حاشیه سود 50 درصدی ورزشی فروشان/ حداقل سرمایه برای شروع 300 میلیون تومان

پول نیوز از درآمد فروشندگان وسایل ورزشی گزارش می دهد
برای راه اندازی یک فروشگاه ورزشی باید حدوده 300 میلیون تومان در مرحله اول خرید کرد. به عبارتی تمامی محصولات در سایز های مختلف باید یک جین خریداری شوند. باتوجه به اینکه بیشتر محصولات خارجی هستند رقم سفارش بسیار بالاتر می رود.
حاشیه سود 50 درصدی ورزشی فروشان/ حداقل سرمایه برای شروع 300 میلیون تومانپول نیوز، محمد قهرمانی کوشان - راه اندازی فروشگاه ایده ای است که شاید روزانه در ذهن بسیاری از جوانان و فعالان حوزه های مختلف پرورش یافته و از دل آن رویای بزرگی به نام ثروت بیرون آمده است.  در یک نگاه ساده راه اندازی فروشگاه  ساده و بسیار  سهل الوصول است اما تجربه نشان می دهد که راه اندازی یک فروشگاه ساده و بسیار کوچک نیاز به ماه ها زمان دارد. 

راه اندازی فروشگاه ورزشی هم در دسته کسب و کارهایی است که در میان قشرجوان جامعه به خصوص ورزش دوستان طرفداران بسیاری دارد.  بری راه اندازی یک فروشگاه در مرحله اول باید  بررسی کرد که دقیقا چه اجناسی در آن به فروش خواهد رفت. این کسب و کار هم مانند تمامی مشاغل نیاز به دریافت پروانه کسب و کار است. تحصیل پروانه کسب  کار برای راه اندازی فروشگاه پوشاک ورزشی از طریق اداره اماکن امکان پذیر است و نیاز به مجموعه ای از مدارک دارد. مجموع مدارک مورد نیاز برای  دریافت پروانه کسب به شرح زیر است. 

1-تابعیت جمهوری اسلامی ایران و در مورد اتباع بیگانه داشتن پروانه کار معتبر از وزارت کار و امور اجتماعی و پروانه اقامت معتبر از وزارت کشور.
2- ارائه مدارک مثبته دال بر داشتن سابقه سکونت به مدت 5 سال برای متقاضیان شهرتهران.
3- ارائه سند مالکیت یا اجاره نامه رسمی
4-داشتن حداقل سواد خواندن و نوشتن.(به استثنای متقاضیانی که سن آنها بیش از 45 سال به بالا باشد.)
5-گواهی لازم مبنی برتجاری بودن محل کسب یا رعایت ضوابط شهرداری محل.
6- موافقت اداره اماکن نیروی انتظامی برای مشاغل خاص بر اساس آیین نامه مربوطه.
7- مدارک لازم دال بردارا بودن صلاحیت فنی برای مشاغل فنی بر اساس تبصره 2 ماده 35 قانون صنفی.
8- عکس جدید 6 قطعه.
9- فتوکپی شناسنامه عکس دار دو برگ.

پس از دریافت مجوز از اداره اماکن و اتحادیه های مربوطه باید ملک مورد نظر یا به عبارتی محل فروشگاه را تعیین جغرافیایی کرد. لوازم ورزشی در کشورمان مانند بسیاری از کالاهای دیگر بورس جغرافیایی دارند.   

اگر سری به خیابان ولیعصر محدوده میدان منیریه بزنید بدون شک بیشترین محصولاتی  که چشم نوازی می کنند، لوازم ورزشی است. میدان منیریه یکی از میادین قدیمی تهران است که در محله منیریه قرار دارد. این میدان از شرق از طریق خیابان ابوسعید به بازار تهران و چهارراه گلوبندک، از غرب از طریق خیابان معیری به چهارراه لشکر و خیابان کارگر جنوبی و از شمال از طریق خیابان ولیعصر به میدان ولیعصر و از جنوب باز هم از طریق خیابان ولیعصر به میدان راه‌آهن ارتباط دارد.
حاشیه سود 50 درصدی ورزشی فروشان/ حداقل سرمایه برای شروع 300 میلیون تومان

بر اساس اعلام اداره اماکن منطقه ده و 11 تهران محدوده منیریه به بورس لوازم ورزشی کشور مشهور شده و در میان 300 ملک تجاری این محدوده حدود 260 مغازه به عرضه محصولات ورزشی اعم از کیف و کفش،‌ لباس ورزش های مختلف، لوازم ورزشی و... می پردازند. البته فروشگاه های ورزشی در مناطق دیگر شهر هم به وفور یافت می شود به طور مثال مراکز خرید محدوده میدان ونک،‌ مراکز خرید میدان پونک،  میدان تجریش و ... هم به صورت گسترده ای لوازم ورزشی را توزیع می کنند اما محل تجمع تمامی برندهای ورزشی کشور در میدان منیریه تهران است.

