دختر ایرانی

روایت تلخ دختر ایرانی از زندان‌های مالزی

 

این شش تبعه ایران (پنج زن و یک مرد) اکتبر سال ۲۰۱۱ به اتهام حمل مواد مخدر شیشه در فرودگاه بین المللی کوالالامپور بازداشت شده بودند.

این شش نفر با پیشنهاد سفر رایگان به سوریه و مالزی و حمل وسایل تجاری، فریب باندهای قاچاق مواد مخدر را خورده و در ۱۱ چمدان به نام آنها، پنج کیلو و ۷۰۰ گرم ماده مخدر شیشه از دمشق به کوالالامپور قاچاق شده بود.

به گزارش ایرنا؛این درددل های زندانی های ایرانی تبرئه شده از زندان مالزی است. مریم دختری است ۲۴ ساله. آرزو داشت در ایران معمار خوبی شود. برای تفریح اومده بود.


شرایط سخت زندان در مالزی

مریم : در سلول نمی توانستیم تکان بخوریم، بدنمان زخم شد، خودشان اسم این زخم های عفونی را 'گورابه' گذاشته بودند. زخم های کشنده. من از صورت به پایین دچار این زخم شدم. هیچ دکتری نیست. هیچ دارویی نیست. دوست دارند با این زخم ها بمیری. می گویند یک زندانی کمتر، بهتر.چگونه دستگیر شدی؟

- اکتبر سال ۲۰۱۱ به جرم حمل موادمخدر خطرناک در فرودگاه مالزی دستگیر شدیم. از وجود موادمخدر شیشه در چمدانمان بی خبر بودیم. اما چون اسم من روی چمدان های همسفران بود، با خواهر و مادرم دستگیر شدیم. 'دی.ان.ای' روی چمدان ها با ما همخوانی نداشت و بالاخره توانستیم در دادگاه ثابت کنیم بی تقصیریم و بعد از سه سال و سه ماه آزاد شدیم.


سگ های وحشتناک


خاطرات تلخ

-  کابوس من شب های زندان است و سگ هایی که هفته ای یکبار به اتاق می آوردند! ساعت سه عصر شام را می دادند و خاموشی می زدند و ما تا صبح نباید یک کلام حرف می زدیم. حالا مگه شب به صبح می رسید؟ سخت نبود، وحشتناک بود.

هفته ای یکبار از اتاق به سالن می رفتیم برای سرشماری. موقع خروج سگ هایی را برای جستجو به اتاق می آوردند که تمام اتاق را لیس می زد! این صحنه خوف آورترین صحنه زندگی ام بود.در زندان به چه فکر می کردی؟

چرا اومدم؟! مگه وطن خودم و شهرهای دیگه اش چه بود که برای تفریح نرفتم و مالزی را انتخاب کردم. در زندان حتی خارجی هایی که اعتقاد به جهنم ندارند می گفتند اینجا جهنم است و خدا در اینجا خشمگین است.آدامس و مداد برای ایرانی ها در زندان آرزوست.

ما زیاد دادگاه می رفتیم، چون جرممان قطعی نشده بود و هیچ مدرکی بر علیه ما وجود نداشت. در این دادگاه ها، سفارت ایران در مالزی خیلی به ما دلگرمی می داد. به دادگاه که می رفتیم برایمان ادامس می آوردند، ما آدامس را می جویدیم و بعد آدامس جویده شده را قایم می کردیم و می بردیم برای بچه های اعدامی. هر کسی نیم ساعت می جوید می داد نفر بعدی! داشتن مداد جرم بود. نمی توانستیم مداد داشته باشیم . نوک مداد را قایم می کردیم و نگه می داشتیم. باورتون میشه در جایی از دنیا ادامس و مداد آرزو باشه؟انتظار در زندان برای کباب

هر سال منتظر شب عید بودیم. چون تنها روزی بود که از طرف ایرانی ها برایمان غذا و کباب از بیرون می آوردند. همه ۳۶۵ روز برای این زمان روزشماری می کردیم. کباب هم آرزوی ما شده بود، حتی برای اعدامی ها و حبس ابدی ها.قاضی در دادگاه مالزی هیچ کاره است

ما حدود ۵۰ دادگاه را پشت سر گذاشتیم، در دادگاه های مالزی قاضی هیچ کاره است. حرف قاضی خریدار ندارد. دادستان تاثیرگذار است و رای نهایی را صادر می کند. ما در این سه سال و سه ماه، یکبار دیگر هم تبریه شدیم با رای قاضی، اما دادستان بعد از یک هفته این رای را ملغی اعلام کرد و ما دوباره یک سال در زندان بسر بردیم.

