مرگ چوپان

 

مرگ یک چوپان در شیرابه زباله

 

در قائم‌شهر 40 سال است که زباله را در بستر رودخانه دپو می‌کنند و ارتفاع این زباله‌ها به 15 متر رسیده است. در فریدون‌کنار ارتفاع دپوی زباله به 10 متر رسیده است. فاضلاب شهری هم روی دپوی زباله و در رودخانه خالی می‌شود. فاضلاب‌ها در مازندران وارد چاه‌های جذبی می‌شود و پس از پر شدن توسط تانکرها تخلیه و به داخل رودخانه‌ها تخلیه می‌شود.

بر اساس یک آمار تایید نشده از هر 8 نفر یک نفر در مازندران سرطان گوارش می‌گیرد. معاون استانداری مازندران می‌گوید طرح تصفیه شیرابه به آب سالم در ساری فعال است و طرح مشابه در آمل و بابل در راه است اما مدیرکل محیط زیست استان می‌گوید در این زمینه هیچ خبری به ما داده نشده است.

همه ما مازندران را به دریا و جنگلش می‌شناسیم اما این روزها دریا و جنگل مخفیگاه خوبی برای پنهان کردن زباله و فاضلاب شده است.

هر تابستان زن و مرد و پیر و جوان در آب دریای شمال شناور می‌شوند. روی آب دراز می‌کشند و آفتاب می‌گیرند. در هر وارو شدن جرعه‌ای از آب دریا را هم می‌نوشند و کمی آن سو تر در دو متری ساحل کوهی از زباله هر روز بزرگ‌تر می‌شود و شیرابه آن به دریا می‌ریزد.

یکی از فعالان محیط زیست در مازندران به «قانون» می‌گوید: روزانه در استان مازندران دو هزار و پانصد تن زباله جمع‌آوری می‌شود که این زباله‌ها یا در جنگل دپو و یا به داخل رودخانه و دریا ریخته می‌شوند. به‌عنوان مثال در محمود‌آباد در دو متری ساحل دریای خزر و در سرخ‌کوه در 20 متری ساحل زباله ها را دپو می‌کنند. در قائم‌شهر نیز 40 سال است زباله را در بستر رودخانه دپو می‌کنیم. ارتفاع این زباله‌ها به 15 متر رسیده است.

در فریدون‌کنار نیز ارتفاع دپوی زباله به 10 متر رسیده است. فاضلاب شهری هم روی دپوی زباله و در همین رودخانه خالی می‌شود. در ساری وضعیت به‌گونه‌ای است که از دپوی زباله‌ها در کنار پارک کیاسر یک دریاچه شیرابه به‌وجود آمده که چندی پیش یک چوپان در این دریاچه شیرابه غرق شد. جنگل‌های مازندران نیز از معضل زباله در امان نمانده‌اند.

در جنگل شیرگاه شیرابه زباله باعث پوسیدگی ریشه درختان شده است، به‌طوری‌که با کوچک‌ترین ضربه درخت‌ها از ریشه کند می‌شوند.

یکی دیگر از مشکلات ما نبود شبکه فاضلاب در استان است. فاضلاب‌ها در این استان وارد چاه‌های جذبی می‌شود و پس از پر شدن توسط تانکرها تخلیه و به داخل رودخانه‌ها می‌ریزد. این درحالی است که در مازندران از 20 سانتی‌متر تا 70 سانتی‌متر سطح آب داریم.

نفوذ شیرابه زباله‌ها و فاضلاب به رودخانه‌ها و آب‌های زیرزمینی باعث شده مازندران در کشور رتبه نخست سرطان گوارش را داشته باشد و بر اساس یک آمار تایید نشده از هر 8 نفر یک نفر در مازندران به سرطان گوارش مبتلا می‌شود.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/383975

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.