آمارهای تکان‌دهنده

با این آمارهای تکان‌دهنده به کجا می‌رویم؟!

چندی پیش مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران خبر داده بود در شش ماه نخست امسال 60 هزار و 39 نفر به دلیل نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان تهران مراجعه کردند. (1) هم او گفته بود نزاع در پایتخت 4/5 درصد رشد داشته است. همچنین بر اساس آمار دیگری از پزشکی قانونی، هر ساعت 72 درگیری منجر به جرح در کشور و 12 نزاع در تهران رخ می دهد و یا به عبارت دیگر، هر 5 دقیقه 6 درگیری و نزاع رخ می دهد. (2)

این اخبار در حوزه عمومی، تکان دهنده است. در حوزه خصوصی گفته شده است از هر 5 ازدواج در شهرستان ها، یکی و از هر 3 ازدواج در تهران، یکی منجر به طلاق می گردد. (3) این آمار هم تکان دهنده است.

ما به کجا می رویم؟! این نزاع ها برای چیست؟ منشأ منازعه کدام است؟

اینکه ما چرا به اینجا رسیدیم؟ باید مورد واکاوی دقیق قرار بگیرد. چرا آستانه تحمل و قرار اجتماعی ما پایین است؟ اینکه با اندک اختلافی، بر روی هم تیغ نفرت و خصومت می کشیم، فوق العاده عجیب است.

نظرات بینندگان

علت را فقط در مسائل اقتصادی جستجو کنید
پیامبر گرامی اسلام فرمود از هر دری فقر وارد شود از همان در ایمان خارج می شود

با سلام ، خدمت نویسنده عزیز عرض می کنم انداختن منشا مشکلاتی نظیر تنافر و تخاصم و ستیزه جویی فقط بر گردن ماهواره و اینترنت هم خود نوعی بداخلاقی است زیرا جنابعالی و همه ما خوب میدانیم وضعیت اقتصادی دهه اخیر که بار سنگینی را بر کمر ملت وارد نموده مهمترین عامل بروز این مشکلات است. همانطور که علت خصومت های سیاسی سیاسیون دیدن ماهواره نیست ! بخش زیادی از علت دعوا و جدال و افسردگی و... قشر وسیعی از افراد جامعه دغدغه حل مشکلات مالی خود و اطرافیان است

جدا؟
از کی تا حالا شنیدن اخبار و دیدن 4 تا فیلم روز شده راه نفوذ شیطان؟؟؟
تو مملکت ما سرگرمی تعریف نشده و نداریم، ملت خمود و خسته و کسل و عصبانی و مرده پرستی هستیم، تا وقتی که شادی نیاید، عین ریگ دروغ بگیم و دروغگو مجازات نشود، عدم عدالت اجتماعی باشد، وضع همینی که هست می ماند و بدتر هم می شود.
اگر من نوعی ماهواره نگاه می کنم صرفا جنبه سرگرمی دارد و بس.

برادر عزیز الان در مالزی و ترکیه که ماهواره ازاد است چرا این امارهای تکان دهنده در انجا نیست؟ در مالزی امار طلاق اینگونه نیست ؟ علت این مشکلات را به ماهواره نسبت دادن یک ادرس غلط است

نویسنده گویا تاکنون هیچ گزارشی در خصوص کشورهای دیگر که نه تنها ماهواره آزاد است بلکه خود به زعم ایشان شیطان می باشند نخوانده است ولی واقعا" اینگونه که ما دوست داریم فکر کنیم نیست . من در محله خیابان ایران ساکن هستم که اکثرا" در آنجا ماهواره ندارند ولی متاسفانه آنجا هم بیگانگی و عدم صبر و حوصله موج می زند بهتر نیست برای حل مشکلاتی از این دست یکبار هم که شده دست از تعصب برداشته و نظر کارشناسان و جامعه شناسان را بپرسیم ؟؟؟

ضمن احترام به نقطه نظرات نویسند ه
در بروز هر مشکل اجتماعی عوامل مختلف میتواند موثر باشد که این مسله نیاز به کار کارشناسی. آ مار ،تجزیه و تحلیل علمی دارد 
سوآل از نویسنده محترم دارم "آ یا در کشورهای غربی وضعشان بد تر از ماست "

بهتر است به ریشه های این نزاع ها و رشد آنها در جامعه بپردازیم مسائلی مانند بیکاری، فقر، بی پولی، عدم آموزش کافی و ...

نزاع ارتباط مستقیم با شرایط اقتصادی کشور داره.
هر وقت وضعیت اقتصادی بحرانی بشه آمار نزاع و جرم و جنایت بیشتر میشه.

وقتی تراکم جمعیت در جایی زیاد بشه درگیری هم زیاد میشه.
وقتی نخبه گان جامعه هشدار میدهند که:
فروش تراکم و ساخت وساز منطقی نیست.
مهاجرت های بی رویه به شهر ها خطر ناک است.
محاجرین خارجی غیر قانونی رو کنترل کنید.
وضعیت هوا و آلودگی رو اصلاح کنید.
عدالت اجتماعی رو به هر قیمتی برقرار کنید.
تعداد موتور سواران از تعداد پیاده ها بیشتر است و خطرات خاصی را به جامعه تحمیل میکند.
عده ای از فرط ثروت باد آورده در حال انفجاروند و عده ای از فقر در حال ترکیدن.
افراط گری های خود خوانده را مهار کنید.
استانداردهای بهداشتی را وضع و به شدت پی گیری کنید که هر کسی هر آشغالی رو بخورد مردم نده.
قوانین رو با قوت تمام اجرا کنید نه بطور موقت و مقطعی.
جلوی صداهای نا بهنجار رو که به بهانه دین ارامش و اعصاب مردم رو مختل میکنه مهار کنید. (نه با خواهش و تمنا با اهرم اجرای قانون و قضا)
برنامه های رسانه ها رو از حال افسزده در بیارین و کمی به شادی فکر کنید.
ساعت کاری مدارس و اداره ها و ... رو متعادل و متغیر کنید که در ساعات خاصی تراکم به حد انفجار نرسه.
و... .... ..... ...... ........ ......... 
اگر جدی بگیرید به این وضع نخواهیم رسید.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/449929

آثاری با اداهای روشنفکری

آثاری با اداهای روشنفکری

سیامک گلشیری(نویسنده):یک اثر ادبی وقتی می‌تواند به غنا دست پید کند که نویسنده بداند به هیچ مانعی برخورد نمی‌کند؛ محدودیتی برای بیان آنچه می‌خواهد بنویسد؛ وجود ندارد و دست به خودسانسوری نزند.

رمان «بردیا و ملکه سرزمین عاج» که توسط کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان منتشر می‌شود، داستانی است مربوط به دو نوجوان که با خواندن نسخه‌ای عجیب از هزار ‌و‌ یک شب به دنیای یکی از داستان‌های آن پا می‌گذارند. رمان «خانه‌ای در تاریکی» هم داستانی است در ژانر وحشت (گوتیک) که به زودی توسط نشر افق به بازار کتاب راه می‌یابد. «خانه‌ای در تاریکی» در واقع ماجرای چند نوجوان است که برای شنا به بیرون از شهر می‌روند اما از یک کلبة جنگلی اسرار آمیز سردرمی‌آورند.البته این رمان‌ها مربوط به دو سه سال قبل هستند که تازه منتشر می‌شوند. امسال نوشتن یک رمان برای بزرگسالان را به پایان رسانده‌ام که به انتشارات چشمه تحویل داده شده است.

