چندخبر

چندخبر

 

محیط زیست: وجود نیترات در آب تهران بالاتراز حد مجاز است

 

مدیر کل محیط زیست استان تهران: در ماه های گذشته که ذخیره پشت آب سدها در تهران از میزان استاندارد بسیار پایین تر بود حتما میزان غلظت آلاینده ها افزایش داشته اما اینکه آیا تصفیه خانه ها می توانند این آلاینده ها را از آب شرب بزدایند یا نه بحث دیگری است که به عهده وزارت بهداشت است.

 

مدیرکل محیط زیست استان تهران با بیان اینکه بالا بودن میزان نیترات در برخی آبهای زیر زمینی پایتخت قطعی است گفت: تفکیک آب شرب از آب غیر شرب مانند تمام کشورهای دنیا برای افزایش سلامت آب ضروری است.

دکتر محمد هادی حیدرزاده در گفتگو با مهر با بیان این مطلب افزود: از اینکه میزان نیترات در برخی منابع آب زیرزمینی تهران بالاتر از استاندارد است هیچ شکی نیست و این موضوع بارها از سوی دستگاه های مختلف اعلام شده است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/370346

 

خودکشی پدر بعد از کشتن اعضای خانواده در تهران

 

یک شهروند تهرانی عصر سه شنبه با استفاده از اسلحه گرم اقدام به کشتن زن و فرزندش کرد و بعد از آن با همان اسلحه خود را کشت.

پدر خانواده مهندس برق و ساکن خیابان پاسداران بود که در این اقدام همسر 37 ساله و فرزند 12 ساله خود را به قتل رساند.

پدر پیش از مرگ با نوشتن نامه ای علت این اقدام را این گونه بیان کرده که چون نتوانسته خانواده خود را خوشبخت کند، اقدام به کشتن خود و آنها کرد.

منبع: http://www.asriran.com/fa/news/370293

 

70 درصد سهام چند بانک در اختیار یک خانواده

 

یک عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با بیان این‌که بیش از 70 درصد سهام در دو بانک‌ و یک موسسه اعتباری مربوط به یک فرد و یک خانواده است گفت: این موضوع در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی مطرح خواهد شد.

 

بر اساس اصل 44 قانون اساسی یک نفر نمی‌تواند بیش از 5 درصد سهام یک بانک را در اختیار داشته باشد اما 70 درصد سهام در دو بانک‌ و یک موسسه اعتباری به نام یک فرد و یک خانواده است.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/456845

 

توقف تولید 6 مدل سواری داخلی

 

توقف تولید شش مدل سواری داخلی همچنان ادامه دارد.

 

به گزارش ایسنا، آبان ماه امسال تولید نیسان تیانا با افت صد درصدی از 40 دستگاه در آبان ماه 1392 به صفر رسیده است.

 

در این مدت تولید نیسان قشقایی نیز با افت صد درصدی از یک دستگاه به صفر کاهش یافته است.

 

آبان ماه امسال مانند ماه‌های پیش از آن هیچ خودروی مگانی در کشور تولید نشد.

 

در این مدت تولید خودروی ام وی ام 110 سه سیلندر نیز با کاهش صد درصدی از هشت دستگاه در آبان ماه 1392 به صفر رسیده است.

 

تولید مزدا 3 نیز با کاهش صد درصدی از یک دستگاه در آبان ماه سال 1392 به صفر کاهش یافته است.

 

آبان ماه امسال تولید j3 نیز با کاهش صد درصدی از 61 دستگاه در آبان ماه سال 1392 به صفر رسیده است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/370354

 

دستگیری 12 متهم فساد 12 هزار میلیاردی

 