زهره دیگر زندانی تبرئه شده از زندان مالزی است که اکنون در ایران بسر می برد. دست هایش آثاری عمیق دارد و رگش خط خودکشی. موهایش را پسرانه کوتاه کرده و در برابر هر جمله از طرف مادر و خواهرش به راحتی می شکند و اشکش سرازیر می شود. او فقط ۲۳ سال دارد. آخرین نفری است که اعلام آمادگی می کند برایمان حرف بزند.

زهره در بیمارستان در تهران کار می کرده و از زندگی اش اینگونه می گوید: اسمم زهره است ۲۳ سالمه، سه سال پیش اومدم مثلا سفر خارج که روحیه ام بعد از فوت برادرم عوض شود. از ۱۵ سالگی کار می کردم، چون پدری نداشتیم بخواهد هزینه زندگی ما را بدهد. سفری آمدیم که سر یک اعتماد بی خود و بیجا زمین گیر شدیم.

من همیشه تو فکرم این بود که خارج کجاست؟ آدم های خارج چه شکلی هستند؟ این سه سال و خرده ای هیچ جور جبران نمی شود. هیچ جور. الان حاضرم همه زندگی ام را بدهم و برگردم ایران. هنوز هم نمی دونم می تونم تو ایران زندگی عادی داشته باشم یا نه!

من در زندان های مالزی لحظه به لحظه آرزوی مرگ می کردم، جلو چشمم زنی بود که پوست بدنشو می کند و می تراشید چون دارویی نبود که زخم هایش را خوب کند.

بدترین زندانیان نیز آفریقایی ها بودند چون در کنار آنها امنیت جانی نداشتیم، سر دعوا با یکی از این آفریقایی ها من را فرستادن انفرادی، آنجا برای نخستین بار خودزنی کردم. تمام دست هامو بردیم، سرم را می کوبیدم به دیوار و آرزوی مرگ می کردم.

زهره سعی می کند بغض فروخورده این سال هایش را قورت دهد، می گوید: هر روز به خدا می گفتم چرا منو نمی بری، چرا من تو این همه سختی نمی میرم!

بار دوم هم خودکشی کردم. گفتم شاید بمیرم و بذارن مادر و خواهرم بروند. اما دریغ! من در ایران مریض بودم الان مریض تر شدم. بیماری روحی.

وی با مرور خاطرات زندان می گوید دو تا قرص سر درد در جیبم نگه داشته بودم. به همین دلیل اینقدر به وسیله کماندوهای زندان کتک خوردم که کاملا بیهوش شدم و پس از اون من را به یک زندان دیگه منتقل کردند. روزی که داشتند من را می برند مادرم سه بار مرد و زنده شد. چون بی هیچ خبری یک نفر را جدا می کنند اصلا نمی دونی می برن اعدام یا جای دیگه! روزهای سختیه خیلی سخت.

من رو منتقل کردند یک زندان دیگه، دو ماه در آن زندان نمی گذاشتند از اتاق بیرون بیام. آفتاب ندیده بودم، وقتی از زندان آمدم بیرون نور چشم هایم را می زد.

امان از اتاق های زندان، هرچه نگویم بهتر است، جایی که هم دستشویی می کنی و هم حمام و هم عذا می خوری با هفت نفر آدم دیگه.

زهره حرف هایش را در نیمه راه رها کرد و عذرخواهی کرد و گفت نمی تونم ادامه بدم. از او می پرسم آرزوت چیه؟ میگه یکبار دیگه فقط بشنوم فرودگاه امام خمینی.

زهره و پنج زندانی دیگر ایرانی پس از تبرئه در مالزی به ایران بازگشتند و وی در فرودگاه امام خمینی (ره) به آرزویش رسید.

هم اکنون دستکم ۲۰۰ ایرانی به اتهام های مختلف که اکثرا مواد مخدر است در ۱۲ زندان مالزی بسر می برند. بیشتر این افراد به دلیل عدم توجه به هشدارهای پلیس برای انتقال بسته های مشکوک گرفتار باندهای قاچاق مواد مخدر شده اند.

متوسط سن ایرانیان زندانی در مالزی حدود ۳۵ سال است و بیشتر آنان در دام باندهای قاچاق مواد مخدر گرفتار شده اند که به دلیل مهارتهای زیاد، ردی از خود برجای نمی گذارند.

 

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/378301

 

70٪‌بازار خودروهای‌وارداتی در‌اختیار یک خانواده

 

محمد جعفری ؛رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان: واردات خودرو نباید منوط به تائیدیه نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی شود زیرا در آن صورت 70 درصد بازار خودروهای وارداتی کشور در اختیار یک خانواده قرار می‌گیرد.