در دورة جدید وزارت ارشاد یک یا دو رمان برای گرفتن مجوز به این وزارت‌خانه تحویل داده بودم که گرفتن مجوز آن زیاد طول نکشید. براساس گفته‌های دیگر دوستان نویسنده هم به نظر می‌رسد روال ممیزی و صدور مجوز از دوران تاریک گذشته بهتر شده است.

در هر حال یک اثر ادبی وقتی می‌تواند به غنا دست پید کند که نویسنده بداند به هیچ مانعی برخورد نمی‌کند. بداند که هیچ محدودیتی برای بیان آنچه می‌خواهد بنویسد؛ وجود ندارد و از آن بدتر آنکه دست به خودسانسوری نزند. اما با این روند فکر می‌کنم باید در نهایت کار به ناشران سپرده شود. این باعث می‌شود لااقل در این مورد سلیقه‌ای عمل نشود و تا حدودی شرایط بهتر شود.

در مورد عدم اقبال به آثار ادبی داخلی دو مسئله را باید در نظر گرفت: اول اینکه هیچ جایی وجود ندارد که رمان‌ها و داستان‌های ایرانی معرفی ‌شوند. کدام نشریه یا مجله پرتیراژ ادبی را در کشور سراغ دارید که به صورت جدی به معرفی و نقد کتاب بپردازد؟ نمی‌توان توقع داشت چاپ مجموعه‌داستان یا رمانی به گوش مردم نخورد، اما به فروش برسد یا به زبان‌های دیگر ترجمه شود. فیلم در دو ساعت نمایش داده می‌شود و همه آن می‌بینند. حتی اگر کسی زبان آن را نداند، اما به لحاظ تصویری با آن ارتباط برقرار می‌کند. معلوم است که خیلی راحت‌تر به خارج راه پیدا می‌کند. اما چه بر سر رمان‌ها می‌آید؟ فکر می‌کنید ما در ادبیات‌مان آثاری نظیر «جدایی» اصغر فرهادی نداریم؟ آثاری داریم که خیلی بهتر و باقدرت‌تر از سینمای ما هستند. آثاری که مشکلات برخی از فیلمنامه‌های مطرح را هم ندارند و خیلی منطقی‌تر و دقیق‌تر مهندسی شده‌اند، اما به هیچ‌عنوان دیده نشده‌اند.

وقتی داستان یا کتابی کشش و جذابیت نداشته باشد، معلوم است که خوانندگان هم آن را نمی‌خوانند. برخی از آثار ما هستند که مطلقاً کششی برای خواننده ندارند. هیچ قصة جذابی در آنها وجود ندارد. در طول این یکی دو دهه که به تعداد روزنامه‌های ما اضافه شد و همین‌طور به تعداد جوایز ادبی، بعضی از این جوایز به سراغ آثاری رفتند که صرفاً با اداهای روشنفکری همراه بود. و بعد هم البته نویسنده‌اش فراموش می‌شد. انگار یک نوع قصه‌گریزی در آنها وجود داشت یا هر چیزی که شما اسمش را می‌گذارید. شاید دلیل اینکه تعداد نویسندگانی که به سراغ رمان جنایی و یا حتی ژانر وحشت رفته‌اند، خیلی کم است، همین باشد. برای اینکه اصولاً بعضی تصور می‌کنند احتمالاً ارزش این ژانرها کم است، درحالی‌که اینها از ژانرهای مهم ادبیات جهان هستند.با همة اینها کافی است نگاهی به بعضی آثار خارجی مثل دوریس لسینگ بیندازید تا ببینید بعضی از آثار ما قابلیت‌های این را داشته‌اند که دست بسیاری از خوانندگان جهان قرار بگیرند. اما این اتفاق نیفتاده.

http://ilna.ir/news/news.cfm?id=222846

۱۵۰ کارگر قند کامیاب دو ماه حقوق طلبکارند

۱۵۰ کارگر قند کامیاب دو ماه حقوق طلبکارند

منابع کارگری از پرداخت نشدن دو ماه (ماه‌های دی و بهمن پارسال )حقوق نزدیک به ۱۵۰ کارگر قند کامیاب خمینی‌شهر (از شهرستان‌های استان اصفهان) خبر داده‌اند.

این کارگران در عین حال از رویه معمول شدن یک ماه تاخیر در پرداخت حقوق‌شان ناراضی‌اند.

کارفرما وعده داده است که دو ماه حقوق معوقه کارگران را تا پایان امسال پرداخت کند.

مواد اولیه موجود در کارخانه برای تولید قند ناکافی است بنابرین ظرفیت تولید به خودی‌خود کاهش یافته است.

امسال حدود ۲۰ کارگر قند کامیاب بازنشسته می‌شوند. کارفرما به این دلیل بدهی‌اش به سازمان تامین اجتماعی را صاف کرده است که زمینه بازنشستگی این کارگران را فراهم کند. البته او بخاطر منافع خودش این کار را کرده است چرا که این کارگران رسمی (قرارداد دائم) هستند و او می‌خواهد هر چه زود‌تر از دست آنان خلاص شود.

در حالی که کارگران خط تولید قند کامیاب مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور می‌شوند، سابقه کار شماری از آنان در لیست بیمه در سال اول کارشان کارگر ساده درج شده و به همین دلیل برای بازنشسته شدن مجبورند حدود یکسال بیشتر در کارخانه کار کنند.

هیچ کارگری جرات نمی‌کند برای تشکیل شورا یا انجمن صنفی قدمی بردارد چرا که در این صورت کارفرما به شیوه‌های مختلف او را زیر فشار می‌گذارد.

حدود ۱۵۰ کارگر در کارخانه قند کامیاب کار می‌کنند که حداقل ۲۶ نفرشان رسمی هستند اما قرارداد کار مابقی به صورت سه ماهه تمدید می‌شود.

http://ilna.ir/news/news.cfm?id=223626

فضای سبز وآب

فضای سبز وآب

سید محمد علی مصطفوی مدیرکل حفاظت شرکت مدیریت آب ایران گفت: ۱۲۴ میلیون مترمکعب از آب تصفیه شده در کشور برای آبیاری فضای سبز بهره برداری می‌شود.

الگوی فضای سبز در کشور باید متناسب با شرایط بومی و منطقه‌ای تغییر کند و به سمت ایجاد فضای سبز کم آب طلب برویم.

کاهش آبدهی چاه‌هایی که برای شرب استفاده می‌شوند در کشور نگران کننده است.این پروژه‌ها به منظور احیا و تعادل بخشی از آبهای زیرزمینی کشور به تصویب رسیده است.

تعداد نشست‌های شورای عالی آب در عمر دولت یازدهم بیش از نشستهای سه دولت قبلی و از ابتدای تشکیل شورای عالی آب بوده است.

۷۰ درصد اهداف این پروژه‌ها باید با تغییر رویکرد و کنترل مصرف به نتیجه برسد.

باید تلاش شود در این دوره ۴. ۵ میلیارد مترمکعب کسری مخزن به صفر برسد.

در برنامه‌ای ۲۰ ساله شرایط باید به گونه‌ای برنامه ریزی شود که شرایط مخازن آبهای زیرزمینی به حالت اولیه بازگردد.

