اسیدپاشی

ایجاد باوری عمومی در مسئولان در خصوص اسیدپاشی

اسماعیل احمدی مقدم: «در باور عمومی این امر ایجاد شده که ناجا می‌تواند هر پرونده‌ای را کشف کند و اگر نخواهد آن پرونده کشف نمی‌شود مثل قضیه اسیدپاشی اصفهان که انگار ما اسیدپاش را در پشتمان پنهان کرده‌ایم و می‌گویند ملاحظه کسی را نکنید.»

- «البته درست است که ۹۶ درصد پرونده‌ها کشف می‌شود اما ۳ تا ۴ درصد نیز کشف نمی‌شود.»

- از ابتدای امسال تاکنون «۳۱۸ مورد اسیدپاشی» صورت گرفته است که اغلب عاملان آن دستگیر شده‌اند.

فارس

مهاجرت

کم آبی وموج تازه مهاجرت

حمید رضا جانباز، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب وزارت نیرو (آبفا: به دلیل نبود بارندگی در تابستان امسال، تهران با بحران کم آبی روبرو شده است.

- درصورت ادامه کمبود بارندگی و عدم رعایت صرفه جویی در مصرف آب، تابستان سال آینده تهران شاهد جیره بندی آب و تنش های کم آبی خواهد بود.

ماجرای یک میلیارد تومانی

پرونده‌رحیمی‌مثنوی ۷۰‌من‌است

پرونده رحیمی و ادعای رسیدگی سیاسی به آن

 رئیس قوه قضائیه: بنده اگر بخواهم در این مورد صحبت کنم، مثنوی ۷۰ من می‌شود اما ورود من به این قضیه مصلحت نیست و هیچ ربطی هم به ماجرای یک میلیارد تومانی که گفته شده ندارد.

 

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/476247

 

ایرانی‌ها سالی 6.8 هزار میلیارد تومان شیشه می‌کشند

 

محاسبات از آمارهای اعلام شده توسط مسئولان نشان می‌دهد که گردش مالی سالانه مواد مخدر شیشه در ایران حداقل به 6.8 هزار میلیارد تومان می‌رسد. این رقم معادل دو برابر بودجه ماهانه یارانه‌ای است که دولت به مردم می‌پردازد.

 

در ایران بیش از یک میلیون معتاد وجود دارد که سالانه 500 تن از انواع مواد را مصرف می‌کنند. برابر آمارهای اعلام شده 80 درصد معتادان کشور، علاوه بر مواد سنتی، شیشه نیز مصرف می‌کنند و این ناشی از تولید آسان این نوع ماده مخدر نسبت به خشخاش است. اکنون قیمت هر کیلوگرم شیشه به 17 میلیون تومان رسیده

 

منبع:http://www.donya-e-eqtesad.com/news/861503

 

عروس خانه را مرتب نکرد، کشته شد

 

منوچهر گفت: «چند‌سال قبل از همسرم جدا شدم و با بچه‌هایم زندگی می‌کردم. ما مستاجر بودیم و باید خانه را خالی می‌کردیم. صبح وقتی بیدار شدم، ریحانه هم بیدار شده ‌بود. چای دم کردم و خوردم. پسرم در خانه نبود. وسایل منزل به‌هم‌ریخته ‌بود. باید آنها را در کارتن می‌گذاشتیم تا برای اسباب‌کشی آماده شود. به ریحانه گفتم این کار را بکند، گوش نکرد. گفتم نمی‌شود همیشه عروس بزرگ اثاثیه را جمع کند، تو هم باید این کار را انجام بدهی عصبانی شد و گفت من کلفت تو نیستم و به من ربطی ندارد که خانه‌ات را جمع کنم، مشکلت را خودت حل کن. این حرفش عصبانی‌ام کرد و با هم درگیر شدیم. او را زدم و او نیز مرا زد بعد هم با چیزی شبیه به روسری خفه‌اش کردم، دست‌و‌پایش را بستم و جسد را به گوشه‌ای انداختم.»

 

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/476383

 

300 هزار معلول، نتیجه تصادفات رانندگی سالانه کشور

 

طبق تحقیقات، 30 تا 50 هزار نفر بر اثر تصادفات، دچار معلولیت ذهنی و جسمی می شوند که تا آخر عمر این معلولیت با آنها همراه است.

 

رییس چهارمین کنگره ایمنی راهها با بیان اینکه سوانح رانندگی در ایران سالانه 300 هزار معلول به جای می گذارد، گفت: 90 درصد قطع نخاعی کشور در اثر تصادفات جاده ایی پدید می آید.

 

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/382897

 

جذب نیروی خدماتی فوق‌لیسانس در آموزش و پرورش!

 

رئیس مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات گفت: در دولت قبل، مقرر شد 11 هزار نیرو با استفاده از طرح مهر آفرین برای کارهای خدماتی با مدرک سیکل جذب شود که بعداً مشخص شد 70 درصد این افراد دارای مدرک لیسانس و فوق لیسانس بوده و اکنون حاضر نیستند در پست‌های خدماتی کار کنند.

 

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/382907

 

پزشکی قانونی: سالیانه 15 میلیون پرونده قضایی در کشور وجود دارد

 

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: سالیانه 15 میلیون پرونده قضایی در کشور وجود دارد که این آمار خیلی زیاد است در صورتی که در کشورهای دیگر حجم مراجعات اندک است.

 

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/382933

 

مرگ 152 تهرانی با قرص برنج در 9 ماه

 

این قرص ظرف مدت سه تا چهار ساعت سیستم تنفسی و قلب را دچار اختلال کرده و فرد در اثر مرگی دردناک جان می بازد.

 

152 نفر در استان تهران از فروردین تا آذر سال جاری(1393) بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست داده اند.

 

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/382873

 

تجمع کارگران تبریز کف در محوطه کارخانه

 

شماری از کارگران کارخانه «تبریز کف» صبح دیروز و امروز (۲۸ و ۲۹ بهمن ماه) در واکنش به تعویق ۶ ماه حقوق وسایرمزایای جانبی خود، در محوطه کارخانه تجمع کردند.

 

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=253479

 

قتل خواهر بعد از ازدواج اجباری

 

سودابه چندسال قبل به پسری علاقه‌مند شده بود و قصد داشت با او ازدواج کند، ولی خانواده‌اش با این وصلت مخالفت کردند و دختر جوان را به‌اجبار به عقد پسری دیگر درآوردند. سودابه بعد از ازدواج همچنان با پسر موردعلاقه‌اش در ارتباط بود تا اینکه خانواده او از این ماجرا مطلع شدند.متهم در جریان اعترافاتش این وقایع را تایید کرد و گفت: «ارتباط پنهانی خواهرم آبروی ما را برده بود به همین دلیل با چندنفر از بستگان صحبت کردم و در نهایت قرار شد سودابه را با کمک پسرعمه‌ام بکشم. روز حادثه خواهرم را به محلی متروکه بردم، دست‌وپایش را بستم و او را به قتل رساندم بعد هم جسدش را در بیابان رها کردم.» پسر موردعلاقه سودابه بعد از اطلاع از این قتل دست به خودکشی زده است به همین دلیل پلیس درباره مرگ آن جوان نیز تحقیقاتی را انجام داد و مسجل شد علت مرگ او چیزی غیر از خودکشی نیست.

 

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/476101

÷         

مدیرعامل تبرک بازداشت شد

 

اوایل آذر ماه گذشته پیرو دستور دادستان عمومی و انقلاب مشهد، ماموران انتظامی دفاتر فروش سهام شرکتهای سرمایه گذاری پدیده شاندیز، تبرک و پردیسبان را پلمپ کردند.

 

دادستان عمومی و انقلاب مشهد گفت: 'علیرضا بوستانی' مدیرعامل مجموعه تبرک در این شهر بازداشت شده است.

دیروز 26 بهمن ماه در پی هجوم سهامداران به دفتر شرکت تبرک در بلوار سجاد مشهد که منجر به شکستن شیشه های این مکان شد، با ورود نیروی انتظامی مدیرعامل شرکت تبرک بازداشت شد.

بوستانی نیز در بیانیه ای اعلام کرد با توجه به بلوکه شدن حسابهای شرکت توسط دادستانی تنها قادر به پرداخت اصل پول سهامداران پس از بازگشایی حسابها است.

'شرکت تبرک' مجموعه ای صنعتی در زمینه تولید مواد غذایی است که سال 1377 با ظرفیت جذب روزانه ۱۲۰ تن گوجه فرنگی در شهرک صنعتی چارطاقی مشهد آغاز بکار کرد.

این شرکت با حدود 1400 کارمند و کارگر علاوه بر اینکه هم اینک اداره کننده شرکت شهداب ناب خراسان، شرکا اهدا، واحد دامداری، روغن کشی در مشهد و تصفیهٔ پنبه در تربت حیدریه می باشد در زمینه تولید و بسته بندی رب و سس گوجه فرنگی، چای، سس مایونز، دستمال کاغذی، مربا، کشک، کمپوت، کنسرو، تن ماهی، برنج، آبمیوه پاکتی و قوطی و سویا نیز فعال است.

بر اساس بیانیه رییس هیات مدیره شرکت توسعه سرمایه گذاری عمرانی و صنعتی تبرک که بر روی تارنمای این شرکت منتشر شده است '13 هزار سهامدار حدود 16 میلیارد سهم به مبلغ 324 میلیارد تومان(معادل قیمت هر سهم 202/5 ریال) از این شرکت خریده اند.'

 

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/382711

 

تجمع ۸۰ کارگر «سها سرام» در اعتراض به تعویق ۶ ماه حقوق

 

 ۸۰ نفر از کارگران کارخانه کاشی و سرامیک «سها سرام»، صبح امروز (27 بهمن) در مقابل فرمانداری اردکان تجمع کردند.

 

منابع کارگری ایلنا در یزد دلیل تجمع صنفی امروز کارگران سها سرام را پرداخت نشدن حقوق ۱۵۰ نفر از کارگران این کارخانه طی ۶ ماه گذشته اعلام کرده‌اند.

 

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=252666

 

کارگران «کاشی سمند» ۳ ماه حقوق نگرفته‌اند

 

حدود ۸۰ نفر از کارگران کارخانه «کاشی سمند» در استان سمنان ظرف ۳ ماه گذشته حقوقی دریافت نکرده‌اند.

 

منابع کارگری ایلنا در این واحد تولید کاشی گزارش داده‌اند معوقات حقوقی کارگران مربوط به آبان، آذر و دی ماه سال جاری است. علاوه بر تعویق حقوق، بخش قابل توجهی از حق بیمه کارگران مربوط به ۶ ماه از سال جاری به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت نشده است.

 

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=252927

 

سقوط آسانسور در اصفهان جان ۸ کارگر ساختمانی را گرفت

 

بر اثر سقوط یک آسانسور حمل بار ساختمانی در بلوار کشاورز اصفهان، ۸ کارگر کشته شدند و یک نفر به شدت آسیب دید.

 

ظهر امروز (۲۸ بهمن) به دلیل سقوط آسانسور حمل بار ساختمانی از ارتفاع ۳۰ متری در یک مجتمع مسکونی نیمه ساز مقابل خیابان قائمیه در بلوار کشاورز اصفهان، ۸ کارگر ایرانی بین سنین ۳۰ تا ۴۰ ساله، در دم جان باختند و یک کارگر ۳۰ ساله نیز به شدت مصدوم شد.

 

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=253013

 

 

تأمین زندگی بعد دین ، فرهنگ و خانواده

کل فروش یک کتاب ۲۰۰ نسخه هم نیست و ما برای آن قیصریه را به هم می‌زنیم

 

بعضی چیز‌ها به کراوات و چفیه ربطی ندارد. اگر آدم تخصص نداشته باشد، به درد نمی‌خورد. وقتی ماشینم خراب می‌شود و کنار خیابان با زن و بچه می‌ایستم و کسی کمکم نمی‌کند، دیگر فرقی ندارد آن متخصص در ماشینش گوگوش گوش دهد یا حاج منصور ارضی. طبق قوانین اسلام، مؤمن باید با هشت ساعت کار، بتواند زندگی‌اش را تأمین کند تا بعد از آن سراغ دین، فرهنگ و خانواده برود. شکم گرسنه دین و ایمان ندارد‌. وقتی فساد و رشوه و ربا کل جامعه را گرفت، دیگر موعظه اثری ندارد.

 

امروز دیگر این چیزها و پارازیت و فیلتر جواب نمی‌دهد. ما تا وقتی بر اساس دیدگاهی که قرن‌هاست، وجود دارد که حاکمیت با دستور خودش می‌تواند تأثیرگذار باشد، پیش می‌رویم، نمی‌توانیم تأثیرگذار باشیم.

کل فروش یک کتاب ۲۰۰ نسخه هم نیست و ما برای آن قیصریه را به هم می‌زنیم، ولی به این توجه نداریم که زن جنایتکار در دادگاه‌ها با چادر است. به این توجه نداریم که گدا‌ها در خیابان با چادر هستند. مشکلات فرهنگی ما جای دیگری است. ما از آموزش و پرورش نگرانیم. با وجود این همه نگرانی در مورد آموزش‌ و پرورش، ببینید بودجه‌اش چقدر است؟

 

مسئولی می‌گوید من روزنامه نمی‌خوانم. لازمه تصمیم درست تحلیل درست است. کسی که اخبار را دنبال نمی‌کند و نبض جامعه را در دست نداشته باشد و اسم دو ‌سایت را نداند، نمی‌تواند با جامعه ارتباط برقرار کند و در مورد آن‌ها تصمیم گیرد. حتی مسئولینی که برای تدریس به دانشگاه می‌آیند، تحمل نقد دانشجویان را ندارند. فاصله بین مسئولین و واقعیت جامعه از لحن صحبت مسئولین معلوم است.

