سرما, واگیر دارد

احساس سرما, واگیر دارد !

 

تحقیقی جدید که درمجله پلاس وان به سرپرستی نِیل هریسون- روانپزشک اعصاب در دانشکده پزشکی برایتون و ساسکس:احساس سرما, واگیر دارد !

 

احساس سرما ,واگیر دار است اما احساس گرما نه !

 

هریسون دمای دست چپ و راست ۳۶ نفر را اندازه گرفت و ازآنها خواست به یک فیلم کوتاه که این چهار صحنه را نشان میداد نگاه کنند : یک نفر آب داغ یک کتری در حال جوش را داخل یک ظرف شفاف محتوی آب میریخت وسپس دست چپ یا راستش را داخل آب میکرد. در مرحله بعد یک نفر یخ هارا از یک کیسه پلاستیکی داخل یک ظرف شفاف محتوی آب میریخت و سپس یک دستش را داخل آب میکرد.

در دو فیلم دیگر هم یک نفر دست چپ یا راستش را داخل یک ظرف آب گذاشته بود.در تمام این صحنه ها تنها دست های این افراد دیده میشد و شرکت کننده ها نمی توانستند واکنش های چهره این افراد را ببینند.

 

بعداز اینکه شرکت کننده ها این فیلم های دو دقیقه ای را تماشا کردند,هریسون دوباره دمای دست هایشان را اندازه گرفت.همان طور که انتظار میرفت وقتی آنها صحنه ای را تماشا میکردند که یکی دست چپ یا راستش را داخل آب یخ میکرد , دست مشابه شان کاهش دمایی اندک اما قابل ملاحظه داشت , درمورد تماشای سایر صحنه ها نیز تغییر خاصی در دمای دست ها مشاهده نشد.

 

با این آزمایش ها محققان نتوانستند به تفاوت دمایی که قابل اندازه گیری باشد در صحنه های مربوط به گرما برسند .هریسون عقیده دارد شاید دلیلش در نوع عملکردهایی که در فیلم ها بوده باشد چون در صحنه مربوط به تکه های یخ ,این یخ ها به مدت دو دقیقه در فیلم وجود داشتند و به تماشاگران یک یادآوری بصری از سرما ارائه دادند اما در صحنه مربوط به بخار داغ ,هنگام ریختن آب ,دلیل قابل مشاهده ای که داغ بودن را برساند وجود نداشت.

 

البته شاید توجیه دیگری برای این پدیده وجود داشته باشد و آن اینکه شواهد نشان میدهد افراد بیشتر نسبت به دیدن سرما در دیگران حساس هستند تا دیدن گرما ,و احتمالا این یک چرخه منجمد واگیردار و بی رحم است .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.