دشت تهران سالانه ۳۶ سانتی‌متر نشست دارد و در واقع این پدیده مرگ این آبخوان است.

نشست دشت تهران از ۱۷ سانتی‌متر در سال ۸۷ به ۳۶ سانتی‌متر در سال ۹۲ رسیده است و پیش از این شهر مکزیکوسیتی با ۳۲ سانتی‌متر رکورددار نشست در جهان بوده که در حال حاضر دشت تهران رکود بیشترین نشست را به خود اختصاص داده است.

اگر نشستهای زمین به مناطق مسکونی برسند ناگزیر از مهاجرت هستیم، اتفاقی که در دامنه اصفهان برای ۴۰۰ خانه اتفاق افتاد که دیگر قابل سکونت نیست.

اگر سطح دسترسی به آب از ۱۵ متر کمتر شود، بر اساس مطالعات بین المللی، آبی که بر اثر بارش می‌تواند به آبخوان بازگردد، بسیار کاهش می‌یابد.

http://ilna.ir/news/news.cfm?id=223709

هزینه زندگی ماهانه خانوار کارگری از مرز ۳ میلیون تومان گذشت

هزینه زندگی ماهانه خانوار کارگری از مرز ۳ میلیون تومان گذشت

در شرایطی که قرار است در طول سال ۹۳ درآمد یک خانواده چهار نفره کارگری با احتساب مزد پایه، کمک‌هزینه مسکن، حق بن و حداکثر حق اولاد در حدود ۸۳۰ هزار تومان ثابت بماند، بررسی‌های میدانی انجام شده توسط این نهاد کارگری نشان می‌دهد که برای آبان ماه سال جاری متوسط هزینه‌های یک خانوار چهار نفره براساس قیمت‌های دولتی و آزاد از حدود ۲ میلیون و ۸۶۸ هزار تومان تا ۳ میلیون ۲۹۸ هزار تومان در تغییر است.

http://ilna.ir/news/news.cfm?id=222678


کشف جسد 11 هزار ساله‌ دو نوزاد در آلاسکا

کشف جسد 11 هزار ساله‌ دو نوزاد در آلاسکا

بقایای اجساد دو نوزاد که قدمتی بالغ بر 11 هزار سال دارند در آلاسکا پیدا شد.

بقایای دو نوزاد در زیر آتشدانی در آلاسکا که پیش از این جسد سوزانده‌شده‌ی یک کودک سه ساله پیدا شده بود، کشف شد.

قدمت این اجساد به 11 هزار سال می‌رسد. یکی از این‌ها جنین بوده و دیگری چند هفته‌ای از عمرش می‌گذشته است. این آتشدان بخشی از سکونتگاه «رودخانه خورشید» است که یکی از قدیمی‌ترین مناطق باستانی آلاسکا به حساب می‌آید.

آزمایشات انجام‌شده نشان می‌دهد، فاصله‌ چندانی بین مرگ کودک سه ساله و دو نوزاد ظاهرا دوقلو وجود نداشته و کمتر از یک فصل بین مرگ‌شان فاصله بوده است.

به گزارش آرکولوژی،‌ در این آتشدان همچنین بقایای ماهی قزل‌آلا و سنجاب دیده شده که نشان‌دهنده‌ی نوع رژیم غذایی ساکنان این منطقه و دفن شدن کودکان در فصل تابستان است. سنگ‌هایی نوک‌تیز و میله‌هایی از جنس شاخ گوزن اشیایی هستند که به عنوان یادگاری در این قبرها گذاشته شده‌اند.

به گفته‌ باستانشناسانی که روی این پروژه کار می‌کنند، هدایای پس از مرگ که نوعی سلاح هستند، رفتارهای پیچیده‌ی نخستین ساکنان آمریکای شمالی نسبت به مقوله‌ی مرگ را به نمایش می‌گذارد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/365478

در ۶ ماه امسال، ۳۱۸ مورد اسیدپاشی داشتیم

رئیس پلیس ایران: در ۶ ماه امسال، ۳۱۸ مورد اسیدپاشی داشتیم

 

احمدی مقدم در حاشیه یک همایش با خبرنگاران: «ما در شش ماهه امسال ۳۱۸ مورد اسیدپاشی داشتیم که در این آمار علاوه بر افراد، اسیدپاشی بر روی خودروها و اشیا نیز لحاظ شده است.»

در مهرماه گذشته، در اصفهان  روی صورت و بدن زنانی که در خودروی خود نشسته بودند اسید پاشیده شد. پلیس ایران وقوع چهار حمله را در این اسیدپاشی‌های پیاپی تایید کرد. قربانیان حادثه، حمله کنندگان را دو موتورسوار معرفی کردند. تجمع‌های اعتراض آمیز در تهران و اصفهان به این حوادث، برپا شد.

اسماعیل احمدی مقدم :متهم اسیدپاشی‌های اصفهان هنوز دستگیر نشده است.

کریمی ،خاطرات و دایی

 کریمی ، خاطرات و دایی 

برنامه 90

علی کریمی ،دستیار کارلوس ، هافبک سابق تیم‌ملی‌ و پرسپولیس و مربی فعلی تیم‌ملی‌ فوتبال ایران: علی دایی آدمی است که فقط به خاطر منافعش با دیگران دوست می شود و رابطه دارد. این را من نمی گویم و خیلی ها که دور و برش بودند می توانند بگویند. من حتما از چنین افرادی دوری می کنم.

علی کریمی در پاسخ به این سوال که آیا در دوران درس خواندن  هم مانند مستطیل سبز نخبه بوده یا خیر، گفتاتفاقا نخبه بودم و البته در درس نخواندن نخبه بودم!

 کمک مربی تیم ملی فوتبال ایران درباره خداحافظی های پیاپی اش از فوتبال گفت البته یک بار خداحافظی ام را رسما اعلام نکرده بودم و اصلا چه ایرادی دارد من امروز خداحافظی کنم و فردا دوباره سلام بگویم.

از بچگی به شکمو بودن معروف بودم. بین فوتبالیست ها هم اسمم بد در رفته بود. منصورخان خیلی روی آن حساس بود. خاطرم هست که همیشه یک سانس زودتر می رفتم و جدا از بچه ها غذا می خوردم و بعد با بچه ها می رفتم و یک بار دیگر غذا می خوردم.

یک روز فکر کنم پیش از بازی با چین بود که تصور نمی کردم بازی کنم و مثل همیشه یک پرس بیشتر خورده بودم. اما بعد از ظهر که خواب بعد از غذا را انجام می دادم برادر ابراهیمی صدایم کرد. وقتی او کسی را صدا می کرد یعنی جزو بازیکنان فیکس است. اول زدم رو سرم و بعدش رفتم بازی کردم. کریمی درباره علاقه اش به کری پنالتی زدن و گرفتن هم اینطور توضیح داد دروازه بانی را دوست داشتم اما دیدم از فرشید چیزی کاسب نیستیم و رفتیم جلو بازی کردم. یک بار هم اقای عابدینی به من گفت کارگر ساختمانی می گرفتم جای تو بهتر بود!

 

بعضی چیزها در بچگی برایم عقده شده بود و الان که دارم سعی می کنم آنها را تهیه کنم.