 

معلم باید حقوق کافی داشته باشد. طبق قوانین اسلام شهروند مومن باید بتواند ‌با هشت ساعت کار، زندگی‌اش را تأمین کند تا بعد از آن سراغ دین، فرهنگ و خانواده برود؛ اما زیرساخت‌های اقتصادی جامعه ما درست نیست و افراد باید سه شیفت کار کنند و نمی‌تواند به قرآن و نماز بیندیشند. شکم گرسنه دین و ایمان ندارد؛ این مبنای روایی ماست، تعارف هم نداریم. وقتی فساد و رشوه و ربا کل جامعه را گرفت، دیگر نمی‌توانم از موعظه حرف بزنم، موعظه اثری ندارد.

 

القا می‌کنیم که باید آشپزخانه‌ات ۳۰۰ میلیونی باشد. عامل اصلی قضیه تجمل گرایی است. ما در مورد این موضوع حساس نیستیم اما برای یک نوار کاست کفن می‌پوشیم و بیرون می‌آییم. از یک طرف دزد آمده و خانه را می‌زند و ما این گونه نشستهایم. دختر در پارک است، پسر معتاد و بی‌کار است، سن فحشا پایین آمده و... بعد مسئول فرهنگی به من می‌گوید، لبخند بزن.

 

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/475838

 

812 نفر در نه ماه اول سال غرق شدند

 

سازمان پزشکی قانونی از مرگ هشتصد و دوازده نفر در نه ماه اول سال جاری به دلیل غرق شدگی خبر داد.

منبع: http://www.tabnak.ir/fa/news/475860

 

دو نفر در عربستان گردن زده شدند

 

دو تبعه عربستان سعودی که در دو پرونده جداگانه به اتهام قتل به مرگ محکوم شده بودند، روز یکشنبه در ریاض، پایتخت عربستان با شمشیر گردن زده شدند.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/475781

 

 

تعداد دقیق دانش‌آموزان در سال ۹۳

 

در مجموع 13 میلیون و 663 هزار و 185 دانش‌آموز در مقاطع و پایه‌های مختلف در سال جاری مشغول به تحصیل هستند.

تعداد دانش‌آموزان در مقطع ابتدایی 7 میلیون و 202 هزار و 120 نفر است که فقط در پایه اول دبستان با رشد 25 هزار و 99 دانش‌آموز نسبت به سال گذشته مواجه بودیم.

تعداد دانش‌آموزان در مقاطع متوسطه اول و دوم

نظری رئیس مرکز برنامه‌ریزی، نیروی انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش: در دوره اول متوسطه (راهنمایی سابق) 2 میلیون و 53 هزار و 158 دانش‌آموز و در دوره دوم متوسطه (دبیرستان) 3 میلیون و 210 هزار و 655 دانش‌آموز در سال جاری مشغول به تحصیل هستند.

- تعداد دانش‌آموزان محصل در آموزش و پرورش استثنایی کشور در سال تحصیلی کنونی 71 هزار و 439 نفر است.

- تعداد دانش‌آموزان بزرگسال و مشغول به تحصیل در سال جاری 470 هزار و 712 نفر است.

- تعداد دانش‌آموزان پیش دبستانی در آموزش و پرورش نسبت به سال گذشته 123 هزار و 177 نفر افزایش داشته است.

 

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/382420

 

"شهرام جزایری"‌ در فهرست خریداران پرسپولیس

 

در میان خریداران سهام باشگاه پرسپولیس گروهی حضور دارند که روی کمک شهرام جزایری حساب ویژه ای باز کرده اند. آنها در فهرست شان برای مدیریت اداره باشگاه نام شهرام جزایری را قرارداده اند.

 

قیمت پایه تعیین شده برای هر یک از این باشگاه ها مبلغ 290 میلیارد تومان است.

مالکیت این دو باشگاه ورزشی پس از انقلاب اسلامی 1357 به دولت (وزارت ورزش و جوانان) سپرده شد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/382389

 

از «ماسک نامرئی» تا «ماسک مرئی»

 

1 - جای تقدیر و تشکر است از نمایندگان مجلس به ویژه نمایندگان استان خوزستان که این همه به فکر موکلان شان هستند و حتی برای این کار ، ماسک هم می زنند. جا دارد اگر لازم شد، در برابر ریاست جمهوری هم تجمع کنند. بالأخره کار وکیل چیزی جز حفط حقوق موکلش نیست.

2 - اما خدمت این عزیزان باید عرض کرد که این ماسکی که شما امروز بر دهان زده اید، سالیان درازی است که بسیاری تان بر دهان دارید با این فرق که قبلاً نامرئی بوده و الان عیان شده است؛ فرق مهم ترش این است که آن "ماسک نامرئی"، مانع از اعتراض شما می شد( و سال ها در برابر تخریب کشور سکوت کردید) و این "ماسک مرئی"، نشانه اعتراض شده است!

البته خیلی هم خوب است که دارید اعتراض می کنید. ما هم در کنار شما و مردم استان هایی که زندگی شان زیر گرد و خاک مدفون شده، هستیم؛ اما چرا قبلاً بدین گونه اعتراض نمی کردید و از این ماسک ها نمی زدید؟ قبلاً ریزگرد نبود؟ آیا به تازگی نماینده مردم شده اید؟ خبر ریزگردها ، تازه به گوش تان رسیده؟ شاید هم "دولت عوض شده است" ؛ کسی چه می داند؟!

 

3 - آرشیو را نگاه کنید. در دولت قبل، به این گرد و خاک، "ریزگرد عربی" می گفتند که از عراق می آیند.

اما حالا که دولت عوض شده، پای عراق در میان نیست و منشأ داخلی دارند! و لابد خانم ابتکار این گرد و خاک را به راه انداخته است و باید در اعتراض به او ، ماسک بر دهان زد!

4 - سیاسی کردن موضوع ریزگردها، بزرگ ترین جفا به مردمی است که اکنون، نه چپ و راست برایشان مهم است و نه جناح اصلاح طلب و اصولگرا و اعتدالیون ؛ آنها فقط می خواهند به عنوان یک انسان، راحت نفس بکشند. گرد و غبار حالشان را بد می کند و سوداگری سیاسی با آن، حال شان را بدتر.

آقایان و خانم های مسؤول!

به جای این شوها و همدیگر را متهم کردن ها، دور هم جمع شوید، توان کارشناسی کشور و تجربیات جهانی را به کار بگیرید و تقسیم کار کنید تا بلکه بتوانید مشکل را تعدیل کنید. و الا فرض کنید که رئیس سازمان محیط زیست را هم توانستید برکنار کنید. در این صورت، آیا دیگر باد نمی وزد و خاک های خشک را در ایران و کشورهای همسایه، بلند نمی کند و بر سر روی مردم نمی ریزد؟!

5 - تقلیل دادن موضوع ریزگردها به یک سازمان و بدتر از آن به رئیس یک سازمان، اگر حماقت و سادگی نباشد، قطعاً دغل کاری و سیاسی کاری است.

 اگر همه بودجه و توان کارشناسی سازمان محیط زیست همین الان به خدمت مهار ریزگردها بیاید و این سازمان همه کارهای خود را کنار بگذارد و فقط به این موضوع بپردازد، باز هم مشکل حل نمی شود.

ابتکار را هم بردارند و همه این "آقایان ماسک بر دهان" را به جای او بگذارند، باز هم مشکل حل نمی شود. باید همه دستگاه های ذیربط، از وزارت نیرو و جهادکشاورزی و نفت گرفته تا سازمان مراتع و جنگلبانی و حفاظت محیط زیست و قوای سه گانه، وظایفی بر دوش بگیرند و طبق برنامه زمانی مدونی اجرا کنند.

 

قطعاً بخش مهمی از این مشکل، به بی کفایتی دولت قبل بر می گردد - از جمله خشکاندن هورالعظیم یا عدم تخصیص بودجه مهار بیابانزایی - ولی در عین این که نباید عبرت های گذشته را از یاد برد و در عین حال که باید خواستار پاسخگویی مسؤولان وقت در مراجع قانونی شد، نباید در گذشته ماند و با فرافکنی ، خود را از مسؤولیت معاف شمرد. لذا همین نمایندگان که اعتراض دارند، خودشان در زمره متهمان ماجرای ریزگردها هستند و نیز دولت روحانی که به اندازه یک و نیم سال گذشته در این خصوص متهم است و صدالبته مسؤول تعدیل این مشکل.

6 - به جای "حل" مشکل، از واژه "تعدیل" مشکل استفاده کردیم. علت نیز این است که بخش عمده ای از این مشکل، نه تقصیر دولت احمدی نژاد بوده و نه تقصیر دولت روحانی و نه تقصیر مجلسی ها (اعم از دلواپس و غیردلواپس) ؛ واقعیت این است که بخش قابل توجه توجهی از این وضعیت، مربوط به تغییرات آب و هوایی و نیز مشکلات زیست محیطی کشورهای غربی ایران - به ویژه عراق - است. از این روست که اخیراً شاهد هجوم ریزگردها به شهرهای مختلفی در عراق، اردن، کویت، مصر و اسرائیل هستیم.

البته که می توان عوامل داخلی ریزگردها را تا حد قابل توجهی کنترل کرد که از آن جمله می توان به تلاش برای احیای تالاب های داخلی، احیای پوشش گیاهی در برخی مناطق بحران ساز، مالچ پاشی منابع داخلی ریزگردها ، تجهیز ایستگاه های هواشناسی به امکانات مدرن برای ارائه پیش هشدارهای لازم به مردم، تقویت توان پزشکی و امدادی در مناطق تحت خطر و ... اشاره کرد تا از یک سو، حجم ریزگردها کاهش یابد و از سوی دیگر، آسیب های آن به حداقل برسد. اما حذف این پدیده ، نه در ید قدرت دولت روحانی است و نه در توان هیچ کس دیگری حتی دلواپس ترین دلواپسان.

انتقاد از دولت قبل هم صرفاً در همین حد جایز است که چرا در حوزه داخلی که می شد کاری کرد، در آن 8 سال کاری که نکرد هیچ، بلکه با اقدامات ضد زیست محیطی اش مانند خشکاندن هورالعظیم، این مشکل را تشدید کرد؟

دولت مستقر هم باید پاسخ شفاف و جدی به این سؤال دهد که درست است بخش مهمی از مشکلات ناشی از عملکرد دولت قبلی است اما شما در این یک و نیم سال چه کردید؟

این که دولتمردان اخیراً جلسه گذاشته اند که "برای حل مشکل ریزگردها چه کنیم؟" نشان می دهد که در یک و نیم سال گذشته، یا از امر غافل بوده اند یا به اندازه کافی بدان بها نداده اند و الّا اگر چاره اندیشی ها و برنامه ریزی های لازم را کرده بودند که نیازی به تشکیل جلسه فوق العاده نبود. مثلاً مگر نمی دانستند که باید منابع داخلی ریزگردها را باید مالچ پاشی کنند یا مگر پیش بینی نمی کردند که بعد از درگرفتن توفان خاک، مردم به ماسک های ویژه نیاز دارند و باید این ماسک هارا یا تولید کنند یا از خارج وارد نمایند تا مردم کمتر دچار مشکل شوند؟

بنابر این، همه به اندازه خود در این پرونده مقصرند و در این میان، کسانی که گناه خود را بر عهده نمی گیرند و از نفس های به تنگ آمده مردم، به عنوان ابزاری برای تسویه حساب های سیاسی استفاده می کنند، هزاران بار بیشتر از ریزگردها، خطرناک تر و زیان بارترند.

 

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/382462

 

اعتصاب کارگران «لوله سازی اهواز» به سیزدهمین روز رسید

 

نزدیک به ۱۲۰۰ کارگر پیمانی معترض لوله سازی اهواز صبح امروز (دوشنبه ۲۷ بهمن) برای سیزدهمین روز متوالی دست از کار کشیده و در محوطه کارخانه تجمع کردند.

 

حدود ۱۲۰۰ نفر از کارگران کارخانه لوله سازی اهواز که تحت مدیریت شرکت پیمانکاری «سیال سازه روشن» در سه کارخانه‌ شماره یک، ۴ و پوشش فعالیت دارند از روز دوشنبه (۱۳بهمن) تاکنون در اعتراض به دریافت نکردن حقوق طی دو ماه گذشته و عدم تغییر وضعیت شغلی خود دست از کار کشیده‌اند.

 

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=252477

 

۲۴۴ کارگر «فولاد آذربایجان» اسفندماه اخراج می‌شوند

 

براساس تصمیم مالک جدید کارخانه فولاد آذربایجان تا یک هفته دیگر تعداد ۲۴۴ نفر دیگر از کارگران قرارداد موقت این واحد صنعتی پس از اتمام مدت قرارداد کار اخراج خواهند شد.

 

- مدیریت خصوصی کارخانه فولاد آذربایجان به کارگران اعلام کرده که قصد دارد  از ابتدای اسفند ماه با تعداد ۲۴۴ نفر از کارگران شاغل در بخش‌های تعمیرات و فضای سبز این واحد صنعتی تسویه حساب کند.

 

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=252589

 

۷۰ درصد کارگران زیرخط فقر هستند

 

دبیرکل کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور با اشاره به اینکه ۷۰درصد کارگران زیرخط فقر هستند گفت:۱۹۹۷۴ نفر سال گذشته در اثرحوادث ناشی از کارجان خود را باختند که این مسئله ناشی از خستگی مداوم در چند شیفت کاری به دلیل دستمزد نامناسب است.

 

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/475835

 

 

حقوق۹۷ میلیون تومان

دولت به برخی‌ها ۹۷ میلیون تومان حقوق پرداخت می‌کند!

