جوهر قند یا سدیم دیتیونیت یا بلانکت

جوهر قند چیست و در نان چه می کند؟

 

هر ایرانی در سال 160 کیلوگرم و به طور متوسط هر روز 440 گرم نان می خورد و به همین علت نان، جزو اصلی ترین خوراکی های سفره ایرانی ها محسوب می شود اما در ماه های اخیر، این ماده مغذی هم از دیگر خوراکی های آلوده عقب نمانده است و میان خوراکی های آلوده ای مثل گوشت مرغ و پیاز سرشار از سرب، سوسیس و کالباس پر از تفاله های آلوده به هورمون های سرطانزا، میوه های مان آغشته به واکس، لبنیات آلوده به پالم و آب نوشیدنی با نیترات بالا، جایی برای خودش باز کرده و بر اساس اخبار، به جوهرقند یا سدیم دیتیونیت یا بلانکیت آلوده شده است.جوهر قند چیست ؟

جوهر قند یا سدیم دیتیونیت یا بلانکت، پودری سفید رنگ با ترکیب گوگردی و کاربرد صنعتی است که در صنایع رنگرزی برای از بین بردن رنگ و بازیافت کاغذ باطله و در موارد معدودی برای زیست شناسی، زمین شناسی و عکاسی مورد استفاده قرار می گیرد و برای سلامت انسان مضر است و در هیچ جای دنیا ، یک افزودنی غذایی محسوب نمی شود اما در ایران برخی نانواهای متخلف، آن را به آرد نان اضافه می کنند.

سدیم دیتیونیت، با از بین بردن پرزهای داخل روده مانع جذب مواد غذایی مفید در بدن می شود. برخی پژوهش ها ثابت کرده است تنظیم انسولین را در بدن به هم می زند و باعث دیابت زودرس می شود و از همه مهم تر این که مانع عملکرد آنتی اکسیدان ها می شود.

آنتی اکسیدان ها مواد غذایی مفیدی هستند که فعالیت رادیکال های آزاد به عنوان عناصر سرطان زا را در بدن خنثی می کنند و بنابر این در نبودشان ، بدن در برابر عوامل سرطانزا بی دفاع می شود که همه این ها یعنی سدیم دیتیونیت احتمال ابتلا به سرطان بویژه سرطان های دستگاه گوارش را به شدت بالا می برد.تنها خوراکی که جوهر قند به آن اضافه می شود نان نیست و این ماده برای سفید تر کردن رنگ کله قند و درست کردن آبنبات های سفید نیز به کار می رود و احتمالا نامش نیز از همین کاربرد گرفته شده است و یکی از راه های سنجش کیفیت قند ، اندازه گیری میزان گوگرد باقی مانده در آن است که اگر زیاد باشد قند نیز غیرقابل استفاده است.

