بدون شرح !

بدون شرح !




جدول 20 گانه حقوق سال 95 کارگران

کارگری

کارگران را از مالیات معاف کنید

 

هادی ابوی، دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور:

از نمایندگان مجلس در خواست دارم تا در قالب بودجه‌هایی که به تصویب می‌رسد و سرمایه‌گذاری‌های خارجی قدرت معیشت کارگران را تقویت کنند.بحث معیشت دغدغه نمایندگان کارگری راه‌یافته به مجلس دهم است و در شعارهای انتخاباتی و تبلیغاتی خود آن را مطرح کردند لذا کمترین توقع و انتظاری که از نمایندگان داریم این است که در زمینه بهبود وضع معیشت خانوارهای کارگری طرح‌ها و پیشنهادات سازنده‌ای ارائه دهند و با تشکیل کارگروهها و دعوت از نمایندگان کارفرمایی و کارگری قوانین موثری برای کارگران تصویب کنند.

حقوق و دستمزد یکی دیگر از مطالبات جامعه کارگری

نمایندگان مجلس می‌توانند از طریق اصلاح یا تغییر ماده یا موادی در قانون کار نسبت به افزایش رفاه و حقوق و دستمزد کارگران اقدام کنند.

مجلس در قالب بودجه‌هایی که به تصویب می‌رسد یا منابع آزاد شده و سرمایه‌گذاری‌ در بخش های تولید باید قدرت معیشت کارگران را تقویت کند.

حذف مالیات از کارگران

در صورتی که مالیات کمتری از واحدهای تولیدی گرفته شود و نیروهای کار معاف از پرداخت مالیت شوند، تولید رونق می‌گیرد و کارگران با انگیزه بیشتر و کیفیت مناسبتر کالا تولید می‌کنند.

نمایندگان مجلس دهم : در جهت اصلاح تبصره دو ماده 7 قانون کار اهتمام ویژه‌ای داشته باشند

بستن قراردادهای موقت در کارهای دائم معنا ندارد و موجب افت شدید کیفیت تولید و از بین رفتن انگیزه کار می شود لذا از نمایندگان مجلس می خواهیم که با طرح‌ها و قوانین خوبی که تدوین می‌کنند مطالبات جامعه کارگری را برآورده کنند.

خبرگزاری ایسنا

کارگری

جزییات 4 دریافتی جدید دستمزد 95

 

در حالی بسته جدید دستمزد سال ۹۵ شاغلان اجرایی می‌شود که آنها امسال تغییرات چندانی را در فیش‌های حقوق خود احساس نخواهند کرد و حداقل بگیران برای هر ساعت کار نهایتا ۳۶۹۳تومان می‌گیرند.

کارگران و بیش از ۱۳ میلیون مشمول قانون کار سال جدید را در حالی آغاز کرده اند که شورای عالی کار میزان افزایش حقوق سال ۹۵ را تنها ۱۴ درصد در نظر گرفته و شاغلان در سال‌جاری افزایش‌های جدیدی را در بخش حق مسکن (قرار است افزایش یابد)، حق بن نقدی و پایه سنواتی نخواهند داشت.

در واقع افزایش‌های حقوقی امسال کارگران یکی از کمترین ارقام در طول سال‌های اخیر است و تقریبا در تمامی سال‌های دستکم یک دهه اخیر، شورای عالی کار افزایش‌های جانبی غیر از حداقل مزد سالیانه را برای کارگران مصوب کرده است و از این بابت، سال ۹۵ را می توان سال سخت حقوقی شاغلان دانست و آنها تغییرات چندانی را در فیش‌های حقوقی خود لمس نخواهند کرد.

با این وجود، قیمت‌ها با شروع سال جدید افزایش یافته و در برخی بخش‌ها مانند حمل و نقل، خوراک و اقلام پُرمصرف خانوار تغییراتی ایجاد شده که به معنی افزایش هزینه های خانوار و کاهش دوباره قدرت خرید است. تصمیمات اخیر دولت درباره قیمت بنزین و مواردی مانند آن نیز می تواند تاثیراتی را در گرانتر شدن هزینه های خانوار به ویژه درباره کم درآمدها داشته باشد.

تغییرات ناچیز در فیش‌های حقوقی ۹۵

هرچند بنا به قانون و همچنین مصوباتی که درباره دستمزدها وجود دارد، امکان تخلف کارفرمایان در اجرا نکردن مصوبات دستمزدی وجود ندارد، اما این تخلف به صورت کاملا اشکار از سوی بسیاری از واحدها به ویژه واحدها و بنگاه های خُرد و کوچک انجام می شود. معنای آن این است که بسیاری از شاغلان حتی ممکن است ۸۱۲ هزار تومان حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار را نیز دریافت نکنند.

بحث های فراوانی نیز درباره افزایش هزینه های خانوار شهری به بیش از ۳ میلیون تومان مطرح است و در این زمینه علاوه بر نمایندگان گروه های کارگری، مراجع رسمی مانند بانک مرکزی و مرکز آمار ایران نیز گزارش هایی را داده اند؛ اما نهایت دریافتی مشمولان قانون کار در سال جاری، در بهترین حالت به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در ماه نخواهد رسید.

شرایط فعلی جامعه حقوق بگیر کشور نشان می دهد که حقوق و دستمزدها در طول سنوات طولانی متناسب با افزایش قیمت ها و نرخ تورم رشد نکرده و این مسئله از سوی دولت ها و کارفرمایان با دلایل تکراری و مشابهی همراه بوده است. کارفرمایان می گویند به دلیل بالا بودن هزینه های تولید و مخارج ناگهانی که دولت ها بر دوش آنها قرار می دهند، امکان تقویت قدرت خرید شاغلان را ندارند و دولت ها نیز در طول سالیان متمادی به صورت پیدا و پنهان از این دیدگاه حمایت کرده اند.

یک مسئله ای در طول چند سال گذشته در بازار کار به وجود آمده که می توان آن را ابزار فشار کارفرمایان بر نیروی کار و دولت ها تلقی کرد و آن هم اینکه کارفرمایان برای به کرسی نشاندن نظرات خود در شورای عالی کار می گویند اگر نتوانند مخارج بنگاه را تامین کنند مجبور به تعدیل نیروی کار و یا تعطیلی واحد خواهند بود و این مسئله در طول دستکم یک دهه اخیر دولت ها را به شدت ترسانده و باعث شده تا به صورت زیرپوستی امتیازاتی نیز به آنها داده شود که حداقل آن همراهی در افزایش های ناچیز حقوق و دستمزد سالیانه مشمولان قانون کار است.