رییس کل دادگستری کرمان :با احتساب صدور ضمانت نامه های بانکی بدون پشتوانه به مبلغ 571 میلیارد تومان و همچنین صدور چکهایی بدون پشتوانه به مبلغ 12 هزار و 700 میلیارد تومان فساد مالی بانک تجارت شعبه تختی کرمان، مبلغ کلی این فساد به 13 هزار و 271 میلیارد تومان رسید.موحد با بیان اینکه 12 نفر متهم در این رابطه دستگیر و 8 نفر روانه زندان شده اند، گفت: اغلب این ضمانت نامه ها به بانک برگشت داده شده بود و فقط چهار فقره از آنها هنوز به بانک مسترد نشده و بازپرس در حال پیگیری است.در اثنای رسیدگی به این ضمانت نامه ها به موضوع دیگری برخورد کردیم که تعداد زیادی چک های بین بانکی بدون پشتوانه صادر شده و مبلغ آن به 12 هزار و 700 میلیارد تومان رسید.کار به این روال بوده که بانک یا صندوقی به مبلغی پول نیاز داشته و از بانک تجارت درخواست می کرده و آن مبلغ از طریق چک بین بانکی واریز و بعد از چند روز برگشت داده می شده است.گردش مالی 670 فقره چک به این شکل صادر و جمع مبالغ 12 هزار میلیارد و 700 میلیون تومان بوده است.

خساراتی که از ناحیه این سوء جریان به بانک وارد شده، مبلغی معادل 230 میلیارد تومان بوده و در حال حاضر اصل وجه برگشت داده و خسارت وارده به بانک نیز به موجب توافق نامه به بانک پرداخت و آخرین قسط خسارت ها دی ماه سال جاری باید به بانک برگشت داده شود.دو نفر از متهمان پرونده فساد بانکی 12 هزار میلیاردی، مسوول شعبه بوده، بخشی از کارکنان شعب بانک ها و مشتریانی که این ضمانت نامه ها را دریافت کرده اند نیز در این پرونده متهم هستند.چهار نفر از متهمان با قرارهای تامین آزاد شده اند و پرونده تکمیل و مراحل نهایی را طی می کند و به زودی دادگاه برگزار خواهد شد.نظام بانکی کشور با چه آسیبی در حوزه فرآیندها و نظارت ها مواجه است که دو فساد بزرگ اقتصادی در این سیستم رخ می دهد و چند نفر بدون دغدغه مدت ها پول بانک را دلخواهانه و مانند اموال شخصی رد و بدل کرده و برخورد مالکانه با آن انجام می دهند؟

چرا نقاط جرم خیز در بانک ها مسدود نمی شوند؟

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/457068

 

کشف 2 چاه بزرگ نفتی در مازندران

 

استاندار مازندران با اشاره به اینکه دو چاه بزرگ نفتی در مازندران کشف شده است از استخراج نفت در مازندران خبر داد.

فلاح جلودار در ادامه از شناسایی دو چاه بزرگ نفتی در مازندران خبر داد و افزود: هیدروکربن این دو چاه نفتی به مراتب بیشتر از دیگر مراکز کشور است و ما از امروز می‌توانیم نفت استخراج کنیم.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/370289

 

افزایش قیمت ۵۹ درصدی نان در برخی شهرها

 

سلیمی اعلام کرد که نان در حوزه انتخابیه‌اش تا 59 درصد افزایش قیمت داشته که همین افزایش قیمت مردم را دچار مشکل کرده است.وی اضافه کرد: امروز با افزایش قیمت نان هزینه خانوار افزایش پیدا کرده بدون آنکه درآمدها افزایش پیدا کند.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/457083

 

دریافت ۱۰درصد بهای گاز مصرفی به عنوان عوارض

 

مجلسیان، دولت را مکلف کردند علاوه بر دریافت نرخ گاز به ازای مصرف هر مترمکعب گاز طبیعی ۱۰ درصد بهای گاز مصرفی را به عنوان عوارض از مشترکان دریافت کند.

 منبع:http://www.donya-e-eqtesad.com/news/846883

 

جدیدترین یافته کاوشگر کنجکاوی احتمال وجود سابقه حیات در مریخ را افزایش داد

 

کاوشگر سیار ناسا به نام کنجکاوی ، به تازگی قوی ترین نشانه های سابقه وجود حیات در سطح مریخ ، در حدود 4میلیارد سال پیش را یافته است . این بدان معنی است که مریخ در آن زمان شرایطی ایده آل برای زندگی برخی انواع حیات را داشته است . ناسا می گوید کنجکاوی شواهدی یافته است که گودال طوفان زمانی پر از دریاچه ها و رودخانه ها و دلتاهایی بوده است که برای ده ها میلیون سال پر از آب بوده است . این زمان برای ظهور برخی موجودات زنده کوچک به اندازه کافی طولانی بوده است . پیش از این ما فکر می کردیم حتی اگر آبی بر سطح مریخ موجود بوده ، برای دوره ای چند صد ساله بوده است و در این زمان هیچ موجودی فرصت پیدایش نمی یابد .

