رییس کمیته امداد: رفاه طلبی و ثروت اندوزی برخی مسئولان بر شدت فقر افزوده است/ پرداخت فراگیر یارانه ها به هیچ وجه درست نیست

پرداخت فراگیر یارانه‌ها از منظر عدالت اجتماعی به هیچ وجه درست نیست و می‌بایست یارانه‌ها به سمت افراد نیازمند سوق پیدا کنند.
 رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: متأسفانه رفاه طلبی و ثروت اندوزی برخی مسئولان بر شدت فقر افزود و این درحالی است که این حجم از محرومان تحت پوشش کمیته امداد زیبنده نظام اسلامی نیست و با تحقق عدالت که شعار اصلی ما بوده و هست، فاصله دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سیدپرویز فتاح در سخنان پیش از خطبه نمازجمعه با اشاره به فرارسیدن 14 اسفند و سالروز تأسیس کمیته امداد به فرمان امام خمینی(ره) و فرارسیدن روز احسان و نیکوکاری، اظهار داشت: امام خمینی(ره) در 14 اسفند 57 و پیش از 12 فروردین و انتخاب جمهوری اسلامی با رأی مردم این کمیته را تأسیس کردند چرا که از نظر ایشان مأموریت انقلاب اسلامی قبل از هر چیز رسیدگی به محرومان و مستضعفان بود.

وی اضافه کرد: این کمیته میراث امام خمینی و شجره طیبه‌ای است که براساس تفکر ایشان شکل گرفت. و ایشان رهبری بودند که جنگ فقر و غنا را مطرح کردند و بارها عنوان کردند که یک موی کوخ نشینان را به تمام کاخ نشینان ترجیح می‌دهند و این محرومان را ولی نعمتان انقلاب می‌دانستند.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) با بیان اینکه فعالیت کمیته امداد صدقه جاریه نظام اسلامی است، گفت: متأسفانه فشارها، تحریم‌ها، جنگ تحمیلی، تورم و سیاست‌های غلط اقتصادی در سال‌های پس از انقلاب باعث شد بر حجم و وسعت فقر در کشور افزوده شود و آسیب‌های اجتماعی، بیکاری، مهاجرت، کودکان کار، هزینه‌های بالای درمان و رفاه طلبی و ثروت اندوزی برخی مسئولان بر این شدت فقر افزود و این درحالی است که این حجم از محرومان تحت پوشش کمیته امداد زیبنده نظام اسلامی نیست و با تحقق عدالت که شعار اصلی ما بوده و هست، فاصله دارد.

فتاح با اشاره به تحت پوشش قرار داشتن 5 میلیون نفر از محرومان و مستضعفان تحت پوشش کمیته امداد، اظهار داشت: در حال حاضر بیش از یک میلیون زن سرپرست خانوار، 200 هزار یتیم، 20 هزار بیمار صعب‌العلاج، 72 هزار دانشجو و 38 هزار خانواده سرپرست زندانی تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند و اگرچه در 38 سال اخیرف نظام اسلامی خدمات زیادی از جمله دسترسی به آب و برق و ... برای دوردست‌ترین نقاط کشور محیا کرده ولی این خدمات ناکافی بوده است.

وی با تأکید بر ضرورت پرداختن به ریشه‌های فقر، افزود: لازم است تا دستگاه‌ها و مسئولان کشور همچون دوران دفاع مقدس با عملی صالح به فقر حمله کرده و آن را وادار به عقب نشینی و نهایتاً نابودی کنند.

رئیس کمیته امداد امام خمینی‌(ره) به اشاره به افزایش 20 درصدی درآمدهای مردمی کمیته امداد در سال جاری آن را نشانه ای از افزایش اعتماد عمومی به این کمیته دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب در حکم بنده، کمیته امداد را نهادی انقلابی با اهدافی نورانی معرفی کردند که در این میان اعتماد مردم به این کمیته یک سرمایه بزرگ ملی است که باید با شفاف سازی و خدمات سریع و موثر آن را افزایش داد.

فتاح با تأکید براینکه فعالیت کمیته امداد به هیچ وجه جناحی، قشری و قومیتی نیست، تصریح کرد: جامعه کمیته امداد همواره همگام نظام اسلامی بوده و خواستگاه بسیاری از شهدا، این اقشار بودند و امام خمینی(ره) نیز فرمودند تنها کسانی با ما تا آخر این خط می‌مانند که طعم فقر و محرومیت را چشیده باشند. 

وی در ادامه سخنانش با اشاره به برخی اقدامات انجام شده در کمیته امداد، از ارائه تسهیلات اشتغال به 100 هزار نفر تا پایان سال جاری و اضافه شدن این تسهیلات تا سقف یک و نیم برابری در سال آینده خبر داد و افزود: تا پایان امسال بیش از 1400 میلیارد تومان کمک معیشت به افراد تحت پوشش این کمیته پرداخت می‌شود و این درحالی است که در حوزه درمان 350 میلیارد تومان، در حوزه مسکن 400 میلیارد تومان، وام ازدواج 200 میلیارد تومان، کمک به دانشجویان و دانش‌آموزان تحت پوشش 100 میلیارد تومان، تغذیه کودکان زیر 6 سال 80 میلیارد توامن، و بابت هزینه تأمین اجتماعی افراد تحت پوشش 250 میلیارد تومان طی سال جاری هزینه خواهد شد.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) با بیان اینکه طی سال جاری حدود 100 هزار نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد به زیارت مشهد مقدس فرستاده شده‌اند، گفت: علاوه براین اقدامات طی سال جاری 20 هزار منزل مسکونی، 100 هزار جهیزیه، 500 میلیارد تومان در قالب وام ضروری کوتاه مدت و 1300 میلیارد تومان به عنوان وام اشتغال به مددجویان این کمیته پرداخت شده است.

فتاح همچنین اصلاح صندوق‌های صدقات، کاهش هزینه‌های کمیته امداد، پالایش جامعه تحت پوشش، راه‌اندازی پرداخت پیامکی صدقات و انتقال ساختمان مرکزی کمیته امداد را بخش دیگری از اقدامات انجام شده طی سال جاری عنوان کرد و با تأکید بر فعالیت کمیته امداد در جهت پیش گیری از آسیب‌های پرهزینه از نحوه پرداخت فعلی یارانه ها انتقاد کرد و گفت: پرداخت فراگیر یارانه‌ها از منظر عدالت اجتماعی به هیچ وجه درست نیست و می‌بایست یارانه‌ها به سمت افراد نیازمند سوق پیدا کنند.

وی در پایان با تقدیر از پیش بینی نیازهای این کمیته در بودجه سال 96 ابراز امیدواری کرد که این بودجه به همین شکل فعلی توسط نمایندگان مجلس به تصویب برسد.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.