خط فقر

 

خط فقر؛ ۱.۲۵۰.۰۰۰تومان

 

احمد میدری، معاون رفاهی وزارت کار:آنگونه که یکی از معاونان وزیر کار خبر داده، خط فقر در ایران به ازای هر نفر ۲۵۰هزار تومان است که به این ترتیب خط فقر برای یک خانوار ۴ نفره یک میلیون و خانوار ۵ نفره یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان می‌شود.

 

نخستین‌بار طی ۷سال گذشته

- محاسبات ما نشان می‌دهد که این رقم نسبت به وضعیت خانواده‌ها و شهرهای مختلف متفاوت است.

 

مرکز آمار : متوسط هزینه یک خانواده شهری در بهار امسال را یک میلیون و ۸۲۲ هزار تومان است.

کارشناسان خط فقر را براساس آخرین محاسبات و با درنظر گرفتن نرخ تورم برای خانواده ۵‌نفره در شهر تهران حدود ۲ میلیون ‌و ۳۰۰ هزار تومان اعلام کرده‌اند.

 

آخرین آمار رسمی خط فقر سال ۸۶ اعلام شده که نشان می‌دهد در این سال خط فقر ۶۵۰هزار تومان بوده است.

 حسین راغفر، استاد اقتصاد و متخصص در مسائل فقر‌شناسی:محاسبات نشان می‌دهد که خط فقر در سال‌۹۳ برای یک خانوار ۵نفری در برخی روستاها یک میلیون تومان است و در شهر تهران این عدد به ۲میلیون و ۵۰۰هزار تومان می‌رسد.

 - نمی‌توان یک نرخ را به‌عنوان خط فقر ملی اعلام کرد چراکه شاخص‌های مختلفی در این آمار تأثیرگذار است.تعداد اعضای خانوار، میزان توسعه‌یافتگی استان، سکونت در نقاط شهری یا روستایی به همراه چند شاخص دیگر در این آمار مؤثر است به همین دلیل باید برای مناطق مختلف خط فقر جداگانه محاسبه شود.»

 یکی از مسئولان روابط عمومی وزارت کار: خط فقر اعلام شده براساس حداقل‌های لازم برای یک خانوار ایرانی است. رقم اعلام شده نه خط فقر مطلق و نه خط فقر نسبی است.

 

درآمد و هزینه خانوار

 

مرکز آمار ایران : میانگین هزینه یک خانوار روستایی را یک میلیون و ۹۲هزار تومان و هزینه یک خانوار شهری را یک میلیون و ۸۲۲هزار تومان در ‌ماه است.

اگر مجموع درآمد یک خانواده کمتر از این ارقام باشد، آن خانواده زیر خط فقر قرار گرفته است.

 

آمارهای جدید بانک مرکزی : میانگین هزینه خانوار شهری در طول سال به ۲۸میلیون تومان رسیده تا ماهانه ۲میلیون و ۳۲۰هزار تومان هزینه شود. این درحالی است که میزان درآمدهای سالانه خانوارها به ۲۷میلیون و ۶۷۶هزار تومان رسیده است. بر این اساس خانوارهای ایران در سال ۹۲ همچنان با کسری بودجه مواجه بوده‌اند ولی این رقم در قیاس با سال‌های گذشته کاهش یافته است.

حداقل دستمزد از خط فقر بیشتر می‌شود؟

 

دولت روحانی مانند دولت احمدی‌نژاد تمایلی به اعلام رسمی خط فقر ندارد؛ چرا که اعلام هر عدد و رقمی باعث می‌شود تا علاوه بر حرف و حدیث‌های فراوان، هنگام تعیین حداقل دستمزد کارگران و کارمندان دولت، مشکلاتی برای دولت ایجاد شود. معمولا در ایران متوسط خانوارها ۵نفره در نظرگرفته می‌شود و برای تعیین مزد هم ملاک خانواده ۴نفره است. اگر با قیاس خانوار ۴نفره هم محاسبه کنیم برای اینکه حداقل دستمزد کارگران و کارمندان از خط فقر نسبی بالاتر برود، باید حداقل دستمزد را بالای یک میلیون تومان محاسبه کرد.

 

در حال حاضر حداقل دستمزد کارگران ۶۰۹هزار تومان است. حداقل حقوق کارمندان و بازنشستگان دولتی هم ۶۰۰هزار تومان است.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.