کارگران می گویند هر چند برخی گروه های کارفرمایی مشکلات فراوانی را در اداره بنگاه ها به دلایل واردات بی رویه، افزایش نرخ ارز، افزایش قیمت تمام شده تولید، تحریم ها و ... دارند ولی بسیاری نیز از آب گل آلود ماهی می گیرند و با اینکه اوضاع خوبی نیز دارند، در مقابل افزایش دستمزدها که بنا به بررسی ها به صورت متوسط ۱۳ درصد هزینه های تولید را تشکیل می دهد به شکل عجیبی مقاومت می کنند.

تعیین ۲۳۴.۴ دلار دستمزد در ماه

برخی بنگاه ها ممکن است سالیانه میلیاردها تومان برای تبلیغات محصولات خود هزینه کرده و مخارج سربار فراوانی از این دست داشته باشند، اما در مقابل افزایش ۱۰۰ هزار تومانی حقوق کارگران مقاومت می کنند و از حربه اخراج و تعطیلی واحد استفاده می کنند!

با این وجود، نمی توان از تغییر دیدگاه کارفرمایان درباره حقوق و دستمزدها و گرایش به کاهش دستمزدها حرف زد ولی از کارفرمایانی که با جانفشانی و دشواری های فراوان، تنها برای سرپا نگه داشتن واحد تولیدی و جلوگیری از بیکاری کارگران شبانه روز تلاش می کنند حرف نزد. همچنین نمی توان از کارفرمایانی نگفت که مطابق قانون کار و بالاتر از آن برای نیروهای خود حقوق و دستمزد پرداخت می کنند و تا حق کارگر را نپردازند آرام نمی گیرند.

با این وجود، طبق مصوبه امسال شورای عالی کار حداقل بگیرانی که ماهیانه تنها ۸۱۲ هزار تومان دریافتی خواهند داشت، به ازای هر ساعت کار ۳۶۹۳ تومان دریافت می کنند. اضافه کاری این گروه از حقوق بگیران در سال جاری به میزان ۵۱۷۰ تومان است. همچنین حقوق روزانه آنها نیز ۲۷۰۷۲ تومان تعیین شده است. همچنین حداقل بگیران برای هر ساعت شب کاری امسال ۱۲۹۲ تومان اضافه تر دریافت می کنند.

به نرخ روز دلار در بازار آزاد، حداقل دستمزد ۸۱۲ هزارتومانی امسال مشمولان قانون کار معادل ۲۳۴.۴ دلار است، در حالی که با نرخ ۳۳۴۵ تومانی دلار در فروردین ماه سال گذشته، حداقل دستمزد ۷۱۲ هزارتومانی کارگران معادل ۲۱۲.۸ دلار در ماه بود؛ بنابراین یکساله تنها ۲۱.۶ دلار افزایش یافته است. از سویی، هر ساعت کار در سال جاری معادل ۱.۰۶ دلار است و هر ساعت اضافه کاری نیز به میزان ۱.۴۹ دلار است.

منبع: خبرگزاری مهر

شنوایی

مشخصات بدترین هدفون‌ها

اگر افراد بیش از ۷ دقیقه در معرض صدای بیشتر از ۱۲۰ دسیبل قرار گیرند، دچار آسیب شنوایی می‌شوند.

 

نایب رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران:

یکی از محورهای اصلی کنگره پانزدهم بحث تاثیر صدا بر سیستم شنوایی انسان است و وقتی صدا بلندتر از حد عادی باشد در طولانی مدت می‌تواند بر سیستم شنوایی آسیب بزند.نکته مهم این است که صداهای بلند فقط بر سیستم شنوایی تاثیر نمی‌گذارند بلکه بر کل بدن هم تاثیر گذار هستند و می‌توانند شرایط استرس زای قابل توجه ای را برای فرد ایجاد کنند و صدا از جنس ارتعاش است و اگر بدن در مواجهه با ارتعاش‌های طولانی مدت قرار گیرد می‌تواند تمام عملکرد و اندام‌های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار دهد.برای افرادی که در محیط‌های صنعتی کار می‌کنند شدت صدا نباید بیشتر از 85 دسی بل باشد و اگر بیشتر از این شدت باشد یا باید ساعت کار فرد کمتر از 8 ساعت شود یا اینکه شدت صدا را کم کرد که البته برای کسانی که در محیط‌های صنعتی و نظامی کار می‌کنند این استانداردها وضع شده است زیرا شغل این افراد طوری است که دائماً در معرض صدا هستند.گاهی اوقات در زندگی عادی صدا از حد معمول بلندتر است و ما باید بدانیم اگر در مواجه با صدای بلند قرار بگیریم حتی ممکن است در کوتاه مدت هم سیستم شنوایی ما آسیب ببیند برای مثال اگر شما در یک کنسرت باشید و در ردیف‌های جلو نشسته باشید مطالعات نشان داده سطح شدت صدا به راحتی می‌تواند بیشتر از 120 دسی بل باشد و این یعنی سیستم شنوایی با یک صدای بسیار بلند مخرب مواجه شده و همین مطالعات نشان می‌دهد اگر فرد بیش از 7 دقیقه در مواجه با این صدا باشد سیستم شنوایی وی می‌تواند آسیب جدی ببیند.یکی دیگر از مواردی که خیلی شایع است استفاده از گوشی‌هایی است که در کانال گوش قرار می‌گیرد برای گوش دادن به موسیقی و بسیاری از نوجوانان عادت دارند صدای موسیقی را خیلی بلند گوش دهند و این کار حتماً در طولانی مدت می‌تواند یک کم شنوایی فرکانس بالا ایجاد کند و می‌تواند در میانسالی فرد را دچار یک پیر گوشی زودهنگام کند.بهترین توصیه برای گوش دادن به موسیقی استفاده از هدفون است که کاملاً دور گوش را می‌پوشاند و استفاده از گوشی‌هایی که داخل کانال گوش قرار می‌گیرند آسیب آن به مراتب بیشتر از هدفون است و معیار اینکه صدا چقدر می‌تواند بلند باشد این است که اگر فردی در مجاورت شما قرار گرفت و به هیج وجه صدای موسیقی که شما گوش می‌دهید را نشنیند این صدا مناسب است اما اگر صدای موسیقی توسط فرد مجاور شما شنیده شود یعنی شدت صدا از حد هنجار و استانداردش بالاتر است و می‌تواند در طولانی مدت به سیستم شنوایی آسیب بزند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

بدون شرح !

