«خانه پدری»

رفع توقیف «خانه پدری» عیاری

 

بهناز شیربانی: فیلم «خانه پدری»، آخرین ساخته این کارگردان از هشتم‌دی در این گروه سینمایی روی پرده می‌رود.

اکران «خانه پدری»البته با افسوسی برای دوستداران سینمای عیاری همراه است؛ از آن‌رو که فقط چند سالن محدود را در اختیار دارد.

 این فیلم در حالی اکران می شود که نمایش آن برای افراد زیر ١٦ سال ممنوع شده است.

 فیلم تحسین‌شده منتقدان و اهالی رسانه بدون شک می‌تواند مخاطبان بسیاری را به سالن سینما بکشاند؛ نه از این جهت که بعد از مدتی انتظار، یک فیلم توقیفی دیگر در سینما‌ها نمایش داده خواهد شد، بلکه از آن‌رو که اتفاق کم‌نظیری، هم به‌لحاظ مضمون و هم از جنبه ساختاری در سینمای ایران محسوب می‌شود.

 «خانه پدری» قصه اتفاق‌های یک خانه قدیمی را از سال ١٣٠٨ (اواخر دوره قاجار) تا ١٣٧٩ روایت می‌کند.

 مهدی هاشمی، شهاب حسینی، مهران رجبی، ناصر هاشمی، مینا ساداتی و نازنین فراهانی در آن حضور دارند.

 فیلم در چند اپیزود ساخته شده و مسایل و مشکلات زنان ایرانی در ٧٠سال اخیر را به تصویر کشیده است.

«خانه پدری» سال ١٣٨٩ ساخته شد و به دلیل توقیف شدن نتوانسته بود رنگ اکران را به خود ببیند.

 آنها که «خانه پدری» را دیده‌اند همه به اتفاق از آن به‌عنوان یکی از درخشان‌ترین آثار عیاری نام می‌برند.

عیاری : حتما «خانه پدری» امکان نمایش گسترده‌تری را داشت و به نظر می‌رسد، می‌توانست با اقبال مردم مواجه شود، به رغم اینکه فیلم مفرحی برای مخاطبان نیست اما آنها را به اعماق جهنم هم نمی‌برد. امیدوارم بعد از نمایش فیلم در گروه هنر و تجربه اتفاقات بهتری بیفتد و سینماهای نمایش‌دهنده فیلم با همکاری وزارت ارشاد افزایش پیدا کند. امیدوارم در کنار نمایش فیلم در گروه سینمایی هنر و تجربه که در این مدت تماشاگران خودش را پیدا کرده است، بتواند در سالن‌های دیگر هم روی پرده رود، قدر مسلم مخاطبان اصلی گروه سینمایی هنر و تجربه باید جوانان علامند به سینما باشند. طبیعتا از اینکه فیلم در این گروه سینمایی نمایش داده می‌شود خوشحالم اما حتما خانواده‌هایی نیز به تماشای فیلم خواهند نشست، ولی متاسفانه نمایش در تعداد محدودی سالن امری فراگیر نیست.

به هرحال نمایش این فیلم وضعیتی همانند هواپیمای چهار موتوره هرکولس سی ١٣٠ پیدا کرده است. خلبانی به من می‌گفت این هواپیما این قابلیت را دارد که حتی با سه موتور خاموش از تهران تا توکیو پرواز کند. انتظارات برای اکران فیلم«خانه پدری» کمتر از حدی است که تصور می‌کردم اما به هر حال از نمایش فیلم خوشحالم.

چیزی از فیلم حذف نشده است. من اصولا آدم سرسختی نیستم، با این حال ماجرای این فیلم فرق می‌کرد. سر این فیلم از من خواسته شد بخش‌هایی از آن را حذف کنم. بنابراین به این نتیجه رسیدم که اصلا بهتر بود فیلم ساخته نمی‌شد. بر اساس یک سوءتفاهم، «خشونت بخشی از فیلم» در تمام این سال‌ها مانع از نمایش فیلم شده؛ در صورتی که اساسا نشان دادن آن صحنه، مساله ویران‌کننده‌ای برای تماشاگران نیست.

در ماه‌های باقیمانده سال٩٣ فیلم جدیدی خواهم ساخت.

منبع: http://www.sharghdaily.ir/News/50658

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.