در اعتراض به شرایط سخت کار


کارگران بخش استخراج معدنجو دست از کار کشیدند
ایلنا:منابع کارگری در طبس از اعتصاب نزدیک به ۲۰۰ نفر از کارگران پیمانی بخش استخراج شرکت معدنجو در اعتراض به شرایط جدیدی که کارفرما به تازگی وضع کرده است خبر می دهند.

به گزارش ایلنا، از صبح دیروز چهارشنبه ۲۶فروردین ماه، نزدیک به 200 نفر از کارگران بخش استخراج معدنجو در طبس، در اعتراض به شرایط سخت به وجود آمده در بخش استخراج و بی‌توجهی کارفرما نسبت به سختی کار، دست از کار کشیده اند.

این کارگران که هنوز موفق به دریافت حقوق اسفند ماه خود نشده‌اند به ایلنا گفته‌اند، هنوز حق عیدی و سنوات سال گذشته را به طور کامل دریافت نکرده‌اند و تسویه حساب کامل با آنها صورت نگرفته است.

به گفتهٔ این کارگران، یکی از دلایل اصلی این اعتراض صنفی، دستور کارفرما از ابتدای امسال دربارهافزایش ساعت کار به ۶ ساعت در روز، افزایش متراژ استخراج زغال از ۵ متر به ۶ متر بوده است، با این وجود قرار نیست میزان دستمزد کارگران افزایش پیدا کند.

یکی از کارگران در این باره گفت: علی رغم زیاد شدن متراژ استخراج حقوق کارگران‌‌ همان حقوق قبلی است و می‌گویند قرار نیست تغییری هم داشته باشد. این کارگر ادامه داد: مدیریت معدن به کارگران گفته است، اگر بخواهند با متراژ قبلی (۵ متر) کار کنند باید مالیات و نصف حق بیمه را خودشان پرداخت کنند و اگر حاضر به پذیرش این شرایط نیستند «ساکشان را بردارند و از معدن بروند».

به گفتهٔ این کارگر، در شرایطی که حق تونل به کارگران تعلق نمی‌گیرد و کمترین میزان حق سختی کار نصیب کارگران می‌شود، افزایش متراژ استخراج بدون بالارفتن دستمزدظلم در حق کارگر است.

کارگران همچنین از بی‌توجهی اداره کار طبس به مشکلات کارگران معدنجو در دو روز گذشته گله کردند. یکی از کارگران در این باره گفت: از روز گذشته که کارگران دست از کار کشیده‌اند، هیچ کدام از مسولین اداره کار طبس به معدن نیامده‌اند تا ببینند کارگران چه خواسته‌ای دارند.

این کارگر همچنین از عدم انعقاد قرارداد جدید با کارگران از ابتدای سال خبر داد و گفت: از ابتدای سال جدید تا کنون تنها یک برگه که اسم مان روی آن نوشته شده بود به ما داده‌اند که امضا کنیم در حالیکه این برگه اصلا برگهٔ قرارداد نبود. بنابراین اگر شرایط برای ادامه کار فراهم نشود و بیکار شویم هیچ حق وحقوقی به کارگران تعلق نمی‌گیرد چون اساسا قراردادی وجود ندارد.

کارگران می گویند، علی رغم سابقه های کاری بالایی که در این معدن دارند بسیاری از حقوق صنفی که باید از آن برخوردار باشند مانند تعطیل کاری و شب کاری به آنها پرداخت نمی شود.

کارفرما: همه چیز آرام است

در همین حال مدیریت این شرکت معدنی در طبس تعداد کارگران اعتصاب کننده را 40 نفر دکر کرد و در پاسخ به اینکه چرا با توجه به اینکه میزان متراژ جهت حفاری افزایش پیدا کرده، دستمزد‌ها را افزایش نداده‌اید گفت: هر میزان که حفاری افزایش پیدا کند، دستمزد هم به‌‌ همان نسبت افزایش پیدا خواهد کرد و اعتراض اخیر کارگران تنها به دلیل افزایش ساعت کار است که آن هم طبق قانون عمل شده است.

حسنی، کارفرمای این کارگران ادامه داد: طبق قانون ساعت کار در معدن ۶ ساعت است. به دلیل بی‌نظمی‌هایی که وجود داشت تصمیم گرفتیم از ابتدای سال روی این قضیه پافشاری کنیم تا نظم کاری رعایت شود و ایمنی کار هم بالا‌تر برود.

مدیریت معدنجو در طبس ادعاهای مطرح شده از سوی کارگران مبنی بر عدم پرداخت حق تعطیل کاری و حق تونل را کذب خواند و گفت: همهٔ این ادعا‌ها نادرست است و طبق اسنادی که وجود دارد حق و حقوق کارگران از قبیل حق تونل و تعطیل کاری و بیمه‌ها به آن‌ها پرداخت شده است.

