ریزگردها

ریزگردهای خوزستان و فرار به جلوی دلواپسان

 

یک نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو جبهه پایداری گفته است که به دلیل ریزگردهای خوزستان، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست باید استعفا کند.

الهام طبیب‌زاده با تأکید بر اینکه مسأله ریزگردها مربوط به امروز نیست، گفته است: خانم ابتکار باید از قبل برای این مسئله چاره‌اندیشی می‌کرد و به جای اینکه وقتش را صرف واردات بنزین کند به این حوزه که مستقیما به او مربوط می‌شود می‌پرداخت و اگر اکنون بخواهد کاری کند نوشدارو پس از مرگ سهراب است. در اظهارنظرهای کارشناسانه دیدیم که علت اصلی در داخل خاک کشور است و عدم رسیدگی به آن نشان‌دهنده بی‌درایتی مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست است که نشان می‌دهد نسبت به مسئولیت خود شناخت دقیقی ندارند.

در این باره نکاتی چند قابل توجه است:

1 - این که بعد از سال ها، سرانجام یکی از اعضای جبهه پایداری در مجلس شورای اسلامی، درباره یکی از مشکلات واقعی مردم حرف زد، جای خوشوقتی است. امیدواریم که آقایان و خانم های نماینده، از این پس نیز به جای گیر دادن به مسائلی مانند کنسرت ها و فیلم ها و قدم زدن ظریف و ... به دردهای واقعی مردم بیندیشند ولو این که در ورای این امر، تسویه حساب جناحی نهفته باشد!

2 - دولت یازدهم و سازمان محیط زیست دقیقاً از مرداد سال 1392 مسؤول همه اقدامات خود و نیز کارهای بر زمین مانده شان هستند. بنابراین، اگر در خصوص ریزگردها، مسؤولیتی متوجه دولت است - که هست - دولت یازدهم به اندازه یک و نیم سال اخیر مسؤول است و باید پاسخگو باشد ؛ تعارفی هم در کار نیست.

اما همان طور که خانم طبیب زاده به درستی بدان اشاره کرده - و نتیجه غلط گرفته - "مسأله ریزگردها مربوط به امروز نیست" و سیاست های خانمان سوز دولت مطلوب وی بین سال های 1384 تا 1392 ، دلیل مهم این امر بوده است.البته تغییرات آب و هوایی را نیز باید در نظر داشت و غیرمنصفانه همه چیز را به گردن دولت قبل نینداخت.

ایشان و همفکران شان که در آخرین سال مجلس نهم به فکر مردم خوزستان افتاده اند و با نزدیک شدن به انتخابات، لابد بیشتر هم به فکر مردم خواهند افتاد(!) چرا در تمام سال هایی که سازمان محیط زیست دولت دلخواه شان در برابر اقدامات ضدزیست محیطی در جنوب غرب ایران سکوت کرده بود، "صم و بکم" بودند؟!

چرا وقتی دولت وقت با چینی ها قرار دادهای نفتی می بست و بر اساس آن، هورالعظیم را خشک می کرد، صدایی از اینان که کانون های قدرت، از دولت گرفته تا مجلس را در اختیار داشتند در نمی آمد؟

چرا وقتی دولت قبل، اعتبارات مربوط به جلوگیری از بیابان زایی و نیز مالچ پاشی را اختصاص نمی داد، صدایشان در نمی آمد؟

چرا وقتی سازمان حفاظت محیط زیست چشمان خود را بر ارزیابی های زیست محیطی طرح های صنعتی و سد سازی می بست، چشمان شان باز نبود؟

چرا وقتی در دولت قبل، ریزگردها امان مردم را می برید، یادشان نمی افتاد که مملکت سازمان محیط زیست دارد و رئیس اش باید استعفا کند؟

اصلاً چرا اینان به عنوان نمایندگان مجلس ، خودشان کاری برای حل این مشکل نکردند؟ مگر به مجلس نرفته اند که گره از کار مردم بگشایند؟ بفرمایند که در طول سال های نمایندگی، چه کاری برای حل مشکل ریزگردها کرده اند؟ فقط یک کارشان را گزارش دهند، فقط یکی!

