رئیس جمهور فقیر

رئیس جمهوری از طبقه زحمتکشان

اروگوئه با رئیس جمهور 'فقیرش' وداع کرد

7 مارس 2015 - 16 اسفند 1393

فارغ از اینکه "سلیقه شخصی" شما در سیاست چه باشد، به سختی می‌توانید تحت تأثیر خوزه "پپه" موخیکا قرار نگیرید یا شیفته شخصیتش نشوید.

سیاستمداران آرمانگرا، صادق و سخت کوش در همه جای دنیا وجود دارند – هر چند شاید افراد بدبین ادعا کنند که آن‌ها اقلیتی کوچک هستند– ولی هیچ یک از آن‌ها، وقتی پای وفاداری به اصول در زندگی شخصی شان به میان بیاید، به گرد پای رئیس جمهور خوش مشرب اروگوئه نمی‌رسند.

کارهای او تنها جنبه نمایشی ندارد. فولکس قورباغه ای قدیمی و قراضه او احتمالا یکی از معروف ترین اتومبیل ها در دنیا است. تصمیم او برای چشم‌پوشی از زندگی در کاخ مجلل ریاست جمهوری بی‌همتا نیست – جانشین او، تاباره وازکز، هم احتمالا ترجیح خواهد داد که در خانه خود زندگی کند.

ولی وقتی برای ملاقات با "پپه" به خانه کوچک یک طبقه اش در حومه مونته ویدئو می‌روید، متوجه می‌شوید که او واقعا به حرف‌هایی که می‌زند اعتقاد دارد.

آقای موخیکا در حالی مسند خود را ترک می‌کند که اقتصاد اروگوئه وضعیت بهتری از همسایگانش دارد

 

آقای موخیکا با لباسی که شاید بتوان "لباس راحتی" نامید – فکر نمی‌کنم تا به حال کسی او را با کراوات دیده باشد – روی یک چهارپایه چوبی ساده می‌نشیند. در پشت او قفسه کتابی قرار دارد که به نظر می‌رسد هر آن ممکن است، زیر فشار انبوه زندگینامه ها و کتاب‌های خاطرات رقبا و متحدان سیاسی او، فرو بریزد.

 

کتاب برای این چریک سابق، که مجموعا ۱۳ سال را در زندان گذرانده است، چیز مهمی است. او ۲ سال از ۱۳ سال زندانش را در کف یک آخور قدیمی گذرانده است – تجربه‌ای که تا سرحد شکستن شخصیت او پیش رفت و عامل اصلی تبدیل او از یک چریک به یک سیاستمدار بود.

 

"قدرت درونی"

 

آقای موخیکا به شوخی می‌گوید: "من در سلول انفرادی زندانی بودم، برای همین روزی که من را روی مبل نشاندند، خیلی احساس راحتی کردم."

 

او می‌گوید: "شک ندارم که بدون از سر گذراندن آن تجربه، امروز انسان دیگری می‌بودم. زندان و سلول انفرادی تأثیر عمیقی روی من داشت. باید به یک قدرت درونی می‌رسیدم. برای هفت-هشت سال حتی کتاب هم نمی‌توانستم بخوانم – فکرش را بکنید!"

 

احتمالا با توجه به گذشته آقای موخیکا می‌توان درک کرد که او چرا حدود ۹۰ درصد از درآمد خود را، چون "احتیاجی به آن نیست"، صرف امور خیریه می‌کند.

 

آقای موخیکا در ابتدا کمی بدخلق است، ولی رفته‌رفته رویش باز می‌شود و توضیح می‌دهد که درک نمی‌کند چرا سبک زندگی‌اش برای عده‌ای پرسش برانگیز است.

 

او در سال ۲۰۰۵ با هم رزم سابق و شریک طولانی مدت زندگی‌اش، لوسیا توپولانسکی، ازدواج کرد

 

او می‌گوید: "این دنیا حسابی دیوانه است! مردم از چیزهای عادی شگفت زده می‌شوند و این من را نگران می‌کند."

 

او که از حمله به دیگر رهبران همتای خود ابایی ندارد می‌گوید: "تنها کاری که من می‌کنم این است که مثل اکثریت مردم کشورم زندگی می‌کنم، نه اقلیت. زندگی من معمولی است و رهبران ایتالیا و اسپانیا هم باید مثل مردمشان زندگی کنند. آن‌ها نباید از یک اقلیت ثروتمند تقلید کنند."

 

خوزه موخیکا حرفش را با راحتی می‌زند و گاهی بیش از اندازه روراست است، ولی این رفتار برای او هزینه ای ندارد.

 

اروگوئه به عقیده بسیاری، آزادترین کشور آمریکای جنوبی است. در حالی که شبح تنش سیاسی و اقتصادی بر دو همسایه بزرگ این کشور، برزیل و آرژانتین، سایه افکنده است، این کشور سه میلیون نفری مانند یک پناهگاه امن است.

 

سیاست‌های جنجالی

 

آقای موخیکا پست خود را در حالی ترک می‌کند که همسایه های بزرگ اروگوئه، اقتصاد نسبتاً سالم و ثبات اجتماعی مانند این کشور را تنها در خواب می‌توانند ببینند.

 

اصول بنیادی آقای موخیکا همچنان سوسیالیستی است، ولی او با پا به سن گذاشتن نرم تر و جا افتاده تر شده است. برخی از جنجالی ترین سیاست‌های او در دوره پنج ساله ریاستش – مانند قوانین سقط جنین و ماریجوانا – در کنار دلایل ایدئولوژیک، دارای توجیه عملگرایانه نیز بوده است.

 

او که در سال ۲۰۰۵ بالاخره با هم رزم سابق و شریک طولانی مدت زندگی‌اش، لوسیا توپولانسکی، ازدواج کرد می‌گوید: "ماریجوانا هم یک معضل دیگر است، یک اعتیاد. بعضی‌ها می‌گویند چیز خوبی است، ولی چرند می‌گویند. ماریجوانا، تنباکو و الکل به درد نمی‌خورد – تنها اعتیاد خوب عشق است."

 

او می‌گوید: "ولی ۱۵۰ هزار نفر در اینجا ماریجوانا می‌کشند و من نمی‌توانم آن‌ها را به دست قاچاقچی های مواد مخدر بسپارم. اگر چیزی قانونی باشد کنترل کردن آن آسان‌تر می‌شود و ما به همین دلیل این کار را کردیم."

 

با اینکه آقای موخیکا در حال ترک ریاست جمهوری است، می‌گوید خیال ندارد در سکوت بازنشسته شود

 

آقای موخیکا که گاهی در توصیفش می‌گویند "رئیس جمهوری که همه کشورهای دیگر می‌خواهند داشته باشند"، این تعریف و تمجید ها را با تکان دادن دستش رد می‌کند، ولی حرف‌هایش هنوز تمام نشده.