بدون شرح !


عکس/ خلاقیت عجیب و خطرناک یک نیسان آبی

چند خبر کارگری

تجمع ۶۰۰ کارگرآلومینیوم المهدی

 

حدود ۶۰۰ کارگر بخش خدماتی مجتمع آلومینیوم المهدی هرمزگان روز  شنبه در تجمع اعتراضی نسبت به مشخص نبودن وضعیت شغلی خود در محوطه این کارخانه تجمع کردند.

کارگران معترض  نامشخص بودن وضعیت شغلی خود خبر دادند و افزودند: ما حدود ۶۰۰ کارگر در بخش خدماتی مجتمع آلومینیوم المهدی هرمزگان هستیم که  به کارهای خدماتی همانند  نگهداری ازفضای سبز ،آبدارخانه ،نظافت و غیره تحت  مسئولیت پیمانکار با ۲ تا ۱۵ سال سابقه کار  مشغول کار هستیم .

 کارفرما بخش خصوصی مجتمع که از تقریبا از یکسال  پیش مدیریت این واحد را بر عهده گرفته است بعد از پایان سال۹۴ که موعد قرارداد کار پیمانکار بخش خدمات خاتمه یافت، درصدد برآمد تا به همکاری خود با کارگرانی که تحت استخدام پیمانکار سابق بوده‌اند خاتمه دهد.

به گفته این کارگران، در مجتمع آلمینیوم المهدی حدود ۲۴۰۰ کارگر مشغول کارند که از این تعداد  حدود ۶۰۰ نفر در بخش خدمات فعالند و از قرار معلوم کارگران خدماتی علاوه بر آنکه  سال جدید وضعیت شغلی مشخصی ندارند دستمزد اسفند ۹۴ وعیدی سال ۹۵ خودرا از پیمانکار سابق طلبکارند.همچنین گفته می‌شود که کارگران خدماتی مورد نظر از اتفاقات اخیر پی‌گیر یکسان سازی حقوق و سایر مزایای قانونی خود  همانند دیگرهمکاران شاغل  در کارخانه بوده اند که تاکنون این خواسته آنها محقق نشده است.

ایلنا

***

تجمع کارگران معدن چشمه پودنه

 

بیش از ۷۰ کارگر معدن چشمه پودنه از ساعات اولیه صبح امروز در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزدی مقابل استانداری استان کرمان تجمع کردند.

معدن چشمه پودنه واقع در شهرستان کوهبنان از توابع استان کرمان است که به دلیل ناتوانی در پرداخت مزد کارگران و دیگر هزینه‌ها از ابتدای دی ماه سال گذشته تعطیل شد.

با تعطیلی معدن چشمه پودنه ۲۵۷ کارگر این معدن که از شهریور تا دی ماه مزدی دریافت نکرده بودند هرکدام مبلغی معادل شش میلیون تومان با احتساب عیدی و پایان کار از کارفرمای خود طلبکار شدند.در پی تجمعات کارگران معدن و پیگیری مطالبات مزدی در دوم اسفند ماه جلسه ویژه‌ای در استانداری استان کرمان با حضور مسئولین استان و شهرستان کوهبنان و کارفرمای معدن برگزار شد.در جلسه مذبور کارفرما متعهد شد در سه مرحله مطالبات را کارگران را به حساب آن‌ها واریز کند و زمینه را برای بازگشایی معدن در ابتدای اردیبهشت ماه فراهم کند.تجمع امروز آن‌ها به علت عمل نکردن کارفرمای معدن چشمه پودنه به تعهدات خود از جمله پرداخت مطالبات کارگران و بازگشایی معدن است

***

تجمع کارگران «سدید ریخته گر» مقابل مجلس

 

جمعی از کارگران شرکت «سدید ریخته گر» در اعتراض به عدم دریافت حقوق و مزایا صبح امروز -شنبه- مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

یکی از این کارگران با اشاره به این که آنان یکسال از حقوق خود را دریافت نکرده اند، اظهار داشت: این واحد تولیدکننده توان پرداخت به موقع حقوق کارگران و مزایای آنان را ندارد و نزدیک به یکسال است که حقوق کارگران را پرداخت نکرده است.وی افزود: این واحد تولید کننده دلیل عدم پرداخت حقوق کارگران را کمبود نقدینگی می داند.این تجمع کنندگان از نمایندگان مجلس خواستند که هر چه سریعتر به مشکلات آنان رسیدگی کنند.

ایرنا

عباس کیارستمی

آنچه بر پدرم گذشته

نشان صداقت وزیر بهداشت درباره کشته شدن مردم غیرمشهور در بیمارستان‌ها

 

بهمن کیارستمی فرزند عباس کیارستمی:

