نداد. وقتی کنار خیابان توقف کردم، متوجه مرگ او شدم.

خیلی ترسیده بودم. جسد را زیر پل کردان رها کردم و متواری شدم، ولی با توجه به این که می دانستم پلیس جسد را پیدا می کند و دستگیر می شوم، دوباره به زیر پل بازگشتم و جسد را به حوالی زندان قزلحصار بردم و با 20 لیتر بنزین به آتش کشیدم، به طوری که به هیچ وجه جسد قابل شناسایی نبود.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/386254

 

 

ترکان: نمی گذاریم عده ای با پول کثیف در سال 94 به پیروزی برسند

 

کسانی که در فاجعه دولت احمدی نژاد شریک بودند امروز خود را مبرا از هر گونه گناهی می دانند، کسانی که از مفاسد اقتصادی رانت و رشوه گرفتند تا همراه باشند و سکوت نکنند امروز خود را علیه السلام می دانند. این ها نمی دانند که تمام اسامی آنها موجود است و دولت اگر بخواهد می تواند اسامی آنان را فاش کند.

 

مشاور ارشد رئیس جمهوری سال 94 را سال افشای کسانی دانست که می خواهند با پول های باد آورده و کثیف وارد بازی سیاسی شوند و تأکید کرد: نمی گذاریم عده ای با پول های کثیف در سال 94 به پیروزی برسند و هر جا نیاز به افشا باشد، این کار را می کنیم.

این جریان فکری، سیاسی و اقتصادی منافع اش در استفاده از موقعیت های بادآورده دولت قبل بود. حتی اگر ده بار هم خودشان را غسل کنند و آب بکشند، نمی توانند تخلفات خود و همراهی شان با تخلفات را انکار کنند.وی با اشاره به اینکه این ها هر اسمی روی خودشان بگذارند و هر ائتلافی برای انتخابات انجام دهند، نمی توانند از پول های کثیفی که به دست آورده اند تبری بجویند، تصریح کرد: آنها با این پول های کثیف می خواهند درآوردگاه های سیاسی سال 94 شرکت کنند و اینکه سال 94 ما سکوت کنیم و چیزی نگوییم و نقاب از چهره کسی برنداریم، درست نیست.

ترکان با بیان اینکه هزار بار پوستین خود را عوض کنند نمی توانند دست های آلوده به فسادشان را بپوشانند، ادامه داد: با تشکیل ائتلاف های جدید، اسامی جدید و شعارهای جدید می خواهند بگویند ما آدم های گذشته نیستیم تا اینکه اقبالی از سوی مردم به سمت آنها پیدا شود، اما فسادهای اقتصادی و ورود پول های کثیف به عرصه مدیریت و اقتصاد کشور را ما نباید فراموش کنیم.

مشاور ارشد رئیس جمهوری با اشاره به اینکه همین الان پول های کثیف و قاچاق بخشی از مدیریت کشور را درگیر کرده است، تأکید کرد: ما نباید اجازه تکرار این امر را بدهیم. مسلماً عده ای می خواهند در سال 94 با پول های کثیف و بادآورده وارد بازی سیاسی شوند و البته ما هم سکوت نخواهیم کرد. سال 94، سال افشای آنها است.

کسانی که تا دیروز دست شان در جیب دولت بود و امروز این دست کوتاه شده است مانع حرکت ما هستند، هر جا ما به نقطه کانونی فسادهای آنها می رسیم سر و صدا ها بلند می شود. هر جا از آنها بحث می کنیم خط و نشان کشیدن ها علیه دولت شروع می شود. کسانی که در فاجعه دولت احمدی نژاد شریک بودند امروز خود را مبرا از هر گونه گناهی می دانند، کسانی که از مفاسد اقتصادی رانت و رشوه گرفتند تا همراه باشند و سکوت نکنند امروز خود را علیه السلام می دانند. این ها نمی دانند که تمام اسامی آنها موجود است و دولت اگر بخواهد می تواند اسامی آنان را فاش کند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/386188

 

 

۱۴ کارگر بر اثر ریزش سقف تونل در ۲ استان کشته و مصدوم شدند

 

در شبانه‌روز گذشته خبر کشته و مصدوم شدن ۱۴ کارگر بر اثر ریزش تونل‌ در دو استان به سطح رسانه‌ها رسیده است که از آن میان فاجعه کشته شدن دو کارگر سهم استان خراسان رضوی بود و یکی سهم ایلام.

 

در مهم‌ترین حادثه که بعد ازظهر دیروز (شنبه ۱۶ اسفند ماه) در مشهد اتفاق افتاد، بر اثر حادثه ریزش بخشی از سقف خط دو متروی این شهر دست کم دو کارگر جان خود را از دست دادند و ۱۱ کارگر دیگر به شدت مصدوم شدند. 

 

 در حادثه مشابه دیگری که روز گذشته در شهرستان آبدانان ایلام رخ داد، سقوط سنگ از سقف تونل در حال احداث «کبیر کوه» حادثه ساز شد و جان کارگری را گرفت.

 

منبع:http://www.ilna.ir258563

 

 

اعتراض صنفی کارگران معدن «زمستان یورت» برای چهارمین روز متوالی

 

کارگران بخش شمال غرب معدن زغال سنگ «زمستان یورت» صبح امروز با تجمع در محوطه معدن برای چهارمین بار طی پنج روز گذشته، خواستار پرداخت مطالبات معوقه‌شان شدند.

 

منبع:http://www.ilna.ir258536

 

 

کارگران کشتی‌های «نگین سبز خاورمیانه» دوماه حقوق نگرفته‌اند

 

۱۵۰ کارگر شرکت پیمانکاری «نگین سبز خاورمیانه» در بندر عباس که تحت نظارت سازمان بنادر وکشتیرانی استان هرمزگان فعالیت دارند حدود دو ماه است که حقوقی دریافت نکرده‌اند.

 

این کارگران که در عرشه کشتی‌های لایروبی (هاپرساکشن) سواحل و بنادر شهر بندر عباس کار می‌کنند علاوه بر دریافت نکرده حقوق طی دو ماه گذشته، حق بیمه‌شان نیز به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نشده است.

 

کارگران با بیان اینکه سازمان بنادر وکشتیرانی بندر عباس نظارتی بر کار شرکتهای پیمانکاری همانند نگین سبز ندارد.

 

منبع:http://www.ilna.ir258636

 

کارگران نفتی کلمبیا در اعتراض به تعدیل گسترده نیرو اعتصاب می‌کنند

 

رئیس اتحادیه کارگران نفتی کلمبیا (یواس‌او) اعلام کرد که اعضای این اتحادیه در اعتراض به تعدیل نیروی گسترده در صنعت نفت این کشور اعتصاب می‌کنند.

 

وی دقایقی پس از نشست با اعضای اتحادیه یواس‌او برای رأی‌گیری درباره این اعتصاب، گفت که زمان این اعتصاب ممکن است روز ٢۶ ماه مارس (ششم فروردین ماه) باشد.

 

کاستانو افزود که همچنین اتحادیه یواس‌او تمایل دارد تا درباره نگرانیهای اعضای آن با دولت کلمبیا گفتگو کند.

 

شرکت دولتی نفت اکوپترول بیش از نیمی از نفت کلمبیا را تولید می‌کند، این در حالی است که شرکت پاسیفیک روبیالز کانادا بزرگ‌ترین شرکت خصوصی این کشور است. حدود دو هزار و ۴٠٠ نفر از اعضای این اتحادیه در شرکت اکوپترول مشغول به کارند و بقیه آن‌ها پیمانکاران شرکت پاسیفیک هستند.

 

بر اساس این گزارش، «نفت» بزرگ‌ترین بخش صادرات کلمبیا و منبع ارز خارجی این کشور به شمار می‌رود. کلمبیا چهارمین تولیدکننده بزرگ نفت در آمریکای لاتین است.

 

منبع:http://www.ilna.ir

 

برق گرفتگی جان دو نفر را در اهواز گرفت

 

مدیرروابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز گفت: دو مامور پیمانکاری برق صبح یکشنبه در اهواز بر اثر برق گرفتگی جان خود را از دست دادند.

این حادثه در ساعت 9 و 24 دقیقه در منطقه زیتون کارمندی اهواز اتفاق افتاد.

فوت شدگان که از ماموران پیمانکاری برق بودند هنگام کار، براثر برخورد با کابل های فشار قوی دچار برق گرفتگی شدند و جان خود را از دست دادند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/386251

 

پایان عمر سیم‌کارت‌ها در آینده نزدیک

 

بسیاری از کارشناسان صنعت تلفن‌همراه معتقدند که با توجه به پیشرفت سریع تکنولوژی سیم‌کارت‌های تلفن‌همراه باید بسیار سریع‌تر از دور خارج می‌شدند.

دکتر مارکوس یان، متخصص تکنولوژی‌های نوین ارتباطی دانشگاه کبمریج اظهار کرد: نخستین سیم‌کارت‌ها در سال 1990 پدیدار شدند که پس از حدود 25 سال همچنان باید برای استفاده از تلفن‌همراه به طور مستقیم سیم‌کارت را درون تلفن‌همراه قرار داد.

بر اساس اطلاعات مجله های تک وی در ادامه ضمن انتقاد از پیشرفت ضعیف صنعت شبکه‌های تلفن‌همراه در طول سالیان گذشته افزود: تکنولوژی مورد نیاز جهت کنار گذاشتن سیم‌کارت هم اکنون نیز موجود است، چرا که تنها می‌توان با قرار دادن مستقیم مدار سیم‌کارت در تلفن‌همراه نیاز فیزیکی به آن را رفع کرد و کاربر را قادر ساخت تا تنها با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور به همراه چند فاکتور امنیتی دیگر به راحتی از شبکه تلفن‌همراه استفاده کند.

کارشناسان صنعت تلفن‌همراه معتقدند که هنگام پدیدار شدن تلفن‌همراه و سیم‌کارت در دهه 90 میلادی تلفن‌های همراه اغلب بسیار حجیم بودند، اما اکنون تلفن‌های هوشمند نیازی به سیم‌کارت ندارند و تنها کاربر می‌تواند مثل اتصال اینترنت بی‌سیم با وارد کردن شناسه کاربری و رمز عبور به راحتی از شبکه تلفن‌همراه استفاده کند.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/482106

 

آخرین اخبار از اموال بابک زنجانی

 

نماینده مردم بروجن در مجلس با بیان اینکه تاکنون 2 هزار میلیارد از دارایی‌های بابک زنجانی به وزارت نفت تحویل داده شده است، گفت: ‌حدود 80 درصد از اموال وی در بانک‌های کشورهای خارجی چون ترکیه، مالزی، فرانسه و دیگر کشورهاست.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/482022

 

تهران ظرفیت تردد 700 هزار خودرو را دارد

 

 دبیر علمی همایش علمی - دانشجویی هوای پاک و معاون پژوهشی پژوهکشده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی گفت: تهران ظرفیت تردد 700 هزار خودرو را دارد در حالی که اکنون بیش از 3 میلیون خودرو در پایبتخت رفت و آمد می کند.

تردد بیش از ظرفیت خودرو در شهر تهران آن را به منبع آلایندگی تبدیل کرده است که بر این اساس میزان 70 درصد آلایندگی را به خود اختصاص داده است.

انسان بدون غذا 5 هفته و بدون آب شاید 5 روز دوام می آورد اما بدون هوا 5 دقیقه هم زنده نمی ماند بنابراین داشتن هوای پاک یک حق طبیعی است.

همچنین با استفاده بیش از حد از سوخت های فسیلی و وارد کردن آلودگی به هوا، امروز با چنین وضعیت هوایی در کلان شهرها مواجه هستیم.

شاید یکی از دلایلی که امروز با چنین وضعیت هوایی مواجه هستیم، عدم توجه به توان و ظرفیت طبیعی محیط زیست است.

مدیریت آلودگی هوا، آموزش ، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی، اثرات آلودگی هوا، تجارب جهانی، اقتصاد آلودگی هوا، حقوق محیط زیست و انرژی های نو و آلودگی هوا محورهای این همایش است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/386423

کوه‌خواران چه کسانی هستند؟

 

محمدعلی پورمختار، رییس کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس در روزنامه حمایت نوشت: زمین خواری پدیده شوم و رو به گسترشی است که در 10سال اخیر رشد قابل ملاحظه ای داشته است. این معضل در سالهای اخیر از چنان رشدی برخوردار بوده که هم اکنون در صدر جرائم بزرگ و مفسده آفرین اقتصادی قرار دارد. در این میان ردپای برخی صاحبان زر و زور و یقه سفیدهای سیاسی و اقتصادی و پیوندهای غیرقانونی زمین خواران با عوامل قدرت در دستگاههای مختلف، ضرورت مبارزه با این بخش از مفاسد اقتصادی را مضاعف کرده است.

شواهد موجود، حاکی از نفوذ گسترده زمین خواران در سازمان ها و نهادهای دولتی مثل شهرداری ها، ادارات کل منابع طبیعی، سازمان های ثبت اسناد و... است، چرا که دستیابی به اطلاعات مکانی و حقوقی زمین ها و املاک مرغوب و تنظیم اسناد برای زمین خواری های صورت گرفته، بدون همکاری مدیران و کارمندان این سازمان ها و نهادها برای جعل و سندسازی، دشوار بوده و لازم است در این خصوص، مسئولان امنیتی، راهکاری را برای تصفیه و پاکسازی این شرکای جرم مفسدان اقتصادی در این سازمان ها و نهادها طراحی و عملیاتی کنند. صدور اسناد جعلی هویتی و ملکی و استفاده از رانت های اطلاعاتی در دستگاه های اجرایی را باید از مهم ترین شیوه های زمین خواری نام برد.

