اجتماعی

 


چهار میلیون نفر در ایران اعتیاد دارند


143536_546

  

چهار میلیون نفر در ایران اعتیاد دارند. دکتر مصطفی اقلیما، رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران و استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی می‌گوید «آمار رسمی و معتبر دولتی در این زمینه وجود ندار اما طبق آخرین آمار که مربوط به ده سال پیش است، می‌گویند ۲ میلیون معتاد در کشور وجود دارد. متناسب با استاندارهای جهانی، اگر آمارهای رسمی ۲ میلیون معتاد را اعلام کند یعنی نزدیک به ۴ میلیون معتاد در کشور وجود دارد که دسترسی به آن ۲ میلیون دیگر وجود ندارد؛ مثلا این افراد در خانه خود و با شرایط بهتری به مصرف مواد می‌پردازند که در آمارهای رسمی قرار نمی‌گیرند.»

 

مصطفی اقلیما با اشاره به آمار معتادان در کشور از ۸ میلیون فرزند و کودک درگیر با خانواده‌ای که اعتیاد در آن جریان دارد، خبر داد. « این والدین برای آرام کردن نوازادن و به دلیل بی‌حوصله‌گی به نوزادان مواد می‌دهند که آرام شوند و در موارد زیادی برخی از این کودکان دچار اوردوز می‌‌شوند)، و اگر هم مستقیم مواد مصرف نکنند به بوی این مواد معتاد می‌شوند چراکه مدت‌ها در معرض این بو و استعمال مواد بوده‌اند و هنگام عصبیت یا ناراحتی پای منقل پدر یا مادر خود می‌‌نشینند که در معرض بوی مواد قرار بگیرند».

 

روز جمعه (۱۴ خردادماه) کودک ۴ ماهه و مجهول‌الهویه‌ای که از درد خماری و سوء‌تغذیه به شدت گریه می‌‌کرد در بیمارستان لقمان تهران جان باخت تا بار دیگر وضعیت نوازادان و کودکان درگیر اعتیاد در صدر اخبار قرار بگیرد. این دختر بی‌سرپرست که پرستاران بیمارستان نام «رویا» را بر او نهادند، توسط خانواده‌اش به شیرخوارگاه زعیم برده و همان‌جا رها شده‌ که با بروز نشانه‌های مسمومیت و اعتیاد به بیمارستان لقمان منتقل شد که در نهایت نتوانست درد اعتیاد، سوء‌تغذیه و بی‌پناهی را دوام بیاورد و درگذشت.

 

رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران می‌گوید که به رئیس‌جمهورهای قبلی و حسن روحانی نامه نوشته است، تا برای رفع مشکل اعتیاد به دولت کمک کنند؛ «نوشتیم ما به عنوان انجمن علمی مددکاری حاضریم به صورت مجانی کار کنیم و مشاوره بدهیم، راهبردهایی که هیچ هزینه‌ای برای دولت ندارد را ارائه دادیم ولی متاسفانه پاسخی نشنیدیم.»

 

منبع: عصر اعتدال

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.