وضعیت هزینه‌های خانوار

 

هزینه هر خانواده ایرانی در سال 95 چقدر است!؟

 

جدیدترین محاسبات از وضعیت هزینه‌های خانوار برمبنای بُعد خانوار ۳.۴۴ نفر نشان می‌دهد که هزینه ۲۳قلم اصلی خوراکی در ماه به ۶۷۴۸۳۳ تومان و کل هزینه خانوار کارگری نیز به ۲۷۴۴۰۰۰ تومان رسیده است.

فرامروز توفیقی نماینده مجمع عالی نمایندگان کارگران در کارگروه مزد سال ۹۵:

 در کمیته دستمزد مصوب شده بود امسال محاسبات صورت گرفته توسط کلیه گروه های سه جانبه بر مبنای آمارهای رسمی صورت پذیرد و مطابق ماده ۵۳ برنامه پنجم توسعه (که یکسال دیگر تمدید شده است) مرجع رسمی مرکز آمار ایران و بانک مرکزی است گروه کارگری، مبنای تعیین نوع و بهای اقلام مصرفی خانواده های مزد بگیران را بر پایه گزارش های رسمی این مراکز انجام داد. پیشنهاد مشخص گروه کارگری این است که در ادامه برگزاری جلسات تعیین مزد بهای سایر اقلام مصرفی سبد هزینه های خانوار نیز بر مبنای محاسبه سبد موادغذایی استخراج شود.

در مقابل سبد پیشنهاد شده توسط گروه کارگری بخش کارفرمایی بعد از چندین جلسه و درخواست فرصت، محاسباتی را بر پایه اظهارات گروهی از کارشناسان تغذیه ارائه کرده که ناقص بوده و حتی از اعلام مرجع و منبع همین محاسبات خودداری فرموده اند و تا این لحظه از جزئیات کامل این محاسبات بی اطلاعیم.

قرار است در روز سه شنبه (۲۷ بهمن ماه) نخستین جلسه شورای عالی کار با موضوع تعیین مزد سال ۹۵ برگزار شود، با توجه به وقفه هایی که تاکنون در برگزاری جلسات کارگروه مزد ایجاد شده است؛ در خاتمه جلسه روز چهارشنبه پیشنهاد کردیم که جلسه بعدی کارگروه مزد در روز دوشنبه (۲۶ بهمن ماه) برگزار شود و تا آن زمان نیز گروه کارفرمائی اطلاعات کامل سبد محاسباتی خود را در اختیار گروه های کارگری و دولت قرار دهند.

در ضمن از آنجا که در تعیین معیار قانونی محاسبه سبد هزینه های زندگی میان شرکای اجتماعی هنوز اختلاف نظر وجود دارد، در جلسه اخیر پیشنهاد شد که شورای عالی کار در این مورد از مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان نهاد تصویب کننده قانون کنونی کار استعلام کند اما متفق القول هر سه ضلع توافق کردند که این استفساریه ربطی به تعیین سبد معیشت نداشته باشد و سبد معیشت در راه اجرایی شدن بند دوم ماده ۴۱ برای تعیین مزد ۹۵ اعلام شود، لذا با عنایت به ایجاد شبهاتی در این باره و با استناد به تمامی آمارهای اعلامی از مراجع قانونی و ذی مدخل در برنامه پنجم توسعه این سبد تعیین شده تا بتواند از منظری دیگر موضوع سبد معیشت خانوار را بررسی کند.

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.