خبرها

برای فیلم‌های خارجی یک هفته حبس کردند و شلاق زدند!

 

گفته‌های اخیر یکی از تهیه‌کنندگان سینما درباره شلاق زدن به سینماگران در دهه 60 در داخل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیار تکان دهنده بود اما آیا حقیقت چنین اتفاقی در مجموعه‌ای که متولی فرهنگ کشور است، رخ داده یا این تنها یک ادعا است؟ شخصی که عنوان می‌شود در دوران وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد در ساختمان بهارستان شلاق خورده، مدعی است این واقعه تلخ نه تنها حقیقت دارد، بلکه یک هفته به طول انجامیده است.فرحبخش در این باره گفته است: «متاسفانه برخی از مدیران دهه شصت، آقای عبدالله علیخانی را در طبقه بالای حراست وزارت ارشاد فَلک کردند!، سند آن موجود است. این در حالی است که این مدیران مدعی هستند ما در آن زمان به کسی کاری نداشتیم. آنان با کدام حکم و به چه جرئتی به دفتر کار یک سینماگر می‌ریختند، هم فیلم‌هایش را می‌بردند و هم خودش را فلک می‌کردند؟! ماه زیر ابر باقی نمی‌ماند.آقای عبدالله علیخانی هنوز زنده است و می‌توانید از او بپرسید. این هم بابت اینکه ایشان فیلم خارجی داشت. اصلا بابت هر چیزی؟ مگر می‌شود شما یک نفر را در طبقه بالای ارشاد زندانی کنید و او را فلک کنید؟ بعد‌ها که ایشان شکایت کرد. قوه قضاییه آقایان را تبرئه کرد. ضمن اینکه فیلم‌های او را داخل کامیون ریختند و بردند آتش زدند!»عبدالله علیخانی در گفت و گو با «تابناک»، این موضوع را تایید می‌کند و وقوعش را به دوران معاونت سینمایی فخرالدین انوار در سال 1363 ارجاع می‌دهد.

 

علیخانی در این زمینه به «تابناک» گفت: تا چند سال پس از انقلاب هنوز فیلم‌های خارجی در سینماهای ایران پخش می‌شد و برخی از آن فیلم‌ها نیز در اختیار بنده و دیگر تهیه کنندگان بود. آقای انوار و همکارانشان در سال 63 یک ضرب الاجل تعیین کردند که مطابق با این ضرب الاجل باید مدارک فیلم‌های خارجی را به وزارت ارشاد ارائه می‌کردیم اما زمان لازم برای این کار بسیار اندک در نظر گرفته شده بود و امکان چنین اقدامی در این زمان کوتاه وجود نداشت.این تهیه کننده سینما ادامه داد: ما 20، 30 نفر بودیم که به وزارت ارشاد رفتیم و درباره این مهلت اندک اعتراض کردیم. بعد از این بود که به یک باره از دفتر مدیرکل وقت حراست وزارت فرهنگ و ارشاد، در دفتر من ریختند و من را به حراست وزارت فرهنگ و ارشاد که یک طبقه پایین دفتر وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، بردند و برای مدت یک هفته حبس کردند. البته تنها من نبودم و اشخاص دیگری را هم گرفتند.او درباره وقایعی که در این یک هفته رخ داد، به تلخی سخن می‌گوید: در این مدت بنده را جوجه کبابی (یک روش خاص که فرد را مانند جوجه می‌بندند تا مضروب نتواند از ضربه بگریزد) کردند. علاوه بر این کف پایم شلاق می‌زدند و می‌گفتند روی موزاییک راه برو تا خونمردگی به وجود نیاید.