«صبح یکی از روزهای شلوغ آخر اسفند، در راه بیمارستان که بودم رادیوی ماشین روشن بود. آقای لاریجانی، رییس قوه قضاییه داشت به عاملین قانون می‌گفت، امسال در تعطیلات نوروز حواسشان خوب جمع باشد و در این ایام با ساخت و سازهای غیر قانونی و زمین خواری مبارزه کنند؛ اما چرا زمین خواران و کوه خواران در ایام نوروز تعطیل نمی کنند بروند شمال؟ چون این تعطیلات آن‌قدر طولانی و آن‌قدر تعطیل است که تا تمام شود می‌توان دور هکتارها زمین دیوار کشید، یا شروع به ساختن خانه‌ای کرد و تا روز سیزده سقفش را هم زد. تعطیلات که تمام شد و خانه‌ات مسقف شد، دیگر بعید است قوه قضاییه به راحتی بتواند حکم تخریب بدهد. به همین دلیل، مأمورین شهرداری و منابع طبیعی، امسال برای محکم کاری و پیشگیری از زمین خواری و کوه خواری به تعطیلات نوروزی نرفتند و سر پستشان بودند. قدردان آنهاییم. حالا این تعطیلات تمام شده، ابوی ما در بستر بیماری چشمانش را گشوده و از لرزش دل و دستم آن‌قدر کم شده که بتوانم چند خطی، نه درباره حال ابوی که خدا را صد هزار مرتبه شکر امروز خوب است، که از دلایل بیزاری‌ام از تعطیلات طولانی نوروز بنویسم. البته کیست که از هوای بهاری و نغمه‌های نوروزی بدش بیاید. اما این تعطیلات اجباری واقعا هیچ وقت برایم مفرح ذات نبوده است و همیشه فکر کردن به تعطیلاتی بیشتر از ۴۸ ساعت باعث دلشوره‌ام شده، امسال فهمیدم حق داشته‌ام و تا به حال دِژا ووی نوروز سال ۱۳۹۵ را می‌دیده‌ام.آنروز همه می گفتند،مگه نمی‌دونستید که نیمه دوم اسفند نباید می‌رفتید بیمارستان، آخه اون موقع که وقت عمل جراحی نیست... انگار همان‌طور که موسم گل و وقت شکوفه داریم، موسم عمل جراحی هم داریم و یکی دو ماهی باید منتظر نشست که داروهای بی‌هوشی رنگ بیندازند و جراحان سر شوق بیایند؛ حالا جراحان ما هم مسئول و حاذق و کاردان. عفونت پس از عمل که در حوزه تخصص جراح نیست. هست؟ نمی دانم. در این چند هفته آن قدر اطلاعات ضد و نقیض شنیده‌ام که پزشک هم بودم چیزی سر در نمی‌آوردم، اما آن‌قدر فهمیده‌ام که عفونت، در حوزه کار پزشک عفونی است و بیماری که به هر دلیل، دو عمل جراحی را از سر گذرانده (تا پیش از آغاز تعطیلات) و بیش از یک هفته در بخش آی سی یو بستری شده، بیش از هر چیز در معرض عفونت است. اگر هنوز دست و دلمان می‌لرزد و می‌دانیم تا درمان کامل راه درازی در پیش داریم، نه به دلیل نگرانی از سرطان، بلکه به دلیل نگرانی از تبعات عفونت است. حالا در این شرایط، پزشکی را که لااقل بنده در این مدت به عنوان پزشک عفونی بالای سر بیمار دیدم، پس از بازگشت از تعطیلات دو هفته‌ای در مصاحبه‌ای گفته که ایشان پزشک معالج نبوده و پرشک مشاور بوده و نیز گفته: «چون آقای کیارستمی به عنوان بیمار عفونی در بیمارستان بستری نشدند، بنابراین پیش بینی عفونت بعد از عمل وجود نداشته، وگرنه هرگز بیمارستان را ترک نمی‌کرده‌اند.»

 

تقصیر را گردن کسی نمی‌انداریم. تعطیلات برای همه لازم است، به خصوص برای پزشکان که در محیط خوشایندی فعالیت نمی‌کنند و لازم است آب و هوا عوض کنند. همین‌طور برای بقیه شاغلین؛ از معلم و خبرنگار و قاضی و مهندس گرفته تا کارمندان شهرداری و منابع طبیعی همه به تعطیلات نیاز دارند، اما حاضرم تعهد کتبی و محضری دهم که این کشور آن قدر جای خوش آب و هوا و دیدنی دارد که بشود تمام سال را در آن سفر کرد.

 

می‌گویید پزشکان معمولا عیدها می‌روند خارج، می‌گویم من زیاد خارج نرفته‌ام اما عقل سلیم می‌گوید اگر یک کشور برای تمام سال جای گشتنی دارد، حتما کره زمین هم همین‌ طور است. هر موقعی می‌شود برای دو هفته کرکره را پایین کشید و رفت گشت و گذار. در اغلب جاهای دنیا اگر بیشتر مسئولین در یک زمان پست‌شان را ترک کنند و بروند، به آن می‌گویند "اعتصاب". عواقب "اعتصاب" را هم دیده‌ایم و شنیده‌ایم. ولی برای ما که به قول داریوش شایگان در تعطیلات تاریخی به سر می‌بریم، چند هفته که قابلی ندارد.

 

امروز ۱۸ فروردین است، صبح که به بیمارستان می‌آمدم هنوز شهر خلوت بود و در خیابان شهید بهشتی هنوز جای پارک پیدا می‌شد. امروز ابوی ما چشمانش را گشوده و من و عموی عزیزم در حیاط کوچک بیمارستان ایستاده‌ایم، نفس راحتی کشیده‌ایم و به تعطیلات نوروز امسال فکر می‌کنیم. جمعی از پزشکان و کارکنان این بیمارستان، همچنین مأمورین شهرداری و منابع طبیعی امسال به تعطیلات نرفتند. قدردان همه آنهاییم.»

بدون شرح !


طراحی‌های که باید برای درکشان تعمق کنید + تصاویر

 

جن گیری از طریق ازدواج با حیوانات

 

جن گیری در هندوستان با دیگر مناطق جهان متفاوت است. در هندوستان هرگاه دختری با دندان و یا صورتی معیوب به دنیا آید، اعتقاد بسیاری از مردم بر این است که ارواح یا جن آنها را تسخیر کرده اند. برای رهایی آن دختر و خانواده اش از این موجودات، او را مجبور به ازدواج با حیواناتی همچون سگ و یا بز می کنند!

 

عجیب‌ترین آئین‌های‌مذهبی هند+تصاویر

 

عجیب‌ترین آئین‌های‌مذهبی هند

 

لاریجانی در مجلس ضربه‌گیر دولت

عارف بی‌نهایت ضعیف است

 

مهدی آیتی نماینده دور ششم مجلس شورای اسلامی فعال اصلاح‌طلب:

 ریاست لاریجانی بر مجلس دهم را به ریاست عارف ترجیح می‌دهیم. چراکه ریاست لاریجانی در مجلس ضربه‌گیر دولت خواهد شد.باید این را پذیرفت که عارف در مدیریت سیاسی بی‌نهایت ضعیف است و در یک جمله در حد لاریجانی نیست.اگر لاریجانی رئیس مجلس دهم شود فشار اصولگراها بر دولت کم خواهد شد و این مسئله‌ای مهم است که همه باید به عنوان مصلحت در نظر بگیرند.عارف می‌تواند در مجلس دهم به عنوان نائب رئیس اول خود را کاندیدا کند و مطهری نیز نائب رئیس دوم باشد چراکه بنده اصولاً رقابت بین عارف و لاریجانی را به نفع اصلاح‌طلبان نمی‌دانم.اگر اصولگرایان چون مجلس پنجم و دور یازدهم انتخابات ریاست جمهوری دچار انشقاق و تفرقه نشوند می‌توانند ریاست مجلس دهم را از آن خود کنند.