ماشین دوست نداشتم و لباس و کفش دوست داشتم. چون سالی یک بار کفش می خریدیم سعی می کردم کفش میخی بگیرم تا بتوانم بازی کنم و بازی برایم مهم تر بود.

در بچگی حتی با کیک و نوشابه هم سر تمرین رفتم. مثل علی پروین نبودیم که در بچگی کله و پاچه و ابگوشت بخوریم.

اتفاقا علی آقا همیشه به ما توصیه می کردند کله پاچه بخوریم. خودشان هم خیلی پاچه دوست داشتند و می گفتند پاچه بخورید برای مچ پای تان خوب است. من هم البته پاچه دوست دارم اما برای تهیه کله پاچه معمولا مشکل دارم و آن را خوب پاک نمی کنند و این کار را سخت می کند.

http://etedaal.ir/fa/news/92995

١٠ میلیون بی سواد درایران

١٠ میلیون بی سواد درایران

باقرزاده رییس سازمان نهضت سوادآموزی آمار : افراد بالای ۶ سال بیسواد در کشور براساس سرشماری نفوس و مسکن در سال ۹۰،  ۹ میلیون و ۷۱۹ هزار نفر است، از این تعداد ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بین سنین ۱۰ تا ۴۹ سال هستند.

حدود ۱۱ میلیون نفر جمعیت کم سواد در کشور داریم که در مجموع  حدود ۲۰ میلیون نفر بیسواد و کم سواد در کشور ما زندگی می کنند.

۹۲۵000 تهرانی بیسواد

  بیسوادی در استان تهران را ۹۲۵ هزار نفر بالای ۶ سال می باشد،در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال ۳۰۳ هزار نفر بیسواد در استان تهران داریم که در شهر تهران این عدد به ۱۱۶ هزار نفر می رسد. 190هزار نفر از جمعیت شهرستان های استان تهران از سواد برخوردار نیستند.

کم سواد های استان تهران دوبرابر افراد بیسواد استان میباشد، با جمعیت یک میلیون و ۳۴۱ هزار کم سواد در استان تهران مواجهیم که ۷۹۲ هزار نفر آنها بین سنین ۱۰ تا ۴۹ سال قرار دارند.

جوان ایرانی با همکاری تولیدکننده ایتالیایی، لامبورگینی گانادور را طراحی و توسعه داده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، «محمد حسین امینی یکتا» دانشجوی طراحی صنعتی با همکاری تولید کننده ایتالیایی، لامبورگینی گانادور را به صورت مفهومی طراحی کرده است؛ این طراح جوان در طول ترم اول سال تحصیلی خود این خودرو را در میلان توسعه داده است.

یکی از ویژگی‌ها در طراحی این خودرو، خط مستقیمی است که از انتهای خودرو تا جلوی آن کشیده شده است.

طراحی لامبورگینی گانادور توسط جوان ایرانی+تصاویر

طراحی لامبورگینی گانادور توسط جوان ایرانی+تصاویر

طراحی لامبورگینی گانادور توسط جوان ایرانی+تصاویر

طراحی لامبورگینی گانادور توسط جوان ایرانی+تصاویر

طراحی لامبورگینی گانادور توسط جوان ایرانی+تصاویر

طراحی لامبورگینی گانادور توسط جوان ایرانی+تصاویر

طراحی لامبورگینی گانادور توسط جوان ایرانی+تصاویر

طراحی لامبورگینی گانادور توسط جوان ایرانی+تصاویر

طراحی لامبورگینی گانادور توسط جوان ایرانی+تصاویر

طراحی لامبورگینی گانادور توسط جوان ایرانی+تصاویر
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی

یک کارگر فلسطینی در انفجار خط لوله گاز در نوار غزه کشته شد.

خبرگزاری آناتولی، «منیر الغلبان» مدیر گذرگاه «کرم ابوسالم» در بخش تحت کنترل فلسطینی‌ها گفت که خط لوله انتقال گاز به نیروگاه تولید برق نوار غزه در این گذرگاه صبح امروز -سه‌شنبه- در اثر بروز اختلال فنی، در جنوب این منطقه منفجر شد.

در این انفجار که آتش‌سوزی مهیبی در پی داشت، یک کارگر فلسطینی جان خود را از دست داد و سه نفر دیگر زخمی شدند.

انفجار باعث آتش‌سوزی یک خودروی حامل گاز شد که نیروهای دفاع مدنی برای خاموش کردن آتش دخالت کردند.

http://ilna.ir/news/news.cfm?id=222205

ریزش پل جمهوری در قم ۱۵ نفر را مصدوم کرد



شامگاه دو شنبه بر اثر فروریختن قسمتی از پل در حال ساخت «جمهوری اسلامی» در قم، ۱۵ نفر که به نظر می‌رسد از کارگران این پروژه باشند به علت جراحات وارده راهی بیمارستان شدند.

اوایل شامگاه دوشنبه ۱۹ آبان ماه ۹۳، قسمتی از پل در حال ساخت جمهوری اسلامی حد فاصل بلوار امام رضا (کنار پمپ بنزین خیابان جاده اراک) تا میانه‌های بلوار زائر (رودخانه قم) ریزش کرد و بر اساس گزارش‌های اولیه ۱۵ نفر از جمله برخی از کارگران این پروژه مربوط به شهرداری قم، راهی بیمارستان شدند.

نعمت الله عواطف رستمی، عضو شورای شهر قم که شاهد این حادثه بوده، درباره مشاهداتش گفته است: من با ماشین در پل نیروگاه در حال حرکت به طرف مصلی بودم که یک لحظه دیدم گرد و خاکی ایجاد شد؛ پیچیدم دیدم بله قسمتی از پل جمهوری ریخته است. تا جایی که من اطلاع دارم هنوز خبر قطعی از جزئیات این حادثه نیست ولی به نظر می‌رسد کسی هم اکنون زیر آوار بتون‌ها نیست؛ مسئول کارگاه را نیز ندیدم و می‌گویند کسی خبر دقیقی از جزئیات این حادثه ندارد ولی به نظر می‌رسد که انشاالله به خیر گذشته است.

«مهدی فراهانی» معاون مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم: حادثه در ساعت ۲۰ و ۲۷ دقیقه به اورژانس اعلام و اولین آمبولانس نیز‌‌ همان لحظه به صحنه اعزام شد؛ به ترتیب در مجموع ۱۱ آمبولانس به محل آمدند و ۱۵ مجروح را به مراکز درمانی منتقل کردند؛ ۴ نفر به بیمارستان علی ابن ابی طالب (ع) و ۱۱ نفر به بیمارستان نکوئی و شهید بهشتی که اکنون همه بستری هستند.

شهرداری قم در پیامکی که در ساعت ۳۸ دقیقه بامداد امروز برای برخی از شهروندان و خبرنگاران قمی ارسال کرد، نوشت: بخشی از داربست‌های نصب شده جهت اجرای فاز ۲ پل جمهوری اسلامی ریزش کرد – این حادثه خوشبختانه تلفاتی نداشت.

«عباس شیری مهوار» عضو هیئت مدیره کانون کارگران ساختمانی استان قم: باید نمایندگان مردم در شورای شهر، نظارت بیشتری بر عملکرد شهرداری قم داشته باشند؛ انتظار نداریم در محل‌های کار مربوط به شهرداری قم چنین اتفاقاتی بیافتد.

