حقوق بالای 100 میلیون‌ از شیر مادر حلال‌تر‌مان است

وزارت بهداشت هم حقوق نجومی می‌دهد و آن را قانونی و حلال می‌داند

وزارت بهداشت: حقوق بالای 100 میلیون‌ از شیر مادر حلال‌تر‌مان است!

 

زنجیره حقوق‌های نجومی به حقوق پزشکان هم رسید. اما به رغم دستور رئیس‌جمهور و عذرخواهی سخنگوی دولت، سخنگوی وزارت بهداشت این حقوق‌‌ها را قانونی و از شیرمادر حلال‌تر می‌داند.

نویسنده : زهرا چیذری

انتشار فیش‌های نجومی حقوق و کارانه پزشکان در برخی خبرگزاری‌ها منجر به واکنش و برگزاری نشست خبری فوری سخنگوی وزارت بهداشت شد به‌گونه‌ای که ایرج حریرچی که تا قبل از این مدعی بود میانگین درآمد یک متخصص در بخش دولتی 13 میلیون و 900 هزار تومان است کمی از موضعش کوتاه آمد و سقف دریافتی 80 میلیون تومانی در دانشگاه‌های علوم پزشکی و برخی موارد بالاتر از آن را به عنوان استثنا پذیرفت. او می‌گوید: اگر فردی در یک منطقه محروم مجبور است به تنهایی 15 زایمان طبیعی و سزارین در شبانه‌روز انجام بدهد و دریافتی بالای 100 میلیون تومان داشته باشد از شیر مادر هم حلال‌تر است.

 

به نظر می‌رسد آقای سخنگو یا غلو کرده تا یک مورد استثنا را به پیش بکشد و بقیه را توجیه کند و یا اینکه آن پزشکی که در روز 15 سزارین انجام می‌داده این کار را با کمک دیگران یا حتی دستیارانش انجام می‌داده و پول همه را یکجا خودش می‌گرفته. آیا سخنگوی خوشفکر(!) وزارت بهداشت قبول می‌کندکه پرستار چنین پزشکی که 100 میلیون می‌گیرد، حداقل 10 میلیون بگیرد؟! آیا اگر این محاسبه درست است، شغل‌های بسیار استراتژیک در کشور که سرنوشت صنایع مهم یا مسائل پیچیده را حل می‌کنند، باید چندصد میلیارد حقوق بگیرند: به هر حال باید پرسید این منطقه دقیقاَ کجای وطن ماست که با این رشد نازل زاد و ولد،  یک پزشک15 بار در روز عمل سزارین می‌کند؟!

 

درآمدهای نجومی اما از شیر مادر حلال‌تر

با وجود انتشار اسناد فیش‌های چند صد میلیونی برخی پزشکان اما دوباره رسانه‌ها متهم شدند و سخنگوی وزارت بهداشت پرداخت‌های چند صد میلیونی به پزشکان را دروغ خواند. با وجود این اما توضیحات حریرچی نشان از این داشت که چنین پرداخت‌هایی چندان هم دروغ نیست. به گفته قائم مقام وزارت بهداشت تمام پرداختی‌ها در این وزارتخانه قانونی است، حقوق و مزایای کارکنان وزارت بهداشت مانند همه کارکنان دولت پرداخت می‌شود و پرداخت کارانه پزشکان نیز بر اساس قانون بیمه همگانی (‌بر اساس نظام فی فور سرویس) از سال 74 یعنی 21 سال پیش در کشور اجرا می‌شود.  حریرچی افزود: بر اساس این قانون بخشی از درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها برمبنای تعرفه دولتی که با تعرفه واقعی و قیمت تمام شده فاصله دارد به پزشکان پرداخت می‌شود. به گفته آقای سخنگو اما ممکن است موارد استثنایی بالای 100 میلیون تومانی نیز در کارانه‌ها وجود داشته باشد. اینها پزشکان متخصص یا فوق‌‌تخصص بسیار معدودی هستند که در مناطق محروم، دور از پایتخت و در نقاط مرزی در شهرهایی که هیچ پزشک متخصص دیگری در رشته آنها وجود ندارد، 24 ساعته به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند.  قائم مقام وزیر بهداشت افزود: این پزشکان افرادی هستند که 1/7 برابر ساعت کاری تمام وقت(44 ساعت در هفته) یعنی به طور میانگین 75 ساعت در هفته کار می‌کنند و در واقع به جای دو یا سه پزشک متخصص خدمت ارائه می‌کنند و از نظر وزارت بهداشت اگر هم بالای 100 میلیون تومان کارانه بگیرند، کاملاً قانونی و از شیر مادر حلال‌تر است.  حریرچی درباره فیش پرداختی کارانه بالای 200 میلیون تومانی که در یکی از خبرگزاری‌ها منتشر شده بود نیز گفت: این پرداختی مربوط به کارانه 6 ماه یک پزشک متخصص است و البته این پزشک تنها متخصص زنان و زایمانی است که در یک شهر مرزی در شرق کشور 24 ساعته برای نجات مادران و نوزادان زحمت کشیده است و هیچ متخصص زنان دیگری در آن شهر نیست.