تصریح می کنیم که این یادآوری ها، نافی مسؤولیت دولت کنونی نیست بلکه مسؤولیت آن را سنگین تر هم می کند چرا که ریزگردها هر علتی و منشأیی داشته باشند، سلامت مردم را تهدید می کنند و دولت مستقر ، فارغ از این که مقصر است یا نه ، "باید" چاره اندیشی و اقدام کند. سخن بر سر این است که عده ای حتی سلامت و زندگی مردم را که در حال مدفون شدن در زیر خاک هست را نیز فرصتی برای جناح بازی هایی که دیگر مشمئز کننده شده است ، می دانند!

البته این قبیل سخنان، قطعاً تاکتیکی برای فرار به جلو نیز هست چرا که عاملان بلاهایی که بر سر مردم آمده، چاره ای جز فرافکنی ندارند تا بلکه بتوانند از پاسخگویی و محاکمه بگریزند.

3 - عجیب که این نماینده مجلس که قاعدتاً باید بداند یکی از وظایف سازمان محیط زیست بررسی میزان آلایندگی بنزین است، به رئیس این سازمان در این خصوص هم توپیده که چرا وارد بحث بنزین شده و جالب این که این سازمان را متهم به واردات بنزین کرده است!

این در حالی است که سازمان حفاظت محیط زیست، دقیقاً بر اساس وظیفه ذاتی اش که در طول سال های گذشته مغفول مانده، باید استاندارد بودن بنزین را بررسی کند تا مردم سرطان نگیرند یا کمتر بگیرند و بر اساس همین بررسی ها، اعلام کرد که بنزین تولید پتروشیمی ها، سرطان زاست. دولت هم تولید این بنزین را قطع کرد و برای جبران کسری، از خارج بنزین وارد کرد (جهت اطلاع خانم نماینده، وزارت نفت، بنزین وارد کرد نه سازمان حفاظت محیط زیست).

سازمان محیط زیست نه تنها باید بنزین را بررسی کند، بلکه باید خودروهایی که حتی بهترین بنزین را نیز با مصرف غیراستاندارد به آلودگی های بیش از حد تبدیل می کنند را نیز بررسی کند و در مقابل خودروسازانی که سلامت مردم را به هیچ می انگارند بایستد.

قطعاً خرابی به بار آمده در سال های طولانی به سرعت قابل ترمیم نیست و چه کسی می تواند هورالعظیم که بی رحمانه از بین بردند را در کوتاه مدت احیا کند؟

مردم نیز چنین انتظاری ندارند ولی حتماً این انتظار به حق را دارند که بدون از دست دادن حتی یک دقیقه، کارهای اجرایی و زمان بندی شده خود را برای کاهش آثار تخریب های انجام شده ، آغاز کنند و به مردم گزارش دقیق و واقعی از "کارهای انجام شده" بدهند چرا که گوش مردم از وعده های توخالی به اندازه کافی پر شده است.

 

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/381926

 

هشدار حدادعادل به منتقدین 170 نماینده

 

نماینده مجلس گفت: همین افرادی که نسبت به این 170 نماینده مجلس هشتم انتقاد دارند، همان ها به نمایندگان طرفدار خودشان در مجلس هشتم حتما پول داده اند و زیاد اصرار کنند آن منابع مالی هم فاش می شود.

 

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/475301

 

مرگ کاربر جرثقیل در شهرک غرب

 

کاربر ۵۵ ساله یک دستگاه جرثقیل تاور بر اثر حادثه حین کار جان خود را از دست داد.

 

کاربر جرثقیل تاور به صورت معلق میان زمین و آسمان مانده و هر لحظه احتمال سقوط آن وجود داشت.

