گازگرفتگی

کشته‌شدگان گاز منواکسیدکربن ١٧٠ نفر شدند


آمار مرگ و میر بر اثر گازگرفتگی در سال‌های گذشته در کشور شیب صعودی به خود گرفته است.

در حالی که تنها دو روز از خبر مرگ ٤ نفر بر اثر گازگرفتگی در یکی از روستاهای ساری می‌گذشت، عصر دیروز خبر ناگوار مرگ کودکی ١٠ ساله به دلیل استنشاق منواکسید کربن در خرم آباد روی رسانه‌ها قرار گرفت و خطر فزاینده نادیده گرفتن اصول ایمنی اولیه در استفاده از وسایل گازسوز   را نشان داد.

به گفته سرهنگ حسین نجفی، فرمانده انتظامی خرم آباد، این کودک خردسال، هنگام استحمام و بر اثر نشت گازسمی جان خود را از دست داده است. این در حالی است که عصر دیروز سه نفر از اعضای یک خانواده در شهرستان ابهر استان زنجان نیز در اثر گاز گرفتگی به کام مرگ فرو رفتند.

همچنین به گفته مقامات آتش‌نشانی مشهد، در دو ماه گذشته مرگ ٤ نفر بر اثر گازگرفتگی در این شهر به ثبت رسیده است؛ آماری که به گفته حسن جعفری، مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد، تعداد واقعی آن به مراتب بیشتر از این است چرا که بسیاری از موارد گازگرفتگی به اطلاع سازمان‌های مربوط نمی‌رسد و رسانه‌یی نمی‌شود.

بر اساس آخرین گزارش سازمان پزشکی قانونی، آمار کشته‌شدگان بر اثر گازگرفتگی در نیمه نخست امسال ١٥٨ نفر است که کاهش ١٤ درصدی را نشان می‌دهد با این حال مقایسه آمار قربانیان استنشاق گاز منواکسید کربن در سال‌های ٩١ و ٩٢ در کشور، افزایش ٨/١٥ را نشان می‌دهد. براساس این گزارش، تعداد مرگ و میر بر اثر استنشاق گاز منواکسیدکربن در سال ٩١، ٦٩٧ نفر بود که این آمار در سال ٩٢ به ٨٢٨ نفر افزایش پیدا کرد. کارشناسان عدم رعایت نکات ایمنی اولیه در نصب دودکش وسایل گرمایشی و استفاده نادرست از وسایل گازسوز را علت اصلی مرگ و میر بر اثر گازگرفتگی و استنشاق گاز منواکسید کربن می‌دانند.

به گفته آتش پاد جعفری، برای جلوگیری از سوختن ناقص وسایل گرمایشی ضروری است کلیه دودکش‌ها بدون هیچ گونه منفذ نشتی در سرتاسر آن باشد و انتهای آن حداقل یک متر از سطح بام و حداقل یک متر از دیوار جانبی بام فاصله داشته باشد. کلاهک آن به شکل H باشد. شیب این لوله‌ها باید مثبت و رو به بالا و ارتفاع عمودی آن نیز در بیرون حداقل سه برابر طول افقی آن باشد. قطر لوله‌های دودکش نیز باید مساوی یا بزرگ‌تر از قطر لوله خروجی دستگاه گازسوز گرفته شود. آبی نبودن رنگ شعله بخاری، قرار دادن لوله وسایل گازسوز در ظرف آب، و سرد بودن لوله دودکش بخاری‌ها از علایم جدی بروز نقص در وسایل گرمایشی است که باید با رفع آن گام نخست در جلوگیری از قربانی شدن بر اثر گازگرفتگی را برداشت.

علایم اولیه گازگرفتگی سوزش چشم و گلو، احساس علایم سرما خوردگی مانند آبریزش و سوزش بینی، خستگی و بی‌حالی، نداشتن حوصله مطالعه و خواب‌آلودگی، سست شدن عضلات و میل به چرت زدن و سردرد بدون علت و سرگیجه است که به تدریج به گاز گرفتگی فرد منجر شده و او را به بیهوشی و اغما فرو می‌برد و مرگ خاموش او را رقم می‌زند. نقش رسانه‌ها نیز در گسترش آگاهی برای جلوگیری از افزایش آمار مرگ و میر بر اثر گازگرفتگی از دیگر نکاتی است که کارشناسان تاکید بسیاری روی آن دارند.

به گفته کارشناسان حجم محدودی از برنامه‌های صدا و سیما به اطلاع‌رسانی درباره رعایت نکات ایمنی در استفاده از وسایل گازسوز و خطرات ناشی از استفاده غیر اصولی از آنها اختصاص دارد و لزوم توجه بیش از این به این مقوله مهم که با جان شهروندان در ارتباط است بی‌نهایت احساس می‌شود؛ هشداری که همچنان انتظار پاسخ مثبت مسوولان صدا و سیما را می‌کشد.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/453732

نظرات 1 + ارسال نظر
هادی پژمان دوشنبه 10 آذر 1393 ساعت 04:00 http://obox.ir

سلام دوست عزیز. راستش من یه سایت جدید راه اندازی کردم و دوست دارم نظر شما رو هم در موردش بدونم و با هم تبادل لینک کنیم. اگه دوست داشتی بیا یه سری بزن. یه نظری بده و اگه دوس داشتی با هم تبادل لین کنیم حتما بهم بگو. خوشحال میشم اگه کمکی هم از دستم بر میاد در مورد وبلاگت بهت بگم. منتظرم. فعلا خداحافظ

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.