نرم افزارهای تخصصی طراحی وب



علاوه بر نرم افزارهای ساده ای که برای کدنویسی صفحات وب می توان مورد استفاده قرار داد، شرکت های مطرح تولید نرم افزار اقدام به طراحی نرم افزارهایی نموده اند که فرایند کدنویسی را بسیار ساده نموده بطوریکه برنامه نویس به هیچ وجه نیاز حفظ کردن کلیه دستوارت ندارد. گاهی اوقات شرایط از این هم به مراتب راحت تر شده بطوری که برنامه نویس به جای آن که کدهای مرتبط با مثلا یک دکمه را وارد کند، به سادگی می تواند به صورت کاملاً «بصری» روی یک دکمه کلید کرده و آن دکمه ایجاد شود.
به طور کلی این دست از نرم افزارها تحت عنوان IDE شناخته می شوند. این اصطلاح مخفف واژگان Integrated Development Environment به معنی "محیط توسعه یکپارچه" است.
از جمله این IDE ها می توان به نرم افزار شرکت معروف ادوبی تحت عنوان Adobe Dreamweaver اشاره کرد که آخرین نسخه آن (در زمان نوشتن این آموزش که سال 1392 است) نسخه CC است و این در حالی است که این نرم افزار غیر رایگان است. در حقیقت با استفاده از این نرم افزار می توان به سرعت یک وب سایت را طرحی نموده و روی شبکه اینترنت قرار داد:

محیط-نرم-افزار-دریم-ویور

این نرم افزار امکان نمایش بصری صفحات اچ تی ام ال را نیز علاوه بر نمایش کدها برای برنامه نویس فراهم آورده است بطوری که بدون نیاز به مرورگر می توان خروجی کدهای اچ تی ام ال را مشاهده کرد (لازم به ذکر است که نتایجی صفحات وب که داخل این نرم افزار مشاهده می کنیم خیلی دقیق نیستند و برای دیدن نتیجه اصلی می بایست از یک مرورگر استفاده کرد).
شرکت مایکروسافت یک IDE قدرتمند تحت عنوان Microsoft Expression Web به دنیا معرفی کرده است که علاوه بر زبان های .NET از زبان های اچ تی ام ال، سی اس اس و پی اچ پی هم پشتیبانی می کند:

محیط-نرم-افزار-مایکروسافت-اکسپرشن

شرکت ادوبی که غالب محصولات آن غیر رایگان است، اقدام به طراحی یک ویرایشگر متن تحت عنوان Brackets نموده است که علاوه بر آن که رایگان است از زبان های اچ تی ام ال، سی اس اس، و پی اچ پی به خوبی پشتیبانی می کند و همچنین دارای محیط گرافیکی ساده و جذابی می باشد:

محیط-نرم-افزار-برکت-شرکت-ادوبی

علاوه بر این نرم افزار، می توان به نسخه پیشرفته نرم افزار Notepad تحت عنوان Notepad++ اشاره کرد که به صورت رایگان قابل استفاده است:

محیط-نرم-افزار-نوت-پد-پلاس-پلاس

همانطور که می بینیم رابط گرافیکی این نرم افراز بسیار شبیه به نرم افزار Notepad است با این تفاوت که امکانات بیشتری در اختیار برنامه نویس قرار می گیرد (ممکن است که این سوال برای برنامه نویسان مبتدی پیش آید که آیا این نرم افزار نسخه Notepad+ هم دارد یا خیر. در حقیقت در برنامه نویسی زمانیکه بخواهیم یک واحد بیشتر را نمایش دهیم از دو علامت به علاوه پشت سر هم استفاده می کنیم. مثلا زمانیکه زبان برنامه نویسی C تکمیل شد و امکانات بیشتری به آن اضافه شد زبان C++ آمد. این بدان معنی است که زبان C++ نسخه بعدی زبان C است. بنابراین نرم افزار Notepad++ نسخه پیشرفته نرم افزار Notepad است).
از برخی ویژگی های نرم افزار Notepad++ می توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    رایگان بودن
•    پشتیبانی از اکثر زبان های برنامه نویسی
•    سهولت در استفاده از آن
•    Code Hinting 
•    Code Highlighting 
به طور کلی منظور از Code Hinting این است که نرم افزار در حین کدنویسی به برنامه نویس کدهای مرتبط با کدی که می نویسد را نشان می دهد.
منظور از Code Highlighting این است که نرم افزار بخش های مختلف کد را به رنگ های مختلفی نشان می دهد تا برنامه نویس بتواند به سادگی کدهایی را که نوشته را تشخیص دهد.

چرا نمی توان از نرم افزای همچون Word استفاده کرد؟
در کدنویسی ما صرفاً نیاز به متن ساده یا اصطلاحاً Plain Text داریم. در اسنادی که با نرم افزاری همچون Word شرکت مایکروسافت نوشته می شوند اطلاعاتی اضافی همچون Bold, Italic و ... به کدهایی که می نویسیم اضافه می شوند که کاملاً غیر ضروری هستند. بنابراین به هیچ وجه استفاده از این نرم افزار برای کدنویسی استفاده نخواهیم کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.