 

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=251514

 

ادامه اعتراض کارگران بیکار شده «قند ورامین»/ کارگران هر روز تجمع می‌کنند

 

کارگران قند ورامین امروز نیز در اعتراض به تعطیلی این واحد تولیدی و بلاتکلیفی شغلی‌شان به اجتماع خود در مقابل درب ورودی کارخانه ادامه دادند. این کارگران از اوائل بهمن‌ماه و متعاقب تعطیلی این واحد تعطیلی به طور روزانه در مقابل درب این کارخانه تجمع می‌کنند.

 

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=251741

 

دلایل اعتراض رانندگان اتوبوس‌رانی اصفهان در روز ۲۲ بهمن

 

نزدیک به هزار راننده معترض این شرکت اتوبوسرانی روز چهارشنبه هفته گذشته (۲۲ بهمن) مقابل ساختمان شهرداری تجمع کردند.

 

شرکت واحد اصفهان به جای واگذاری اتوبوس‌ها به رانندگان به صورت خود مالکی، با بخش خصوصی قرارداد می‌بندد و اتوبوس‌ها را با قیمت پایین‌تری به شرکت‌ها واگذار می‌کند. شرکت‌های بخش خصوصی نیز رانندگان بازنشسته را برای کار بر روی این اتوبوس‌ها استخدام می‌کنند. این در حالی است که در سراسر کشور، اتوبوس‌ها به صورت خودمالکی به رانندگان واگذار می‌شوند.

 

 مدیر عامل وقت شرکت واحد اصفهان در سال ۸۳ طرح طبقه بندی مشاغل را با بودجه‌ای بالغ بر ۲ میلیارد تومان امضاء کرد اما چندی بعد از شرکت رفت. مدیرعامل بعدی در سال ۸۹ این طرح را با‌‌ همان بودجه ۲ میلیارد تومانی که ۶ سال پیش امضاء شده بود اجرا کرد. حقوق کارگران بر اثر اجرای این طرح روزانه بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان افزایش پیدا کرد. بعد‌ها فهمیدیم که آن زمان [سال ۸۹] نامه‌ای مبنی بر افزایش ۱۰۵ هزار تومانی حقوق کارگران به سازمان شهرداری‌ها ابلاغ شده بود اما مدیران شرکت واحد با اجرای طرح طبقه بندی از اجرای آن نامه سر باز زدند.

 

این فعال حقوق صنفی کارگران در عین حال گفت: در حال حاضر من با بیش از ده سال سابقه کار روزانه ۲۸ هزار تومان حقوق می‌گیرم در حالی که رانندگان شاغل در کرج و تهران با سابقه کار مشابه به ترتیب روزانه ۳۳ و ۴۰ هزار تومان حقوق می‌گیرند.

 

او در ادامه بیان کرد: از ۲۰ سال پیش مقرر شد که روزانه ۳۴ تومان بابت نظافت اتوبوس به رانندگان پرداخت شود. در حال حاضر حق نظافت اتوبوس‌‌ همان ۳۴ تومان است. سوال من این است که پرداخت روزی ۳۴ تومان به رانندگان در سال ۹۳ به چه دردی می‌خورد؟ نظافت که‌‌ همان نظافت است.

 

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=251772

 

۱۰ کارگر لوله و نورد صفا اخراج شدند/ ادامه اعتصاب کارگران

 

۱۰ کارگر لوله و نورد صفا در میانه اعتراض صنفی نزدیک به ۱۰۰۰ کارگر این واحد تولیدی اخراج شدند. کارگران به نقل از مدیران کارخانه می‌گویند این ۱۰ کارگر به توصیه شورای تامین شهرستان ساوه در لیست اخراج قرار گرفته‌اند.