وی با بیان اینکه در حق کارگرانی که اکنون بر اثر این حادثه در بیمارستان هستند، صد در صد ظلم شده است، گفت: باید مباحث مربوط به ایمنی کار کارگران رعایت شود، به خصوص وقتی شب کار هستند؛ ما نیز اخیرا به عنوان هیئت مدیره کانون کارگران ساختمانی استان قم جلسات مختلفی با مسئولان مربوطه داشتیم تا مباحث مربوط به ایمنی کار کارگران تقویت شود.

با توجه به این اتفاق پیش آمده در پل جمهوری، شورای اسلامی شهر قم باید شهردار قم را احضار کند و شهردار نیز جوابگو باشد که چرا چنین اتفاقی افتاده است.

http://ilna.ir/news/news.cfm?id=222057

زنان در تبلیغات تلویزیونی:

اگر معنای اختلاط این است که هر جا مردی هست، زنی هم آنجا باشد، پس خود مجلس شورای اسلامی هم مختلط است و نمایندگان محترم، قبل از گیر دادن به اختلاط های دیگر، قانون تکفیک جنسیتی در صحن علنی را تصویب و نمایندگان زن را به سالنی دیگر بفرستند یا لااقل به دورشان پرده ای بکشند!

جعفر محمدی - یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی : حتی اگر زنان به صورت محجبه هم در امر تبلیغات تلویزیونی حاضر شوند باز هم از نظر شرعی اشکال دارد و از طرفی حضور آنها با مردان در تبلیغات، خود نوعی اختلاط محسوب می شود که آن نیز حائز اشکال است.

استفاده ابزاری از زنان ( و مردان) برای اهداف تبلیغاتی، به لحاظ شأن والای انسان، قطعاً مذموم است.

استفاده ابزاری از زن، هنگامی معنا می یابد که فارغ از آنچه تبلیغ می شود،جذابیت های جنسی زنانه مورد توجه باشد.

گویا عده ای فراموش کرده اند که انسان ، دو جنس مرد و زن دارد و با آمیب های تک یاخته ای متفاوت است.

- اگر معنای اختلاط این است که هر جا مردی هست، زنی هم آنجا باشد، پس خود مجلس شورای اسلامی هم مختلط است و نمایندگان محترم، قبل از گیر دادن به اختلاط های دیگر، قانون تکفیک جنسیتی در صحن علنی را تصویب و نمایندگان زن را به سالنی دیگر بفرستند یا لااقل به دورشان پرده ای بکشند!

نگرانی بازنشستگان از لایحه مدیریت خدمات کشوری

نگرانی بازنشستگان از لایحه مدیریت خدمات کشوری

زنان با ۳۰سال سابقه کار و ۵۵سال سن و مردان با ۳۵سال سابقه و ۶۰سال سن بازنشسته می‌شوند.

عبدالرضا عزیزی: اینکه کارمندان فوق‌لیسانس و بالاتر تمایل دارند با 35سال سابقه خدمت بازنشسته شوند، شاید به این دلیل باشد که حقوق و مزایای آنها در زمان کار بیشتر از زمان بازنشستگی است.

فاطمه آلیا عضو فراکسیون زنان مجلس ، نماینده مردم تهران: براساس این لایحه دریافت بیش از یک حقوق بازنشستگی توسط کارمندان و بازماندگان ممنوع است که مغایر قانون حمایت از خانواده است. طبق قانون فعلی، زنی که بازنشسته شده می‌تواند هم حقوق بازنشستگی خودش و هم حقوق بازنشستگی همسر فوت‌شده‌اش را دریافت کند.

متأسفانه در لایحه جدید اگر کارمند بازنشسته‌ای فوت کند چهارپنجم حقوق او بین بازماندگان تقسیم می‌شود و مشخص نشده که یک‌پنجم باقیمانده حقوق بازنشستگان متوفی صرف چه اموری خواهد شد.

 

در لایحه دائمی‌شدن قانون خدمات مدیریت کشوری شرط سنی برای بازنشستگی تعیین شده، این یعنی کارمند افزون بر داشتن حداقل30سال سابقه خدمت باید 55سال سن داشته باشد، ولی در قوانین فعلی در این مورد، شرط سن مطرح نیست و فرد با حداقل 30سال سابقه خدمت می‌تواند بازنشسته شود.

 

در برابر فاطمه آلیا، این ‌مجتبی رحماندوست عضو دیگر کمیسیون اجتماعی مجلس : افزایش سن بازنشستگی را باید به فال ‌نیک گرفت، زیرا باعث می‌شود استقبال نسبت به کارهای دولتی و اشتغال در مجموعه‌های رسمی کمتر و بخش خصوصی تقویت شود.

شهیندخت مولاوردی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده : برخی ایرادات گرفته شده به لایحه دائمی شدن مدیریت خدمات کشوری مانند افزایش شرط سنی برای بازنشستگی زنان صحیح نیست.

ما در کمیسیون اجتماعی دولت نظرات خود را اعلام کرده‌ایم. البته برخی اشکالات نیز وجود دارد که ما پیشنهادهای خود را در کمیسیون اجتماعی دولت ارائه داده‌ایم و با توجه به اینکه معاونت امور زنان تنها یک رأی دارد، بیش از یک حد مشخصی نمی‌تواند اعمال نظر کند اما ما تلاش می‌کنیم تا حقوق زنان در این لایحه حفظ شود.

بدون شک در مورد خواص لیموترش زیاد شنیده اید و احتمالاً دور و برتان افرادی هم هستند که می گویند صبح ها یک فنجان آب با چند قطره لیموترش می نوشند. این افراد بسیار هوشمندانه عمل می کنند و اگر شما نمی دانید که مخلوط لیموترش و آب گرم چه خدمتی به سلامتی می کند این مطلب را از دست ندهید.

توجه داشته باشید که این نوشیدنی صبحگاهی بهترین جایگزین برای نوشیدنی های کافئین دار است. تهیه این نوشیدنی کار بسیار ساده ای است. به این ترتیب که صبح ها زمانی که از خواب بیدار شدید، آب نصف لیموترش را در یک فنجان آب گرم می ریزید هم زده و سر می کشید. با ما باشید تا بگوییم همین نوشیدنی ساده چه خدمتی به بدن می کند.

مزایای آب گرم با لیموترش


اگر صبح به صورت ناشتا آب لیموترش را با آب گرم مخلوط کرده و میل کنید به مرور متوجه اثرات بی نظیر آن خواهید شد:

تقویت سیستم ایمنی بدن


لیموترش سرشار از ویتامین C است و برای مقابله با بیماری های ویروسی مانند سرماخوردگی و غیره مفید است. این میوه ی ترش و اسیدی همچنین یکی از منابع پتاسیم می باشد. به همین دلیل باعث عملکرد بهتر اعصاب و مغز می شود. 

لیموترش همچنین برای کنترل فشارخون نیز مفید است. وقتی به صورت ناشتا از این نوشیدنی استفاده می کنید خواص آنتی اکسیدانی ترکیبات آن سیستم ایمنی بدنتان را قوی و بیماری ها را از شما دور می کند.

pH بدنتان را کنترل می کند


نوشیدن مخلوط آب و لیموترش باعث کاهش حالت اسیدی بدن می شود. شاید کمی عجیب به نظر بیاید اما لیموترش یکی از آلکانی ترین میوه های موجود است. در واقع با وجود اینکه ترش و اسیدی است اما بدن را اسیدی نمی کند.