در بسیاری از پرونده های موجود زمین خواری، کارمندان و مدیران برخی سازمان ها و ادارات دولتی در کنار چپاولگران و غارت گران بیت المال، مرتکب جرایمی چون رشوه خواری، جعل و سندسازی شده اند.از سوی دیگر به اعتراف بسیاری از مقامات مسئول، اطلاع دقیقی از میزان زمین ها و زمین خواری ها در کشور وجود ندارد و یا شاید اطلاعاتی وجود دارد اما هیچ راهکار مشخصی برای پیشگیری از آن تدوین نشده است. مفاسد اقتصادی در تمامی کشورها وجود دارد ولی برخی از کشورها با استفاده از فن آوری ها و راهکارهای نوین، زمینه را برای سوءاستفاده فرصت طلبان تنگ می کنند.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/482323

 

تجمع کارگران معدن سنگرود در برابر ساختمان وزارت کار

 

جمعی از کارگران معدن سنگرود (البرز غربی) در اعتراض به تعویق ۲ ماه حقوق و حق عیدی پایان سال و همچنین درج نشدن حدود 19 ماه از سوابق بیمه‌ای شان تحت عنوان مشاغل سخت و زیان آور امروز (۱۸ اسفند) با سفر به تهران در مقابل ساختمان وزارت کار تجمع کردند.

منبع:http://www.ilna.ir259095

 

مقابل ساختمان وزارت کار انجام شد

 

جمعی از کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه صبح امروز با تجمع در مقابل ساختمان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حمایت خود را از اعضای گروه کارگری مذاکرات مزدی برای افزایش واقعی حداقل مزد سال ۹۴ اعلام کردند.

به گزارش ایلنا در این اجتماع صنفی که از حدود ساعت ۱۱ صبح امروز برپا شده است دست‌کم حدود ۶۰ نفر از کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه حضور دارند.

یکی از شرکت کنندگان این اقدام صنفی درباره علت این تجمع گفت: صرف نظر از جابجایی دولت‌ها در سالهای گذشته، شیوه محاسبه و افزایش حداقل دستمزد ثابت بوده است و کارگران هر سال تا آخرین روزهای اسفند منتظر می‌مانند اما در ‌‌نهایت به غیر از مبلغی بسیار جزی و غیر واقعی بر دستمزد کارگران افزوده نمی‌شود.

منبع:http://www.ilna.ir258997

 

دور جدید اعتراض کارگران فاز‌های ۱۵ و ۱۶ عسلویه

 

دور جدید اعتراض کارگران پیمانکاری فازهای ۱۵ و ۱۶ منطقه ویژه عسلویه در واکنش به پرداخت نشدن دو تا پنج ماه مطالبات مزدی‌ که دیروز آغاز شده بود، امروز نیز ادامه یافت.

فعالان صنفی جامعه کارگری در منطقه ویژه عسلویه به ایلنا گفته‌اند: به دنبال اقدام اعتراضی که در تاریخ ششم اسفند ماه سال جاری از سوی گروهی از کارگران پیمانکاری شاغل در فازهای ۱۵ و ۱۶ منطقه عسلویه صورت گرفت، گروهی از این کارگران صبح روز گذشته با اجتماع در پشت درب ورودی سایت تاسیسات پتروشیمی از حضور در محل کار خودداری کردند.

 

منبع:http://www.ilna.ir258954

 

آیا نظریه «بیگ‌بنگ» به چالش گرفته شده است؟

 

۱۳۹۳/۱۲/۱۵

به گزارش «لایو ساینس» و «تِک تایمز» شماری از پژوهشگران با بررسی دو نظریهٔ عمدهٔ فیزیک، یعنی «مکانیک کوانتوم» در حیطهٔ ذرات بنیادی و «نسبیت عام» در عالم فضا و زمان و کائنات،‌ نتیجه‌گیری کرده‌اند که این دو نظریه نمی‌توانند در قالب یک نظریهٔ واحد با هم سازگار گردند.

سوریا داس، فیزیکدان نظری در دانشگاه لِث‌بریج کانادا، رابرت برندنبرگر، کیهان‌شناس نظری در دانشگاه مک‌گیل مونترال، و احمد فرج علی از دانشگاه «بنها» مصر از پژوهشگرانی هستند که با ارائهٔ معادله‌ٔ تازه‌ای، تئوری بیگ‌بنگ را مورد پرسش قرار داده‌اند.

طبق نظریه آنها، جهان در آغاز نقطه‌ای یا ذره‌ای فوق‌العاده فشرده و گران نبوده و اصولا سرآغازی نداشته است. این نظریه همچنین بر آن است که قوانین فرضیهٔ نسبیت عام  در حالت ذرهٔ واحد مافوق گران و فشرده آغازین نظریه بیگ‌بنگ مفهوم و کارکردی ندارند.    

رادیوفردا در گفت‌وگو با امیر حاجیان، کیهان‌شناس و پژوهشگر ارشد انستیتوی اخترفیزیک کانادا در دانشگاه تورنتو می‌پرسد آیا نظریهٔ بیگ‌بنگ زیر سوال رفته است؟

گفتگوی بکتاش خمسه‌پور با امیر حاجیان

امیر حاجیان: نه، نظریهٔ مهبانگ زیر سوال نرفته، این کاری که انجام داده‌اند یک کار تئوری بوده، یک کار کاملا نظری بوده که سوالی که اینها سعی کرده‌اند پاسخ بدهند این است که در ابتدای جهان وقتی که ما از مهبانگ صحبت میکنیم، مهبانگ یک تکینگی توی نظریهٔ ما هست و این را به عنوان یک نظریه‌پرداز، به عنوان یک دانشمند، این چیز دلنشینی برای ما نیست که نظریه‌مان تکینگی داشته باشد چون تکینگی یعنی ما واقعا نمی‌دانیم که دقیقا آنجا دارد چه اتفاقی می‌افتد و اینها سعی کرده‌اند که یک نظریه‌ای بدهند که این تکینگی را توی خود نداشته باشد.

مقصودتان را می‌توانید از تکینگی یک بار دیگر توضیح بدهید؟

تکینگی یعنی جایی که نظریه‌هایی که ما داریم فرو می‌ریزه و اگر اینجوری به نظریهٔ مهبانگ نگاه بکنیم که جهان الان یک اندازه‌ای دارد، یک چگالی دارد، اگر که ما زمان را برعکس بکنیم برویم به طرف ابتدای خلقت، همه چیز دارد جمع می‌شود برمی‌گردد چون جهان الان دارد منبسط می‌شود بنا بر این من اگر که زمان را برعکس بکنم دنیا شروع ‌می‌کند به جمع شدن و منقبض شدن و اگر که شما چگالی جهان را نگاه بکنید می‌بینید که هر چه به زمان ابتدای عالم نزدیک می‌شویم، چگالی جهان بیشتر می‌شود تا یک جایی که ما دیگر نظریه‌ای برای قبل از آن نداریم چون به انرژی‌هایی می‌رسیم که تا حالا نتوانسته‌ایم برایش نظریهٔ قابل قبولی ارائه بدهیم که آنجا جایی است که فکر می‌کنیم گرانش، نظریهٔ گرانش با نظریهٔ کوانتوم باید یکی بشود.

دقیقا همین نکته آقای حاجیان، نکته اصلی که الان دانشمندان، فیزیکدانان و ستاره‌شناسان، نظریه‌پردازان همواره دهه‌هاست دارند تلاش می‌کنند آن نظریهٔ وحدت نظریه‌های «نسبیت عام» و «ذرات بنیادی، فیزیک کوانتوم»،‌ آیا نزدیک شد‌ه‌اند دانشمندان به اتحاد این دو یا اینکه این دو بگونه‌ای سازگار نیستند با هم؟

تلاش‌های خیلی زیادی صورت گرفته، همانجوری که می‌دانید بقیهٔ نیروهایی که توی طبیعت هستند، نیروهای طبیعی، اینها با هم متحد شده‌اند، نظریه‌های یکتا داریم برای اینکه بقیهٔ نیروها را بتوانیم همه را به صورت شکل‌های مختلف یک مفهوم نشان بدهیم ولی گرانش و کوانتوم هنوز موفق نشده‌ایم که اینها را با هم یکی بکنیم، کارهای زیادی انجام شده ولی مسئلهٔ سختی است، هنوز به نتیجه‌ای که دلخواه باشد و علمی باشد و قابل اعتماد باشد ما نرسیده‌ایم.

امیر حاجیان: نظریه «بیگ‌بنگ» متکی به مشاهده هم هست

آقای حاجیان اگر بخواهیم به زبان ساده دستاوردهایی را که امروز جهان دانش، دانشمندان به آن رسیده‌اند، این را اگر بخواهید جمع‌بندی کنید به زبان ساده، چگونه این را بازگو می‌کنید؟

الان تصویری که ما از جهان داریم که مجموعهٔ همه کارهایی است که توی این چند ده هزار سالی که بشر شروع به کار علمی کرده بدست آمده این است که ما تا الان تصویرمان از جهان، یک ابتدای خیلی داغ است که جهان از یک حالت داغ و خیلی چگالی شروع می‌کند و شروع می‌کند به منبسط شدن، اُفت و خیزهای کوچکی توی جهان وجود دارد به خاطر اتفاقات کوانتومی که بعد از یک دوره‌ای به اسم تورم توی دنیا پیش می‌آید و آن اُفت و خیزهای کوچکی که توی چگالی جهان هست، اینها شروع می‌کنند به رشد کردن و تشکیل ساختار می‌دهند که ساختارهای بزرگ کیهانی را که امروز می‌بینیم تشکیل می‌دهند. تصویر بزرگی که ما از کیهانشناسی داریم بر اساس نظریهٔ نسبیت عام اینشتین بنا شده و آغازش با مهبانگ است و آن چیزی که ما می‌دانیم الان عالم از آن تشکیل شده، بیشترش یک چیزی است به اسم انرژی تاریک، بعد از آن یک چیزی به اسم مادهٔ تاریک و ماده‌ای که ما می‌شناسیم و همه‌مان دیده‌ایم و توی آزمایشگاه با آن کار کرده‌ایم، این کمتر از چهار درصد جهان را تشکیل می‌دهد، یعنی بیشتر جهان را ما در واقع نمی‌دانیم دقیقا از چه تشکیل شده ولی می‌دانیم دقیقا چه مقداری از جهان را تشکیل داده است.

منبع: دانش و فن فارسی RF

 

کشف سیاهچاله‌ای بسیار بزرگ با جرمی ۱۲ میلیارد برابر خورشید

 

۱۳۹۳/۱۲/۱۳

دانشمندان می‌گویند سیاهچاله‌ای آن قدر بزرگ کشف کرده‌اند که نظریه چگونگی رشد آن‌ها را به چالش می‌گیرد.

به نوشته نشریه علمی «نیچر»، تیم ستاره‌شناسان که از این کشف شگفت‌زده شده‌اند، گزارش داده‌اند که این سیاهچاله با جرمی ۱۲ میلیارد برابر خورشید، حدود ۹۰۰ میلیون سال پس از «بیگ‌بنگ» یا «انفجار بزرگ» شکل گرفته است.

بر اساس نظریه بیگ بنگ، انفجاری بزرگ در ۱۳ میلیارد و هفتصد میلیون سال پیش، جهان را پدید آورد.

فویان بیان، از پژوهشگران این مطالعه از دانشگاه ملی استرالیا در این زمینه اظهار داشت: «درک شکل‌گیری چنین سیاهچاله بزرگی به این سرعت با نظریه‌های کنونی دشوار است».

این استاد ستاره‌شناسی و اخترفیزیک به خبرگزاری رویترز گفته است: «بر پایه پژوهش‌ پیشین، این بزرگ‌ترین سیاهچاله‌ای است که از آن دوره کشف شده».

وی افزود: «تئوری کنونی برای سرعت رشد یک سیاهچاله حدی قائل است اما این سیاهچاله برای این تئوری بس عظیم است».

پیدایش اَبرسیاهچاله‌ها همچنان موضوعی باز برای تحقیق است. با وجود این، بسیاری از دانشمندان مدت‌های مدیدی بر این باور بودند که سرعت رشد سیاهچاله‌ها محدود است.

بر اساس نظریه‌های علمی، سیاهچاله‌ها با جذب اجرام رشد می‌کنند گرچه همزمان با جذب اجرام گرم می‌شوند و فشار پرتوگونه ایجاد می‌کنند که جرم را به اطراف پرتاب می‌کند.

فویان بیان گفته است: «اصولا شما دو نیروی متعادل با هم دارید که حدی برای رشد تعیین می‌کند، که بسیار کمتر از آنچه است که ما یافته‌ایم».

گفته می‌شود سیاهچاله‌ها پدیده‌ای فوق‌العاده فشرده و متراکم در فضا و زمان است با جاذبه‌ای آن قدر قوی که حتی نور نمی‌تواند از آن فرار کند و از این رو چیزی نمی‌تواند از نیروی گرانش آن بگریزد.

سیاهچاله‌ها با بلیعیدن ستارگان و مواد دیگر پیرامون خود رشد می‌کنند و انرژی‌ای ساطع می‌نمایند که می‌توان از زمین آن را مشاهده کرد.

منبع: دانش و فن فارسی RF

 

جانوران با گذر‌ نسل‌ها «درشت‌تر» می‌شوند

 

۱۳۹۳/۱۲/۰۷

پژوهشگران می‌گویند جانوران در روند فرگشت (تکامل) خود «درشت‌تر» می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یافته‌های پژوهش فوق روز جمعه، یکم اسفند ماه، در نشریه «ساینس» منتشر شد. بر این اساس، برای نمونه، متوسط ابعاد بدن جانوران آبزی در طول ۵۴۲ میلیون سال ۱۵۰ برابر بزرگتر شده است.

«نوئل هِیم»، پژوهشگر آزمایشگاه علوم محیط، انرژی و زمین دانشگاه استنفورد در همین باره گفت: «این تفاوت ابعاد بین شبیه تفاوت بین یک توتیای دریایی به طول پنج سانتی‌متر و یک توتیای دریایی به طول ۳۰ سانتی‌متر است، شاید خیلی زیاد نباشد اما یک جهش بزرگ را نشان می‌دهد».

دانشمندان رشد ابعاد بدن جانوران را نخستین بار در سنگواره‌هایی مربوط به ۵۵۰ میلیون سال پیش مشاهده کردند. با این همه، به گفته «جاناتان پِین»، دیرینه‌شناس زیستی، و سرپرست گروه پژوهشگران، دانشمندان پیش از این نیز کمابیش از تفاوت ابعاد جانوران امروزی با نسل‌های اولیه آنها آگاه بودند: «مدتی است که می‌دانیم بزرگترین ارگانیسم‌های امروزین از نمونه‌های اولیه‌ای - که به هنگام ظهور حیات روی زمین وجود داشتند - بزرگتر هستند.»

