روزنامه جوان 4/10/1395

 


روزنامه جوان 4/10/1395

مهلت دوماهه به بانک مرکزی برای ساماندهی صرافی‌ها

جهانگیری: در فاینانس پسابرجام موفق نبودیم

فاینانس‌کنندگان می‌گویند اگر تحریم‌ها برگشت چه باید بشود و این جذب فاینانس را در پسابرجام مشکل کرده است. معاون اول رئیس‌جمهور ضمن بیان این واقعیت گفت: نباید در جذب فاینانس بی‌گدار به آب زد.

فاینانس‌کنندگان می‌گویند اگر تحریم‌ها برگشت چه باید بشود و این جذب فاینانس را در پسابرجام مشکل کرده است. معاون اول رئیس‌جمهور ضمن بیان این واقعیت گفت: نباید در جذب فاینانس بی‌گدار به آب زد. وی همچنین در پی مشخص‌شدن نشتی بزرگ بازار ارز ایران، گفت: بانک مرکزی تا اسفندماه سال جاری فرصت ساماندهی صرافی‌ها را دارد تا مشخص شود آنها چه کاری انجام می‌دهند و افراد ارز را برای چه مصرفی و از چه حسابی خریداری می‌کنند‌، این در حالی است که واردات به عنوان اولین مصرف ارزی کشور و قاچاق کالا که اخیراً رئیس صندوق ضمانت از صادرات حجم آن را 22 میلیارد دانست دومین مصرف ارزی کشور فشار قابل ملاحظه‌ای به بازار ارز می‌آورد که اگر فقط قاچاق کنترل شود دلار شاید به زیر 3 هزار تومان هم نزول کند.

       

به گزارش «جوان»، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور دیروز در مراسم اعطای نشان امین‌الضرب، اظهار کرد: برخی در حال فشار به دولت در خصوص گرفتن تصمیمی در واکنش به نوسانات نرخ ارز بودند تا تصمیمی غیرصحیح گرفته شود، ما تلاش کردیم وارد این مسائل نشویم و می‌توانیم نرخ ارز را دوباره به حالت قبل برگردانیم.

 

 نقل و انتقال ارز باید به سیستم بانکی برگردد

فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه اقتصاد کشور بعد از تحریم‌ها برای نقل و انتقال پول به سمت صرافی‌ها رفته که ریسک آن بسیار بالاست، گفت: باید فعالیتی انجام شود که نقل و انتقالات پول دوباره به نظام بانکی و از طریق گشایش ال‌سی برگردد.

 

خرید این همه ارز از صرافی خیلی مشکوک است

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: برخی به صرافی‌ها مراجعه می‌کنند و به حدی ارز می‌خرند که انسان متحیر می‌شود. نمی‌دانیم آنها با این همه ارز می‌خواهند چه‌کار کنند آیا می‌خواهند آنها را از کشور خارج کنند تا از کشورهای همسایه کالای قاچاق بیاورند؟

وی افزود: بانک مرکزی تا اسفند ماه فرصت دارد صرافی‌ها را ساماندهی کند تا مشخص شود که آنها چه کار انجام می‌دهند. همچنین باید مشخص شود کسی که ارز می‌خرد می‌خواهد با آن‌چه کاری انجام دهد.‌

باید حساب بانکی شخص خریدار ارز مشخص شود. جهانگیری در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه باید مشخص شود که در کجای مسائل اقتصادی باید دولت را نقد و در کجا نقد نکنیم، گفت: نقد کردن شرایط اقتصادی دولت کار خوبی است و ما از این کار ناراحت نمی‌شویم اما یک عده درباره آمار رشد اقتصادی بحث می‌کنند که باید مشخص شود این آمار وجود خارجی دارد یا نه.

 

نباید شاخص‌های اقتصادی دولت را نقد کرد

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: این افراد (رسانه‌ها) درباره شاخص‌ها و آمار اقتصادی دولت جلسه می‌گذارند و اعلام می‌کنند این میزان رشدی که دولت اعلام کرده حقیقی است یا خیر و هزینه‌های زیادی برای برگزاری این جلسات صرف می‌شود.

وی افزود: درباره شاخص‌های اقتصادی نباید نقد انجام شود زیرا این شاخص‌ها بر اساس فرمول‌های اقتصادی انجام می‌شود که بنده نیز اطلاعی درباره نحوه محاسبه آن ندارم. جهانگیری گفت: برخلاف شاخص‌ها و آمارهای اقتصادی، سیاست‌ها و برنامه‌های دولت را می‌توان نقد کرد، به طور مثال بیایند بگویند که دولت در نرخ ارز دستکاری نکند یا دولت به صادرکنندگان مشوق صادرات ندهد. سیاست‌ها و برنامه‌های دولت قابل نقد است اما شاخص‌ها نباید توسط رسانه‌ها نقد شود. معاون اول رئیس‌جمهور افزود: بر اساس اعلام مرکز آمار روند رشد کماکان سیر صعودی دارد که برخی در این ارتباط می‌گویند سهم نفت باعث رشد اقتصادی بالا شده است.

وی افزود: بعد از اجرای برجام کارهای خوبی در بخش نفت انجام شده و در مدت کوتاهی توانسته‌ایم تولید را دو برابر کنیم. همچنین در بخش گاز نیز از 240 میلیون متر مکعب برداشت به 560 میلیون متر مکعب تا پایان سال می‌رسیم. جهانگیری گفت: آنها که تولید و صادرات را کاهش داده یا متوقف کرده‌اند، فکر نمی‌کردند که امروز بتوانیم تا این اندازه صادرات داشته باشیم. معاون اول رئیس‌جمهور اضافه کرد: در صورتی که نفت از نرخ رشد اقتصادی خارج شود در سال جاری نیز 3/4 درصد رشد خواهیم داشت. وی در ادامه صحبت‌های خود گفت: امروزه از 20 رشته فعالیت اقتصادی در 10 تا 12 رشته رشد مثبت در شش ماهه سال جاری وجود داشته هر چند در پنج تا شش فعالیت این رشد منفی بوده است.

 

بعد از اجرای برجام در جذب فاینانس موفق نبوده‌ایم

معاون اول رئیس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به عدم‌موفقیت برای جذب فاینانس گفت: اکنون بعد از گذشت یک سال از اجرای برجام هنوز برای جذب فاینانس موفق نشده‌ایم اما دلیل این امر سختگیری‌های خود ماست.

وی افزود: ما می‌خواهیم فاینانس‌های بین‌المللی را بر اساس شرایط خاص خودمان جذب کنیم نه شرایطی که فاینانس‌کنندگان به ما تحمیل‌کنند، آنها مطرح می‌کنند که اگر تحریم‌ها برگشت چه باید بشود. جهانگیری افزود: جذب فاینانس برای کشور اگر چه عقب افتاده اما باید به شکل درستی در‌ آینده اجرا شود اما در این خصوص بی‌گدار به آب نمی‌زنیم.

