سرانه مصرف لبنیات

سرانه مصرف لبنیات در ایران یک سوم استانداردهای جهانی است

 

دکتر مجید حاجی فرجی ،رییس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور  : شیر جزو اقلام غذایی پر ارزش است که در تغذیه روزانه باید مورد توجه جدی قرار گیرد.


- براساس استانداردهای جهانی، برای تامین و جذب بخش اعظم کلسیم مورد نیاز بدن باید هر فرد روزانه حداقل 2 تا 3 لیوان شیر مصرف کند .


- در کشورهای پیشرفته سرانه مصرف شیر 480 لیتر ( 3 لیوان ) در روز است که این میزان در کشور ما رعایت نمی شود.

به گفته وی با توجه به اهمیت مصرف شیر در سلامت و کاهش سرانه آن در کشور، باید برنامه ربزی ها به گونه ای باشد که حداقل روزانه 2 لیوان شیر در سبد غذایی مردم قرار گیرد.


مصرف مداوم و کافی شیر برای رشد و استحکام استخوان ها و دندان ها، افزایش هوش و قدرت یادگیری، توان کاری، افزایش طول عمر و به طور کلی سلامتی و تکامل جسمانی و فکری انسان ضروری است .


منبع:http://www.asriran.com/fa/news/379171


 

اسکلت ٧‌هزار ساله تهران، زن بود

 

باستان‌شناسانی که از چندماه پیش همزمان با اجرای طرح حفاری شبکه فاضلاب در هسته تاریخی تهران در محدوده خیابان مولوی در حال کاوش بودند یک اسکلت پیش از تاریخ را در حالی کشف کردند که به صورت چمباتمه زده و رو به آفتاب دفن شده بود و کنار آن یک ظرف تدفینی قرار داشت. در گورهایی که پیش از این در چشمه‌علی پیدا شده بود هم انسان‌ها به همین شیوه به خاک سپرده شده بودند و همین موضوع و نیز کاسه به‌دست آمده در کنار این اسکلت که از نوع سفال‌های چشمه‌علی است باستان‌شناسان را به این نتیجه رساند که این اسکلت یک اسکلت پیش از تاریخ است و براساس آن اعلام کردند که تاریخ سکونت در تهران با کشف این اسکلت تاریخی به هزاره‌سوم پیش از میلاد یعنی چیزی در حدود ٧‌هزار‌سال قبل می‌رسد. دیروز درباره این اسکلت تاریخی خبرهای تازه‌ای رسید.

 

محمداسماعیل اسماعیلی‌جلودار، سرپرست گروه کاوش و عضو هیأت علمی گروه باستانشناسی دانشگاه تهران از نتایج اولیه تعیین جنسیت این اسکلت خبر داد و گفت: بررسی‌های اولیه متخصصان حوزه انسان‌شناسی نشان می‌دهد که این اسکلت متعلق به یک زن میانسال است.

 

او گفت: «با هماهنگی‌های انجام شده حامد وحدتی نسب انسان‌شناس پیش از تاریخ و دانشیار گروه باستانشناسی دانشگاه تربیت مدرس نتیجه بررسی اولیه اعلام شده است. براساس اعلام این نتایج و با توجه به برجستگی‌های خفیف بالای ابروان، ضخامت کم جمجمه، حالت استخوان ماستوئید در استخوان گیجگاهی، عدم بیرون‌زدگی در قوس پایین رونده آرواره پایین و برجستگی خفیف در ناحیه چانه در استخوان آرواره پایین، می‌توان نتیجه گرفت که تدفین موردنظر به فردی مونث تعلق دارد. اضافه بر این، نکته بسیار مهم در تعیین جنس اسکلت، وضع شیار سیاتیک در استخوان لگن است. این شیار در جنس ماده در مقایسه با جنس نر بازتر است که فراهم‌کننده وضع مطلوب برای بارداری و زایمان است. این شیار در نمونه بررسی شده باز بوده و بر مونث بودن متوفی دلالت دارد.»