 

به طور کلی برای ظهور حیات هر جایی در این جهان هستی سه عامل آب و موادی معین ( کربن ، اکسیژن ، هیدروژن، نیتروژن و فسفر) و زمان لازم است . اگر هر یک از این سه عامل حذف شود ، احتمالا حیاتی شکل نمی گیرد . البته این با استناد به آنچه ما از ایجاد حیات در زمین باور داریم مطرح شده است ، ولی شروع خوبی محسوب می شود.

 

وقتی نوبت به مریخ می رسد تمام عوامل مورد نیاز برای شکل گیری حیات زمانی موجود بوده است . علاوه بر آن ترکیبات کربنی که نشان دهنده حضور موجود زنده است نیز ، در سطح مریخ وجود دارد . ناسا قرار است حقایق جدیدتری در مورد ترکیبات زیستی در سطح مریخ را در 14 دسامبر به اطلاع عموم برساند .

 

ما همچنین می دانیم که مریخ زمانی دارای جریان های آبی آزاد نیز بوده است . این جریان ها به شکل دریاچه ها و رود خانه ها و احتمالا اقیانوس ها بوده است.آنچه تا کنون از آن اطمینان نداشته ایم وجود زمان کافی برای این جریان ها در سطح مریخ است که با یافته جدید کاوشگر کنجکاوی این موضوع نیز ثابت می گردد .

 

اکنون با توجه به یافته های جدیدی که کنجکاوی از گودال طوفان ، جایی که در آن فرود آمده و دو سال است که در آن نمونه برداری و تصویر برداری می کند ارسال کرده است ، می توان با قاطعیت گفت که این گودال طی میلیون ها سال مرتبا پرآب و خالی از آب شده است و حتی در زمان های بی آبی مقادیر زیادی آبهای زیر زمینی در آن جا وجود داشته است.

 

جامعه علوم فضایی هنوز از علت این پر و خالی شدن های پی در پی مطمین نیست . ممکن است اقیانوس های بزرگتری در نیمکره شمالی وجود داشته است که این سیکل های آبی را تقویت می کرده است ، یا سیکل های کوتاهتری وجود داشته که به دلیل فعالیت های آتشفشانی و یا سقوط شهاب سنگ ها ایجاد شده اند .

 

در هر حال آنچه مشخص است اینکه هنوز کارهای علمی مهم زیادی برای انجام بر روی مریخ وجود دارد.به همین جهت ناسا در حال آماده سازی و ارسال کاوشگر دیگری شبیه کنجکاویست تا به این بررسی ها در گوشه دیگری از مریخ ادامه دهد با این حال تا همین جای کار نیز یافته ها بسیار تازه و جالب است.

 

گام بعدی یافتن ترکیبات ارگانیک و در قدم بعد حفاری های عمیق تر برای یافتن نشانه های واقعی حیات ، شاید حتی به صورت فسیل ویا میکروارگانیزم های زنده می باشد .

منبع: http://www.asriran.com/fa/news/370442

http://khanevadeirani.ir/files/fa/news/1393/9/19/3866_892.jpg

 

نامه کارگران معدن کوشک به دو وزیر: این وضعیت غیر انسانی را خاتمه دهید

 

در بخش‌هایی از این نامه آمده است: کارگران، در سخت‌ترین شرایط ممکن در معدن سرب و روی کوشک بافق مشغول به کارند. آنان خواسته‌های قانونی از کارفرما (شرکت معادن بافق سهامی عام) دارند که متاسفانه در طی سالیان مدید مورد توجه قرار نگرفته است.

