خبرها

دستکاری خمپاره به جا مانده از جنگ جان مادر و پسر را گرفت

دستکاری خمپاره به جا مانده از جنگ تحمیلی در یکی از روستاهای شهرستان سرپل ذهاب توسط اعضای یک خانواده دو کشته و دو زخمی بر جا گذاشت.

این حادثه عصر دیروز در روستای 'دستک علیا' از توابع شهرستان سرپل ذهاب روی داد.

در اثر این حادثه مادر خانواده به نام 'نازار مرادی' 61 ساله به همراه فرزندش 'جعفر عزیزی' 35 ساله در دم کشته و دو نفر دیگر از اعضای این خانواده به نام های 'حسین و کوروش عزیزی' به شدت مجروح می شوند.

شهرستان سرپل ذهاب در استان کرمانشاه قرار دارد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/368600

افزایش 30 درصدی قیمت نان ؛ این بود شیب ملایم؟!

1 - در شرایطی که طبق اعلام بانک مرکزی، نرخ تورم به حدود 20 درصد رسیده است، چرا باید قیمت نان 30 درصد افزایش پیدا کند؟ مگر حقوق کارمندان بالاتر از نرخ تورم افزایش می یابد که نان شان بیش از این نرخ گران تر شود؟!

وانگهی ، حق این است که قیمت نان به عنوان استراتژیک ترین ماده غذایی ایرانیان، با نظام یارانه ای موجود کمتر از نرخ تورم افزایش یابد. در این میان دولت باید با ارائه مشوق ها و یارانه هایی، تولید کنندگان نان از کشاورز تا نانوا را مورد حمایت قرار دهد نه این که راحت ترین و البته بدترین گزینه ممکن را انتخاب کند.

تأکید ویژه بر روی نان، از آن جهت است که این محصول کاملاً خاص، برخلاق اقلامی مانند روغن ، شکر ، نخود ، لباس ، بلیت هواپیما و ... ابعاد گسترده و عمیق فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دارد و تنها در اقتصاد خلاصه نمی شود.

به علاوه، نان در سبد غذایی اقشار آسیب پذیر، سهم بیشتری نسبت به دهک های مرفه دارد. بنابراین، اگر چه افزایش 30 درصدی نان، برای دهک های بالا کوچک ترین اثری ندارد ولی برای مردمانی که در دهک های پایین روزگار می گذرانند، افزایش 50 تومانی نان لواش، می تواند اقتصاد خانواده را تکان دهد و محاسبات سرپرست خانواده را به هم بریزد.

2 - این که بگویند چون چند سالی نان  گران نشده بود، بنابراین ناگهان گرانش کردیم هم منطبق با تدبیر نیست زیرا "تثبیت طولانی مدت و افزایش ناگهانی" ، ایجاد شوک روانی می کند. بنابراین ، "افزایش اندک سالیانه" رویکردی مدبرانه تر است؛ با نان مردم نمی توان بازی کرد.

3 - سخنگوی دولت گفته است که نان "تا 30 درصد" (از یک تا 30 درصد) افزایش قیمت خواهد داشت. از جناب ایشان تقاضا می کنیم درباره حرف اضافه "تا" توضیح دهند. خبرهای رسیده حاکی از آن است که قیمت نان، نه "تا 30 درصد" که "30 درصد" گران شده است. جالب اینجاست که قیمت نان عملاً بیش از 30 درصد گران شده است تا وجوه رد و بدل شده بین مشتریان و نانوایان، رُند شود. مثلاً لواش 160 تومانی، با افزایش 30 درصدی ، به 208 تومان رسیده است یا سنگک 600 تومانی، 780 تومان شده است که با توجه به این که پول خرد عملاً در گردونه مبادلات روزمره حذف شده است، به ترتیب و عملاً به قیمت 210 و 800 تومان فروخته می شود و البته چاره ای هم نیست.

4 - قرار بود به جز بنزین که حکایت خاص خود را دارد، افزایش قیمت ها با "شیب ملایم" صورت بگیرد. دولت توضیح دهد که اگر افزایش 30 درصدی قیمت نان در یک شب ، شیب آرام است، پس شیب تند چه معنایی می تواند داشته باشد؟

درست است که در دولت قبل، مردم عادت کرده بودند که شب بخوابند و صبح که برخاستند افزایش های نجومی و بسیار بیش از 30 درصد را تجربه کنند ولی این دلیل نمی شود که همان رویه ناصواب ادامه یابد.

منبع: http://www.asriran.com/fa/news/368606

20 درصد دانشجویان بورسیه ای به کشور بازنمی گردند

دکتر احمد غلامی: در همه دوره‌ها، آمار دانشجویان بورسیه ای که به کشور مراجعه نکرده و یا اینکه با تاخیر مراجعه کرده اند بین 15 تا 20 درصد بوده است .