 

او با پوزخند به من می‌گوید: "قصد ندارم به یک پیرمرد بازنشسته تبدیل شوم که در گوشه‌ای نشسته و خاطراتش را می‌نویسد – اصلا راه ندارد!"

 

"البته که خسته شده‌ام، ولی هنوز آماده توقف کردن نیستم. سفر من دارد به پایان می‌رسد و هر روز به لب گور نزدیک‌تر می‌شوم."

 

شاید این‌طور باشد، ولی این رهبر معماگونه همچنان الهام بخش عده بسیاری خواهد بود و به ما یادآوری می‌کند که قرار بود سیاست، حرفه‌ای شرافتمندانه و فروتنانه باشد.

 

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی

 

 

دروغی که منجر به قتل و قصاص شد!

 

زن سی و یک ساله به نام نرگس روز حادثه برای خرید از خانه خارج شده و دیگر بازنگشته بود. با طولانی شدن غیبت زن جوان، خانواده اش به موضوع مشکوک شده و با مراجعه به پلیس به طرح شکایت پرداختند.

روز حادثه نرگس همراه مردی در حوالی میدان راه آهن دیده شده است.

با بررسی تماس های زن جوان به مرد جوانی به نام شاهین مشکوک شده و او را در منطقه جنت آباد دستگیر کردند.

شاهین در تحقیقات مقدماتی منکر هرگونه اطلاعی از سرنوشت نرگس شد، اما در ادامه لب به اعتراف گشود و گفت: پس از قتل زن جوان، جسد را به حوالی زندان قزلحصار برده و به آتش کشیدم.

شاهین گفت: من و نرگس هفت ماه قبل از قتل با هم آشنا شدیم. او مدعی بود که همسر و دو فرزندش را در یک حادثه رانندگی از دست داده است. من هم زن داشتم و این موضوع را به او گفته بودم. پس از مدتی به نرگس علاقه مند شده و تصمیم گرفتیم با هم ازدواج کنیم.

روزی که قرار بود به محضر برویم، نرگس مخالفت کرد و گفت باید رازی را به من بگوید. ادعا کرد، شوهر و فرزند دارد و در این مدت موضوع را از من مخفی کرده است. وقتی به این کارش اعتراض کردم، تهدید کرد موضوع ارتباطمان را به همسرم می گوید. عصبانی شدم و با مشت به صورت نرگس کوبیدم. بر اثر شدت ضربه، سرش به ستون ماشین اصابت کرد و بیهوش شد. چند بار صدایش کردم، اما جوابی نداد. وقتی کنار خیابان توقف کردم، متوجه مرگ او شدم.

خیلی ترسیده بودم. جسد را زیر پل کردان رها کردم و متواری شدم، ولی با توجه به این که می دانستم پلیس جسد را پیدا می کند و دستگیر می شوم، دوباره به زیر پل بازگشتم و جسد را به حوالی زندان قزلحصار بردم و با 20 لیتر بنزین به آتش کشیدم، به طوری که به هیچ وجه جسد قابل شناسایی نبود.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/386254

 

 

ترکان: نمی گذاریم عده ای با پول کثیف در سال 94 به پیروزی برسند

 

کسانی که در فاجعه دولت احمدی نژاد شریک بودند امروز خود را مبرا از هر گونه گناهی می دانند، کسانی که از مفاسد اقتصادی رانت و رشوه گرفتند تا همراه باشند و سکوت نکنند امروز خود را علیه السلام می دانند. این ها نمی دانند که تمام اسامی آنها موجود است و دولت اگر بخواهد می تواند اسامی آنان را فاش کند.

 

مشاور ارشد رئیس جمهوری سال 94 را سال افشای کسانی دانست که می خواهند با پول های باد آورده و کثیف وارد بازی سیاسی شوند و تأکید کرد: نمی گذاریم عده ای با پول های کثیف در سال 94 به پیروزی برسند و هر جا نیاز به افشا باشد، این کار را می کنیم.

این جریان فکری، سیاسی و اقتصادی منافع اش در استفاده از موقعیت های بادآورده دولت قبل بود. حتی اگر ده بار هم خودشان را غسل کنند و آب بکشند، نمی توانند تخلفات خود و همراهی شان با تخلفات را انکار کنند.وی با اشاره به اینکه این ها هر اسمی روی خودشان بگذارند و هر ائتلافی برای انتخابات انجام دهند، نمی توانند از پول های کثیفی که به دست آورده اند تبری بجویند، تصریح کرد: آنها با این پول های کثیف می خواهند درآوردگاه های سیاسی سال 94 شرکت کنند و اینکه سال 94 ما سکوت کنیم و چیزی نگوییم و نقاب از چهره کسی برنداریم، درست نیست.

ترکان با بیان اینکه هزار بار پوستین خود را عوض کنند نمی توانند دست های آلوده به فسادشان را بپوشانند، ادامه داد: با تشکیل ائتلاف های جدید، اسامی جدید و شعارهای جدید می خواهند بگویند ما آدم های گذشته نیستیم تا اینکه اقبالی از سوی مردم به سمت آنها پیدا شود، اما فسادهای اقتصادی و ورود پول های کثیف به عرصه مدیریت و اقتصاد کشور را ما نباید فراموش کنیم.

مشاور ارشد رئیس جمهوری با اشاره به اینکه همین الان پول های کثیف و قاچاق بخشی از مدیریت کشور را درگیر کرده است، تأکید کرد: ما نباید اجازه تکرار این امر را بدهیم. مسلماً عده ای می خواهند در سال 94 با پول های کثیف و بادآورده وارد بازی سیاسی شوند و البته ما هم سکوت نخواهیم کرد. سال 94، سال افشای آنها است.

کسانی که تا دیروز دست شان در جیب دولت بود و امروز این دست کوتاه شده است مانع حرکت ما هستند، هر جا ما به نقطه کانونی فسادهای آنها می رسیم سر و صدا ها بلند می شود. هر جا از آنها بحث می کنیم خط و نشان کشیدن ها علیه دولت شروع می شود. کسانی که در فاجعه دولت احمدی نژاد شریک بودند امروز خود را مبرا از هر گونه گناهی می دانند، کسانی که از مفاسد اقتصادی رانت و رشوه گرفتند تا همراه باشند و سکوت نکنند امروز خود را علیه السلام می دانند. این ها نمی دانند که تمام اسامی آنها موجود است و دولت اگر بخواهد می تواند اسامی آنان را فاش کند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/386188

 

 

۱۴ کارگر بر اثر ریزش سقف تونل در ۲ استان کشته و مصدوم شدند

 

در شبانه‌روز گذشته خبر کشته و مصدوم شدن ۱۴ کارگر بر اثر ریزش تونل‌ در دو استان به سطح رسانه‌ها رسیده است که از آن میان فاجعه کشته شدن دو کارگر سهم استان خراسان رضوی بود و یکی سهم ایلام.