وی همچنین با اشاره به آزاد شدن یوزانس برای فعالان صنعتی گفت: بخش تولید اکنون روی غلتک افتاده است و آنهایی که اهل حرکت باشند، حرکت خود را آغاز کرده‌اند. معاون اول رئیس‌جمهور در پایان صحبت‌های خود با اشاره به لزوم تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی گفت: امیدواریم سال آینده مسائل سرمایه‌ مورد نیاز بنگاه‌ها حل شده و رشد خوبی داشته باشند. همچنین جوانانی که در انتظار کارآفرینان هستند، سر کار بروند.

 

دیپلماسی وظیفه دولت است نه بخش خصوصی

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه دولت یازدهم بازرگانان را مشاوری مفید برای خود می‌داند، اظهار کرد: افرادی که دهها و هزاران نفر کارگر را به کار گرفته و برای جوانان کارآفرینی ایجاد می‌کنند، اهمیت بالایی برای دولت دارند. دولت باید با دنیا تعامل برقرار کند زیرا هیچ بخش خصوصی نمی‌تواند بگوید که به تنهایی توانسته مسائل ایران با دنیا را در دیپلماسی حل کند و این امر وظیفه دولت به حساب می‌آید. جهانگیری تأکید کرد: فکر می‌کنم برجام تا حدود زیادی توانسته است این شرایط را برای فعالان بخش اقتصادی کشور ایجاد کند، هر چند هنوز موانع زیادی پیش روی فعالان اقتصادی وجود دارد.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: در این راه برخی تلاش می‌کنند که کار بزرگ دولت را کوچک جلوه دهند. باید ثبات اقتصادی در کشور حاکم و شاخص‌های اقتصادی برای فعالان قابل پیش‌بینی باشد.

تورم و نوسانات نرخ ارز در برخی مواقع به حدی بود که شرایط اقتصادی برای فعالان این بخش قابل پیش‌بینی نبود اما اکنون فعالان اقتصادی می‌توانند تا حدودی شرایط را پیش‌بینی کنند. وی تأکید کرد: کارهای انجام شده در حد توان دولت بوده است و در بخش‌های اقتصاد کلان و بخش‌های خارجی، فرهنگی و اقتصادی اکنون به آرامش رسیده است.

 

هشدار «رئیس اتمی» به ترامپ

صالحی: برجام را پاره کنند، فعالیت هسته‌ای را در سطح بالاتری از سر می‌گیریم / نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی عصر دیروز اولین نفری بود که با دونالد ترامپ تلفنی گفت و گو کرد و البته مسئله هسته‌ای ایران، اولین دستور کار او بود.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی عصر دیروز اولین نفری بود که با دونالد ترامپ تلفنی گفت و گو کرد و البته مسئله هسته‌ای ایران، اولین دستور کار او بود. رئیس‌جمهور جدید امریکا توافق هسته‌ای با ایران را احمقانه‌ترین توافقی خوانده که در عمرش دیده و گفته در عمل نشان خواهد داد که با این توافق چه برخوردی خواهد کرد. علی اکبر صالحی مرد شماره یک هسته‌ای ایران یک روز بعد از تحلیف رئیس‌جمهور جدید امریکا، به او هشدار داد که اگر بخواهد برجام را پاره کند، نه تنها برنامه هسته‌ای را به قبل از برجام بر می‌گرداند، بلکه آن را به سطحی بالاتر می‌رساند.

 

به گزارش جوان، بنیامین نتانیاهو روز گذشته ساعتی قبل از تماس تلفنی با رئیس‌جمهور جدید امریکا، پیامی ویدئویی درباره ایران منتشر کرد، پیامی که او در آن گفت که خواسته پیش از ملاقات با دونالد ترامپ با مردم ایران صحبت کند. نتانیاهو گفت که بین حکومت ایران و مردم این کشور تفاوت قائل است و خود را دوست مردم ایران می‌داند نه دشمن و به همین خاطر، می‌خواهد پیش از مذاکره با دونالد ترامپ درباره «شیوه مقابله با تهدید رژیم ایران» با مردم ایران سخن بگوید. نتانیاهو دیروز عصر هم اولین کسی بود که با ترامپ تلفنی تماس گرفت و درباره آنچه که او «چگونگی مقابله با تهدید رژیم ایران» خوانده، مذاکره کرد. نتانیاهو، برجام را « اشتباهی تاریخی» خوانده بود و حالا کسی وارد کاخ سفید شده که او نیزبرجام را«بدترین معامله امریکا» و «توافقی احمقانه» خوانده و گفته که به جای اینکه بگوید با برجام چه خواهد کرد، کاری را انجام خواهد داد که باید انجام بدهد. رکس تیلرسون، وزیر خارجه ترامپ نیز خواستار بازنگری در توافق هسته‌ای شده؛ موضع‌گیری‌ای که واکنش دیپلمات‌های ایرانی را به دنبال داشت. عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه یک‌شنبه هفته قبل (26 دی ماه 1395) هشدار داده بود که برای همه نوع شرایطی آمادگی کامل دارد و در صورت کنار گذاشتن برجام از طرف امریکا، در «یک دوره زمانی مشخص فعالیت‌های هسته‌ای خود را به قبل» باز می‌گرداند ولی حالا علی اکبر صالحی کسی که به عنوان رئیس سازمان انرژی اتمی، برنامه هسته‌ای ایران را هدایت می‌کند با لحنی صریح تر به ترامپ هشدار داده و گفته که اگر برجام را «پاره کند»، ایران به سرعت برنامه هسته‌ای خود را از سر می‌گیرد والبته آن را به سطحی بالاتر از قبل برخواهد گرداند.

 

صالحی البته گفته که ایران قصد ندارد خیلی زود درباره ترامپ قضاوت کند و این را هم که ترامپ در مراسم تحلیف خود اشاره‌ای به ایران نکرده «مثبت» خوانده ولی تمایل دولت جدید امریکا برای به کار‌گیری «فناوری بسیار پیشرفته» دفاع موشکی برای جلوگیری از حملات موشکی ایران و کره شمالی را رد کرده است. در سند خط مشی دولت دونالد ترامپ که روز شنبه کاخ سفید آن را منتشر کرد، به توان موشکی ایران اشاره شده و آمده است: «ما یک سامانه دفاع موشکی پیشرفته برای محافظت از خود در برابر حملات موشکی کشورهایی چون ‏ایران و کره شمالی خواهیم ساخت. » صالحی به سی بی اس نیوز گفته است: «ایالات متحده 10 هزار مایل از ایران دور است و ما هرگز به دنبال ساخت موشک‌هایی نبوده‌ایم که تا آنجا برود.» او همچنین درباره مواضع ترامپ قبل از ورود به کاخ سفید درباره پاره کردن برجام گفته که ایران واکنشی متناسب نشان خواهد داد و فعالیت‌های هسته‌ای خود را از سر خواهد گرفت: « ما این کار را قبلا کرده ایم... اگر توافق کار نکند، ایران می‌تواند با سرعت به فعالیت‌های هسته‌ای خود برگردد.» صالحی افزود: «ما می‌توانیم خیلی ساده برگردیم... نه تنها به جایی که قبلا بودیم بلکه به لحاظ تکنولوژیکی، به وضعیتی خیلی بالاتر.» صالحی البته گفته که دوست ندارد «چنین روزی را» ببیند: «من نمی‌خواهم تصمیمی در چنین مسیری بگیرم ولی ما آماده‌ایم