به هضم غذا کمک می کند

نوشیدن مخلوط آب گرم و لیموترش باعث دفع مواد زائد می شود. این نوشیدنی همچنین باعث ترشح صفرای بیشتر می شود. همین خواص نیز باعث می شود که مشکلاتی مانند یبوست و سوزش معده تسکین پیدا کند. البته حواستان باشد اگر دچار زخم معده یا سوزش شدید معده هستید در مصرف این نوشیدنی احتیاط کنید. بهتر است میزان لیموترش آن را کمتر کنید. اگر در مصرف آن شک دارید قبل از هر کاری با پزشک معالجتان مشورت کنید.

دیورتیک فوق العاده


این نوشیدنی باعث تمیزی و پاک سازی بدن می شود. ترکیب آب گرم با لیموترش باعث دفع راحت توکسین ها یا همان سموم بدن می شود. به خاطر اینکه خواص دیورتیک دارد یعنی ادرارآور است. در نتیجه باعث تمیزی مجاری ادراری نیز می شود.

تسکین مشکلات تنفسی


با نوشیدن ترکیب آب گرم و لیموترش می توانید از شر مشکلات تنفسی خلاص شوید و عفونت و بیماری را از سینه تان به در کنید. با مصرف این نوشیدنی فوق العاده با خاصیت، به مرور از سرفه کردن خلاص خواهید شد. این نوشیدنی همچنین برای مقابله با آسم و آلرژی های رایج نیز مفید است.

به کاهش وزن کمک می کند

لیموترش به دلیل دارا بودن فیبر پکتین با گرسنگی و اضطراب مقابله می کند. باید بدانید که دنبال کردن رژیم غذایی که حالت آلکانی یا بازی بدن را بیشتر کند کمک خواهد کرد تا راحت تر و سریع تر وزنتان کم شود. پس اگر رژیم گرفته اید صبح ها یک فنجان از این نوشیدنی را میل کنید.

برای تمیزی پوست

ویتامین C موجود در لیموترش پوست را صاف و خوش آب و رنگ می کند. این ویتامین همچنین باعث محو شدن چین و چروک ریز شده و سموم را از خون خارج می سازد. در نتیجه پوستتان تمیز و شفاف می شود. از این گذشته می توانید به طور مستقیم محلولی که آماده کرده اید را نیز به پوستتان بزنید. خواهید دید به مرور پوستتان صاف و شفاف خواهد شد. البته اگر پوستتان خیلی خشک باشد بهتر است در انجام این کار دچار افراط نشوید.

برای داشتن نفس خوشبو


ترکیب آب با لیموترش یک درمان مناسب و طبیعی برای رفع دندان درد و همچنین مقابله با آسیب لثه ها می باشد. البته توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف و یا قرقره کردن زیاد با این محلول امکان دارد که به مینای دندان هایتان آسیب بزند.

برای شادابی روح و روان


زمانی که ذهن و روح و روانمان درگیر استرس و مشکلات روزمره می شود بدن ویتامین C بیشتری از دست می دهد. خوشبختانه می توان روی ویتامین C لیموترش حساب کرد. با این ویتامین می توان با آسیب هایی که استرس و تنش های روحی به بدن تحمیل می کنند مقابله کرده و شرایط روحی مساعدتری داشت.

کشف فسیل هیولای ۲۰۰ میلیون ساله

کشف فسیل هیولای ۲۰۰ میلیون ساله

باستان‌شناسان امریکا فسیل شگفت‌انگیزی از یک جاندار دوزیست دریایی را در کالیفرنیا یافته‌اند

   

به عقیده محققان، این ماهی - خزنده قابلیت زندگی در دریا و خشکی را داشت که همچون یک هیولای دریایی است.به عقیده دانشمندان، این هیولای دریایی دوزیست در دوره ژوراسیک بین 150 تا 200 میلیون سال پیش می‌زیسته است.طول بدن حیوان حدود 20 متر بوده و ابعادی به اندازه یک تریلر داشته است.

دیرینه‌شناسان می‌گویند حیوان موجودی شبیه ماهی - نهنگ با شکل بسیار متمایز بوده که می‌توانسته در خشکی هم زندگی کند.«ریوسوک موتانی» از دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: هنگامی که برای نخستین‌بار به فسیل این هیولا برخورد کردم، بسیار شگفت‌زده شدم، سازگاری بدنش با خشکی و دریا باورنکردنی بود.

شکل پوزه بسیار کوتاه آن نشان می‌دهد که برای شکار ماهی‌های مرکب و دیگر ماهی‌ها بسیار ماهر بوده است.شکل بدن و باله‌های حیوان نشان می‌دهد هنگام شنا بسیار سریع نبوده و بیشتر از ماهی‌های مرکب و میگوها تغذیه می‌کرده.شکل حیوان شبیه یک ماهی غول‌پیکر و یک خزنده بوده که قابلیت حیوان را در خشکی و دریا برای زندگی نشان می‌دهد.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/448499

مرگ راننده غلطک بر اثر سقوط به دره

  مرگ راننده غلطک بر اثر سقوط به دره

بعد از ظهر روز گذشته در منطقه گازی «وراوی» واقع در شهرستان مهر (استان فارس)، یک کارگر راننده غلطک بر اثر حادثه کار جان خود را از دست داد.

حوالی ساعت ۲ بعدازظهر روز دوشنبه (۱۹ آبان) «محمد رحیمی» که به واسطه شرکت پیمانکاری «زیباسازان لارستان» در منطقه عملیاتی پارسیان و در حوزه میدان گازی وراوی رانندگی غلطک را برعهده داشت در حین انجام کار دچار حادثه می‌شود.

در زمان این حادثه راننده حادثه دیده مشغول غلطک کاری جاده ارتباطی بین چاه شماره ۱۲ و دکل حفاری شمال بود که به دلیل انحراف خودروی غلطک در شیب تند مسیر همراه با غلطک در داخل درهّ سقوط می‌کند.
منطقه گازی عملیاتی پارسیان دارای چهار میدان فعال عملیاتی «تابناک»، «هما»، «وراوی» و «شانول» است و این میدان در مجاورت شهرهای «لامرد» و «خنج» قرار دارد.

همچنین میدان گازی وراوی که یکی از میدان‌های فعال منطقه پارسیان محسوب می‌شود در شهرستان مهر و در۳۰ کیلومتری شرق شهرستان لامرد قرار دارد.

در این میدان که بهره برداری از آن در اواخر سال ۸۵ شروع شده است تاکنون ۱۲ حلقه چاه حفاری شده‌است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=222220

قدرتمندترین شیئ کائنات چیست؟


انفجار پرتو گاما درخشان‌ترین منبع نور در جهان است که نخستین بار در زمان جنگ سرد بصورت تصادفی کشف شد؛ اواخر دهه 1960 میلادی آمریکا از مجموعه‌ای از ماهواره‌های نظامی برای نظارت بر فضا و یافتن شواهدی از پرتو گاما از آزمایش هسته‌ای شوروی سابق استفاده کرد.

اما ماهواره‌ها موفق به یافتن پرتو گاما از منابعی در فاصله میلیون‌ها و میلیاردها سال نوری دورتر شدند.