 

در مهم‌ترین حادثه که بعد ازظهر دیروز (شنبه ۱۶ اسفند ماه) در مشهد اتفاق افتاد، بر اثر حادثه ریزش بخشی از سقف خط دو متروی این شهر دست کم دو کارگر جان خود را از دست دادند و ۱۱ کارگر دیگر به شدت مصدوم شدند. 

 

 در حادثه مشابه دیگری که روز گذشته در شهرستان آبدانان ایلام رخ داد، سقوط سنگ از سقف تونل در حال احداث «کبیر کوه» حادثه ساز شد و جان کارگری را گرفت.

 

منبع:http://www.ilna.ir258563

 

 

اعتراض صنفی کارگران معدن «زمستان یورت» برای چهارمین روز متوالی

 

کارگران بخش شمال غرب معدن زغال سنگ «زمستان یورت» صبح امروز با تجمع در محوطه معدن برای چهارمین بار طی پنج روز گذشته، خواستار پرداخت مطالبات معوقه‌شان شدند.

 

منبع:http://www.ilna.ir258536

 

 

کارگران کشتی‌های «نگین سبز خاورمیانه» دوماه حقوق نگرفته‌اند

 

۱۵۰ کارگر شرکت پیمانکاری «نگین سبز خاورمیانه» در بندر عباس که تحت نظارت سازمان بنادر وکشتیرانی استان هرمزگان فعالیت دارند حدود دو ماه است که حقوقی دریافت نکرده‌اند.

 

این کارگران که در عرشه کشتی‌های لایروبی (هاپرساکشن) سواحل و بنادر شهر بندر عباس کار می‌کنند علاوه بر دریافت نکرده حقوق طی دو ماه گذشته، حق بیمه‌شان نیز به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نشده است.

 

کارگران با بیان اینکه سازمان بنادر وکشتیرانی بندر عباس نظارتی بر کار شرکتهای پیمانکاری همانند نگین سبز ندارد.

 

منبع:http://www.ilna.ir258636

 

کارگران نفتی کلمبیا در اعتراض به تعدیل گسترده نیرو اعتصاب می‌کنند

 

رئیس اتحادیه کارگران نفتی کلمبیا (یواس‌او) اعلام کرد که اعضای این اتحادیه در اعتراض به تعدیل نیروی گسترده در صنعت نفت این کشور اعتصاب می‌کنند.

 

وی دقایقی پس از نشست با اعضای اتحادیه یواس‌او برای رأی‌گیری درباره این اعتصاب، گفت که زمان این اعتصاب ممکن است روز ٢۶ ماه مارس (ششم فروردین ماه) باشد.

 

کاستانو افزود که همچنین اتحادیه یواس‌او تمایل دارد تا درباره نگرانیهای اعضای آن با دولت کلمبیا گفتگو کند.

 

شرکت دولتی نفت اکوپترول بیش از نیمی از نفت کلمبیا را تولید می‌کند، این در حالی است که شرکت پاسیفیک روبیالز کانادا بزرگ‌ترین شرکت خصوصی این کشور است. حدود دو هزار و ۴٠٠ نفر از اعضای این اتحادیه در شرکت اکوپترول مشغول به کارند و بقیه آن‌ها پیمانکاران شرکت پاسیفیک هستند.

 

بر اساس این گزارش، «نفت» بزرگ‌ترین بخش صادرات کلمبیا و منبع ارز خارجی این کشور به شمار می‌رود. کلمبیا چهارمین تولیدکننده بزرگ نفت در آمریکای لاتین است.

 

منبع:http://www.ilna.ir

 

برق گرفتگی جان دو نفر را در اهواز گرفت

 

مدیرروابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز گفت: دو مامور پیمانکاری برق صبح یکشنبه در اهواز بر اثر برق گرفتگی جان خود را از دست دادند.

این حادثه در ساعت 9 و 24 دقیقه در منطقه زیتون کارمندی اهواز اتفاق افتاد.

فوت شدگان که از ماموران پیمانکاری برق بودند هنگام کار، براثر برخورد با کابل های فشار قوی دچار برق گرفتگی شدند و جان خود را از دست دادند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/386251

 

پایان عمر سیم‌کارت‌ها در آینده نزدیک

 

بسیاری از کارشناسان صنعت تلفن‌همراه معتقدند که با توجه به پیشرفت سریع تکنولوژی سیم‌کارت‌های تلفن‌همراه باید بسیار سریع‌تر از دور خارج می‌شدند.

دکتر مارکوس یان، متخصص تکنولوژی‌های نوین ارتباطی دانشگاه کبمریج اظهار کرد: نخستین سیم‌کارت‌ها در سال 1990 پدیدار شدند که پس از حدود 25 سال همچنان باید برای استفاده از تلفن‌همراه به طور مستقیم سیم‌کارت را درون تلفن‌همراه قرار داد.

بر اساس اطلاعات مجله های تک وی در ادامه ضمن انتقاد از پیشرفت ضعیف صنعت شبکه‌های تلفن‌همراه در طول سالیان گذشته افزود: تکنولوژی مورد نیاز جهت کنار گذاشتن سیم‌کارت هم اکنون نیز موجود است، چرا که تنها می‌توان با قرار دادن مستقیم مدار سیم‌کارت در تلفن‌همراه نیاز فیزیکی به آن را رفع کرد و کاربر را قادر ساخت تا تنها با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور به همراه چند فاکتور امنیتی دیگر به راحتی از شبکه تلفن‌همراه استفاده کند.

کارشناسان صنعت تلفن‌همراه معتقدند که هنگام پدیدار شدن تلفن‌همراه و سیم‌کارت در دهه 90 میلادی تلفن‌های همراه اغلب بسیار حجیم بودند، اما اکنون تلفن‌های هوشمند نیازی به سیم‌کارت ندارند و تنها کاربر می‌تواند مثل اتصال اینترنت بی‌سیم با وارد کردن شناسه کاربری و رمز عبور به راحتی از شبکه تلفن‌همراه استفاده کند.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/482106

 

آخرین اخبار از اموال بابک زنجانی

 

نماینده مردم بروجن در مجلس با بیان اینکه تاکنون 2 هزار میلیارد از دارایی‌های بابک زنجانی به وزارت نفت تحویل داده شده است، گفت: ‌حدود 80 درصد از اموال وی در بانک‌های کشورهای خارجی چون ترکیه، مالزی، فرانسه و دیگر کشورهاست.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/482022

 

تهران ظرفیت تردد 700 هزار خودرو را دارد

 

 دبیر علمی همایش علمی - دانشجویی هوای پاک و معاون پژوهشی پژوهکشده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی گفت: تهران ظرفیت تردد 700 هزار خودرو را دارد در حالی که اکنون بیش از 3 میلیون خودرو در پایبتخت رفت و آمد می کند.