درحال حاضر این دانشجویان به طور مرتب مراجعه می کنند که یا مشغول به کار شوند و یا اینکه خسارت ها را پرداخته و وثیقه خود را آزاد کنند.

منبع: http://www.asriran.com/fa/news/368665

مصاحبه هنرمند هلندی با صالح مسلم

پرسش: شما در کنفرانس مطبوعاتی امروزتان صریحاً اعلام کردید که مبارزه در روژاوا به جنگ علیه دولت اسلامی خلاصه نمی شود. مبارزه برای یک نظر سیاسی مشخص نیز هست که نامش خودگردانی دمکراتیک است. خودگردانی دمکراتیک که در قلب انقلاب روژاوا قرار گرفته، چیست؟

پاسخ: دلیل اصلی حمله به ما، مدل دمکراتیکی است که ما در منطقه امان به مرحله ی اجراء گذاشته ایم. دولت ها و نیروهای محلی متعددی دوست ندارند که چنین مدل دمکراتیک آلترناتیوی در روژاوا گسترش یابد. آن ها از مدل ما می هراسند. ما موفق شدیم در طی جنگ داخلی سوریه سه کانتون مستقل در روژاوا ایجاد نماییم که با شیوه ای دمکراتیک و خودگردان اداره می گردند. ما با همه ی اقلیت های قومی و مذهبی منطقه، عرب ها، ترکمن ها، آسوری ها، ارمنی ها، مسیحیان و کردها، ساختار سیاسی جمعی را برای سه کانتون با توافق روی کاغذ که نامش را قرارداد اجتماعی ما گذاشتیم، ایجاد نمودیم.

ما شورای مردم را با صد و یک نماینده ی تعاونی ها، کمیته ها و مجامع سه کانتون روژاوا تشکیل دادیم.

هر یک از واحدهای سیاسی دارای دو رهبر است که یکی اشان زن و دیگری مرد است. چهل درصد اعضای نمایندگی در ساختارهای گوناگون زن هستند تا برابری جنسی در تمام اشکال زندگی عمومی و نمایندگی سیاسی رعایت گردد.

ما جزاً دمکراسی بی دولت را ایجاد کرده ایم. این آلترناتیوی بی همتا در منطقه ای است که آماج کشمکش های ارتش آزاد سوریه، رژیم بشار اسد و دولت خودخوانده ی اسلامی قرار گرفته است.

روش دیگر برای ارجاع به مفهوم کنفدرالیسم دمکراتیک یا خودگردانی دمکراتیک دمکراسی رادیکال است که هدفش بسیج مردم است تا خودشان امور خود را به دست بگیرند و از خود دفاع نمایند، آن هم با سلاح های خودشان همچون واحدهای دفاع از مردم (YPG) و واحدهای دفاع زنان (YPJ). ما خواهان خودحکومتی به معنای خودگردانی و خود سازماندهی بدون دولت هستیم. اشخاصی هستند که از خودگردانی نظری سخن می گویند، اما برای ما خودگردانی در انقلاب هر روزه ی ما تبلور می یابد. زنان، مردان و همه ی گروه های جامعه ما از این پس سازماندهی شده اند. اگر کوبانی تاکنون سقوط نکرده است، به این علت است که ما چنین ساختارهایی را ایجاد کرده بودیم.

پرسش: در سخنان شما، واژه های «دمکراسی»، «آزادی» و «انسانیت» اغلب شنیده می شوند. آیا می توانید توضیح دهید که از نظر شما، چه تفاوتی میان دمکراسی سرمایه داری و آن چه شما خودگردانی دمکراتیک می نامید، هست؟

پاسخ: همگان می دانند که دمکراسی سرمایه داری چگونه برای رأی گیری خیمه شب بازی راه می اندازد. در این دمکراسی انتخابات به بازی شباهت دارد. انتخابات پارلمانی در بسیاری ازکشورها جنبه ی تبلیغاتی دارند و منافع مستقیم و شخصی رأی دهنده را مد نظر قرار می دهند. خودگردانی دمکراتیک به دراز مدت نظر دارد. خودگردانی دمکراتیک مصر است که مردم نه فقط حقوق خود را بفهمند بلکه آن ها را مستقیماً عملی نمایند. آن چه در قلب خودگردانی دمکراتیک قرار دارد، سیاسی شدن جامعه است. جوامعی در اروپا وجود دارند که سیاسی نیستند. احزاب سیاسی در این جوامع اقناع و منافع فردی را هدف خود قرار می دهند و از رهایی واقعی و سیاسی شدن جامعه می گریزند. دمکراسی واقعی بر پایه جامعه سیاسی شده قرار دارد. اگر شما به کوبانی بروید و مبارزان واحدهای دفاع از مردم (YPG) و واحدهای دفاع زنان (YPJ)  را ملاقات کنید، متوجه خواهید شد که ایشان به خوبی می دانند که برای چه و علیه که مبارزه می کنند. برای پول یا منافع شخصی خود مبارزه نمی کنند. آن جا هستند تا از ارزش های پایه ای دفاع نمایند، ارزش هایی که در آن واحد به مرحله ی عمل درمی آورند. تفاوتی بین آن چه می کنند و آن چه می اندیشند، نیست.