این نوع تغییر در مورد گونه‌های مختلف جانوری صادق نیست و بیشتر میان گونه‌های بزرگتر و متنوع‌تر در مراحل اولیه فرگشت مشاهده شده است. پِین توضیح داد که «به دلایلی که به طور کامل از آنها آگاهی نداریم، گونه‌های بزرگتر جانوری به مرور زمان و به نسبت نسل‌های اولیه تنوع بیشتری پیدا کرده‌اند.»

پژوهش اخیر همچنین تأییدی است بر «قانون کوپ» که به افتخار «ادروارد کوپ»، دیرینه‌شناس قرن نوزدهم، به این نام معروف شد. بر اساس «قانون کوپ» گونه‌های جانوری به مرور زمان ابعاد بزرگتری و درشت‌تر می‌شوند. کوپ متوجه شده بود که پستانداران، از جمله اسب‌ها، در طول چند نسل بزرگ‌تر می‌شوند.

دانشمندان پیشتر تلاش کرده بودند که نظریه کوپ را در سایر جانداران اثبات کنند، اما یافته‌های به دست آمده بعد از هر آزمایش متناقض و غیرقابل استناد بود. برای نمونه، مرجان‌ها و دایناسورها - طبق نظریه کوپ - در طول نسل‌ها بزرگتر می‌شدند، اما پرندگان و حشرات از این قانون پیروی نمی‌کردند.

در نتیجه، بعضی از دانشمندان وجود این اصل فرگشتی را میان حیوانات خشکی‌زی زیر سئوال بردند. با یک چنین پیش‌زمینه‌ای بود که گروه «جاناتان پِین» تصمیم گرفت جامع‌ترین آزمایش نظریه کوپ را به مرحله اجرا درآورد. گروه پژوهشی در این آزمایش بانک‌داده‌هایی مشتمل بر اطلاعات بیش از ۱۷۰۰۰ گروه جانوری، از آبزیان، شامل بندپایان و نرم‌تنان، را در یک بازه زمانی ۵۴۲‌ میلیون ساله مورد بررسی قرار دادند. در نهایت یافته‌های این پژوهش نظریه کوپ را تأیید کرد.

به گفته «نوئل هِیم» داده‌های مربوط به حدود ۷۵ درصد آبزیان و ۶۰ درصد انواع جانورانی که از بدو پیدایش حیات وجود داشته‌اند در این آزمایش گنجانده شده بود.

منبع: دانش و فن فارسی RF

 

دم مارمولک در نان، نانوایی را تعطیل کرد

 

یک نانوایی در بجنورد، به دلیل پیدا شدن دم مامولک در نان تولیدی، با حکم تعزیرات حکومتی تعطیل شد.

پس از طرح شکایت مردمی، پرونده ای در این خصوص تشکیل و مورد از سوی اداره کل تعزیرات حکومتی با همکاری مرکز بهداشت و رییس اتحادیه نانوایان بجنورد مورد بررسی قرار گرفت که با توجه به ارائه مدارک مثبته، رای به تعطیلی نانوایی داده شد.

در شهر 207 هزار نفری بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی، حدود 160 واحد نانوایی در زمینه پخت انواع نان بربری، سنگگ، لواش، تافتون و عراقی فعالیت دارند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/386648

 

پدیده «پشت‌بام‌نشینی» در تهران

 

مجید روستا دکترای برنامه‌ریزی شهری و عضو هیات‌مدیره شرکت «مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران:

‌چه تعداد فقیر شهری در کشور ما وجود دارد؟ علت ایجاد فقر شهری چیست؟

 سال١٣٤٥ موضوع فقر شهری به‌عنوان پدیده خودانگیخته شهری در کشور در اثر تحولات اصلاحات ارضی و روند صنعتی‌شدن مطرح شد. از سال٥٥ تا ٨٥، طی سی‌سال، این پدیده گسترش یافت. بخشی از افزایش جمعیت شهری به رشد طبیعی شهرها بر‌می‌گردد و بخشی به کاهش جمعیت روستایی، علاوه‌بر‌این موضوع بحث تقسیمات کشوری و تبدیل‌شدن مراکز بخش‌ها به شهر هم موثر بوده که البته تاثیرش چندان زیاد نیست. اگر این روند ادامه یابد، کمتر از یک‌دهه دیگر جمعیت محلات فقیرنشین شهرهای کشورمان معادل جمعیت روستانشین‌ می‌شود. وقتی از فقر شهری صحبت می‌کنیم اساسا از زندگی آن بخش از اقشار جامعه حرف می‌زنیم که بخشی‌شان در محلات فقیرنشین شهری و سکونت‌گاه‌های غیررسمی و در حاشیه‌‌شهرها زندگی می‌کنند و بخشی در بافت‌های فرسوده، حتی بافت‌های تاریخی و بخشی در روستاهای حریم شهرها. اساسا در ایران سهم فزاینده جمعیت شهری و مهاجرت فقرای روستایی به شهرها، منجر‌به شهری‌شدن فقر در کشور می‌شود و این مهاجرت به امید رفاه و درآمد بیشتر، نقشی اساسی در تبلور این پدیده دارد و اینها قشر فقیر هستند که از آن مناطق کنده می‌شوند و فقر روستایی و فقر شهرهای کوچک در شهرهای بزرگ جریان پیدا می‌کند. دومین‌موضوع پهنای شکاف اجتماعی است. برآوردی که در ایران می‌شود، براساس مطالعاتی که در ٩٠شهر ایران انجام دادیم، آمار به پنج‌میلیون‌و٣٠٠هزارنفر می‌رسد و برآوردمان این است که نزدیک ٩میلیون‌نفر در سکونت‌گاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند و اگر بافت‌های فرسوده را اضافه کنیم ١٧میلیون فقیر شهری در کشور داریم. ٢٠ تا ٢٥درصد ساکنان کلانشهر‌ها، فقرای شهری‌اند.

‌اتفاقاتی که در خاک‌سفید افتاد چقدر توجیه علمی داشت؟

اتفاق خاک سفید اصلا توجیه علمی نداشت، چرا که از منظر علمی همواره بحث پذیرش این افراد مطرح است که کاملا با نگاه سلبی رخ داد و نه‌تنها مشکل را حل نکرد بلکه منجر شد این افراد در کل مجموعه شهری تهران مثل کرج، پاکدشت و شهرهای اقماری تهران پخش شوند. وقتی نتوانید ناهنجاری را در یک نقطه حل کنید و در نقاط مختلف پخش شود مسلما مدیریتش دشوارتر می‌شود. چنین برخوردهای بولدوزری در هیچ‌جای ادبیات علمی دنیا جایگاهی ندارد.

‌راه‌حل درست چیست؟

ما باید از فرصت‌ها استفاده و باورهای غلط را اصلاح کنیم؛ باورهایی همچون اینکه اینها مهاجر روستایی هستند، در‌حالی‌که مطالعات نشان داده اینها دیگر مهاجر روستایی نیستند؛ به چند دلیل: یک شهرهای بزرگ ما شهرهای گرانی هستند و فقیر نمی‌تواند همچون گذشته ریسک کند و وارد شهرهای بزرگ شود. نکته دوم اینکه بخش عمده سکونت‌گاه‌های غیررسمی نسل دوم، سوم و چهارم مهاجران قبل هستند که اصلا متولد شهرهای بزرگ‌اند و دور فقر و تسلسل آنها ادامه یافته و به نسل‌های بعد رسیده است. نکته بعد اینکه مطمئنا در شهر بخش عمده‌ای از افرادی که در سکونت‌گاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند متولد متن شهر هستند و به‌عنوان سرریزهای اجتماعی و اقتصادی شهرها رانش و گرایش یافته‌اند.

‌گرانی مسکن در سال‌های اخیر در این مساله چقدر تاثیر داشته؟

تا حد زیادی، گرانی مسکن و دسترسی نداشتن افراد به مسکن به این مساله دامن زده است. در شهرهای بزرگ و کلانشهرها مساله مسکن بیشترین وزن را در سبد اقتصادی خانوار به خود اختصاص می‌دهد و مطمئنا اقشار کم‌درآمد همیشه سعی می‌کنند در اولین گام وزن این سبد را کاهش دهند، بنابراین مساله فقر شهری صرفا ناشی از مهاجرت روستایی نیست و نکته دیگر اینکه تصور می‌شود فقرای شهری بزهکار و نابهنجار هستند، در‌صورتی‌که اینها بسیار شریف هستند، به شهر کمک می‌کنند، خدمات اقتصادی ارزان‌قیمتی به شهر می‌دهند و در شغل‌های پایین‌شهری کار می‌کنند. اینها تولیدات شهری را مصرف می‌کنند و بدون استفاده از هیچ‌گونه امکاناتی مثل وام دولتی، برای خود مسکن فراهم کرده‌اند. اینها در بازیافت در شهر بسیار موثراند و اغلب بازیافت شهر توسط این گروه‌ها انجام می‌شود و کمک بزرگی به بهداشت شهر می‌کنند. تصور می‌کنند باید به این افراد خدمات داده نشود تا رشد نکنند، اما تصور ما این است که باید به اینها خدمات داده شود تا با مشارکت خودشان توسعه پیدا کنند.

‌پدیده پشت‌بام‌نشینی یعنی یک‌طبقه غیرمجاز در پشت‌بام‌ها ساخته می‌شود؟

بله، به‌صورت یک‌شبه و غیرقانونی یک‌طبقه اضافه می‌شود و خیلی‌جالب است. بسیاری از این ساکنان مالک نیستند، ١٠میلیون یا ١٥میلیون، ٣٠میلیون‌تومان به مالک می‌دهند و می‌سازند و چندسالی ساکن می‌شوند و یعنی مردم در سکونت‌گاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده و فقیرنشین، حتی پشت‌بام‌های خانه‌هایشان را هم اجاره می‌دهند.

‌آمار فقرای شهری تهران چه تعداد است؟

در مجموعه شهری تهران در سکونت‌گاه‌های غیررسمی حدود دومیلیون‌و٧٠٠هزارنفر اسکان غیررسمی دارند.

‌یعنی این آمار منهای ساکنان بافت‌های فرسوده است؟

بله.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/482480

 

بازداشت یک رییس دانشگاه‌ به اتهام اختلاس

 

با توجه به گزارش‌های ارسالی و تحقیقات انجام شده از سازمان بازرسی کل استان کرمان نامبرده به همراه دو نفر از همدستانش به اتهام برداشت غیرقانونی چند میلیارد ریال از حساب‌های دانشگاه و واریز به حساب شخصی توسط دادسرای عمومی و انقلاب کرمان دستگیر و با قرار بازداشت موقت به زندان معرفی شده است و تحقیق از آنها ادامه دارد.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/482698

 

پدرِ مدیر، معلم و پسرش را با هم کتک زد

 

علی قربانی، رئیس روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان لرستان در گفت و گو با خبرگزاری آنا با تایید ضرب و شتم مجید قراوند، دبیر ریاضی، توسط یکی از اولیای دانش آموزان در یکی از دبیرستان‌های کوهدشت لرستان اظهار کرد: دانش‌آموز مذکور در درس ضعیف بوده است و معلم درخواست کرده بود پدر وی به مدرسه مراجعه کند تا در جریان وضعیت فرزندش قرار گیرد.وی افزود: پدر وقتی به مدرسه آمده ابتدا فرزندش و سپس معلم مذکور را مورد ضرب و شتم قرار داده است اما خبر به کما رفتن معلم صحت ندارد.قربانی تصریح کرد: پدر این دانش آموز که مدیر یکی از بخش‌های دولتی بوده است هم اکنون از کار برکنار شده و در بازداشت به سر می‌برد.منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/482704

تجمع کارگران معدن سنگرود در برابر ساختمان وزارت کار

جمعی از کارگران معدن سنگرود (البرز غربی) در اعتراض به تعویق ۲ ماه حقوق و حق عیدی پایان سال و همچنین درج نشدن حدود 19 ماه از سوابق بیمه‌ای شان تحت عنوان مشاغل سخت و زیان آور امروز (۱۸ اسفند) با سفر به تهران در مقابل ساختمان وزارت کار تجمع کردند.

منبع:http://www.ilna.ir259095

 

تجمع کارگران «کاغذسازی کارون» در اعتراض به چهار سال بلاتکلیفی

 

شماری از کارگران کارخانه «کاغذسازی کارون» صبح امروز (۱۹ اسفند ماه) در اعتراض به بی‌توجه‌ای مسئولان به مشکلات صنفیشان، در مقابل فرمانداری شوشتر دست به تجمع زدند.

کارگران حاضر در این تجمع اعتراضی که حدود ۳۰ نفر برآورد می‌شوند به ایلنا گفته‌اند قرار بود بعد از آنکه کارخانه کاغذ سازی کارون شوش‌تر به بخش خصوصی واگذار شود این واحد تولیدی سریعا با جذب کارگران سابق خود فعالیت تولیدی را از سر بگیرد که با وجود فشار معیشتی که متوجه کارگران شده است این اتفاق هنوز محقق نشده است.

منبع:http://www.ilna.ir259216

 

مرگ دردناک کارگر معدن «مهیار» پس از ۹ ساعت گرفتاری زیر سنگ عظیم

 

بر اثر سقوط ناگهانی یک سنگ بزرگ بر روی کابین یک دریل سنگ شکن در معدن شن «مهیار» واقع در شهرستان شهرضا استان اصفهان یک کارگر کشته شد.

حوالی ساعت ۱۵ روز گذشته (۱۸ اسفندماه) یک سنگ بزرگ بر روی کابین یک دریل سنگ شکن سقوط کرد و رانند آن زیر سنگ گرفتار شد و پس از حدود ۹ ساعت جان باخت.

بنا بر این گزارش، تلاش امدادگران برای بیرون کشیدن این کارگر ۳۰ ساله از زیر سنگ بی‌نتیجه ماند و حوالی ساعت 24 این کارگر در مسیر بیمارستان الزهرای اصفهان جان باخت.