تردد بیش از ظرفیت خودرو در شهر تهران آن را به منبع آلایندگی تبدیل کرده است که بر این اساس میزان 70 درصد آلایندگی را به خود اختصاص داده است.

انسان بدون غذا 5 هفته و بدون آب شاید 5 روز دوام می آورد اما بدون هوا 5 دقیقه هم زنده نمی ماند بنابراین داشتن هوای پاک یک حق طبیعی است.

همچنین با استفاده بیش از حد از سوخت های فسیلی و وارد کردن آلودگی به هوا، امروز با چنین وضعیت هوایی در کلان شهرها مواجه هستیم.

شاید یکی از دلایلی که امروز با چنین وضعیت هوایی مواجه هستیم، عدم توجه به توان و ظرفیت طبیعی محیط زیست است.

مدیریت آلودگی هوا، آموزش ، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی، اثرات آلودگی هوا، تجارب جهانی، اقتصاد آلودگی هوا، حقوق محیط زیست و انرژی های نو و آلودگی هوا محورهای این همایش است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/386423

کوه‌خواران چه کسانی هستند؟

 

محمدعلی پورمختار، رییس کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس در روزنامه حمایت نوشت: زمین خواری پدیده شوم و رو به گسترشی است که در 10سال اخیر رشد قابل ملاحظه ای داشته است. این معضل در سالهای اخیر از چنان رشدی برخوردار بوده که هم اکنون در صدر جرائم بزرگ و مفسده آفرین اقتصادی قرار دارد. در این میان ردپای برخی صاحبان زر و زور و یقه سفیدهای سیاسی و اقتصادی و پیوندهای غیرقانونی زمین خواران با عوامل قدرت در دستگاههای مختلف، ضرورت مبارزه با این بخش از مفاسد اقتصادی را مضاعف کرده است.

شواهد موجود، حاکی از نفوذ گسترده زمین خواران در سازمان ها و نهادهای دولتی مثل شهرداری ها، ادارات کل منابع طبیعی، سازمان های ثبت اسناد و... است، چرا که دستیابی به اطلاعات مکانی و حقوقی زمین ها و املاک مرغوب و تنظیم اسناد برای زمین خواری های صورت گرفته، بدون همکاری مدیران و کارمندان این سازمان ها و نهادها برای جعل و سندسازی، دشوار بوده و لازم است در این خصوص، مسئولان امنیتی، راهکاری را برای تصفیه و پاکسازی این شرکای جرم مفسدان اقتصادی در این سازمان ها و نهادها طراحی و عملیاتی کنند. صدور اسناد جعلی هویتی و ملکی و استفاده از رانت های اطلاعاتی در دستگاه های اجرایی را باید از مهم ترین شیوه های زمین خواری نام برد.

در بسیاری از پرونده های موجود زمین خواری، کارمندان و مدیران برخی سازمان ها و ادارات دولتی در کنار چپاولگران و غارت گران بیت المال، مرتکب جرایمی چون رشوه خواری، جعل و سندسازی شده اند.از سوی دیگر به اعتراف بسیاری از مقامات مسئول، اطلاع دقیقی از میزان زمین ها و زمین خواری ها در کشور وجود ندارد و یا شاید اطلاعاتی وجود دارد اما هیچ راهکار مشخصی برای پیشگیری از آن تدوین نشده است. مفاسد اقتصادی در تمامی کشورها وجود دارد ولی برخی از کشورها با استفاده از فن آوری ها و راهکارهای نوین، زمینه را برای سوءاستفاده فرصت طلبان تنگ می کنند.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/482323

 

تجمع کارگران معدن سنگرود در برابر ساختمان وزارت کار

 

جمعی از کارگران معدن سنگرود (البرز غربی) در اعتراض به تعویق ۲ ماه حقوق و حق عیدی پایان سال و همچنین درج نشدن حدود 19 ماه از سوابق بیمه‌ای شان تحت عنوان مشاغل سخت و زیان آور امروز (۱۸ اسفند) با سفر به تهران در مقابل ساختمان وزارت کار تجمع کردند.

منبع:http://www.ilna.ir259095

 

مقابل ساختمان وزارت کار انجام شد

 

جمعی از کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه صبح امروز با تجمع در مقابل ساختمان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حمایت خود را از اعضای گروه کارگری مذاکرات مزدی برای افزایش واقعی حداقل مزد سال ۹۴ اعلام کردند.

به گزارش ایلنا در این اجتماع صنفی که از حدود ساعت ۱۱ صبح امروز برپا شده است دست‌کم حدود ۶۰ نفر از کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه حضور دارند.

یکی از شرکت کنندگان این اقدام صنفی درباره علت این تجمع گفت: صرف نظر از جابجایی دولت‌ها در سالهای گذشته، شیوه محاسبه و افزایش حداقل دستمزد ثابت بوده است و کارگران هر سال تا آخرین روزهای اسفند منتظر می‌مانند اما در ‌‌نهایت به غیر از مبلغی بسیار جزی و غیر واقعی بر دستمزد کارگران افزوده نمی‌شود.

منبع:http://www.ilna.ir258997

 

دور جدید اعتراض کارگران فاز‌های ۱۵ و ۱۶ عسلویه

 

دور جدید اعتراض کارگران پیمانکاری فازهای ۱۵ و ۱۶ منطقه ویژه عسلویه در واکنش به پرداخت نشدن دو تا پنج ماه مطالبات مزدی‌ که دیروز آغاز شده بود، امروز نیز ادامه یافت.

فعالان صنفی جامعه کارگری در منطقه ویژه عسلویه به ایلنا گفته‌اند: به دنبال اقدام اعتراضی که در تاریخ ششم اسفند ماه سال جاری از سوی گروهی از کارگران پیمانکاری شاغل در فازهای ۱۵ و ۱۶ منطقه عسلویه صورت گرفت، گروهی از این کارگران صبح روز گذشته با اجتماع در پشت درب ورودی سایت تاسیسات پتروشیمی از حضور در محل کار خودداری کردند.

 

منبع:http://www.ilna.ir258954

 

آیا نظریه «بیگ‌بنگ» به چالش گرفته شده است؟

 

۱۳۹۳/۱۲/۱۵

به گزارش «لایو ساینس» و «تِک تایمز» شماری از پژوهشگران با بررسی دو نظریهٔ عمدهٔ فیزیک، یعنی «مکانیک کوانتوم» در حیطهٔ ذرات بنیادی و «نسبیت عام» در عالم فضا و زمان و کائنات،‌ نتیجه‌گیری کرده‌اند که این دو نظریه نمی‌توانند در قالب یک نظریهٔ واحد با هم سازگار گردند.

