زبانه‌های خورشیدی

تصویربرداری شگفت‌انگیز ناسا از زبانه‌های خورشیدی

 

 

 

۱۳۹۴/۱۲/۲۶

محققان با استفاده از «رصدخانه دینامیک خورشیدی» ناسا تصاویر شگفت‌انگیزی از سطح خورشید گرفته‌اند. خورشید که دمای سطح آن به یک میلیون درجه فارنهایت‌ می‌رسد زبانه‌هایی از پلاسما به فضا می‌فرستد.

رصدخانه دینامیک خورشیدی که در ۱۱ فوریه سال ۲۰۱۰ میلادی به فضا پرتاب شد مأموریت رصد خورشید را بر عهده دارد.

طبق گزارش ناسا، این تصاویر چگونگی وضعیت میدان‌های مغناطیسی خورشید را تشریح می‌کند و به دانشمندان نشان می‌دهد چگونه میدان مغناطیسی خورشید در سطح و درون آن تغییر می‌کند.

این نقشه مغناطیسی با استفاده از مدل منبع سطح میدان پتانسیل- که مدلی از میدان مغناطیسی در اتمسفر خورشید بر مبنای اندازه‌گیری‌های مغناطیسی در سطح خورشید است – ایجاد شده است. این تصاویر با استفاده از طول موج ماورای بنفش ۱۷۱ آنگستروم گرفته شده است که برای چشم انسان نامریی است.

دیلی میل نیز در همین زمینه گزارش داده است که ویدئویی به مناسبت ششمین سال پرتاب ماهواره رصدخانه دینامیک خورشیدی منتشر شده است که بیش از یک سال فعالیت در سطح خورشید از ابتدای ژانویه ۲۰۱۵ تا ۲۸ ژانویهٔ امسال را نشان می‌دهد.

این تصاویر هر دوازده ثانیه یکبار با ۱۰ طول موج نوری متفاوت گرفته شده تا طیفی کامل از تشعشع ساطع شده به وسیله خورشید را ثبت کند.

با دیدن این تصاویر به نظر می‌رسد خورشید بزرگ‌تر و کوچک‌تر می‌شود. این به دلیل تغییر مدار ماهواره رصدخانه دینامیک خورشیدی در هنگام نزدیک‌تر شدن یا دورترشدن از زمین است.

اما ثبت چنین تصاویری از شیئی  با سرعت تقریبا ۷ هزار مایل بر ساعت (۱۱۲۰۰ کیلومتر بر ساعت)  بسیار شگرف است.

 

ششمین سال فعالیت ماهواره رصدخانه دینامیک خورشیدی یک موفقیت برجسته برای ناسا است زیرا انتظار می‌رفت این ماهواره  تنها پنج سال فعال بماند.

پژوهشگران نتایج اندازه‌گیری‌های مربوط به قدرت و جهت در سطح خورشید را با شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای ترکیب کردند. دانشمندان ناسا عقیده دارند که درک این مطلب که چه چیزی سیستم مغناطیسی خورشید را به وجود می‌آورد می‌تواند در اکتشافات فضایی آینده به آنها کمک کند.

در ماه ژوئن سال گذشته، ماهواره رصدخانه دینامیک خورشیدی تصاویری از یک فوران عظیم در سطح خورشید را ثبت کرد.

پدیده «خروج جرم از تاج خورشیدی» در ۱۸ و ۱۹ ژوئن رصد شدند. ذرات زبانه‌های خورشیدی معمولا نمی‌توانند از جو عبور کنند و به انسان آسیب برسانند اما می‌توانند بر روی سیستم‌های الکترونیکی ماهواره‌ها تاثیر بگذارند.

به رغم همه فعالیت‌های خورشیدی در سال ۲۰۱۵، ستاره‌شناسان هفته گذشته اعلام کردند که خورشید در آرام‌ترین دوره زمانی‌اش در طول یک قرن گذشته است.

 

منبع: دانش و فن فارسی RF

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.