وقتی ستارگانی 150 برابر اندازه خورشید منفجر می‌شوند، در مدت چند ثانیه چنان انرژی در فضا منتشر می‌کنند که خورشید در کل عمر 10 میلیارد ساله خود قادر به تولید این مقدار است که این میزان انرژی معادل 10 تریلیون تریلیون میلیارد مگاتن بمب است!

این انفجارها، پرتوهای تابشی پر انرژی موسوم به فوران‌های پرتو گاما (GRBs) را تولید می‌کند که به گفته اخترشناسان، قدرتمندترین شیئ در کائنات بوده و می‌توانند شانس یافتن حیات احتمالی در سیارات دیگر را از بین ببرند؛ حتی می‌توان عنوان کرد که نادر بودن حیات در سیارات دیگر ناشی از پاکسازی جهان هستی توسط فوران‌های پرتو گاما است.

آرایه میلیمتری بزرگ آتاکاما ESO در صحرای آتاکاما شامل 66 تلسکوپ رادیویی به قطر 12 و هفت متر است که برای کار در طول موج زیر میلی‌متری طراحی شده‌اند و می‌تواند برای مشاهده فوران‌های پرتو گاما مورد استفاده قرار گیرد.

فوران‌های پرتو گاما (GRBs) یک انفجار خیره‌کننده از تابش متشکل از پرتوهای گاما هستند که معمولا چند ثانیه تا چند دقیقه یا حتی چند ساعت بطول می‌انجامند.

بر روی زمین، پرتو گاما از تجزیه رادیواکتیو عناصر تولید شده و برای موجودات زنده بسیار خطرناک است.

این پرتوهای فوق‌العاده شدید از اشعه گاما توسط قدرتمندترین نوع انفجار ستاره‌ای یعنی یک فرانواختر(hypernova) تولید می‌شوند.

فرانواختر نسخه جذاب از یک ابرنواختر – انفجار عظیم نور و انرژی در زمان انفجار یک ستاره ابر پر جرم – است؛ در زمان این انفجار، حجم انبوهی از پرتو گامای مضر با سرعت بسیار بالا به فضا پرتاب می شود.

این پرتوی مضر قادر به پاکسازی و استریل کردن جهان است و اگر در زمان تکامل یک جامعه روی دهد، در اینصورت شانس یافتن هوش فرازمینی در سیارات دیگر کمتر از حد تصورات قبلی خواهد بود که به این مسئله تناقض فرمی(Fermi paradox) گفته می‌شود.

باتوجه به درخشندگی بسیار زیاد، امکان مشاهده فوران‌های پرتو گاما از فواصل فوق العاده دورتر فراهم می‌شود. یک کهکشان منفرد، در هر 100 هزار تا یک میلیون سال یک انفجار داشته که در معیارهای کیهانی پدیده نادری محسوب می‌شود.

کهکشان راه‌شیری هرگز شاهد فوران‌های پرتو گاما نبوده و به احتمال زیاد یک فوران احتمالی در این کهکشان در فاصله 7500 سال نوری دورتر قرار دارد که فاصله ایمن برای زمین محسوب شده و در عین حال از درخشندگی کافی برخوردار است

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/448185

 ده نکته ای که ممکن است در مورد خنده ندانید


 

اولین بار که به عنوان یک کمدین روی صحنه رفتم تنها نکته کاملا مشخصی که بعد از اجرای برنامه در ذهن من وجود داشت این بود: "دوست دارم خیلی زود دوباره این کار را انجام بدم و بهتر انجام بدم."

چرا خندیدن اینقدر لذت بخش است؟

به عنوان یک روانشناس باید بگویم که پاسخ به این سوال تا حدی گیج کننده است چون تقریبا همه نکاتی که ما در مورد خنده می دانیم نادرست هستند.

بنابراین به این ده نکته در مورد خنده که احتمالا شما نمی دانستید دقت کنید.


۱- موشها غلغلکی هستند

خنده موشها اولین بار توسط یک روانشناس به نام جک پانکسپ در دهه نود میلادی کشف شد

او با غلغلک دادن موشها آنها را به خنده می انداخت هر چند برای شنیدن صدای زیر خنده موشها به یک وسیله ویژه نیاز داشت

اگر می خواهید یک موش را در حال خندیدن ببینید کافی است آن را غلغلک بدهید. موشها، شامپانزه ها و سگ ها می خندند. اما موشها به جوک و لطیفه نمی خندند. آن ها موقع بازی می خندند، درست مثل انسانها، و به این شکل نشان می دهند که خوشحالند و می خواهند رابطه با دیگران را تقویت کنند.

موشهایی که بیشتر بازی می کنند بیشتر می خندند و آنهایی که بیشتر می خندند ترجیح می دهند که با موشهای دیگری باشند که بیشتر می خندند.

این شواهد نشان می دهد که خندیدن انسان نیز از واکنش های صوتی در حین بازی تکامل یافته است. این نوع رفتار را در بسیاری از گونه های پستانداران می بینیم.

در مورد انسانها، خنده به یک وسیله مهم در ابراز احساسات بدل شده و در روشها و شیوه های مختلفی از ارتباط گیری با دیگران مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال حتی در شیوه های نوشتاری و یا علائم مرسوم در ابزارهای رسانه ای مدرن (مثل پیامک) لبخند و خنده اشکال ویژه خود را دارند.


۲- خندیدن لزوما به جوک و لطیفه ربط ندارد


اگر از افراد بالغ بپرسید چه چیزهایی بیشتر از همه آنها را به خنده می اندازد در پاسخ خواهند گفت جوک و طنز. ولی این دریافت اشتباه است.

علم "خنده شناسی" به ما می گوید که خنده بیشتر با رفتار جمعی و گروهی ما انسانها ارتباط دارد تا با جوک و لطیفه

رابرت پروواین یک روانشناس از داشنگاه مریلند آمریکا این موضوع را کشف کرده که ما هنگام صحبت با دوستان خود بیش از هر وقت دیگری می خندیم. درحقیقت امکان خندیدن ما به هر موضوع و نکته ای زمانی که در جمع دوستان هستیم ۳۰ برابر می شود.

نکته جالب این است که موضوع اکثر مکالمه های ما با دوستانمان جوک و لطیفه نیست بلکه به حرفها و یا نکته هایی می خندیم که به خودی خود ممکن است اصطلاحا بامزه و خنده دار نباشند. در نتیجه باید گفت که در این موارد خنده و خندیدن یک شکل از ارتباط گیری است و نه یک نوع واکنش.

علم "خنده شناسی" به ما می گوید که خنده بیشتر با رفتار جمعی و گروهی ما انسانها ارتباط دارد تا با جوک و لطیفه و از طریق خندیدن ما به دیگران نشان می دهیم که به آنها علاقمندیم و آنها را درک می کنیم.


۳- مغز انسان می تواند خنده واقعی و ناخودآگاه را از خنده عمدی و ساختگی تشخیص دهد.


ما در آزمایشگاه تاثیر خنده را روی مغز انسان بررسی کرده و تاثیر خنده ساختگی را با خنده واقعی مقایسه کردیم. نه تنها مغز انسان خیلی سریع تفاوت را درک می کند بلکه شنیدن صدای خنده ساختگی باعث می شود که فعالیت ها در بخشی که به آن پوسته داخلی مغز میانی می گوئیم افزایش یابد. کار این بخش از مغز انسان درک احساسات دیگران است.