منبع: فارس

دردناک‌ترین سلفی جهان

دردناک‌ترین سلفی جهان


سکوهای ورزشگاه آزادی


سکوهای ورزشگاه آزادی که مایه تاسف است


فیش حقوقی اوباما و ثروت پوتین

فیش حقوقی اوباما و ثروت پوتین

 

حاشیه های پررنگ از متن اجلاس استامبولپس از انتشار لیست دولتمردان مفسد اقتصادی کشورهای مختلف در "اسناد پاناما" و، برخی از روسای دولتی در جهان درصدد دفاع از خود در شبکه های اجتماعی برآمدند. ولادیمیر پوتین، باراک اوباما و جوبایدن و ... از این گروه بودند.

بر اساس اظهار نامه مالیاتی "ولادیمیر پوتین" که دو هفته پس از آغاز رسوایی «اسناد پاناما» روز جمعه منتشر شد، وی در سال 2015، هشت میلیون و نهصد هزار روبل معادل یکصد و هیجده هزار و دویست یورو درآمد کسب کرده است که این مبلغ نسبت به سال 2014، یک میلیون و سیصد هزار روبل بیشتر است. براساس این اظهارنامه وی همچنان مالک یک آپارتمان هفتاد و هفت متر مربعی، پارکینگ، سه خودروی متعلق به دوران اتحاد جماهیرشوروی سابق و یک کاروان متصل به خودرو است. رییس جمهوری روسیه، هرگونه فساد مالی اطرافیان خود را نیز را رد کرد.

"باراک اوباما"  و "جو بایدن" نیز فیش حقوقی خود را منتشر کردند. کاخ سفید روز گذشته در بیانیه ای اعلام کرد رئیس جمهور آمریکا و معاون وی، اطلاعات مالی خصوصی خود از جمله مبلغ مالیات پرداختی خود در  سال ۲۰۱۵ را منتشر کردند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

در سوگ ستایش

در سوگ ستایش

 

چند روزی از مرگ دلخراش ستایش، دختر شش‌ساله افغانستانی، می‌گذرد و بسیاری از مردم ورامین از دوستان ایرانی و افغانستانی در سوگ ستایش به‌سر می‌برند. به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، خبر قتل «ستایش قریشی»، دختربچه خردسال افغانستانی، در منطقه «خیرآباد» ورامین همه را در بهت و حیرت فرو برد و دل‌ها و قلب‌های مردم ایران و افغانستان را به درد آورد.

 ستایش شش‌ساله، فرزند چهارم یک کارگر مغنی در اطراف ورامین بود که چند روز پیش توسط یک پسر ١٧ساله در خیرآباد ورامین به قتل رسید.

«رحیم قریشی»، دایی ستایش:

ستایش دختر دوست‌داشتنی‌ای بوده و باور اینکه ستایش دیگر وجود ندارد، برایم او سخت است. شخصیت‌های زیادی که افرادی آنها را نمی‌شناخته‌اند در مراسم ترحیم ستایش حضور داشته‌اند. امام‌جمعه خیرآباد، فرماندار ورامین، رئیس کلانتری و رئیس اطلاعات ورامین در مراسم ختم ستایش حضور داشتند و با این خانواده داغدار ابراز همدردی کردند‌ روز یکشنبه ٢٢ فروردین متوجه ناپدیدشدن ستایش شدند و به کلانتری ورامین مراجعه و اطلاعیه گم‌شدن ستایش را اعلام کردند.

 بعد از ناپدیدشدن خواهرزاده‌اش، با درج اطلاعیه‌ای به همراه عکس ستایش به امید پیداشدن او منتظر نشسته‌اند اما با حسرت  در این امید بودیم در تماس‌های دریافتی از پیداشدن ستایش خبر بدهند.

روز ٢٣ فروردین بود که کلانتری با ما تماس گرفت برای احراز و شناسایی به پزشک قانونی برویم.

قاتل ستایش بلافاصله توسط مأموران پلیس بازداشت شد. پلیس به ماجرای قتل خواهرزاده‌ام رسیدگی می‌کند و قاتل ستایش بلافاصله بعد از شناسایی توسط مأموران پلیس ورامین بازداشت شده است. پدر ستایش به امامزاده طاهر و مطهر خیرآباد بر سر مزار ستایش رفته است.

پدر ستایش:

از همه افرادی که برای حضور در مراسم ترحیم ستایش شرکت کرده‌اند، تشکر و قدردانی می‌کنم. مسئولان در حال رسیدگی به پرونده قتل دخترم هستند. این جرم پنهانی نیست و از آنها می‌خواهم حکم خدا و قرآن را اجرا و قاتل دخترم را قصاص کنند.

http://www.sharghdaily.ir/News/90588/

چند خبر

 

 

 

10 هزار پیامک علیه مظلومی در اینستاگرام

 

هواداران استقلال با ارسال کامنت‌هایی متعدد به صفحه اینستاگرام باشگاه استقلال به شدت از عملکرد پروزی مظلومی شاکی هستند.از روز گذشته تا کنون بیش از 10 هزار نفر با مراجعه به این صفحه انتقادات تندی نسبت به عملکرد سر مربی تیم استقلال داشته اند.