حسنی در خصوص قراردادهای کارگران هم گفت:هنوز لیست جدید دستمزدها از سوی اداره کار به ما داده نشده و منتظریم تا این لیستها داده شود تا بر اساس آن قراردادها را تنظیم کنیم. بدیهی است که کارگران هم تا هر زمانی که کار کنند دارای حق و حقوقی هستند که به آنها پرداخت می شود.

وی همچنین وعده داد تا روز شنبه کلیه معوقات حقوقی کارگران شامل حقوق اسفند و باقیمانده عیدی و سنوات سال گذشته به آن‌ها پرداخت شود.

لازم به ذکر است، شرکت معدنجو در طبس نزدیک به ۱۲۰۰ کارگر دارد که عمدتا غیربومی هستند و نزدیک به ۴۰۰ نفر از آن‌ها در بخش استخراج این معدن مشغول به کارند.

کارگران معترض

کارگران معترض «فارسیت دورود» با وعده وزارت کار تهران را ترک کردند
ایلنا:بیش از ۱۰۰ نفر از کارگران شرکت فارسیت دورود که طی سه روز گذشته با سفر به تهران اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی در مقابل وزارت کار کرده بودند، با وعدهٔ بررسی درخواست‌هایشان از سوی مسولین وزارت کار و هلدینگ فارس خوزستان، شب گذشته ۲۶ فروردین ماه، به تجمع اعتراضی خود پایان دادند . راهی شهر خود شدند.

کارگران اخراجی فارسیت دورود به ایلنا گفته‌اند، علی رغم امتناع مدیریت هلدینگ فارس خوزستان از پذیرش خواسته‌های کارگران، در جلسه‌ای که مجددا روز گذشته بین معاونین و قائم مقام وزیر کار، مدیریت هلدینگ فارس خوزستان و نمایندگان کارگران برگزار شد از کارگران خواسته شد یک هفته به شرکت فرصت دهند تا با تشکیل جلسهٔ هیئت مدیره درخواست‌های کارگران را مورد بررسی قرار دهد.

بازگشایی مجدد کارخانه و پرداخت حقوق ماهیانه به کارگران و یا قبول پرداخت سنوات به ازای سابقهٔ کار هر کارگر از جمله مطالبات مطرح شده از سوی کارگران فارسیت دورود است.

یکی از کارگران درباره جزییات این جلسه گفت: فعلا منتظریم ببینیم در این فرصت یک هفته‌ای کدامیک از درخواست‌های کارگران توسط مسولین مورد پذیرش قرارمی گیرد. این کارگر ادامه داد: امید کارگران بازگشایی مجدد کارخانه فارسیت دورود است اما اگر این امر محقق نشود باید نسبت به پذیرش درخواست دیگر کارگران مبنی بر پرداخت سنوات به ازای هر سال کار، موافقت شود تا بیش از این به مشکلات کارگران اضافه نشود.

تجمع بیش از ۱۰۰ نفر از کارگران فارسیت دورود از روز دوشنبه ۲۴ فروردین ماه در مقابل وزارت کار آغاز شد و تا روز چهارشنبه ۲۶ فروردین ماه ادامه یافت. کارگران این شرکت صنعتی، دلیل تجمع خود را تعطیلی ناگهانی شرکت در ۱۵ فروردین ماه و ممانعت از ورود حدود ۲۶۰ کارگر به جا مانده از تعدیل‌های پیشین به شرکت عنوان کردند و خواستار بازگشایی مجدد شرکت فارسیت هستند. این در حالیست که کارفرمای این شرکت صنعتی اعلام کرده‌ که به دلیل زیان دهی شرکت، قصد ادامهٔ فعالیت ندارد. در روزهای گذشته جلسات متعددی در وزارت کار با حضور معاونین وزیر و مسولین هلدینگ فارس خوزستان و نمایندگان کارگران برگزار شد، و گفته شد که علی رغم موافقت ضمنی سایر مسولین وزارتخانه با درخواست‌های صنفی کارگران، مدیریت این مجموعه صنعتی حاضر به پذیرش شرایط نیست.

گفته می‌شود، اکثریت کارگران فارسیت، بین ۱۳ تا ۲۰ سال سابقهٔ کار در این واحد صنعتی را دارند و بیکاری بیش از ۲۶۰ کارگر در شرایط فعلی بر مشکلات بیکاری در استان خواهد افزود.

