پارچه و پتو

قاچاق ۵۰ درصدی پارچه و پتو!

 

گلناز نصراللهی ؛دبیر کل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت:عمده واردات پوشاک، قاچاق است.

- در بخش پتو نیز حدود شش تا هفت میلیون تخته پتو یعنی مطابق با تولید داخل به صورت قاچاق وارد کشور شده که همین موضوع در بحث پوشاک نیز وجود دارد

 

میزان ورود پارچه به کشور در سال ۲۰۱۱ معادل ۲۰۰ هزار تن

-  براساس برآورد آمار کمتر از ۵۰ درصد این کالاهای وارد شده از طریق گمرکات و مناطق آزاد بوده است.

- همه بحث قاچاق کالا مربوط به تعرفه نیست بلکه برخی دوست دارند مسائل مالی‌شان شفاف نباشد.

 

دیوارهای بلند تعرفه کوتاه خواهد شد

 

ما به طور مرتب در دفتر صنایع نساجی آمارهای وارداتی مواد اولیه را کنترل می کنیم

- مواد اولیه اصلی شامل الیاف و پس از آن کالاهای واسطه ای یعنی نخ می شود. در سال گذشته به علت برخی مسائل برای اولین بار واردات نخ نسبت به الیاف پیشی گرفت.

 

- به همین دلیل با برگزاری جلساتی به این نتیجه رسیدیم که برخی کالاهایی که تولید داخلی دارند نباید ارز مبادله ای بگیرند که با این سیاست، آمار واردات در ۹ ماهه امسال تقریبا به روال سابق خود بازگشته است.

 

واردات مواد اولیه متعادل‌تر شده

-کشورهایی که ما با آن ها مبادلات سیاسی داریم کشورهایی هستند که صنعت نساجی قوی دارند؛ بنابراین هم دولت باید توجهش به صنعت نساجی داخل باشد و هم بخش خصوصی بداند که دیر یا زود دیوارهای بلند تعرفه کوتاه خواهد شد.

 

آمار صادرات و واردات نساجی

 

میزان صادرات و واردات قانونی صنایع نساجی در ۹ ماهه امسال

- صادرات ما در سال جاری یک مقدار کم شده بود و در برخی از ماه‌ها با کاهش ۱۰ درصدی نیز همراه بوده است اما این کاهش‌ها به ندرت کم شده و توانستیم در ۹ ماهه با سال گذشته برابر شویم.

 

ارزش صادرات صنایع نساجی در ۹ ماهه سال جاری ۹۴۴.۶ میلیون دلار بوده

- صادرات در سال گذشته ۹۴۴.۷ میلیون دلار بوده که این نشان می دهد صادرات در سال جاری با سال گذشته برابر شده است.

 

آمار واردات

- واردات مواد اولیه شامل الیاف مصنوعی و نخ‌ها در ۹ ماهه امسال از طریق گمرک ۳۵۰ هزار تن بوده که تقریبا مشابه آمار سال گذشته است.

 

- از سوی دیگر نکته مثبت این است که رقم واردات نخ نسبت به الیاف متعادل‌تر شده است؛ به طوری که در ۹ ماهه سال گذشته ۱۲۰ هزار تن نخ وارد کشور شده اما این مقدار در سال جاری به ۹۰ هزار تن کاهش یافته است.

 

مسئولان فشار بی دلیل روی مد و طراحی پوشاک داخلی نیاورند

 

 

توجه واحدهای تولیدی داخل به بحث طراحی و مد

- باید به بخش خصوصی بگوییم که کیفیت، بهره وری، توجه به تولید داخلی و مد و طراحی خود را افزایش دهد از سوی دیگر به فکر کاهش قیمت تمام شده باشد.

 

- همچنین شاید لازم باشد مسئولان بدانند برخی از محدودیت‌هایی که برای طراحی و مد در کشور ما وجود دارد اگر نیازهای واحدهای پوشاک را در رابطه با این قضیه تامین نکند مشابه آن از خارج از کشور به صورت قاچاق وارد می‌شود و این امر تنها باعث ضعیف شدن صنعت پوشاک ما می‌شود.

 

- مسئولان کشور باید حواس‌شان باشد که اجازه دهند تولید داخلی روی مد و طراحی کار کند و فشار بی دلیل روی برندها نیاوریم.

 

 قرارداد تجارت ترجیحی ایران و ترکیه در حوزه نساجی

- سابقه تعرفه‌های ترجیحی حداقل در این دفتر به سال ۱۳۹۰ برمی گردد. البته برخی نقدها دراین زمینه وجود دارد که چرا از ۱۰ یا ۱۵ درصد تخفیف شروع نکردیم.

 

- شاید لازم باشد این موارد گفته شود که در حال حاضر تعرفه گمرکی پوشاک ۱۰۰ درصد است و با توجه به قرار گرفتن آن در اولویت های گروه ۱۰ این تعرفه دو برابر خواهد شد، از سوی دیگر با ارز متقاضی وارد می‌شود.

 

عمده واردات پوشاک، قاچاق است

 

تجارت‌های ترجیحی معمولا با نگاه به توانمندی‌های متقابل دو کشور انجام می‌شود

- باید توجه داشته باشیم که در بحث پوشاک، کشور ما واردات چندانی ندارد و عمده پوشاک به صورت قاچاق وارد می‌شود.