بر اساس این گزارش، امداد گران تلاش زیادی برای جابجایی سنگ انجام دادند اما سنگ فرود آمده بسیار سنگین و غیرقابل جابه جایی بود به همین دلیل امداد گران با کمک تیمهای بیهوشی و ارتوپد ی ناچار شدند با قطع یکی از پا‌ها، او را از زیر سنگ آزاد کنند اما تلاش تیم‌های امدادی برای احیای فرد حادثه دیده در مسیر بیمارستان بی‌نتیجه ماند و این جوان جان خود را از دست داد.

گفتنی است؛ اندام تحتانی سمت چپ این کارگر بین دستگاه سنگ شکن و سنگ گیر کرده بود و عوامل امدادی دید کافی از وضعیت وی نداشتند.

منبع:http://www.ilna.ir259389

 

تجمع کارگران ذوب آهن اردبیل مقابل ساختمان استانداری

 

جمعی از کارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل در اعتراض به تعویق ۸ ماه حقوق و نامشخص بودن وضعیت شغلی‌شان صبح امروز مقابل ساختمان استانداری اردبیل تجمع کردند.

به گزارش ایلنا، در پی اجتماع دو روزه کارگران در روزهای ۱۱ و ۱۲ بهمن ماه در مقابل ساختمان استانداری و دفتر نماینده امام جمعه اردبیل، کارگران امیدوار بودند به مشکلات صنفیشان رسیدگی شود که پس از بی‌پاسخ ماندن مطالبات، کارگران ناچار شدند امروز نیز در واکنش به بی‌تفاوتی مسئولان استانداری اعتراضات صنفی خود را از سر بگیرند.

کارگران می‌گویند؛ در حالی به استقبال سال نو می‌رویم که ۸ ماه حقوق مربوط به ماهای اردیبهشت، خرداد، مرداد، شهریور، مهر، آبان، آذر و دی ماه به همراه حق عیدی سال ۹۲ دریافت نکرده‌اند.

منبع:http://www.ilna.ir259340

 

روز جهانی زن

 

به مناسبت هشت مارس روز جهانی زن 1393

 

شنبه 16 اسفند 1392 برابر با 8 مارس 2015 میلادی، روز جهانی زن است. در هشتم مارس ۱۸۵۷، زنان کارگر کارگاه‌های پارچه‌بافی و لباس‌دوزی در نیویورک آمریکا به خیابان‌ها ریختند و خواهان افزایش دستمزد، کاهش ساعات کار و بهبود شرایط بسیار نامناسب کار شدند. این تظاهرات با حمله پلیس و ضرب و شتم زنان سرکوب شد.

 

به سبب تلاش و مبارزه زنان برای آزادی و برابری واقعی با مردان، در سال ۱۹۷۷ سازمان ملل  مجبور شد در قطعنامه‌ای ۸ مارس را با عنوان «روز حقوق زنان و صلح بین‌المللی» به رسمیت بشناسد و آن را وارد تقویم رسمی خود نماید.

 

رزالوکزامبورگ در سال 1914، مقاله‌ی "زنان پرولتری" که برای روز بین‌المللی زن نوشت، طرح اجتماعی- تاریخی تکان‌دهنده‌ای را، از ستم بر زنان کارگر و مقاومت آنان، چه در کشورهای صنعتی و چه در آفریقا و آمریکای لاتین که زنان برای زندگی خود به مبارزه با بربریت استعمار و سرمایه‌داری می‌پردازند.

 

رزالوکزامبورگ می‌نویسد:

 

"به غیر از تعداد اندکی که شغل یا حرفه‌ای دارند، زنان بورژوا نقشی در تولید‌ اجتماعی ندارند. اینان تنها هم‌پالکی مردان‌شان در مصرف ارزش اضافی هستند که از پرولتاریا می‌چاپند. آن‌ها انگل‌های بدنه‌ی اجتماع هستند. و معمولا" هم‌پالکی‌ها در دفاع از "حق" خود بر داشتن یک زندگی انگلی هارتر و خشتن‌تر از مزدوران بی‌واسطه‌ی سلطه و بهره‌کشی طبقاتی‌اند. ... در سال 1871، در پاریس، که کمون قهرمانانه‌ی کارگران را با غرش مسلسل‌ها از پا در آوردند، ماده‌های وحشی بورژوا یی حتا از مردان حیوان‌صفت خود در انتقام‌گیری خون‌آلود از پرولتاریای سرکوب شده پیشی گرفتند. زنان طبقات مالک همیشه متعصبانه از بهره‌کشی و بردگی کارگران دفاع می‌کنند چرا که وسیله‌ی تداوم حیات اجتماعی بی‌مصرف خود را از آن‌ها به طور غیرمستقیم دریافت می‌کنند.

 

از نظر اقتصادی و اجتماعی، زنان طبقات استثمارگر بخشی از جمعیت را تشکیل نمی‌دهند. تنها عملکرد اجتماعی آن تکثیر طبیعی طبقات حاکم است. در مقابل زنان پرولتاریا از نظر اقتصادی مستقل‌اند، آن‌ها مانند مردان برای اجتماع مولدند. منظورم این نیست که آن‌ها بچه پرورش می‌دهند یا خانه‌داری می‌کنند تا کمکی به مردان در تامین خانواده‌های‌شان با مزدهای ناچیز باشند. این نوع کار از نظر اقتصاد سرمایه‌داری فعلی مولد نیست، ... تا زمانی که سرمایه‌داری و نظام مزدبگیری حاکم است، فقط آن نوع کاری مولد انگاشته می‌شود که ارزش اضافی تولید‌ کند و سود سرمایه‌داری بیافریند. از این نقطه‌نظر، رقاص تماشاخانه که ساق‌هایش به جیب صاحبکارش سود سرازیر می‌کند یک کارگر مولد است، در حالی که تمام رنج زنان و مادران پرولتر در چهاردیواری خانه‌شان نامولد تلقی می‌شود. این امر خشونت‌بار و احمقانه به نظر می‌رسد ولی دقیقا" با شقاوت و حماقت اقتصادی سرمایه‌داری کنونی منطبق است. و نخستین وظیفه‌ی زنان پرولتر این است که با وضوح و تیزبینی این واقعیت خشونت‌بار را ببینند.

 

زیرا، دقیقا" از این نقطه‌نظر، ادعای زنان پرولتر برای حقوق سیاسی برابر بنیاد اقتصادی مستحکمی دارد. امروزه میلیون‌ها زن پرولتر مانند مردان در کارخانه‌ها، کارگاه‌‌ها، مزارع، صنایع خانگی، ادارات و مغازه‌ها سود سرمایه‌داری می‌آفرینند. بنابراین، به معنای مطلق علمی جامعه‌‌ی کنونی آن‌ها مولد هستند. ار روز دسته‌های زنانی که توسط سرمایه‌داری استثمار میشوند گسترش می‌یابند. هر پیشرفت نوینی در صنعت یا فناوری جایگاه‌های نوینی را برای زنان در ماشین‌آلات سوداگری سرمایه‌داری می‌آفریند. آموزش و پرورش زنان برای سازوکار اقتصادی ضروری شده است. زن تنگ‌نظر و منزوی "محفل خانواده"‌ی پدرسالار همان‌قدر کم پاسخگوی نیازهای صنعت و تجارت است که پاسخگوی سیاست. درست است که دولت سرمایه‌داری از وظیفه‌اش حتا در این مورد هم غافل مانده است. ... مبارزه طبقاتی پرولتاریا افق‌های آن‌ها را وسعت بخشیده، اذهان آن‌ها را انعطاف‌پذیر گردانده، اندیشه‌شان را تکامل بخشیده و به آن‌ها هدف‌های بزرگی را نشان داده است. سوسیالیسم تولد ذهنی دوباره‌ی توده‌ی زنان پرولتر را پدید آورده و به این طریق بی‌شک آن‌ها را به کارگرانی مولد و توانمند برای سرمایه‌ تبدیل کرده است.

 

با توجه به همه‌ی‌ این‌ها، عدم حقوق سیاسی زنان پرولتر یک بی‌عدالتی پلیدانه است و بیشتر به این خاطر بوده که تاکنون یک نیمه دروغ بوده است. به علاوه توده‌های زنان نقش فعالی در زندگی سیاسی دارند. ...

 

با این همه، اگر بی‌عدالتی در بخش‌های بزرگی از جامعه‌‌ احساس شود، به قول فریدریش انگلس، بنیان‌گذار دیگر سوسیالیسم علمی، همیشه علامت مطمئنی است که پایه‌‌های اقتصادی جامعه‌‌ به نحو چشم‌گیری تغییر کرده است و شرایط کنونی با حرکت تکاملی در تضاد است. جنبش نیرومند کنونی میلیون‌ها زن پرولتر که عدم حقوق سیاسی خود را یک خطای فاحش می‌دانند، نشانه‌ای قطعی است که پایه‌های اجتماعی نظام حاکم پوسیده است و روزهای آن شماره می‌روند.

 

... شارل فوریه فرانسوی ... نوشت"در هر جامعه درجه‌ی آزادی زنان مقیاس طبیعی آزادی عمومی است." این حرف برای جامعه‌‌ی کنونی ما درست است. جریان مبارزه‌ی توده‌ای برای حقوق سیاسی زنان فقط نمود و بخشی از مبارزه‌ی عمومی برای رهایی است2."

 

"امروزه، پرولتاریای مزدبگیر مونث مدرن در عرصه‌ی عمومی به عنوان پیشتاز مونث طبقه‌ی‌ کارگر، و همزمان به عنوان پیشتاز جنس مونث ظاهر می‌شود، نخستین پیشتاز مونث طی قرن‌ها.

 

توده‌های زنان همیشه سخت کار کرده‌اند. در میان ایل‌های اقوام وحشی بارهای سنگین حمل می‌کردند، غذا گرد می‌آوردند؛ در دهکده‌های بدوی دانه می‌کاشتند و آن را اسیا می‌کردند و ظروف سفالی می‌ساختند؛ در دوران‌های باستان، به عنوان برده، در خدمت اربابان بودند و از سینه‌ی خود به بچه‌های آنان شیر می‌دادند؛ در سده‌های میانه، در اتاق ریسندگی برای ارباب فئودال کار می‌کردند. اما پس از استقرار مالکیت خصوصی، توده‌های زنان عمدتا" جدا از کارگاه‌های بزرگ تولید‌ اجتماعی و، بنابراین جدا از فرهنگ، کار می‌کردند و در محدودیت‌های ناشی از زندگی حقارت‌بار خانوادگی زندانی شده‌ بودند. سرمایه‌داری ابتدا زن را از خانواده جدا کرد و سپس او را زیر یوغ تولید‌ اجتماعی قرار داد، به اجبار به قلمروهای دیگری چون کارگاه، ساختمان‌ها، ادارات، کارخانه‌ها و انبارها کشاند. جنس مونث به عنوان زن بورژوا، انگلی است در جامعه‌‌؛ کارکرد او شراکت در مصرف ثمرات استثمار است. به عنوان زن خرده‌بورژو اسب بارکش خانواده است. به عنوان زن پرولتر مدرن برای نخستین بار به انسان تبدیل می‌شود زیرا مبارزه[ی پرولتاریا] نخستین مبارزه‌ای است که انسان‌ها را آماده می‌کند تا در فرهنگ و تاریخ بشر نقش داشته باشند.

 

برای زن بورژوای دارا خانه‌اش جهان اوست. برای زن پرولتر، کل جهان خانه‌اش است، جهانی با دردها و خوشی‌هایش، با خشونت بی‌رحمانه و گستره‌ی طبیعی‌اش. زن پرولتر همراه با کارگران تونل از ایتالیا به سوییس می‌رود، در ساختمان‌های مخروبه اردو می‌زند و در کنار صخره‌هایی که با انفجار دینامیت‌ها به هوا می‌روند، سوت زنان کهنه‌های بچه‌ها را خشک می‌کند. به عنوان کارگر فصلی کشاورزی، در فصل بهار در وسط جارو جنجال ایستگاه‌های قطار روی بقچه‌ی حقیرانه‌ی خود می‌نشیند، با چارقدی بر سر که موهای از فرق بازشده‌اش را می‌پوشاند صبورانه منتظر است تا از شرق به غرب برده شود. در میان توده‌های پرولتاریا گرسنه که به زبان‌های مختلف حرف می‌زنند و در کنار عرشه‌ی اقیانوس‌پیمایی جمع شده‌اند، همراه با هر موجی که فقر و فلاکت بر آمده از بحران را به دور می‌ریزد از اروپا به آمریکا کوچ می‌کند. به این طریق، هنگامی که بحرانی در آمریکا چون ضد جریان در مسیر فقر و فلاکت اولیه‌ی او در اروپا سر بر می‌آورد، با امیدها و نومیدی‌های جدید، در جستجوی کار و نان دوباره باز می‌گردد.

 

زن بورژوا هیچ علاقه‌ی واقعی به حقوق سیاسی ندارد زیرا در جامعه‌‌ هیچ کارکرد اقتصادی اعمال نمی‌کند، زیرا از محصولات تمام شده‌ی سلطه‌ی طبقاتی بهره‌مند است. خواست برابری زن‌ها هنگامی که از سوی زنان بورژوا مطرح می‌شود، ایدئولوژی محضِ گروه‌های ضعیفی است بدون ریشه‌های مادی، شبحی از تضاد میان زنان و مردان، پدیده‌ای غیرعادی. به این ترتیب، ماهیت مضحک جنبش حق رای آشکار می‌شود.

 

زن پرولتری به حقوق سیاسی نیاز دارد زیرا همانند کارگر مرد همان کارکرد اقتصادی را اجرا می‌کند، به همان ترتیب برای سرمایه‌ جان می‌کند، همان وضعیت را حفظ می‌کند و خونش به همان ترتیب مکیده و سرکوب می‌شود. او همان منافع را دارد و برای دفاع از خویش سلاح‌های یکسانی را استفاده می‌کند. خواست‌های سیاسی او عمیقا" در مغاکی ریشه دارد که طبقه‌ی‌ استثمارشوندگان را از طبقه‌ی‌ استثمارکنندگان جدا می‌کند، نه در تضاد بین زن و مرد بلکه در تضاد کار و سرمایه‌.