پرسش: چگونه می توان جامعه ای را در چنین سطح بالای آگاهی سیاسی قرار داد؟

پاسخ: باید جامعه را بیست و چهار ساعته آموزش داد تا بتواند بحث کند و جمعی تصمیم بگیرد. شما باید این نظر را فراموش کنید که باید منتظر رهبری بود که بیاید و به مردم بگوید چه باید بکنند. به جایش باید مردم یاد بگیرند که خودگردانی را همچون عمل جمعی به مرحله ی عمل درآورند. مسائل روزمره مربوط به ما باید توضیح داده شوند، نقد گردند و جمعی حل شوند. این مسائل می توانند از جغرافیای سیاسی منطقه تا ارزش های انسانی پایه ای را دربرگیرند. همه ی این مسائل باید مشترکاً مطرح گردند. آموزش جمعی باید به ما یاد دهد که کی هستیم، برای چه دشمنانی داریم و برای چه مبارزه می کنیم.

پرسش: چه کسی در جامعه ای که در جنگ است و با بحرانی انسانی روبه رو است، آموزگار است؟

پاسخ: مردم خودشان خود را آموزش می دهند. زمانی که شما ده نفر را گردهم می آورید و می خواهید که راه حلی برای مسئله ای ارائه دهند یا پرسشی مطرح می کنید، جمعی تلاش می کنند تا راه حلی بیایند و پاسخی پیدا نمایند. گمان می کنم که این چنین است که راه حل ها و پاسخ های خوبی پیدا می کنند. بحث جمعی است که ایشان را سیاسی می کند.

پرسش: آن چه شما قلب خودگردانی دمکراتیک می نامید جزاً مدل مجمع عمومی است.

پاسخ: بله. ما مجامع و کمیته هایی داریم. ما برای اجرائی کردن خودگردانی در بخش های مختلف جامعه ساختارهایی ایجاد کرده ایم.

پرسش: شرایطی که شما در نظر دارید تا چنین تجربه ی دمکراتیکی بتواند عملی شود، چیستند؟

پاسخ: این روندی طولانی است. من خود چندین دهه در این مبارزه شرکت داشته ام و حتا به زندان افتادم و شکنجه شدم. افرادی که دور و بر من هستند خوب می دانند که چرا من چنین می کنم. من این کارها را برای پول جمع کردن و منفعت شخصی نمی کنم. دولت سوریه مرا بازداشت کرد و شکنجه نمود چرا که متوجه شد که دارم مردم را برای خودگردانی آموزش می دهم. البته بسیاری از دوستان من به همین سرنوشت دچار شدند. برخی از ایشان جان خویش را زیر شکنجه از دست دادند. خودگردانی دمکراتیک نظری نیست که بتوان یک روزه عملی کرد، روندی است که با توضیح و آموزش پیش می رود، انقلابی است که تمام عمر ما به درازا خواهد کشید.

پرسش: دانشجویان، روشنفکران و هنرمندان بسیاری رویدادهای روژاوا  و به ویژه کوبانی را دنبال می کنند و به این باور می رسند که انترناسیونالیسم بدون دولت به نوعی راه بازگشتی را در دوران ما بازیافته است. شما به مردمی که در روژاوا نیستند، اما انقلابش را در افق می بینند چه می گویید؟ ایشان چه می توانند انجام دهند؟

پاسخ: به کوبانی بروید، با مردم آن جا دیدار کنید و به حرف هایشان گوش فرا دهید تا دریابید چه مدل سیاسی را ایجاد کرده اند. با نیروهای واحدهای دفاع از مردم (YPG) و واحدهای دفاع زنان (YPJ)  گفت و گو کنید و با فعالیت هایشان آشنا گردید. شرایط برای رفتن شما به آن جا در آینده ای نزدیک آماده خواهد شد تا شما بتوانید بیش تر با خودگردانی دمکراتیک آشنا شوید و دریابید که مردم در چه شرایط تصورناپذیری و با چه تهدیدهایی و با چه کمبودهای نان و آبی از آن دفاع کردند. بروید با مردم گفت و گو کنید تا دریابید مردم چگونه خودگردانی دمکراتیک را به مرحله ی اجراء درآوردند و اکنون جامعه به چه شباهت پیدا کرده است.