 

تحریک عربی

همزمان با ورود ترامپ به کاخ سفید، عرب‌های شورای همکاری خلیج فارس نیز تحرکات خود را  آغاز کرده‌اند. تفنگداران نیروی دریایی انگلیس و کویت رزمایش مشترکی را در یکی از جزیره‌های این کشور در شمال خلیج فارس به اجرا ‏گذاشتند. ‏ وبگاه انگلیسی «مورنینگ استار» هفته گذشته با اشاره به برگزاری رزمایش دریایی امارات و انگلیس نوشت: این دو کشور ‏یک رزمایش دریایی را در اقدامی تهدید آمیز علیه ایران آغاز کردند. ‏ ارتش مصر در بیانیه‌ای از مشارکت رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور در نشست روسای ستاد مشترک ارتش کشورهای حوزه ‏خلیج‌فارس در امارات با مشارکت اردن و امریکا خبر داد. ‏سرهنگ «تامر الرفاعی» سخنگوی ارتش مصر در بیانیه‌ای که در صفحه فیس‌بوک ‏ منتشر شد، اعلام کرد که «محمود حجازی» رئیس ستاد مشترک ارتش مصر برای شرکت در نشست روسای ستاد مشترک ‏ارتش کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به امارات رفته است. وی افزود که در این نشست تعدادی از پرونده‌ها و موضوعات مربوط به شراکت و همکاری نظامی، هماهنگی تلاش‌های ‏منطقه‌ای و بین‌المللی برای نابودی تروریسم و مقابله با چالش‌ها و تهدیداتی که امنیت و ثبات در منطقه خاورمیانه را هدف قرار ‏می‌دهد، مورد بررسی قرار خواهد گرفت. ‏دبیرخانه شورای همکاری خلیج فارس در کنفرانس «رویارویی با تندروی و افراط‌گرایی» در کویت بیانیه‌ای را تصویب کرد که ‏در آن به ایجاد ارتش الکترونیکی در رویارویی با تروریسم دعوت شده بود. ‏به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه عکاظ، این بیانیه که توسط یک کارشناس در امنیت الکترونیک تدوین شده بر استراتژی ‏گروه‌های تروریستی در فضای مجازی و دشواری که دستگاه‌های امنیتی با آنها به دلیل استراتژی‌های متغیر و سریع گروه‌های ‏تروریستی مواجه هستند، تمرکز شده است. ‏

 

ما همه آتش‌نشانیم

در حالی که شعله‌های آتش از میان ویرانه پلاسکو زبانه‌می‌کشد، مردم با شاخه‌های گل خودشان را به پلاسکو یا ایستگاه‌های آتش‌نشانی می‌رسانند.

نویسنده : غلامرضا مسکنی

این روزها در فضای مجازی و عمومی همه آتش‌نشان شده‌اند و سعی می‌کنند آتش افروخته در دل خانواده‌های داغدار حادثه را خاموش کنند، اما مگر می‌شود تسلایی برای این داغ بزرگ پیدا کرد.

 

نبرد تمام‌عیار آتش‌نشانان در ویرانه پلاسکو همچنان در جریان است. روز گذشته از میان ویرانه‌ها تنها ماسک و مقداری از تجهیزات آتش‌نشانان گرفتار شده کشف شد. از همین رو بود که جلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی با صراحت بیشتری گفت: 25 نفر قطعاً پیکرشان زیر آوار است که 15 نفر از آنها آتش‌نشان هستند. آمار شهدای آتش‌نشان همان سه نفر است که یک نفر در بیمارستان فوت کرد و دو نفر از زیر آوار بیرون کشیده شدند. عمده‌ترین نگرانی کسبه در گزارش‌های میدانی روز‌های گذشته خبرنگاران ما از محل حادثه، عمل مسئولان به وعده‌هایی است که این روزها آن را مثل نقل و نبات مطرح می‌کنند. دیروز خبر رسید که دفاتری برای رسیدگی به مشکلات کسبه در نزدیکی محل حادثه دایر شده است. در حوزه عمل، این همسایگان کسبه پلاسکو بودند که با نصب بنر در ساختمان کویتی‌ها برای به خدمت گرفتن همکاران خسارت‌دیده‌شان اعلام آمادگی کردند. برای دیدن فرجام این دعوت، باید منتظر آرام شدن فضا و پایان عملیات امداد ماند. از آنجا که احتمال می‌رود پس از کشف پیکر قربانیان شناسایی هویت آنها امکان‌پذیر نباشد، خانواده 13 نفر از آنها با مراجعه به پزشکی قانونی آزمایش دی. ان.‌ای دادند و از این تعداد ۱۱ خانواده آتش‌نشان و دو خانواده دیگر از شهروندان عادی بودند. از سه پیکر شهدای حادثه، هویت یکی از آنها مشخص و دو پیکر دیگر هم از سوی خانواده شناسایی و آزمایش دی. ان.‌ای انجام شده است.

 

دور کردن خبرنگاران از محل حادثه

 صبح دیروز عده‌ای از دانش‌آموزان با در دست داشتن گل در محل حادثه حاضر شدند و گل‌هایشان را به دست آتش‌نشانان دادند.  در جبهه‌های مختلف عملیات آواربرداری در جریان بود. ظهر روز گذشته با پیدا شدن تجهیزات آتش‌نشانان، در قسمت شرق ساختمان، کنار ساختمان کویتی‌ها خبرنگاران از محل دور شدند. بیل‌های مکانیکی از کار ایستادند و عده‌ای از نیروهای عملیات آتش‌نشانی خودشان را به محل کشف تجهیزات امدادگران رساندند. لحظاتی بعد از حادثه در حالی که خبرنگاران منتظر خبر کشف پیکر امدادگران بودند، جلال ملکی، خودش را به جمع خبرنگاران رساند و گفت: تنها تجهیزات امدادگران کشف شده و خبری از پیکر آتش‌نشانان نیست.

  

کلاف‌های سردرگم

بعد از آن بود که دوباره بیل‌های مکانیکی به کار افتادند و عملیات از سر گرفته شد. در کنار عملیات امداد عده‌ای از آتش‌نشانان تازه نفس آماده وارد شدن به عملیات هستند. با ادامه عملیات، تجسس برای لحظاتی قطع می‌شود. تیم‌های آتش‌نشان خود را به میان عملیات آواربرداری می‌رسانند و مثل نیروهای پیاده به دنبال پیکرها می‌گردند. بعد از آن از محل دور می‌شوند و عملیات آواربرداری دنبال می‌شود.

