خبرهای کارگری

 

 

اعتراض کارگران نیشکر هفت تپه به طور مشروط خاتمه یافت

 

اعتراض صنفی بیش از هزار و۵۰۰کارگر صنعتی وکشاورزی مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، شب گذشته به طور مشروط پایان یافته است.

به دنبال برپایی اجتماعات صنفی روزهای گذشته کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه، شب گذشته (شنبه ۱۵ اسفند) مدیران دولتی و نماینده خریدار خصوصی مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت تپه برای رسیدگی به مشکلات صنفی کارگران معترض این واحد صنعتی تشکیل جلسه دادند و در نتیجه برپایی این جلسه کارگران معترض به تجمع خود خاتمه دادند.

ایلنا

***

کارگران پلی اکریل معوقات مزدی دارند

چوب حراج به بزرگترین قطب نساجی کشور

 

کارگران شرکت پلی اکریل اصفهان بین دوماه تا چهار ماه معوقات مزدی دارند. دفتر مرکزی شرکت قرار است نوزدهم همین ماه از طریق مزایده واگذار شود.

ایلنا

***

کارگران تعدیل شده کاشی ایرانا تجمع کردند

 

صبح امروز (شانزدهم اسفندماه)شماری از کارگران تعدیل شده کارخانه کاشی و سرامیک ایرانا در واکنش به اخراجشان در محوطه کارخانه دست به تجمع زدند.

یکی از کارگران معترض در تشریح جزئیات اخراجشان: ما ۱۳۰ کارگر اخراجی کارخانه کاشی و سرامیک ایرانا هستیم که کارفرما از اب

ایلنا

***

خودکشی منجر به مرگ یکی از کارکنان زن شهرداری منطقه ۱۳ تهران!

 

روز سه شنبه ۱۱ اسفند یکی از کارکنان شرکتی شهرداری منطقه ۱٣ تهران، با مراجعه به محل کار خود واقع در مجتمع ورزشی کوثر پس از اتمام ساعت اداری، خود را از پنجره سرویس بهداشتی طبقه دوم ساختمان به خیابان پرت کرد و جان باخت.

شب این کارمند زن شهرداری در مقابل چشم سایر همکارانش دست به خودکشی زد. به گفته منابع غیر رسمی، زن جوان که شوهرش نیز در شهرداری تهران فعالیت می‌کند به دلیل مشکلات کاری دست به این اقدام هولناک زده است.

هنوز علت این حادثه دلخراش مشخص نشده است و شهردار منطقه نیز تلفن همراهش را پاسخگو نیست.

شهرداری منطقه ۱٣:

این خانم به نام "ه" شب گذشته ساعت ۱۹:٣۰، پس از اینکه که از اتاق مدیرش بیرون آمد،‌ از طبقه دوم ساختمان شهرداری خودش را به پایین پرتاب کرد. شوهر زن قربانی تاکنون صحبتی در این خصوص نکرده است.

یک مقام مسئول در شهرداری منطقه ۱٣ تهران:

(با تایید خبر خودکشی یکی از کارمندان زن شهرداری این منطقه) روز سه شنبه ۱۱ اسفند یکی از پرسنل شرکتی شهرداری این منطقه با مراجعه به محل کار خود واقع در مجتمع ورزشی کوثر پس از اتمام ساعت اداری، خود را از پنجره سرویس بهداشتی طبقه دوم ساختمان به خیابان پرت کرد وپس از ۲ساعت دربیمارستان جان باخت.

 

باشگاه خبرنگاران جوان

***

به مناسبت 8 مارس2016(18اسفند94) روز جهانی زن

"زنان پرولتری" و "حق رای عمومی زنان و مبارزه طبقاتی"

 

رزالوکزامبورگ:

"امروزه، پرولتاریای مزدبگیر مونث مدرن در عرصه‌ی عمومی به عنوان پیشتاز مونث طبقه‌ی‌ کارگر، و همزمان به عنوان پیشتاز جنس مونث ظاهر می‌شود، نخستین پیشتاز مونث طی قرن‌ها.