پرسش: آیا به نظر شما خودگردانی دمکراتیک الگویی است که بتوان در سطح جهان عملی نمود؟

پاسخ: گمان می کنم که اداره ی دمکراتیک جامعه که ما به اجراء گذاشته ایم شیوه ای است که همگان می توانند استفاده کنند، لذا پاسخ به سئوال شما مثبت است. پیش داوری های زیادی در رابطه با انقلاب ما موجود بود، اما زمانی که کسانی از خارج آمدند و خود مشاهده نمودند که مردم در نقاط مختلف چگونه زندگی می کنند، دریافتند که خودگردانی دمکراتیک آلترناتیو خوبی است. کسانی این چنین حتا از دمشق به انقلاب ما پیوستند. هر کس که مایل است می تواند بیاید و ببیند که انقلاب ما هر روز جریان دارد. انقلابی است برای زندگی و به همین علت مبارزه ی ما مبارزه ای است برای انسانیت.

استفاده از اسکلت معلم سابق برای درس علوم! 

در مدرسه ای در رومانی دانش آموزان از اسکلت معلم سابق روستا به جای ماکت آموزشی استفاده می کنند.

در مدرسه روستای پوچنی موسننی رومانی ، از اسکلت الکساندرو گریگور پوپسکو معلم سابق این روستا که پنجاه سال پیش فوت شده است، به جای ماکت اسکلت انسان برای آموزش درس علوم استفاده می شود. هم اکنون اسکلت معلم سابق روستا در همان کلاسی که او درس می داده ، نگهداری می شود.

دانش آموزان با استفاده از این اسکلت واقعی، درباره ساختار بدن انسان و اسکلت بندی آن آموزش می بینند. دانش آموزان و معلمان مدرسه خود را مدیون زحمات پوپسکو می دانند که حتی وصیت کرده بود بعد از مرگش از اسکلتش برای آموزش به دانش آموزان استفاده شود. البته هیچ عکسی از این معلم موجود نیست. او زمانی که زنده بود برای کودکان آهنگ می ساخت و به کشاورزان کمک می کرد تا وامهای کم بهره دریافت کنند. این روستا در شصت کیلومتری شمال بخارست واقع است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/368681

گرافین 'ماده مناسبی' برای ساختن جلیقه ضدگلوله

گرافین که گاه از آن به عنوان "ماده اعجاب آور" یاد می شود می تواند برای ساختن جلیقه های ضدگلوله به کار گرفته شود.

محققان آمریکایی با شلیک گلوله های ریز سیلیکا به صفحات گرافین به این نتیجه رسیده اند.

آنها در نشریه ساینس می نویسند که لایه های تک اتمی گرافین می تواند در جذب ضربات وارده از فولاد قوی تر باشد.

گرافین ورقه ای به نازکی یک لایه اتم است که به صورت شانه عسل چیده شده اند.

این ماده بسیار قوی و انعطاف پذیر است و خاصیت رسانایی دارد. گفته می شود که گرافین می تواند صنایع الکترونیک و سایر فناوری ها را متحول کند.

جی هوانگ لی از دانشگاه ماساچوست در امهرست و همکارانش از لیزر برای مشاهده اصابت گلوله های ذره بینی سیلیکا به ۱۰ تا ۱۰۰ لایه گرافین استفاده کردند.

آنها انرژی جنبشی گلوله ها را پیش و پس از آنکه از صفحات گرافینی رد شود اندازه گیری کردند.

آنها با استفاده از میکروسکوپ الکترونی متوجه شدند که گرافین انرژی دریافتی از گلوله ها را در جهات مختلف پخش می کند.

آزمایش ها نشان داد که سفتی، خاصیت ارتجاعی و قوت گرافین امکان جذب ضرباتی هشت تا ده برابر قوی تر از آنچه فولاد می تواند جذب کند را دارد.

با این حال اصابت گلوله ها به صفحات باعث ایجاد حفره هایی بزرگتر نسبت به فولاد شد که می تواند از نقاط ضعف آن باشد.

تیم آقای هوانگ لی پیشنهاد می کند که گرافین با یک یا دو ماده اضافه دیگر ترکیب شود تا این نقطه ضعف برطف شود.

آندره گایم و کونستانتین نووسلوف محققان دانشگاه منچستر بریتانیا در سال ۲۰۱۰ به خاطر کشف گرافین برنده جایزه نوبل شدند.

آنها در سال ۲۰۰۴ مقاله تحقیقی خود درباره گرافین را در نشریه ساینس چاپ کرده بودند.

مطالعه دیگری که این هفته در نشریه نیچر چاپ شد نشان می داد که صفحات گرافین امکان عبور ذرات پروتون را می دهند، خاصیتی که می تواند به بهبود بازدهی سلول های سوختی هیدروژن (که در موتور اتومبیل هیدروژنی برای تولید برق به کار می رود) کمک کند.

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی

گفت و گویی با پدر شش قلوها

نوزادان هفت قلو شامل پنج دختر و دو پسر بودند که در دقایق ابتدایی یکی از نوزادان فوت شد. 4 نوزاد دیگر فوت شدند.

ایرج قره گوزلو 33 سال دارم شغلم آزاد است. کارگر ترخیص گمرک هستم اما فعلاً همان را هم از دست داده‌ام.