 

به گفته اسماعیلی‌جلودار، با توجه به میزان حفظ‌شدگی اسکلت و همچنین با در نظر داشتن این نکته که قسمت‌های مهم در تعیین سن همچون برجستگی‌های اوریکولار در لگن، شیارهای جمجمه و دندان‌ها به‌طور کامل مشهود نیستند، تعیین سن برای نمونه مورد بحث تنها با استفاده از دو عامل میزان فیوز شدن در استخوان‌های بلند و وضع دندان‌های آسیای کوچک در آرواره پایین انجام گرفته است. با توجه به کامل بودن اتصالات در استخوان‌های بازو و ران و همچنین میزان ساییدگی در تاج دندان‌های آسیای باقی‌مانده در آرواره پایین، می‌توان نتیجه گرفت صاحب اسکلت شخصی کاملا بالغ بوده است.

 

این متخصص انسان‌شناسی پیش از تاریخ در ادامه گفت: «از سویی دیگر به لحاظ انسان‌شناسی جسمانی چنانچه فردی در حین حیات دندان‌های خود را به هر دلیلی از دست بدهد، حفره‌ای که دندان در آن در آرواره قرار گرفته به مرور زمان پر شده و استخوانی می‌شود. چنین وضعیتی برای دندان‌های آسیای شماره ٢ و ٣ در آرواره پایین وجود دارد، بدین معنا که حفره‌های قرارگیری این دندان‌ها در آرواره کاملا پر شده است. این وضع خاص در کنار میزان فیوز شدن استخوان‌های بلند و ساییدگی تاج دندان‌ها که پیشتر بدان‌ها اشاره شده همگی حاکی از آنند که فرد متوفی، زنی میانسال بوده است.»

 

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/470888



 

انصراف مجلس از معرفی 170 دریافت کننده پول از رحیمی(!)


 

صبح امروز 4 تن از نمایندگان مجلس با تهیه نامه ای خطاب به علی لاریجانی خواستار اعلام اسامی 170 نماینده ای شدند که رحیمی در نامه خود مدعی شده بود به آنها پول داده است.

به گفته رحیمی «در نهایت نامبرده مجموعاً یک میلیارد و دویست میلیون تومان را به این امر اختصاص داد و البته کلیه اسناد و کپی چک‌های صادره که به قریب 170نفر از کاندیداهای مجلس هشتم پرداخت شده است در پرونده ثبت و ضبط است و همه آن به مصرف انتخابات رسید.»

در همی راستا امروز صبح کمال‌الدین پیرموذن، جواد هروی، عبدالکریم حسین‌زاده و فیاضی نامه‌ای تهیه کردند خطاب به رئیس مجلس که «برای تنویر افکار عمومی اسامی 170 نماینده دوره‌های هشتم و نهم که از رحیمی معاون متخلف احمدی‌نژاد پول گرفته‌اند در اختیار صاحبان جراید و رسانه‌ها قرار گیرد».

با این حال دقایقی پس از طرح این نامه که به گفته پیرموذن به 30 امضا هم رسیده بود بنا به توصیه برخی نمایندگاه عضو هیات رییسه، ادامه جمع آوری امضا متوقف و طرح این سوال به طور کامل از دستور کار خارج شد.

اکثر نمایندگان هم خواستار آن بودند از پیگیری این موضوع منصرف شویم.

این توصیه هیات رییسه مجلس نهم برای توقف پیگیری معرفی اسامی نمایندگان دریافت کننده کمک مالی از محمد رضا رحیمی در حالی مطرح می شود که بسیاری از نمایندگان کنونی مجلس عضو مجلس هشتم هم بوده اند.

 

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/379050


 

چگونه مردم سرطان می‌گیرند؟


 

تقریبا حدود 50 درصد سرطانها با پیشگیری قابل اجتناب هستند. در میان عوامل سرطانزا، غیر از عوامل ارثی که در بروز بسیاری از سرطانها نقش دارند، مساله تماس با عوامل سرطانزا مهمترین فاکتور در بروز این بیماری است.

