فروش نوزادان

با گذشت بیش از دو سال از رسانه‌ای شدن معضل خرید و فروش نوزادان، سازمان بهزیستی کشور نسبت به رشد این معضل، به خصوص در شش‌ماه اخیر هشدار داد.
 
به گزارش اعتماد، حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگویی که با «میزان» داشته، نابسامانی خانواده‌ها و اعتیاد والدین را از مهم‌ترین دلایل این معضل دانسته و تاکید کرده که افزایش شیوع اعتیاد به این معضل دامن زده است.
 
چند روز قبل هم رییس سازمان بهزیستی کشور خبر داده بود که بنا بر نتایج آخرین پیمایش کشوری در مورد اعتیاد که سال گذشته توسط سازمان بهزیستی کشور انجام شده، جمعیت مصرف‌کنندگان مواد مخدر و صنعتی، از یک میلیون و ٣٢٥ هزار نفر شناسایی شده در پیمایش ملی سال ٩٠، به دو میلیون و ٥٠٠ هزار نفر افزایش یافته است.
 
اما این هشدار باید از بعد دیگری هم مورد توجه قرار بگیرد. ابتدای تابستان امسال و به دنبال رسانه‌ای شدن فوت یک نوزاد دچار علائم اعتیاد، وزارت بهداشت با صدور دستورالعمل‌هایی که نسبتا سختگیرانه هم تلقی می‌شد، تمام بیمارستان‌های دانشگاهی را ملزم به پذیرش مادران باردار معتاد، انجام خدمت درمانی و زایمان و نگهداری نوزاد مبتلا به سندروم اعتیاد به دلیل اعتیاد مادرکرد، با این تاکید که این نوزادان به هیچ‌وجه نباید به مادر یا پدر (در صورت اعتیاد پدر) تحویل شوند و طی تفاهمی که با سازمان بهزیستی کشور منعقد شده، همکاران اورژانس اجتماعی باید به سرعت از تولد این نوزادان مطلع شده و در صورت تشخیص فقدان صلاحیت والدین، با دریافت احکام قضایی، این نوزادان را تا زمان بهبودی والدین به سازمان بهزیستی بسپارند.
 
مسعودی فرید در اظهارات خود به برخی موانع برای اجرای کامل این دستورالعمل‌ها اشاره کرده و گفته است: « در صورتی که مادران معتاد در بیمارستان‌ها وضع حمل کنند شناسایی نوزادان معتاد کار دشواری نخواهد بود اما این کار زمانی سخت می‌شود که این افراد در خانه‌های خود و در حاشیه روستاها وضع حمل می‌کنند. برخی از این خانواده‌ها صلاحیت نگهداری از فرزندان خود را نداشته و نیاز است قوه قضاییه با صدور احکام به موقع از نگهداری این کودکان در میان خانواده‌های آنها جلوگیری کند. در عین حال، افزایش وظایف محوله به سازمان بهزیستی کشور یکی از اصلی‌ترین معضلات پیش‌روی ما است و به دلیل تعدد وظایف سازمان بهزیستی، این سازمان نیاز به حمایت‌های بیشتر داشته و درصورت تخصیص اعتبار قابل توجه به این سازمان می‌توانیم بیش از پیش به اموری از جمله خرید و فروش نوزادان ورود پیدا کنیم.»
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.