اتحاد کارگران حول هجمه‌های صورت گرفته اجتناب‌ناپذیر است

دبیر اجرایی خانه کارگر غرب تهران:

دبیر اجرایی خانه کارگر غرب تهران می‌گوید که اتحاد جامعه کارگری در مقابله با هجمه‌های صورت گرفته به دستمزد، امنیت شغلی و صیانت از کیان سازمان تامین اجتماعی اجتناب‌ناپذیر است.

دبیر اجرایی خانه کارگر غرب تهران که در جلسه کارگری روز گذشته (دوشنبه، 25 بهمن) کارخانه شیر پاستوریزه پاک سخنرانی می‌کرد، گفت: هدف از تشکیل این جلسات اتحاد و انسجام جامعه کارگری حول مطالبات و خواسته‌هایی است که تاکنون محقق نشده و یا اگر هم محقق شده آنچنان مورد توجه قرار نگرفته است.

قربانی افزود: خانه کارگر به عنوان قدیمی‌ترین تشکل کارگری همواره سعی کرده تشکل‌های کارگری را در این راستا تقویت و همفکری کند.

وی ادامه داد: انسجام و دوام و بقای تشکلات کارگری  قدرتی به تشکل‌های کارگری می‌دهد که با آن قدرت دیگر کسی به آنها توانایی تحمیل خود را ندارند.

قربانی افزود: هم اکنون به ایام تعیین دستمزد نزدیک می‌شویم و باید هر آنچه در توان داریم بگذاریم و با کار کارشناسی شده عدالت را در تعیین دستمزد برقرار کنیم.

وی با اشاره به ماده 41 قانون کار افزود: حداقل دستمزد براساس ماده 41 قانون کار تعیین می‌شود اما در این میان دو مبحث تورم و حداقل‌های زندگی مغفول مانده است و باید به آن پرداخته شود.

وی با اشاره به آمار خط فقر یک میلیون و 600 هزار تومانی گفت: حداقل دستمزد سال 95 ، 812 هزار تومان بود که می‌بینیم با خط فقر اعلام شده چه اختلاف فاحشی دارد.

وی افزود: مخالفت کارفرمایان و دولت با افزایش سطح دستمزدها موجب شده است که درآمد سازمان تامین اجتماعی از محل حق بیمه کارگران و بیمه‌شدگان کاهش یابد.

وی در ادامه با بیان اینکه اگر دولت سهم خود از 9 بیست و هفتم حق درمان کارگران را نپردازد؛ سازمان تامین اجتماعی در پرداخت مستمری بازنشستگان دچار مشکل می‌شود،‌ گفت:‌ بازنشستگان از محروم‌ترین اقشار جامعه هستند که از بسیاری از حداقل‌ها محروم هستند.

وی با بیان اینکه کارفرمایان باید در این مقطع تاریخی در کنار کارگران قرار بگیرند،‌ گفت: اگر کارگران توان و قدرت خرید نداشته باشند و نتوانند معیشت خود را تامین کنند خلاقیت خود را در محیط کار از دست می‌دهند.

وی در ادامه با اشاره به ماده 7 قانون کار گفت: امنیت شغلی کارگران از آنها سلب شده و قراردادهای موقت و سفید امضا رواج یافته است. هم‌اکنون کارگران از بسیاری از مزایا مثل عیدی و پاداش و حق بن و حق اولاد محروم هستند. خیلی از آنها هم از این حقوق ابتدایی خود مطلع نیستند و جلساتی از این دست به آنها کمک می‌کند که از حقوق خود مطلع شوند.

دبیر خانه کارگر غرب تهران با اشاره به بحران‌های پیش روی صندوق‌های بازنشستگی گفت: از مجموع 15 صندوق بازنشستگی تقریبا وضعیت همه آنها نامطلوب است و تنها صندوقی که وضعیت مطلوبی دارد صندوق وکلای دادگستری است که ضریب پشتیبانی 42 دارد.

وی افزود: ضریب پشتیبانی صنددوق بازنشستگی کشوری منفی 92 صدم درصد است.

قربانی با اشاره به مشکلات سازمان تامین اجتماعی در پرداخت مستمری بازنشستگان گفت: سازمان تامین اجتماعی هم‌اکنون 13 میلیون و 700 هزار بیمه شده اصلی و سه میلیون مستمری‌بگیر دارد و به ازای هر 5 بازنشسته یک بیمه پرداز وجود دارد.

قربانی ادامه داد: با استناد به این آمارها باید گفت: بحران در سازمان تامین اجتماعی همچون آتشی زیر خاکستر است.

قربانی در ادامه با اشاره به مشکلات بیمه‌ای کارگران گفت: وضعیت بیکاری و اشتغال بهبود نیافت اما تنها چیزی که شاهد آن هستیم افزایش تعداد مستمری‌بگیران است حال با این شرایط در سال‌های آینده تعداد مستمری‌بگیران افزایش می‌یابد و سازمان تامین اجتماعی با بحران خطرناکی روبرو خواهد شد.

قربانی ادامه داد: بودجه سال گذشته سازمان تامین اجتماعی 70 هزار میلیارد تومان بود که 48 هزار میلیارد تومان آن از محل کسر حق بیمه کارگران و بیمه‌شدگان تامین شده بود.

وی با بیان اینکه عده‌ای تصور می‌کنند که سازمان تامین هیچگاه با مشکلی مواجه نمی‌شود،‌ گفت:‌ سازمان تامین اجتماعی هم اکنون به علت پرداخت نشدن بدهی‌هایش با مشکلات زیادی روبرو است و 30 درصد حق بیمه‌ای که کارفرمایان پرداخت می‌کردند جزئی از حقوق کارگران است و طبق ماده 148 قانون کار، کارفرمایان مکلف به پرداخت آن است.

وی با بیان اینکه سازمان تامین حق مسلم کارگران است، گفت:‌ ما به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد که 9 بیست و هفتم حق درمان کارگران به حساب خزانه دولت واریز شود چراکه حق‌الناس است و از سویی درمان جزو وظیفه حاکمیتی دولت است.

قربانی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی 30 درصد از کل درمان کشور را تامین می‌کند، گفت: از قرار معلوم جای بدهکار و طلبکار عوض شده و سازمان تامین اجتماعی بهتر است منابع درمان را صرف خرید خدمت مستقیم کند تا بتوانیم خدمات مناسب‌تری به بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی ارائه دهیم.

وی در پایان افزود: امیدواریم که روزی کارگران دیگر دغدغه معیشت نداشته باشند و این ممکن نمی‌شود مگر با اتحاد و استقلال تشکل‌های کارگری.

در پایان این جلسه دانش، معاونت درمان اداره کل استان تهران و  ربیع‌زاده معاونت بیمه‌ای اداره کل غرب تهران به سوال‌های حضار در خصوص مشکلات درمانی و بیمه‌ای کارگران پاسخ دادند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.