گفتنی است، کارخانه فارسیت دورود که در پی قانون عدم استفاده از آزبست در کشور از سال ۹۰ به صورت تعطیل و نیمه تعطیل در آمده بود، با تامین مواد اولیه و با همکاری شرکت هلدینگ فارس خوزستان، قرار بود خرداد سال ۹۳ آغاز به‌کار کند. اما در ادامه به دلیل کمبود نقدینگی در سه ماههٔ گذشته، اقدام به تعدیل نیرو کرد که در نتیجهٔ آن از دی ماه ۹۳، ۱۳۰ کارگر پیمانی این شرکت که دارای سوابق کاری ۸ تا ۱۰ سال بودند، بیکارشدند. پیش از این اخراج‌ها، تعداد کارگران این شرکت ۳۶۸ نفر بوده است.

با تعطیلی کارخانهٔ فارسیت دورود که یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های صنعت سیمان زیر مجموعه هلدینگ فارس و خوزستان است، در آغاز سال 94 بیش از ۲۶۰ نفر کارگر با سوابق کاری بالا بیکار شده‌اند

دستمزد

 

۹۰۰ کارگر پیمانی قطار شهری اهواز طی ۴ ماه گذشته دستمزد نگرفته‌اند

ایلنا:کارگران پیمانکاری پروژه قطار شهری اهواز که تعطیلات نوروز را بدون دریافت حقوق چهار ماه گذشته‌شان سپری کرده بودند، در بیست و هفتمین روز از فروردین ماه هنوز دستمزدشان را دریافت نکرده‌اند.

به گزارش ایلنا، کارگران قطار شهری اهواز که تحت مسئولیت شرکت پیمانکاری «کیسون» فعالیت می‌کنند درحالی تعطیلات نوروز ۹۴ را سپری کردند که حقوق ماه‌های آذر، دی، بهمن و اسفند سال گذشته را دریافت نکرده‌اند.

این کارگران به ایلنا گفته‌اند، علی رغم وعدهٔ کارفرما مبنی بر پرداخت مطالبات تا پایان اسفند سال گذشته در حال حاضر که بیست و هفت روز از فروردین ماه 94 می‌گذرد، هنوز تکلیف چهار ماه دستمزد معوقه کارگران مشخص نیست.

کارگران شرکت پیمانکاری کیسون با بیان اینکه پرداخت مابقی معوقات حقوقی کارگران برای تامین معاش در شرایط اقتصادی کنونی ضروری است تصریح کردند: کارفرما روزهای پایانی اسفند ۹۳ با پی گیری کارگران تنها حق عیدی و پاداش پایان سال کارگران را پرداخت کرده و حقوق 4 ماه گذشته هنوز پرداخت نشده است.

به ادعای کارگران شاغل در پروژه قطار شهری اهواز، شرکت پیمانکاری کیسون در اجرای پروژه قطار شهری اهواز حدود ۹۰۰ کارگر قراردادی با سابقه دارد که هر ماه حقوق کارگران را با تاخیر پرداخت می‌کند، کارگران که دارای سوابق کاری ۳ تا ۱۲ساله هستند در بخش‌های حفاری، تاسیسات، خدمات و حراست فعالیت می‌کنند، از وضعیت شغلی خود رضایت ندارند.

کارگران شرکت پیمانکاری کیسون همچنین مدعی شدند: کارفرما در پرداخت مطالبات معوقه کارگران هیچ عکس العملی از خود نشان نمی‌دهد و ما منتظریم شاید مسئولان استانی حرکتی از خود نشان دهند.

۳۰ کارگر شرکت واحد اصفهان بیکار شدند

نزدیک به ۳۰ راننده شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه بیکار شدند. کارفرما با آغاز سال ۹۴ قرارداد کار این کارگران را تمدید نکرده است.

منابع کارگری ایلنا می‌گویند شمار کارگران بیکار شده شرکت واحد اصفهان در ابتدا حدود ۴۰ تن بوده است اما قرارداد کار ۱۰ تن از آن‌ها با پا درمیانی نمایندگان کارگران به مدت سه ماه تمدید شده است.

کارگران بیکار شده از یک تا ۱۵ سال سابقه کار دارند و حداقل ۳ تن از آن‌ها در اعتراضات صنفی سال گذشته فعالانه شرکت می‌کردند.

این اخراج‌ها در شرایطی صورت گرفته است که یکی از نمایندگان کارگران سال گذشته هشدار داده بود «این نگرانی وجود دارد که شرکت واحد در آستانه سال نو کارگرانی را که به صورت فعال در اعتراضات صنفی شرکت می‌کنند اخراج کند زیرا مشابه این اتفاق در سال گذشته به وقوع پیوسته است»، همزمان با طرح این شائبه از سوی کارگران، مدیرعامل شرکت واحد اصفهان‌‌ مدعی شده بود سخنان این فعال کارگری نا‌شناس «کذب محض» است.

