فقیر و غنی در دولت روحانی

فقیر و غنی در دولت روحانی!

 

چند صباحی است که فاصله غنی و فقیر در کوچه پس کوپه های کلان شهرهای کشور ملموس تر شده است تا جایی که روی دیوار در بالای شهر تهران آگهی فروش کلیه به قیمت 10 میلیون با آگهی پیدا کردن حیوان خانگی گم شده که همین مبلغ مژدگانی دارد کنار هم دیده می شود!

 

جایی یک خانواده سقفی روی سر ندارند و چند کیلومتر بالاتر تر خانواده ای نمی دانند با اتاق های اضافی خود چه باید بکنند.

 

آخرین برآوردها نشان می دهد که یک خانواده 4 نفری کارگری برای گذراندن زندگی در طول یک ماه با احتساب هزینه های مسکن، حمل و نقل و سایر اقلام مصرفی در طول ماه، نیاز به 2 و نیم تا 3 میلیون تومان درآمد دارند.

 

خط فقر عمومی در تهران نیز برای یک خانواده 5 نفری از سوی کارشناسان 2 و نیم میلیون تومان برآورد شده است. البته به طور طبیعی با توجه به متفاوت بودن شرایط توسعه یافتگی در سایر استان‌های کشور و همچنین تفاوت هزینه‌ها در روستا و شهر، این خط فقر برای مناقط مختلف متغیر است.

 

حسین راغفر کارشناس اقتصادی و محقق حوزه فقر معتقد است که در سال 93 حداقل خط فقر در یک نقطه روستایی حدود یک میلیون تومان است و در تهران نیز این عدد 2 و نیم میلیون تومان برآورد می‌شود.

 

فعالان کارگری نیز هزینه های مورد نیاز برای گذران زندگی یک خانوار کارگری را در همین حدود برآورد کرده‌اند. با این حساب حداقل دستمزد ۶۰۹ هزارتومانی سال جاری تنها کمتر از ۳۵ درصد هزینه های مورد نیاز کارگران را تامین می‌کند.

 

این در حالی است که دستمزد کارگران عقب‌ماندگی تاریخی نسبت به تورم دارد و این موضوع شکاف بین درآمد و هزینه را افزایش داده است.

http://www.shafaf.ir/fa/news/296078lkfuمنبع

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.