- اخیرا گفته شده که طرحی برای محدود کردن واردات خودرو و مشروط شدن واردات به تائیدیه نمایندگی های رسمی خودروسازان خارجی تهیه شده است.وی با بیان اینکه تهیه این طرح برخلاف اهداف مدنظر برای انحصارزدایی از بازار خودرو است، خاطرنشان کرد: هم اکنون 70 درصد بازار خودروهای وارداتی مربوط به دو برند هیوندا و کیا است بنابراین اگر واردات این خودروها مشروط به تائیدیه نمایندگی رسمی واردکننده این برندها که مربوط به یک خانواده است، شود، عملا 70 درصد بازار خودروهای وارداتی کشور در اختیار یک خانواده قرار می گیرد.رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان ادامه داد: در هیچ کجای دنیا اختیار 70 درصد بازار یک محصول را به یک خانواده نمی دهند و در ایران نیز نباید این اتفاق بیفتد.

برخی از نمایندگی های رسمی خودروسازان خارجی در جریان اتفاقات سال 1391 و افزایش یکباره نرخ ارز نشان دادند که به هیچ وجه به قواعد بازار رقابتی و حفظ حقوق مصرف کنندگان پایبند نیستند.

 

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/469510

 

کارگران کمپرسورسازی تبریز مانع خروج ابزار کارشان از کارخانه شدند

 

کارگران شرکت کمپرسورسازی تبریز از ساعت ۲۰ پنجشنبه‌ تا ساعت ۲ بامداد جمعه در مقابل این کارخانه تجمع کردند و مانع خروج ماشین‌آلات و سوخت موجود در کارخانه توسط عوامل کارفرما شدند.

 

پایگاه خبری آناج همچنین : در آذرماه سال جاری نیز کارگران این کارخانه در اعتراض به عدم دریافت سه ماه حقوق و پرداخت نشدن حق بیمه کارگران طی یک سال و نیم گذشته، اعتصاب کرده بودند

 

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=245498

 

کارگران معدن «طزره» در واکنش به تعویق ۳ ماه حقوق دست از کار کشیدند

 

صبح امروز (۵ بهمن ماه) کارگران معدن طزره، از معادن ذغال سنگ البرز شرقی در اعتراض به پرداخت نشدن بیش از ۳ ماه حقوق دست از کار کشیده و در محوطه معدن تجمع کردند. این کارگران سپس به دلیل آنچه «بی‌توجهی کارفرما به این اعتراض» ذکر کرده‌اند، برای ادامه اعتراض به مقابل فرمانداری شاهرود رفتند.

 

یکی از کارگران حاضر در این تجمع: در تجمع امروز حدود هزار  نفر از مجموع  ۱۴۰۰ کارگر این واحد معدنی در اعتراض به وصول نشدن مطالبات چند ماهه‌شان دست از کار کشیدند و در مقابل ساختمان امور اداری تجمع کردند.

 

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=245590

 

محاکمه یک معلم در سقز به اتهام تشویش اذهان عمومی

 

دادگاهی در سقز «سلیمان عبدی» از فعالان حقوق صنفی معلمان را به اتهام تشویش اذهان عمومی محاکمه می‌کند. اولین جلسه رسیدگی به اتهام آقای عبدی روز پنج‌شنبه هفته گذشته (۲ بهمن) برگزار شده است.

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، آقای عبدی در این جلسه اتهام وارده بر خود مبنی بر تشویش اذهان عمومی را رد کرده است.

 

بر اساس این گزارش، اداره اماکن سقز روز یکشنبه هفته گذشته (۲۸ دی) آقای عبدی را احضار و پرونده این فعال حقوق صنفی معلمان را پس از حدود ۶ ساعت بازجویی به شعبه ۵ دادگاه عمومی این شهرستان ارسال کرده است.

 

آقای عبدی عصر‌‌ همان روز با قرار وثیقه آزاد شده است.

 

گفتنی است احضار آقای عبدی دو روز پیش از تحصن گسترده معلمان در ده‌ها شهر کشور از جمله سقز صورت گرفته است. معلمان متحصن به وضع معیشتی خود، بودجه سال آینده وزارت آموزش و پرورش و خدمات ضعیف بیمه طلایی معترض‌ بودند.

 

آقای عبدی دبیر هنرستان شهید «بید هندی» و رئیس تعاونی مصرف فرهنگیان سقز است.

 

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=245777

 

تهدید به اخراج دو کارگر «فولاد و چدن دورود» پس از تجمع اعتراضی

 

در پی تجمع روزگذشته کارگران فولاد و چدن دورود، صبح امروز کارت دو نفر از کارگران پیمانی این شرکت به نشانه تهدید به اخراج برداشته شده است.

