چگونه گوهرتراش شویم؟

معرفی شغل؛

چگونه گوهرتراش شویم؟

افتتاح دومین نمایشگاه طلا و جواهر و سنگ‌های قیمتی در جزیره کیش
مشاغل زیادی هستند که ما آن‌ها را به درستی نمی‌شناسیم. آدم‌های زیادی هم هستند که هنوز جویای شغل مناسب هستند. مجله مهر شما را با برخی از این مشاغل آشنا می‌کند.

مجله مهر: بعضی شغل‌ها هستند که خیلی شناخته‌شده نیستند؛ اما در جهان به یک تجارت پرسود و منفعتی تبدیل شده‌اند که مشتریان پروپاقرصی دارند. گوهرتراشی یکی از این شغل‌هاست که از دل سنگ‌های سخت، نگین‌های زیبا و زینتی بیرون می‌کشد که نه‌تنها زیبا هستند که حتی خاصیت درمانی و معنوی آن‌ها هم ثابت‌شده است. برای همین نه‌تنها در ایران که در کل جهان طرفدار پیدا کرده است؛ به‌طوری‌که الآن حدوداً ۶۰ میلیارد سرمایه در گردش این حرفه است.

«مهسا آرمند» بانوی ۲۴ ساله کرمانشاهی است که پس از تصادف و نیمه‌کاره ماندن تحصیلش در رشته معماری به این حرفه علاقه‌مند می‌شود و با خرید و ساخت سنگ‌های قیمتی برای خود یک کار جمع‌وجور خانگی دست‌وپا کرده است. خانم آرمند از فوت کوزه‌گری کارش می‌گوید.

گوهرتراشی سرمایه زیادی لازم ندارد

برای کار گوهرتراشی شما به ابزار کار اولیه احتیاج دارید. اما قبل از آن اگر در این کار تجربه ندارید، حتماً باید کلاس‌ها و دوره‌هایی بگذرانید که در این کار حرفه‌ای شوید. گوهرتراشی در دو سطح  دامله‌تراشی و کارولینگ انجام می‌شود. دامله همان نگین تراشی است که به‌اصطلاح به طرح‌های تخت اطلاق می‌شود. کارولینگ طرح‌های فانتزی و تزیینی و زنانه‌تر را شامل می‌شود که فقط نگین معمولی نیست و از دامله‌تراشی پیچیده‌تر است و شامل طرح‌های درخواستی مشتریان هم می‌شود. کارولینگ کمتر از دامله در بازار مطرح است و انرژی و زمان بیشتری هم می‌برد. شما می‌توانید در آموزشگاه‌های مختلف حدوداً یک ماه و نیم تراش دامله و یک ماه و نیم تراش کارولینگ را فرا بگیرید و حتی در خانه کار خود را شروع کنید.

کلوخه سنگ قیمتی

از صفر تا صد گوهرتراشی

برای کار درزمینهٔ گوهر تراشی به یک دستگاه دامله‌تراشی و در صورت تمایل یک دستگاه دیگر برای کارولینگ و مقداری ابزار کار احتیاج دارید که قیمت آن حدوداً دو و نیم میلیون تومان می‌شود. در ابتدا باید کلوخه‌ سنگ‌های قیمتی را تهیه کنید. این کار به زمان و انرژی زیادی احتیاج ندارد و می‌توانید از طریق اینترنت سنگ‌های موردنیاز خود را به‌صورت آنلاین بخرید. در این مرحله باید مراقب باشید که این سنگ‌ها حتماً اصل باشند. بری این کار یا باید خودتان سنگ‌شناس باشید یا از کسانی که در این حوزه کارشناس هستند، کمک بگیرید. بعدازاین مرحله باید سنگ‌ها را تکه‌تکه کنید و شابلون بزنید و درنهایت برای ورود به دستگاه سنگ‌تراشی آماده کنید.

دستگاه کارولینگ

گوهرتراشی صبر زیادی می‌خواهد

برای گوهرتراشی باید پشتکار، حوصله و دقت زیادی داشته باشید. اگر فقط بتوانید چهار الی پنج ساعت برای این کار وقت بگذارید، می‌توانید روزانه ۴۰ نگین دامله را آماده کنید و اگر بتوانید خوب کار کنید، احتمالاً در ابتدای کار ماهانه می‌توانید یک‌میلیون درآمد داشته باشید. اگر وارد این کار می‌شوید، بهتر است از خواص درمانی سنگ‌ها اطلاع داشته باشید. این کار به شما کمک می‌کند که با اطلاعات بیشتری محصولات خود را به فروش برسانید و از این راه هم بازاریابی بهتری می‌کنید هم کمک بزرگی به مشتریان خود می‌کنید. ازآنجایی‌که سنگ‌ها خواص درمانی هم دارند، کار گوهرتراشی با یک تیر دو نشان می‌زند و هم کاری هنری به‌حساب می‌آید هم کاری درمانی و معنوی است که حتی به لحاظ پزشکی هم آثار این سنگ‌ها تأیید شده است.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.