 در این منطقه می توان تمامی محصولات برندهای مختلف را به راحتی یافت.   محدوه منیریه با اینکه در قلب شهر قرار دارد اما از نظر جغرافیایی و فرهنگی در محدوده استراتژیک شهری دسته بندی می شود.  با اینکه قیمت اجاره املاک مسکونی در این منطقه به نسبت مناطق مشابه مناسب تر است اما املاک تجاری منطقه منیریه با قیمت های بسیار بالایی خرید و فروش و یا رهن و اجاره داده می شود. با توجه به اینکه برای دریافت مجوز راه اندازی یک فروشگاه لوازم ورزشی باید اجاره نامه تحویل شده به اتحادیه از نوع ملک تجاری باشد به همین دلیل باید  مبلغ قابل توجهی را در سرمایه اولیه راه اندازی این کسب و کار برای ملک در نظر گرفت. 

محمد امین طبایی دارنده یک فروشگاه ورزشی در محدوده میدان منیریه می گوید« برای  راه اندازی یک فروشگاه به یک ملک تجاری بین 40 تا 100 متر نیاز است. البته هر چه متراژ مغازه بالا باشد باید متراژ انبار را هم بالا برد. هر مغازه دار فعال در این حوزه علاوه بر داشتن یک مغازه باید یک انبار هم داشته باشد. حال ممکن است این انبار در  جنب فروشگاه باشد و یا در منظقه و  محدوده دیگری واقع شود اما به صورت کلی داشتن انبار برای یک فروشگاه الزامی است.» 

به گفته و ی«  قیمت رهن و اجاره یک مغازه 40 متری در میدان منیریه نیاز به 100 میلیون ودیعه و بین 10 تا 13 میلیون تومان اجاره ماهیانه است. البته بسته به میزان موقعیت ملک و متراژ آن ممکن است ودیعه تا 200 میلیون و اجاره هم تا 20 میلیون افزایش یابد. اما اگر یک ملک 40 تا 60 متری داشته باشیم نیاز به یک انباری با همان متراژ است که هزینه ودیعه و اجاره انباری هم 50 میلیون ودیعه و اجاره ماهیانه یک و نیم تا 2 میلیون می شود.»

  البته  قیمت ملک در مناطقی مانند میدان ونک به هم به اندازه میدان منیریه است و در مراکز خرید میدان پونک قیمت ملک مربوط به فروشگاه لوازم ورزشی حتی بین 20 تا 25 درصد هم کمتر است. به نظر می رسد میدان منیریه به دلیل تمرکزی  که  بر روی این محصولات دارد از قیمت بسیار بالاتری برخوردار باشد. 
حاشیه سود 50 درصدی ورزشی فروشان/ حداقل سرمایه برای شروع 300 میلیون تومان

پس از قیمت ملک خرید تجهیزات و لوازم مورد نیاز برای فروشگاه است. در وهله اول باید بررسی کرد که چه لوازمی برای راه اندازی یک فروشگاه لازم است.  یک فروشگاه لوازم ورزشی تمامی ابزار مربوط به ورزش را در بر می گیرد که عمده ترین آنها لبای و کفش ورزشی هستند. انواع کفش های ورزشی، لوازم اسکی، انواع وسایل برقی بدنسازی، فوتبال دستی، دارت، میز بیلیارد، مایو، لباس ورزشی، انواع توپ،تور،تفنگ ساچمه ای و... است.  

مهدی توحیدی دارنده یک فروشگاه در میدان منیریه می گوید« برای راه اندازی یک فروشگاه ورزشی باید حدوده  300 میلیون تومان در مرحله اول خرید کرد. به عبارتی تمامی محصولات در سایز های مختلف باید یک جین خریداری شوند. باتوجه به اینکه بیشتر محصولات خارجی هستند رقم سفارش بسیار بالاتر میرود.» به گفته و ی« برخی از فعالان این صنف به جای فروش تمامی محصولات بر روی یک محصول خاص تکیه کرده و نمایندگی آن را دریافت می کند در این صورت میزان ریسک فروش پایین  می رود اما برای گرفتن نمایندگی حتما باید ملک اجاره ای نبوده و سرمایه اولیه بالای یک میلیارد باشد که هر کسی توان چنین ریسکی را ندارد.» 

