انتخابات آمریکا

انتخابات آمریکا

روزنامه رسالت :

جمهوری‌خواهان عملا دغدغه چندانی برای پیروزی در مقابل دموکرات‌های تضعیف شده نداشتند، اما سوال اصلی اینجاست که پیروزی آنها در انتخابات میاندوره‌ای چه تاثیری بر مذاکرات هسته‌ای با ایران خواهد داشت؟ با کنترل جمهوری‌خواهان بر سنا، قدرت مانور اوباما در مقابل کنگره به شدت کاهش خواهد یافت. در چنین شرایطی تقابل میان اوباما و کنگره بر سر پرونده هسته‌ای ایران و هر گونه توافق هسته‌ای احتمالی به نقطه اوج خود خواهد رسید. در این میان حتی در صورت رسیدن به توافق نهایی اوباما عملا قدرت ایستادگی کمتری در برابر سنگ‌اندازی‌های کنگره دارد و در نهایت ناچار به استفاده از اختیارات ویژه خود خواهد شد. در این صورت وتوی رای منفی احتمالی کنگره نسبت به رفع برخی تحریم‌های ایران برای کاخ سفید هزینه سیاسی خواهد داشت اما اوباما ناچار به پرداخت آن خواهد بود.

روزنامه شرق صادق زیباکلام : ساده‌ترین و در عین حال درست‌ترین جمع‌بندی که از انتخابات کنگره و سنای آمریکا و پیروزی جمهوری‌خواهان می‌توان داشت، آن است که تصور کنیم در انتخابات ۲۴ خرداد سال گذشته، به جای آقای روحانی و ائتلاف اعتدالیون و اصلاح‌طلبان، تندروها به پاستور راه پیدا می‌کردند. یقینا چشم‌انداز هر نوع مصالحه و توافق بسیار تنگ‌تر می‌شد. نه ایران از شکست مذاکرات استقبال می‌کند و نه آمریکا. تنها تندروها در دو طرف امیدوارند که توافق صورت نگیرد. جمهوری‌خواهان تندرو امیدوار بودند از طریق تحریم‌ها ایران را ضعیف و چه بسا بی‌ثبات کنند. تندروهای خودمان نیز نگران هستند توافق بر سر موضوع هسته‌ای ممکن است به شروع تنش زدایی با آمریکا منجر شود. اگر توافق هسته‌ای صورت بگیرد که احتمال آن خیلی زیاد است در آن صورت ایران و آمریکا عملا از گردنه رد شده و در مسیر هموار قرار گرفته‌اند. اتفاقا توافق هسته‌ای جایگاه تندروها در هر دو طرف را تضعیف خواهد کرد.

روزنامه اعتماد جاوید قربان اوغلی: تا پایان مهلت سوم آذر کمتر از سه هفته در پیش رو داریم. اگرچه باور عمومی در ایران وشاید جهان نسبت به سوم آذر بسیار خوشبینانه است ولی اهمیت پرونده هسته‌ای و تعدد بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی تاثیرگذار که مخالف توافق نهایی هستند، ما را برآن می‌دارد که با هوشمندی و چشمانی باز به این موضوع پرداخته و با رصد تحرکات مخالفان توافق آن را نقش بر آب کنیم.اکنون بار دیگر ایران، به بازیگری کلیدی در سیاست داخلی آمریکا تبدیل شده است. حصول توافق در موعد مقرر و گذر از این بزنگاه سخت دستاورد بزرگی برای حزب حاکم دموکرات و شخص اوباما خواهد بود. اگر چه در شرایط کمک به عبور از این عقبه برای ما که سه دهه در حال مبارزه بوده‌ایم با توجه به جو داخلی، اندکی دشوار به نظر می‌آید ولی تردید نباید کرد که با توجه به تحولات منطقه در درازمدت، ایران برنده واقعی در هرگونه تفاهمی خواهد بود.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.