 

حقوق یک معلم در روستا کمتر از یک میلیون تومان است؛ اما فیش‌های حقوقی به دست ما می‌رسد که در یک شرکت به ظاهر خصوصی ـ که عملا در اختیار دولت است ـ تا ۹۷ میلیون تومان حقوق پرداخت می‌شود که اگر این را با حقوق ۶۰۰ هزار تومانی وزارت کار مقایسه کنیم؛ یعنی ۱۶۱ برابر حقوق به اشخاصی داده شده است.

 

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/475606

 

مردم به جای روانپزشک، نزد فالگیرها می‌روند

 

رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران دکتر احمد جلیلی با ابراز تاسف از ناشناخته بودن بیماری‌های روانی نزد عموم مردم، پزشکان و حتی سیاست گذاران و تصمیم گیران جامعه گفت: هنوز هم تعداد زیادی از مردم برای برطرف کردن بیماری‌های روانی به جای مراجعه به روان پزشک، دست به دامان همیوپاتی، طب سنتی، فالگیر، دعا نویس و... می‌شوند؛ این درحالیست که ادامه این روند علاوه بر گسترش خرافات در جامعه، سبب مزمن شدن بیماری‌های روانی به دلیل مراجعه نکردن به روانپزشک می‌شود.

 

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/475727

 

تجمع کارگران «کیان تایر» به دلیل نگرانی از دریافت نکردن مطالبات پایان سال

 

شماری از کارگران کارخانه «کیان تایر» صبح دیروز و امروز (۲۵ و ۲۶ بهمن ماه) در واکنش به کاهش تولید به حداقل ظرفیت کارخانه و به تبع  آن نگرانی از دریافت نکردن مطالبات پایان سال خود، در محوطه کارخانه تجمع کردند.

 

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=252060

 

ساخت بزرگ‌ترین تلسکوپ خورشیدی جهان

 

دانشمندان با همکاری تیمی از محققان انگلیسی در حال ساخت نوعی تلسکوپ خورشیدی 344 میلیون دلاری به نام «دانیل کی آنویه» (DKIST) برای تصویربرداری از سطح خورشید با جزئیات بی‌سابقه هستند.این تلسکوپ که به منجمان در پاسخ‌دادن به پرسش‌هایی درباره فیزیک خورشیدی کمک خواهد کرد، سال 2019 آماده بهره‌برداری می‌شود.ساخت این تلسکوپ با حضور کنسرسیومی از هشت دانشگاه و یک شرکت تجاری انگلیسی برای تولید دوربین‌های این تلسکوپ، وارد مرحله جدیدی شده است.تلسکوپ DKIST در اصل «تلسکوپ خورشیدی فناوری پیشرفته» نامیده می‌شد، اما در دسامبر 2013 نام آن به احترام سناتور فقید آمریکایی به نام «دانیل کی آنویه» تغییر یافت.این تلسکوپ دارای آینه‌ای اصلی به عرض 4.24 متر و ضخامت 75 میلی‌متر خواهد بود و زمانی که این آینه با یک سیستم نوری سازگار و همچنین یک آینه ثانویه بسیار کوچک‌تر ترکیب شود، امکان بررسی سطح خورشید را با دقت بی‌نظیری ممکن خواهد ساخت.قدرت زوم این تلسکوپ معادل دیدن سکه‌ای کوچک از فاصله 100 کیلومتری است.اندازه بزرگ‌ترین تلسکوپ خورشیدی جهان بزرگتر از رصدخانه خورشیدی دب اکبر در کالیفرنیا و تلسکوپ خورشیدی اروپا (با اندازه 4.07 متر) است که اکنون در دست ساخت است.به گفته پروفسور «میهالیس ماتیوداکیس» از مرکز تحقیقات فیزیک نجومی در دانشگاه کوینز بلفاست (در ایرلند شمالی) و رهبر ارشد این پروژه، خورشید مهم‌ترین شیئ نجومی برای بشر به شمار می‌آید و فعالیت آن اثرات عمیقی بر آب‌و‌هوای جهانی و ارتباطات فناوری‌محور دارد.برای درک عمیق اثرات خورشید بر حیات زمینی، دانشمندان نخست باید دیدگاه‌هایی درباره جزئیات ریز آن بدست آورند و تلسکوپ DKIST به همین منظور ساخته می‌شود.

 

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/475592

 

چطور بفهمیم که عاشق شدیم؟

 

 

پژوهشگران دریافته اند که هنگام عاشق شدن، سه مرحله بدون ترتیب مشخصی اتفاق می افتد

 

عاشق شدن یک فرایند شیمیایی است. وقتی فردی عاشق می شود، مجموعه ای از واکنش ها در بدن او رخ می دهد. به عقیده کارشناسان این تغییر و تحولات شیمیایی تضمین کننده بقای گونه انسان هاست.

 

نشانه های عاشق شدن، که شبیه بروز کردن علایم بیماری هاست، به وضوح قابل شناسایی است؛ از عرق کردن دست ها گرفته تا از بین رفتن اشتها و حس سرخوشی و همچنین سرخ شدن گونه ها و تپش قلب.

 

عشق مراحل مختلف دارد. شروع شدن هر کدام از این مراحل با ترشح مجموعه ای از مواد شیمیایی همراه است که واکنش های فیزیکی خاصی را سبب می شود.

 

یکی از این مراحل تمایل به برقراری رابطه جنسی است که می تواند به حس وابستگی، رابطه و ازدواج بیانجامد.

 

هلن فیشر، از دانشگاه راتگرز در نیوجرسی آمریکا که در این زمینه پژوهش کرده است، می گوید که این مراحل لزوما به ترتیب مشخصی اتفاق نمی افتد.

 

او در گفتگویی با بخش اسپانیایی بی بی سی گفت: شما احساس وابستگی شدیدی به کسی می کنید و ماه ها یا سال ها بعد، اتفاقاتی بین شما می افتد، احساس ها تغییر می کند و ناگهان عاشق آن فرد می شوید.

 

محققان مجموعه ای از ترکیبات شیمیایی را شناسایی کرده اند که در هر کدام از این مراحل ترشح می شوند.

 

مرحله اول: حس جنسی

 

حس شهوت نتیجه ترشح هورمون های جنسی تستوسترون و استروژن است. تستوسترون ویژه مردان نیست. مشخص شده که این هورمون در نیروی جنسی زنان هم تاثیر عمده‌ای دارد.

 

مرحله دوم: جذب شدن

 

وجود تعهد طولانی مدت بین شرکای زندگی، بر حمایت از کودکان و پیشرفت آنان تاثیرگذار است

 

این مرحله وقتی است که آدم ها عاشق می شوند و دیگر به هیچ چیز دیگر فکر نمی کنند. آنها ممکن است حتی کم اشتها و کم خواب شوند و روزانه ساعت ها به عشق جدیدشان فکر کنند. در مرحله جذب شدن به فرد مقابل، گروهی از مواد شیمیایی از گروه پیام‌رسان های عصبی (neuro-transmitters ) به نام مونو آمین نقش مهمی دارد. این مواد عبارتند از:

 

دوپامین: که با مصرف کوکایین و نیکوتین هم می تواند فعال شود.

 

نوراپی‌نفرین: که به نام آدرنالین هم شناخته می شود و افزایش آن در بدن می تواند سبب عرق کردن و تپش قلب شود.

 

سروتونین: یکی از مهمترین ترکیبات شیمیایی عشق است که می تواند ما را به طور موقت به حالت دیوانگی برساند.

 

مرحله سوم: حس وابستگی

 

اگر قرار باشد رابطه ای ادامه یابد، وابستگی، حسی است که بعد از جذب شدن به یک نفر ایجاد می شود و در صورتی که مرحله جذب شدن همچنان ادامه یابد، می تواند منجر به تولیدمثل شود.

 

در این مرحله دو هورمون توسط دستگاه عصبی ترشح می شود که در بروز حس وابستگی اجتماعی نقش دارد:

 

وازوپرسین: ماده شیمیایی ای که در مرحله تعهد طولانی مدت نقش دارد. آزمایش هایی که روی موش های آفریقایی انجام شده، نشان می دهد که کاهش وازوپرسین در مردان به سرعت سبب بدتر شدن رابطه بین شریک های زندگی و کاهش وفاداری می شود.

 

اکسی‌توسین: این ماده به هنگام زایمان از غده هیپوتالاموس ترشح می شود و به خروج شیر از پستان کمک می کند. از جمله کارکردهای دیگر این هورمون کمک به ایجاد پیوندی قوی بین مادر و فرزند است. این هورمون در لحظه اوج لذت جنسی در هر دو جنس ترشح می شود و اعتقاد بر این است که باعث محکم تر شدن رابطه بین بزرگسالان نیز می شود.

 

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی

 

ریزگردها

ریزگردهای خوزستان و فرار به جلوی دلواپسان

 

یک نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو جبهه پایداری گفته است که به دلیل ریزگردهای خوزستان، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست باید استعفا کند.

الهام طبیب‌زاده با تأکید بر اینکه مسأله ریزگردها مربوط به امروز نیست، گفته است: خانم ابتکار باید از قبل برای این مسئله چاره‌اندیشی می‌کرد و به جای اینکه وقتش را صرف واردات بنزین کند به این حوزه که مستقیما به او مربوط می‌شود می‌پرداخت و اگر اکنون بخواهد کاری کند نوشدارو پس از مرگ سهراب است. در اظهارنظرهای کارشناسانه دیدیم که علت اصلی در داخل خاک کشور است و عدم رسیدگی به آن نشان‌دهنده بی‌درایتی مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست است که نشان می‌دهد نسبت به مسئولیت خود شناخت دقیقی ندارند.

در این باره نکاتی چند قابل توجه است:

1 - این که بعد از سال ها، سرانجام یکی از اعضای جبهه پایداری در مجلس شورای اسلامی، درباره یکی از مشکلات واقعی مردم حرف زد، جای خوشوقتی است. امیدواریم که آقایان و خانم های نماینده، از این پس نیز به جای گیر دادن به مسائلی مانند کنسرت ها و فیلم ها و قدم زدن ظریف و ... به دردهای واقعی مردم بیندیشند ولو این که در ورای این امر، تسویه حساب جناحی نهفته باشد!

2 - دولت یازدهم و سازمان محیط زیست دقیقاً از مرداد سال 1392 مسؤول همه اقدامات خود و نیز کارهای بر زمین مانده شان هستند. بنابراین، اگر در خصوص ریزگردها، مسؤولیتی متوجه دولت است - که هست - دولت یازدهم به اندازه یک و نیم سال اخیر مسؤول است و باید پاسخگو باشد ؛ تعارفی هم در کار نیست.

اما همان طور که خانم طبیب زاده به درستی بدان اشاره کرده - و نتیجه غلط گرفته - "مسأله ریزگردها مربوط به امروز نیست" و سیاست های خانمان سوز دولت مطلوب وی بین سال های 1384 تا 1392 ، دلیل مهم این امر بوده است.البته تغییرات آب و هوایی را نیز باید در نظر داشت و غیرمنصفانه همه چیز را به گردن دولت قبل نینداخت.

ایشان و همفکران شان که در آخرین سال مجلس نهم به فکر مردم خوزستان افتاده اند و با نزدیک شدن به انتخابات، لابد بیشتر هم به فکر مردم خواهند افتاد(!) چرا در تمام سال هایی که سازمان محیط زیست دولت دلخواه شان در برابر اقدامات ضدزیست محیطی در جنوب غرب ایران سکوت کرده بود، "صم و بکم" بودند؟!

چرا وقتی دولت وقت با چینی ها قرار دادهای نفتی می بست و بر اساس آن، هورالعظیم را خشک می کرد، صدایی از اینان که کانون های قدرت، از دولت گرفته تا مجلس را در اختیار داشتند در نمی آمد؟

چرا وقتی دولت قبل، اعتبارات مربوط به جلوگیری از بیابان زایی و نیز مالچ پاشی را اختصاص نمی داد، صدایشان در نمی آمد؟

چرا وقتی سازمان حفاظت محیط زیست چشمان خود را بر ارزیابی های زیست محیطی طرح های صنعتی و سد سازی می بست، چشمان شان باز نبود؟

چرا وقتی در دولت قبل، ریزگردها امان مردم را می برید، یادشان نمی افتاد که مملکت سازمان محیط زیست دارد و رئیس اش باید استعفا کند؟

اصلاً چرا اینان به عنوان نمایندگان مجلس ، خودشان کاری برای حل این مشکل نکردند؟ مگر به مجلس نرفته اند که گره از کار مردم بگشایند؟ بفرمایند که در طول سال های نمایندگی، چه کاری برای حل مشکل ریزگردها کرده اند؟ فقط یک کارشان را گزارش دهند، فقط یکی!

تصریح می کنیم که این یادآوری ها، نافی مسؤولیت دولت کنونی نیست بلکه مسؤولیت آن را سنگین تر هم می کند چرا که ریزگردها هر علتی و منشأیی داشته باشند، سلامت مردم را تهدید می کنند و دولت مستقر ، فارغ از این که مقصر است یا نه ، "باید" چاره اندیشی و اقدام کند. سخن بر سر این است که عده ای حتی سلامت و زندگی مردم را که در حال مدفون شدن در زیر خاک هست را نیز فرصتی برای جناح بازی هایی که دیگر مشمئز کننده شده است ، می دانند!

البته این قبیل سخنان، قطعاً تاکتیکی برای فرار به جلو نیز هست چرا که عاملان بلاهایی که بر سر مردم آمده، چاره ای جز فرافکنی ندارند تا بلکه بتوانند از پاسخگویی و محاکمه بگریزند.

