روز جهانی زن

٨ مارس روز جهانی زن

 

در یک چنین روزی  یعنی  روز ۸ مارس ۱۸۷۵  زنان کارگر کارخانجات نساجی در شهر نیویورک برای بهبود شرایط کارشان  و در اعتراض به پایین بودن سطح دستمزد شان ، دست به تظاهرات زدند. این حرکت به درگیری  قهر آمیز با  پلیس آمریکا  انجامید  و پلیس بطور وحشیانه به تطاهرات  حمله کرد  و آنرا سرکوب نمود. عده ای  از زنان  تظاهر کننده  زخمی  و دستگیر شدند. این مسئله باعث شد که  زنان کارگر دیگر هم  کم کم به حقوق انسانی خود آگاهی پیدا کنند .  و سعی کنند که راه  آنها  را ادامه بدهند . حرکت اعتراضی هر سال به  حالت آشکار و یا مخفی در کارخانه های مختلف  ادامه پیدا کرد.  روز  ۸  مارس ۱۹۰۷ مجددا  زنان  نساج آمریکا  با خواست ۱۰ ساعت کار روزانه  دست  به  تظاهرات  می زنند  که این بار هم  تظاهرات آنها با سرکوب پلیس روبرو می گردد و به دستگیری بسیاری از زنان منجر می شود. در این تظاهرات عده ی زیادی از مردان کارگر و زنان طبقات دیگر جامعه  نیز شرکت می کنند. در سال  ۱۹۰۸  حزب سوسیالیست آمریکا به تشکیل کمیته ملی زنان برای  کمپین  حق  رأی  زنان  در انتخابات اقدام می کند و در مارس همان سال کارگران زن بافنده سوزنی با خواست ممنوع  کردن  کار برای  کودکان و کسب حق رأی زنان درنیویورک تظاهرات می کنند.  رویدادهای ۸ مارس همان سال سبب گردید که در سال بعد یعنی سال ۱۹۰۹ این روز بعنوان نخستین روز ملی زنان در آمریکا  تثبیت شود.

این روز ( ٨ مارس )کم کم به روز مخالفت زنان کارگر  با  دولت  و کارفرمایان سرمایه دار ،  برای بهبود شرایط کار و کسب  حقوق اجتماعی  برای کل زنان  در سراسر دنیای صنعتی ،  تبدیل می گردد.

در  کنگره ی   بین المللی سوسیالیستها  که در  سال ۱۹۱۰ در کپنهاگ  دانمارک  برگزار گردید ،

" کلارا  زتکین "  زن سوسیالیست  از حزب سوسیال دموکرات آلمان ۸ مارس را بعنوان روز جهانی مبارزه زنان پیشنهاد می کند.  کنگره این پیشنهاد را تصویب میکند.   یک میلیون زن سوسیالیست و کارگر و دیگر اقشار اجتماعی همراه مردان  خواهان حقوق سیاسی ـ اجتماعی برابر برای همه زنان و مردان شدند . آنها  در ۸ مارس  سا ل ۱۹۱۱ در کشورهای آلمان ،  دانمارک ، سویس  و استرا لیا  تظاهراتی بر پا می کنند .  و با  جشن  و سخنرانی  ، خواهان  حق رأی ، حق کار و آموزش حرفه ای برای زنان شدند. در همین سال  در روسیه و چین هم  تظاهراتی به مناسبت ۸ مارس بر گزار شد   در مدتی کمتر از یک هفته از ۸ مارس  در آتش سوزی  " تریانکل"  در شهر نیویورک  به خاطر  نبود دستگاههای امنیتی  و  بدی  شرایط  کار، ۱۴۹ زن  کارگر جان باختند.  همین موضوع باعث شد که  تظاهرات ۸ مارس سال بعد  به طور وسیعی در سراسر دنیای  متمدن برگزار شود  و بدی شرایط کار، مورد اعتراض  قرار گیرد  و محکوم گردد.

با  رشد جنبش زنان در دهه ۶۰ این روز هم بار دیگر اهمیت یافت.  سال ۱۹۷۵ از طرف سازمان ملل متحد ، سال بین المللی  زنان اعلام  شد  و دو سال  بعدتر یعنی سال ۱۹۷۷ یونسکو ۸ مارس را  به عنوان  روز جهانی زن،  به رسمیت شناخت.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.