 

حریرچی در ادامه با اشاره به برخی اخبار مبنی بر پرداخت فیش ۷۰۰ میلیونی برای یک پزشک، گفت: این درآمد براساس جزء  فنی و حرفه‌ای از محل پرتو درمانی و از درآمد بیمارستان است؛ ما یک جزء فنی داریم و یک جزء ‌حرفه‌ای که از بیمار و بیمه‌ها بابت این جزء فنی و حرفه‌ای این پول را دریافت می‌کنند. درباره این پزشک باید بگویم که این فرد از محل پرتودرمانی ۷۰۰ میلیون درآمد برای بیمارستان ایجاد کرده است.

 

نظام پرداخت ناکارآمد

اظهارات قائم مقام وزیر بهداشت در توجیه دریافتی‌های نجومی برخی پزشکان و اینکه آنان 2/5 برابر یک فرد عادی کار می‌کنند؛ در حالی است که کاری مانند درمان و جراحی نیازمند تمرکز بالایی است و پزشکی که در روز 15 بار به اتاق عمل می‌رود به هیچ عنوان کارایی ندارد و به مراتب احتمال قصورات پزشکی در چنین شرایطی افزایش می‌یابد. از سوی دیگر عزت الله گل علیزاده، معاون پشتیبانی سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با «جوان» نظام پرداخت فی فور سرویس و پرداختی به ازای ارائه خدمات را نظامی ناعادلانه می‌خواند و می‌افزاید: «تمام کشورها به سمت اصلاح نظام پرداخت پیش می‌روند و بهترین نظام پرداخت، نظام پرداخت بر اساس سرانه است. یعنی هر قدر سلامت گروه تحت نظر پزشک بیشتر باشد، درآمد آن پزشک بیشتر می‌شود. چنین پزشکی سعی می‌کند عوامل بیماری‌زا را در مراحل اول شناسایی و غربالگری کند. اینها هم به نفع نظام است و هم به نفع بیمار. این در حالی است که به باور حریرچی هیچ نظام پرداختی در سیستم سلامت در دنیا نیست که کامل و بی‌نقص باشد، این سیستم مزایا و معایبی دارد و در کشوری مثل ایران که با کمبود پزشک متخصص رو‌به‌رو هستیم و زیرساخت‌های بهداشتی درمانی مانند تخت بیمارستان کمبود دارد و اختلاف پرداخت بخش دولتی و خصوصی زیاد است، قابل قبول است. اگرچه وزیر بهداشت دستور اصلاح این سیستم را داده و اقدامات آزمایشی شروع شده است.»

 

بازار 7 تا 10 میلیاردی زیر میزی

سخنگوی وزارت بهداشت در کنایه‌ای با اشاره به حقوق‌های چند صد میلیونی مدیران بیمه‌ای کشور گفت: «در گذشته بحث دریافت‌های چند صد میلیونی برای مهندسان و بیمه‌ها و بانک‌ها مطرح بود و اکنون این موضوع را به سمت پزشکان چرخاندند آن هم در سازمانی که حق درمان را نمی‌دادند و حق درمان تحت پوشش‌شان برای مسائل سیاسی خرج می‌شد و با تقاضای ما و درایت مدیران این حق درمان بازگشت.

 

حریرچی با گلایه از برخی چهره‌های سیاسی که دریافتی‌های نجومی پزشکان را تأیید کرده بودند به بازار 7 تا 10 میلیاردی درآمد پزشکان از زیر میزی اشاره کرد؛‌ بازاری که به گفته وی با اجرای طرح تحول سلامت جمع شده است.

 

چالش انتشار فیش حقوقی

ماجرای حقوق‌های نجومی اما انگار همچنان ادامه دارد؛‌ موضوعی که موجب شده تا بسیاری از چهره‌ها و مسئولان نتوانند به چالش انتشار حقوق بپیوندند.

منبع : روزنامه جوان

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.