این نشان می دهد که مغز ما انسان ها حتی در حالتی که چنین فرمانی را دریافت نکرده، به محض شنیدن صدای خنده ساختگی به شکل خودکار تلاش می کند احساس آن فرد را بشناسد.


۴- خنده مسری است

تصویربرداری از مغز داوطلبان در آزمایشگاه در عین حال نشان می دهد که خنده مسری و واگیر دار است. حتی در لحظاتی که یک فرد زیر دستگاه عکسبرداری و اسکن مغزی است که اصلا خنده دار نیست، به محض شنیدن صدای خنده با تغییر دادن حالت عضلات صورت خود می کوشد به این موج خنده بپیوندد.

هر چقدر که واکنش یک فرد به خنده دیگران فعالتر باشد و یا به زبانی دیگر سرایت خنده به او قوی تر باشد، بهتر می تواند یک خنده ناخودآگاه را از یک خنده عمدی و ساختگی تمایز دهد.

این نشان می دهد که پیوستن به موج خنده فراتر از حالت مسری این عمل است و ممکن است در عین حال به این دلیل باشد که ما با پیوستن به خنده دیگران می خواهیم دلیل آن را بهتر بشناسیم.


۵- آشنایان شما بامزه تر هستند


برای سوزاندن کالری موجود در یک بسته چیپس باید سه ساعت به طور مداوم خندید

خنده باعث خنده بیشتر می شود و به همین خاطر است که در بسیاری از برنامه های کمدی که به صورت زنده روی صحنه اجرا می شوند، همیشه یک مجری اصلی در بین برنامه هر کمدین سعی می کند جمعیت را حسابی بخنداند و آنها را برای لطیفه های کمدین بعدی آماده کند.

ولی آشنا بودن با افراد و انتظارات ما از ملاقات و رابطه با آنها هنوز هم مهمترین عامل در خندیدن ماست. به عنوان مثال اکثر مردم اگر یک لطیفه واحد را از زبان یک کمدین مشهورتر بشنوند احساس می کنند که خنده دار تر است.


۶- خنده و خندیدن شما را سالم تر نمی کند


مطالبی که روی اینترنت منتشر می شوند پر از ادعاهایی است که می گوید خندیدن برای سلامتی شما عالی است.

متاسفانه چنین چیزی حقیقت ندارد. هر چند خندیدن مثلا از دویدن کالری بیشتری مصرف می کند و هر چند خندیدن باعث می شود که میزان مصرف انرژی بدن و ضربان قلب ما حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش یابد، اما باید در نظر داشت که این تاثیر بسیار محدود است. به عنوان نمونه حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه خندیدن ممکن است ۱۰ تا ۴۰ کالری را بسوزاند. برای سوزاندن کالری موجود در یک بسته چیپس شما باید سه ساعت مداوم بخندید.


۷- خندیدن باعث می شود که روابط ما با دیگران تقویت و طولانی تر شود

پروفسور باب لونسون از اساتید روانشناسی دانشگاه برکلی در آمریکا در جریان یک پژوهش از یک گروه زوجهای داوطلب خواست که در مورد نکات یا عادات زوج خود که آنها را آزار می دهد بحث و گفتگو کنند.

نتایج این پژوهش نشان داد زوج هایی که بیشتر می خندند و لبخند می زنند در مجموع از رابطه خود احساس رضایت بیشتری داشتند و رابطه آنها مدت بیشتری دوام می آورد.

این نشان می دهد که خنده در حقیقت یک احساس و یک نوع بیان احساسی است و با استفاده بیشتر از آن در روابط عاطفی و نزدیک می توانیم احساس رضایت و خوشنودی بیشتری داشته باشیم.

خنده و خندیدن برای لذت بردن از لحظات و اوقات خوش ضروری است. ولی در مواقعی که شرایط باعث می شود ما احساس خوبی نداشته باشیم نقش خنده بسیار مهم تر می شود.

به خاطر دارم که درست قبل از مراسم خاکسپاری پدرم من یک نکته خنده دار به مادرم گفتم تا او را بخندانم و قبل از شروع مراسم کمی به او روحیه بدهم . و این شیوه بسیار موثر واقع شد.

خنده و خندیدن به ما کمک می کند که نه تنها درجه سلامتی دیگران بلکه رابطه بین افراد دیگر را بسنجیم. در حقیقت وسیله ای برای سنجیدن روابط اجتماعی و تاثیراتی است که این روابط روی ما می گذارند.


۸- خنده و خندیدن وقت مناسب می طلبد

معمولا در مکالمات معمولی مردم به نوعی خنده خود را تنظیم می کنند تا در پایان جمله اتفاق بیافتد. حتی کسانی که با زبان علائم ارتباط برقرار می کنند همین روش را به کار می گیرند با وجودیکه اگر بخواهند می توانند در سراسر گفتگوی "بی صدای" خود بخندند.

اینکه کمدین ها چگونه می توانند زمان دقیق گفتن لطیفه های خود را در طول اجرای یک برنامه زنده تنظیم کنند همیشه من را به حیرت وا داشته است.

پیچارد مک لین یک کمدین که در عین حال کمدی آموزش می دهد در این مورد می گوید:"رفتن روی صحنه و جلوی خنده خود را گرفتن آن هم درست در لحظاتی که همه تماشاچیان دارند می خندند، مستلزم اعتماد به نفس و کنترل بسیار زیادی است. و اینکه پس از یک موج خنده تماشاچیان دقیقا در چه زمانی می توان دوباره سر صحبت را بازکرد یک نکته بسیار ظریفی است. از یک طرف نباید با حرف زدن خنده جمعیت را مختل کرد ولی در عین حال نباید زیادی صبر کرد که فضای تالار سرد شود."


۹- خنده و خندیدن جذاب است


یک پژوهشی که در مورد آگهی های زوج یابی انجام شده نشان می دهد که هم زنان و هم مردان در توصیف شخصیت خود بیشتر از شغل، میزان شعور اجتماعی، طرز رفتار و حتی تمایل جنسی بر داشتن روحیه ای شوخ تاکید می کنند.

آیا واقعا می توان با خنده کسی را عاشق خود کرد؟ یک پژوهشی که در مورد آگهی های زوج یابی انجام شده نشان می دهد که هم زنان و هم مردان در توصیف شخصیت خود بیشتر از شغل، میزان شعور اجتماعی، طرز رفتار و حتی تمایل جنسی بر داشتن روحیه ای شوخ تاکید می کنند.

یک پژوهش دیگر نشان داده است که اگر غریبه ها به لطیفه ما بخندند برای ما بسیار جذاب خواهد بود.


۱۰- برخی چیزها بدون تردید شما را به خنده می اندازد


هیچ کمدینی تا کنون لطیفه ای نساخته است که بتواند هر فردی از هر فرهنگ و یا از هر گروه سنی را بخنداند. ولی هنگام انجام پژوهش در آزمایشگاه من متوجه شدم که برخی چیزها بیشتر از سایرین باعث خنده مردم می شود. یکی از بهترین ابزارها برای خنداندن مردم نشان دادن فیلم مربوط به واکنش های افراد در لحظاتی است که خندیدن می تواند کار نامناسبی تلقی شود و سعی می کنند به زور جلوی خنده خود را بگیرند.


منبع: بی بی سی فارسی