 

طرفداران بورژوایی حقوق زنان به این دلیل می‌خواهند به حقوق سیاسی دست یابند تا در زندگی سیاسی نقشی را بپذیرند. زن پرولتری تنها می‌تواند مسیر مبارزه‌ی کارگران را دنبال کند که مخالف با کسب ذره‌ای قدرت واقعی از طریق نهادهای قانونی است. در ابتدای هر پیشرفت اجتماعی، عمل وجود داشت. زنان پرولتری باید با فعالیت خود در همه‌ی‌ عرصه‌ها زمینه‌ی مستحکمی درزندگی سیاسی به دست آورند. تنها به این طریق است که می‌توانند به بنیادی برای حقوق خود برسند. ...

 

کارگاه‌های آینده مستلزم دست‌ها و قلب‌های بسیاری است. دنیای فقر و فلاکت زنان در انتظار آسایش است. زن دهقان مویه می‌کند چرا که زیر بار زندگی خُرد شده است. در آفریقای آلمانی، در صحرای کالاهاری استخوان‌های زنان بی‌دفاع هراره‌ایی زیر آفتاب رنگ می‌بازد، همان‌ها که گروهی از سربازان آلمانی شکار و آن‌ها را به مرگی وحشتناک از گرسنگی و تشنگی محکوم کردند3. آن سوی دیگر اقیانوس، در صخره‌های مرتفع پوتومایو، فریادهای مرگ زنان جانباخته‌ی سرخ‌پوست که جهان آنان را نادیده گرفته، در کشت‌زارهای کائوچوی سرمایه‌دارهای بین‌المللی خاموش می‌شود4.

زنان پرولتر، فقیرترین فقرا، ناتوان‌ترین ناتوانان، به مبارزه برای رهایی زنان و نوع انسان از ترس و دهشت سلطه‌ی سرمایه‌داری بپیوندید! سوسیال دمکراسی به شما جایگاه افتخاری می‌دهد. به خطوط مقدم، به سنگرها بشتابید!"5

2 - گزیده‌هایی از رزالوکزامبورگ/به کوشش پیتر هودیس، کوین اندرسن؛ صص328-329-330-331   ترجمه حسن مرتضوی/نشر نیکا 1385

3 -– اشاره به نسل کشی "جنگ هراره‌ایی" در نامیبیا در سال 1904

4 - اشاره به برگی کشاندن آشکار کارگران کائوچو در پوتومایوی کلمبیا و مناطق دیگر در حوضچه‌ی آمازون در سال‌های اول قرن بیستم.

5 - همان منبع صص332-333-334-335

حیات در قمر زحل

 

احتمال وجود حیات در قمر زحل

 

دانشمندان آمریکایی از احتمال وجود اشکال مختلف حیات بر روی قمر زحل خبر دادند.

 

دانشمندان می گویند تنها به این دلیل که حیات بر روی زمین به آب نیاز دارد، نمی تواند در سایر سیارات نیز به این گونه باشد.

دانشمندان دانشگاه کورنل یک چارچوب نظری برای اشکال حیات مبتنی بر متان ابداع کرده اند که می تواند دریک جهان فوق العاده سردمانند تیتان، بزرگترین قمر زحل وجود داشته باشد.

درمقاله ای که هفته پیش در مجله Science Advances منتشر شد گروهی از شیمی دان ها یک دلیل نظری برای احتمال وجود سلول های فاقد اکسیژن و بر پایه متان ارائه دادند.

این درحالی است که سلول ها بر روی زمین توسط یک لایه لیپید مبتنی بر آب محافظت می شوند.

اما در مکان هایی که آب به شکل مایع وجود ندارد، حیات به گونه ای که ما می شناسیم نمی تواند باشد.

محققان دانشگاه کورنل می گویند که غشایی مشابه با لیپوزم می تواند از متان ناشی شود. گاز متان متشکل از یک اتم کربن و چهار اتم هیدروژن است.

آنها یک غشاء فرضی از کربن، هیدروژن و نیتروژن طراحی کردند و آن را آزوتوزوم نامیدند.

این آزوتوزم نظری از مواد شیمیایی ثابتی ساخته شده است که در دریاهای تیتان (بزرگترین قمر زحل) وجود دارد.

دانشمندان ترکیبات مختلف این سه ماده شیمیایی را آزمایش کردند و به این ایده رسیدند که غشای سلول فرضی آنها از مولفه ای ناشی از متان ساخته شده است.

تیتان بزرگ ترین قمر زحل است که در فاصله 1.2 میلیارد کیلومتری از خورشید واقع شده است.

تیتان بسیار کندتر از زمین به دور خود می چرخد، به طوری که یک روز تیتان در حدود ۱۶ روز زمین است.

 

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/385888

 

بازداشت یکی از اعضای شورای شهر کرمانشاه

 

یک عضو شورای 15 نفره کلان شهر کرمانشاه بازداشت شد. چندی پیش نیز خبر بازداشت یک عضو شورای شهر کرمانشاه منتشر شده بود.این در حالی است که گزارش ها حاکی از برخورد قاطع مراجع قانونی با متخلفان است.

 

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/481112

 

تحقیق درباره پرونده فساد مالی یک مقام سابق عالی رتبه

 

یکی از«سران قوای پیشین کشور» پرونده‌های مالی متعددی دارد که گویا قرار است به پرونده‌های مالی وی درقوه قضائیه رسیدگی شود. پرونده مفاسد مالی «یکی از سران قوای سه گانه در دوره‌های قبل» تحت بررسی قوه قضائیه قرار گرفته است. پس از آن‌که برای اولین بار فردی که سمت معاون اولی رئیس جمهور را در رزومه خود داشت، با احراز تخلفات مالی روانه زندان شد، حالا اخباری از رسیدگی به پرونده «یکی از مقامات عالی‌رتبه قوای سه گانه در دوره احمدی نژاد» نیز به گوش می رسد.

 

اطلاعات به دست آمده از اسناد و شواهد موجود حاکی از آن است که در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، ۱۲۰ میلیارد تومان از بودجه هلال احمر برداشت شده است که ۱۰۵ میلیارد تومان آن برای خرید موتورهواپیما اختصاص یافته و مبلغ ۱۵ میلیارد تومان آن دراختیار این شخص جهت مصارف فرهنگی درعتبات عالیات قرار گرفته است.ظاهرا دستگاه‌های نظارتی در پی دریافت اسناد و مدارک این هزینه هستند.گفته می‌شود تاکنون تنها درحدود ۴۰۰ میلیون تومان اسناد مصرف این مبلغ از سوی این شخص ارائه شده است.این مسئله اکنون توسط دستگاه‌های نظارتی در دست بررسی است.

 

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/481289

 

 

400 کارگر بیکار

کارخانه قند تعطیل شد و400 کارگر بیکار شدند

 

کارخانه تصفیه قند ورامین یکی از قدیمی ترین کارخانه های استان تهران و کشور است که به دلیل کمبود شکر خام به عنوان ماده اولیه از اوایل اسفندماه جاری تعطیل شده و 400 کارگر شاغل آن بیکار شده اند.

این کارخانه به بخش خصوصی واگذار شده و این روزها حال خوبی ندارد و بنا به اظهار کارکنان آن به دلیل مشکلات موجود در تأمین شکر خام به عنوان ماده اولیه تعطیل شده است.

این کارخانه در دولت اصلاحات به مبلغ50 میلیارد ریال به بخش خصوصی واگذار شد که از این مبلغ 20 میلیارد ریال نقد و 30 میلیارد ریال با تسهیلات ارائه شده پرداخت شد که در مقابل بخش خصوصی تعهد کرد که هیچ گونه تغییر کاربری درآن بوجود نیاورده و کارخانه به تولید خود ادامه دهد.

میزان مصرف سالیانه تصفیه خانه قند ورامین 15 هزار تن است که صاحبان این کارخانه بیش از دو برابر نیاز یعنی حدود 400 هزار تن شکر خام وارد کرده اند و مازاد آن را در بازار آزاد فروخته و در شش ماهه دوم با کمبود ماده اولیه روبرو شدند.

وقتی از آنان سوال می شود که چرا این کار را کرده اید اظهار می دارند که نباید پولمان بخوابد و یا پول انبار نداریم و با این استدلال ماده اولیه مورد نیاز خود را در بازار آزاد می فروشند و در نیمه دوم سال با مشکل روبرو می شوند و آن وقت خود را پشت سر کارگران و مسوولین پنهان می کنند که اگر به ما کمک نکنید و مجوز واردات ندهید کارگران بی کار می شوند.

در اصل این تخلفات باعث تعطیلی این کارخانه و بیکارشدن 400 کارگر رسمی و قراردادی آن شده است که با احتساب خانواده های آنان بیش از یک هزار و 500 نفر در روزهای پایانی سال با مشکل جدی روبروشده اند.

تصفیه خانه قند ورامین درسال 1312 توسط نیکلای مارکف، معمار روسی طراحی و توسط مهندسان چکسلواکی تجهیز شد و کار ساخت این کارخانه در سال 1313 پایان یافت و تولید قند را آغاز کرد.

 

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/481450

 

۹۷.۵درصد بیکاران کشور باسوادند

 

مطابق گزارش‌ارائه شده از سوی مرکز آمار در سال ۱۳۹۲ از کل بیکاران ۱۰ساله و بیشتر ۹۷.۵ درصد با سواد و ۲.۵ درصد بی سواد بوده‌اند.

 

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/481492

 

اعتصاب کارگران پایانه و مخازن عسلویه در اعتراض به تعویق حقوق

 

در منطقه ویژه عسلویه از اعتراض گروهی از کارگران شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی عسلویه به دلیل پرداخت نشدن حقوق خبر می‌دهند.

 

کارگران معترض که در واحد تعمیرات و نگهداری شرکت پایا‌نه‌ها و مخازن پتروشیمی عسلویه کار می‌کنند

از تاریخ سیزدهم اسفند ماه (چهارشنبه هفته گذشته) تا‌کنون نسبت به تاخیری که در پرداخت دستمزد بهمن، عیدی و پاداش پایان سال ۹۳ و همچنین پاداش بهره‌وری نیمه نخست سال ۹۳ به وجود آمده است اقدام به برپایی اعتراضات صنفی کرده‌اند.

 

منبع:http://www.ilna.ir258262

 

تجمع کارگران «تبریز کف» در اعتراض به خلف وعده کارفرما

 

شماری از کارگران کارخانه «تبریز کف» صبح امروز (۱۶ اسفند ماه) در واکنش به عملی نشدن وعده پرداخت ۶ ماه حقوق وسایر مزایای جانبی خود، در محوطه کارخانه تجمع کردند.

 

در آخرین تجمع کارگران کارخانه کف تبریز که در روز‌های ۲۸ و۲۹ بهمن ماه انجام شد کارفرما وعده پرداخت مطالبات کارگران را حداکثر تا ۱۵ روز آینده داده بود.

 

منبع:http://www.ilna.ir258425

 

ریزش سقف تونل قطار شهری مشهد جان دو کارگر را گرفت

 

در خراسان رضوی بعد از ظهر امروز (شنبه ۱۶ اسفند ماه) براثر حادثه ریزش بخشی از سقف خط دو متروی شهر مشهد دست کم دو کارگر جان خود را ازدست دادند.

 

این حادثه که در قسمتی از مسیر خط دو قطار شهری مشهد که در حد فاصل تقاطع بلوار طبرسی اول و خیابان گاز قرار دارد اتفاق افتاده است، 11 کارگر دیگر مجروح شدند.

 

در زمان بروز این حادثه دست‌کم ۱۶ کارگری مشغول کار بودند که برای نجات آن‌ها چند گروه آتشنشانی به محل حادثه اعزام شده است.

 

به گفته «رضا وفایی نژاد»، مدیر حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مصدومان این حادثه به بیمارستان امدادی شهید کامیاب منتقل شدند.

 

منبع:http://www.ilna.ir258461

 

در وزارت نفت «یه قل دو قل» بازی می کردم ، در اکسپو هم «یه قل دو قل» بازی می کنم

 

پس از بازگشت محبعلی، داماد نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت از میلان ایتالیا؛ خبرنگار «معماری نیوز» روز شنبه 16 اسفند ماه در تماس تلفنی با وی، از وضعیت غرفه ایران در اکسپو پرسید که با انقاد و توهین های شدید وی مواجه شد.

