آشنایی با کد مرتبط با تعیین نسخه اچ تی ام ال (html)




لوگوی-اچ-تی-ام-ال-5

به طور کلی ساختار یک صفحه اچ تی ام ال به صورت زیر است:

1
2
3
4
5
6
7
8
<!DOCTYPE html>
<html>
    <head>
        <title>Title of Your Page</title>
    </head>
    <body>
    </body>
</html>

در اولین خط از کد دستوری تحت عنوان می بینیم (عبارت DOCTYPE مخفف واژگان Document Type به معنی "نوع سند" است). اگر از این دستور در صفحات خود استفاده نکنیم باز هم صفحه در مرورگر نمایش داده می شود اما این در حالی است که این دستور به مرورگر کمک می کند تا صفحه وب را به طور کامل و بدون هیچ مشکلی نمایش داده و نوع و نسخه مورد استفاده اچ تی ام ال را نیز برای مرورگر مشخص می کند. به طور مثال همانطور که در کد فوق ملاحظه می شود اگر بخواهیم از آخرین نسخه اچ تی ام ال که 5 است استفاده کنیم می بایست این دستور را به صورت بنویسیم. از این پس کلیه مرورگرها متوجه خواهند شد که با یک صفحه ای از وب رو به رو هستند که با زبان اچ تی ام ال 5 نوشته شده است. در اینجا نیاز است تا با مفهوم Parse آشنا شویم. در واقع در برنامه نویسی زمانیکه برنامه، اپلیکیشن و یا حتی مرورگر که این نوع برنامه است چیزی را تجزیه و تحلیل می کند، به این فرایند Parse شدن می گویند (لازم به ذکر است که معنی لغوی این واژه نیز "تجزیه شدن" است). لازم به ذکر است که دستور DOCTYPE را هم می توان با حروف بزرگ و هم با حروف کوچک به صورت doctype نوشت (توجه داشته باشیم که علامت ! را پیش از دستور DOCTYPE به هیچ وجه فراموش نکنیم). حال زمانیکه مرورگری مثل فایرفاکس با صفحه ای از جنس اچ تی ام ال رو به رو شود که حاوی دستور است، متوجه می شود که با یک سندی رو به رو است که با زمان اچ تی ام ال 5 نوشته شده است بنابراین از این پس کلیه تگ ها را بر اساس نسخه 5 اچ تی ام ال اصطلاحاً Parse می کند و سپس به کاربر نمایش می دهد. اگر بخواهیم کد فوق را برای نسخه 4.01 بازنویسی کنیم کدی به شکل زیر خواهیم داشت:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
<html>
    <head>
        <title>Title of Your Page</title>
    </head>       
    <body>
    </body>
</html>

و اگر بخواهیم مثلاً کد فوق را برای xhtml 1.0 بازنویسی کنیم کد فوق به صورت زیر در خواهد آمد:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
<html>
    <head>
        <title>Title of Your Page</title>
    </head>
<body>
</body>
</html>

نکته ای که همواره در مورد تعیین نسخه اچ تی ام ال می بایست مد نظر قرار دهیم این است که این خط از کد می بایست پیش از هر کد دیگری قرار گرفته و حتی یک فاصله هم پیش از آن قرار نگیرد. در ضمن به هیچ وجه نمی بایست حتی کامنت هم پیش از این خط از کد قرار دهیم.

از آن جا که آخرین نسخه زبان اچ تی ام ال نسخه 5 است بنابراین در این سری از آموزش ها همواره از دستور استفاده خواهیم کرد زیرا نه تنها نوشتن آن ساده تر است بلکه با استفاده از آن به کلیه امکانات اضافه شدن در نسخه 5 زبان اچ تی ام ال دسترسی خواهیم داشت.

http://www.netshahr.com/3481/11-%D8%A2%D8%B4%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%DA%A9%D8%AF-%D9%85%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%B7-%D8%A8%D8%A7-%D8%AA%D8%B9%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D9%86%D8%B3%D8%AE%D9%87-%D8%A7%DA%86-%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D9%84

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.