یک خانه استیجاری در شهرستان درگز داریم که تا مشهد 225 کیلومتر فاصله دارد. الان هم منزل یکی از بستگانمان در مشهد هستیم.

همسرم ندا عالمی 24 سال دارد و دومین زایمان است که برای زایمان او را به بیمارستان ام‌البنین مشهد آوردم که هفت‌قلو به دنیا آورد اما یکی از بچه‌ها قبل از تولد فوت شده بود. اولین فرزندمان هم پسر است که تازه وارد هشت سالگی شده است.

دیروز همسرم از بیمارستان مرخص شد اما بچه‌ها هنوز در بیمارستان هستند. چون منزلمان با بیمارستان فاصله زیادی دارد مجبور شدم همسرم را به خانه یکی از بستگانمان که در مشهد است بیاورم و مزاحم آنها بشویم به غیر از خانواده و این بندگان خدا تا امروز کسی به ما کمک نکرده است.

دیروز برای ترخیص همسرم 250 هزار تومان پرداخت کردم. به من گفتند 7 میلیون دیگر باید بدهم چون هزینه هر بچه حدود یک میلیون و 500 هزار تومان شده بعد هم راهنمایی کردند برای گرفتن شناسنامه و بیمه بچه‌ها به ثبت‌احوال و بیمه بروم تا بلکه هزینه‌ها کمتر شود.

تا به امروز که کسی اعلام کمک نکرده فقط حدود 100 نفر با من و همسرم تماس گرفتند و از ما خواستند یکی از بچه‌ها را به آنها بدهیم.

ما هیچ وقت چنین کاری را نمی‌کنیم چون هر چقدر مشکل مالی داشته باشیم در عوض تن سالمی داریم. دوندگی می‌کنم تا عذاب وجدان نداشته باشم. البته این را هم بگویم که یک بار از هلال احمر تماس گرفتند و گفتند 5 میلیون تومان کمکم می‌کنند.

من خودم سه نامه برای مسئولان ایمیل کردم اما هنوز جوابی ندادند. حدود یک ماه قبل هم برای نهاد ریاست جمهوری نامه ایمیل کردم که بعد از 10 روز یک شماره تلفن برایم ارسال کردند و گفتند از آن طریق پیگیر باشم اما چون گرفتار بودم، هنوز وقت نکردم پیگیری کنم.

هنوز تا به امروز هیچ کس پاسخ نداده نمی‌دانم مسئولان نمی‌بینند یا اینکه نمی‌خواهند ببینند. ما از آنها انتظار کمک داریم نه خانه، نه شغل دائمی، نمی‌دانم چه باید بکنم.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/368833

اختلاس 8 میلیاردی از پست بانک

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه از کشف اختلاس هشت میلیارد و 16 میلیون تومانی در یکی از پست بانکهای استان خبر داد.

مسئول پست بانک یکی از شهرستان های استان با اعمال متقلبانه ضمن دریافت وجه از مشتریان و واریز آن به حسابشان و به دنبال آن، سریعاً وجه را از حساب آنان برداشت و به حساب دیگری مربوط به خودش واریز می‌کرده است تحقیقات بیشتر و رسیدگی به این پرونده در دستور کار قرار گرفت.

در بررسی‌های دیگر مشخص شد، این شخص با صدور سند در سرفصل حساب بانک و چک‌های فروخته شده موفق شد تاکنون مبلغ هشت میلیارد و 16 میلیون تومان از اموال پست بانک را تصاحب کند.

مبلغ شش میلیارد و 200 میلیون تومان از وجوه مذکور به حساب پست بانک بازگردانده شد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/368862

خرید و فروش 5 هزار لیره ای دختران آواره سوری و عراقی در ترکیه

دختران پناهجو حتی خرید و فروش می شوند. دختران باکره و نوجوان با قیمت 5 هزار لیره (2500 دلار) در داخل ترکیه خرید و فروش می شوند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/368795

افزایش قیمت نان سبد هزینه خانوار کارگری را ۴۰ هزار تومان گران کرد

افزایش ۳۰ درصدی قیمت نان به افزایش ۲/۴ درصدی کل هزینه خانواده‌های کارگری منجر می‌شود که معادل ۴۲۲۴۷ تومان است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=229451

کارگران معادن البرز شرقی دست از کار کشیدند

صبح روز دوشنبه بیش از ۱۴۰۰ کارگر معادن البرز شرقی به همراه رانندگان اتوبوس این معادن و رانندگان کامیون زغالکش و پیمانکاران جزئی در اعتراض به عدم پرداخت ۷۰ روزهٔ حقوق و مزایای کارگران این معدن در محل کارشان منطقهٔ طزره، اعتصاب کردند و برای چند ساعت دست از کار کشیدند.