خبرگزاری ایسنا

***

تریبون‌های رسمی عامدانه دولت را تخریب می‌کنند

 

فیض الله عرب سرخی:

 پیروزی قاطع لیست امید موجب وحشت افراطیون شد و با تکمیل این فرایند در دوم انتخابات مقدمات آغاز کار مجلس دهم فراهم می‌شود. نقش هدایت و راهبری بزرگانی چون خاتمی و هاشمی در این انتخابات برای کمتر کسی پنهان است ، مجموعه نیروهایی که با صبوری و حوصله و صرف زمان قابل توجه توانستند این ائتلاف را سامان دهند در سایر امور هم تدبیر خواهند کرد و مسایل را به سرپنجه تدبیر اتخاذ تصمیم خواهند کرد. امروزه امور پیچیده کشور را صرفا می‌توان با اتکاء به فهم جمعی که از دل کار گروهی حاصل می‌شود راهبری کرد و حتی ادعای حل قطعی مسائل را نمی‌توان داشت. با توجه به شرایط قیمت نفت و وضعیت ویژه درآمد‌ها و هزینه‌های دولت بخصوص در وضعیتی که برخی تریبون‌های رسمی، آگاهانه و عامدانه تلاش می‌کنند زمینه را برای وارد کردن هجمه به مجلس و دولت به بهانه ناتوانی در پیگیری مطالبات مردم فراهم کنند، اصلاح طلبان نباید با ایجاد انتظارات نابجا و خارج از تحمل و توانایی‌های کشور در کوتاه مدت بر رویه آن‌ها دامن زد.

خبرگزاری ایلنا

***

اعتراض امام صادقی ها با آلبالوی فاسد

 

بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام با اهدای «یک پیاله آلبالوی فاسد» به حجت الله ایوبی، اعتراض خود را نسبت به بعضی از فیلم‌های در حال اکران و حال و هوای این روزهای سینمای ایران، اعلام کرد. متن نامه ارسالی همراه با «یک پیاله آلبالوی فاسد» به شرح زیر است:

جناب آقای ایوبی، ریاست محترم سازمان امور سینمایی و سمعی بصری کشور؛

سلام علیکم؛

هدیه‌ای که به شما تقدیم می‌گردد ثمره مدیریت جنابعالی است. با صرف نظر از معدود بارقه‌های امید، حال و هوای غالب این روزهای سینمای ایران حقیقتاً نه در شأن انقلاب است و نه در شأن سازمان سینمایی کشور، البته راه‌های توجیه برای این وضعیت همواره وجود داشته و وجود خواهد داشت.جناب آقای ایوبی، به شما پیشنهاد می‌کنیم که همراه خانواده محترمتان از بعضی از فیلم‌های روی پرده این روزهای سینما بازدید فرمایید.

خبرگزاری فارس

***

قالیباف از شهرداری تهران می‌رود؟

 

پس از درگذشت آیت‌الله طبسی و انتصاب آیت‌الله رئیسی به تولیت آستان قدس رضوی به نظر می‌رسد کم‌کم باید شاهد تغییراتی در ساختار مدیریتی و مدیران این مجموعه بزرگ باشیم.  چند روز پیش بود که مراسم چهلمین روز درگذشت آیت‌الله طبسی که سال‌ها تولیت آستان قدس رضوی را بر  عهده داشت در حرم رضوی برگزار شد و حالا کم‌کم باید شاهد شروع به کار رسمی تولیت جدید در آستان قدس باشیم که بی‌شک ناگزیر از تغییر و تحولات در این مجموعه نیست. در همین راستا اخباری به گوش می‌رسدکه گویا شهردار مشهدی تهران یکی از گزینه‌های آیت‌الله رئیسی برای اضافه شدن به تیم جدی مدیریتی تولیت استان قدس است. آنچنان که شنیده‌ها حکایت دارند روز گذشته محمدباقر قالیباف دیداری با آیت‌الله رئیسی داشته و گویا در این دیدار موضوع قائم‌مقامی او در تولیت آستان قدس پیشنهاد شده است.

سایت پارسینه

***

ایران به دنبال تکرار برجام در منطقه باشد

 

الهه کولایی:

 برگزاری اجلاس سران همکاری کشورهای اسلامی در استانبول، جدای از حواشی‌هایی که با خود به همراه داشت، بیانگر یک واقعیت مهم بود. این گردهمایی نشان داد که متاسفانه سران این کشورها، نتوانستند خود را با دستاوردهای سازنده و مثبت جامعه جهانی تطبیق داده و همچنان سعی بر تعمیق شکاف‌های میان خود داشتند. در میان شکاف‌هایی که در بین رهبران این کشورها از سال‌ها قبل وجود داشت، بلوک‌بندی تحت سیطره عربستان سعودی هم به نمایش گذاشته شد. همین امر نشان می‌دهد که رهبران کشورهای اسلامی برخلاف کشورهای پیشرفته جهان که به خوبی آموخته‌اند، باید بر محورهای منافع مشترک حرکت کرده و برخوردهای مختلف به ویژه در مسائل اقتصادی و سیاسی را در فضای جهانی‌شده کنونی کنار بگذارند، از چنین توانایی‌هایی برخوردار نیستند.  در این میان جمهوری اسلامی ایران که تجربه موفق برجام و اعتماد‌سازی با جامعه جهانی را در سال نود و چهار تجربه کرده، می‌تواند در تقویت صلح و ثبات، در این منطقه پرآشوب جهان به ویژه در کشورهای اسلامی نقشی تاثیرگذار را ایفا کند. به راستی که الگوی مورد استفاده دولت یازدهم در برجام، ظرفیت و توانمندی جمهوری اسلامی ایران را به نمایش گذاشت. پس جا دارد که دولتمردان ما بار دیگر دنبال تکرار این تجربه باشند اما این‌بار نه با غرب، بلکه با خواهران و برادران مسلمان و رهبران کشورهای اسلامی در سازمان و مجمعی که اساس تشکیل آن تقویت همکاری میان کشورهای اسلامی است.

روزنامه اعتماد

***

با پول «معمای شاه» می‌توانستند چند «شهرزاد» بسازند

 

سیدرضا خوشرو، مدرس ارتباطات با اعتقاد بر اینکه این روزها تلویزیون در معرض یک هشدار جدی قرار دارد:

 در حال حاضر شبکه‌های اصلی تلویزیون در محاق قرار گرفته‌اند و با همه‌ی تلاش‌ها، شبکه نسیم به عنوان پربیننده‌ترین شبکه تلویزیون محسوب می‌شود؛ شبکه‌ای که در کانال‌های تلویزیون فرعی محسوب می‌شود. در ایام نوروز شبکه‌های اصلی یک، دو و سه محو شده بودند و این برای صداوسیما هشدار بزرگی است که شبکه اصلی‌تان در محاق قرار گرفته است و شبکه‌های فرعی‌تر مخاطبان بیشتری دارند؛ در حالی که هزینه‌های عمده صداوسیما در شبکه‌های اصلی صرف می‌شود اما ذائقه‌های مخاطب به سمت دیگری است و شبکه‌های فرعی به عنوان شبکه‌های پرمخاطب محسوب می‌شوند.