صدها معلم در اهواز

صدها معلم در اهواز، اندیمشک و الوار گرمسیری تجمع کردند

صد‌ها معلم در اهواز صبح امروز (یکشنبه ۲۳ فروردین) مقابل اداره آموزش و پرورش استان خوزستان تجمع کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، معلمان معترض خواستار افزایش دستمزد و بهبود وضعیت معیشتی خود هستند.

همزمان با این تجمع صد‌ها معلم معترض دیگر مقابل ادارات آموزش و پرورش اندیمشک و الوار گرمسیری تجمع کردند.

الوار گرمسیری یکی از بخش‌های تابعه شهرستان اندیمشک در استان خوزستان است.

تجمعات امروز در استان خوزستان در ادامه اعتراضات صنفی معلمان که از زمستان سال گذشته شدت گرفته است ارزیابی می‌شود.

معلمان ناراضی در سراسر ایران در دو ماه گذشته در اعتراض به وضعیت معیشتی خود بارها مقابل ادارات آموزش و پرورش، استانداری‌ها و مجلس تجمع کردند.

تجمع کارگران سامان کاشی

تجمع کارگران سامان کاشی در مقابل فرمانداری بروجرد
ایلنا:این کارگران که با وجود بارش شدید باران خود را به محل تجمع رسانده بودند به ایلنا گفته‌اند، طی دو سال گذشته این واحد تولید کننده انواع کاشی در شهرستان بروجرد تقریبا پنج بار توسط کارفرما تعطیل اعلام شده و مجددا بازگشایی شده است.

صبح امروز حدود ۶۰ نفر از مجموع ۴۰۰ کارگر بیکار شده کارخانه سامان کاشی، در اعتراض به تعویق ۵ ماهه در پرداخت مطالبات مزدی و تعطیلی مجدد این کارخانه در مقابل فرمانداری بروجرد تجمع کردند.

کارگران حاضر در تجمع امروز (یکشنبه ۲۳ فروردین) به ایلنا گفته‌اند تا شنیدن پاسخ قانع کننده‌ای از سوی مسولین، محل تجمع را ترک نخواهند کرد. در همین حال یکی از کارگران به ایلنا گفت: دو نفر از کارگران، به نمایندگی از سایرین به داخل فرمانداری رفته‌اند تا جهت پیگیری مطالبات مان با مسولین مذاکره کنند.

این کارگران که با وجود بارش شدید باران خود را به محل تجمع رسانده بودند می‌گویند: طی دو سال گذشته این واحد تولید کننده انواع کاشی در شهرستان بروجرد تقریبا پنج بار توسط کارفرما تعطیل اعلام شده و مجددا بازگشایی شده است.

گفته می‌شود، معوقات حقوقی کارگران این واحد تولیدی مربوط به دو ماه حقوق تیر و مرداد سال ۹۲ و سه ماه حقوق دی، بهمن و اسفند سال ۹۳ است. همچنین بیمه کارگران از دی ماه سال گذشته (۹۳) به تامین اجتماعی پرداخت نشده است.

منابع کارگری می‌گویند، علی رغم سابقهٔ کار بالای برخی از کارگرانی که در این کارخانه کار کرده‌اند کارفرما در تلاش است همه کارگران را برای دریافت مقرری بیمه بیکاری به اداره کار معرفی کند.

گفتنی است، تعداد کارکنان مشغول در سامان کاشی بالغ بر ۴۰۰ نفر است. محصولات این شرکت صنعتی عمدتا شامل کاشی کف، دیواری و نماست. کمبود نقدینگی و ناتوانی در پرداخت حقوق کارگران از جمله مشکلاتی است که این کارخانه دردوسالهٔ اخیر با آن مواجه بوده است. کارفرمای این واحد تولیدی از ۲۵ اسفند ماه سال ۹۳ کلیه خطوط تولید کارخانه را به دلیل نداشتن منابع مالی کافی برای تهیه مواد اولیه تولید، غیرفعال و تعطیل کرده است.

۱۵۰ کارگر قراردادی «ذوب آهن اردبیل» در سال جدید بیکار شدند
ایلنا:قرارداد کار ۱۵۰ کارگر قرار دادی و باسابقه کارخانه «ذوب اهن اردبیل» با ۵ ماه حقوق معوقه در سال ۹۴ تمدید نشد.