 

رکود صنایع را تشدیدکننده ایجاد حساسیت‌ها

- شاید اگر من بودم در این شرایط با درصد کمتری این کار را آغاز می کردم چرا که در حال حاضر در رکود نیز هستیم، در استانه شب عید هستیم و رونقی که قبلا در پوشاک کشور وجود داشته امروز وجود ندارد. البته من تمام صحبت‌ها و انتقادات نسبت به این قرارداد را زیر سوال نمی برم.

 

برگزاری جلسات کارشناسی بحث تجارت ترجیحی در نساجی و پوشاک

- در پیشنهادات و انتقاداتی که وارد می‌شود حتما انجمن‌ها و اتحادیه‌ها باید بگویند که مشکلی دراین زمینه وجود دارد و چه برنامه دقیقی برای وارد شدن به مسیرهای عادی‌تر واردات دارند.

 

افزایش حساسیت روی قاچاق پوشاک

 

- در جلسه ای که درباره پوشاک با قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت داشتیم قرار شد این صنعت جزو کالاهایی محسوب می شود که روی قاچاقش حساس خواهیم شد. مسلما در این بخش حتما گفته خواهد شد که یکسری مبادی را راحت تر بگذارند تا بتوان قاچاق را بیشتر کنترل کرد.

 

تجارت ترجیحی وزارت صنعت، معدن و تجارت در مقابل یک کار انجام شده قرار گرفته بود

- در عین حال معتقدم با وجود همین تخفیف‌ها در تعرفه واردات با توجه به بالا بودن میزان قاچاق و حقوق ورودی تاثیر چندانی بر مساله واردات نخواهد داشت.

 

مخالفت ها

- زمانی که دولت تصمیم می گیرد قرارداد تعرفه ترجیحی برقرار کند بهترین راه برای صنایع این است که ما مخالفیم؛ اما این درحالی است که باید توضیح قانع کننده برای این موضوع داشته باشند. البته این را هم باید توجه داشت که تمامی این قراردادها در طول سالیان قابل بازنگری است.

 

قیمت تمام شده پوشاک ترک از کالاهای قاچاق و بنجل چینی بالاتر است

 

براساس قراردادهای تعرفه ترجیحی باید کالای وارد شده ساخت همان کشور باشد

- در حال حاضر عمده پوشاک وارداتی به کشور چینی است؛ بنابراین زمانی که کالاهای چینی و استوک وارد کشور شود صنعت پوشاک ما بیشتر درحال تهاجم قرار می‌گیرد.

 

قیمت تمام شده کالاهای ترک بسیار بالاتر از قیمت کالاهای قاچاق و بنجلی است که از چین وارد می‌شود

- نساجی صنعتی نیست که دولت بتواند بی‌خیال از کنار آن رد شود.

 

سرانجام نمایشگاه پوشاک ایران

 

برگزاری نمایشگاه پوشاک در تاریخ ۱۲ تا ۱۵ بهمن ماه در نمایشگاه بین المللی

- براساس آماری که داریم قسمتی که واحدهای تولیدی ما گرفته اند بسیار خوب غرفه بندی شده و واحدهای توانمندی نیز در این نمایشگاه شرکت دارند.

 

انتقادات نسبت به برگزاری این نمایشگاه

- تولیدکنندگان ما مواردی را راجع به تبلیغات مطرح کرده بودند که ما وارد قضیه شدیم و مراتب را پیگیری کردیم.

 

- به هرحال صنعتی با توجه به برنامه ریزی های خودش نسبت به تبلیغات تصمیم گیری می کند اما وظیفه خودمان دانستیم با کمک به صنعت پوشاک شرایطی را فراهم کنیم تا آن ها توانمندی‌های خود را به صورت کامل ارائه دهند.

 

- این مطالب بعضا باعث می شود این گونه به نظر بیاید که نساجی ما ناتوان است یا توان رقابت با تولید خارجی را ندارند در حالی که این گونه نیست.

 

اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت برای کمک به تولیدکنندگان پوشاک کشور

- از طریق نمایشگاه توانستیم برای قسمتی از غرفه ها تخفیف بگیریم که واحدهای پوشاک بتوانند آن تخفیف صرف تبلیغات خود کنند.

 

دلایل تعویق یک ماه برگزاری نمایشگاه پوشاک ایران

- انجمن و اتحادیه پوشاک در ابتدا قصد داشتند نمایشگاه را در آذر ماه برگزار کنند و گلایه کردند که سالن خوبی به ما ندادند و ما نیز پیگیری کردیم که گفتند در آن زمان نمایشگاه دیگری بوده و سالن مورد نظر واحدهای پوشاک در دسترس نیست.

 

برگزاری این نمایشگاه به صورت همزمان با نمایشگاه ترکیه هیچ تفاوتی با حالت قبل ندارد

- باید بتوانیم کاری کنیم که توانمندی های پوشاک ایرانی در این نمایشگاه دیده شود. از سوی دیگر تا پیش از این نسبت به تبلیغات بی اهمیت بوده ایم که این موضوع باعث شد توجه بیشتری به تبلیغات داشته باشیم.


منبع ایسنا

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.