 

علیخانی درباره اینکه آیا موضوع قضایی شد؟، گفت: بله، چون می دانستند با این اتفاقی که افتاده، من پیگیر ماجرا می شوم، ماجرا را قضایی کردند و تا دو سال بعد از آن، به دادگاه می‌رفتیم و بعد در همان سال‌ها به ما گفتند که یک نامه بنویسید و بگویید اشتباه کردید و فیلم‌ها مبتذل بوده و الا زندان می‌روید که ما هم به واسطه جو آن دوران نوشتیم اما در نهایت در مراحل قضایی تبرعه شدیم. با این حال چنان زهرچشمی گرفته بودند که دیگر جرات پیگیری قضایی نداشتیم.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/457241

 

هورمونی کردن گوجه‌فرنگی ممنوع شد

 

طبق توافق وزارت کشاورزی و بهداشت استفاده از هورمون برای رسیدن گوجه‌فرنگی به دلیل ثبت نشدن این ماده در کشور ممنوع است.در پی اعلام ممنوعیت استفاده از ماده هورمونی (finish) یا سم سرخ که باعث زودتر رسیدن و قرمز‌ شدن گوجه‌فرنگی می‌شود.

 

گرچه این ماده که نوعی هورمون است که در آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان ماده مجاز ثبت شده، اما تا در ایران شناخته و ثبت نشود، استفاده از آن مجاز نیست.ترکیبی که برای زودتر‌ رسیدن گوجه‌فرنگی استفاده می‌شود "ادفون" بوده که به صورت مایع است و در شرایطی خاص گاز اتیلن ایجاد می‌کند و باعث رسیدگی گوجه‌فرنگی می‌شود.

 

برخی از محصولات مانند انگور، خیار و غیره رشدشان پس از برداشت کاملا متوقف می‌شود. اما برخی دیگر از میوه‌ها مانند گوجه‌فرنگی، خرمالو، موز، پرتقال و غیره جزو محصولاتی هستند که پس از برداشت می‌توانند تحت شرایط خاص رسیده شوند و دوره رشدشان را ادامه دهند که برای این میوه‌ها در همه دنیا از مواد و هورمونی مجاز استفاده می‌کنند، مانند گاز اتیلن مصنوعی یا طبیعی که برای رسیدن موز از آن در جهان استفاده می‌شود.

 

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/458463

 

1.5 میلیون خانوار در یک اتاق زندگی می‌کنند

 

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نیاز به 12 میلیون واحد مسکونی داریم، گفت: 1.5 میلیون خانوار ایرانی در یک اتاق زندگی می‌کنند.

 منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/458457

 

فروش علنی مواد مخدر در دو منطقه تهران

 

حضور پر شمار معتادان و فروشندگان مواد مخدر در خیابان مولوی و معابر منتهی به این خیابان زندگی را برای سکنه این محله دشوار کرده است. از اوایل شب فروشندگان انواع مواد مخدر به صورت علنی اقدام به توزیع مواد مخدر می‌کنند و عده‌ای هم کنار خیابان و در پیاده روها اقدام به استعمال مواد مخدر می‌کنند.این وضعیت با وضعیت تأسف بارتری در حاشیه بزرگراه نیایش حد فاصل اشرفی اصفهانی تا بلوار پاک نژاد هم دیده می‌شود. معتادان در حاشیه این بزرگراه بدون توجه به رفت و آمد خودروها در حال عبور و مرور از عرض بزرگراه هستند و چندین بار حوادث حتی منجر به فوت هم رخ داده است.

 

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/458367

 

فروش زمین کرات دیگر در کشور چک

 

شمار شهروندان کشور چک که از کره ماه و مریخ و زهره زمین خریداری کرده اند به بیش از 30 هزار نفر رسید.یک مقام مسئول در "سفارت ماه" مستقر در شهر پراگ در این خصوص به روزنامه "إرم" اردن گفت: 95 درصد خریدها از کره ماه، بیش از 4 درصد از مریخ و کمتر از نیم درصد از زهره بوده است.

