فاجعه در بخش صنعت

 

اعتراف تلخ نعمت زاده در جمع نمایندگان مجلس دهم

شاهد فاجعه در بخش صنعت هستیم

 

وزیر صنعت، معدن و تجار ت در صحن علنی مجلس ضمن دفاع از عملکرد خود از مشکلات فضای کسب و کار در این وزارتخانه سخن گفت و افزود: به‌دلیل کاهش سرمایه‌گذاری در بخش صنعت شاهد فاجعه هستیم.

نویسنده : بهناز قاسمی

وزیر صنعت، معدن و تجار ت در صحن علنی مجلس ضمن دفاع از عملکرد خود از مشکلات فضای کسب و کار در این وزارتخانه سخن گفت و افزود: به‌دلیل کاهش سرمایه‌گذاری در بخش صنعت شاهد فاجعه هستیم.

روز گذشته محمد‌رضا نعمت زاده به صحن علنی مجلس رفت تا از اقدامات وزارت صنعت و تجارت در اجرای سیاست‌های اقتصادمقاومتی دفاع کند. وی از افزایش تعداد طرح‌ها نسبت به لوایح دست‌و‌پا گیر اجرای اقتصاد مقاومتی انتقاد کرد و از نمایندگان مجلس برای رفع این موانع کمک خواست.

وزیر صنعت از ایران به عنوان بزرگ‌ترین کشور اقتصادی جهان بیرون از سازمان تجارت جهانی یاد کرد و گفت: علت بیرون ماندن ما از این سازمان نه فنی بلکه سیاسی است.   وی با اشاره به رتبه 118 ایران در فضای کسب و کار در بین 189 کشور، گفت: در سه سال گذشته رتبه ما روبه‌بهبود بوده اما کماکان فضای کسب و کار یکی از نقاط ضعف ما است. نعمت‌زاده با اشاره به کاهش سرمایه‌گذاری‌ها و روند رشد منفی در این بخش افزود: از سال 90 کاهش سرمایه‌گذاری داشتیم و در بخش صنعت و معدن 41 درصد رشد منفی را شاهد بودیم، از این رو فاجعه در بخش صنعت نتیجه عدم سرمایه‌گذاری است. وی در گزارشی از وضعیت صنعت کشور و نیز عملکرد وزارتخانه متبوعش در حوزه اقتصاد مقاومتی گفت: در زمینه افزایش ظرفیت واحدهای صنعتی در زمینه فولاد ظرفیت ما اکنون 24 درصد است که می‌خواهیم آن را به 55 درصد برسانیم و در حال اجراست.  وی با اشاره به اینکه از 24 سیاستی که مقام معظم رهبری در باب اقتصاد مقاومتی مطرح کردند 9 مورد آن مستقیماً به وزارت صنعت مربوط می‌شود بیان داشت: بخشی از این سیاست‌ها مربوط به اختصاص منابع کارآفرینی و مشارکت آحاد جامعه است و توسعه سیاست‌های دانش‌بنیان، محور قرار دادن رشد بهره‌وری در اقتصاد، استفاده از هدفمندسازی یارانه‌ها جهت افزایش تولید، اشتغال و کمک به ایجاد تعادل اجتماعی یعنی درآمد ناشی از هدفمندسازی یارانه‌ها باید به این بخش‌ها اختصاص داده شود در حالی که در سال‌های گذشته این درآمد همه به یارانه‌ نقدی اختصاص یافت. نعمت‌زاده گفت: در دنیا تجربه شده است که به ازای هر واحد سرمایه‌گذاری خارجی دو واحد اشتغال ایجاد می‌شود؛ در همین مدت کوتاه سرمایه‌گذارانی که آمده‌اند برای سرمایه‌گذاری می‌گویند می‌خواهیم 90 درصد محصول را صادر کنیم که بسیار به اشتغال کمک می‌کند. 

 

  بررسی ۱۲ طرح صنعتی پس از رفع تحریم‌ها

وی با اشاره به آغاز بررسی‌های 12 طرح صنعتی به مبلغ 500 میلیون دلار پس از آغاز اجرایی شدن برجام اظهار داشت: تمام مراحل آن انجام شده است و بعضی آغاز نیز شده‌اند.  وی از قراردادهای فراوان امضا شده میان ایران و طرف‌های خارجی سخن گفت‌ و افزود: مثلاً ما تا به حال دستگاه دیالیز را وارد می‌کردیم البته یک واحد تولید داخل داریم اما اکنون در حال بتن‌ریزی است با اینکه سه ماه بیشتر نیست که این کار شروع شده است.