توده‌های زنان همیشه سخت کار کرده‌اند. در میان ایل‌های اقوام وحشی بارهای سنگین حمل می‌کردند، غذا گرد می‌آوردند؛ در دهکده‌های بدوی دانه می‌کاشتند و آن را آسیا می‌کردند و ظروف سفالی می‌ساختند؛ در دوران‌های باستان، به عنوان برده، در خدمت اربابان بودند و از سینه‌ی خود به بچه‌های آنان شیر می‌دادند؛ در سده‌های میانه، در اتاق ریسندگی برای ارباب فئودال کار می‌کردند. اما پس از استقرار مالکیت خصوصی، توده‌های زنان عمدتا" جدا از کارگاه‌های بزرگ تولید‌ اجتماعی و، بنابراین جدا از فرهنگ، کار می‌کردند و در محدودیت‌های ناشی از زندگی حقارت‌بار خانوادگی زندانی شده‌ بودند. سرمایه‌داری ابتدا زن را از خانواده جدا کرد و سپس او را زیر یوغ تولید‌ اجتماعی قرار داد، به اجبار به قلمروهای دیگری چون کارگاه، ساختمان‌ها، ادارات، کارخانه‌ها و انبارها کشاند. جنس مونث به عنوان زن بورژوا، انگلی است در جامعه‌‌؛ کارکرد او شراکت در مصرف ثمرات استثمار است. به عنوان زن خرده‌بورژو اسب بارکش خانواده است. به عنوان زن پرولتر مدرن برای نخستین بار به انسان تبدیل می‌شود زیرا مبارزه[ی پرولتاریا] نخستین مبارزه‌ای است که انسان‌ها را آماده می‌کند تا در فرهنگ و تاریخ بشر نقش داشته باشند.

برای زن بورژوای دارا خانه‌اش جهان اوست. برای زن پرولتر، کل جهان خانه‌اش است، جهانی با دردها و خوشی‌هایش، با خشونت بی‌رحمانه و گستره‌ی طبیعی‌اش. زن پرولتر همراه با کارگران تونل از ایتالیا به سوییس می‌رود، در ساختمان‌های مخروبه اردو می‌زند و در کنار صخره‌هایی که با انفجار دینامیت‌ها به هوا می‌روند، سوت زنان کهنه‌های بچه‌ها را خشک می‌کند. به عنوان کارگر فصلی کشاورزی، در فصل بهار در وسط جارو جنجال ایستگاه‌های قطار روی بقچه‌ی حقیرانه‌ی خود می‌نشیند، با چارقدی بر سر که موهای از فرق بازشده‌اش را می‌پوشاند صبورانه منتظر است تا از شرق به غرب بُرده شود. در میان توده‌های پرولتاریا گرسنه که به زبان‌های مختلف حرف می‌زنند و در کنار عرشه‌ی اقیانوس‌پیمایی جمع شده‌اند، همراه با هر موجی که فقر و فلاکت بر آمده از بحران را به دور می‌ریزد از اروپا به آمریکا کوچ می‌کند. به این طریق، هنگامی که بحرانی در آمریکا چون ضد جریان در مسیر فقر و فلاکت اولیه‌ی او در اروپا سر بر می‌آورد، با امیدها و نومیدی‌های جدید، در جستجوی کار و نان دوباره باز می‌گردد.

زن پرولتری به حقوق سیاسی نیاز دارد زیرا همانند کارگر مرد همان کارکرد اقتصادی را اجرا می‌کند، به همان ترتیب برای سرمایه‌ جان می‌کَنَد، همان وضعیت را حفظ می‌کند و خونش به همان ترتیب مکیده و سرکوب می‌شود. او همان منافع را دارد و برای دفاع از خویش سلاح‌های یکسانی را استفاده می‌کند. خواست‌های سیاسی او عمیقا" در مغاکی ریشه دارد که طبقه‌ی‌ استثمارشوندگان را از طبقه‌ی‌ استثمارکنندگان جدا می‌کند، نه در تضاد بین زن و مرد بلکه در تضاد کار و سرمایه‌.

زن پرولتری تنها می‌تواند مسیر مبارزه‌ی کارگران را دنبال کند که مخالف با کسب ذره‌ای قدرت واقعی از طریق نهادهای قانونی است. در ابتدای هر پیشرفت اجتماعی، عمل وجود داشت. زنان پرولتری باید با فعالیت خود در همه‌ی‌ عرصه‌ها زمینه‌ی مستحکمی درزندگی سیاسی به دست آورند. تنها به این طریق است که می‌توانند به بنیادی برای حقوق خود برسند. ...

کارگاه‌های آینده مستلزم دست‌ها و قلب‌های بسیاری است. دنیای فقر و فلاکت زنان در انتظار آسایش است. زن دهقان مویه می‌کند چرا که زیر بار زندگی خُرد شده است.

زنان پرولتر، فقیرترین فقرا، ناتوان‌ترین ناتوانان، به مبارزه برای رهایی زنان و نوع انسان از ترس و دهشت سلطه‌ی سرمایه‌داری بپیوندید! سوسیال دمکراسی به شما جایگاه افتخاری می‌دهد. به خطوط مقدم، به سنگرها بشتابید!"

گزیده‌هایی از رزالوکزامبورگ/به کوشش پیتر هودیس، کوین اندرسن؛ صص332-333-334-335 ترجمه حسن مرتضوی/نشر نیکا 1385

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.