"فیلیپ رایخارت" افزود: فروش این زمین ها در سال های 2006 تا 2010 افزایش چشمگیری داشت و سپس رو به کاهش نهاد.به گفته وی بهای هر پاسپورتی که سفارت ماه برای سفر به کره ماه صادر می کند، 380 کرونا معادل 17 دلار است.رایخات درباره قیمت کنونی املاک و زمین های کره ماه گفت: هر ایکر (معادل 4047 متر مربع) به قیمت 480 کرونا یعنی حدود 22 دلار فروخته می شود؛ در حالی که قیمت 10 ایکر از زمین های عادی کره ماه 6 هزار و 500 کرونا یعنی معادل حدود 295 دلار است.وی افزود: تفاوت قیمت ها بر اساس منطقه و موقعیت مکانی آن ها محاسبه می شود؛ هر ایکر از زمین های منطقه موسوم به "بیورلی هیلز" در کره ماه 9 هزار و 999 کرونا یعنی 454 دلار است.وی درباره خریداران این زمین ها و انگیزه های آن ها از این اقدام نیز گفت: آن ها از اقشار مختلف مردم اند و انگیزه های متفاوتی هم دارند؛ برخی این زمین ها را به عنوان یک هدیه کمیاب خریداری می کنند و برخی با آینده نگری در این زمینه سرمایه گذاری می کنند تا اگر زمانی به هر دلیلی زندگی در زمین برای شان دشوار شد، بتوانند روی آنجا حساب باز کنند.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/458262

 

آب رنگی به جای آب شرب در جزیره هرمز

 

مسئولان جزیره هرمز طی هفته های اخیر وضعیت آب شرب این جزیره را نامطلوب اعلام کردند و خواستار رسیدگی متولیان امور آب استان به این مشکل شدند.

 

آب شرب جزیره هرمز با جمعیت بالغ بر هفت هزار و ۵۰۰ نفر از توابع شهرستان قشم هم اکنون از طریق چند دستگاه آب شیرین کن تامین می شود که روزانه قریب دو هزار متر مکعب نیز از همین طریق به شهر هرمز  آب داده می شود.

 

با این حال، آب شرب کدر و زرد رنگی که به لوله منازل شهروندان هرمزی می رسد، اعتراض و نارضایتی آنها را در پی داشته است. این وضعیت باعث شده تا در اغلب مواقع، آب شرب جزیره هرمز حتی برای استحمام نیز غیرقابل استفاده باشد.

 

کدر بودن آب جزیره هرمز به دلیل مشکلات ناشی از اتصالات فلزی قدیمی است که آب دریا را شیرین می کند. علیرغم اینکه چند ماه پیش شاهد اعتراضات عمومی در این جزیره در رابطه با آب شرب بودیم و این موضوع توسط امام جمعه رسانه ای شد، اما همچنان آب کدر و زرد رنگ به مشترکان می رسد.

 

آبی که در هرمز تولید می شود مناسب خوردن نیست چون که این آب با توجه به رنگش بیشتر به آب هویج و پرتقال شباهت دارد و هیچ تشابهی به آب شرب سالم ندارد.

 

طی ماه های اخیر بیماری های گوارشی، کلیوی برای برخی ساکنان جزیره هرمز به وجود آمده که به استناد گواهی های پزشکی و متخصصان به دلیل عدم اطلاع رسانی به مردم در مورد زرد بودن آب شرب این شهر و استفاده از آن بوده است.

 

*       منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/458316

 

220 هزار سقط جنین بدون مجوز در سال 91

 

معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 220 هزار سقط جنین غیرقانونی در سال 1391 به ثبت رسید که این موضوع به بررسی نیاز دارد.

دو سوم زنان پس از 30 سالگی به فرزند آوری تمایلی ندارند و پس از سن مشخصی نیز به کنترل بارداری تمایل دارند.

 

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/371168

 

سالانه ۱۵۰ میلیارد دلار سود از برده‌داری حاصل می‌شود

 

آمارهای منتشر شده توسط سازمان بین‌المللی کار نشان می‌دهد، در حال حاضر نزدیک به ۲۱ میلیون زن، مرد و کودک قربانی اشکال نوین برده‌داری‌اند که در میان آمارهای ارائه‌ شده، زنان و کودکان بیش از سایر گروه‌ها در معرض آسیب قرار دارند.