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، کارفرما صبح امروز (شنبه ۲۵ بهمن) با نصب اطلاعیه‌ای در محوطه کارخانه از اخراج «حجت محبوب»، «حسن امیدشمالی»، «داوود واحدی»، «منصور بصیری»، «حبیب اوتادی»، «نعمت صدری‌خانلو»، «احمد امانی»، «مهدی اکبری‌نوری»، «غلامرضا غلامی» و «نبی‌الله حیدری» خبر داد.

 

بر اساس این گزارش، کارفرما هفته گذشته دو نفر از مهندسان کارخانه به نام‌های «علی حاج حسینی» و «محمدرضا خوشرو» را به دلیل همراهی با اعتصاب کارگران اخراج کرده بود.

 

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=251885

 

تعویق ۳ ماه و نیم حقوق ۶۳۰ کارگر معدن قشلاق

 

کارگران معدن زغال سنگ  قشلاق  به ایلنا گفته‌اند حقوق ماه‌های آبان، آذر، دی و نیمی از حقوق اردیبهشت ماه سال جاری را نیز دریافت نکرده‌اند. به همین دلیل طی هفته‌های گذشته چندین تجمع در محوطه معدن و در مقابل فرمانداری آزادشهر برگزار کردیم.

 

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=251876

 

تجمع کارگران پدیده مقابل شهر پدیده شاندیز

 

این کارگران از مهر ماه امسال تاکنون حقوقی دریافت نکرده‌اند و مراتب اعتراض خود را در چند روز گذشته اعلام کرده بودند.

 

صبح امروز ۱۰۰ نفر از کارگران پدیده به دلیل دریافت نکردن حقوق خود در مقابل شهر رؤیایی پدیده شاندیز تجمع کردند.

 

این کارگران از مهر ماه امسال تاکنون حقوقی دریافت نکرده‌اند و مراتب اعتراض خود را در چند روز گذشته اعلام کرده بودند.

مدیران پدیده شاندیز قول پرداخت حقوق در روز شنبه 24 بهمن ماه را به ما داده بودند و این در حالی است که امروز هیچ کدام از مدیران در شهر رویایی پدیده حضور ندارند و پهلوان مقدم مدیرعامل شرکت پدیده شاندیز نیز دقایقی پیش بدون توجه به تجمع، مکان را ترک کرده است.

 

منبع:http://www.donya-e-eqtesad.com/news/860435

 

کشف شگفت انگیز هسته درونی هسته زمین!

 

تیمی از محققان دانشگاه ایلینویز و دانشگاه نانیانگ چین با استفاده از فناوری خوانش زلزله دریافته‌اند هسته درونی کره زمین خود دارای یک هسته درونی است.

 

بررسی‌های دانشمندان نشان می‌دهد این هسته درونی دارای ویژگی‌های شگفت‌انگیزی است که اطلاعات مهمی درباره کره خاکی در اختیار زمین‌شناسان قرار خواهند داد.

 

گرچه هسته درونی زمین کوچک است (کوچک‌تر از ماه)، این مولفه می‌تواند اطلاعاتی درباره چگونگی شکل‌گیری زمین، تاریخ و فرآیندهای دینامیک موجود در پس آن ارائه دهد. این موضوع درک جامعه علمی از آنچه در اعماق کره خاکی می‌گذرد را افزایش می‌دهد.

 

محققان از امواج لرزه‌یی زمین‌لرزه‌ها برای اسکن‌کردن زیر سطح زمین استفاده می‌کنند و تیم علمی حاضر در این مطالعه، از فناوری استفاده کرد که داده‌ها را نه از شوک اصلی زلزله بلکه از امواجی جمع‌آوری می‌کند که پس از زمین‌لرزه مرتعش می‌شوند.