منابع کارگری ایلنا در کارخانه ذوب آهن اردبیل اعلام کردند قرارداد کار حدود ۱۵۰ تن از کارگران قرار دادی و باسابقه کارخانه ذوب آهن اردبیل در سال ۹۴ به دلیل عدم نیاز تمدید نشده است و هم اکنون این تعداد کارگر فقط تواسته‌اند برای پیگیری این موضوع و دریافت مطالبات مزدی معوقه خود به اداره کار اردبیل شکایت کنند.

کارگران کارخانه «ذوب آهن اردبیل» در تشریح جزئیات مشکلاتشان می‌گویند کارفرما اردیبهشت ماه سال گذشته به بهانه اینکه تولید در این واحد صنعتی توجیه اقتصادی ندارد با متوقف کردن تولیدات این کارخانه ۱۹۰ کارگر شاغل در آن را بلاتکلیف کرد، به همین دلیل طی یکسال گذشته کارگران این کارخانه برای پیگیری این موضوع تجمعات گسترده‌ای را در سطح استان و شهرستان مقابل ساختمانهای اداره کار، فرمانداری و استانداری انجام دادند اما نتیجه‌ای حاصل نشده است.

به گفته آنان در حال حاضر تنها حدود ۲۵ کارگر رسمی و ۱۵ کارگر نگهبان در کارخانه حاضر می‌شوند که حقوقشان پرداخت می‌شود. اما در سال جدید (۹۴) کارگران قرار دادی انتظار بازگشت به کار و از سر گیری فعالیت مجدد کارخانه را داشتند که نه تنها فعالیت کارخانه از سر گرفته نشد بلکه ۱۵۰ کارگر با حکم عدم نیاز کارفرما روبرو شدند.

کارگران همچنین درباره مطالبات معوقه‌شان گفتند: کارفرما در حالی یک روز پیش از آغاز سال نو به هر کارگر مبلغ یک میلیون تومان علی الحساب پرداخت کرده است که کارگران ۱۰ ماه حقوق معوقه در ماهای اردیبهشت، خرداد، مرداد، شهریور، مهر، آبان، آذر، دی، بهمن و اسفند به همراه حق عیدی سال ۹۲ و ۹۳ را از کارفرما طلب دارند.

بنا بر ادعای کارگران؛ میزان مطالبات هر یک از کارگران به بیش از ۲۰ میلیون تومان رسیده است. در این بین کارفرما تلاش می‌کند همه کارگران قرار دادی کارخانه را با سوابق ۱۱ تا ۱۲ سال‌کار برای دریافت مقرری بیمه بیکاری به اداره کار اردبیل معرفی کند اما کارگران با این طرح کارفرما مخالف‌اند و خواستار بازگشت به کار هستند.

تجمع کارگران

تجمع کارگران کارخانه نساجی قائمشهر مقابل ساختمان فرمانداری


ایلنا:شماری از کارگران کارخانه نساجی قائمشهر (کارخانه شماره یک) صبح امروز (یکشنبه ۲۳ فروردین) در اعتراض به خصوصی سازی این واحد تولیدی مقابل ساختمان فرمانداری شهرستان قائمشهر تجمع کردند.


منابع کارگری ایلنا در قائمشهر گزارش کردند؛ اجتماع امروز کارگران نساجی قائمشهر در واکنش به خصوصی سازی این واحد دولتی و همچنین پرداخت نشدن یک ماه حقوق (اسفند ماه ۹۳) بیش از ۲۰۰ نفر از کارگران بوده است. همچنین عیدی سال ۹۳ کارگران نیز پرداخت نشده است.

کارگران کارخانه نساجی قائمشهر می‌گویند؛ این واحد تولید کننده انواع پارچه که با مدیریت بخش دولتی (سازمان گسترش نوسازی) فعالیت دارد هم اکنون بدلیل نبود سرمایه در گردش ومواد اولیه تولید با مشکلات زیادی روبرو است.


به گفته آنان؛ حدود ۱۷ سال قبل کارخانه نساجی قائمشهر توسط سازمان خصوصی سازی به بخش خصوصی واگذارشده بود که بعد از چند سال فعالیت به دلیل مدیریت ناکار آمد تعطیل اعلام شد.

ت برخی از مسئولان استانی بازگشایی شد و مجددا به بخش دولتی بازگشت.


کارگران معترض این کارخانه با بیان اینکه ما مخالف خصوصی سازی نساجی قائمشهر هستیم در خاتمه افزودند: ما کارگران نساجی قائمشهر معتقدیم اگر این کارخانه با ۲۰۰ کارگر به بخش خصوصی واگذار شود سرنوشتی همانند کارخانه و کارگران نساجی مازندران پیدا می کنیم.