3 - عجیب که این نماینده مجلس که قاعدتاً باید بداند یکی از وظایف سازمان محیط زیست بررسی میزان آلایندگی بنزین است، به رئیس این سازمان در این خصوص هم توپیده که چرا وارد بحث بنزین شده و جالب این که این سازمان را متهم به واردات بنزین کرده است!

این در حالی است که سازمان حفاظت محیط زیست، دقیقاً بر اساس وظیفه ذاتی اش که در طول سال های گذشته مغفول مانده، باید استاندارد بودن بنزین را بررسی کند تا مردم سرطان نگیرند یا کمتر بگیرند و بر اساس همین بررسی ها، اعلام کرد که بنزین تولید پتروشیمی ها، سرطان زاست. دولت هم تولید این بنزین را قطع کرد و برای جبران کسری، از خارج بنزین وارد کرد (جهت اطلاع خانم نماینده، وزارت نفت، بنزین وارد کرد نه سازمان حفاظت محیط زیست).

سازمان محیط زیست نه تنها باید بنزین را بررسی کند، بلکه باید خودروهایی که حتی بهترین بنزین را نیز با مصرف غیراستاندارد به آلودگی های بیش از حد تبدیل می کنند را نیز بررسی کند و در مقابل خودروسازانی که سلامت مردم را به هیچ می انگارند بایستد.

قطعاً خرابی به بار آمده در سال های طولانی به سرعت قابل ترمیم نیست و چه کسی می تواند هورالعظیم که بی رحمانه از بین بردند را در کوتاه مدت احیا کند؟

مردم نیز چنین انتظاری ندارند ولی حتماً این انتظار به حق را دارند که بدون از دست دادن حتی یک دقیقه، کارهای اجرایی و زمان بندی شده خود را برای کاهش آثار تخریب های انجام شده ، آغاز کنند و به مردم گزارش دقیق و واقعی از "کارهای انجام شده" بدهند چرا که گوش مردم از وعده های توخالی به اندازه کافی پر شده است.

 

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/381926

 

هشدار حدادعادل به منتقدین 170 نماینده

 

نماینده مجلس گفت: همین افرادی که نسبت به این 170 نماینده مجلس هشتم انتقاد دارند، همان ها به نمایندگان طرفدار خودشان در مجلس هشتم حتما پول داده اند و زیاد اصرار کنند آن منابع مالی هم فاش می شود.

 

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/475301

 

مرگ کاربر جرثقیل در شهرک غرب

 

کاربر ۵۵ ساله یک دستگاه جرثقیل تاور بر اثر حادثه حین کار جان خود را از دست داد.

 

کاربر جرثقیل تاور به صورت معلق میان زمین و آسمان مانده و هر لحظه احتمال سقوط آن وجود داشت.

 

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=251514

 

ادامه اعتراض کارگران بیکار شده «قند ورامین»/ کارگران هر روز تجمع می‌کنند

 

کارگران قند ورامین امروز نیز در اعتراض به تعطیلی این واحد تولیدی و بلاتکلیفی شغلی‌شان به اجتماع خود در مقابل درب ورودی کارخانه ادامه دادند. این کارگران از اوائل بهمن‌ماه و متعاقب تعطیلی این واحد تعطیلی به طور روزانه در مقابل درب این کارخانه تجمع می‌کنند.

 

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=251741

 

دلایل اعتراض رانندگان اتوبوس‌رانی اصفهان در روز ۲۲ بهمن

 

نزدیک به هزار راننده معترض این شرکت اتوبوسرانی روز چهارشنبه هفته گذشته (۲۲ بهمن) مقابل ساختمان شهرداری تجمع کردند.

 

شرکت واحد اصفهان به جای واگذاری اتوبوس‌ها به رانندگان به صورت خود مالکی، با بخش خصوصی قرارداد می‌بندد و اتوبوس‌ها را با قیمت پایین‌تری به شرکت‌ها واگذار می‌کند. شرکت‌های بخش خصوصی نیز رانندگان بازنشسته را برای کار بر روی این اتوبوس‌ها استخدام می‌کنند. این در حالی است که در سراسر کشور، اتوبوس‌ها به صورت خودمالکی به رانندگان واگذار می‌شوند.

 

 مدیر عامل وقت شرکت واحد اصفهان در سال ۸۳ طرح طبقه بندی مشاغل را با بودجه‌ای بالغ بر ۲ میلیارد تومان امضاء کرد اما چندی بعد از شرکت رفت. مدیرعامل بعدی در سال ۸۹ این طرح را با‌‌ همان بودجه ۲ میلیارد تومانی که ۶ سال پیش امضاء شده بود اجرا کرد. حقوق کارگران بر اثر اجرای این طرح روزانه بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان افزایش پیدا کرد. بعد‌ها فهمیدیم که آن زمان [سال ۸۹] نامه‌ای مبنی بر افزایش ۱۰۵ هزار تومانی حقوق کارگران به سازمان شهرداری‌ها ابلاغ شده بود اما مدیران شرکت واحد با اجرای طرح طبقه بندی از اجرای آن نامه سر باز زدند.

 

این فعال حقوق صنفی کارگران در عین حال گفت: در حال حاضر من با بیش از ده سال سابقه کار روزانه ۲۸ هزار تومان حقوق می‌گیرم در حالی که رانندگان شاغل در کرج و تهران با سابقه کار مشابه به ترتیب روزانه ۳۳ و ۴۰ هزار تومان حقوق می‌گیرند.

 

او در ادامه بیان کرد: از ۲۰ سال پیش مقرر شد که روزانه ۳۴ تومان بابت نظافت اتوبوس به رانندگان پرداخت شود. در حال حاضر حق نظافت اتوبوس‌‌ همان ۳۴ تومان است. سوال من این است که پرداخت روزی ۳۴ تومان به رانندگان در سال ۹۳ به چه دردی می‌خورد؟ نظافت که‌‌ همان نظافت است.

 

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=251772

 

۱۰ کارگر لوله و نورد صفا اخراج شدند/ ادامه اعتصاب کارگران

 

۱۰ کارگر لوله و نورد صفا در میانه اعتراض صنفی نزدیک به ۱۰۰۰ کارگر این واحد تولیدی اخراج شدند. کارگران به نقل از مدیران کارخانه می‌گویند این ۱۰ کارگر به توصیه شورای تامین شهرستان ساوه در لیست اخراج قرار گرفته‌اند.

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، کارفرما صبح امروز (شنبه ۲۵ بهمن) با نصب اطلاعیه‌ای در محوطه کارخانه از اخراج «حجت محبوب»، «حسن امیدشمالی»، «داوود واحدی»، «منصور بصیری»، «حبیب اوتادی»، «نعمت صدری‌خانلو»، «احمد امانی»، «مهدی اکبری‌نوری»، «غلامرضا غلامی» و «نبی‌الله حیدری» خبر داد.

 

بر اساس این گزارش، کارفرما هفته گذشته دو نفر از مهندسان کارخانه به نام‌های «علی حاج حسینی» و «محمدرضا خوشرو» را به دلیل همراهی با اعتصاب کارگران اخراج کرده بود.

 

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=251885

 

تعویق ۳ ماه و نیم حقوق ۶۳۰ کارگر معدن قشلاق

 

کارگران معدن زغال سنگ  قشلاق  به ایلنا گفته‌اند حقوق ماه‌های آبان، آذر، دی و نیمی از حقوق اردیبهشت ماه سال جاری را نیز دریافت نکرده‌اند. به همین دلیل طی هفته‌های گذشته چندین تجمع در محوطه معدن و در مقابل فرمانداری آزادشهر برگزار کردیم.

 

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=251876

 

تجمع کارگران پدیده مقابل شهر پدیده شاندیز

 

این کارگران از مهر ماه امسال تاکنون حقوقی دریافت نکرده‌اند و مراتب اعتراض خود را در چند روز گذشته اعلام کرده بودند.

 

صبح امروز ۱۰۰ نفر از کارگران پدیده به دلیل دریافت نکردن حقوق خود در مقابل شهر رؤیایی پدیده شاندیز تجمع کردند.

 

این کارگران از مهر ماه امسال تاکنون حقوقی دریافت نکرده‌اند و مراتب اعتراض خود را در چند روز گذشته اعلام کرده بودند.

مدیران پدیده شاندیز قول پرداخت حقوق در روز شنبه 24 بهمن ماه را به ما داده بودند و این در حالی است که امروز هیچ کدام از مدیران در شهر رویایی پدیده حضور ندارند و پهلوان مقدم مدیرعامل شرکت پدیده شاندیز نیز دقایقی پیش بدون توجه به تجمع، مکان را ترک کرده است.

 

منبع:http://www.donya-e-eqtesad.com/news/860435

 

کشف شگفت انگیز هسته درونی هسته زمین!

 

تیمی از محققان دانشگاه ایلینویز و دانشگاه نانیانگ چین با استفاده از فناوری خوانش زلزله دریافته‌اند هسته درونی کره زمین خود دارای یک هسته درونی است.

 

بررسی‌های دانشمندان نشان می‌دهد این هسته درونی دارای ویژگی‌های شگفت‌انگیزی است که اطلاعات مهمی درباره کره خاکی در اختیار زمین‌شناسان قرار خواهند داد.

 

گرچه هسته درونی زمین کوچک است (کوچک‌تر از ماه)، این مولفه می‌تواند اطلاعاتی درباره چگونگی شکل‌گیری زمین، تاریخ و فرآیندهای دینامیک موجود در پس آن ارائه دهد. این موضوع درک جامعه علمی از آنچه در اعماق کره خاکی می‌گذرد را افزایش می‌دهد.

 

محققان از امواج لرزه‌یی زمین‌لرزه‌ها برای اسکن‌کردن زیر سطح زمین استفاده می‌کنند و تیم علمی حاضر در این مطالعه، از فناوری استفاده کرد که داده‌ها را نه از شوک اصلی زلزله بلکه از امواجی جمع‌آوری می‌کند که پس از زمین‌لرزه مرتعش می‌شوند.

 

دانشمندان حاضر دریافتند هسته درونی زمین که زمانی تصور می‌شد از یک گلوله منجمد آهنین تشکیل شده، دارای ویژگی‌های ساختاری پیچیده‌ای است. تیم علمی، هسته درونی - درونی مجزایی را یافت که قطر آن نصف قطر هسته درونی کلی است. بلورهای آهن در لایه خارجی هسته درونی از سمت شمال به جنوب آرایش شده‌اند، با این حال، هسته درونی-درونی زمین از بلورهای آهنی تشکیل شده که تقریبا از جهت شرق به غرب آرایش شده‌اند.

 

نه تنها بلورهای آهنی در هسته درونی-درونی به طور متفاوتی آرایش شده‌اند، بلکه این مولفه‌ها رفتار متفاوتی از اجزای موجود در هسته درونی دارند. این بدین معناست که هسته درونی-درونی می‌تواند از نوع متفاوتی از بلور تشکیل شده باشد.

 

یافته‌های جدید نکته‌های جالبی درباره چگونگی تکامل هسته درونی زمین و همچنین خود کره خاکی ارائه می‌دهند.

 

جزئیات این بررسی در مجله Nature Geoscience ارائه شده است.

 

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/475136

 

کشف ماده تاریک در هسته کهکشان

 

 دانشمندان به رهبری دانشگاه صنعتی مونیخ موفق به اثبات وجود ماده تاریک در درونی‌ترین بخش کهکشان راه شیری شدند.مشاهده ماده تاریک که در سراسر جهان پخش شده، کار دشواری است زیرا این ماده به جز از طریق گرانش، تقریبا با هیچ ماده‌ای تعامل برقرار نمی‌کند.دانشمندان از دهه 1970 به بعد با اندازه‌گیری‌ سرعت چرخش گاز و ستارگان، شواهدی از این ماده گریزپا را در کهکشان‌های دیگر ارائه داده‌اند. اندازه‌گیری چرخش گاز و ستارگان به منجمان امکان وزن‌کردن کهکشان میزبان و یافتن جرم کلی آن را می‌دهد.

 

چنین اندازه‌گیری‌هایی نشان داده‌اند ماده مرئی فقط کسری از وزن کلی کهکشان است و بخش عمده این وزن ناشی از وجود ماده تاریک است. به تازگی محققان برای نخستین بار با استفاده از همین شیوه، وجود ماده تاریک را در درونی‌ترین بخش کهکشان راه شیری اثبات کرده‌اند.پیش از این، امکان اعمال شیوه اندازه‌گیری چرخش گاز و ستارگان به کهکشان راه شیری تایید شده بود و وجود ماده تاریک در بخش‌های بیرونی این کهکشان نیز به خوبی شناخته‌شده بود. اما تا پیش از این، استفاده از چنین روشی در درونی‌ترین نواحی کهکشان راه شیری که 100 هزار سال نوری عرض دارند، بسیار دشوار بود.دانشمندان حاضر در این مطالعه اثبات مشاهده‌ای و مستقیمی از وجود ماده تاریک را در درونی‌ترین بخش کهکشان راه شیری ارائه داده‌اند که این بخش شامل زمین نیز هست.آن‌ها در گام نخست، جامع‌ترین تالیف از اندازه‌گیری‌های حرکت گاز و ستارگان کهکشان راه شیری را خلق کردند. آن‌ها سپس سرعت چرخش ستاره‌یی را با در نظرگرفتن این فرض که فقط ماده درخشان در این کهکشان وجود دارد، اندازه‌گیری کردند. این مقایسه به وضوح نشان داد چنین چرخشی نمی‌تواند توضیح داده شود مگر این که مقادیر عظیم ماده تاریک بین زمین و قلب کهکشان راه شیری وجود داشته باشد.وجود ماده تاریک در کهکشان راه شیری برای حفظ چرخش گاز و ستارگان با سرعت‌های مشاهده‌ شده ضروری است. با این حال دانشمندان هنوز نمی‌دانند ماده تاریک از چه چیزی تشکیل شده و این یکی از مهم‌ترین سوالاتی است که جامعه علمی با آن روبروست.محققان بر این باورند شیوه به کاررفته در این پروژه در آینده به آن‌ها امکان اندازه‌گیری توزیع ماده تاریک در کهکشان راه شیری را با دقت بی‌سابقه‌ای می‌دهد. این امر درک دانشمندان از ساختار و تکامل کهکشان راه شیری را تصحیح می‌کند.