حسین  افضلی مقدم صاحب یک فروشگاه در میدان ونک می گوید« فروش لوازم ورزشی از کسب و کارهایی است که با سود بالایی همراه است. صاحبان تمامی فروشگاه ها محصولات خود را در حجم انبوه از کشور چین وارد می کنند. وقتی تعداد سفارش محصول در کشور چین  به بیش از  1000 عدد برسد یک تخفیف ویژه برای سفارش دهنده قائل می شوند همین موضوع باعث می شود که قیمت خرید بین 20 تا 30 درصد کاهش داشته باشد حال اینکه فروشنده جنس را در مغازه خود با همین قیمت اصلی به علاوه درصدی سود قابل توجهی به فروش می رساند.»

 به گفته وی « تمامی محصولاتی که در فروشگاه ها به فروش می رسند با حاشیه سود 50 درصدی هستند. برای مثال قیمت کتانی اسکیچرز به صورت عمده ای بین  30 تا 40 دلار است اما در بسیاری از فروشگاه های کشور بین 300 تا 400 هزار تومان به فروش می رسد.» 

نمیا شیخی پویان دارنده یک فروشگاه لوازم ورزشی در میدان پونک می گوید« حاشیه سود فروشگاه های ورزشی از محل فروش لوازم است و لباس ورزشی سود چندانی ندارد و برای مثال لباس های  برند آدیداس نهایتا با 20 درصد سود در فروشگاه های ایران به فروش می رسند زیرا قیمت خرید محصول اولیه بسیار بالا است و نمی توان یک رقم نجومی را برای یک  دست لباس ورزشی در نظر گرفت. اگر یک دست لباس ورزشی مارک آدیداس 800 هزار تومان به فروش می رسد قیمت خرید آن بین 550  تا 600 هزار تومان است که باید به آن هزینه حمل و گمرکی را هم اضافه کرد. » 

وی معتقد است« یک فروشگاه لوازم ورزشی در میدان منیریه اگر به صورت گسترده فعالیت کند و بتواند  محصولات را به قیمت مناسب خریداری کند می تواند در ماه بین 35 تا 40 میلیون درآمد داشته باشد زیرا بسیاری از این فروشگاه ها مرکز توزیع محصول به نقاط مختلف کشور هستند که از این طریق هم سود قابل توجهی عاید آنها می شود. اما در مراکز خرید مختلف شهر نهایتا بتوان بین 15 تا 20 میلیون تومان از یک فروشگاه لوازم ورزشی کسب درآمد کرد. » 

یکی از  موارد دیگری که باید در راه اندازی فروشگاه در نظر گرفت طراحی داخلی آن است. طراحی یک فروشگاه  باز هم به نوع کالا و مکان بستگی دارد. مریم عرب نژاد طراح دکور می گوید« بسیاری از برندهای روزشی از رنگ های شاد در طرح های خود اشتفاده می کنند این موضوع می تواند هم یک نقطه قوت و هم یک نقطه ضعف به شمار برود. برای مثال رنگ نارجی و یا سبز فسفری در لباس های  ورزشی و کیف و کفش ها بسیار دیده می شود در حالیه به صورت معمول افراد بسیار اندکی هستند که تمایل به استفاده از این رنگها دارند پس این هنر طراحی است که مشتری را  جذب به خرید این محصولات می کند.» 

 وی تاکید دارد« اگر قصد دارید روی خصوصیات قیمتی مانور دهید با استفاده از اتکت ها و کاغذ های قیمت ، دکور خود را مزین کنید. سعی کنید سادگی را در طراحی خود در نظر بگیرید تا شتری در انتخاب خود گیج نشود . کالاهایی را جلوی دید قرار دهید که امتحان خود را پس داده اند. در نور پردازی دقت کافی داشته باشید تا هم کالاها دیده شوند و هم نور پردازی چشم را اذیت نکند. در بوتیک خود از سبدهای مخصوص حراج استفاده کنید و در حد ممکن کالاها را جلوی دست قرار دهید .

 رگالی کردن محصولات به جذب مشتری کمک شایانی می کند . بسیاری از افراد دوست دارند در زمان انتخاب، دستشان باز باشد و از رودر رویی مستقیم با فروشنده پرهیز می کنند. تمامی این موارد با یک طراحی ساده و مناسب قابل حل است تنها کافی است که در راه اندازی یک فروشگاه به یک طراح اعتماد کنید.» به گفته وی « طراحی یک فروشگاه متوسط ورزشی برای یک طراح بین یک تا دو میلیون تومان هزینه دارد که با جمع هزینه دستمزد به کمتر از 5 میلیون تومان می رسد.»
منبع: پول نیوز
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.