مرگ کارگر جوان

مرگ کارگر جوان در دستگاه خمیرگیر نانوایی

 

کارگر نانوایی 22 ساله در شهرستان سراب امروز به علت گیرکردن در ماشین خمیرگیری جان خود را از دست داد.

 

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما (واحد مرکزی خبر)، محمد کرامتی مسئول آتش نشانی شهرستان سراب گفت: ماموران امداد و نجات آتش نشانی بلافاصله بعد از اطلاع یافتن از این حادثه به این نانوایی رفتند اما متأسفانه با پیکر بی جان این کارگر روبه رو شده و جسد را به پزشک قانونی منتقل کردند.

 

وی افزود: این کارگر جوان در حال درست کردن خمیر برای پخت بربری بود که در دستگاه خمیرگیر، گیر کرد و جان خود را از دست داد.

 

منبع: http://www.tabnak.ir/fa/news/4867

 

 

کمک 4.2 میلیارد دلاری ایران به سوریه

 

 خبرگزاری صدا و سیما - معاون وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد با هرگونه مداخله خارجی در سوریه مخالفیم و همه اختیارات باید به دست خود سوری ها باشد.

کشور من تدابیری برای حل برخی مشکلات ملت سوریه و کاهش آلام آن اتخاذ کرده است. در این چارچوب جمهوری اسلامی ایران از زمان آغاز بحران در سوریه، کمک های بشردوستانه به صورت کمک های غذایی و سوخت برای خانواده ها و آمبولانس به ارزش چهار میلیارد و دویست میلیون دلار به سوریه ارسال کرده است. این کمک ها به دولت سوریه و جامعه مدنی این کشور تحویل شده است.

 

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/389401

درس آموز برای ما

یک نکته درس آموز برای ما : چین و سقوط هواپیمای آلمانی در فرانسه


روز چهارم فروردین، یک فروند هواپیمای مسافری آلمانی بر فراز کوه های آلپ فرانسه سقوط کرد و همه 150 سرنشین آن کشته شدند.

دو روز بعد، مشخص شد که علت سقوط این هواپیما، نقص فنی نبوده است، بلکه کمک خلبان هواپیما در دقایقی که خلبان کابین را ترک کرده بود، اقدام به دستکاری در سیستم کنترل هواپیما کرده و به عمد باعث سقوط آن شده است. این کمک خلبان از بیماری افسردگی رنج می برد و این موضوع را از شرکت هواپیمایی اش پنهان کرده بود.

بلافاصله بعد از مشخص شدن علت این سقوط مرگبار، سازمان هواپیمایی ملی چین در دستورالعملی فوری به همه شرکت های هواپیمایی این کشور اعلام کرد که از این پس هیچ یک از خلبانان و کمک خلبانان در طول پرواز مجاز به ماندن در کابین به صورت انفرادی نیستند.

در بیانیه سازمان ملی هواپیمایی چین تاکید شده است که به دلیل نگرانی و ترس از وجود حوادثی از این دست، از این پس هیچ یک از خلبانان و کمک خلبانان شرکت های هواپیمایی این کشور در طول پرواز مجاز به ماندن در کابین به صورت انفرادی نبوده و به هنگام خروج هر یک از آنان، یکی از اعضای خدمه پرواز باید در کابین حاضر شود.

این دستورالعمل جدید به عنوان یکی از بندهای جدید به آخرین نسخه چاپ شده «کتابچه اصول ایمنی پرواز» در چین افزوده شده است.

این خبر، هر چند ناظر به یک موضوع تخصصی هوانوردی است اما واقعیت این است که در دل خود، حرف های زیادی برای گفتن دارد.

چین تا 40 سال پیش، حرفی برای گفتن در عرصه اقتصاد نداشت اما اینک اقتصاد آن در تعقیب اقتصاد آمریکاست و تقریباً هیچ خانه ای در هیچ کدام از شهرهای جهان وجود ندارد که کالایی ساخت چین در آن وجود نداشته باشد ( ولو در حد یک سیم در داخل یک وسیله برقی).

در این نوشتار، البته قصد نداریم ابعاد اقتصاد چین را بررسی کنیم بلکه صرفاً به خبر سقوط هواپیما و واکنش چینی ها به آن می پردازیم.

دقت کنید: در 4 فروردین یک هواپیمای آلمانی در فرانسه سقوط می کند و 4 روز بعد، یک اتفاق در چین رخ می دهد: چون علت سقوط هواپیما، دستکاری کمک خلبان در دقایق تنهایی بوده است، چینی ها، بند جدیدی به کتابچه اصول ایمنی پرواز خود می افزایند مبنی بر این که از این به بعد، در هیچ لحظه ای از پرواز، نباید در کابین خلبان کمتر از 2 نفر حضور داشته باشند.