 

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/475121

 

ناسا بدنبال کشف حیات فرازمینی در یک قمر

 

ناسا با درخواست رسمی بودجه 30 میلیون دلاری از کنگره به منظور کنکاش در قمر «اروپا» سیاره مشتری، یک جرم کیهانی دیگر را به فهرست اهداف فضایی خود اضافه کرد.

به عنوان بخشی از بودجه «علوم سیاره‌ای FY 2015»، آژانس فضایی آمریکا طراحی یک کاوشگر بدون‌سرنشین را پشتیبانی مالی می‌کند که برای بررسی مکان‌هایی غیر از زمین و مریخ در منظومه شمسی یعنی جایی که حیات می‌تواند وجود داشته باشد، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

ناسا پیش‌تر ماموریت‌هایی را به اروپا بررسی کرده بود، اما این اهداف در حد تئوری بوده‌اند، در حالی که بودجه جدید برای تحقق‌بخشیدن عملی به چنین ماموریتی درخواست شده است.

گرچه قمر اروپا کوچک‌تر از ماه است، اما بسیاری از دانشمندان معتقدند که این جرم کیهانی دارای یک اقیانوس زیرسطحی در زیر پوسته یخی‌اش است.

اقیانوس اروپا احتمالا دو برابر حجم تمامی دریاهای زمین را دارد و تعدادی از منجمان بر این باورند که بهترین کاندید برای میزبانی حیات در سطح میکروبی در منظومه شمسی است.

ناسا به کسب دانش بیشتر درباره این اقیانوس علاقه‌مند است و خواهان بررسی‌ ترکیب نواحی قهوه‌ای‌رنگ بر روی سطح این قمر و همچنین نیروی زمین‌شناختی است که پوسته یخی آن را شکل داده‌ است.

درخواست ناسا برای بودجه جدید، این مأموریت به همراه کاوشگر Mars Astrobiology Explorer-Cacher، یکی از دو ماموریت مهم بر شمرده شده است.

بر اساس اعلام ناسا، چنانچه مأموریت اروپا از سوی کنگره چراغ سبز دریافت کند، شبیه ماموریت مفهومی Europa Clipper خواهد بود که در حال حاضر دانشمندان آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) ناسا در کالیفرنیا بر روی آن کار می‌کنند.

گفته می‌شود که در ماموریت «اروپا»، کاوشگر حول مشتری مدارگردی خواهد کرد و گاها نیز از کنار اجرام کیهانی کالیستو و گانیمد (قمرهای مشتری) برای استفاده از گرانش آن‌ها جهت تغییردادن مدار فضاپیما و بازگرداندن آن به قمر اروپا، عبور خواهد کرد.

ناسا هنوز جزئیات این کاوشگر را اعلام نکرده است، اما به نظر می‌رسد که این فضاپیما توسط فناوری‌های کنونی و با انرژی خورشیدی نیرودهی می‌شود؛ ابزار این کاوشگر شامل راداری برای نفوذکردن به یخ، طیف‌سنج مادون‌قرمز، دوربین توپوگرافی، طیف‌سنج یونی و همچنین طیف‌سنج جرمی خنثی خواهد بود.

در صورت ارائه بودجه درخواستی به این ماموریت، گام بعدی ناسا تعیین معماری مطلوب، ابزار حفاظتی سیاره‌ای، شناسایی خطرها و کاهش آن‌ها، تخمین هزینه‌ها، زمانبندی و تعیین محموله آن خواهد بود.

 

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/475278

 

 

هزینهٔ بهداشت و درمان

جدول سبد هزینه بهداشت

-هزینهٔ بهداشت و درمان در سال جاری در کلان شهر تهران برای یک خانوار کارگری، با در نظر گرفتن تورم ۸۷/ ١١درصدی و نسبت هزینه استاندارد بهداشت و درمان به درآمد خالص (قدرت واقعی سرانهٔ هر کارگر تهرانی برای اینکه بتواند هزینه‌های بهداشتی و درمانی‌اش را سامان دهد ماهانه رقمی معادل ۱۵۹۱۰ تومان خواهد بود). با فرض اینکه شما هر شش ماه یکبار مسواکتان را عوض می‌کنید و ماهیانه نیاز به مسواک جدید ندارید، از کنار مسواک حداقل ۱۳۰۰ تومانی می‌گذریم و قیمت حداقلی یک خمیر دندان تولید داخل را در نظر می‌گیریم…

 -شما در تهران ۱۵۹۱۰ تومان بودجه برای سبد بهداشتی تان در جیب دارید پس دیگر نمی‌توانید روی سایر اقلام حساب کنید مگر اینکه اقلام ضروری‌تر چون نوار بهداشتی و پوشک بچه (اگر احیانا دارای فرزند کوچک هستید) را جایگزین یکی از این موارد کنید. این جایگزینی می‌تواند به بلعیده شدن کل بودجهٔ بهداشتیتان بیانجامد، چون قیمت یک بسته پوشک بچه معمولی با احتیاط فراوان کمتر از ۱۰۰۰۰ تومان نیست و قیمت نوار بهداشتی نه چندان با کیفیت هم ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان از بودجهٔ بهداشتی ماهیانه شما را در بر می‌گیرد.

ایلنا

خواب مناسب

‌‌آدم روزی چند ساعت خواب نیاز دارد؟

 

 

12 فوریه 2015 - 23 بهمن 1393

 

خواب مناسب برای جوان‌ها و بزرگ‌سال‌ها بین ۷ تا ۹ ساعت است

 

بیشتر مردم وقتی کم خوابیده باشند می‌فهمند. اما کم یعنی چقدر؟ یا جور دیگر بپرسیم: چقدر خواب کافی است؟ نتیجه تحقیقات بنیاد ملی خواب ایالات متحده نشان می‌دهد نیاز گروه‌های مختلف سنی به خواب با هم فرق می‌کند.

 

عواملی مثل بی‌برنامگی، مصرف الکل و محرک‌های دیگر مثل قهوه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا، و صد البته زنگ ساعت و نور خورشید، می‌توانند ساعت زیستی (یا همان سایت بیولوژیک) انسان را به‌هم بریزند.

 

 

نوزادها بیش از همه به خواب نیاز دارند – حتی تا ۱۹ ساعت در شبانه‌روز هم عادی است.

برای فهمیدن این‌که یک نفر چقدر باید بخوابد باید به سبک زندگی‌ او نگاه کرد. اما به‌طور کلی می‌توان اعداد زیر را پیشنهاد کرد:

 

نوزاد (تا ۳ ماه): در حالت ایده‌آل باید بین ۱۴ تا ۱۷ ساعت از هر شبانه‌روز را بخوابد، هرچند ممکن است ۱۱ تا ۱۳ ساعت هم کافی باشد. بهتر است خواب نوزاد بیش از ۱۹ ساعت نشود.

 

قنداقی (۴ تا ۱۱ ماه): میزان توصیه شده بین ۱۲ تا ۱۵ ساعت است. در کمترین حالت ۱۰ ساعت. بعد از سه ماهگی، خواب به‌هیچ‌وجه نباید از ۱۸ ساعت بیشتر شود.

 

نوپا (تا ۲ ساله): عدد پیشنهادی بین ۱۱ تا ۱۴ ساعت است، اما هر رقمی از ۹ تا ۱۶ ساعت قابل قبول است.

 

پیش‌دبستانی (۳ تا ۵ سال): متخصصان معتقدند ۱۰ تا ۱۳ ساعت خواب برای این گروه سنی عالی است. کمتر از ۸ یا بیشتر از ۱۴ ساعت مناسب نیست.

 

مدرسه‌رو (۶ تا ۱۳ سال): توصیه بنیاد خواب ملی آمریکا ۹ تا ۱۱ ساعت خواب در شبانه‌روز است. کمتر از ۷ یا بیشتر از ۱۲ ساعت خوب نیست.

 

نوجوان (۱۴ تا ۱۷ سال): خواب مناسب برای این گروه ۸ تا ۱۰ ساعت است. کمتر از ۷ و بیشتر از ۱۱ ساعت توصیه نمی‌شود.

 

جوان (۱۸ تا ۲۵ سال): برای این گروه ۷ تا ۹ ساعت خواب مناسب است. حد پایینی ۶ و حد بالایی ۱۱ ساعت پیشنهاد شده.

 

بزرگ‌سال (۲۶ تا ۶۴ سال): مثل گروه قبلی.

 

بازنشسته (۶۵ سال به بالا): در این سن ۷ یا ۸ ساعت خواب در شبانه‌روز مناسب است. خواب نباید از ۵ ساعت کمتر یا از ۹ ساعت بیشتر شود.

 

بهتر بخوابیم

 

 

کم‌خوابی به سلامتی و کار انسان ضربه می‌زند

متخصصان بنیاد ملی خواب آمریکا برای بهبود کیفیت خواب هم توصیه‌هایی دارند. مهمترین این توصیه‌ها این است که خواب "در اولویت باشد".

 

نکات دیگر این‌هاست:

 

برنامه خواب‌ ثابت داشته باشید، حتی آخر هفته‌ها

 

قبل از خواب به کاری مشغول شوید که برای‌تان آرامش‌بخش باشد

 

هر روز ورزش/نرمش کنید

 

دما، صدا، و نور اتاق‌خواب را به اندازه مطلوب‌تان نگه دارید

 

  تشک و بالش راحت انتخاب کنید

 

از "خواب‌دزدها"، مثل الکل و کافئین، بپرهیزید

 

پیش از خواب وسایل الکترونیکی را خاموش کنید

 

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی

حساب 250 میلیون دلاری یک ایرانی

افشای حساب 250 میلیون دلاری یک ایرانی در سوئیس!

 

ماجرای معروف به "سوئیس لیکس" که روز دوشنبه توسط روزنامه‌های بزرگ دنیا فاش شد، شخصیت‌های سرشناس و ناشناس فراوانی را در سراسر دنیا به درد ‌سر انداخته است. در این میان براساس تحقیقات صورت گرفته، در فهرست اسامی موجود نام ۵٧٣ ایرانی دیده می‌شود. این ماجرا از فرار مالیاتی بیش از ١٠٠هزار نفر از صاحبان سرمایه‌های بزرگ در جهان پرده بر می دارد که به کمک شعبۀ سوئیسی بانک "اچ.اس.بی.سی"، بیش از ١٨٠ میلیارد یورو را بصورت پنهانی در حساب‌های سرّی سپرده‌اند.نام ۵٧٣ تن از کسانی که هویت آنان به ایران پیوند می خورد با گشودن ١١٣٢ حساب بانکی در شعبۀ سوئیسی بانک "اچ.اس.بی.سی"، در این فهرست قرار دارد. به گفته رادیو فرانسه، مجموع سپرده‌های حساب‌هائی که به این ترتیب با ایران پیوند دارد به ١ میلیارد و ۵٠٠ میلیون دلار بالغ می‌شود. ثروتمندترین مشتری ایرانی این بانک ٢۵٤ میلیون و ٧٠٠ هزار دلار در حساب خود دارد.

 

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/474646

جهل اکولوژیک

مبنای سواد و بی‌سوادی تغییر کرده است

 

سال‌هاست که همه ما شاهد این هستیم که وضعیت آب و هوای تهران روز به روز بدتر شده و شرایط زندگی در این کلانشهر غیرقابل تحمل‌تر می‌شود. مهاجرت مهارگسیخته همچنان ادامه دارد و به جای هر اقدامی برای کنترل آن، دولت محترم قبلی دو طبقه به ارتفاع تمام ساخت و سازها در تهران اضافه می‌کند. تخریب پی در پی باغ‌ها و بلند مرتبه‌سازی بدون هرگونه محاسبه اثرات مخرب بلندمدت آن بر محیط زیست تهران بلای جان این شهر شده است.

 

زمان کودکی من گفته می‌شد که بی‌سواد کسی است که قدرت خواندن و نوشتن نداشته باشد. بزرگ‌تر که شدم و به دبیرستان و دانشگاه رسیدم شنیدم که می‌گویند کسی که مهارت کار کردن با کامپیوتر را نیاموخته باشد بی‌سواد است. امروزه اما به لطف انواع و اقسام نرم‌افزارهای «یوزر فرندلی» همه کس در هر قشری از جامعه و با هر میزان از تحصیلات تقریبا امکان استفاده از کامپیوتر و گوشی‌های هوشمند و اینترنت را به دست آورده است. در دنیای امروز دیگر بی‌سوادی را به نسبت قدرت خواندن و نوشتن یا مهارت استفاده از کامپیوتر نمی‌سنجند. اکنون بی‌سواد کسی است که فهم اکولوژیک نسبت به محیطی که در آن زندگی می‌کند، نداشته باشد. اگر کارکرد سواد را در ایجاد امکان زندگی بهتر بدانیم، آنچه امروز به ما امکان بهتر زندگی کردن می‌دهد فهم اکولوژیک است.