 

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/386095

 

عشق ممنوع؛ انگیزه جنایت

 

سارا گفت: «وقتی با احمد ازدواج کردم، او را دوست داشتم و زندگی خوبی را شروع کردیم اما بعد از اینکه بچه‌دار شدیم، احمد با زنان دیگر رابطه برقرار می‌کرد. خیانت‌های او خیلی آزارم می‌داد. چند‌بار به‌خاطر این مساله با هم درگیر شدیم. به او گفتم طلاقم بدهد اما نداد. نمی‌توانستم تحقیرهای شوهرم را تحمل کنم، تصمیم گرفتم من هم رفتار شوهرم را تکرار کنم. دیگر به او وفادار نبودم. در خیابان با مردی آشنا شدم که عباس نام‌ داشت، بعد از مدتی ارتباط ما با هم بیشتر شد و رابطه‌ای صمیمی برقرار کردیم. چندماه که از این ارتباط گذشت، به عباس علاقه‌مند شدم. او کارهایی را برایم می‌کرد که شوهرم هیچ‌‌وقت حاضر نبود انجام دهد. متهم گفت: فکر می‌کردم زندگی با عباس خوشحالی را به من بازمی‌گرداند به‌همین‌خاطر هم تصمیم گرفتم طلاق بگیرم و با او ازدواج کنم. بازهم احمد مخالفت کرد. عباس گفت حالا که مخالفت می‌کند، او را می‌کشیم. شب حادثه به خانه مادرم رفتیم و شب را آنجا بودیم. احمد به من گفت برای انجام کاری باید به خانه برگردد، من هم گفتم همراهش می‌روم. با هم به خانه برگشتیم، وقتی به منزل رسیدیم، شوهرم گفت می‌خواهد بخوابد. با عباس کاملا هماهنگ بودم. قبل از اینکه شوهرم بخوابد، داروی خواب‌آور در آبمیوه ریختم و به او دادم تا خواب عمیقی داشته‌ باشد. بعد عباس وارد خانه شد، او را خفه کرد و جسدش را در صندوق عقب ماشین شوهرم گذاشت و به بیابان منتقل کرد.»سارا انگیزه خود از برقراری رابطه با مردی غریبه را اینطور برای ماموران توضیح داد: «اول می‌خواستم شوهرم بفهمد وقتی به یکی خیانت می‌شود چه حس بدی دارد، وقتی با عباس دوست شدم، می‌خواستم کاری کنم شوهرم موضوع را بفهمد اما بعد به عباس علاقه‌مند شدم و دیگر شوهرم را دوست نداشتم.» عباس بعد از اعترافات سارا بازداشت شد. او اتهام قتل را قبول کرد و گفت: «اول که با سارا آشنا شدم، نمی‌دانستم شوهر دارد و وقتی فهمیدم متاهل است که دیگر دیر شده‌ بود چون به‌شدت نسبت به او دل‌بسته ‌بودم. رابطه ما خیلی صمیمی بود. حتی فرزندش هم مرا دوست داشت و وقتی به خانه سارا می‌رفتم بچه‌اش ساعت‌ها با من بازی می‌کرد. وقتی تصمیم گرفتیم با هم ازدواج کنیم، سارا گفت شوهرش حاضر نیست طلاقش بدهد. اینطور بود که نقشه قتل را کشیدیم البته نقشه را سارا طراحی کرد و من آن را اجرا کردم. روز حادثه وقتی داشت از خانه مادرش برمی‌گشت، گفت فرصت مناسب است و می‌توانیم نقشه را اجرا کنیم، من هم قبول کردم، بعد از اینکه وارد خانه سارا شدم دیدم سارا به او قرص خواب‌آور داده و احمد کاملا بیهوش است. او را خفه کردم و بعد هم جسد را به جایی منتقل کردیم.»

 

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/481430

 

این کشف تاریخ زیستی بشر را متحول کرد

 

با پیدا شدن فسیل استخوان فک دو میلیون و 800 هزار ساله یک انسان در اتیوپی‌، قدمت تاریخ زیستی بشر تا حدود 500 هزار سال افزایش پیدا کرد.فسیل استخوان فکی با پنج دندان سالم که قدمت آن به دو میلیون و 800 هزار سال قبل می‌رسد‌، طول عمر نسل بشر را نزدیک به 500 هزار سال گسترش داد.تا پیش از این کشف تصور می‌شد اولین انسان‌های مانند ما، دو میلیون و 300 یا 400 هزار سال پیش می‌زیسته‌اند.دانشمندان از سال 2013 که این فسیل در شمال‌شرقی اتیوپی پیدا شد، در حال مطالعه روی آن هستند. این استخوان فک در نزدیکی باقی‌مانده جسد «لوسی» یکی از معروفترین فسیل‌های اجداد بشر کشف شد.این فسیل جدید‌، قسمت چپی فک پایین یک انسان است. این‌گونه از بشر مغز بزرگتری نسبت به هم‌سانان «لوسی» داشته‌ و دندان‌هایش نشان می‌دهد او جزو نسل از انسان‌هایی بوده که شروع به خوردن گوشت کرده‌اند.منطقه محل سکونت این انسان اتیوپیایی، زیستگاه حیوانات علفخوار‌، کروکودیل‌ها و کرگردن‌ها بوده است.بنابر گفته پژوهشگران این پروژه‌، گربه‌سانان تیزدندان و کفتارها هم احتمالا در آن زمان می‌زیسته‌اند که این، منطقه محل سکونت صاحب این فک و دندان را به جای خطرناکی بدل می‌کرده است.

 

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/481532

هورالعظیم

وزارت نفت آب هورالعظیم را باز کرد

 

 

سید عماد حسینی در مراسم اختتامیه چهاردهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست با بیان اینکه تاکنون سه دریچه این تالاب باز و آب در این دریاچه جاری شده است، گفت: بر اساس تعاملی که وزارت نفت با سازمان حفاظت محیط زیست دارد بزودی دو دریچه دیگر تالاب هورالعظیم باز می شود .

حسینی قسمت عمده این تالاب را در کشور عراق و تنها 30 درصد آن را در ایران دانست و افزود: برای جلوگیری از خشکسالی باید کشور عراق نیز همکاری های خود را در این حوزه افزایش دهد.

معاون وزیر نفت در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه حذف گوگرد از ترکیبات گازوئیل و بنزین و حذف کامل بنزین پتروشیمی را از برنامه های وزارت نفت اعلام کرد و افزود: در حال حاضر روزانه 700 تن گوگرد در پالایشگاهها از بنزین و گازوئیل جدا می شود و برنامه ریزی شده تا سال آینده این میزان به 1500 تن افزایش یابد.

 حسینی از تهیه دستورالعمل ها و آئین نامه هایی در زمینه اثرات پروژه ها بر محیط زیست در وزارت نفت خبر داد و افزود: طرح جامع مدیریت محیط زیست برای تمام تاسیسات نفتی تعریف شده و تمام شرکت های زیرمجموعه موظف به اجرای آن هستند.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه در حال تدوین برخی قوانین و به روز کردن برخی استانداردهای زیست محیطی هستیم گفت: طرح کدگذاری پسماندها یکی دیگر از اقدامات وزرارت نفت است.

 حسینی افزود: ملزم کردن شرکت ها به رعایت کردن استانداردهای زیست محیطی یکی دیگر از این اقدامات است که امیدواریم 90 درصد از اهداف زیست محیطی این وزارتخانه تا سال 1404 عملیاتی شود.

 

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/384128

 

واژگونی تریلر حامل اسیدسولفوریک در رودخانه

 

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پلدختر گفت: یک دستگاه تریلر تانکر حامل محموله اسید سولفوریک رقیق در محور پلدختر- خرم آباد واژگون و رودخانه کشکان را آلوده کرد.

 

یک دستگاه تریلر به شماره 577ع 32 ایران 78 به رانندگی عباس نادری با محموله 20 هزار لیتری اسید سولفوریک رقیق که از پلدختر به سمت خرم آباد در حرکت بود در 35 کیلومتری شمال پلدختر در نزدیکی روستای 'دمرود' افرینه به علت نقص فنی واژگون شد.

 

در اثر این واژگونی دو هزار لیتر اسید سولفوریک رقیق وارد رودخانه کشکان شد و آن را آلوده کرده و این گونه حوادث رانندگی به محیط زیست ،آب ،خاک و جاده خسارت وارد می کند.

 

این مقام محیط زیست گفت: این گونه حوادث جاده ای که در محورهای ارتباطی شهرستان پلدختر به وقوع می پیوندد به معضلی برای شهرستان تبدیل شده زیرا خساراتی به زیر ساخت های ارتباطی ، زیست محیطی، کشاورزی و محورهای مواصلاتی شهرستان وارد می کند.

 

محمدی نژاد افزود: نیروهای اداره حفاظت محیط زیست شهرستان با کمک اهالی روستا عملیات خنثی سازی اسید سولفوریک را به وسیله آهک آغاز کردند.

 

آهک ماده قلیایی است که اثرات اسید سولفوریک را خنثی می کند.

 

وی خاطر نشان کرد: شدت این واژگونی به حدی بود که راننده تریلر بشدت مجروح که توسط اورژانس 115 و پلیس راه به بیمارستان شهدای خرم آباد انتقال یافت.

 

وی از اعزام اکیپی از اداره حفاظت محیط زیست شهرستان جهت برآورد خسارت وارده به محیط زیست به منطقه آسیب دیده خبر داد.

 

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پلدختر گفت: پرونده به مرجع قضایی شهرستان جهت سیر مراحل قانونی احاله شده است.

 

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/478488

 

اعتراض کارگران «شیشه آبگینه» به تعویق ۴ ماه حقوق

 

حدود ۱۲۰ کارگر کارخانه شیشه آبگینه واقع در شهرک صنعتی البرز در استان قزوین، صبح امروز در اعتراض به پرداخت نشدن ۴ ماه حقوق مقابل ساختمان اداره کار این شهرستان تجمع کردند.

 

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=255330

 

بیکاری ۱۰۰ کارگر با تعطیلی موقت «قند کرج»

 

با تعطیلی موقت کارخانه «قند کرج» حدود ۱۰۰ کارگر بدون دریافت حقوق دو ماه آخر کارشان بیکار شدند.

 

کارگران قند کرج به ایلنا گفته‌اند این واحد تولیدی بیش از ۲۵۰ کارگر دارد که حدود ۱۰۰ کارگر قرارداد موقت با تعطیلی کارخانه بیکار شده و برای دریافت مستمری بیمه بیکاری به اداره کار معرفی شده‌اند.

 

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=255588

 

صدها کارگر عسلویه به شیوه‌ای متفاوت نسبت به پرداخت نشدن مزد معترض شدند

 

جمعی از کارگران پیمانکاری فازهای ۱۵ و ۱۶ منطقه ویژه عسلویه در اعتراض به طولانی شدن مطالبات مزدی خود از چهار روز پیش تاکنون از انجام کار خودداری کرده‌اند.

 

پنج شرکت پیمانکاری «آذران گس‌تر»، «ارشک مکانیک»، «توانمند»، «ونوسان» و «ژرفا» از جمله کارفرمایانی هستند که کارگران آن‌ها در چهار روز گذشته در اعتراض به دریافت نکردن سه تا پنج ماه معوقات مزدی از انجام کار خودداری کرده‌اند.

 

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=255783

 

شلیک 27 گلوله در تعقیب و گریز مرگبار پلیس/ استاد دانشگاه کشته شد

 

مدرس دانشگاه وقتی به سر قرار رفت تا با دوستانش سوار بر خودرو به گردش برود هدف تعقیب و گریز مرگبار پلیس قرار گرفت.

دوستان این جوان که پس از بزم مستانه با شنیدن دستور ایست پلیس به حرکات خطرناک دست زده بودند با شلیک ۲۷ گلوله از سوی مأموران به خود آمدند اما کار از کار گذشته و استاد جوان هدف دو گلوله مرگ قرار گرفته بود. قاضی «شهریاری» دادستان جنایی تهران به بازپرس «درودگر» از شعبه ۴ دادسرای ناحیه ۲۷ دستور داده است از این شلیک مرگبار در شامگاه ۲۲ بهمن‌ماه سال‌جاری رازگشایی کند.

در روند قضایی این پرونده همزمان با بازداشت مأمور پلیس که در محدوده باغ‌فیض تهران وظیفه گشتزنی داشته است بازپرس درودگر به تیمی از کارشناسان رسمی و اسلحه‌شناس‌های تشخیص هویت مأموریت داده با بررسی صحنه تیراندازی، تعداد گلوله‌های شلیک شده و چگونگی اصابت گلوله‌ها به استاد دانشگاه، نظریه علمی‌شان را برای تصمیم‌گیری قضایی در اختیارش قرار دهند. بنابر این گزارش، ساعت ۱۱ شب ۲۲ بهمن‌ماه استاد دانشگاهی به نام «علیرضا» در سناریوی دردناکی کشته شد.

بررسی‌ها نشان داده است علیرضا با دو دوستش نزدیکی پارک شاهد در ابتدای سردار جنگل قرار داشت و وقتی سوار خودروی آنها شده در صندلی عقب نشست غافل از اینکه به ایستگاه پایان زندگی‌اش رسیده است.

چند دقیقه از حرکت خودروی آنها نگذشته بود که مأموران پلیس دستور ایست دادند و دوستان استاد دانشگاه در برابر حیرت او به جای توقف پا روی پدال گاز گذاشتند تا اینکه صدای شلیک مأموران پلیس بلند شد و عجیب اینکه راننده باز اعتنایی به این تیراندازی‌ها نداشت تا اینکه پلیس سد راه حرکت آنها شد و در زمان دستگیری همه از دیدن جسد خون‌آلود علیرضا شوکه شدند.

وقتی متخصصان اورژانس خود را به محل حادثه رساندند و دیدند استاد جوان با اصابت گلوله کشته شده است سریع ماجرای این تیراندازی مرگبار به بازپرس درودگر مخابره شد. این در حالی بود که دوستان علیرضا که به خاطر مصرف الکل در شرایط عادی نبودند بازداشت شدند و بازپرس جنایی تهران تحقیقات تخصصی ویژه‌ای را برای بازجویی از عامل تیراندازی و دو دوست استاد دانشگاه آغاز کرد.

چهار روز همه نگران شده بودیم تا اینکه دوستانش اطلاع دادند علیرضا وقتی پلیس به خودروی دوستانش ۲۷ گلوله شلیک کرده هدف دو گلوله قرار گرفته و کشته شده است و وقتی به پزشکی قانونی مراجعه کردیم آنها علت دقیق مرگ را خونریزی داخلی و پارگی ریه اعلام کردند.

 

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/384192

 

نوشین تندسته

بازیگر زن بیمار تئاتر در تنگدستی درگذشت

 

نوشین تندسته (بازیگر تئاتر) که سخت بیمار بود در تنگدستی درگذشت و در سکوت خبری به خاک سپرده شد.

- این بازیگر که در عرصه بازیگری تئاتر فعالیت می‌کرد‌، روز پنج‌شنبه (۳۰ بهمن‌ماه) بر اثر بیماری در بیمارستان از دنیا رفت. او متولد مهرماه ۱۳۵۱ بود و در رشته مترجمی زبان انگلیسی تحصیل کرد، وی که در کارگاه آزاد بازیگر امین تارخ هم حضور داشت در رشته بازیگری در استرالیا نیز تحصیل کرده بود.

مجید جعفری که در چند اثرش نوشین تندسته حضور داشته است گفت: خانم تندسته بیمار بود و به دلیل بیماری خاصی که به پلاکت‌ای خونش مربوط بود به مراقبت‌های ویژه‌ای احتیاج داشت، اما از لحاظ مالی امکان رسیدگی نداشت.