سوریا داس، فیزیکدان نظری در دانشگاه لِث‌بریج کانادا، رابرت برندنبرگر، کیهان‌شناس نظری در دانشگاه مک‌گیل مونترال، و احمد فرج علی از دانشگاه «بنها» مصر از پژوهشگرانی هستند که با ارائهٔ معادله‌ٔ تازه‌ای، تئوری بیگ‌بنگ را مورد پرسش قرار داده‌اند.

طبق نظریه آنها، جهان در آغاز نقطه‌ای یا ذره‌ای فوق‌العاده فشرده و گران نبوده و اصولا سرآغازی نداشته است. این نظریه همچنین بر آن است که قوانین فرضیهٔ نسبیت عام  در حالت ذرهٔ واحد مافوق گران و فشرده آغازین نظریه بیگ‌بنگ مفهوم و کارکردی ندارند.    

رادیوفردا در گفت‌وگو با امیر حاجیان، کیهان‌شناس و پژوهشگر ارشد انستیتوی اخترفیزیک کانادا در دانشگاه تورنتو می‌پرسد آیا نظریهٔ بیگ‌بنگ زیر سوال رفته است؟

گفتگوی بکتاش خمسه‌پور با امیر حاجیان

امیر حاجیان: نه، نظریهٔ مهبانگ زیر سوال نرفته، این کاری که انجام داده‌اند یک کار تئوری بوده، یک کار کاملا نظری بوده که سوالی که اینها سعی کرده‌اند پاسخ بدهند این است که در ابتدای جهان وقتی که ما از مهبانگ صحبت میکنیم، مهبانگ یک تکینگی توی نظریهٔ ما هست و این را به عنوان یک نظریه‌پرداز، به عنوان یک دانشمند، این چیز دلنشینی برای ما نیست که نظریه‌مان تکینگی داشته باشد چون تکینگی یعنی ما واقعا نمی‌دانیم که دقیقا آنجا دارد چه اتفاقی می‌افتد و اینها سعی کرده‌اند که یک نظریه‌ای بدهند که این تکینگی را توی خود نداشته باشد.

مقصودتان را می‌توانید از تکینگی یک بار دیگر توضیح بدهید؟

تکینگی یعنی جایی که نظریه‌هایی که ما داریم فرو می‌ریزه و اگر اینجوری به نظریهٔ مهبانگ نگاه بکنیم که جهان الان یک اندازه‌ای دارد، یک چگالی دارد، اگر که ما زمان را برعکس بکنیم برویم به طرف ابتدای خلقت، همه چیز دارد جمع می‌شود برمی‌گردد چون جهان الان دارد منبسط می‌شود بنا بر این من اگر که زمان را برعکس بکنم دنیا شروع ‌می‌کند به جمع شدن و منقبض شدن و اگر که شما چگالی جهان را نگاه بکنید می‌بینید که هر چه به زمان ابتدای عالم نزدیک می‌شویم، چگالی جهان بیشتر می‌شود تا یک جایی که ما دیگر نظریه‌ای برای قبل از آن نداریم چون به انرژی‌هایی می‌رسیم که تا حالا نتوانسته‌ایم برایش نظریهٔ قابل قبولی ارائه بدهیم که آنجا جایی است که فکر می‌کنیم گرانش، نظریهٔ گرانش با نظریهٔ کوانتوم باید یکی بشود.

دقیقا همین نکته آقای حاجیان، نکته اصلی که الان دانشمندان، فیزیکدانان و ستاره‌شناسان، نظریه‌پردازان همواره دهه‌هاست دارند تلاش می‌کنند آن نظریهٔ وحدت نظریه‌های «نسبیت عام» و «ذرات بنیادی، فیزیک کوانتوم»،‌ آیا نزدیک شد‌ه‌اند دانشمندان به اتحاد این دو یا اینکه این دو بگونه‌ای سازگار نیستند با هم؟

تلاش‌های خیلی زیادی صورت گرفته، همانجوری که می‌دانید بقیهٔ نیروهایی که توی طبیعت هستند، نیروهای طبیعی، اینها با هم متحد شده‌اند، نظریه‌های یکتا داریم برای اینکه بقیهٔ نیروها را بتوانیم همه را به صورت شکل‌های مختلف یک مفهوم نشان بدهیم ولی گرانش و کوانتوم هنوز موفق نشده‌ایم که اینها را با هم یکی بکنیم، کارهای زیادی انجام شده ولی مسئلهٔ سختی است، هنوز به نتیجه‌ای که دلخواه باشد و علمی باشد و قابل اعتماد باشد ما نرسیده‌ایم.

امیر حاجیان: نظریه «بیگ‌بنگ» متکی به مشاهده هم هست

آقای حاجیان اگر بخواهیم به زبان ساده دستاوردهایی را که امروز جهان دانش، دانشمندان به آن رسیده‌اند، این را اگر بخواهید جمع‌بندی کنید به زبان ساده، چگونه این را بازگو می‌کنید؟

الان تصویری که ما از جهان داریم که مجموعهٔ همه کارهایی است که توی این چند ده هزار سالی که بشر شروع به کار علمی کرده بدست آمده این است که ما تا الان تصویرمان از جهان، یک ابتدای خیلی داغ است که جهان از یک حالت داغ و خیلی چگالی شروع می‌کند و شروع می‌کند به منبسط شدن، اُفت و خیزهای کوچکی توی جهان وجود دارد به خاطر اتفاقات کوانتومی که بعد از یک دوره‌ای به اسم تورم توی دنیا پیش می‌آید و آن اُفت و خیزهای کوچکی که توی چگالی جهان هست، اینها شروع می‌کنند به رشد کردن و تشکیل ساختار می‌دهند که ساختارهای بزرگ کیهانی را که امروز می‌بینیم تشکیل می‌دهند. تصویر بزرگی که ما از کیهانشناسی داریم بر اساس نظریهٔ نسبیت عام اینشتین بنا شده و آغازش با مهبانگ است و آن چیزی که ما می‌دانیم الان عالم از آن تشکیل شده، بیشترش یک چیزی است به اسم انرژی تاریک، بعد از آن یک چیزی به اسم مادهٔ تاریک و ماده‌ای که ما می‌شناسیم و همه‌مان دیده‌ایم و توی آزمایشگاه با آن کار کرده‌ایم، این کمتر از چهار درصد جهان را تشکیل می‌دهد، یعنی بیشتر جهان را ما در واقع نمی‌دانیم دقیقا از چه تشکیل شده ولی می‌دانیم دقیقا چه مقداری از جهان را تشکیل داده است.

منبع: دانش و فن فارسی RF

 

کشف سیاهچاله‌ای بسیار بزرگ با جرمی ۱۲ میلیارد برابر خورشید

 

۱۳۹۳/۱۲/۱۳

دانشمندان می‌گویند سیاهچاله‌ای آن قدر بزرگ کشف کرده‌اند که نظریه چگونگی رشد آن‌ها را به چالش می‌گیرد.