منبه:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=229534

کشته شدن ۳۶ کارگر کنیایی توسط گروه مسلح الشباب

افراد مسلح گروه تندروی «الشباب» 36 کارگر کنیایی را در معدنی در نزدیکی مرزهای کنیا با سومالی کشتند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=229611

۳۲۰ کارگر «ایران سوئیچ» طی ۳ سال گذشته بیکار شدند

منابع کارگری ایلنا در کارخانه ایران سوئیچ گزارش دادند این واحد تولیدی پیش از درسال ۹۰ حدود ۳۷۰ کارگر داشت که این تعداد به مرور تا پایان سال ۹۱ به حدود ۲۰۰ نفر تقلیل یافتند.

 

مدیران کارخانه ایران سوئیچ در سال ۹۲ حدود ۱۵۰ کارگر قراردادی این واحد را یکجا تعدیل کردند و امروز کارگران قراردادی این کارخانه ۳۵ نفر و کارگران رسمی ۱۵ نفرند که کارگران موقت نیز نگران از دست دادن شغل‌شان هستند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=229405

دی‌ان‌ای می‌تواند در فضا 'سالم' بماند

30 نوامبر 2014 - 09 آذر 1393

محققان سوئیسی دریافته‌اند که دی‌ان‌ای می تواند شرایط بسیار سخت فضا را تحمل کند.

پژوهشگران انستیتو آناتومی در زوریخ مقداری دی‌ان‌ای را در بدنه خارجی یک موشک قرار دادند و با شگفتی تمام متوجه شدند مواد ژنتیکی پس از بازگشت موشک به زمین سالم مانده‌اند.

این دی‌ان‌ای پس از برگشت به زمین هنوز قابلیت انتقال اطلاعات ژنتیکی به باکتری‌ها و بافت پیوندی را داشت.

دکتر کورا تیل، از تیم پژوهشگران گفت: "این آزمایش هدف اصلی تحقیق ما نبود و ما بطور ناگهانی تصمیم گرفتیم که مقداری دی‌ان‌ای هم روی بدنه موشک قرار دهیم."

"نتایج این آزمایش مشخص می‌کند که دی‌ان‌ای در واقع یک مولکول بسیار مقاوم است که می تواند پس از تحمل شرایط سخت مانند محلول بسیار غلیظ نمک و یا محیط بسیار خشک در خلا فضا سالم بماند و حتی در بازگشت به محیط پرفشار زمین قادر است اطلاعات ژنتیک را انتقال دهد."

این آزمایش با موشک تکسوس ۴۹ انجام شد. موشک آغشته به اطلاعات ژنتیک (پلاسمید و ژن‌های مقاومت به آنتی بیوتیک) در مدت سیزده دقیقه تا ارتفاع ۲۶۸ کیلومتری زمین بالا رفت و در نیمی از این مسیر در حالت بی وزنی بود.

پس از بازگشت به زمین، مواد ژنتیکی از روی بدنه موشک جمع‌آوری شد و دانشمندان متوجه شدند نیمی از این مواد فعال هستند.

کورا تیل معتقد است که این آزمایش به موضوع مهمی در ارتباط زمین با فضا و دیگر اجرام آسمانی اشاره می‌کند؛ آیا انتقال مواد ژنتیکی از زمین به اجرام آسمانی دیگر ممکن است یا نه.

دانشمندان فکر می کنند که مواد ژنتیکی زمینی (باکتری ها یا حتی سلولهای بدن فضانوردان) ممکن است به فضا و اجرام آسمانی منتقل شوند، به عبارت دیگر اجرام آسمانی را به مواد ژنتیکی زمینی "آلوده" کنند.

کورا تیل می گوید دی‌ان‌ای باقیمانده روی بدنه خارجی سفینه‌‌های فضایی قابلیت آلوده کردن اجرام آسمانی را دارند.

اما از طرف دیگر فرضیه‌هایی هم احتمال وجود دی‌ان‌ای فضایی را در زمین مطرح کرده اند، از آنجا که روزانه حدود صد تن خاک و سنگ‌های آسمانی از فضا به زمین می رسد.

این آزمایش خودبخودی شاید بتواند بالاخره پاسخی برای معمای زندگی در فضا بیابد.

پروفسور الیویه اولریش، مدیر این تیم پژوهشی گفت: "این قدمی کوچک برای پرسشی بسیار بزرگ است."

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی

اولین تصویر رنگی حقیقی از دنباله‌دار روزتا 

دانشمندان پروژه روزتا اولین تصویر با رنگ حقیقی را از دنباله‌دار ۶۷P منتشر کرده‌است، تصویری که نشان می‌دهد برخلاف انتظار، این دنباله‌دار سرخ‌رنگ است.برخلاف انتظار دانشمندان که تصور می‌کردند این دنباله‌دار به رنگ سیاه ذغالی است، تصویر جدید نشان می‌دهد سطح دنباله‌دار را غباری سرخ‌رنگ پوشانده‌است.تا به امروز تمامی تصاویری که توسط دوربین NavCam روزتا به ثبت رسیده‌ و منتشر شده‌اند سیاه و سفید بوده‌اند. اما این تصویر جدید که گفته می‌شود رنگ حقیقی دنباله‌دار را نمایش می‌دهد، صحنه‌ای را به نمایش گذاشته‌است که چشم غیرمسلح انسان در صورت رویارویی با این جرم کیهانی، مشاهده می‌کرد.