 

قیچی‌های مکانیکی آن‌پاره‌ها را مثل کلاف سردرگم قیچی و به کنار منتقل می‌کنند. وقتی که نوک قیچی‌های مکانیکی به میان آوار می‌رود و هوا به لایه‌های زیر می‌رسد، شعله‌های آتش زبانه می‌کشد. با زبانه کشیدن آتش‌، آتش‌نشانان شروع به آبپاشی به آتش می‌کنند.  یک ساعت از ظهر گذشته است که زیبا بروفه، بازیگر سینما و تلویزیون در حالی که گل و شیرینی به دست دارد، خودش را به کنار آوار می‌رساند و از آتش‌نشانان تجلیل می‌کند. با گذشت زمان، عملیات امداد سرعت بیشتری به خودش می‌گیرد. وقتی عقربه‌ها به  ساعت 15 می‌رسد نیروهای یگان ویژه خودشان را به خبرنگاران می‌رسانند و آنها را از محوطه کارگاه دور می‌کنند. احتمال می‌رود که جسدی کشف شده باشد. مثل قبل خبرنگاران از محل دور می‌شوند. عملیات لودرها متوقف می‌شود و نیروهای عملیات آتش‌نشانی خودشان را به ضلع شمالی بالای آوار می‌رسانند و شروع به جست‌وجو می‌کنند. در حالی که خبرنگاران چشم به راه نیروهای عملیات هستند، شروع دوباره لودرها خبر می‌دهد که جسدی کشف نشده است.  وقتی خبرنگاران خودشان را به نزدیکی آوار می‌رسانند، عده‌ای امدادگر نزدیک می‌شوند و هشدار می‌دهند که احتمال انفجار کپسول‌های گاز مدفون میان آوار وجود دارد. این موضوع نگران‌کننده است؛ چراکه امکان دارد جان امدادگران با خطر مواجه شود. با این وجود عملیات امداد دوباره با سرعت ادامه پیدا می‌کند. دود و آتش همچنان امدادگران را آزار می‌دهد، اما تلاش آنها ادامه دارد.  ساعت 16 که می‌شود، دوباره دستگاه‌های امدادی متوقف می‌شوند. لحظاتی بعد تیمی از نیروهای عملیات به همراه سگ زنده‌یاب خودشان را به بالای آوار می‌رسانند. عملیات در جریان است. دود و آتش هم از هر طرف زبانه می‌کشد. لحظات به سختی در حال گذر است. نیروهای عملیات به سرعت خودشان را به بالای آوار می‌رسانند.

 

عاشق خدمت به مردم هستیم

یکی از آتش‌نشانا‌ن به خبرنگار ما می‌گوید: حسین حسین‌زاده، آتش‌نشان ایستگاه 60 از دوستانم بود که حالا میان آوار گرفتار شده است. او 28 ساله و یک سال قبل ازدواج کرده بود. حسین مردی شجاع بود و همیشه دل به آتش می‌زد. مدتی قبل در یک آتش‌سوزی پیرزنی را نجات داده بود. او با گریه ادامه می‌دهد : خانواده حسین نگرانش هستند. برادرش از روز حادثه اینجاست و منتظر است که از زیر آوار خبری برسد. این آتش‌نشان می‌گوید: برای کمک به مردم خسته نمی‌شوم. دختری شش‌ماهه دارم و از مردم می‌خواهم همیشه برایمان دعا کنند.

 

مردم قوت قلبمان هستند

آتش‌نشان دیگری می‌گوید به صورت شیفتی در اینجا فعالیت می‌کنیم. از زمان ریزش خودمان را به محل رساندیم. سه نفر از دوستانم جزو مفقود شدگان هستند. او ادامه می‌دهد: همه ما مشتاقیم که برای نجاتشان تلاش کنیم. او می‌گوید: هفت‌سال است که در آتش‌نشانی، نیروی عملیاتی هستم. در این مدت افراد زیادی را نجات داده‌ام. وی می‌گوید: مردم مدام در حال همدردی هستند. واقعاً به ما قوت قلب می‌دهند و جانمان را برای مردم می‌دهیم و توقعی از کسی هم نداریم.

 

پرسش‌های بی‌جواب

 با گذشت پنج روز از وقوع حادثه پرسش‌های بسیاری همچنان بدون پاسخ مانده‌است. علت وقوع حادثه و چرایی پیشگیری نکردن از وقوع آن، مهم‌ترین سؤال‌هایی است که در فضای حقیقی و مجازی مطرح می‌شود. فاجعه پلاسکو در شرایطی رخ داد که قانون مدت‌ها پیش برای جلوگیری از بروز چنین حوادثی راهکارهای دقیقی را ارائه کرده بود، اما کم‌کاری برخی دستگاه‌ها باعث شد تا فاجعه‌ای بزرگ در قلب تهران رخ دهد. اواخر دی ماه ۹۳ و در سالگرد حادثه خیابان جمهوری و کشته شدن دو زن کارگر در قالب مصوبه‌ای با عنوان «تصویب نامه هیئت وزیران در بخش آتش‌نشانی و امور ایمنی» در قالب بخشی از سند آسیب‌شناسی کلانشهرها، به تصویب هیئت دولت رسید.  این سند به روشنی به وظایف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره ایمن‌سازی واحد‌های تولیدی، صنفی و تجاری اشاره شده است.

 

در بخشی از این مصوبه آمده است: قرار گرفتن گزارش‌های سازمان‌ها و واحدهای آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری‌های کشور در خصوص کارگاه‌های ناایمن شهری در اولویت بازرسی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. براساس این سند، دولت وزارت کار را موظف کرده است به محض ارائه گزارش آتش‌نشانی، این مسئله را در اولویت کاری بازرسی‌اش قرار دهد؛ این حکم است و نمی‌توان از آن سرپیچی کرد، اما برخی معتقدند که در این ماجرا شهرداری تهران مقصر اصلی است چون وظیفه مقرر شده در قانون شهرداری‌ها،  این نهاد را موظف به جلوگیری از حوادث اینچنینی کرده است. اگر گزارش‌های سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران درباره پلاسکو توسط وزارت کار جدی گرفته می‌شد، شاید امروز به جای آواربرداری از برج پلاسکو و حسرت برای از دست دادن آتش‌نشانان فداکار، کارگران مشغول بهسازی و ایمن‌سازی این برج بودند. در حوادث اینچنینی برخی تلاش می‌کنند با پنهان کردن وظایف قانونی خود در میان برخی جنجال‌های رسانه‌ای، اصل تقصیر را به گردن نهادهای دیگر بیندازند و همین مسئله نیز راه جلوگیری از بروز حوادث مشابه را می‌بندد؛ همانطور که اگر وظیفه وزارت کار درباره پلمب کارگاه پوشاک (در حادثه سه سال قبل خیابان جمهوری) مورد تأکید قرار می‌گرفت، امروز فاجعه در این حد رخ نمی‌داد.

