محیط زیست: ریزگردها

 

 

اجرایی نشدن تفاهم مقابله با ریزگردها

وجود گروه های تکفیری و ایجاد ناامنی در عراق باعث اجرایی نشدن تفاهم مقابله با ریزگردها شده است.

 

معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:

وجود گرد و غبار در ایران دو منشا اصلی بیرونی و داخلی دارد که منشا بیرونی از کشورهای عراق و عربستان به کشور ما وارد می شود.

متاسفانه از دوران صدام حسین و رژیم بعث در عراق،بخش عمده ای از تالابهای جنوب غربی با دخالت های انسانی خشک و به منشا اصلی گرد و غبار تبدیل شد که با کمترین باد و طوفان به سمت ایران حرکت می کند و شهرها و مناطق مختلف ایرات را تحت تاثیر قرار می دهد.

به منظور مقابله با این ریزگردها با منشا خارجی در ، از قبل تفاهم ها و مذاکراتی به منظور کاشت نهال در کانون های گرد و غبار با کشور عراق از اواخر سال 92 با سفر به بغداد انجام شد. این برنامه ریزی ها به دلیل وجود ناامنی های ایجاد شده در عراق و هجوم تکفیری ها و گروهک داعش ،متاسفانه متوقف شده است.

هم اکنون پیگیری های لازم در زمینه مقابله با پدیده گردو غبار با منشا خارجی، از سوی سازمان ملل در حال انجام است و پیش بینی ایجاد صندوق منطقه ای برای مقابله با این موضوع در دست اجراست.

یکی از کانون های گرد و غبار منطقه ، عربستان سعودی است ، این موضوع در سطح بین المللی پیگیری شده و قطعنامه ی نیز در مجمع عمومی سازمان ملل برای گرد وغبار تدوین شده است که در این قطعنامه، دبیرکل سازمان ملل مکلف به شناسایی کانون های جهانی گرد و غبار و روش های مقابله شده است. موضوع گرد و غبار نیز در دستور کار این اجلاس وزرا قرار دارد . اصرار ما براین است که مقابله با معضل گرد و غبار در کشور باید جهانی دیده شود و راه حل جهانی اندیشه شود .

عملیات کاشت نهال و مقابله با بیان زایی یکی از مهمترین برنامه های مقابله با ریزگردها است.

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ، به انجام مطالعات استانی و ملی در زمینه گردو غبار با منشا داخلی در کشور و شناسایی کانون های گرد و غبار و روش مواجه با این کانونها و کاهش میزان گردو غبار اشاره کرد وگفت: ارائه آموزش های لازم به مردم برای مواجه فوری و بحرانی با این بحران در دستور کار قرار دارد. آمادگی مردم برای مواجه با این شرایط، استفاده از شیوه ها و روش های که عوارض گرد و غبار را به حداقل می رساند و به عنوان یکی از برنامه های دولت به منظور مقابله با گرد و غبار در دستور سازمان جنگل ها و مراتع کشور قرار گرفته است.

هم اکنون در بسیاری از نقاط کشور سازمان جنگل ها و مراتع که مسئولیت اجرای این طرح را برعهده دارد ، عملیات کاشت نهال برای مقابله با بیان زایی را دست اجرا دارد .

احیای تالابها به عنوان یکی دیگر از برنامه های دولت به منظور مقابله با پدیده گردو غبار

 هم اکنون تالاب حورالعظیم در استان خوزستان که یکی از کانون های گرد و غبار داخلس است احیا شده است. با آغاز دولت یازدهم بحث آبدهی مجدد این تالاب که از اول سازمان محیط زیست اصرار برآن داشت اجرا شده و هم اینک حوضچه سوم تالاب حوالعظیم آبگیری شده است.

تاکید بر گسترش مشارکت محلی در حفاظت از محیط زیست و اشتغال سبز

افزایش مشارکت های مردمی به خصوص جوامع محلی در حفاظت از محیط زیست یکی از برنامه این سازمان در حفظ و حراست از محیط زیست است که این امر در ذخیرگاه زیست کره تنگ صیاد - سبزکوه استان چهارمحال وبختیاری به خوبی اجرایی شده است.