قرار است این تصویر در 15 دسامبر در اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا به نمایش گذاشته‌شود. تصویر توسط ابزاری به‌نام Osiris به‌ثبت رسیده‌است، سیستم عکسبرداری دوگانه‌ای که در طیف نور‌های مرئی، نزدیک به فروسرخ و نزدیک به فرابنفش عکاسی می‌کند. این سیستم از حسگرهای رنگی برخوردار نیست، اما فیلترهای آن به مهندسان امکان می‌دهند عکاسی از میان طول موج‌های سرخ، آبی و سبز را انتخاب کنند.تصاویر به‌دست آمده سپس برای ایجاد تصویری با رنگ حقیقی با یکدیگر تلفیق می‌شوند. آژانس فضایی اروپا هنوز حقیقی بودن رنگ تصویر آخری که از این دنباله‌دار منتشر شده‌است را تایید نکرده‌است.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/454850

رتبه ۱۹ برای مصرف کنندگان الکل در ایران

رتبه ۱۱۳ فرانسه در سرانه مصرف مشروب توسط مشروب خوار‌ها نشان می‌دهد به رغم اینکه اکثریت جمعیت بزرگسال در فرانسه نوشیدنی‌های الکلی مصرف می‌کنند، اما مصرف سرانه آن‌ها از بسیاری از کشورهای آسیایی و آفریقایی کمتر است.

به گزارش نشریه «اکونومیست» و محاسبات سازمان جهانی سلامت، طبق آمار، سرانه مصرف مشروب‌خوارهای ایرانی از روسیه، آلمان، بریتانیا و آمریکا بیشتر است.

در این جدول، ایران به لحاظ سرانه مصرف الکل (در سطح ملی)، رتبه ۱۶۶ را داراست اما اگر کسانی را که مطلقا مشروب نمی‌خورند از محاسبه کنار بگذاریم، سرانه مصرف الکل در ایران و بین کسانی که مشروب‌خوار هستند ۲۵ لیتر در سال است (مردان حدود ۲۷ و زنان حدود ۱۸) و به این ترتیب ایران در مقام ۱۹ جدول قرار می‌گیرد.

مقایسه رتبه ایران با بعضی کشور‌ها (از لحاظ سرانه مصرف مشروب خوار‌ها و بر اساس لیتر در سال)

 

رتبه ایران: ۱۹

رتبه روسیه: ۳۰

رتبه آلمان: ۸۳

رتبه بریتانیا: ۹۵

رتبه آمریکا: ۱۰۴

رتبه کانادا: ۱۰۵

رتبه ایتالیا: ۱۵۰

رتبه عربستان: ۱۸۴

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/454909

قالیباف: هر شب ۱۵ هزار کارتن‌خواب داریم

شهردار تهران به پدیده کارتن‌خواب‌ها در پایتخت اشاره کرد و گفت: در شهر تهران هر شب ۱۵ هزار کارتن‌خواب داریم.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/454922

جریمه5000تومانی برای گران‌فروشی600میلیونی

یک داروخانه در تهران به جرم تخلف گران فروشی ۶۰۰ میلیون تومانی در آستانه جریمه ۵ هزار تومانی قرار گرفت.محمد محمدی مدیرکل تعزیرات استان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد چالش های قانونی در قانون تعزیرات حکومتی خبرداد و گفت: در برخی مواد قانونی دست تعزیرات بسته است و باید بر اساس قانون حکم صادر کرد. به عنوان مثال در قانون (ماده ۱۹ تعزیرات حکومتی امور بهداشتی درمانی) آمده اگر داروخانه ای برای اولین بار اقدام به گران فروشی کرد فقط باید ۵ هزار تومان آن را جریمه کرد!در همین حال مرتضی خدایی رئیس شعبه ۵۱ تعزیرات حکومتی هم در مورد این پرونده به خبرنگار مهر گفت: در مورد یک داروخانه در تهران ۶۰۰ میلیون تومان گران فروشی اعلام شده و باید حکم برای آن صادر شود اما با توجه به این قانون تنها باید ۵ هزار تومان آن را جریمه کرد. این در حالی است که حتی سقف گران فروشی هم اعلام نشده است.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/454927

خروج توده 12 کیلویی از شکم یک زن در آمل

پزشکان متخصص بیمارستان امام رضا (ع) آمل روز چهارشنبه در یک عمل جراحی توده 12 کیلوگرمی را از شکم یک زن 71 ساله خارج کردند. این بیمار به علت درد زیرشکمی، بزرگی شکم و خونریزی احساس ناراحتی می کرد که در بررسی های صورت گرفته وجود توده خوش خیم تشخیص داده شد.این توده سفت که ریشه در رحم داشت، تمام شکم بیمار را فرا گرفته بود.