ساخت سریال‌هایی همچون «معمای شاه» برای تلویزیون ضعف محسوب می‌شوند

تلویزیون با پول سریالی همچون «معمای شاه» و حذف آن می‌توانست در طول سال 10 سریال همچون سریال «شهرزاد» داشته باشد. بنابراین همه این مسائل بحث استراتژیک دارد. تلویزیون به جای دنبال کردن 10 برنامه موسیقایی که هیچ کدام از آن ها به درد نمی‌خورند می‌توانست سریال‌های درست و حسابی‌تری را طراحی کند. اتفاقا سازمان صداوسیما در حال حاضر در موضع بازتری هم قرار دارد. به نوعی که خیلی از مجریانی که فعالیت‌شان محدود شده بود و ممنوع‌التصویر بودند در حال حاضر به تلویزیون بازگشته‌اند. در نتیجه فضای تلویزیون فضای بازی است ولی آن استفاده بهینه‌ای که باید صورت بگیرد صورت نگرفته است و فکردارتر نبوده است.

خبرگزاری ایسنا

«رضا ضراب»

وکیل مایکل جکسون، وکیل «رضا ضراب» شد

 

روزنامه "حریت" چاپ ترکیه با انتشار گزارشی اشاره کرده است که "بنجامین برافمن" وکیل شناخته شده نیویورکی که وکلات چهرهای مشهوری همچون مایکل جکسون را به عهده داشته است قرار است از "رضا ضراب" تاجر ایرانی تبار مقیم ترکیه در دادگاهی در نیویورک دفاع کند.این روزنامه اشاره کرده است که این وکیل به دلیل دفاع از "دومینیک استراوس" صندوق بین المللی پول در جریان اتهامات جنسی مطرح شده علیه او شناخته شده است".این روزنامه با اشاره به این که رضا ضراب اخیرا بر سر اتهامات وارد شده درباره تقلب مالی و نقض تحریم های ایران در میامی بازداشت شده است می نویسد:"برفمن" تایدی کرده که دفاع از پرونده ضراب را برعهده خواهد گرفت. دادگاه به نظر می رسد در نیویورک در ماه سپتامبر برگزار شود. انتقال ضراب از میامی به نیویورک در روزهای گذشته صورت گرفت.

سایت فرارو 

چند خبر

 

 

 

 

اقدامات مستشاری به درخواست "بشار اسد" انجام می شود

 

سردار رسول سنایی راد، معاون سیاسی سپاه:

 ما به تقاضای حاکمیت سوریه است که اقدامات مستشاری را در مقابل تکفیری‌ها انجام می‌دهیم.

بیانیه ضد ایرانی سازمان همکاری اسلامی با بیان این نکته که جنگ نیابتی که پشت سر آن استکبار جهانی و صهیونیسم قرار دارد، امروز در حال توسعه به سایر عرصه هاست

ما نباید امروز عرصه جنگ نیابتی را صرفا در عرصه نظامی سوریه جست و جو کنیم. جنگ سوریه با استفاده از نیروی انسانی و توان مادی برخی ها در جهان اسلام صورت می گیرد و عامل اصلی آن عناصر سیاسی وابسته به غرب و استکبار هستند و در حقیقت بیانیه دیروز سازمان همکاری اسلامی را می توان در قالب ادامه جنگ روانی و تسری آن در عرصه سیاسی و دیپلماتیک ارزیابی کرد. ما قبل از آنکه خود آل سعود را ببینیم باید عوامل اصلی پشت ماجرا که صهیونیست ها و آمریکا هستند را متهم ردیف اول بدانیم، مشکل ما در جهان اسلام، وابستگی محض برخی از سران کشورهای مسلمان به غرب و نظام استکبار است که امروز شاهد هستیم آنها حاضرند علیه منافع جهان اسلام و به نفع مقاصد غربی ها در مجامع بین المللی ایفای نقش کنند.

میزان

***

احمدی نژاد می آید

 

احمد بخشایش اردستانی، نماینده مجلس، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم (با اشاره به دیدار برخی نمایندگان با رئیس جمهور سابق):

آقای احمدی نژاد بر این نکته اشاره داشت که هنوز یکسال جاری دولت فعلی باید کار کند و مناسب نیست که فضا را در حال حاضر انتخاباتی کنیم.اما برداشت بنده و دیگر افراد حاضر در بازدید این بود که آقای احمدی نژاد قصد حضور در انتخابات 96 را دارد و کاندیدا خواهد شد. این بازدید با حضور حدود 18 نفر از نمایندگان مجلس نهم انجام شد. با توجه به ظرفیت مناسبی که نمایندگان مجلس دارند هم آقای روحانی و هم احمدی نژاد می توانند از این ظرفیت در زمینه انتخابات استفاده کنند بنابراین طبیعی است که اینگونه دیدارهای نمایندگان با آقای احمدی نژاد استمرار داشته باشد.

فرج الله عارفی، نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نهم در مجلس نهم:

آقای احمدی نژاد زمانی که مسایل مربوط به انتخابات 96 در دیدار اشاره شد گفت فعلا در مورد این مسایل بحث نکنید و بهتر است در مورد موضوعات اساسی تر صحبت شود. در بازدید نوروزی برخی از نمایندگان با احمدی نژاد در مورد ضرورت تبیین انقلاب اسلامی مباحثی از سوی احمدی نژاد عنوان شد، آقای احمدی نژاد گفت با توجه به اینکه کشور انقلاب هستیم باید بدانیم تفکر انقلابی برای کشور رفاه و عزت ایجاد می کند؛ هر وقت به اصل انقلاب توجه کردیم توانستیم خدمت بیشتری به جامعه داشته باشیم و در جامعه بین الملل از عزت بیشتری برخوردار باشیم.