 

  سؤال نمایندگان از نعمت‌زاده

  علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که ریاست جلسه را برعهده داشت خطاب به نعمت‌زاده خاطرنشان کرد: گیر عمده نمایندگان بر سر تسهیلات بانکی است که شما ابتدای صحبتتان فرمودید تسهیلات به بخش خدمات واگذار می‌شود؛ آیا پولی موجود هست که این تسهیلات پرداخت شود؟

نعمت‌زاده در پاسخ گفت: از رشد منفی به رشد 8 درصدی رسیدن کار بسیار سختی است ولی امیدواریم که به آن برسیم که امسال دولت اعلام کرده است این رشد به 5، 4 درصد خواهد رسید.  وی ادامه داد: برای رسیدن به رشد 8 درصدی باید رشد بخش صنعت‌ و معدن 12 درصد بشود که ما در سال 93 آن را به 6 درصد رساندیم.  وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت به الزامات 8 درصدی شدن نرخ رشد اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: پذیرش اولویت تولید در تمام عرصه‌های تصمیم‌گیری از جمله این الزامات است؛ آیا در کشور تولید اولویت ماست؟ اگر تولید اولویت شود نظام بانکی ما نیز اصلاح می‌شود.  نعمت‌زاده با انتقاد از اختصاص بیشتر تسهیلات به بخش خدمات نسبت به بخش تولید به واسطه سوددهی بیشتر گفت: شورای پول و اعتبار باید کمک کند و این تصمیمات اصلاح شود.

  صنعت استراتژی دارد

نعمت‌زاده در بخش دوم سخنان خود و در پاسخ به سؤالات برخی نمایندگان اظهار داشت: از آنجا که چند نفر از نمایندگان گفتند صنعت برنامه استراتژی ندارد، باید بگویم صنعت استراتژی دارد. مشخص بوده و دارای اهداف تعیین‌شده‌ای است. سیاست‌ها و راهبردهای آن نیز مشخص است. در گروه‌های صنعتی نیز چند مورد وجود دارد و مابقی آن را هم در حال تهیه هستیم که صنعت به صنعت تکمیل شود و در صورت تکمیل تقدیم مجلس خواهد شد ولی اگر این استراتژی درست اجرا شود کار مشکلی است.  وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت ادامه داد: برخی آمدند و گفتند می‌خواهیم زودبازده اشتغال ایجاد کنیم و طرح‌های زودبازده در دولت قبل را ارائه کردند به من گفتند تو اگر بیایی 12 درصد سود بانکی می‌توانیم بدهیم. من اصلاً این کاره نبودم. پول گرفتم و خانه خود را فروختم و یک کارخانه راه‌اندازی کردم. بنده اصلاً این کاره نبودم. بدهکار شدم و هر روز جریمه روی جریمه می‌آمد. بدبخت شدم. می‌گویند نعمت‌زاده باید این را راه‌ بیندازد اصلاً شدنی نیست. این 7 هزار و 500 واحد صنعتی که گفتیم، مشکل مالی دارند نه مشکل بازار. ما کارگروه‌های در استان گذاشته‌ایم که این موارد را بررسی کنند.  وی اضافه کرد: برخی‌ به من می‌گویند تو مشکل مدیریت و تکنولوژی داری ولی آن مسئله نسخه‌های دیگری دارد که در حال کار هستیم. این 7 هزار و 500 بنگاه عمدتاً با مشکل مالی کار خود را ادامه می‌دهند. برای اولین بار در طول تاریخ بانک مرکزی وادار شده است به دستور ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی اگر بنگاه‌ها چک برگشتی دارند مانع پرداخت نشود . این را برای اولین بار بانک مرکزی ابلاغ کرده است که برای صنایع کوچک و متوسط است. برخی‌ها می‌گویند صاحب ندارد در صورتی که اینها لیست به لیست اسم دارد، صاحب دارد و مسائل آن را بررسی کردیم و می‌دانیم که کدام مشکل مالی و کدام مسائل مدیریتی دارد حتی کدام دعوای ورثه دارند. انتظار داریم که شما هم در این راستا کمک کنید.

 

 دولت خروج از رکود را بررسی کند

 همچنین نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی خواستار رفع مشکلات واحدهای صنعتی در سال پایانی دولت شود، گفت: انتظار می‌رود مسئله خروج از رکود و پایان بخشیدن به خواب زمستانی واحدهای تولیدی که غرق در مشکلات هستند توسط دولت ساماندهی و رفع شود.  محمدعلی پورمختار در نطق میان دستور خود در جلسه علنی دیروز مجلس (18 خرداد 95) گفت: با صرف وقت کافی و با ریل‌گذاری و اصلاح قوانین مزاحم و مضر به حال اقتصاد مقاومتی بپردازد، وضعیت پولی و مالی به ویژه نظام بانکی و بانکداری را سامان دهد، بعد نظارتی خود را به ویژه در نحوه اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تقویت کند.  وی افزود: دولت در سال پایانی خود قرار دارد. انتظار است که به فوریت به مسائلی همچون خروج از رکود و پایان بخشیدن به خواب زمستانی واحدهای تولیدی که غرق در مشکلات و آثار رکود هستند، رسیدگی شود. بدیهی است حل مشکل اشتغال در گرو تحقق این امر مهم است.

 

  ‌شرمندگی وزیر صنعت باید بیشتر باشد

‌مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس در انتقاد به عملکرد نعمت‌زاده گفت: رهبری گفته‌اند من از بیکاری جوانان شرمنده‌ام، وزیر صنعت باید بیشتر شرمنده باشد اما در گزارش دیدیم که آقای نعمت‌زاده هیچ راه حلی برای مشکل بیکاری جوانان ارائه نکردند.

منبع : روزنامه جوان

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.