 

دانشمندان حاضر دریافتند هسته درونی زمین که زمانی تصور می‌شد از یک گلوله منجمد آهنین تشکیل شده، دارای ویژگی‌های ساختاری پیچیده‌ای است. تیم علمی، هسته درونی - درونی مجزایی را یافت که قطر آن نصف قطر هسته درونی کلی است. بلورهای آهن در لایه خارجی هسته درونی از سمت شمال به جنوب آرایش شده‌اند، با این حال، هسته درونی-درونی زمین از بلورهای آهنی تشکیل شده که تقریبا از جهت شرق به غرب آرایش شده‌اند.

 

نه تنها بلورهای آهنی در هسته درونی-درونی به طور متفاوتی آرایش شده‌اند، بلکه این مولفه‌ها رفتار متفاوتی از اجزای موجود در هسته درونی دارند. این بدین معناست که هسته درونی-درونی می‌تواند از نوع متفاوتی از بلور تشکیل شده باشد.

 

یافته‌های جدید نکته‌های جالبی درباره چگونگی تکامل هسته درونی زمین و همچنین خود کره خاکی ارائه می‌دهند.

 

جزئیات این بررسی در مجله Nature Geoscience ارائه شده است.

 

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/475136

 

کشف ماده تاریک در هسته کهکشان

 

 دانشمندان به رهبری دانشگاه صنعتی مونیخ موفق به اثبات وجود ماده تاریک در درونی‌ترین بخش کهکشان راه شیری شدند.مشاهده ماده تاریک که در سراسر جهان پخش شده، کار دشواری است زیرا این ماده به جز از طریق گرانش، تقریبا با هیچ ماده‌ای تعامل برقرار نمی‌کند.دانشمندان از دهه 1970 به بعد با اندازه‌گیری‌ سرعت چرخش گاز و ستارگان، شواهدی از این ماده گریزپا را در کهکشان‌های دیگر ارائه داده‌اند. اندازه‌گیری چرخش گاز و ستارگان به منجمان امکان وزن‌کردن کهکشان میزبان و یافتن جرم کلی آن را می‌دهد.

 

چنین اندازه‌گیری‌هایی نشان داده‌اند ماده مرئی فقط کسری از وزن کلی کهکشان است و بخش عمده این وزن ناشی از وجود ماده تاریک است. به تازگی محققان برای نخستین بار با استفاده از همین شیوه، وجود ماده تاریک را در درونی‌ترین بخش کهکشان راه شیری اثبات کرده‌اند.پیش از این، امکان اعمال شیوه اندازه‌گیری چرخش گاز و ستارگان به کهکشان راه شیری تایید شده بود و وجود ماده تاریک در بخش‌های بیرونی این کهکشان نیز به خوبی شناخته‌شده بود. اما تا پیش از این، استفاده از چنین روشی در درونی‌ترین نواحی کهکشان راه شیری که 100 هزار سال نوری عرض دارند، بسیار دشوار بود.دانشمندان حاضر در این مطالعه اثبات مشاهده‌ای و مستقیمی از وجود ماده تاریک را در درونی‌ترین بخش کهکشان راه شیری ارائه داده‌اند که این بخش شامل زمین نیز هست.آن‌ها در گام نخست، جامع‌ترین تالیف از اندازه‌گیری‌های حرکت گاز و ستارگان کهکشان راه شیری را خلق کردند. آن‌ها سپس سرعت چرخش ستاره‌یی را با در نظرگرفتن این فرض که فقط ماده درخشان در این کهکشان وجود دارد، اندازه‌گیری کردند. این مقایسه به وضوح نشان داد چنین چرخشی نمی‌تواند توضیح داده شود مگر این که مقادیر عظیم ماده تاریک بین زمین و قلب کهکشان راه شیری وجود داشته باشد.وجود ماده تاریک در کهکشان راه شیری برای حفظ چرخش گاز و ستارگان با سرعت‌های مشاهده‌ شده ضروری است. با این حال دانشمندان هنوز نمی‌دانند ماده تاریک از چه چیزی تشکیل شده و این یکی از مهم‌ترین سوالاتی است که جامعه علمی با آن روبروست.محققان بر این باورند شیوه به کاررفته در این پروژه در آینده به آن‌ها امکان اندازه‌گیری توزیع ماده تاریک در کهکشان راه شیری را با دقت بی‌سابقه‌ای می‌دهد. این امر درک دانشمندان از ساختار و تکامل کهکشان راه شیری را تصحیح می‌کند.

