آمار سفارشی

رئیس مرکز آمار ایران:

آمار سفارشی استخراج نمی‌کنیم/ شیب نزولی نرخ تورم در حال ضعیف شدن است






به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، امیدعلی پارسا امروز در نشست خبری با موضوع تحلیل تبیینی مجموعه آخرین آمارهای اقتصادی کشور با بیان اینکه مجموعه آمارهای کاهش تورم، اشتغال و بیکاری، درآمد و هزینه و ضریب جینی به عنوان متغیرهای کلان اقتصادی محسوب می‌شود، تصریح کرد:‌ مرکز آمار ایران مرجع و متخصص بی‌طرف است و در این جلسه می‌خواهیم بگوییم، در رابطه با آمارها چه کارهایی انجام می‌‌گیرد.

 آمارها را هر کاری کنیم منتقدی دارد و هر جناح و گروهی براساس منافع خود از آن استفاده مطلوب می‌کند.

وی بابیان این که مرکز آمار ایران به دنبال نظام آماری ثبتی مبنا به جای خوداظهاری است، گفت: اکنون در برخی طرح‌ها به مباحث تحلیلی ورود کرده‌ایم و تا قبل از اینکه حدودی از آمار در این مرکز تولید می‌شد که الان به دنبال تبیین آن هستیم و کاری نداریم، چه کسانی خوشحال یا ناراحت می‌شوند.

رئیس مرکز آمار ایران در مورد اختلاف آماری میان بانک مرکزی و مرکز آمار ایران گفت: این موضوع بلای بزرگ بوده که در شورای عالی آمار به زودی تعیین تکلیف می‌شود و این تشتت آماری زیبنده نیست.

پارسا با بیان اینکه یکی از ارکان نظام آماری دنیا و کیفیت مناسب آن وجود استانداردهای آماری است، تصریح کرد: آمارها یک محصول استراتژیک، تخصصی و بین‌المللی هستند که براساس اصول بنیادی در عرصه جهانی تعریف می‌شوند، اصل آماری بی‌طرفی، رعایت موازین اخلاق، پاسخگویی و شفافیت، صرفه‌جویی، حفظ محرمانگی، پیش‌گیری از استفاده نادرست، هماهنگی در سطح ملی و استانداردهای جهانی را دنبال می‌کند. بنابراین در سطح بین‌المللی نیز مانند فیفا برای فوتبال یا دیگر مراکز اداره آمار سازمان ملل (UNSD) وجود دارد.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی و مرکز آمار برای شاخص تورم از یک استاندارد استفاده می‌کنند، عنوان کرد: تفاوت نرخ‌ها به دلیل متفاوت‌ بودن سبد کالایی، تفاوت در قیمت‌ها و مراکز آنها و دیگر موارد است.

 سبد کالایی بانک مرکزی برای به دست آوردن نرخ تورم 356 قلم کالا بوده که این سند برای مرکز آمار 451 قلم است.

رئیس مرکز آمار ایران در مورد آمار اشتغال و بیکاری نیز تصریح کرد: این آمار طبق تعاریف سازمان جهانی کار انجام می‌شود و باید آمار بیکاری در حد یک ساعت، 2 روز، 44 ساعت در کشور وجود داشته باشد، روش سابق تعیین بیکاری 16 ساعت کار است.

پارسا افزود: بانک مرکزی سابقه طولانی در ارائه آمار دارد اما اکنون 203 کشور دنیا از طریق مرکز آمار، آمارهای خود را انجام می‌دهند و تنها 3 درصد بانک مرکزی کشورها تورم و 8 درصد آنها حساب‌های ملی را به دست می‌آورند، اما مابقی برعهده مرکز آمار است.

به گفته وی، مقایسه آمار مرکز آمار با بانک مرکزی در بلندمدت تفاوت معناداری ندارد و نمی‌شود نرخ‌های دو مرکز را یکی کرد. در شورای عالی آمار باید تعریف کنیم اطلاعات و سیاست‌گذاری در شاخص آماری چیست و چه کسی آن را تولید کند تا پرونده این اختلافات بسته شود. شاخص‌های پولی و بانکی را بانک مرکزی باید انجام دهد.

 به عنوان دبیر عالی شورای آمار می‌گویم نرخ تورم، رشد اقتصادی، هزینه و درآمد و بیکاری و اشتغال آمار تخصصی بانک مرکزی نیست که امیدوارم حتی بدون برگزاری نشست شورا این تشتت و بلای آماری بسته شود.

 قرار نیست مرکز آمار ایران همه آمارهای کشور را تولید کند و جایگزین دستگاه‌ها شود، بلکه با رعایت استانداردها، مهر تأیید مرکز آمار ایران را خواهد داشت.

پارسا با اشاره به اینکه به دست آوردن آمار پروسه 8 مرحله‌ای براساس استانداردهای جهانی دارد، تصریح کرد:‌اینگونه نیست که هر فردی براساس سلیقه خود کار انجام دهد و بتواند در آن دخل و تصرف داشته باشد بنابراین نگاه بی‌طرفانه از سوی کارمندان در رابطه با آمارها وجود دارد و حتی آن را گناه کبیره می‌دانند. نمی‌شود در مرکز آمار از بالا به پایین با آمارها دستوری برخورد کرد.

وی با تأکید براینکه اختلاف آماری کنونی بانک مرکزی و مرکز آمار روی شاخص تورم و رشد اقتصادی است و در مابقی آمارها اختلافی نداریم، تصریح کرد: از اواسط سال آینده، سال پایه‌ای تأیید شاخص قیمت‌ها (تورم) بر پایه سال 95 خواهد بود.

برای به دست آوردن نرخ تورم 295 منطقه کشور و حدود 330 هزار مظنه قیمت از 55 هزار منبع اطلاع (کارگاه‌های خرده‌فروشی) استفاده می‌شود.

این مقام مسئول با تأکید براینکه هرچه حوزه رفاهی بیشتر باشد سهم کالاهای غیر خوراکی در شاخص تورم بیشتر می‌شود، افزود: شاخص تورم روستایی 270 قلم است و مابقی آن از اقلام شهری می‌گیریم.

پارسا از ضعیف شدن شیب نزولی نرخ تورم نسبت به سال 93 خبر داد و گفت: اینکه کاهش تورم در جامعه احساس نمی‌شود به دلیل نگاه فردی جامعه به قیمت‌ها و سهم و وزن آنها در سبد کالایی آنها باز می‌گردد. در حالی که طبق آمار رشد درآمد از رشد تورم بیشتر بوده و میانگین درآمدها نسبت به هزینه رشد بیشتری دارد. به آرامی وضع رفاهی و قدرت خرید در حال افزایش است، اما توزیع آن در سطح جامعه متفاوت بوده و ضریب جنیی از 0.37 به 0.38 درصد افزایش یافته که البته افزایش نابرابری وجود دارد، اما آنقدر هم بد نیست.

 یکی از معضلات کشور اشتغال زیاد است و نه بیکاران در حال حاضر به علت کمبود دستمزدها 40 درصد شاغلین بیش از دستمزد کار می‌کنند و در کشورهای در حال توسعه این اشتغال زیاد است، برعکس در کشورهای توسعه یافته سهم اشتغال ناقص بالا است.

رئیس مرکز آمار ایران با تأکید براینکه نیمی از بیکاران کشور را جوانان تشکیل می‌دهند، گفت: برای به دست آوردن آمار در این موضوع سفارش و توصیه‌ای وجود ندارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.