به نوشته نشریه علمی «نیچر»، تیم ستاره‌شناسان که از این کشف شگفت‌زده شده‌اند، گزارش داده‌اند که این سیاهچاله با جرمی ۱۲ میلیارد برابر خورشید، حدود ۹۰۰ میلیون سال پس از «بیگ‌بنگ» یا «انفجار بزرگ» شکل گرفته است.

بر اساس نظریه بیگ بنگ، انفجاری بزرگ در ۱۳ میلیارد و هفتصد میلیون سال پیش، جهان را پدید آورد.

فویان بیان، از پژوهشگران این مطالعه از دانشگاه ملی استرالیا در این زمینه اظهار داشت: «درک شکل‌گیری چنین سیاهچاله بزرگی به این سرعت با نظریه‌های کنونی دشوار است».

این استاد ستاره‌شناسی و اخترفیزیک به خبرگزاری رویترز گفته است: «بر پایه پژوهش‌ پیشین، این بزرگ‌ترین سیاهچاله‌ای است که از آن دوره کشف شده».

وی افزود: «تئوری کنونی برای سرعت رشد یک سیاهچاله حدی قائل است اما این سیاهچاله برای این تئوری بس عظیم است».

پیدایش اَبرسیاهچاله‌ها همچنان موضوعی باز برای تحقیق است. با وجود این، بسیاری از دانشمندان مدت‌های مدیدی بر این باور بودند که سرعت رشد سیاهچاله‌ها محدود است.

بر اساس نظریه‌های علمی، سیاهچاله‌ها با جذب اجرام رشد می‌کنند گرچه همزمان با جذب اجرام گرم می‌شوند و فشار پرتوگونه ایجاد می‌کنند که جرم را به اطراف پرتاب می‌کند.

فویان بیان گفته است: «اصولا شما دو نیروی متعادل با هم دارید که حدی برای رشد تعیین می‌کند، که بسیار کمتر از آنچه است که ما یافته‌ایم».

گفته می‌شود سیاهچاله‌ها پدیده‌ای فوق‌العاده فشرده و متراکم در فضا و زمان است با جاذبه‌ای آن قدر قوی که حتی نور نمی‌تواند از آن فرار کند و از این رو چیزی نمی‌تواند از نیروی گرانش آن بگریزد.

سیاهچاله‌ها با بلیعیدن ستارگان و مواد دیگر پیرامون خود رشد می‌کنند و انرژی‌ای ساطع می‌نمایند که می‌توان از زمین آن را مشاهده کرد.

منبع: دانش و فن فارسی RF

 

جانوران با گذر‌ نسل‌ها «درشت‌تر» می‌شوند

 

۱۳۹۳/۱۲/۰۷

پژوهشگران می‌گویند جانوران در روند فرگشت (تکامل) خود «درشت‌تر» می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یافته‌های پژوهش فوق روز جمعه، یکم اسفند ماه، در نشریه «ساینس» منتشر شد. بر این اساس، برای نمونه، متوسط ابعاد بدن جانوران آبزی در طول ۵۴۲ میلیون سال ۱۵۰ برابر بزرگتر شده است.

«نوئل هِیم»، پژوهشگر آزمایشگاه علوم محیط، انرژی و زمین دانشگاه استنفورد در همین باره گفت: «این تفاوت ابعاد بین شبیه تفاوت بین یک توتیای دریایی به طول پنج سانتی‌متر و یک توتیای دریایی به طول ۳۰ سانتی‌متر است، شاید خیلی زیاد نباشد اما یک جهش بزرگ را نشان می‌دهد».

دانشمندان رشد ابعاد بدن جانوران را نخستین بار در سنگواره‌هایی مربوط به ۵۵۰ میلیون سال پیش مشاهده کردند. با این همه، به گفته «جاناتان پِین»، دیرینه‌شناس زیستی، و سرپرست گروه پژوهشگران، دانشمندان پیش از این نیز کمابیش از تفاوت ابعاد جانوران امروزی با نسل‌های اولیه آنها آگاه بودند: «مدتی است که می‌دانیم بزرگترین ارگانیسم‌های امروزین از نمونه‌های اولیه‌ای - که به هنگام ظهور حیات روی زمین وجود داشتند - بزرگتر هستند.»

این نوع تغییر در مورد گونه‌های مختلف جانوری صادق نیست و بیشتر میان گونه‌های بزرگتر و متنوع‌تر در مراحل اولیه فرگشت مشاهده شده است. پِین توضیح داد که «به دلایلی که به طور کامل از آنها آگاهی نداریم، گونه‌های بزرگتر جانوری به مرور زمان و به نسبت نسل‌های اولیه تنوع بیشتری پیدا کرده‌اند.»

پژوهش اخیر همچنین تأییدی است بر «قانون کوپ» که به افتخار «ادروارد کوپ»، دیرینه‌شناس قرن نوزدهم، به این نام معروف شد. بر اساس «قانون کوپ» گونه‌های جانوری به مرور زمان ابعاد بزرگتری و درشت‌تر می‌شوند. کوپ متوجه شده بود که پستانداران، از جمله اسب‌ها، در طول چند نسل بزرگ‌تر می‌شوند.

دانشمندان پیشتر تلاش کرده بودند که نظریه کوپ را در سایر جانداران اثبات کنند، اما یافته‌های به دست آمده بعد از هر آزمایش متناقض و غیرقابل استناد بود. برای نمونه، مرجان‌ها و دایناسورها - طبق نظریه کوپ - در طول نسل‌ها بزرگتر می‌شدند، اما پرندگان و حشرات از این قانون پیروی نمی‌کردند.

در نتیجه، بعضی از دانشمندان وجود این اصل فرگشتی را میان حیوانات خشکی‌زی زیر سئوال بردند. با یک چنین پیش‌زمینه‌ای بود که گروه «جاناتان پِین» تصمیم گرفت جامع‌ترین آزمایش نظریه کوپ را به مرحله اجرا درآورد. گروه پژوهشی در این آزمایش بانک‌داده‌هایی مشتمل بر اطلاعات بیش از ۱۷۰۰۰ گروه جانوری، از آبزیان، شامل بندپایان و نرم‌تنان، را در یک بازه زمانی ۵۴۲‌ میلیون ساله مورد بررسی قرار دادند. در نهایت یافته‌های این پژوهش نظریه کوپ را تأیید کرد.

به گفته «نوئل هِیم» داده‌های مربوط به حدود ۷۵ درصد آبزیان و ۶۰ درصد انواع جانورانی که از بدو پیدایش حیات وجود داشته‌اند در این آزمایش گنجانده شده بود.

منبع: دانش و فن فارسی RF

 

دم مارمولک در نان، نانوایی را تعطیل کرد

 

یک نانوایی در بجنورد، به دلیل پیدا شدن دم مامولک در نان تولیدی، با حکم تعزیرات حکومتی تعطیل شد.