- بیماری او به مرور پیشرفته شد و در نتیجه منجر به سکته مغزی شد که حتی روی صحنه نمی‌توانست به درستی صحبت کند اما با این حال به دلیل علاقه و نیاز مالی کارش را ادامه می‌داد تا اینکه چند روز قبل در بیمارستان درگذشت و روز گذشته در گرمسار به خاک سپرده شد.

http://www.iranpressnews.com/source/183934.htm

دانشگاه فرهنگیان

 

استخدام در دانشگاه فرهنگیان

 

معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان برای افزایش نیروی انسانی مورد نیاز خود استخدام می کند.

در اطلاعیه‌ای که از سوی دانشگاه فرهنگیان صادر شده، شرایط ثبت نام و جذب نیرو بیان شده است.

در بخشی این اطلاعیه آمده است: جذب و بکارگیری متقاضیان ثبت نام کننده صرفا از طریق مراحل سه گانه ذیل صورت می پذیرد:

- برگزاری آزمون: انجام فرایند جذب و ارزیابی ثبت نام کنندگان منوط به ثبت نام قطعی در این مرحله و شرکت در آزمون ورودی است.

- برگزاری دوره‌های تخصصی: براساس نتایج مرحله اول، دوره های آموزشی تخصصی برای معرفی شدگان چند برابر ظرفیت برگزار خواهد شد و در پایان دوره از شرکت کنندگان محترم آزمون به عمل خواهد آمد.

- مصاحبه: از میان پذیرفته شدگان مرحله دوم حدود دو برابر ظرفیت جذب در مصاحبه شرکت خواهند کرد و پس از بررسی بر اساس نتایج به دست آمده، مدرک تحصیلی، وضعیت استخدامی و تجارب مکتسبه حرفه ای، نیروهای مورد نیاز در پردیسها و مدیریت های استانی سراسر کشور جذب می شوند.

متقاضیان می توانند برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت دانشگاه فرهنگیان به آدرس http://cfu.ac.ir مراجعه کنند.

 

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/383926

تعویق ۳ ماه حقوق کارگران

 

 

تعویق ۳ ماه حقوق کارگران یخچال سازی «مهر ایران»

 

حدود ۵۰ نفر از کارگران کارخانه یخچال سازی «مهر ایران» نیشابور در استان خراسان رضوی طی ۳ ماه گذشته حقوقی دریافت نکرده‌اند.

 

منابع کارگری ایلنا در این واحد تولید یخچال گزارش داده‌اند معوقات حقوقی کارگران مربوط به، آذر، دی وبهمن ماه سال جاری است. علاوه بر تعویق حقوق، بخش قابل توجهی از حق بیمه کارگران به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت نشده است.

 

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=255134

 

اعتراض صنفی کارگران معدن «کوشک بافق» به پنجمین روز رسید/ جلوگیری از ورود ۱۷ کارگر اخراجی

 

امروز (سه شنبه ۵ آذرماه) پنجمین روزی است که کارگران در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات صنفی‌شان و همچنین اخراج ۱۷ کارگر، کار در بخش‌های مختلف معدن را متوقف کرده‌اند. این درحالیست که به گفتهٔ کارگران، به دستور کارفرما از صبح امروز از ورود کارگران اخراجی به داخل معدن ممانعت به عمل آمده است.

 

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=255261

 

تجمع ۵۰ کارگر «کرمانیت» در مقابل فرمانداری/ سه سال است که عید نداریم

 

صبح امروز، نزدیک به ۵۰ کارگر کارخانه کرمانیت کرمان، دراعتراض به پرداخت نشدن حقوق و معوقات ۹ ماهه گذشته خود در مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع کردند. این کارگران به نمایندگی از ۱۰۰ کارگر کارخانه کرمانیت در مقابل فرمانداری جمع شده بودند.

 

کارگران معترض کرمانیت به ایلنا گفته‌اند، صبح امروز ابتدا به استانداری کرمان مراجعه کردند اما مسولین استانداری آن‌ها را به فرمانداری کرمان ارجاع داده است.

 

این کارگران از خرداد ماه ۹۳ تاکنون حقوق و معوقات بیمه‌ای طلبکارند و از مرداد ماه ۹۲ نیز مزایا (شامل حق لباس، حق شیر و...) و بن کارگری به کارگران پرداخت نشده است. یکی از کارگران در این باره به ایلنا گفت: همهٔ کارگران نزدیک به ۱ میلیون تومان بن کارگری طلبکارند و عیدی سال گذشته هم به آن‌ها پرداخت نشده است.

 

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=255193

اعتراض به ۳ ماه مستمری معوقه

 

بازنشستگان فولاد در اعتراض به ۳ ماه مستمری معوقه تجمع کردند

 

بازنشستگان صنعت فولاد کشور صبح امروز همزمان با آغاز صحن علنی مجلس در اعتراض به تعویق دریافت مستمری‌شان مقابل مجلس تجمع کردند.

 

بازنشستگان فولاد در پی تعویق ۳ ماه مستمری خود مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

 

تجمع کنندگان پرداخت به موقع مستمری خود را در گروی استقراض صندوق بازنشستگی فولاد از خزانه کل کشور می‌دانند.

 

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=255104

مصرف شیشه در ایران

 

روزانه ۳۴۰ کیلو شیشه در ایران مصرف می‌شود

 

بر اساس این آمارها، از سال ۱۳۸۳ تا سال ۱۳۹۲ (۱۰ سال) حدود ۳۹ هزار و ۴۰۶ نفر به علت سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده اند که میانگین روزانه ۱۰ نفر را تشکیل می دهد.در سال ۹۳ آنچه پزشکی قانونی کشور اعلام کرده است نگران کننده است. بر اساس آمارها مرگ و میر ناشی از سوءمصرف مواد مخدر در هفت ماهه امسال ۱۷۶۲ نفر و در هفت ماهه سال گذشته نیز ۱۶۲۲ نفر بوده است که متاسفانه ۸.۶ درصد افزایش داشته است.با این حال باز هم کارشناسان مخدر شیشه را یکی از پرمصرف ترین مخدر کشور می دانند به نحوی که ستاد مبارزه با مواد مخدر پیش از این اعلام کرده بود: ۳۴۵ هزار نفر در سطح کشور، ماده مخدر صنعتی شیشه مصرف می کنند و شمار معتادان به مصرف شیشه ۲۶ درصد از کل جمعیت معتادان به مواد مخدر کشور است.همچنین میزان مصرف ماده مخدر شیشه در کشور ۱۲۶ تن است در حالیکه میزان کشفیات این ماده مخدر صنعتی، پنج تا هشت تن است.

افزایش طلاق، مشکلات اقتصادی خانواده ها، بیکاری و کمبود شادی از عواملی به شمار می رود که فضای جامعه را مسموم ساخته که باید برای رفع این مشکلات، اقدامات مستمر، کارشناسی شده و اساسی انجام گیرد.

 

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/478295

چمدان های ارز

 

ماجرای چمدان های ارز چیست؟

 

اختلافی جدید بین دولت و منتقدان، این بار بر سر «چمدان های ارز»: چمدان هایی که الیاس نادران می گوید بانک مرکزی برای «خروج غیرقانونی» آنها از کشور «مجوز» صادر کرده است و ولی الله سیف تلویحا انجام آن را از «وظایف» بانک مرکزی دانسته است. با این حال نه تنها به نظر نمی رسد این جواب آن چیزی باشد که بتواند الیاس نادران و دیگر منتقدان دولت را درباره این «چمدان های ارز» راضی کند، بلکه حالادولتی ها با پاسخی که سیف داده باید در انتظار حملات بیشتر منتقدان شان هم بمانند: اتفاقی که در جریان متهم کردن دولت به دادن رانت ٦٥٠ میلیون یورویی در جریان واردات نهاده های کشاورزی و همین طور برداشت از صندوق توسعه ملی هم افتاد. در آن دو مورد حتی جلسات مشترک دولت و منتقدان هم که منجر به صدور بیانیه مشترک شده بود، نتوانست پایانی بر حملات انتقادی علیه دولت باشد.

جریان «چمدان های ارز» که دیروز مورد اشاره نادران قرار گرفت حتی موقعیتی مناسب تر برای تقابل با دولت در اختیار طیف منتقد و مخالف قرار می دهد. اینجا هم بحث تخلف مطرح است و هم بحث توافق ژنو و پول های آزاد شده ایران:چیزی که در تذکر شفاهی دیروز مورد استناد نادران هم قرار گرفت و او با اشاره به همین ماجرا چنین نتیجه گیری کرد که «بار دیگر اثبات شد که امریکا قابل اعتماد نیست و با توجه به اینکه به تعهدات مکتوب خود درباره آزادسازی ٧ میلیارد دلار و ماهی ٧٠٠ میلیون دلار از قبل توافقنامه ژنو پایبند نبودند و به دنبال تحقیر ملت ایران هستند، چگونه می توان به آنها اطمینان کرد که در توافق بلندمدت به یک توافق کلی و جزیی اکتفا کرد.» محتوای این جملات در ماه های اخیر تقریبا بخش ثابت اسم رمزی بوده برای زیر سوال بردن سیاست خارجی دولت و مذاکرات هسته ای.

 با این توصیف می توان گفت که الیاس نادران با تذکر دیروز خود موضوعی را مطرح کرده که باعث می شود منتقدان به وسیله آن با یک تیر دو نشان بزنند: هم دولت را در مقام متخلف و متهم بنشانند و هم موجی دوباره برای انتقاد از سیاست های هسته ای راه بیندازند. تا اینجای کار ولی الله سیف تنها جوابی کوتاه و سربسته به قسمت اول ماجرا داده است. الیاس نادران دیروز در نوبت عصر جلسه علنی مجلس طی تذکری از دریافت گزارشاتی در خصوص توقیف برخی محموله های چمدانی اسکناس ارزی در فرودگاه تهران خبر داد.

    وی در این تذکر که خطاب آن شخص رییس جمهوری بود، گفت: «چندی قبل گزارشی دریافت کردیم که ظرف ماه های اخیر، مقادیر قابل توجهی از ارزهای بانک مرکزی طی چند محموله چمدانی اسکناس ارزی که عمدتا درهم بوده اند، از مبادی رسمی و با تایید بانک مرکزی از کشور خارج شده است که البته یکی از این محموله ها با دستور دادستان تهران در فرودگاه توقیف و عودت و منجر به تشکیل پرونده قضایی شده است.» وی افزود: «گفته می شود این ارزها همان ارزهای آزاد شده از محل توافق ژنو است لکن امریکایی ها با وجود تعهد کلی در آزادسازی چند میلیارد دلار از منابع ارزی کشور در مرحله اقدام به رسم دیرینه خوی امریکایی خود از دادن ولو یک دلار به دولت استنکاف کرده و گفته اند شما همچنان تحریم دلار هستید و ما فقط می توانیم معادل این پول را در یک کشور ثالث و به پول آن کشور به شما تحویل دهیم.»

وی ادامه داد: «معادل این مبلغ به ارز یکی از کشورهای منطقه تبدیل و تحویل و در همین مرحله اول، نرخ تسعیر، هزینه قابل توجهی علیه ما اعمال کرده و به جیب آن کشور واریز شده است.» نادران تصریح کرد: «در مرحله دوم نیز بخشی از این ارزها با پرداخت هزینه تسعیری به دلار تبدیل و وارد کشور شده و بخشی دیگر هم به کشور دیگری رفته است و مجدداً از آن کشور اعلام شده که چون ایران هنوز از نظر سیستم بانکی تحریم است لذا فقط می تواند این ارزها را به تهران ببرد و حتی حق نگهداری یک درهم را هم در این کشور ندارد. » نادران همچنین گفت: «ظاهرا بانک مرکزی تصمیم می گیرد مجددا این ارزها را از طریق افرادی خاص از کشور خارج کند و به همان کشور اول باز گرداند.»

 

منبعhttp://www.asriran.com/fa/news/384084

مرگ چوپان

 

مرگ یک چوپان در شیرابه زباله

 

در قائم‌شهر 40 سال است که زباله را در بستر رودخانه دپو می‌کنند و ارتفاع این زباله‌ها به 15 متر رسیده است. در فریدون‌کنار ارتفاع دپوی زباله به 10 متر رسیده است. فاضلاب شهری هم روی دپوی زباله و در رودخانه خالی می‌شود. فاضلاب‌ها در مازندران وارد چاه‌های جذبی می‌شود و پس از پر شدن توسط تانکرها تخلیه و به داخل رودخانه‌ها تخلیه می‌شود.

بر اساس یک آمار تایید نشده از هر 8 نفر یک نفر در مازندران سرطان گوارش می‌گیرد. معاون استانداری مازندران می‌گوید طرح تصفیه شیرابه به آب سالم در ساری فعال است و طرح مشابه در آمل و بابل در راه است اما مدیرکل محیط زیست استان می‌گوید در این زمینه هیچ خبری به ما داده نشده است.

همه ما مازندران را به دریا و جنگلش می‌شناسیم اما این روزها دریا و جنگل مخفیگاه خوبی برای پنهان کردن زباله و فاضلاب شده است.

هر تابستان زن و مرد و پیر و جوان در آب دریای شمال شناور می‌شوند. روی آب دراز می‌کشند و آفتاب می‌گیرند. در هر وارو شدن جرعه‌ای از آب دریا را هم می‌نوشند و کمی آن سو تر در دو متری ساحل کوهی از زباله هر روز بزرگ‌تر می‌شود و شیرابه آن به دریا می‌ریزد.

یکی از فعالان محیط زیست در مازندران به «قانون» می‌گوید: روزانه در استان مازندران دو هزار و پانصد تن زباله جمع‌آوری می‌شود که این زباله‌ها یا در جنگل دپو و یا به داخل رودخانه و دریا ریخته می‌شوند. به‌عنوان مثال در محمود‌آباد در دو متری ساحل دریای خزر و در سرخ‌کوه در 20 متری ساحل زباله ها را دپو می‌کنند. در قائم‌شهر نیز 40 سال است زباله را در بستر رودخانه دپو می‌کنیم. ارتفاع این زباله‌ها به 15 متر رسیده است.