چرا برخی نانواها خوش دارند آردشان، آغشته به جوهر قند شود؟ « خمیری که جوهر قند دارد زودتر ورز می آید.» در همان محله اما نانوایی جوان تر ، حرف های پیرمرد را تکمیل می کند « جوهر قند نان را سفید می کند. مردم نان سفید را بیشتر می برند. بیشتر دوست دارند.»نانواهای متخلف استفاده از جوهر قند را به صرفه تر از به کاربردن خمیرمایه عادی نان می دانند و به جای آن استفاده می کنند چون هم اکنون هر کیلو خمیر مایه 6 هزار تومان و هر کیلو جوهر قند 12 هزار تومان است اما نسبت استفاده از خمیرمایه به آرد نان، یک به صد است در حالی که میزان جوهرنمک استفاده شده برای هر صد کیلو آرد فقط به اندازه در یک بطری آب است و با این حال تاثیر منفی اش را بر سلامت مصرف کننده می گذارد.از سوی دیگر خمیر نان و تخمیر کامل پیش از پخت، به قول نانواها باید حدود دو ساعت استراحت کند و در محیطی مناسب با درجه رطوبت و حرارت معین ، باقی بماند بنابر این نانوا برای آماده کردن خمیر باید هم محیطی مناسب در اختیار داشته باشد و هم وقت کافی صرف کند اما نانواهایی که نمی خواهند برای آماده کردن خمیر وقت صرف کنند و محیط کارشان غیراستاندارد و ناسالم است، با جوهرقند به سرعت خمیر را آماده پخت می کنند و نیازی هم به مناسب سازی محیط تخمیر نیست.نانواهای متخلف پیش از این ، جوش شیرین را برای زودتر ور آمدن خمیر استفاده می کردند که برای معده ضرر داشت اما در آن زمان تشخیص متخلف ها سخت نبود و کارشناسان وزارت بهداشت با یک آزمایش ساده شیمی حتی در نانوایی می توانستند متخلف ها را شناسایی کنند اما به گفته شهریاری، تشخیص استفاده از جوهر قند در آرد، آسان نیست و به آزمایشی چند روزه نیاز دارد و همین موضوع هم یکی از علل محبوبیت این ماده سمی میان نانواهای قانون شکن است.بیشترین میزان استفاده از جوهر قند در آرد نان هایی مانند لواش و تافتون است که طیف سپید دارند اما این روزها در برخی نانوایی ها نان سنگک سپید هم پرطرفدار شده است و خیلی ها دیگر مشتری آن سنگک های خوش عطر با رنگ قهوه ای نیستند.مردم باید بدانند که هرچه سبوس نان بیشتر باشد رنگش تیره تر است و مواد مغذی همچون کلسیم، منیزیم ، روی، آهن و ویتامین های ای و خانواده ب در آن بیشتر وجود دارد.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/472039

 

آخرین وضعیت پرونده «فساد در فوتبال»

 

مسئول رسیدگی به پرونده «فساد در فوتیال» از نگه‌داری مبالغ میلیاردی فوتبال ایران در حساب شخصی یک خارج‌نشین خبر داد.مشکل اصلی در فدراسیون فوتبال، ویژگی‌های مدیریتی و اخلاق شخصی آقای کفاشیان است که آسیب‌هایی را به این بخش از ورزش پرطرفدار کشور وارد کرده و متأسفانه وزارت ورزش به جای اقدامات قانونی که می‌تواند برای اصلاح این وضعیت انجام دهد، دست روی دست گذاشته و نظاره‌گر این وضعیت است، درحالی که طبق اساسنامه مجمع فدراسیون فوتبال باید به این اشکالات رسیدگی کند.در حال حاضر مبالغ قابل توجهی از منابع ارزی فدراسیون بدون هیچ تضمینی در حساب بانکی یک شخصیت حقیقی ساکن خارج از کشور است.در سال 91-92 مبلغ ارزی موجود در حساب این شخص، به ارزش 16 میلیارد تومان بوده و حسب اظهارات در سال 92-93 این مبلغ معادل 22 میلیارد تومان است.

 

معلوم نیست بر چه اساسی مبالغ هنگفتی از سرمایه ورزشی این کشور در یک حساب شخصی نگه‌داری می‌شود؟ سود حاصل از این حساب به کجا می‌رود و اگر این فرد از دنیا رفت یا اصلا منکر همه چیز شد، فدراسیون چه پاسخی برای از بین رفتن بیت المال دارد؟ اساسا سئوال این است که این فرد چه نسبتی با رئیس فدارسیون دارد که تا این اندازه مورد اعتماد وی قرار گرفته است؟

منبع: http://www.tabnak.ir/fa/news/471846

 

یک جفت جوراب، 168 هزار تومان

 

در تهران، مغازه‌هایی هستند که یک جفت جوراب را با ادعای اینکه متعلق به یک برند خاص است، به مبلغ ۱۶۸ هزار تومان می‌فروشند، اما سوال اینجاست که چقدر می‌توان به واقعی بودن قیمت این جوراب اعتماد کرد؟

مجتمع تجاری میلاد نور تهران

 