این اقدام سریع چینی ها، نشانه چه چیزی است؟ آیا جز این است که نشان می دهد چینی ها به جهان به دیده "درس آموزی" می نگرند و می کوشند آنچه را آموخته اند، به کار ببندند؟

این همان راز پیشرفت چینی هاست.

آنها برخلاف برخی ملت های در خودمانده جهان، دریافته اند که نیازی نیست که چرخ را از نو بسازند. چینی ها درک کرده اند که الزامی نیست نقش معلم را در جهان بازی کنند، همین که مانند شاگردی تیزهوش به کلاس درس دنیا بنگرند، خواسته یا ناخواسته، برای دیگران معلم و الگو خواهند شد.

آنها نه فقط  بعد از  سقوط یک هواپیما در گوشه ای از جهان با خود می اندیشند که از این حادثه چه درسی می توانیم یاد بگیریم ، بلکه در جای جای اقتصاد و سیاست خویش نیز چنین هستند ، از توسعه مناطق آزاد در اواخر قرن گذشته که از ژاپنی ها یاد گرفتند تا خودروسازی که از اروپایی ها تقلید کردند و اینک حتی به آمریکا هم خودرو می فروشند.

جهان پر است از تجربه های بشری که ملت های مختلف در طول اعصار و قرون آن را بر روی هم انباشته اند و تنها کسانی که درگیر غرور و خودبزرگ بینی هستند، نمی توانند از این تجربه ها استفاده کنند و ای بسا آن را نافی اعتبار ملی خود بدانند.

ایران نیز به عنوان کشوری مستعد پیشرفت، چاره ای جز یادگیری از جهان ندارد. لازمه این مهم نیز پذیرفتن این واقعیت است که باید چشم و گوش مان را همانند دانشجویی کنجکاو و مشتاق پیشرفت، به جهان بگشاییم و ببینیم تجربه بشری در صنعت، کشاورزی، سیاست، توریسم، بازرگانی، قومیت ها ، آموزش و پرورش، بانکداری، رشد علمی، مرزبانی، امنیت و ... چه چیزهای گران بهایی برای عرضه دارد.

بسیاری از این تجربیات نیز به آسانی و رایگان در اختیار است و تنها تشنگی یادگیری و شوق پیشرفت می خواهد تا از این ثروت بشری بهره گرفت.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/389140

برف

 

بازدید توریست ها از برف 15 متری در کوه های تویاما ژاپن

برق گرفتگی

 

سه عضو یک خانواده استهبانی براثر برق گرفتگی جان باختند .

 

در این حادثه که در شهر ایج استهبان براثر اتصال سیم آویز لباس با برق رخ داد ، مادر ۵۵ ساله خانواده با انداختن لباس خیس دچار برق گرفتگی شد .

دو قربانی دیگر این حادثه پسر ۲۹ ساله و دختر ۱۳ ساله متوفی بودند که برای نجات مادر دچار برق گرفتگی شدند.

 

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/388730

 

هشدار سازمان ملل درباره خشک شدن زمین

 

مرکز پژوهشی حوزه‌ آب سازمان ملل، سال‌هاست که در مورد چگونگی "مصرف، مدیریت و تقسیم ناعادلانه‌ی آب" با انتشار گزارش‌ها و برگزاری کنفرانس‌ها هشدار می‌دهد. در تازه‌ترین ‌گزارش این مرکز با اشاره به این که بیش از۷۴۸ میلیون انسان هنوز به آب پاکیزه دسترسی ندارند، آمده است که در صورت عدم تغییر رویه‌ی کنونی، شکاف میان مصرف و تامین آب مورد نیاز جهان تا سال ۲۰۳۰، تا ۴۰ درصد افزایش خواهد یافت.

به گزارش دویچه وله، نویسندگان این گزارش یادآور می‌شوند که تا سال ۲۰۵۰، جمعیت جهان از ۷/۳ میلیارد به ۹/۱میلیارد نفر می‌رسد و بر این اساس نیز بر نیاز دسترسی به آب تا ۵۵ درصد افزوده خواهد شد. کارشناسان سازمان ملل در این گزارش هم‌چنین تاکید می‌کنند که منابع آبی به اندازه‌ی کافی روی کره‌ی زمین وجود دارد و تنها باید با مدیریتی موثر، آب مورد نیاز را میان مناطق کم‌آب تقسیم کرد.