جام جم

***

اقدام عجیب استاندار کردستان

 

عبدالمحمد زاهدی استاندار کردستان در اقدامی عجیب برای منتخب مردم بیجار درمجلس دهم حکم مشاوره صادر کرد.جالب اینجاست که استاندار کردستان بعد از انتصاب در این استان، در اولین اقدام حمدالله کریمى که فرماندار بیجار بود را برکنار اما حالا که منتخب مردم در مجلس شده را به سمت مشاوره منصوب کرد.انتصاب یک منتخب مجلس به سمت مشاوره یک استاندار، یا دادن سمت به نمایندگان مجلس تا کنون در نظام جمهوری اسلامی ایران سابقه نداشته  است.بر اساس اطلاع خبرنگار ما کریمی منتخب بیجار در مجلس شوراى اسلامى حکم مشاور استاندار کردستان را نپذیرفت.این حکم استاندار در 21 فروردین امسال صادر شد.

سایت افکار

***

وخامت حال ابراهیم یزدی تکذیب شد

 

 یک منبع مطلع، انتشار گزارشهایی مبنی بر وخامت حال دکتر ابراهیم یزدی دبیرکل نهضت آزادی را بی اساس خواند و از ترخیص وی از بیمارستان در روزهای آینده خبر داد.

علی شاملو روزنامه نگار و از نزدیکان دکتر ابراهیم یزدی:

حال دکتر یزدی رو به بهبودی است و او به زودی از بیمارستان مرخص خواهد شد.وی یادآورشد: ابراهیم یزدی اوایل فروردین امسال بر اثر زمین خوردن در منزل دچار آسیب دیدگی از ناحیه کمر شد و توسط پزشکان مورد عمل جراحی قرار گرفت. بعد از چند روز بستری شدن در خانه، دکتر یزدی روز پنج شنبه گذشته به علت سرگیجه همراه با غش و درد در ناحیه گوش میانی به بیمارستان پارس منتقل شد. حال عمومی ایشان الحمدالله بهتر است و به گفته پزشکان معالج، بزودی از بیمارستان مرخص خواهند شد. بستری شدن اخیر ابراهیم یزدی ارتباطی با بیماری قدیمی سرطان او که تحت کنترل است ندارد.

ابراهیم یزدی متولد 1310 هجری شمسی است و در حال حاضر، 85 سال عمر دارد.

ایرنا

«من ستایش هستم»

راه افتادن کمپین «من ستایش هستم»

 

یک نماینده ی پارلمان افغانستان، به تجاوز و قتل «ستایش»، دختر شش ساله ی افغانستانی در ورامین واکنش نشان داد و از سکوت رسانه ها در ایران انتقاد کرد و گفت:

 سیاست حاکم بر رسانه های ایران و نفرت پراکنی علیه مهاجران در وقوع چنین جنایت ها و این چنین سرافکندگی ها نقش بسیار دارد.از روزهای پایانی هفته ی گذشته که خبر تجاوز و سپس قتل فجیع «ستایش» دختر ۶ ساله ی افغان در ورامین در جنوب تهران برای اولین بار در شبکه های اجتماعی پیچید، موجی از واکنش افغان ها در شبکه های اجتماعی شکل گرفته از جمله کمپینی به عنوان «من ستایش هستم» در فیسبوک تشکیل شده و به سرعت آمار بازدید آن بالا رفته است.

انصاف نیوز

مراسم حج

هشدار عربستان به ایران برای مراسم حج

 

در پی حضور هیئت ایرانی در عربستان برای انجام مذاکرات در خصوص سرنوشت حج سال جاری، "بندر حجار،" وزیر حج سعودی به هیئت ایرانی اعلام کرد برگزاری راهپیمایی یا تجمعات در مکان های عمومی در زمان حج و یا بالابردن صدا هنگام دعا به منظور جلوگیری از اذیت حجاج دیگر ممنوع است."حاتم قاضی،" سخنگوی رسمی وزارت حج عربستان در مصاحبه با شبکه الجزیره گفت: بندر حجار، وزیر حج سعودی روز پنج شنبه با هیئت ایرانی به ریاست سعید اوحدی (رئیس سازمان حج و زیارت) در جده به منظور بررسی ترتیبات حج سال جاری دیدار کرد.در این دیدار وزیر حج سعودی از هیئت ایرانی خواست در صورت وجود مجلات و یا کتابهایی متعلق به بعثه رهبری در خصوص ادای مناسک حج، ایران باید موافقت وزارت فرهنگ و رسانه عربستان را جلب کند.وزیر حج عربستان همچنین در دیدار با هیئت ایرانی بر مسأله آگاه کردن حجاج پیش از ورود به سرزمین وحی و پایبندی آنها به برنامه حرکت در گروه ها و دسته بندی های مشخص به منظورحفظ سلامت زائران تأکید کرد.

باشگاه خبرنگاران 

افزایش قیمت خودروهای وارداتی

پشت پرده افزایش قیمت خودروهای وارداتی

 

علی خاکساری، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، کارشناس صنعت خودرو: 

 

شرکتهای واردکننده خودرو بیش از صد درصد در فروش محصولاتشان سود می‌کنند بنابراین زمزمه‌های افزایش قیمت این محصولات تنها نوعی زمینه‌سازی برای افزایش قیمت خودروهای داخلی است. موضوع افزایش قیمت خودروهای وارداتی اگرچه از سوی واردکنندگان این محصول مطرح شده اما یک تصمیم هماهنگ شده با خودروسازان داخلی به خصوص ایران خودرو و سایپا است. برای توجیه افزایش قیمت خودروهای بی‌کیفیت داخلی می‌خواهند قیمت خودروهای وارداتی را افزایش دهند، واردکنندگان خودرو هم‌اکنون از فروش هر دستگاه خودرو بیش از صد درصد سود می‌کنند بنابراین دلیلی برای افزایش قیمت این محصولات وجود ندارد. برای مقابله با چنین اقداماتی باید هم تولید و هم واردات خودرو رقابتی شود زیرا در حال حاضر گروه خاصی با ارتباطاتی که دارند واردات خودرو را انحصاری کرده‌اند و مسبب چنین تصمیماتی هستند.

ایسنا