 

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/475121

 

ناسا بدنبال کشف حیات فرازمینی در یک قمر

 

ناسا با درخواست رسمی بودجه 30 میلیون دلاری از کنگره به منظور کنکاش در قمر «اروپا» سیاره مشتری، یک جرم کیهانی دیگر را به فهرست اهداف فضایی خود اضافه کرد.

به عنوان بخشی از بودجه «علوم سیاره‌ای FY 2015»، آژانس فضایی آمریکا طراحی یک کاوشگر بدون‌سرنشین را پشتیبانی مالی می‌کند که برای بررسی مکان‌هایی غیر از زمین و مریخ در منظومه شمسی یعنی جایی که حیات می‌تواند وجود داشته باشد، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

ناسا پیش‌تر ماموریت‌هایی را به اروپا بررسی کرده بود، اما این اهداف در حد تئوری بوده‌اند، در حالی که بودجه جدید برای تحقق‌بخشیدن عملی به چنین ماموریتی درخواست شده است.

گرچه قمر اروپا کوچک‌تر از ماه است، اما بسیاری از دانشمندان معتقدند که این جرم کیهانی دارای یک اقیانوس زیرسطحی در زیر پوسته یخی‌اش است.

اقیانوس اروپا احتمالا دو برابر حجم تمامی دریاهای زمین را دارد و تعدادی از منجمان بر این باورند که بهترین کاندید برای میزبانی حیات در سطح میکروبی در منظومه شمسی است.

ناسا به کسب دانش بیشتر درباره این اقیانوس علاقه‌مند است و خواهان بررسی‌ ترکیب نواحی قهوه‌ای‌رنگ بر روی سطح این قمر و همچنین نیروی زمین‌شناختی است که پوسته یخی آن را شکل داده‌ است.

درخواست ناسا برای بودجه جدید، این مأموریت به همراه کاوشگر Mars Astrobiology Explorer-Cacher، یکی از دو ماموریت مهم بر شمرده شده است.

بر اساس اعلام ناسا، چنانچه مأموریت اروپا از سوی کنگره چراغ سبز دریافت کند، شبیه ماموریت مفهومی Europa Clipper خواهد بود که در حال حاضر دانشمندان آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) ناسا در کالیفرنیا بر روی آن کار می‌کنند.

گفته می‌شود که در ماموریت «اروپا»، کاوشگر حول مشتری مدارگردی خواهد کرد و گاها نیز از کنار اجرام کیهانی کالیستو و گانیمد (قمرهای مشتری) برای استفاده از گرانش آن‌ها جهت تغییردادن مدار فضاپیما و بازگرداندن آن به قمر اروپا، عبور خواهد کرد.

ناسا هنوز جزئیات این کاوشگر را اعلام نکرده است، اما به نظر می‌رسد که این فضاپیما توسط فناوری‌های کنونی و با انرژی خورشیدی نیرودهی می‌شود؛ ابزار این کاوشگر شامل راداری برای نفوذکردن به یخ، طیف‌سنج مادون‌قرمز، دوربین توپوگرافی، طیف‌سنج یونی و همچنین طیف‌سنج جرمی خنثی خواهد بود.

در صورت ارائه بودجه درخواستی به این ماموریت، گام بعدی ناسا تعیین معماری مطلوب، ابزار حفاظتی سیاره‌ای، شناسایی خطرها و کاهش آن‌ها، تخمین هزینه‌ها، زمانبندی و تعیین محموله آن خواهد بود.

 

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/475278

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.