کمبود آب آشامیدنی در آینده، بیشتر مناطقی را در بر خواهد گرفت که از آب و هوای خشک و گرم برخوردارند. نزدیک ۹۰ درصد انسان‌هایی که در حال حاضر از بی‌آبی رنج می‌برند، در آسیا و آفریقا زندگی می‌کنند. بنا بر گزارش یونیسف، هر روز بیش از ۱۰۰۰ کودک زیر ۵ سال در اثر مصرف آب آلوده و عدم وجود امکانات لازم برای رعایت موارد بهداشتی، جان خود را از دست می‌دهند.

در گزارش سازمان ملل، به مصرف نادرست آب و پیامدهای منفی آن، از جمله آلودگی آب به مواد آفت‌کش، مدیریت نادرست کانال‌های پساب (فاضلاب‌ها) و آلودگی صنعتی اشاره شده است.

آمار تکان‌دهندهبیش از نیمی از آب آشامیدنی جهان در حال حاضر از سفره‌های آب زیرزمینی تامین می‌شود. بیش از ۲۰ درصد این ذخایر، به مصارف "غیرلازم" می‌رسد. به نظر ریچارد کونور، یکی از کارشناسان سازمان ملل، از سفره‌های آب زیرزمینی در چین، هند و آمریکا، هم‌چنین در خاورمیانه "به نحوی نادرست و زیاده از حد" استفاده می‌شود. این کارشناس معتقد است که کمبود آب در برخی از مناطق مانند هند و چین، دلیل درگیرهای قومی و محلی آینده خواهد بود.

در گزارش مرکز پژوهشی حوزه‌ی آب سازمان ملل هم‌چنین آمده است که نهادهای بین‌المللی باید در زمینه‌ی مدیریت آب، فعال‌تر عمل کنند و به احداث آب‌انبارهای زیرزمینی، قنات‌ها، منبع‌های عظیم ذخیره‌ی آب و کانال‌های پساب (فاضلاب) در آسیا‌، آفریقا و آمریکای لاتین یاری رسانند.

 

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/388673

 

 

جوان 31 ساله ای که در اعتراض به شهرداری خرمشهر در مقابل این سازمان خودسوزی کرده بود درگذشت.

یونس عساکره  متولد 1362 پس از خودسوزی ابتدا به بیمارستان طالقانی آبادان و سپس به یکی از بیمارستان های تهران منتقل شد اما درمان فایده ای نداشت و او درگذشت.

خانواده وی به دلیل فقر مالی نتوانسته بودند او را با استفاده از هواپیما به تهران منتقل کنند و او به وسیله امبولانس به تهران برده شد.

سایت اهواز نیوز درباره دلیل خودسوزی این جوان نوشته بود:‌ یونس که متولد ۱۳۶۲ و از اهالی خرمشهر است وقتی برای کسب مجوز راه اندازی غرفه (دکه ) به شهرداری خرمشهر مراجعه می کند و با جواب منفی روبرو می شود در وسط سالن ساختمان شهرداری اقدام به خودسوزی می کند.

برادر یونس در خصوص علت این امر به خبرنگار اهوازنیوز گفته بود: من و برادرم چندسال است که در بازار بساطی داریم و تنها امرار معاش مان از این طریق است. یونس سرپرست خانوار و صاحب دو کودک است که باید به معیشت آنان رسیدگی کند.

وی ادامه داد: مدتی قبل برای دریافت کانکس به شورای شهرمان درخواست دادیم که نمی دانم به چه علت اسم مان در لیست رد نشد. از سوی دیگر، سه بار متوالی بساط یونس توسط شهرداری از محلی که عملا ایجاد مزاحمت برای کسی نمی کرد، جمع شد. شما می دانید که یک بازاری، خورد و خوراکش روزانه است و یونس که نمی توانست جوابگوی شکم زن و بچه هایش باشد، حوالی ساعت ۷:۴۵ صبح روز شنبه  به منظور پیگیری اخذ مجوز به شهرداری خرمشهر مراجعه و باز هم با جواب منفی روبرو شد.

این موضوع چنان وی را برآشفت که با رفتن به جایگاه بنزین و تهیه یک بطری یک و نیم لیتری، زمانی که در جواب تهدیدش نسبت به خودسوزی، با بی تفاوتی کارمندان شهرداری مواجه شد، ناگهان خود را به آتش کشید.

 

 منبع:http://www.asriran.com/fa/news/388671

قاره اروپا

عکس هوایی از قاره اروپا که اخیرا ناسا منتشر کرده است

عیدنوروز

عیدتان مبارک 

‎heart emoticon‎
عیدتان سراسر شادمانی و نور باران
عیدتان گلباران
عیدتان پر ز سلامتی و آرامش
عیدتان روشن به نور امید 
عیدتان عطر اگین 
عیدتان مبارک