پس از طرح شکایت مردمی، پرونده ای در این خصوص تشکیل و مورد از سوی اداره کل تعزیرات حکومتی با همکاری مرکز بهداشت و رییس اتحادیه نانوایان بجنورد مورد بررسی قرار گرفت که با توجه به ارائه مدارک مثبته، رای به تعطیلی نانوایی داده شد.

در شهر 207 هزار نفری بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی، حدود 160 واحد نانوایی در زمینه پخت انواع نان بربری، سنگگ، لواش، تافتون و عراقی فعالیت دارند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/386648

 

پدیده «پشت‌بام‌نشینی» در تهران

 

مجید روستا دکترای برنامه‌ریزی شهری و عضو هیات‌مدیره شرکت «مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران:

‌چه تعداد فقیر شهری در کشور ما وجود دارد؟ علت ایجاد فقر شهری چیست؟

 سال١٣٤٥ موضوع فقر شهری به‌عنوان پدیده خودانگیخته شهری در کشور در اثر تحولات اصلاحات ارضی و روند صنعتی‌شدن مطرح شد. از سال٥٥ تا ٨٥، طی سی‌سال، این پدیده گسترش یافت. بخشی از افزایش جمعیت شهری به رشد طبیعی شهرها بر‌می‌گردد و بخشی به کاهش جمعیت روستایی، علاوه‌بر‌این موضوع بحث تقسیمات کشوری و تبدیل‌شدن مراکز بخش‌ها به شهر هم موثر بوده که البته تاثیرش چندان زیاد نیست. اگر این روند ادامه یابد، کمتر از یک‌دهه دیگر جمعیت محلات فقیرنشین شهرهای کشورمان معادل جمعیت روستانشین‌ می‌شود. وقتی از فقر شهری صحبت می‌کنیم اساسا از زندگی آن بخش از اقشار جامعه حرف می‌زنیم که بخشی‌شان در محلات فقیرنشین شهری و سکونت‌گاه‌های غیررسمی و در حاشیه‌‌شهرها زندگی می‌کنند و بخشی در بافت‌های فرسوده، حتی بافت‌های تاریخی و بخشی در روستاهای حریم شهرها. اساسا در ایران سهم فزاینده جمعیت شهری و مهاجرت فقرای روستایی به شهرها، منجر‌به شهری‌شدن فقر در کشور می‌شود و این مهاجرت به امید رفاه و درآمد بیشتر، نقشی اساسی در تبلور این پدیده دارد و اینها قشر فقیر هستند که از آن مناطق کنده می‌شوند و فقر روستایی و فقر شهرهای کوچک در شهرهای بزرگ جریان پیدا می‌کند. دومین‌موضوع پهنای شکاف اجتماعی است. برآوردی که در ایران می‌شود، براساس مطالعاتی که در ٩٠شهر ایران انجام دادیم، آمار به پنج‌میلیون‌و٣٠٠هزارنفر می‌رسد و برآوردمان این است که نزدیک ٩میلیون‌نفر در سکونت‌گاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند و اگر بافت‌های فرسوده را اضافه کنیم ١٧میلیون فقیر شهری در کشور داریم. ٢٠ تا ٢٥درصد ساکنان کلانشهر‌ها، فقرای شهری‌اند.

‌اتفاقاتی که در خاک‌سفید افتاد چقدر توجیه علمی داشت؟

اتفاق خاک سفید اصلا توجیه علمی نداشت، چرا که از منظر علمی همواره بحث پذیرش این افراد مطرح است که کاملا با نگاه سلبی رخ داد و نه‌تنها مشکل را حل نکرد بلکه منجر شد این افراد در کل مجموعه شهری تهران مثل کرج، پاکدشت و شهرهای اقماری تهران پخش شوند. وقتی نتوانید ناهنجاری را در یک نقطه حل کنید و در نقاط مختلف پخش شود مسلما مدیریتش دشوارتر می‌شود. چنین برخوردهای بولدوزری در هیچ‌جای ادبیات علمی دنیا جایگاهی ندارد.

‌راه‌حل درست چیست؟

ما باید از فرصت‌ها استفاده و باورهای غلط را اصلاح کنیم؛ باورهایی همچون اینکه اینها مهاجر روستایی هستند، در‌حالی‌که مطالعات نشان داده اینها دیگر مهاجر روستایی نیستند؛ به چند دلیل: یک شهرهای بزرگ ما شهرهای گرانی هستند و فقیر نمی‌تواند همچون گذشته ریسک کند و وارد شهرهای بزرگ شود. نکته دوم اینکه بخش عمده سکونت‌گاه‌های غیررسمی نسل دوم، سوم و چهارم مهاجران قبل هستند که اصلا متولد شهرهای بزرگ‌اند و دور فقر و تسلسل آنها ادامه یافته و به نسل‌های بعد رسیده است. نکته بعد اینکه مطمئنا در شهر بخش عمده‌ای از افرادی که در سکونت‌گاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند متولد متن شهر هستند و به‌عنوان سرریزهای اجتماعی و اقتصادی شهرها رانش و گرایش یافته‌اند.

‌گرانی مسکن در سال‌های اخیر در این مساله چقدر تاثیر داشته؟

تا حد زیادی، گرانی مسکن و دسترسی نداشتن افراد به مسکن به این مساله دامن زده است. در شهرهای بزرگ و کلانشهرها مساله مسکن بیشترین وزن را در سبد اقتصادی خانوار به خود اختصاص می‌دهد و مطمئنا اقشار کم‌درآمد همیشه سعی می‌کنند در اولین گام وزن این سبد را کاهش دهند، بنابراین مساله فقر شهری صرفا ناشی از مهاجرت روستایی نیست و نکته دیگر اینکه تصور می‌شود فقرای شهری بزهکار و نابهنجار هستند، در‌صورتی‌که اینها بسیار شریف هستند، به شهر کمک می‌کنند، خدمات اقتصادی ارزان‌قیمتی به شهر می‌دهند و در شغل‌های پایین‌شهری کار می‌کنند. اینها تولیدات شهری را مصرف می‌کنند و بدون استفاده از هیچ‌گونه امکاناتی مثل وام دولتی، برای خود مسکن فراهم کرده‌اند. اینها در بازیافت در شهر بسیار موثراند و اغلب بازیافت شهر توسط این گروه‌ها انجام می‌شود و کمک بزرگی به بهداشت شهر می‌کنند. تصور می‌کنند باید به این افراد خدمات داده نشود تا رشد نکنند، اما تصور ما این است که باید به اینها خدمات داده شود تا با مشارکت خودشان توسعه پیدا کنند.