 

سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری با خبرنگاران تأیید کرد

ارتباط ابربدهکار بانکی با فریدون

بعد از ماه‌ها اخبار ضد و نقیض در رابطه با ارتباط حسین فریدون، برادر رئیس‌جمهور با ابر متهم بانکی کشور، روز گذشته سخنگوی دستگاه قضا رسماً اصل ارتباط این دو با یکدیگر را تأیید کرد و از تحقیقات بیشتر این قوه از متهم دستگیر شده در جهت بازگشایی ابعاد تازه این پرونده خبر داد.

حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه در ابتدای صد و هفتمین نشست خبری خود گفت: دو نفر از محکومان به اعدام این پرونده حکم‌شان نقض شد و طبق نظر دیوان عالی به شعبه هم‌عرض فرستاده شد. همچنین حکم بابک زنجانی به وی ابلاغ شد و پرونده دو نفر از محکومین به اعدام که به شعبه هم‌عرض ارجاع شده در حال انجام تحقیقات و بررسی‌های گسترده است. در حال حاضر تحقیقات گسترده از این دو نفر آغاز شده و اگر لازم باشد بازپرس سؤالات جدیدی را از بابک زنجانی بپرسد این امکان فراهم است.

 

وی در ارتباط با پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه اظهار داشت: چند هزار میلیارد تومان در پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان در اختیار تعداد معدودی از افراد بدون تضمین برای وصول قرار گرفته و همه این مسائل برخلاف مقررات بانکی و تجاری است.  وی با اشاره به اینکه این مقدار تخلف را یکجا برای یک بانک ندیده بودم، گفت: تأیید مدیرعامل نیز براساس مقررات نبوده بلکه براساس پشتیبانی و نفوذ انجام گرفته، همچنین تسهیلات و میزان آن قانونی نبوده و با توجه به سرمایه مجاز در نظر گرفته نشده همچنین بالاتر از سقف مجاز تسهیلات ارائه شده است.  سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه در زمینه چگونگی پرداخت تسهیلات نیز قانون رعایت نشده گفت: اعتبارسنجی مناسب نیز صورت نگرفته و ضمانت لازم نبوده است و همه اینها بخشی از تخلفات است که دولت و بانک مرکزی باید آن را بررسی کند که اشکال در کجاست و آ‌یا در قانون، عدم نظارت یا خدای ناکرده فساد بوده است.

 

5سال حبس برای محکومان امنیتی

وی درباره آخرین وضعیت بدهکار بانکی که اخیراً بازداشت شده، گفت: وی در ابتدا به اتهام هزار میلیارد بدهی بانکی بازداشت شده بود که در روند رسیدگی به پرونده خودش به هزار و 200 میلیارد تومان بدهی اعتراف کرده اما تاکنون براساس اطلاعات بانک‌ها وی بالغ بر 2هزار میلیارد تومان معوقه بانکی دارد که انجام تحقیقات از وی هم در مرحله انجام است. باید دولت و بانک مرکزی اقدام جدی در خصوص بدهی‌های بانکی انجام دهند، ضمن اینکه قوه قضائیه هم باید با قاطعیت لازم در قبال بدهکاران بانکی احکام خود را صادر کنند.

سخنگوی قوه قضائیه همچنین اظهار داشت: خانم نازنین زاغری محکوم به پنج سال زندان شده و حکم وی مورد تأیید قرار گرفته است. همچنین آقای فرهاد عبدصالح هم به حبس محکوم شده که در مرحله تجدیدنظر بر حق وی تخفیف قائل شده اما حبس پنج ساله وی قطعی است. در مجموع این دو نفر اتهامات امنیتی دارند و فؤاد صادقی و علی غزالی هم به حبس محکوم شده‌اند که حکم آنها قطعی است و در مجموع منعی برای اعلام اسامی آنها وجود ندارد.

 

هر کجا نیاز باشد قوه قضائیه در موضوع پلاسکو ورود می‌کند

محسنی‌اژه‌ای همچنین با اشاره به اینکه هرکسی در زمینه حادثه پلاسکو قصور داشته باشد و قصور آن اثبات شود، دادسرا برایش تصمیم‌ می‌گیرد و ورود می‌یابد، گفت: پرونده تشکیل شده برای پلاسکو در دو بخش قبل از اتفاق و زمان پس از این حادثه است که اولویت ما با مسئله دوم است.

وی در رابطه با پرونده حادثه پلاسکو و اینکه آیا کسی در این پرونده بازداشت شده است یا خیر، بیان کرد: فرض کنیم تعداد دیگری ساختمان پلاسکو وجود دارد آیا می‌شود همه آنها را پلمب کرد یا باید نسبت به آنها دفع خطر کرد؟طبق بند 14 ماده 55 قانون شهرداری، شهرداری موظف به رفع خطر است.

اژه‌ای اذعان داشت: آیا می‌شود به 3 هزار نفر از کارکنان یک ساختمان گفت که دیگر کار نکنید، آیا چنین امری امکان‌پذیر است یا به جای پلمب و بیکار کردن عده‌ای باید نسبت به این ساختمان‌ها رفع خطر کرد. مسئله دیگر این است که آیا صرفاً اخطار شهرداری کفایت می‌کند؟ آیا شهرداری برای همه این ساختمان‌ها امکانات و بودجه کافی را دارد؟

  

دخالت فرماندار تهران در پرونده ساختمان علاءالدین

وی همچنین به پاساژ علاءالدین اشاره کرد و اظهار داشت: مدتی قبل بود که گفته شد یکی از طبقات پاساژ علاءالدین ایمنی کافی ندارد، در همین راستا بود که شورای تأمین تشکیل شد و در آن شورا فرماندار رسماً اعلام کرد که تخریب طبقه مورد نظر علاء الدین صورت نگیرد.

 

سخنگوی قوه قضائیه تاکید کرد: باید از الان این نکته را مورد توجه قرار داد که چه کسانی به چه میزانی در جلوگیری از این حوادث و رفع خطر این ساختمان‌ها مسئولیت دارند. شهرداری باید رفع خطر کند و همچنین باید از جنبه‌های مختلف توسط مالکین، ‌صاحبان سرقفلی‌ها همکاری صورت گیرد و همگی دست به دست هم دهند تا حوادث این چنینی در آینده تکرار نشود.  سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا دستگیری رسول دانیال‌‌زاده صحت دارد یا خیر و اینکه آیا ادعای برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه این فرد با حسین فریدون ارتباط دارد تأیید می‌شود یا خیر، گفت: بارها گفته‌ام که برخی از متهمان به‌صورت علنی محاکمه شوند و رسانه‌ها نیز اجازه انتشار داشته باشند، اما به هر تقدیر فعلاً قانون به ما چنین اجازه‌ای نمی‌دهد.  وی اضافه کرد: این فرد دستگیر شده و دادسرا مشغول تحقیقات و ارتباطش با آن فرد روشن است، اما اینکه چه‌چیزی از تحقیقات خارج می‌شود و این ارتباط به جرم منجر می‌شود یا خیر، نمی‌توان فعلاً اظهار نظر کرد.

