علمی و پزشکی


شیر بر خلاف تصور عمومی می تواند یک نوشیدنی کشنده باشد


نتایج آخرین پژوهش های پزشکی، که از سال ها پیش در دانشگاه اوپسالای سوئد آغاز شده، نشان می دهد که بر خلاف تصور ما، شیر یک نوشیدنی کشنده است که می تواند باعث مرگ زودهنگام کسانی که بطور متوسط در هر روز ۳ لیوان شیر می نوشند بشود.

این تجارب و تحقیقات شگفت آور را بخش جراحی دانشگاه معتبر اپسالا در سوئد با مشارکت برجسته ترین استادان این دانشگاه انجام داده که ۱۰۶ هزار نفر را، طی ۲۰ سال برای زنان و طی ۱۱ سال برای مردان، مورد آزمایش قرار داده است.

نتایج به دست آمده نشان می دهد آنچه که در این مایع سفید کشنده است، “گالاکتوز” یا قند ساده است، که خوردن آن باعث استرس اکسیداتیو (oxidative stress)، به معنی پیروزی رادیکال های آزاد بر دفاع آنتی اکسیدانی بدن می شود، که نوعی حمله های بیولوژیک به اُرگانیسم بدن بحساب می آید.

به نوشته سایت “۰۲۰” تمام واکنش های شیمیایی بدن ما از ترکیب با اکسیژنی که تنفس می کنیم، حاصل می شود. اما واکنش های شیمیایی، از این اکسیژن، رادیکال های آزاد تولید می کند، که مقدار بیش از حد آن خطر سمی شدن بدن را به همراه دارد.

بنابراین، سیستم دفاعی بدن ما مولکول هایی تشکیل شده از آنتی اکسیدان ها را در اختیار دارد، که این مولکول هایِ آنتی اکسیدان وظیفه دارند رادیکال های آزاد اضافی را از بین ببرند. این سیستم دفاعی دائماً در یک حالت تعادل قرار دارد، از یک سو رادیکال های آزاد تولید می کند و از سوی دیگر این رادیکال های آزاد را به وسیله آنتی اکسیدان ها از بین می برد.

هر گونه ناهنجاری در این زمینه، مانند وجود رادیکال های آزاد بیش از حد یا نبودن آنتی اکسیدان به مقدار کافی، اختلال های زیان آوری برای بدن به همراه خواهد داشت. این ناهنجاری می تواند بر اثر برخی بیماری ها، پیری و حتی یک تغذیۀ نامتعادل به وجود آید.

با نوشیدن هر لیوان شیر خطر مرگ ۱۵% بالا می رود

در این آزمایش ۶۱۴۳۳ زن ۳۹ تا ۷۴ ساله و ۴۵۳۳۹ مرد ۴۵ تا ۷۹ ساله شرکت کردند. آنها مقدار شیر مصرفی روزانه خود را- طی ۲۰ سال برای زنان و ۱۱ سال برای مردان- ثبت کردند.

از این تعداد ۱۵۵۴۱ تن فوت کرده و ۱۷۲۵۲ دچار ترک خوردگی و یا پوکی استخوان شده اند. همچنین ۴۲۵۹ نفر از آنها از شکستگی استخوان لگن رنج بردند، در حالیکه همیشه تصور می شده که شیر باعث تقویت استخوان می شود.

سایت علمی فرانسوی به نام “سونتی- نیتریسیون” هفته گذشته با انتشار نتایج یک پژوهش اعلام کرد که ۷۰% از مردم جهان نمی توانند ” گالاکتوز” قندی را هضم کنند، در نتیجه می توان گفت که اشاره ای طبیعی است مبنی بر این که شیر ماده ای غیر قابل مصرف است. به ویژه از سال ۱۹۶۰ به بعد نوع شیر نوشیدنی در نتیجه تغییر روش تغذیه در گاوداری ها دگرگون شده است و به جای علوفه مواد دیگری به لیست خوراک دام افزوده شده است.

شیر مادر یک خوراک ایده آل برای کودکان است. اما شیر مصرفی بزرگسالان که از چهارپایان گرفته شده برای انسانها خطرناک است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.