 

از  این منظر متاسفانه همه ما «بی‌سواد» بوده‌ایم و هنوز هم هستیم. وقتی از زبان رییس محترم سازمان حفاظت محیط زیست می‌شنویم که چندین برابر بیش از ظرفیت از همه منابع آب، خاک و هوای تهران استفاده شده و هیچ یک از این منابع طبیعی و ضروری برای زندگی در شهر تهران دیگر به حد استاندارد خود باز نخواهند گشت بیشتر پی به بیسوادی خود و جنایتی که به واسطه جهل اکولوژیک علیه خودمان انجام داده‌ایم می‌بریم. در غرب و شمال غرب تهران که کریدور اصلی جریان باد تهران است تپه‌ها را تا کیلومترها و تا نیمه راه کرج بریده‌اند و به جای آن صدها برج عظیم سربرافراشته‌اند. هنگامی که شمال تهران با کوه‌های بلند محصور شده و جنوب آن هم رو به دشت باز قرار گرفته است غرب تهران عملا تنها کانال تنفسی شهر است.

 

در دوران قبل از انقلاب ده‌ها کارخانه و صنایع آلاینده در محدوده غرب تهران تاسیس شد و حالا هم صدها برج بلند مرتبه در شمال غرب تهران همچون دیواری بلند به کوه‌های البرز متصل شده‌اند تا ما به دست خود جلوی تنها راه ممکن برای وزش نسیمی ملایم در تهران را هم سد کنیم. در همین زمان در منطقه ٢٢ دریاچه مصنوعی درست می‌کنیم و به آن فخر می‌فروشیم. درست مثل این است که گلوی کسی را بفشاریم و او را تا مرز خفگی پیش ببریم و بعد در همان موقعیت زیورآلاتی را با هزار منت به او هدیه بدهیم. تهران تنفس مصنوعی لازم دارد نه دریاچه مصنوعی. صدها هزار مترمربع از باغات شمال و شمال شرق تهران نابود و ویران شد و به جای آن برج‌های عظیم سربرافراشت تا بخشی از هزینه نجومی ساخت پل طبقاتی و بزرگراه در این منطقه تامین شود.

 

همزمان روزانه چند هزار اتومبیل جدید ساخت داخل هم روانه خیابان‌های شهر می‌شوند و انواع کامیون‌ها و مینی‌بوس‌های فرسوده هم بی‌وقفه دود غلیظ‌تری از اگزوزهای خود بیرون می‌دهند. از آن طرف بر بیلبوردهای نصب شده از سوی شهرداری در این سو و آن سوی شهر این شعار به چشم می‌خورد: «آسمان آبی، زمین پاک» و در زیر آن با فونت ریزتر نوشته شده: «یک تصمیم جدید».

 

می‌گویند جناب شهردار تهران اعلام کرده که این شعار سرلوحه برنامه‌های شهرداری در سال آینده خواهد بود. من هرچقدر درباره این شعار و مقصود شهرداری از طرح آن تامل کردم به نتیجه‌ای نرسیدم جز اینکه شاید خدای نکرده مسوولان شهرداری با این شعار قصد دست انداختن و شوخی کردن با مردم تهران را داشته‌اند. یعنی آیا واقعا مسوولان شهرداری متوجه نشده‌اند که کمی برای گرفتن این «تصمیم جدید» دیر شده است؟ متاسفانه جناب شهردار با ١٠ سال تاخیر به اهمیت این شعار پی برده‌اند؛ حالا که در نتیجه ساخت و سازهای بی‌حساب و کتاب و سیاست‌های توسعه‌ای بی‌توازن در این سال‌ها، دیگرچیزی از آسمان آبی و زمین پاک در تهران باقی نمانده است.

 

در بیلبوردهای دیگری کلمه تهران به صورت کشیده نوشته شده و داخل آن چند نقطه‌چین قرار گرفته و سپس شهرداری این پیام را به مردم می‌دهد که: «این‌بار جاهای خالی را پر نکنیم». باز هم من همیشه از خودم می‌پرسم مخاطب واقعی این پیام چه کسی باید باشد؟ مردم تهران یا خود شهرداری؟ چه کسی جاهای خالی را که هیچ، باغ‌های سرسبز شمال تهران از لویزان و ازگل و سوهانک گرفته تا کن و سولقان را که در حکم تنها ریه‌های تنفسی شهر بودند با برج‌های بتونی ١٥ تا ٤٠ طبقه پر کرده است؟ اگر بر فرض مالکان این باغ‌ها هم مقصر بوده‌اند و مثلا برای به دست آوردن سود آنی حاضر به خشکاندن درخت‌ها و بعد فروش آن به برج‌سازان شده‌اند، آیا این وظیفه مدیران ارشد نبوده است تا بر اساس یک برنامه کلان و با نگاه استراتژیک نسبت به آینده عملا و نه در بیلبوردها مردم را از پر کردن جاهای خالی شهر منع کنند؟

 

واقعیت این است که مشکل آب و هوا در تهران دیگر به این سادگی‌ها قابل ترمیم و جبران نخواهد بود. ضربه‌ای که به دست خود به زیرساخت‌های این شهر از زمین و آسمان وارد کرده‌ایم آنقدر زیاد و وسیع بوده که نه فقط خودمان بلکه نسل‌های آینده هم تا دهه‌های آینده تاوان و مکافات این جهل ما را پس خواهند داد. ما شهری را که خانه پدری ما بوده است به دست خودمان و به خاطر جهل اکولوژیک غیرقابل سکونت کرده‌ایم. در عوض پل و بزرگراه یک طبقه و چند طبقه تا دل‌تان بخواهد داریم؛ برج‌های مافوق لوکسی ساخته‌ایم که هر آپارتمان آن ده‌ها میلیارد تومان و بیشتر قیمت‌گذاری می‌شوند، فول امکانات. فقط یک چیز ساده را در تهران از دست داده‌ایم: امکان زندگی کردن.

 

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/474749

 

 

 

ایران در هند

«کشف کلاهبرداری» از ذخیره چند میلیارد دلاری ایران در هند

 

به دنبال کشف یک کلاهبرداری از سپرده‌های پولی ایران در یک بانک دولتی هند، بانک مرکزی این کشور از تمام نهادهای پولی و بانک‌های هند خواست تا روند مالی داد و ستدهای مربوط به ایران و قوانین مربوط به پولشویی را با دقت بیشتری زیر نظر بگیرند. طبق ادعای رویترز گروهی متشکل از شهروندان ایرانی که با ویزای دانشجویی وارد هند شده‌اند، با تشکیل چند شرکت صوری و ارائه اسناد غیرواقعی صدور کالا به جمهوری اسلامی، در پی بهره‌برداری از منابع پولی چند میلیارد دلاری ایران بوده‌اند که در بانک «یو سی او» نگاهداری می‌شود.

 

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/474646

اشتباه در تحویل نوزادان

غرامت ۲ میلیون یورویی برای جابه‌جایی دو نوزاد

 

قاضی دادگاه فرانسه یک کلینیک را به دلیل اشتباه در تحویل نوزادان دو خانواده در دو دهه پیش به پرداخت جریمه دو میلیون یورویی محکوم کرد.

 

به گزارش ایران، براساس گزارش پلیس فرانسه، مسئولان یک کلینیک درمانی در شهر «کن» به دلیل اشتباه نابخشودنی هنگام تحویل دو نوزاد به خانواده‌های فرانسوی مجبور به پرداخت این جریمه سنگین شده‌اند.

 

مسئولان بیمارستان در این‌باره گفتند: هر دو نوزاد به دلیل ابتلا به بیماری یرقان در یک دستگاه قرار گرفته بودند و پرستار آنان را اشتباهی به خانواده‌ها تحویل داده است اما با گذشت زمان انجام آزمایش‌های مختلف خون و دی‌ان‌ای سبب شد مادران دو نوزاد به راز این اشتباه بزرگ پی ببرند. بر همین اساس پس از طرح شکایت خانواده‌ها قاضی دادگاه با بررسی تمامی اسناد و مدارک مسئولان بیمارستان را به خاطر این اشتباه جریمه کرد، اما در آن سوی ماجرا هر دو دختر نوزاد که اکنون 20 ساله هستند از افشای واقعیت بسیار متعجب شده‌اند.

 

از حدود 10 سال پیش آزمایش دی‌ان‌ای از یکسو و تفاوت‌های چهره دختران از سوی دیگر اعضای دو خانواده را در این‌خصوص بسیار نگران کرد و سرانجام با گذشت 20 سال راز کودکان فاش شد.

 

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/474758

 

کشتن کودک هشت ساله به خاطر شباهت به مادر

 

حامد قصد اعتراف کردن نداشت، با این حال وقتی با مدارک پلیسی روبه‌رو شد به قتل فرزندش اعتراف کرد و گفت: «نوید تمام حرکات و رفتار‌هایش شبیه مادرش بود و نمی‌توانستم او را تحمل کنم. چندین بار هم همسر سابقم را تهدید کرده بودم که نوید را فقط به خاطر اینکه شبیه به او است، خواهم کشت. »

 منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/474775

مرد بدبین

خاموشی ناله‌های مادر در شکنجه‌گاه مرد بدبین

 

یکم شهریورماه سال 89 بود که پدر از الهه و احسان خواست به همراه یکی از اقوام به پلور بروند و کمی تفریح کنند. خواهر و برادر که از پدر بشدت می‌ترسیدند و شب گذشته شاهد درگیری خونین مادر و پدر خود بودند با خوشحالی این پیشنهاد را پذیرفتند، شال و کلاه کرده و خانه‌شان را ترک کردند. الهه می‌خواست از مادر خداحافظی کند اما با خود گفت حتماً مادر خواب است و بهتر است او را بیدار نکنم.کابوس در پلور

صدای جیغ الهه همه را از خواب بیدار کرد. احسان می‌دانست خواهرش دوباره کابوس دیده است. پدر باز مادر را به زنجیر کشیده بود و او را کتک می‌زد. از او می‌خواست به گناه ناکرده اعتراف کند، بچه‌ها باید می‌ایستادند و کتک‌خوردن مادر را می‌دیدند. آنها حق نداشتند چشمانشان را ببندند، باید زجر کشیدن مادر را می‌دیدند تا عبرتی باشد برایشان. پدر می‌گفت حق ندارند گوش‌هایشان را بگیرند تا بدانند اگر دروغ بگویند همین‌گونه کتک خواهند خورد اما مگر مادر دروغ می‌گفت؟! او که از ترس جرأت بیرون رفتن از خانه را نداشت، او که با هیچ‌کس همکلام نیز نمی‌شد. الهه هر شب کابوس می‌دید و احسان با نفرت از صحنه‌هایی که دیده فرار می‌کرد.ترک خانه

چند روز مسافرت به پایان رسید و الهه و احسان با بی‌میلی به خانه بازگشتند اما آنها نمی‌دانستند که این بار تحمل خانه بسیار سخت‌تر است.مادر در خانه نبود. او هرگز به تنهایی از خانه خارج نمی‌شد. جرأت تنها بیرون رفتن را نداشت.پدر وقتی دید بچه‌ها سراغ مادرشان را می‌گیرند، گفت: بالاخره دیدید که حق دارم، مادرتان رفته است. برای همیشه رفته است. مادر خیانتکارتان ما را ترک کرده و من نتوانسته‌ام او را پیدا کنم. این حرف‌ها مانند پتک بر پیکر الهه و احسان فرود می‌آمد. مگر می‌شود مادر، آنها را فراموش کرده باشد. او که می‌گفت عاشق بچه‌هایش است.مادرم را پیدا کنید

چهار ماه گذشت، در این مدت الهه همه صحنه‌های شکنجه مادر را هر روز در ذهنش به تصویر می‌کشید، بیشتر وقت‌ها به مادرش حق می‌داد که آنها را رها کرده و رفته است. مگر یک انسان چقدر تحمل دارد اما به کجا رفته است. مادربزرگ هم از او خبر ندارد. الهه با خود فکر می‌کرد و هر روز تصمیم می‌گرفت برای یافتن مادر از پلیس کمک بگیرد اما اگر او را بیابند باز هم شکنجه، باز هم دعوا، آخر مادر زیر مشت و لگد پدر جان می‌دهد اما دیگر طاقت دوری مادر را نداشت و همین موضوع باعث شد دختر 23 ساله با عکسی از مادر پای در پلیس آگاهی بگذارد.دختر گریان در حالی که عکسی از مادر در دست داشت به پلیس گفت: پدر و مادرم اختلاف شدیدی داشتند. از وقتی به یاد دارم پدرم، مادرم را کتک می‌زد تا اینکه چهار ماه پیش مادرم از خانه رفت و دیگر بازنگشت، ما در سفر بودیم وقتی برگشتیم اثری از مادرم نبود.بدبینی‌های خانمانسوز

دکتر مجید صفاری‌نیا روانشناس به خبرنگار شوک گفت: بی‌تردید باید بدانیم سوءظن، سرچشمه حوادث بسیار ناگواری است و برخی از افراد به دلیل همین سوءظن که علامت بیماری به‌شمار می‌آید، دست به جنایاتی می‌زنند.در حقیقت سوءظن یک نوع بیماری روانی است که باعث می‌شود افراد نسبت به نزدیک‌ترین افراد خانواده هم دچار شک و تردید شوند و گاهی دست به جنایاتی بزنند.درواقع درباره افراد مبتلا به سوءظن دو نوع اختلال وجود دارد؛ یکی اختلالات هذیانی که علامتی از یک بیماری است که در آن فرد یک هذیان سازمان یافته دارد و نسبت به دیگران یا افراد نزدیک، بدبین و شکاک است، مبنی بر اینکه دیگران می‌خواهند به وی آزار برسانند یا علیه وی توطئه بچینند و خیانت کنند و دومی اختلال اسکیزوفرنی پارانوئی؛ در این نوع بیماری فرد دچار اختلالات تفکر است و هذیان، مشخصه این بیماری به‌شمار می‌رود. این افراد نیز نسبت به اطرافیانشان سوءظن دارند، مانند اینکه دائم فکر می‌کنند در غذایشان سم ریخته‌اند و قصد کشتن‌شان را دارند. در این بیماری اختلالات فکری بیمار در حد یک باور است و واقعآً به آن اعتقاد دارد. توجه داشته باشیم که افراد دچار سوءظن قطعاً بیمار هستند و باید تحت درمان قرار بگیرند. در برخی مواقع مصرف موادمخدر از نوع آمفتامین‌ها «مانند شیشه» بدبینی در فرد ایجاد می‌کند. این دسته از افراد که مبتلا به سوءظن ناشی از سوءمصرف موادمخدر هستند حتی نسبت به همسر و فرزندان خود شکاک و بدبین هستند و هر از گاهی در صفحه حوادث روزنامه‌ها می‌خوانیم که این‌گونه معتادان تحت تأثیر ماده مخدری مانند شیشه، اقدام به قتل زن و فرزندشان کرده‌اند.فرضیه جنایت