 

محسنی اژه‌ای همچنین در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص دستگیری علیرضا زیباحالت منفرد در پرونده نفتی و اینکه آیا دستگیری این فرد در حکم متهمان تأثیری دارد یا خیر، گفت: در اینکه دستگیری این فرد درباره بخشی از اموال که تا به حال مفقود بوده مؤثر است یا خیر، فعلاً نمی‌توان اظهار نظر کرد و باید منتظر بود‌ و اینکه دستگیری این متهم چه تأثیری در حکم متهمان دیگر را دارد نیز متوجه نمی‌شود زیرا این پرونده متهمان بسیاری دارد و دستگیری فرد مورد اشاره، آخرین آنها نیست.  وی همچنین در مورد آخرین وضعیت بررسی فیش‌های حقوق‌های نجومی اظهار داشت: قرار بود که دولت اگر به موارد تخلف فیش‌های حقوقی رسید به قوه قضائیه اعلام کند که تاکنون این امر صورت نگرفته، لابد احتمالاً به تخلفی نرسیده‌اند ضمن اینکه دیوان محاسبات هم تاکنون چیزی را به ما مبنی بر فیش‌های نجومی ارسال نکرده، اما از زمانی که قوه قضائیه به این موضوع ورود پیدا کرده توانسته‌ایم برخی اقدامات را انجام دهیم. تاکنون بیش از 70 نفر احضار شده‌اند که این احضارها براساس اطلاعات اعلامی از سوی سازمان بازرسی کل کشور و سپاه بوده است.

اژ‌ه‌ای اظهارداشت: برخی افراد احضار شده در پرونده فیش‌های نجومی اعلام کرده‌اند با اینکه مبالغی خاص در فیش‌های آنها آمده اما این مبالغ قرار بوده بین تعدادی از افراد زیرمجموعه‌شان تقسیم شود.

 

رفع خطر برعهده شهرداری است؛ اما

سخنگوی قوه قضائیه همچنین در رابطه با پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه شنیده شده تاکنون شهرداری 30 اخطار به ساختمان پلاسکو داده است، آیا دادستانی نمی‌توانست در این مسئله وارد شود و برای پلمب این ساختمان اقدام کند، اظهار داشت: وظیفه رفع خطر نسبت به چنین ساختمان‌هایی بر عهده دادستانی نیست، در صورتی که یک ابلاغیه صادر شود که به طور مثال فلان ساختمان در فلان روز آتش می‌گیرد یا تخریب می‌شود دادستانی در این صورت می‌تواند آن ساختمان را پلمب کند اما اگر صرفاً بیان شود که این ساختمان ایمن نیست در این صورت دادستانی نمی‌تواند نسبت به پلمب آن اقدام کند زیرا رفع خطر بر عهده شهرداری است.

سخنگوی قوه قضائیه در مورد سؤالی در خصوص شکایت رئیس دولت اصلاحات از سردار نقدی رئیس سابق سازمان بسیج مستضعفین گفت: این شکایت در دادسرا ثبت شده و هم‌اکنون در مرحله تعقیب و رسیدگی است، ضمن اینکه هر فردی که در دادگستری تظلم‌خواهی و شکایت کند، این شکایت ثبت و قطعاً به آن رسیدگی می‌شود.

   

ماجرای سؤال 50 میلیونی از سخنگوی قوه قضائیه

محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه چند روز پیش 10 لباس شخصی به واحدی در خیابان شریعتی یورش برده و تمام واحدها را جست‌وجو و تعدادی را نیز دستگیر کرده‌اند و حتی تفنگی روی شقیقه آنها گذاشته که اعتراف کنند، اظهار داشت: آقایی هفته گذشته می‌گفت به من پیشنهاد داده‌اند که 50 میلیون به تو می‌دهیم که از محسنی اژه‌ای سؤال کنید و امیدوارم سؤال شما از آن دسته نباشد.  وی افزود: آیا شما خودت این موضوع را دیده‌ای که تفهیم اتهام نشده و آیا این موضوع را از نزدیک مشاهده کرده‌اید. آیا شما آن چیزی را که می‌گویید دیده و آیا آنجا بوده‌اید و برایتان مشخص شد که حکم نداشته‌اند؟ البته نمی‌دانم چنین بازداشتی بوده یا خیر ولی حتماً آنچه که می‌گویید کسی به شما گفته است.  اژه‌ای اضافه کرد: پیگرد قانونی برای شما باید تشکیل شود، به من بگویید که چه کسی این را گفته است، همه اینجا شاهدند که شما این موضوع را دارید به صورت خبری می‌گویید بگویید چه کسی گفته است.  خبرنگاری که این سؤال را مطرح کرده بود، پاسخ داد، مدیرمسئول و همکاران بنده.  اژه‌ای در پاسخ گفت که بگویید دفعه بعد بیایند اگر مدیرمسئول شما هم عین شما گفت پیگیری می‌کنیم چه کسی این حرف‌ها را گفته است.

 

پایان مرخصی مهدی هاشمی

محسنی اژه‌ای در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه درخواست اعاده دادرسی مهدی هاشمی در دیوان عالی تأیید شده یا خیر و اینکه آیا وی به زندان بازگشته است، مطرح کرد: مرخصی مهدی هاشمی امروز تمام شده است اما در حال حاضر اطلاعی از بازگشت وی به زندان ندارم!

 

***

اهدای مسکن 14میلیاردی دانیال‌زاده به همسر فریدون

نماینده مردم تبریز در مجلس بخشی از ارتباطات یکی از بدهکاران کلان بانکی با حسین فریدون برادر رئیس‌جمهور را تشریح کرد.

