با این راهکارها جیب پرپول داشته باشیم و هوای تمیز!


ماهنامه همشهری تندرستی: متخصصان علوم اجتماعی می گویند آدم ها وقتی اتفاقی می افتد، دلیل آن را دو جور تعبیر می کنند؛ اگر موفقیت به دست بیاورند، می گویند خودمان خوب بوده ایم (اسناد درونی) و اگر شکست بخورند یا اتفاق ناخوشایندی بیفتد، می گویند کار عوامل خارجی است. در مورد آلودگی هوا قطعا بخش بزرگی از مشکلات به ماشین ها بر می گردد ولی این طور هم نیست که از دست ما هیچ کاری برنیاید.
 
اینجا اگر کارهایی را که می توانیم انجام دهیم، پشت گوش بیندازیم، به خودمان، به فرزندان مان، پدران و مادران مان و همسران مان خیانت کرده ایم. در این مطلب با کارهایی آشنا می شوید که باید در مورد اتومبیل تان انجام دهید؛ کارهایی که هم پول را توی جیب شما نگه می دارد و هم هوا را پاک و تمیز. از این که با دیدن کدام علائم بفهمیم وقت تعویض قطعات ماشین رسیده تا این که کدام سبک از رانندگی پول را از جیب مان فراری می دهد.

شست و شوی سوزن

از آنجایی که اکتان در بنزین معمولی پایین است، درجه حرارت موتور را بالا می برد. بالا رفتن حرارت موتور مصرف سوخت را بالا می برد و منجر به ایجاد سختی در حرکت ماشین می شود. مجموعه این عوامل در کنار هم منجر به ایجاد آلودگی های بیشتر می شود. با توجه به مشکلی که بنزین معمولی و نه سوپر دارد، باید توجه خاصی به سیستم سوخت ماشین داشت. اگر سیستم سوخت ماشین تنظیم باشد، بعد از طی کردن مسافتی معادل 60 تا 70 هزار کیلومتر باید سوزن انژکتور شسته شود.
 
تعویض قبل از وقت اضافه

علائم خرابی سوزن

ماشینی که سوزن انژکتورش آلوده شده باشد به اصطلاح خوب گاز نمی خورد، انگار که نفس ماشین گرفته شده باشد. ماشین موقع حرکت کردن «زور» می زند. نشُستن سوزن، مصرف سوخت را بالا می برد و آلودگی بیشتری هم ایجاد می کند. عباس بیات می گوید از آنجا که کیفیت قطعات پایین است، نیاز به چک کردن ماشین بیشتر احساس می شود. برای مثال بهتر است سیستم سوخت و برق ماشین هر دو ماه یک بار تنظیم شود تا از بروز خسارت و هزینه های بعدی پیشگیری شود.
هزینه: 40 تا 50 هزار تومان

پودر سمی از لاستیک قدیمی

بیشتر راننده ها می دانند که وقتی بارندگی تازه شروع می شود و تازه چند دقیقه از آن می گذرد، کف خیابان سُر می شود و ماشین کف خیابان لیز می خورد. دلیل این اتفاق کهنگی لاستیک خودروهاست. عباس بیات، مکانیک، می گوید زمانی که عمر مفید لاستیک تمام شود، پودری از آن می ریزد که وقتی در کنار دوده قرار بگیرد، منجر به لیز شدن خیابان می شود.

شناسایی لاستیک مرده

زمانی که لاستیک نیاز به عوض شدن داشته باشد تغییر شکل ظاهری می دهد. طوری که از یک طرف حالت خوردگی پیدا می کند و طرف دیگر آن سالم است. اگر ظاهر لاستیک را بررسی کنید متوجه وجود ترک های زیادی می شوید یا این که لایه های آن راحت بلند می شوند حتی ممکن است لاستیک نازک شده و بترکد. معمولا این اتفاق ها بعد از چهار سال از روزی که استفاده از لاستیک را شروع کرده ایم، می افتند.

چرا لاستیک خراب می شود؟

گاهی ممکن است به دلیل وجود دست اندازهای متعدد، جلوبندی ماشین خراب شود. گاهی هم ممکن است میزان فرمان به هم خورده باشد که در حالت دوم ظاهر ماشین چیزی نشان نمی دهد. این دو دلیل به اضافه تمام شدن عمر لاستیک، موجب خرابی آن می شود.