در دنیا، توجه به مشاغل سبز در زمینه حفاظت از محیط زیست توجه خاصی شده که با استفاده از ظرفیت های مناطق مختلف بتوان با استفاده از منابع طبیعی بدون خسارت وارد کردن به آن، اشتغال پایدار را فراهم کرد.

طبیعت بکر چهارمحال وبختیاری و گردشگرپذیر بودن این منطقه

می توان با استفاده از ظرفیت گردشگری و همچنین سایت های پرنده نگری زمینه اشتغال در حوزه گردشگری این استان را گسترش داد.

موقعیت ذخیرگاه زیست کره تنگ صیاد و سبزکوه

با همکاری مردم در داخل ذخیره گاه زیست کره می توان روشی را برای معیشت و زندگی مردم ترسیم کرد که فعالیت ها سازگار با طبیعت را در این مناطق ایجاد کرد که این فعالیت به تخریب و آلودگی طبیعت منجر نشود.

انقراض برخی گونه های گیاهی و جانوری در کشور

جوامع محلی و سازمان های مردم نهاد در حفاظت از این گونه ها نقش مهم موثری دارند. حفظ و حراست از محیط زیست نیازمند تلاش جمعی است.

جشنواره فلیم سبز اواخر اردیبهشت ماه در کشور برگزار می شود

فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم سبز پس از سال ها توقف اعلام شد. بیش از یکهزار 900 به دبیرخانه جشنواره رسیده که از این تعداد 400فیلم بین المللی از 41کشور و مابقی از ایران است. این جشنواره از جمعه این هفته در 70 شهرکشور و همزمان در چهارشهر استان چهارمحال و بختیاری برگزار می شود. این جشنواره یک جریان فرهنگی و فکری در حوزه محیط زیست است، توجه به مسایل محیط زیست از دریچه هنر و سینما و تاثیر گذاری آن در انتقال پیام طبیعت و محیط زیست از اهداف برگزاری این جشنواره است. این جشنواره در جهت انتقال پیام حفاظت از محیط زیست و اصلاح نگرش و رفتار مردم در جامعه در زمینه محیط زیست و نهادینه کردن ان برگزار می شود.

قاسم سلیمانی دشتکی استاندار چهارمحال وبختیاری نیز در این نشست به مشکلات دو مشکل اخیر در حوزه محیط زیست اشاره کرد وگفت:

 ثبت مناطق حفاظت شده دردولت نهم و دهم بدون انجام مطالعات یکی از مشکلات است. ثبت قسمتی از منطقه شیدا، روستای شیخ شبان، قسمتی ازمسیر کارون 4، منطقه هلن از جمله این مناطق است که هم اکنون برای اجرای طرح های هادی و توسعه این روستاها با مشکل روبرو هستیم. برخی از پروژه ها از نظر قانونی و حفاظت محیط زیست مطالعات انجام نشده و مجوزهای زیست محیطی این طرح ها دریافت نشده است. این پروژه ها شامل سد خرسان 3، سد بهشت آباد ، تالاب چغاخور و تونل گلاب 2است که هم اکنون اجرای این پروژه ها متوقف و منتظر جواب مطالعات زیست محیطی سازمان محیط زیست کشور است. توسعه پایگاه دیده بانی، کمک به تجهیز دوربین های کنترل وضعیت موجود وپیشگیری از تخلفات زیست محیطی و توسعه مناطق حفاظت شده و تاکید بر نگهبانی و حفاظت قوی تر از این منطقه به عنوان مهمترین برنامه حفاظت محیط زیست می باشند. برنامه های کلان استان نیز در حوزه آبخیزداری، آبخوان داری و برنامه های اجرایی کشاورزی وصنعت پاک در دستور کار استان است . سالانه دو هزار هکتار از مناطق و اراضی شیب دار و مناطقی در سطح استان درختان مثمر و دارویی کشت شود.

منبع: ایرنا

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.