محمداسماعیل سعیدی در گفت‌وگو با تسنیم، گفت: جمعی از نمایندگان در تذکری به رئیس‌جمهور پیرامون ارتباط حسین فریدون، برادر رئیس‌جمهور با برخی از بدهکاران کلان بانکی از جمله رسول دانیال‌زاده که چندی پیش دستگیر شد، توضیحاتی خواستیم، چرا که ریاست‌جمهوری و جایگاه یک رئیس‌جمهور بسیار مهم است و نباید چنین حواشی در مورد برادر شخص رئیس‌جمهور مطرح باشد. وی ادامه داد: ما پیش از اینکه آقای اژه‌ای این موضوع را اعلام کند و این مسائل به صورت رسانه‌ای انعکاس یابد در تذکری از آقای رئیس‌جمهور درخواست کردیم تا به این موضوع رسیدگی کند و اجازه ندهد چنین شائبه‌هایی پیرامون برادر ایشان مطرح شود، چرا که به جایگاه رئیس‌جمهور لطمه وارد می‌شود. همچنین سندی همراه با این تذکر برای رئیس‌جمهور ارسال کردیم که نشان می‌داد یک واحد مسکونی به ارزش 14 میلیارد تومان توسط آقای دانیال‌زاده به اسم همسر آقای فریدون خریداری شده و ما اسناد آن را به پیوست تذکر برای رئیس‌جمهور ارسال کردیم. این نماینده بر همین اساس تصریح کرد: از رئیس‌جمهور خواستیم تا شفاف‌سازی کند که به چه دلیل یک واحد مسکونی به مبلغ 14 میلیارد تومان برای همسر برادر رئیس‌جمهور خریداری شده، اما هنوز از سوی رئیس‌جمهور پاسخی به این نامه و تذکر داده نشده، البته نمایندگان همچنان پیگیر این موضوع هستند.

 

دانشگاه آزاد آماده تغییر می‌شود

رهبر انقلاب با انتصاب آقای ولایتی به ریاست هیئت مؤسس دانشگاه آزاد موانع حقوقی پیشرفت این دانشگاه را برطرف کردند...

نویسنده : نیره ساری

نگاهی حقوقی به حکم اخیر مقام معظم رهبری در انتصاب رئیس هیئت مؤسس دانشگاه آزاد نشان می‌دهد که با توجه به سکوت اساسنامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، تعیین جایگزین امری لازم و ضروری بوده است.

با رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی و تهی شدن کرسی ریاست هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی، رهبر معظم انقلاب طی حکمی علی اکبر ولایتی را که از اعضای هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی است به عنوان رئیس این هیئت معرفی کردند. رهبر انقلاب در متن حکم به سکوت اساسنامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در چگونگی انتخاب رئیس هیئت مؤسس و ضرورت تسریع در انتخاب فرد عهده‌دار این مسئولیت اشاره داشتند. نگاهی به ماده 8 اساسنامه این دانشگاه نشان می‌دهد که هیئت مؤسس مرکب از ۹ نفر شامل آقایان اکبر هاشمی‌رفسنجانی، سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی، عبدالله جاسبی، علی اکبر ولایتی، حسن حبیبی، سیدحسن خمینی، محسن قمی، حمید میرزاده و یکی از سران فتنه است و چنانچه اعضای هیئت مؤسس به علل مختلف مانند فوت، استعفا، بیماری، برکناری، ناتوانی یا هر علت دیگر به شش نفر کاهش یابد، هیئت مؤسس باید افراد جایگزین به تعداد مورد نیاز را ظرف مدت سه ماه برای عضویت در هیئت مؤسس به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد کند.

 

نگاهی به اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی

در حال حاضر با توجه به فوت حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی،  سید عبدالکریم موسوی و حسن حبیبی و عدم حضور ایشان در هیئت موسس، اعضا به شش نفر کاهش یافته است، اما از سوی دیگر طبق تبصره ۱ ماده 8 آمده است: «چنانچه هر یک از اعضای هیئت مؤسس در سه جلسه متوالی یا پنج جلسه غیر متوالی و به طور غیر موجه شرکت نکنند، مستعفی تلقی می‌شوند و طبق مفاد ماده فوق، جایگزین آنها تعیین می‌شود.»لذا با توجه به این تبصره و اینکه یکی از سران فتنه در جلسات هیئت مؤسس دانشگاه آزاد حضور نداشته و مستعفی به شمار می‌آید، در این حالت تعداد اعضای هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی به پنج نفر کاهش پیدا کرده است.

 

نکته قابل توجه دیگر این است که طبق ماده ۲ آیین‌نامه داخلی دانشگاه آزاد اسلامی جلسات هیئت مؤسس با حضور دو سوم اعضا رسمیت می‌یابد و تصمیمات جلسه با اکثریت اعضای حاضر (‌حدّاقل چهار رأی مثبت‌) به تصویب خواهد رسید که در واقع اکنون به دلیل باقی ماندن تنها پنج نفر از اعضای هیئت مؤسس، این تعداد صلاحیت تشکیل جلسه برای تعیین رئیس هیئت مؤسس را نداشتند.

بر همین اساس است که مقام معظم رهبری با توجه به سکوت اساسنامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در چگونگی انتخاب رئیس هیئت مؤسس در این حالت و ضرورت تسریع در انتخاب فرد عهده‌دار این مسئولیت، با استفاده از اختیارات خود آقای علی اکبر ولایتی از اعضای هیئت مؤسس را به‌ عنوان رئیس هیئت مؤسس منصوب کردند.

 

مهم‌تر آنکه تأکید داشتند با همکاری سایر اعضای محترم هیئت مؤسس و هیئت امنا و شورای عالی انقلاب فرهنگی در تکمیل اعضای هیئت مؤسس و هیئت امنا  اقدام کنند.

 

حد نصاب لازم برای انتخاب رئیس هیئت مؤسس دانشگاه آزاد وجود نداشت

محمد مهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با «جوان» در رابطه با این انتصاب اظهار داشت: انتخاب جانشین هاشمی رفسنجانی در دانشگاه از سوی رهبر معظم انقلاب عین تیزهوشی است؛ چراکه خلأ موجود که به درستی مورد اشاره قرار گرفته است امکان اثر گذاری بر سایر مجموعه را داشت.  این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: با توجه به اینکه حد نصاب لازم وجود نداشت، امکان انتخاب هیئت مؤسس نیز ممکن نبود و باید شورای عالی انقلاب فرهنگی وارد می‌شد که طی شدن چنین فرایندی پروسه طولانی را می‌طلبید. اکنون نیز شورای عالی انقلاب فرهنگی باید هرچه سریع‌تر بتواند جایگزین‌های   لازم را برای اعضای هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب کند. وی همچنین انتخاب شخص ولایتی را به عنوان فردی با تجربه بسیار مناسب دانست و خاطر نشان کرد: دکتر ولایتی فردی با سوابق دانشگاهی درجه بالا است که بی‌شک باید منتظر روند شکوفایی خوبی در دانشگاه آزاد باشیم.

 

همچنین روحانی در گفت‌وگو با «جوان» چگونگی انتخاب رئیس هیئت مؤسس توسط رهبر معظم انقلاب را اینگونه تفسیر حقوقی کرد:«رهبری به عنوان بالاترین مقام رسمی کشور، اختیارات و وظایفی به منظور اعمال مستقیم قدرت دارد که اصل یکصد و دهم قانون اساسی به 11 مورد از مصادیق این اختیارات اشاره کرده است. از آنجا که قانون اساسی، ولایت مطلقه فقیه را پذیرفته و در چارچوب مقررات اسلامی برای او قائل به اختیارات مطلق شده است، نمی‌توان پذیرفت که اختیارات رهبری منحصر به مواردی است که در این اصل ذکر شده است، بلکه آنچه در این اصل آمده نمونه‌هایی از اختیارات ولی فقیه بوده و مسلماً بیان این موارد از باب حصر نیست. قانونگذار با حاکم قرار دادن اصول پنجم، و پنجاه و هفتم قانون اساسی بر اصل یکصد و دهم از احصای همه موارد اختیارات رهبری پرهیز کرده است. در واقع در تفسیر از دیدگاه قانون اساسی در مورد حدود ولایت فقیه نمی‌توان به گونه‌ای از اصل یکصد و دهم تفسیر کرد که اصل پنجاه و هفتم لغو و بیهوده به حساب آید.