هرچند به نظر می رسد قیمت‌های اجناس این مرکز را نمی‌توان در رنج بسیار گران قرار داد ولی در میان 357 واحد تجاری میلاد نور، می‌توان مغازه‌ایی را پیدا کرد که با ادعای عرضه‌ برندهای مطرح دنیا، قیمت‌های عجیبی را بر اجناس خود گذاشته‌‌اند، برای مثال می‌توان به یک جفت جوراب مردانه‌ 168 هزار تومانی و یک جاکارتی 290 هزار تومانی اشاره کرد. همچنین در میان اجناس، پالتو یک میلیون و 400 هزار تومانی، شال گردن 450 هزار تومانی و کروات 250 هزار تومانی به چشم می‌خورد.  توجه کنید که کپی کارها در کپی کردن جنس استاد هستند به طوری که نه تنها مشتری بلکه من هم به عنوان یک فروشنده فریب می‌‌خورم.

منبع:http://www.donya-e-eqtesad.com/news/858110

 

رحیمی بابت‌استیضاح‌کردان به‌نمایندگان پول‌داد

 

در سال 87، نمایندگان مجلس به دنبال استیضاح مرحوم کردان بودند. رحیمی که به دنبال پست بالاتر بود و قصد جلوگیری از استیضاح کردان را داشت، 5 میلیون تومان به برخی نمایندگان مجلس پول داد.او در واقع به دستور احمدی نژاد پولی به بهانه کمک به مساجد پرداخت کرد و سعی کرد کردان را در وزارت کشور ماندگار کند.بخشی از نمایندگان آن پول را دریافت کردند اما تاکید می کنم که آن وجه برای انتخابات نبود.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/471896

 

۱۰۰۰ کارگر «لوله و نورد صفا» دست از کار کشیدند

 

بیش از ۱۰۰۰ کارگر لوله و نورد صفا ساعت ۱۲ ظهر دیروز (یکشنبه ۱۲ بهمن) دست از کار کشیدند. توقف تولید در این واحد تولیدی پس از آن رخ داد که کارفرما از پرداخت قسط دوم طلب کارگران سر باز زد.

 

شورای تامین ساوه ماه گذشته مصوب کرده بود در روزهای ۲۱ دی، ۱۰ بهمن، ۱۰ اسفند و ۲۵ اسفند مبلغی معادل یک ماه حقوق به کارگران پرداخت شود و روز ۲۸ اسفند نیز عیدی و پاداش کارگران پرداخت شود.

 

این مصوبه روز ۲۰ دی ماه و پس از تجمع کارگران در محوطه کارخانه در اعتراض به تعویق چهار ماه حقوق و بیش از ۱۶ ماه حق بیمه به امضای کارفرما و اعضای شورای تامین رسید.

 

شورای تامین در عین حال مصوب کرده بود بیش از ۱۶ ماه حق بیمه عقب افتاده کارگران قبل از روز ۲۶ دی پرداخت شود.

 

کارخانه لوله و نورد صفا در مجاورت بزرگراه ساوه به تهران و در کیلومتر نهم این بزرگراه قرار گرفته است.

 

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=248156

 

کارگران ذوب آهن اردبیل برای دومین بار تجمع کردند

 

کارگران ذوب آهن اردبیل در اعتراض به ادامه یافتن بلاتکلیفی و بی‌توجهی کارفرما به مطالبات صنفی‌شان، امروز نیز برای دومین روز در هفته جاری در مقابل ساختمان استانداری تجمع کردند.

 

یکی از کارگران حاضر در تجمع: در تجمع روز نخست (شنبه ۱۱ بهمن ماه) در مقابل ساختمان استانداری هیچ پاسخ قاطعی از سوی مسئولان شنیده نشد و ما ناچار شدیم برای احقاق حقوق از دست رفته‌مان مجددا امروز نیز در مقابل ساختمان استانداری تجمع کنیم.

 

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=248251

 

+ نوشته شده توسط سیاوش در دوشنبه 1393/11/13 و ساعت 19:41 | نظر شما

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.