در فریدون‌کنار نیز ارتفاع دپوی زباله به 10 متر رسیده است. فاضلاب شهری هم روی دپوی زباله و در همین رودخانه خالی می‌شود. در ساری وضعیت به‌گونه‌ای است که از دپوی زباله‌ها در کنار پارک کیاسر یک دریاچه شیرابه به‌وجود آمده که چندی پیش یک چوپان در این دریاچه شیرابه غرق شد. جنگل‌های مازندران نیز از معضل زباله در امان نمانده‌اند.

در جنگل شیرگاه شیرابه زباله باعث پوسیدگی ریشه درختان شده است، به‌طوری‌که با کوچک‌ترین ضربه درخت‌ها از ریشه کند می‌شوند.

یکی دیگر از مشکلات ما نبود شبکه فاضلاب در استان است. فاضلاب‌ها در این استان وارد چاه‌های جذبی می‌شود و پس از پر شدن توسط تانکرها تخلیه و به داخل رودخانه‌ها می‌ریزد. این درحالی است که در مازندران از 20 سانتی‌متر تا 70 سانتی‌متر سطح آب داریم.

نفوذ شیرابه زباله‌ها و فاضلاب به رودخانه‌ها و آب‌های زیرزمینی باعث شده مازندران در کشور رتبه نخست سرطان گوارش را داشته باشد و بر اساس یک آمار تایید نشده از هر 8 نفر یک نفر در مازندران به سرطان گوارش مبتلا می‌شود.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/383975

کهکشان راه شیری

 

نکاتی شگفت انگیز درباره کهکشان راه شیری

 

برای بسیاری از ما کهکشان راه شیری همانند یک کمربند جذاب از ستارگان در آسمان به نظر می رسد که شکل و طراحی زیبایی دارد. اما حقایق و نکات بسیار بیشتر از آن چه که ما تصور می کنیم درباره کهکشان راه شیری وجود دارند. ما در یکی از بازوهای این کهکشان به همراه خورشید و دیگر سیارات منظومه شمسی قرار گرفته ایم.

 

به گزارش "گروه علم و فناوری" عصرایران، کهکشان راه شیری از شکلی شبیه به یک گردآب عظیم برخوردار است که هر 200 میلیون سال یک بار گردش می کند. بزرگی این کهکشان به حدی است که حرکت نور از یک سمت آن به انتهای سمت دیگر 100 هزار سال طول می کشد. مشاهده مرکز کهکشان راه شیری بسیار دشوار است زیرا ابرهایی از گاز و گرد و غبار دید را مختل می کنند. در ادامه برخی نکات شگفت انگیز دیگر درباره این کهکشان که شاید آنها را نشنیده باشید را ارائه می کنیم.

 

* هنگامی که ما به راه شیری نگاه می کنیم تنها حدود 0.0000025 درصد از ستارگان این کهکشان را مشاهده می کنیم. این مساله تنها در نتیجه چشمان نسبتا ضعیف انسان و قدرت دید محدود وی نیست. بیشتر ستارگان در کهکشان راه شیری به واسطه گاز و گرد و غبار پنهان شده اند. اما حتی اگر توانایی مشاهده تمامی ستارگان را داشتیم تنها 10 درصد از این کهکشان قابل مشاهده بود زیرا حدود 90 درصد آن از ماده تاریک که برای ما نامرئی محسوب می شود، تشکیل شده است.

 

* چه تعداد ستاره در کهکشان راه شیری وجود دارند؟ بنابر گزارش یونیورس تودی، کهکشان راه شیری بین 100 تا 400 میلیارد ستاره دارد. این ارقام ثابت نیست زیرا کهکشان راه شیری به طور مداوم از طریق اَبَرنواخترها یا سوپرنواها ستاره از دست می دهد و همواره ستاره های جدید تولید می کند (حدود هفت ستاره در سال).

 

* کهکشان راه شیری از کهکشان های دیگر شکل گرفته و به طور مستمر کهکشان های بیشتری را به مجموعه خود اضافه می کند. در حال حاضر راه شیری در روند برخورد با کهکشان کوتوله سگ بزرگ قرار دارد.

 

* یک سیاه چاله در مرکز کهکشان راه شیری قرار دارد که به نام "کماندار آ" (Sagittarius A) شناخته می شود. این سیاه چاله دارای قطر 14 میلیون مایل (22,530,816 کیلومتر) است و جرمی که دایره اطراف آن را تشکیل می دهد گمان می شود وزنی معادل بیش از 4 میلیون خورشید ما را داشته باشد.

 

* ما هیچ عکس واقعی از کل کهکشان راه شیری نداریم. از آن جایی که سیاره زمین در میان این کهکشان قرار دارد برای تصویربرداری دقیق و کامل باید از آن خارج شویم. این به معنای سفری برابر با میلیون ها سال نوری برای رسیدن به نقطه ای مناسب و عکسبرداری از کل کهکشان راه شیری است. با این وجود، عکس هایی که ما از دید داخلی خود ثبت کرده ایم نیز بسیار دیدنی و جذاب هستند.

 

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/383916

فساد تکراری

مفاسدی که در 93 افشا شد

 

داستان فساد تکراری که می‌شود حتی اگر عددها مدام بزرگ و بزرگ ‌تر هم شوند حساسیت‌ها کمتر می‌شود.وام شش هزار و 500 میلیارد تومانی آقای خاص.

آخرین پرونده فسادی که در امسال رو شد داستان وام شش هزار و 500 میلیارد تومانی یک بانک خصوصی به یک فرد بود، آن هم بدون دریافت هیچ‌گونه وثیقه‌ای.

 

دو تا سه پرونده بزرگ بانکی باید در آینده نزدیک رسیدگی شود که یکی از این پرونده ها مربوط به پرداخت 65 هزار میلیارد ریال تسهیلات بانک خصوصی به یک فرد است.این موضوع بر حسب گزارش بوده و تاکنون در دادسرا یا دادگاه مطرح نشده، این در حالی است که گفته می‌شود بخشی از این مبلغ به صورت ارز از کشور خارج شده است.

 

اطللاعات وام‌گیرنده، وام‌دهنده یا حتی مراحل بررسی این پرونده همه در سکوت فرو رفت و نه خبری از رسیدگی پرونده درج شد و نه میزان پولی که به واسطه این فساد از کشور خارج شده است. آن هم در مورد پرونده‌ای با عددی دو برابر عدد فساد سه هزار میلیاردی و کمی کمتر از اعداد نجومی پرونده زنجانی.

 

فساد مرد اول کابینه دهم

تنها چند روز قبل از انتشار خبر فساد شش هزار و 500 میلیارد تومانی، پرونده فساد بیمه ایران محمدرضا رحیمی، معاون اول احمدی‌نژاد مختومه شده بود و رحیمی برای گذراندن دوران پنج ساله حبسش به اوین رفته بود. پرونده‌ای با داستانی طولانی و پراز فراز و نشیب‌های بسیار.اخر سال 88 بود که رئیس قوه قضاییه خبر از کشف و دستگیری یک باند مفاسد اقتصادی داد که در آن تا زمان اعلام خبر ۱۱نفر از اعضای این باند دستگیر شده‌ بودند.یکی از افراد بازداشت شده متهم به اختلاس شش میلیارد تومان بود. در اوایل سال ۸۹ خبر دیگری منتشر شد مبنی بر اینکه متهمان پرونده فساد کشف شده از ۱۱نفر به ۵۴ نفر رسیده است و اکثریت آنها بازداشت و در مرحله بازجویی و تحقیقات قرار دارند. تا آن زمان نه خبری از رحیمی بود و نه نامی از وی در پرونده اختلاس بیمه ایران شنیده می‌شد. تا اینکه الیاس نادران دست به افشاگری زد و در اواسط فروردین ماه سال ۸۹ در جلسه‌علنی‌مجلس گفت: «آقای رحیمی رئیس حلقه فساد در خیابان فاطمی است که نسبت به جمع‌آوری منابع از محل منابع فاسد و توزیع آن تصمیم‌گیری می‌کرد و اکنون تقریباً همه اعضای این شبکه فاسد اقتصادی در خیابان فاطمی دستگیر شده‌اند، الا معاون اول فعلی رئیس‌جمهور».

 

البته داستان فساد اقتصادی رحیمی به پرونده اختلاس از بیمه ایران ختم نشد و پرویز سروری، نماینده مجلس هشتم نیز فاش کرد که رحیمی ۹۰۰ میلیون تومان به نمایندگان مجلس هفتم و هشتم پول داده تا در تبلیغات انتخاباتی هزینه کنند. در همین رابطه الیاس نادران نیز در هفتم دی‌ماه سال ۱۳۸۹ فاش کرد که محمدرضا رحیمی در اواخر دوره مجلس هفتم در حالی که رئیس وقت دیوان محاسبات اداری بوده، صد‌ها میلیون تومان پول بدون داشتن منبع مالی توزیع کرده است.در ‌نهایت بعد از پنج سال پرونده اختلاس از بیمه ایران و استانداری به ایستگاه پایانی خود رسید و یار معتمد احمدی‌نژاد به بیش از پنج سال زندان و قریب به چهار میلیارد جریمه محکوم شد. پیش‌تر و در دادگاه کیفری استان تهران، رحیمی به ۱۵ سال زندان محکوم شده بود که در حکم نهایی دیوان عالی کشور، این محکومیت به پنج سال و ۹۱ روز تقلیل و این رأی لازم الاجرا اعلام شده است.خروج 66 هزار میلیارد تومان پول نفت از کشور

جهانگیری در این نشست از خروج 22 میلیارد دلار پول ظرف 17 ماه از کشور خبر داد و گفت: براساس تدبیر دولت گذشته و برای کنترل قیمت ارز، میلیاردها دلار از پول کشور را در قالب حواله یا پول نقد به صرافی های دوبی و استانبول فروختند و ظرف 17 ماه، 22 میلیارد دلار پول کشور به خارج صادر شد، در حالی که این رقم بسیار تعجب آور است.این عدد 66 هزار میلیارد تومانی (با احتساب دلار سه هزار تومانی) که هنوز هیچ موردی از ‌آن مشخص نیست در میان اخبار فسادی که هر روز داستان تازه‌ای از آن عنوان می‌شود گم شده است. اما بر اساس آنچه وزیر اقتصاد گفته بود این پرونده‌ها تنها بخشی از پرونده‌های فساد مالی و اداری است و موارد متعدد دیگری هم وجود دارد که هنوز در دست بررسی است .

 

فساد 12 هزار میلیاردی

آذرماه سال جاری بود که اظهارات علی طیب‌نیا در نشست خبری پرده از یک تخلف بانکی دیگر برداشت. فساد 12 هزار میلیاری که چهار برابر بزرگتر از بزرگترین فساد مالی تاریخ ایران بود. طیب‌نیا در این مورد گفته بود: اخیرا پرونده‌هایی در بخش‌های مختلف بانکی، مالیاتی و گمرکی مربوط به فساد مالی اداری در حال پیگیری است و برخی از ارقام آنها درشت است که با نهایی شدن آنها توسط مراجع قضایی اعلام خواهد شد. در یک مورد آن، مجموعه ارزش اقدامات خلاف به ۱۲ هزار میلیارد تومان می‌رسد. این رقم مربوط به گردش فعالیت در یک دوره مالی است .

 

پرونده زنجانی، پرونده ماندنی

نه رقم دقیق پرونده بابک زنجانی مشخص است و نه افراد درگیر در این پرونده. رقم پرونده بابک زنجانی هشت هزار میلیارد تومان عنوان شده بود. پولی که به گفته معاون اول رئیس جمهور از کشور خارج شده و اگر این پول به خزانه برنگردد، روسیاهی آن برای کشور باقی خواهد ماند، زیرا مردم منتظرند خبرهای بازگشت این پول به خزانه را بشنوند.اما نه خبری از اتمام پرونده زنجانی است، نه خبری از بازگشت این پول به کشور. چندین نوبت مناقصه برای فروش اموال بابک زنجانی در کشور انجام شد اما وزیر نفت در این مورد گفت: دارایی‌های وی در داخل کشور پاسخگوی میزان بدهی وی به وزارت نفت نخواهد بود.عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی هم اعلام کرد دارایی‌ داخلی زنجانی شاید به هزار میلیارد تومان هم نرسد که این رقم کفاف بدهی ۹ هزار میلیارد تومانی وی را نمی‌دهد. دولت یازدهم از همان زمان که روی کار آمد با دستور ویژه روحانی کمیته مبارزه با فساد را صادر کرد. اما بیش از یک سال از تشکیل کمیته گذشته و نه لیستی از متهمان پرونده‌ها منتشر شده و نه اقدام در خوری برای مبارزه با فساد صورت گرفته است.

 

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/478377

انواع احساس ها(احساسات 19 گانه)

حس " غم "ماندگارترین حس در بدن انسان


در میان 27 نوع احساس ، حس " غم " با 120 ساعت ، ماندگارترین حس در بدن انسان است.

محققان بلژیکی با مطالعه روی 233 دانش آموز دبیرستانی ، دریافتند که احساسات 19 گانه غم ، شادی ، نفرت ، درماندگی ، حسادت ، آرامش ، اشتیاق ، ستایش ، استراحت و آسودگی ، گناه ، استرس ، غرور ، گیجی ، عصبانیت ، تحریک ، ترحم ، تحقیر ، ترس ، شرم ، انزجار طول عمر مشخصی دارند.

در این میان ،" غم " با 120 ساعت ماندگارترین حس است.

اما شادی فقط 36 ساعت عمر دارد!!


از دست دادن یا دوری از عزیزان ، به این دلیل غیر قابل تحمل است که احساس اندوه ناشی از آن ، 240 برابر بیشتر از سایر احساس ها نظیر شرم ، شگفتی و خشم طول می کشد.

حادثه های پی در پی ، اندوه انسان را بیشتر می کند و معمولا مردم ، زمان طولانی تری لازم دارند تا بر آن غلبه کنند بدون آنکه واقعا به ماهیت اندوه خود پی ببرند.


براساس این تحقیق ، میزان ماندگاری احساس به ترتیب عبارتند از:
غم 120 ساعت
نفرت 60 ساعت
شادی 36 ساعت
درماندگی ، امید ، اضطراب ، ناامیدی و خشنودی 24 ساعت
حسادت 15 ساعت
آرامش 8 ساعت
اشتیاق 6 ساعت