در همان نگاه نخست پلیسی به ماجرای گم‌شدن مادر خانواده، پلیس در قوی‌ترین فرضیه، خود را در برابر قتل خانوادگی دید. ادعاهای دختر جوان کافی بود تا تیمی از پلیس پایگاه ششم آگاهی، تجسس‌های ویژه برای یافتن زن تنها را آغاز کنند.آنها در تحقیقات میدانی به سراغ پدر خانواده رفتند اما از او خبری نبود.  احسان پسر خانواده به پلیس گفت: وقتی به پدرم گفتم الهه برای یافتن مادر به اداره آگاهی رفت، پدر خشمگین خانه را ترک کرد. گم‌شدن پدر خانواده، فرضیه جنایت را قوی‌تر کرد و ردیابی و دستگیری این مرد فراری در دستور کار قرار پلیس گرفت.پایان 3 ماه فرار

سه ماه از فرار پدر خانواده گذشته بود تا اینکه پلیس اطلاع یافت شوهر معصومه به خانه‌اش بازگشته است.چهارمین روز اردیبهشت ماه سال 90 این مرد دستگیر شد.وی ابتدا از سرنوشت همسرش ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت: وی زنی دروغگو و خیانتکار بوده و از خانه فرار کرده و عجیب اینکه ادعا کرد هرگز معصومه را کتک نزده و به غل و زنجیر نکشیده است.اعتراف به قتل

همین تناقض‌گویی‌ها کافی بود تا پدر خانواده بازداشت شود و سه روز بعد – هفتم اردیبهشت- در بازجویی‌های پلیسی پرده از قتل همسرش بردارد. وی گفت: شب جنایت دست‌های معصومه را بسته بودم و او را کتک می‌زدم. از او خواستم اعتراف کند که به من خیانت کرده است و او را تهدید می‌کردم اگر اعتراف نکند خفه‌اش می‌کنم اما او حرفی نمی‌زد و فقط گریه می‌‌کرد. در یک لحظه متوجه نشدم و از شدت عصبانیت او را خفه کردم.وی افزود: هنگامی که دیدم به آخر خط رسیده‌ام از برادرم کمک خواستم اما او گفت در این ماجرا دخالت نمی‌کند. باید چاره‌ای پیدا و جسد را پنهان می‌کردم اما نمی‌توانستم در حضور احسان و الهه جسد معصومه را از خانه خارج کنم به همین دلیل آنها را به همراه یکی از اقوام به پلور فرستادم. پس از رفتن آنها، جسد همسرم را روی صندلی جلو گذاشتم، کمربندش را بستم و به سمت جاده چالوس به راه افتادم.وی در ادامه گفت: نتوانستم در جاده چالوس جای مناسبی پیداکنم تا جسد را رها کنم به همین دلیل به سمت جنگل‌های عباس‌آباد رفتم و جسد او را در آنجا رها کردم.همسرم همیشه جنگل‌های عباس‌آباد کلاردشت را دوست داشت و جسدش را در همانجا زیر درختان انداختم و بازگشتم.یافتن جسد

با اعترافات تکان‌دهنده شوهر بدبین، جست‌وجوها برای یافتن جسد آغاز شد و سرانجام روز 21 اردیبهشت ماه سال 90 بقایای جسد معصومه پیدا شد و فرزندان مقتول در ناباوری تکه‌هایی از لباس مادرشان را شناسایی کردند. استخوان‌ها به پزشکی قانونی انتقال یافت و مشخص شد آنها مربوط به یک زن است. بنابر این گزارش پس از صدور کیفرخواست قتل، پرونده این پدر جنایتکار پیش روی پنج قاضی دادگاه کیفری استان تهران قرار گرفت.جلسه دادگاه

سه‌شنبه 21 بهمن‌ ماه پدر بدبین در شعبه 113 دادگاه کیفری استان تهران روبه‌روی 5 قاضی جنایی ایستاد.  وی در توضیح شب جنایت گفت: آن شب مانند همیشه معصومه را بستم و در حالی که از او فیلمبرداری می‌کردم خواستم تا به خیانت اعتراف کند، چند سیلی به او زدم و او را به حال خود رها کردم و به حمام رفتم، وقتی بازگشتم دیدم معصومه حرکت نمی‌کند فکر کردم مظلوم‌نمایی می‌کند اما معصومه نفس نمی‌کشید.باید از دست جنازه رها می‌شدم به همین دلیل احسان و الهه را با برادرم به پلور فرستادم تا راهی برای مخفی کردن جسد معصومه پیدا کنم و بعد جسد را به جنگل‌های عباس‌آباد بردم.فرزندان معصومه هنگامی که در برابر قاضی باقری و چهار قاضی مستشار قرار گرفتند اعلام کردند حاضرند با دریافت دیه از قصاص بگذرند اما به شرطی که پدرشان پس از آزادی هرگز پیش آنها نیاید و برای همیشه از زندگی آنها خارج شود.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/474782

 

پوست تخم‌مرغ شفاف

مشاهده رشد جنین مرغ با پوست تخم‌مرغ شفاف

 

محققان چینی موفق به تولید پوسته تخم‌مرغ شفاف شده‌اند که به آن‌ها اجازه مشاهده رشد جنین زنده را در درون تخم می‌دهد.

 

- فناوری‌های روی تراشه در سال‌های اخیر برای ارزان و ساده‌تر کردن تحقیقات علمی توسعه یافته‌اند؛ ایده آن‌ها، استفاده از سلول‌های بنیادی برای ساخت نسخه‌های مشابه مینیاتوری از اندام واقعی انسان به منظور مشاهده واکنش آن‌ها در برابر دارو‌ها و درمان‌ها بوده است.

 

دانشمندان دپارتمان مهندسی پزشکی زیستی در دانشگاه چینگوا در پکن یک تخم مرغ روی تراشه تولید کرده‌اند که از لایه شفاف پلی‌دی‌متیل‌سیلوکسان(PDMS) ساخته شده است. این ماده بطور گسترده در پلیمر آلی مبتنی بر سیلیکون مورد استفاده است.

 

پوسته تخم‌مرغ مصنوعی نرم بوده و شبیه ظاهر یک تخم‌مرغ واقعی است.

 

این پوسته شفاف به ارائه دیدگاه دقیقی از داخل تخم‌مرغ پرداخته تا بتوانند چگونگی حیات، رشد و توسعه یک موجود زنده را در مراحل اولیه حیات مشاهده کرده،‌بدون اینکه در روند آن اختلال ایجاد کنند.

 

محققان تاکنون توانسته‌اند جنین مرغ را تنها برای 17 روز در این پوسته مصنوعی کشت کنند که تنها سه روز با بیرون آمدن آن‌ها از تخم فاصله داشته است. آن‌ها اکنون امیدوارند بتوانند به عنوان یکی از کاربری‌های دستاورد خود، خون و سایر مایعات آلی را برای تشخیص زودهنگام به داخل تخم تزریق کرده یا انواع ژنهای نادر را در داخل آن کشت کنند.

 

ممکن است تولید یک خانه جنین مصنوعی در ابتدا نامطبوع بنظر برسد، اما دانشمندان بر این پژوهش‌ها برای درک بهتر فرآیندهای زیستی اساسی مانند رشد سیستم‌های عصبی مرکزی و محیطی تکیه دارند. با این روش، آن‌ها حداقل نیازی به سوراخ کردن کنار یک تخم‌مرغ برای مشاهده درون آن نخواهند بود.

 

نتایج این پژوهش در مجله Science China Technological Sciences منتشر شده است.

 

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/474625

 

کشف حیات میکروبی در اعماق زمین

 

محققان به تازگی شواهدی از وجود نوعی باکتری را یافته‌اند که در 19.31 کیلومتری زیر زمین زندگی می‌کند و این موضوع آن را به نخستین باکتری تبدیل کرده که قادر به ادامه حیات در چنین عمقی است.

دانشمندان دانشگاه ییل دریافته‌اند حیات می‌تواند در اعماق زمین و در شرایطی وخیم وجود داشته باشد و چنین موضوعی نشان می‌دهد در جستجوی حیات، باید به دنبال سیارات بیگانه گشت.پیش‌تر عمیق‌ترین نقطه‌ای که حیات در آن کشف شده بود، حدود 2.414 کیلومتری زیر سطح زمین گزارش شده بود، اما محققان حاضر در این مطالعه موفق به کشف حیات در اعماق بیشتر زمین شده‌اند. گرچه دانشمندان در دهه 1990 وجود حیات میکروبی در چنین عمقی را پیش‌بینی کرده‌ بودند، اما تا پیش از این تحقیق، چنین موضوعی در حد ایده باقی مانده بود.تیم علمی دانشگاه ییل صخره‌هایی را در جزیره‌ای واقع در شمال غربی واشنگتن بررسی کردند. این صخره‌ها دارای رگه‌هایی از آراگونیت هستند که حاوی سطوح بالای کربن بوده و کربن با میکروب‌هایی مرتبط است که متان منتشر می‌کنند.محققان معتقدند آراگونیت زمانی شکل گرفته که فشار و حیات زیر زمین صخره‌های بازالت را به آراگونیت تبدیل کرد. سپس، میکروب‌های زیر زمین که متان ساطع می‌کردند، نشانگرهای کربن صخره را تغییر دادند.نکته کلیدی این جاست که این میکروب‌ها گرمای بی‌نهایت و دماهای تا 121.1 درجه سانتی‌گراد را تحمل کردند و این بالاترین دمایی است که دانشمندان معتقدند حیات می‌تواند در آن وجود داشته باشد. با این حال، فشار بالا در زیر زمین احتمالا دی‌ان‌ای میکروب‌ها را تثبیت کرد، به طوری که این موجودات توانستند در چنین شرایطی زنده بمانند.به گفته دانشمندان، چنانچه امکان حیات در 100 میلیون سال قبل برای میکروب‌های متخصص وجود داشته، امروزه نیز باید همین استراتژی‌ها حاکم باشند.بر اساس ادعای تیم علمی، اگر حیات در چنین شرایط وخیمی بر روی زمین وجود دارد، احتمالا این میکروب‌ها بتوانند چنین شرایطی را در سیارات بیگانه مانند مریخ نیز تحمل کنند.

 

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/474639

 

کارگران صنعت نفت برزیل اعتصاب کردند

 

کارگران صنعت نفت برزیل در اعتراض به شرایط نامناسب کاری خود دست به اعتصاب زدند.کارگران شرکت نفت برزیلی «پتروبراس» در اعتراض به شرایط  نامناسب کاری و تعویق در پرداخت حقوق خود دست به اعتصاب زدند.کارگران شرکت نفت پتروبراس همچنین با بستن پل ۱۳ کیلومتری در نزدیکی خلیج «گونابارا» باعث ترافیک سنگین در منطقه و نیز ایالت «ریو دو ژانیرو» شدند.کارگران برزیلی، بخشی از مسیر پل را سوار بر اتوبوس پیموده و سپس برای بستن پل به صورت پیاده راه‌پیمایی کردند.

حدود دو هزار و ۳۰۰ کارگر شرکت نفتی پتروبراس حقوق خود را دریافت نکرده‌اند.کارگران نفتی برزیلی گفتند که «الومینی انخنهاریا» کارفرمای شرکت نفتی پتروبراس از بیستم دسامبر گذشته حقوق کارگران را پرداخت نکرده است و همچنین حقوق باقی‌مانده حدود ۴۰۰ کارگر که اخراج شده‌اند، نیز مشخص نشده است.

 

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/474651

 

 

کودک خیابانی

پذیرش سالی 6000 کودک خیابانی دربهزیستی

دکتر حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی، در مراسم رونمایی از تحقیقات کیفی هفت‌گانه آسیب‌های اجتماعی شامل کودک‌آزاری، کودکان کار، همسرآزاری، خودکشی، طلاق، زنان خیابانی و دختران فراری که در اداره کل بهزیستی خراسان رضوی برگزار شد: در هفته آینده، طرح ثبت‌ الکترونیکی آمارهای آسیب‌های اجتماعی رونمایی می‌شود که با استفاده از این طرح، تمام آمار و ارقام در این سامانه ثبت می‌شود و پس از آن، پژوهشگران می‌توانند خروجی‌های تحلیلی را در آن قرار دهند.

6000 کودک خیابانی سالانه در بهزیستی پذیرش می‌شوند

- در کشور، 180 هزار زن سرپرست خانوار وجود دارد که در مجموع با خانواده‌های تحت پوشش 600 هزار نفر می‌شوند.

- 23 هزار کودک کار در کشور تحت نظر سازمان بهزیستی کشور هستند که 9500 نفر از این کودکان، در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند و مابقی در خانواده‌های خود حضور دارند.

- یکی از فاکتورهای اختصاص بودجه، جمعیت استان‌ها است زیرا میزان شناسایی در کلان‌شهرها بیشتر است.