توده از قسمت تخمدان طرف راست بیمار خارج شد و هیچ آسیبی به تخمدان طرف چپ و رحم او وارد نکرد.منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/454856

۳۰۰ کارگر «راک سرامیک» شهرضا اخراج شدند

کارخانه راک سرامیک تا پایان ماه گذشته ۳۶۰ کارگر قرارداد موقت داشت اما کارفرما ۳۰۰ کارگر این واحد تولیدی را از ابتدای آذر ماه و بعد از اتمام قرارداد کارشان اخراج کرده است.

این کارخانه در ابتدا قرار بود که روزی ۶ هزار متر تولید کاشی داشته باشد اما این رکورد به دلیل نوسانات بازار محقق نشده است و در حال حاضر آخرین وضعیت تولیدش روزی ۵ هزار متر کاشی است که عمده آن صادر می شود.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=229851

کارگران معدن زغال سنگ تخت مینودشت دست از کار کشیدند

منابع خبری ایلنا در معادن زغال سنگ البرز شرقی از اعتراض صنفی حدود 300 نفر از کارگران شاغل در معدن «تخت» (واقع در شهرستان مینودشت) از زیر مجموعه‌های این واحد معدنی خبر دادند.

 

حدود 300 کارگر این معدن که در دل جنگلهای شهرستان مینو دشت مشغول استخراج زغال سنگ اند بیش از دو ماه است که حقوقشان همچون سایر 1400 کارگر معادن البرز شرقی به تاخیر افتاده است و به همین دلیل امروز دست از کار کشیدند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=229849

۱۸ میلیون انسان در جهان برده‌وار کار می‌کنند

دبیر کل سازمان ملل متحد گفت: بر اساس برآوردهای سازمان ملل متحد، اکنون بیش از 18 میلیون انسان به عنوان کارگر برده به سر می برند.

زنان قاچاق، فروخته و یا در روسپی خانه ها حبس می شوند.

هر روز دختران جوان به زور مجبور به ازدواج می شوند یا مورد سوء استفاده جنسی قرار می گیرند و به عنوان کارگر خانگی استثمار می شوند.

مردان جدا شده از خانواده های خود، هنوز در کارخانه های مخفی محبوس هستند، در وضعیت غل و زنجیر با حقوق های ناچیز به سر می برند و فرصت کم برای بازدپرداخت بدهی هایشان دارند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=229966

واکنش نهاد کارگران پروژه‌ای به حادثه ترکیدن لوله‌های 40 اینچی بخار آب

در اطلاعیه‌ای که توسط اتحادیه نیروی کار پروژ‌ه‌ای ایران نوشته شده است با اشاره به حادثه‌ای که ساعت 16 روز گذشته (11 آذر) باعث ترکیدگی 800 متر از خطوط لوله‌های 40 اینچی بخار آب در واحد 160 فازهای 17 و 18 منطقه پارس جنوبی شد، آمده است: حادثه روز گذشته از آن جهت که هنوز تاسیسات مورد نظر به بهره‌برداری نرسیده است ختم به خیر شد زیرا اگر چنین حوادثی در مجتمع‌های فعال نفت و گاز روی می داد شمار خسارت‌های جانی و مالی بسیاری زیاد می‌شد.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=230079

تعویق ۳ ماه حقوق ۱۷۰ کارگر معدن «آقا دربند»

کارگران معدن آقا دربند که همگی قراردادهای موقت شش ماهه یا یکساله دارند از سال گذشته ۳ ماه حقوق و پاداش و عیدی طلبکارند و امسال نیز پرداخت حقوق آنان یک ماه به تاخیر افتاده است.

قدمت ۷۰ ساله این معدن تولید زغال سنگ، گفت: کارگران این معدن زغال سنگ را استخراج و سپس تبدیل به کک می‌کنند که به عنوان ماده اولیه در کارخانه‌های قند و کربنات سازی کاربرد دارد.

گفتنی است معدن آقا دربند در روستایی به همین نام و در منطقه‌ای صعب‌العبور و کوهستانی در فاصله ۱۴۵ کیلومتری مشهد و ۱۴۰ کیلومتری سرخس واقع شده است و همه ۱۷۰ کارگر آن در این روستا سکونت دارند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=230009

 

نظرات 1 + ارسال نظر
reza چهارشنبه 12 آذر 1393 ساعت 20:05 http://varzeshonline.blogsky.com

سلام
از دوستان بلاگ اسکای هستم
وقت کردی به من هم سر بزن
منتظرتم :)

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.