‌پدیده پشت‌بام‌نشینی یعنی یک‌طبقه غیرمجاز در پشت‌بام‌ها ساخته می‌شود؟

بله، به‌صورت یک‌شبه و غیرقانونی یک‌طبقه اضافه می‌شود و خیلی‌جالب است. بسیاری از این ساکنان مالک نیستند، ١٠میلیون یا ١٥میلیون، ٣٠میلیون‌تومان به مالک می‌دهند و می‌سازند و چندسالی ساکن می‌شوند و یعنی مردم در سکونت‌گاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده و فقیرنشین، حتی پشت‌بام‌های خانه‌هایشان را هم اجاره می‌دهند.

‌آمار فقرای شهری تهران چه تعداد است؟

در مجموعه شهری تهران در سکونت‌گاه‌های غیررسمی حدود دومیلیون‌و٧٠٠هزارنفر اسکان غیررسمی دارند.

‌یعنی این آمار منهای ساکنان بافت‌های فرسوده است؟

بله.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/482480

 

بازداشت یک رییس دانشگاه‌ به اتهام اختلاس

 

با توجه به گزارش‌های ارسالی و تحقیقات انجام شده از سازمان بازرسی کل استان کرمان نامبرده به همراه دو نفر از همدستانش به اتهام برداشت غیرقانونی چند میلیارد ریال از حساب‌های دانشگاه و واریز به حساب شخصی توسط دادسرای عمومی و انقلاب کرمان دستگیر و با قرار بازداشت موقت به زندان معرفی شده است و تحقیق از آنها ادامه دارد.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/482698

 

پدرِ مدیر، معلم و پسرش را با هم کتک زد

 

علی قربانی، رئیس روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان لرستان در گفت و گو با خبرگزاری آنا با تایید ضرب و شتم مجید قراوند، دبیر ریاضی، توسط یکی از اولیای دانش آموزان در یکی از دبیرستان‌های کوهدشت لرستان اظهار کرد: دانش‌آموز مذکور در درس ضعیف بوده است و معلم درخواست کرده بود پدر وی به مدرسه مراجعه کند تا در جریان وضعیت فرزندش قرار گیرد.وی افزود: پدر وقتی به مدرسه آمده ابتدا فرزندش و سپس معلم مذکور را مورد ضرب و شتم قرار داده است اما خبر به کما رفتن معلم صحت ندارد.قربانی تصریح کرد: پدر این دانش آموز که مدیر یکی از بخش‌های دولتی بوده است هم اکنون از کار برکنار شده و در بازداشت به سر می‌برد.منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/482704

تجمع کارگران معدن سنگرود در برابر ساختمان وزارت کار

جمعی از کارگران معدن سنگرود (البرز غربی) در اعتراض به تعویق ۲ ماه حقوق و حق عیدی پایان سال و همچنین درج نشدن حدود 19 ماه از سوابق بیمه‌ای شان تحت عنوان مشاغل سخت و زیان آور امروز (۱۸ اسفند) با سفر به تهران در مقابل ساختمان وزارت کار تجمع کردند.

منبع:http://www.ilna.ir259095

 

تجمع کارگران «کاغذسازی کارون» در اعتراض به چهار سال بلاتکلیفی

 

شماری از کارگران کارخانه «کاغذسازی کارون» صبح امروز (۱۹ اسفند ماه) در اعتراض به بی‌توجه‌ای مسئولان به مشکلات صنفیشان، در مقابل فرمانداری شوشتر دست به تجمع زدند.

کارگران حاضر در این تجمع اعتراضی که حدود ۳۰ نفر برآورد می‌شوند به ایلنا گفته‌اند قرار بود بعد از آنکه کارخانه کاغذ سازی کارون شوش‌تر به بخش خصوصی واگذار شود این واحد تولیدی سریعا با جذب کارگران سابق خود فعالیت تولیدی را از سر بگیرد که با وجود فشار معیشتی که متوجه کارگران شده است این اتفاق هنوز محقق نشده است.

منبع:http://www.ilna.ir259216

 

مرگ دردناک کارگر معدن «مهیار» پس از ۹ ساعت گرفتاری زیر سنگ عظیم

 

بر اثر سقوط ناگهانی یک سنگ بزرگ بر روی کابین یک دریل سنگ شکن در معدن شن «مهیار» واقع در شهرستان شهرضا استان اصفهان یک کارگر کشته شد.

حوالی ساعت ۱۵ روز گذشته (۱۸ اسفندماه) یک سنگ بزرگ بر روی کابین یک دریل سنگ شکن سقوط کرد و رانند آن زیر سنگ گرفتار شد و پس از حدود ۹ ساعت جان باخت.

بنا بر این گزارش، تلاش امدادگران برای بیرون کشیدن این کارگر ۳۰ ساله از زیر سنگ بی‌نتیجه ماند و حوالی ساعت 24 این کارگر در مسیر بیمارستان الزهرای اصفهان جان باخت.

بر اساس این گزارش، امداد گران تلاش زیادی برای جابجایی سنگ انجام دادند اما سنگ فرود آمده بسیار سنگین و غیرقابل جابه جایی بود به همین دلیل امداد گران با کمک تیمهای بیهوشی و ارتوپد ی ناچار شدند با قطع یکی از پا‌ها، او را از زیر سنگ آزاد کنند اما تلاش تیم‌های امدادی برای احیای فرد حادثه دیده در مسیر بیمارستان بی‌نتیجه ماند و این جوان جان خود را از دست داد.

گفتنی است؛ اندام تحتانی سمت چپ این کارگر بین دستگاه سنگ شکن و سنگ گیر کرده بود و عوامل امدادی دید کافی از وضعیت وی نداشتند.

منبع:http://www.ilna.ir259389

 

تجمع کارگران ذوب آهن اردبیل مقابل ساختمان استانداری

 

جمعی از کارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل در اعتراض به تعویق ۸ ماه حقوق و نامشخص بودن وضعیت شغلی‌شان صبح امروز مقابل ساختمان استانداری اردبیل تجمع کردند.

به گزارش ایلنا، در پی اجتماع دو روزه کارگران در روزهای ۱۱ و ۱۲ بهمن ماه در مقابل ساختمان استانداری و دفتر نماینده امام جمعه اردبیل، کارگران امیدوار بودند به مشکلات صنفیشان رسیدگی شود که پس از بی‌پاسخ ماندن مطالبات، کارگران ناچار شدند امروز نیز در واکنش به بی‌تفاوتی مسئولان استانداری اعتراضات صنفی خود را از سر بگیرند.

کارگران می‌گویند؛ در حالی به استقبال سال نو می‌رویم که ۸ ماه حقوق مربوط به ماهای اردیبهشت، خرداد، مرداد، شهریور، مهر، آبان، آذر و دی ماه به همراه حق عیدی سال ۹۲ دریافت نکرده‌اند.

منبع:http://www.ilna.ir259340

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.