 

بر اساس این نامه، مطالبات قانونی کارگران شامل «پرداخت به موقع حقوق و مزایای ماهانه که هم اکنون نیز به تعویض افتاده است، اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، رسیدگی کافی به سلامت کارگران و انجام معاینات و آزمایش‌های پزشکی لازم، توجه به مسائل رفاهی و رعایت نکات ایمنی و بهداشتی در محل معدن، پرداخت‌های غیرنقدی و پاداش‌ها و انجام امور ورزشی و مراسم‌های معمول، پرداخت حق سختی کار و حق پله و تونل، حق جذب سرب و هزینه‌های غذایی، پرداخت هزینه‌های معمول رفت و آمد به معدن، امنیت شغلی و افزایش مدت قراردادهای منعقده، مناسب‌سازی اجرای شیفت‌های کاری برای واحدهای کوچک و رعایت تعطیلات رسمی و مذهبی، عدم استفاده از دستگاه‌های فرسوده در معدن و همچنین استاندارد سازی سیستم‌های برق و آب و تهویه و نامناسب بودن امکانات خانه بهداشت، پرداخت اضافه کاری طبق قانون و...» ذکر شده است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=232181

 

۵۷ کارگر قراردادی «فرآورده‌های تزریقی و دارویی ایران» بیکار شدند

 

۵۷ کارگر قرار دادی کارخانه «فرآورده‌های تزریقی و دارویی ایران» واقع در شهرستان ری طی دو ماه گذشته پس از اتمام قرارداد کارشان بیکار شدند.

 

این واحد تولید دارو حدود ۳۵۰ کارگر قرار دادی و رسمی دارد که از این تعداد حدود ۱۱۵ کارگر در واحد سرم سازی با سوابق ۲ ماه تا ۸ سال کار می‌کنند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=232290

 

خاتمه ۲ روز اعتراض کارگران پتروشیمی کارون با وعده افزایش مزد

 

در پی تاخیر وعده افزایش مزد کارگران پتروشیمی کارون، حدود ۲۰۰ نفر از کارگران این واحد پتروشیمی در دو روز گذشته (۱۷ و ۱۸ آذر) اجتماع صنفی برگزار کردند و امروز با وعده پرداخت افزایش مزد تا هفته آینده به این اعتراض خاتمه دادند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=232255

 

کشته شدن کارگر میانسال شهرداری زنجان در هنگام کار

 

صبح امروز بر اثر تصادف خودرو پراید با یک کارگر شهرداری زنجان، این کارگر ۵۰ ساله کشته شد.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=232228

 

شکنجه یک کارگر زن در هنگ کنگ توسط کارفرما

 

در هنگ‌کنگ کارفرمایی که یک کارگر زن را به روش وحشیانه‌ای شکنجه می‌کرد، بازداشت شد.

 

این زن جوان اندونزیایی بار‌ها توسط کارفرمای خود با جاروبرقی آزار و شکنجه دیده است.

 

با هر ابزاری که به دست می‌آورد وحشیانه کتکش می‌زد و اجازه استراحت کافی به وی نمی‌داد.

 

این زن که برای امرارمعاش به پول کارگری خود بشدت نیازمند بوده پس از ماه‌ها شکنجه اکنون در بیمارستانی در هنگ‌کنگ تحت نظر پزشکان قرار گرفته است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=232252

 

تأخیر چندین ماهه در پرداخت حقوق ۲۰۰ کارگر شرکت‌های سرمایه گذاری سبز

 

نهاد صنفی کارگران شرکت‌های چهارگانه «سرمایه گذاری سبز» با ارسال نامه‌ای به فرماندار مهاباد از تاخیر چندین ماهه در پرداخت حقوق حدود ۲۰۰ کارگر این واحد تولیدی خبر داده است.

 

شرکت‌های چهارگانه سرمایه گذاری سبز به نام‌های کشت و صنعت مهاباد، مجتمع دامداری و صنعتی مهاباد، مجتمع هما مرغ مهاباد و سردخانه زمزم مهاباد گفته شده که شرکت سرمایه گذاری سبز زیر مجموعه شرکت سرمایه گذاری غدیر وابسته به بانک صادرات ایران بوده که در سال ۸۶ و در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی به بخش حصوصی واگذار شده است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=232077

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.