 

منابع خبری ایلنا در این کارخانه گفته‌اند: در پی تجمع روز گذشتهٔ بیش از ۵۰ نفر از کارگران کارخانه فولاد و چدن دورود که در اعتراض به تعویق ۴ ماهه در پرداخت مطالبات کارگران انجام شد کارت ورود و خروج دو نفر از کارگران حاضر در تجمع توسط کارگزینی ضبط شد.

 

منابع کارگری همچنین از بازداشت چند ساعته سه کارگر به دلیل شرکت در تجمع خبر دادند. به این کارگران اخطار داده شده در صورت برگزاری تجمعی دیگر با آنان برخورد جدی‌تری صورت خواهد گرفت.

 

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=245760

 

تاخیر دو ماه حقوق ۳۰۰ کارگر قوطی ایران با وجود حجم بالای تولید

 

منابع کارگری ایلنا در کارخانه قوطی ایران از تاخیر دو ماه حقوق حدود ۳۰۰ کارگر قراردادی این کارخانه با وجود حجم بالای تولید خبر می‌دهند.

 

کارگران قوطی ایران به ایلنا گفته‌اند در این واحد تولید کننده انواع قوطی‌های مواد غذایی، حدود ۳۰۰ کارگر مشغول به کارند که هر ماه حقوق خود را با تاخیر دریافت می‌کنند. با این حال کارگران در دو ماه اخیر (آذر و دی) حقوقی دریافت نکرده‌اند.

 

بر اساس سخنان کارگران، علاوه بر حقوق، بخشی از مطالبات صنفی کارگران مربوط به تاخیر در پرداخت یک‌ساله عیدی است. به عنوان مثال قرار است کارفرما عیدی سال ۹۲ را پایان سال جاری به کارگران پرداخت کند.

 

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=245804

 

ناسا از خورشید 100 میلیون عکس گرفت

 

ابزار AIA که در آزمایشگاه اخترفیزیک و خورشید لاکهید مارتین ساخته شده و شامل چهار تلسکوپ است که هشت تصویر از خورشید در 10 طول موج مختلف در هر 12 ثانیه تهیه می‌کند.

 

رصدخانه دینامیک خورشیدی (SDO) ناسا در آغاز ششمین سال فعالیت، یکصد میلیونمین عکس خود از خورشید را تهیه کرد.

 

به گزارش ایسنا، مأموریت 850 میلیون دلاری رصدخانه دینامیک خورشیدی (SDO) در فوریه 2010 میلادی (بهمن 88) آغاز شد؛ از طریق سه ابزار علمی پیشرفته بر روی این فضاپیما، روزانه 1.5 ترابایت داده به زمین ارسال می‌شوند.

 

مجموعه تصویربرداری جوی (AIA) یکی از سه ابزار این فضاپیما است که نیمی از داده‌های ارسالی به زمین، مربوط به این ابزار است و روزانه 57 هزار و 600 تصویر با جزئیات دقیق از خورشید تهیه می‌کند.

 

ابزار AIA که در آزمایشگاه اخترفیزیک و خورشید لاکهید مارتین ساخته شده و شامل چهار تلسکوپ است که هشت تصویر از خورشید در 10 طول موج مختلف در هر 12 ثانیه تهیه می‌کند.

 

رصدخانه دینامیک خورشیدی (SDO) در تاریخ 19 ژانویه (29 دی) موفق به تهیه یکصد میلیونمین عکس از خورشید شد

 

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/378394

 

مریخ نوردها مژه‌دار می‌شوند

 

 

 

مژه و پلک زدن یک عملکرد محافظتی برای بدن است و به تازگی مورد توجه مهندسین و تکنسین‌های سازنده روبات‌های فضایی قرار گرفته است.کارشناسان اعتقاد دارند در ساخت نسل آینده مریخ نوردهای کوچک برای جلوگیری از مخدوش شدن دوربین‌های این وسایل از مژه‌های مصنوعی استفاده خواهند کرد.

 

گفتنی است، براساس جدیدترین پژوهش‌ها وجود مژه باعث جلوگیری از وارد شدن گرد و خاک و انواع آلودگی‌ها به چشم افراد می‌شود اما در عین حال استفاده از وسایل حجم دهنده طول مژه می‌تواند باعث خشکی و ورود و انواع آلودگی‌ها به دلیل اختلال در عملکرد طبیعی مژه می‌شود.

 

کارشناسان ناسا حال با استفاده از همین یافته امیدوار به ساخت نمونه‌های جدیدی از مریخ نوردهای دارای مژه مصنوعی هستند که این مژه‌ها بتواند از دوربین آنها در مقابل گرد و غبار محافظت کند.

 

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/469547

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.