عوامل محیطی در بروز سرطان بسیار تاثیرگذار هستند. زمینههای ژنتیکی، استعداد فرد را در ابتلا به بیماری مشخص می‌کند، ولی تماس با عوامل محیطی عاملی است که بروز آن را افزایش میدهد. این عوامل محیطی، موارد متعددی هستند، از جمله اشعهها مانند مواد رادیواکتیو که در خلال جنگ دوم جهانی دوم در شهرهای ژاپن استفاده شد یا فاجعه چرنوبیل. همچنین در مشاغلی که افراد با مواد رادیواکتیو تماس دارند، شانس بروز سرطان افزایش مییابد.

علاوه بر آن، برخی عوامل سرطان‌زا می‌توانند از راه استنشاق وارد دستگاه تنفس شوند. دستگاه تنفسی مسیری برای ورود بسیاری از مواد سرطانزا به داخل ریه یا دیگر ارگانهای بدن است. سربی که در بنزین وجود دارد، از طریق تنفس جذب میشود و میتواند به سیستمهای دیگر بدن وارد شده و سرطان ایجاد کند.

یکی از مهمترین علل در ابتلا به سرطان، استنشاق دود سیگار و دیگر دخانیات و آلایندههای هوا است. اشعه خورشید نیز می‌تواند در مواردی، سرطانزا باشد.

آلودگیهای محیط کار، میتوانند موجب سرطانهای شغلی شود. معروف‌ترین سرطان شغلی که میشناسیم، سرطان ریه بر اثر تماس با آزبست است. سرطان پرده جنب نیز یکی از سرطان‌های شغلی است. گاز رادون نیز سرطان ریه ایجاد میکند و برخی انواع هیدروکربنها هم میتوانند به سرطان خون منجر شوند. راه ورود این مواد ممکن است از طریق استنشاق باشد، ولی در اندامهای دورتر و در مغز استخوان سرطان ایجاد میکنند.

همچنین مواد خوراکی میتوانند سرطانزا باشند، بسیاری از مواد خوراکی و رژیمهای غذایی نامناسب انسانها که زاییده دنیای جدید هستند، از جمله فستفودها و چربیهای فراوانی که این غذاها دارند، میتوانند دستگاه گوارش را مستعد سرطان کنند. به این ترتیب، سبک زندگی و به خصوص سبک غذایی، استعداد ابتلا به سرطان را بالا برده است.


منبع:http://www.asriran.com/fa/news/379191

 


کارگران اخراجی معدن آنومالی شمالی تجمع کردند

 

حدود ۳۰ کارگر اخراجی معدن سنگ آهن آنومالی شمالی واقع در ۲۵ کیلومتری شهرستان بافق صبح امروز (پنج شنبه 9 بهمن) مقابل درب ورودی معدن سنگ آهن مرکزی این شهرستان تجمع کردند. کارگران معدن آنومالی خواستار استخدام در معدن سنگ آهن مرکزی هستند.

 

نزدیک به ۸۵ کارگر معدن آنومالی شمالی حدود یک ماه و نیم پیش پس از اتمام پروژه استخراج سنگ آهن از این معدن بیکار شدند.

 

بر اساس این گزارش، حدود ۳۵ نفر از این کارگران با مصوبه شورای تامین جذب معدن سنگ آهن مرکزی شده‌اند و به سایر کارگران که بیش از یک و نیم سال سابقه کار دارند گفته شده است خود را به بیمه بیکاری معرفی کنند.

 

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=246913


 

تجمع اعتراضی کارگران «مس خاتون آباد» در سومین روز متوالی

 

صبح امروز بیش از ۲۰۰ نفر از کارگران قراردادی شرکت‌های تابعه مس خاتون آباد برای سومین روز پیاپی در مقابل فرمانداری شهر بابک تجمع کردند.

 

به گفتهٔ منابع ایلنا در کرمان، این کارگران که امروز هم به همراه خانواده‌های‌شان در مقابل فرمانداری شهربابک تجمع کرده‌اند، می‌گویند برگزاری آزمون استخدامی شرکت مس ایران امنیت شغلی‌شان را با تهدید جدی مواجه می‌کند.

 

کارگران می‌گویند «ما با آزمون استخدامی، به شرط اینکه در حد تعیین سطح باشد مشکلی نداریم اما ترسمان این است که با این آزمون تعداد زیادی از نیروهایی که در این سال‌ها به امید استخدام در شرکت کار کرده‌اند حذف شوند.»

 

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=247028

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.