آب مروارید

درمان آب مروارید با سلول های بنیادی


پژوهشگران موفق به کشف روش درمانی برای بیماری چشمی آب مروارید با استفاده از سلول های بنیادی بدن بیمار شدند.

گروهی از پژوهشگران دانشکده پزشکی «سَن دیه گو» دانشگاه کالیفرنیا آمریکا و دانشگاه «یات سِن» چین با استفاده از سلول های بنیادی بدن بیمار مبتلا به آب مروارید و احیای عدسی چشم وی، بینایی را به فرد بازگرداندند.

دانشمندان با به کار بردن این روش موفق شدند بینایی 12 نوزاد را که با نقص مادرزادی آب مروارید متولد شده بودند، به آنها بازگردانند.

نتایج این بررسی روز چهارشنبه (19 اسفند) در نشریه «نیچر» به چاپ رسید.

آب مروارید نوعی بیماری چشمی است که سبب کدر شدن عدسی چشم و کاهش بینایی می شود. رایج ترین علت های این بیماری، سن، ضربه، اشعه و ژنتیک است.

در حدود نیمی از شمار نابینایی و یک سوم عوارض چشمی در جهان به علت آب مروارید است.

پزشکان هم اکنون برای درمان آب مروارید از کاشت عدسی های داخل چشمی استفاده می کنند که با عوارضی همچون عفونت، تورم و ایجاد هاله دید هنگام شب خصوصاً در میان کودکان همراه است.

در روش درمانی جدید، پزشکان به جای کاشت عدسی در چشم بیمار، عدسی که کارکرد خود را از دست داده است از چشم خارج می کنند. این در حالی است که کپسول عدسی همچنان داخل چشم باقی می ماند. پس از آن سلول های اطراف با حرکت به سمت کپسول و رشد و تکثیر سبب ایجاد عدسی جدید و کارآمد می شوند.

دکتر کانگ ژانگ، رئیس بخش ژنتیک چشمی دانشکده «سَن دیه گو» در این خصوص گفت: «هدف نهایی تحقیق درباره سلول های بنیادی، به جریان انداختن توانایی احیای سلول های بنیادی شخص برای ترمیم عضو و بافت و به دنبال آن درمان بیماری است. ما بر این باوریم که رویکرد جدیدمان به تغییر روش در جراحی آب مروارید منجر می شود و انتخاب درمانی بهتر و ایمن تری به بیماران در آینده می دهد.»

برابر گزارش ها، همه 12 کودکی که تحت روش درمانی جدید قرار گرفتند، زیر 2 سال بودند.

پژوهشگران امیدوارند بتوانند روزی از این روش جدید برای درمان بیماران مسن تر استفاده کنند.


منبع:http://tabnakbato.ir/fa/news/30468

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.