 

بر طبق برآوردهای سازمان بین‌المللی کار، در حال حاضر بالغ بر ۱۶۸ میلیون کودک، قربانی کار اجباری و اشکال مختلف استثمار از جمله استثمار جنسی هستند و این امر، مکرراً از سوی گزارشگر ویژه در مورد منع فروش و استثمار جنسی کودکان مورد تأکید قرار گرفته است.

برده داری مدرن چیست؟

 

در حالی که سازمان بین المللی کار (ILO) شمار بردگان جهان را ۲۱ میلیون می‌داند، بنیاد «واک فری» تعداد بردگان را ۳۵ میلیون و هشتصد هزار نفر برآورد می‌کند. واک فری برده داری مدرن را چنین تعریف می‌کند «محرومیت از آزادی‌های فردی از طریق بهره برداری غیر منصفانه و غیر قانونی». این تعریف شامل کلیه اشکال جدید برده داری مدرن مانند قاچاق انسان، کار اجباری، ازدواج اجباری، سوءاستفاده جنسی و تجاری و فروش و بهره کشی از کودکان به هر شکل نیز می‌شود. واک فری می‌گوید، برده داری‌های مدرن دیگر به شکل سنتی آن قابل مشاهده نیست و نمی‌توان با استاندارهای همگانی میزان و شیوع آن را سنجید.

واقعیت این است که برده‌داری مدرن چهره‌های گوناگون دارد. کودکانی که محروم از حق تحصیل‌اند چون مجبور به کار کردن یا ازدواج زودهنگام می‌‌شوندو زنانی که بدون حق و حقوق به کار خانگی مشغول‌اند و به اشکال مختلف کلامی و غیرکلامی مورد خشونت قرار می‌گیرند.

 

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=233257

 

وقوع انفجار معدن در چین ۱۰ کارگر را کشت

 

۱۰ کارگر چینی در حادثه انفجار معدن در شهر جیشی در استان هیلونگ جیانگ کشته شدند.

 

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=233250

 

اعتراض کارگران ترکیه به سیاستهای اقتصادی دولت

 

صد‌ها تن از اعضای سندیکاهای کارگری ترکیه با برگزاری تظاهرات در آنکارا سیاستهای اقتصادی و بودجه سال ۲۰۱۵ دولت ترکیه را محکوم کردند.

 

هواداران و اعضای سندیکاهای کارگران انقلابی، کارگران شاغل در بخش دولتی، اتحادیه معماران و مهندسان و اتحادیه پزشکان در تظاهرات در آنکارا به لایحه بودجه پیشنهادی دولت حزب عدالت و توسعه ترکیه اعتراض کردند.

 

معترضان همچنین تغییرات اخیر در قوانین مربوط به بخش‌های آموزشی و قضایی ترکیه را محکوم کردند.

 

«کانی بکو» رییس سندیکای کارگران انقلابی در سخنرانی خود در این محل گفت: ما می‌خواهیم نان مردم کشورمان بزرگ‌تر شود نه اینکه کاخهای دولتمردان هر روز بزرگ‌تر شود.

 

وی تاکید کرد که کارگران نمی‌خواهند بودجه کشور به جنگ، غارت و سرقت اختصاص یابد.

 

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=233255

 

اعتصاب کارکنان حمل و نقل بلژیک در اعتراض به ریاضت اقتصادی

 

در اعتراض به سیاست‌های ریاضت اقتصادی جدید دولت کارکنان بخش راه آهن و هوایی بلژیک، اعتصاب کردند.

 

به گزارش فرانس ۲۴، با آغاز اعتصاب سراسری در سیستم حمل و نقل هوایی و ریلی بلژیک، حمل و نقل این کشور تقریبا فلج شد.

 

سخنگوی فرودگاه بروکسل اعلام کرد، از یک شنبه شب به مدت ۲۴ ساعت تمام پروازهای این کشور لغو شده است.

 

یکی دیگر از سیاست‌های دولت نخست وزیر این کشور، چالز می‌شل، افزایش سن بازنشستگی در این کشور است که این اقدام نیز با مخالفت مردم بلژیک روبرو شده است.

 

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=233362

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.