بنابه اعلام بانک مرکزی ایران قسط سوم از ۲.۸ میلیارد دلار دارایی‌های بلوکه شده ایران در خارج که قرار بود در قالب توافق هسته‌ای آزاد شود، به مبلغ ۴٠٠ میلیون دلار به دست ایران رسیده است.

وب‌سایت بانک مرکزی ایران در گزارشی که روز سه‌شنبه ۲۹ مهرماه منتشر کرد، ضمن اعلام خبر دریافت ۴٠٠ میلون دیگر از دارایی‌های بلوکه شده ایران،  گفته است که این مبلغ توسط هند به شماره حساب بانک مرکزی ایران در بانک مرکزی امارات متحده عربی واریز شده است.

با این حساب تاکنون نیمی از مبلغ ۲.۸ میلیارد دلار آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران در خارج انجام شد.

pol

بر اساس توافق شش ماهه هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی که سوم آذرماه پارسال حاصل و از ۳۰ دی ماه اجرا شد، ایران به ۴.۲ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده خود در خارج دسترسی پیدا کرد.

در مجموع تا کنون پنج میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار از اموال ایران در خارج بعد از توافق هسته‌ای ژنو آزاد شده است. قسط چهارم نیز به مبلغ ۵۰۰ میلیون نیز برای ۱۸ مهرماه سررسید شده اما هنوز به دست ایران نرسیده است.

ایران و گروه ۱+۵ که اکنون سرگرم مذاکرات جامع اتمی برای حل و فصل نهایی پرونده اتمی هستند، تاریخ سوم آذر (۲۴ نوامبر) را به عنوان آخرین فرصت برای به سرانجام رساندن مذاکرات اعلام کرده اند، هرچند که در هفته های اخیر احتمال تمدید این مهلت هم مطرح شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.