افزایش طلاق در کشور

- تجربه و تحقیقات ثابت کرده که انجام آموزش‌های لازم پیش از ازدواج و در زمان ازدواج، می‌تواند 80 درصد تعارضات خانوادگی بعد از ازدواج را کاهش دهد.

وجود یک سامانه دیده‌بانی و رصد، لازم است تا تمام حوزه اجتماعی را مشاهده کرده و مسائل به طور عمیق‌تر درک شود

- ممکن است حدود 60 درصد ریزفاکتورهای تاثیرگذار در آسیب‌های اجتماعی کشور مشترک باشد، اما این عوامل در سطح استانی یا حتی محله‌ای متفاوت است و شناسایی این‌ها بودجه زیادی نمی‌خواهد.

- مواجهه ایران در مقابل دیگر کشورهای دنیا نظامی نیست بلکه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است، تلاش کشور این است که تا این نظریه پررنگ‌تر شده و در این راستا، می‌توانیم پژوهش‌هایی که در سطوح محله‌ای هر استان صورت می‌گیرد را در صورت لزوم برای پایان‌نامه‌ها در اختیار قرار دهیم.

 

ایسنا

مس کاران

"مس کاران" تعطیل شد؛ ۸۰ کارگر بیکار شدند

با تعطیلی کارخانه «مس کاران» سمنان ۸۰ کارگر بیکار شدند.


کارگران: پیش از تعطیلی کارخانه مس کاران که در زمینه تولید انواع آندهای مسی و مفتول‌های مسی بدون اکسیژن در شهرک صنعتی شرق سمنان فعالیت می‌کرد، ۸۰ کارگر دائمی و قرارداد موقت در این کارخانه با سوابق کار متفاوت مشغول کار بودند.

- دلیل تعطیلی این واحد تولیدی انباشت بدهی‌های مالی کارخانه به چند نهاد دولتی و خصوصی همانند اداره تامین اجتماعی، اداره گاز و برق و همچنین اداره دارایی بوده است.

- در روزهای آخر فعالیت کارخانه اداره گاز و برق استان به دلیل افزایش مطالباتشان گاز و برق کارخانه را قطع کردند و طبیعتا کارخانه تعطیل شد.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=250892

گرد و خاک

"گرد و خاک" سفر ابتکار بخاطر "گرد و خاک" را لغو کرد!

 

جمال درویش مدیر روابط عمومی استانداری اهواز: خانم ابتکار قرار بود برای بررسی آخرین وضعیت پدیده گرد و غبار به این استان سفر کند.

 

سفر معصومه ابتکار به دلیل شدت گرد و غبار به خوزستان لغو شد.

- به دلیل شدت پدیده گرد و خاک سفر معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست - خانم ابتکار قرار بود برای بررسی آخرین وضعیت پدیده گرد و غبار به این استان سفر کند.

 

نظرات بینندگان

 

الان ساعت 11 است وگرد وخاک شدیدی همه جا را فراگرفته است والان استانداری همه جا را تعطیل اعلام کرد. تا همه بروند در خانه زندانی شوند.

 

با قاطرم که شده باید بیاد ،،باید تو این هوا باشه تا بفهمه چی میکشیم .

 

نیازی به سفر نیست، کافیه عکس هایی که مردم رو اینترنت گذاشتن رو ببینند تا به عمق فاجعه پی ببرند!باز هم مثل روزهای گذشته بعد از این که مردم و بچه ها رو کشیدن تا اداره و محل کار، شهر رو تعطیل کردن!بی برنامگی تا کی؟!

 

یعنی چی؟ ایشون نمیتونن یه بار مثل مردم عادی بازحمت و از طریق زمینی برن اونجا؟ یا اول با هواپیما برن تا یه شهر نزدیک و بقیشو زمینی تشریف ببرن؟!! نکنه منتظره شرایط که مساعد شد بره بگه همه چی خوب بود برگشتیم!!!

 

خوب با ماشین میرفت!!!!

 

صدای بارش شدید خاک در اهوازشاید باورتان نشود

 

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/381442

 

اتاق‌خواب کارگران

شناور 1500‌میلیارد‌تومانی اتاق‌خواب کارگران شد!

 

به گزارش «تابناک اقتصادی»، شناوری غول‌پیکر که این روزها حال و روز چندان خوشی ندارد، او که قرار بود در پروژه‌های بزرگ و کلانی به کار گرفته شود، این روزها به خاطر برخی سوءتدبیرها، آینده مبهمی دارد و حال هم که زمزمه‌های واگذاری آن به خارجی‌ها قوت گرفته است، اما باید پرسید که پاسخگوی ضرر و زیان میلیاردها تومانی این شناور به دلیل عدم استفاده صحیح و یا بیکاری این شناور کدام نهاد است؟

شناور غول‌پیکر غدیر که روزی قرار بود کارهای بزرگی در اقتصاد ایران انجام دهد، هم اکنون بیش از 6 ماه است که یا بیکار بوده و یا کارهایی که با هزینه و درآمد آن هیچ تناسبی ندارد، درگیر شده است که در این میان می توان به مکان اسکان برای انجام پروژه‌های دریایی اشاره کرد.در واقع، چنین کارهایی را در حد و الگوی کوچک، می توان به راحتی با یک شناور 20 میلیون دلاری نیز انجام داد؛ حال آنکه درگیر کردن شناور بزرگی به این کارهای کوچک و جزئی، هزینه بسیاری را به مالک آن تحمیل کرده؛ به نحوی که قیمت و هزینه درآمد این شناور 450 میلیون دلاری، بس متفاوت با یک شناور اسکان معمولی است و استفاده از اینگونه شناورهای بی نظیر در کارهای جزئی، لطمه شدیدی به اعتبار بین المللی این شناور خواهد زد و قطعاً هزینه های نگهداری شناور را بیش از پیش خواهد کرد.این شناور با 200 متر طول و 40 متر عرض و مکان اسکان برای 400 نفر و دارای جرثقیل 5000 تنی در دریا با سرعت لوله گذاری 5 کیلومتر در روز بی نظیرترین شناور ایران و خاورمیانه و حتی در سطح جهانی است؛ ضمن اینکه قیمت تمام شده این شناور در حدود 450 میلیون دلار اعلام شده که از قیمت جهانی آن بسیار بالاتر است!این شناور بنا بر تجربه سالیان گذشته، درآمدی معادل 100 میلیون دلار داشته است. هزینه های این شناور بدون در نظرگرفتن سوخت و شناورهای جانبی آن حدود 20 میلیون دلار در سال برآورد شده و چه در هنگام عملیات یا بیکاری چندین شناور بزرگ و کوچک برای آماده نگهداشتن آن در حال سرویس دهی روزانه خواهند بود که خود رقم چشمگیری علاوه بر هزینه بالا است.نکته جالب و حائز اهمیت این است که علیرغم سیستم بسیار پیشرفته لوله گذاری این شناور هنوز هیچ پروژه لوله گذاری به آن داده نشده و پرواضح است که بدین ترتیب و بدون استفاده از این شناور در پروژهای لوله گذاری، عملاً نیمی از ظرفیت و کارایی شناور استفاده نشده و به همین دلیل از انجام این قبیل پروژها در خارج از کشور هم محروم خواهد شد.حال سئوالات مهمی در رابطه با عملکرد برخی مسئولان نسبت به این شناور غول پیکر وجود دارد؛ از جمله اینکه چه کسی جوابگوی این ضرر و زیان هنگفت برای بیکاری این شناور است، چرا مسئولان در قبال عدم استفاده درست از شناور چندین هزار میلیاردی سکوت اختیار کرده اند؟ یا اینکه آقای وزیر و مدیرانش، با چه توجیهی شناور 450 میلیون دلاری را به جای شناور 20 میلیون دلاری استفاده شده است؟چرا شناوری با این عظمت و در این حد استراتژیک نباید تحت مدیریت مستقیم وزارت نفت جمهوری اسلامی باشد و پاسخگوی ضرر و زیان 40-50 میلیون دلاری ماه‌های اخیر به دلیل عدم استفاده صحیح و یا بیکاری این شناور چه کسی است؟

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/474346

طنز

طنز

توضیحاتی درباره یک جمله خاک بر سری

 

در راستای این که روز گذشته احمد توکلی نماینده تهران در مجلس، با اشاره به ماجرای پول گرفتن برخی نمایندگان مجلس هشتم از محمدرضا رحیمی- البته به نیابت از آقای جابر ابدالی - گفت که «خاک بر سر نماینده‌ای که به وزیر شماره حساب می‌دهد!» برخی توضیحات ضروری می‌نماید.

 

حقیقتش را بخواهید از همان اوایلی که آقای توکلی را شناختم، فهمیدم که آدم زرنگی است و می‌داند که چگونه موضع گیری کند که هم مخالفان، دوستانش را داشته باشد و هم دوستانش با او مخالفتی نداشته باشند.

 

این روزها از هر نماینده ای که درباره این موضوع سئوالی بپرسی، اولین کاری که می‌کند این است که،شرحی مبسوط در زشت بودن کار آن 170 نماینده ارائه می‌کند و از این کار تبری می‌جوید.مثلا وقتی از خود باهنر در این باره سئوال کردند پاسخ دندان شکنی داد که دیگر هیچ کس جرئت نخواهد کرد از او در این باره چیزی بپرسد. او گفته بود: «من دراین باره نه حرفی می‌زنم و نه دخالتی می‌کنم

 

حالا آقای توکلی هم یک جوری حرف زد که هم مخالفان کار زشت آن 170 نفر، به فساد ستیزی او آفرین بگویند و هم بندگان خدا، آن 170 نفر از او به دل نگیرند.به هرحال با بعضی شان قبلا همکار بود، با بعضی دیگر هم الان همکار است و ممکن است که در راهروهای مجلس چشم در چشم بشوند، خوبیت ندارد. این است که با وسواس ودقت وهوشمندی تمام کلمات جمله اش را انتخاب کرد. او گفت: «خاک بر سر نماینده‌ای که به وزیر شماره حساب می‌دهد!» در ماجرای رحیمی و 170 نفر نامزد اصولگرایی که از اول پول گرفتند، توکلی به گونه ای صحبت کرد که این جمله شامل هیچ کدامشان نمی‌شود. به دلایل زیر:

 

1- عنوان «نماینده» به هیچ کدام از این 170 نفر در آن روز نمی‌چسبد. زیرا آن ها هیچ کدام تحت عنوان نماینده از رحیمی پول نگرفتند، بلکه عنوان «نامزد» انتخاباتی جریان اصولگرا را برخود داشتند.

 

2- آن ها از «وزیر» پول نگرفتند. رحیمی که وزیر نبود. یک زمان رئیس دیوان محاسبات بود، بعدش هم معاون رئیس جمهور شد. قبل ترها هم بخشدار قروه بود.

 

3- واقعیت قضیه آن طور که دکتر محمدرضا رحیمی در آن نامه معروف نوشته به گونه ای نبود که کسی به کسی «شماره حساب» بدهد. معاون دکتر احمدی نژاد نوشته که کمک ها از « محل حساب شخصی» جابر ابدالی وبا «چک بانکی خودش» به این افراد پرداخت شده است. اصلا دادن و گرفتن شماره حساب مطرح نبوده است.

 

من به عنوان یک هیچ کاره در این ماجرا می‌توانم امروز صبح را تصور کنم که تعدادی از آن 170 نفر به توکلی زنگ می‌زنند که« آقای توکلی، شما هم وسط این همه بدبختی و افشاگری خاک توسر ما می‌ریزی؟ دستت درد نکنه». جواب توکلی هم قابل پیش بینی است:« دوست عزیز یه بار دیگه جمله منو بخون. اصلا ببین من به چیزی اشاره کردم که به شما بخوره؟ شما نه طرفتون وزیر بوده و نه شماره حساب دادین و نه اون موقع نماینده بودین. شما یه چک 5میلیونی از رحیمی گرفتین. من حواسم هست چی میگم.»

 

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/474372

 

 

- دلیل تعطیلی این واحد تولیدی انباشت بدهی‌های مالی کارخانه به چند نهاد دولتی و خصوصی همانند اداره تامین اجتماعی، اداره گاز و برق و همچنین اداره دارایی بوده است.

 

- در روزهای آخر فعالیت کارخانه اداره گاز و برق استان به دلیل افزایش مطالباتشان گاز و برق کارخانه را قطع کردند و طبیعتا کارخانه تعطیل شد.

 

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=250892

 

۶ ماه تعویق حقوق و خروج ۱۰۰ کارگر از کارخانه آدنیس

 

۲ ماه پس از انتشار خبر تعویق سه ماهه مطالبات حقوقی کارگران لوازم خانگی آدنیس اکنون از مشهد خبر می‌رسد، معوقات حقوقی این کارگران به ۶ ماه افزایش پیدا کرده است.

- در طی این مدت نزدیک به ۱۰۰ نفر از کارگران تعدیل شده‌اند و تعدادی از بازنشستگان این شرکت که در یک سال گذشته بازنشسته شده‌اند هنوز موفق به اخذ حکم ترک کار خود نشده‌اند.

 

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=250694

 

 

کارگر بیکار

«مس کاران» تعطیل شد؛ ۸۰ کارگر بیکار شدند

 

با تعطیلی کارخانه «مس کاران» سمنان ۸۰ کارگر بیکار شدند.

 

کارگران : پیش از تعطیلی کارخانه مس کاران که در زمینه تولید انواع آندهای مسی و مفتول‌های مسی بدون اکسیژن در شهرک صنعتی شرق سمنان فعالیت می‌کرد، ۸۰ کارگر دائمی و قرارداد موقت در این کارخانه با سوابق کار متفاوت مشغول کار بودند.