رمال ها

درآمد میلیونی «رمال»ها از خرافات مردم!

سالی هفت و نیم میلیون ایرانی به رمالان مراجعه می‌کنند که سه‌چهارمشان تحصیل‌کرده‌اند.سه‌چهارم آنها یعنی بیش از پنج میلیون نفرشان، تحصیل‌کرده هستند. واقعیت این است که قشر تحصیلکرده، بیشتر از اشخاص کم‌سواد، تمایل به خرافه دارند، آن هم خرافاتی مانند رمالی، جادوگری، فال‌بینی و کف‌بینی و پیشگویی.

رمل و اسطرلاب، بازکردن و بستن بخت، باطل کردن سحر و طلسم. شاید اسم و ظاهرشان قدیمی باشد اما، هستند کسانی که در همین قرن 21 بدجوری به آن اعتماد دارند و زندگیشان را می‌سپارند دست کسانی تا زیر و رویش کنند.

یک بار خبر می‌رسد که رمال‌ها به کمک فلان تیم فوتبال آمده‌اند یا به فلان بازیکن کمک کرده‌اند تا یک‌شبه ره صد ساله را برود و تبدیل به ستاره‌ای محبوب بشود و بار دیگر خبر از کمک آنها به بازیگران سینما و فعالان اقتصادی منتشر می‌شود.

یک رمال موفق و معروف بین 4 تا 6 میلیون تومان، درآمد ثابت ماهانه دارد. این درحالی است که پایه حقوق و دستمزد یک کارگر تمام وقت در امسال، تنها 630 هزار تومان تعیین شده، به بیان دیگر، رمال‌ها بین 10 برابر یک کارگر، جیب مشتریان خود را خالی می‌کنند.

با احتساب آمار مراجعه 10 درصد ایرانیان در سال به جادوگران و با فرض اینکه به‌طور میانگین هر فرد (با در نظر گرفتن دفعات دیگر مراجعه به همان رمال یا رمال دیگر) 50 هزار تومان تقدیم این فالگیران و رمالان بکند، ایرانیان سالانه 387 میلیارد و 500 میلیون تومان از درآمد خود را به جیب رمالان و فالگیران سرازیر می‌کنند.

روانشناسان، بی‌مهارتی افراد در حل مشکلات زندگی و عدم توانایی تصمیم‌گیری در رویارویی با مشکلات را دلیل اصلی مراجعه مردم به فالگیرها می‌دانند. امیرهوشنگ مهریار روانشناس معتقد است: «در میان تحصیلکرده‌ها، خانم‌های جوان گرایش بیشتری به این مسأله دارند و دلیل آن نیز تزلزل پایگاه اجتماعی زنان در مقایسه با مردان در ایران از گذشته تاکنون بوده است.

موقعیت اجتماعی ضعیف‌تر خانم‌ها در مقایسه با آقایان منجر به کم شدن اعتماد به نفس آنها در مقابله با مشکلات زندگی می‌شود و بحران تصمیم‌گیری و فقدان افق روشن برای رسیدن به اهداف در آینده و استرس از رویارویی با آینده‌ای نامعلوم فرد را وادار به کمک گرفتن از قوای دیگر می‌کند و افراد معمولاً برای فایق آمدن بر نگرانی خود به این سمت کشیده می‌شوند».

جامعه‌شناسان معتقدند کمبود‌ها و مشکلات فردی در کنار فقدان امنیت روانی اجتماعی علت گرایش بعضی افراد به فال‌بین‌هاست.

رمالی تبعات منفی مختلفی در جامعه دارد که اعتیاد به فال و ایجاد مشکلات روحی و روانی، از هم پاشیدگی خانواده‌ها، کلاهبرداری و ضررهای مالی و آسیب‌های جانی از جمله این پیامدهای منفی است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/367114

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.