هزینه: از 160 تا 370 هزار تومان برای پراید و پژو
 
تعویض قبل از وقت اضافه

چک کردن باد لاستیک ها

بررسی و تنظیم باد لاستیک ها باید هر ماه انجام شود، به خصوص در فصل هایی مثل زمستان و تابستان که دمای هوا به صورت ناگهانی تغییر می کند، لاستیک هایی که کم باد هستند نمی گذارند ماشین راحت حرکت کند و تحمل وزن را برای ماشین کمتر می کنند. به همین دلیل هم موتور متحمل فشار بیشتری می شود و باید بیشتر کار کند. همچنین تنظیم باد مناسب باعث رانندگی امن تر می شود و به مصرف کمتر سوخت می انجامد. بر اساس گزارش سایت Fueleeconomy فشار مناسب لاستیک باعث ذخیره 3.3 درصدی سوخت می شود. همچنین لاستیکی که به اندازه مناسب باد شده باشد، اصطکاک کمتری با سطح جاده ها پیدا می کند و همین نکته باعث می شود عمرش بیشتر شود.

تعویض واسکازین

روغن گیربکس یا واسکازین هر 60 تا 70 هزار کیلومتر یک بار ، نیاز به تعویض دارد تا بتواند راحت تر و روان تر کار کند. جالب اینجاست که بعد از این مسافت ممکن است ظاهر روغن تمیز باشد اما اگر خوب دقت کنید می توانید پلیسه های خیلی ریز را به تعداد فراوان در روغن ببینید که به واسکازین حالت اکلیلی می دهند. معمولا هر 60 تا 70 هزار کیلومتر یک بار نیاز به تعویض واسکازین است.

هزینه: به ازای هر لیتر 10 هزار تومان برای روغن معمولی

روشن نگه داشتن شمع ماشین

هر خودرویی ممکن است چهار، شش یا حتی هشت شمع داشته باشد که در هر سال حدود سه میلیون بار روشن می شوند. نتیجه این روشن شدن های متوالی تولید مقدار زیادی گرما، الکتریسیته و فرسایش شیمیایی می شود. اگر شمع ماشین تان کیفیت مناسبی داشته باشد، بین 35 تا 40 هزار کیلومتر کار می کند اما بعد از طی این مسافت باید شمع ها را عوض کرد. حتی اگر ظاهرشان سالم باشد. شمعی که بیش از 35 هزار کیلومتر کار کرده باشد، کیفیت برق رسانی اولیه را نخواهد داشت. برق ناقص تولید می کند و این برق ناقص منجر به احتراق ناقص سوخت می شود. سوخت هم که به خوبی نسوزد، آلاینده های بیشتری تولید می کند.

علائم خرابی شمع

اگر احساس کردید بوی خامی بنزین به مشام تان می رسد و به اصطلاح نفس بنزین در حرکت اولیه گرفته می شود، وقت بررسی شمع ها رسیده است. چنانچه ماشین می لرزد و نمی تواند شتاب بگیرد دو علامت دیگر از خرابی شمع را تجربه می کنید.

هزینه: 15 تا 35 هزار تومان

مثلث فیلترها

از واجب ترین کارهایی که ممکن است پشت گوش انداخته شود، تعویض فیلتر روغن، هوا و بنزین است. البته علاوه بر این فیلترها، در ماشین های جدید مثل پژو و سمند فیلتر اتاق هم هست که ربطی به محیط زیست پیدا نمی کند و عوض کردن آن به تهویه داخلی اتاق ماشین ربط پیدا می کند.
 
تعویض قبل از وقت اضافه

کی عوض کنیم؟

روغن موتورتان اگر ایرانی است نیاز دارید که بعد از طی مسافت شش تا هفت هزار کیلومتر آن را عوض کنید. اگر کیفیت روغن خیلی خوب باشد ممکن است این مسافت کمی بیشتر شود و به هشت هزار کیلومتر برسد. فیلتر هوا هم باید با هر بار عوض شدن روغن عوض شود اما باور اشتباهی که در مورد فیلتر روغن در کشور ما وجود دارد این است که باید یک روغن در میان آن را عوض کرد در حالی که فیلتر روغن باید با هر تعویض روغن عوض شود. به عبارت دیگر معیار ما برای تعویض فیلترها، تعویض روغن است.

عوارض دیر عوض کردن

اگر این فیلترها و روغن به موقع عوض نشوند ممکن است «پلیسه» ایجاد شود. پلیسه لای یاتاقان قرار می گیرد و اگر به این یاتاقان نگاه کنید متوجه وجود خط های متعدد می شوید. به همین دلیل تعویض روغن و فیلترها مهم است. هزینه بستگی به نوع ماشین دارد. برای نمونه فیلتر تویوتا کمری 85 هزار تومان است اما فیلتر ماشین هایی مثل پراید ارزان تر است.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.