 

یکی از مسئولیت‌های مورد اشاره در اصل یکصد و دهم این مورد است:

 

عزل و نصب و قبول استعفای برخی از مسئولان مهم:

‏_ نصب،  عزل و قبول استعفا:

الف_ فقهای شورای نگهبان.

ب_ عالی‌ترین مقام قوه قضائیه.

ج_ رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.

د_ رئیس ستاد مشترک.

هـ_ فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.

و_ فرماندهان عالی نیروهای نظامی و انتظامی.

با این مقدمات و با توجه به سکوت اساسنامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در چگونگی انتخاب رئیس هیئت مؤسس اقدام رهبر معظم انقلاب در تعیین جایگزین امری لازم و ضروری بوده است.

 دانشگاه آزاد در آستانه تحول‌؟

اکنون با تفاسیر موجود به نظر می‌رسد که این انتصاب در کوتاه‌ترین زمان ممکن، با گره‌گشایی جای خالی‌ها در هیئت مؤسس این دانشگاه، ‌ساختارهای تعریف شده انقلاب اسلامی در سطح آموزش عالی را سازنده‌تر و نظام‌مندتر کند و همچنین یکی از اصلی‌ترین مطالبات مقام معظم رهبری در راستای ترویج فرهنگ ناب اسلامی - انقلابی در دانشگاه‌ها را نیز فراهم کند؛ چراکه رزومه انقلابی و تجارب دانشگاهی در فرد مورد نظر و انتخاب شده توسط رهبر معظم انقلاب نشان می‌دهد شرایط هدفمند و انقلابی در انتظار مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی است.

امید است به زودی با حذف بسترهای سیاست‌زدگی که سایه‌سار این دانشگاه بوده است، زمینه‌های شکل‌گیری برای تصمیمات صحیح و بنیادی همراه با ترویج فرهنگ اسلامی فراهم شود.

 

«دهکده مقاومت» سپاه تهران در اختیار مالباختگان پلاسکو قرار می‌گیرد

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه تهران گفت: سپاه تهران رسماً اعلام کرد که دهکده مقاومت را در اختیار تولید‌کنندگان آسیب‌دیده قرار می‌دهد تا کار تولید خود را در این محل انجام دهند.

به گزارش بسیج‌پرس، حجت‌الاسلام عبدالعلی گواهی، مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه تهران در مراسم بزرگداشت شهدای حادثه ساختمان پلاسکو و شهدای بحرین که توسط رژیم آل خلیفه به شهادت رسیدند در حسینیه فاطمه‌الزهرا با اشاره به حادثه تلخ ساختمان پلاسکو گفت: روزهای سختی بر جامعه اسلامی در حال گذر است و جمعی از کارکنان شهرداری تهران در سازمان آتش‌نشانی به شهادت رسیدند. همچنین یاد و خاطره سه جوان انقلابی بحرینی که به دست رژیم آل‌خلیفه به شهادت رسیدند را گرامی می‌داریم که متأسفانه کسی از آنها یادی نکرد.

 

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر هیچ حادثه‌ای به اندازه حادثه ساختمان پلاسکو غم انگیز نبوده است ادامه داد: اقدام آتش‌نشانان اوج ایثارگری است چرا که آنها برای نجات جان مردم از جان خود می‌گذرند و با از خود گذشتگی و جانفشانی جان مردم را نجات می‌دهند. جوانی که به تازگی ازدواج کرده اما برای نجات مردم جان خود را فدا می‌کند نشان از علاقه این فرد به شهادت و ایثارگری دارد.

گواهی با اشاره به کارکنان ساختمان پلاسکو گفت: به دلیل حادثه پلاسکو مردم ما نیز همدردی خودشان را با خانواده‌های شهدای آتش‌نشان نشان دادند و از طرفی برای ضرر نکردن تولید‌کنندگان هدف خود را خرید کالاهای ایرانی قرار دادند و در این چند روز اخیر نیز شعار لباس ایرانی می‌خریم در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد که این اقدام نشان از فهم و شعور مردم ما دارد.  وی افزود: سپاه تهران نیز رسماً اعلام کرد که دهکده مقاومت را در اختیار تولید‌کنندگان آسیب‌دیده قرار می‌دهد تا کار تولید خود را در این محل انجام دهند.

 

وی با بیان اینکه مردم انقلابی در سراسر کشور با اهدای گل به آتش‌نشانان از ایثارگری آنها قدردانی می‌کنند، ادامه داد: آتش‌نشانی یک شغل نیست بلکه عشق و ایثار است و اگر چه مردم ایران غمگین هستند اما یک همدلی بین مردم و مسئولان به‌واسطه حادثه ساختمان پلاسکو به وجود آمده است.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه تهران تصریح کرد: وظیفه مسئولان در این شرایط بسیار سنگین است، مسئولان نباید فضا را سیاسی کنند. امیدواریم با تدبیر مسئولان از تکرار حوادث ناگواری نظیر حادثه ساختمان پلاسکو جلوگیری شود.

 

کشته شدن ۷۰ شبه‌نظامی وابسته به عربستان در یمن

منابع امنیتی یمن از کشته شدن ۷۰ نفر از عناصر شبه نظامی وابسته به عربستان و دولت مستعفی یمن در درگیریهای منطقه «یام» در استان صعده خبر دادند.

یک منبع محلی وابسته به ارتش یمن اعلام کرد که 70 نفر از عناصر شبه نظامی وابسته به عربستان در درگیری‌های دو روز گذشته با نیروهای یمنی در منطقه جبل یام واقع در منطقه نهم استان صعده کشته شدند. وی افزود: در این درگیری‌ها دهها نفر دیگر از عناصر «مزدور» وابسته به عربستان و دولت مستعفی یمن زخمی شدند. شبه‌نظامیان وابسته به عربستان و رئیس‌جمهور مستعفی یمن اواخر هفته گذشته قصد نفوذ به سمت کوههای «یام» در منطقه «نهم» استان صنعا را داشتند که با مقاومت نیروهای ارتش یمن و انصارالله مواجه شدند. نظامیان وابسته به عربستان با وجود پشتیبانی و حمایت هوایی، هنوز موفق نشده‌اند بعد از نزدیک به دو سال، نقطه مهمی در پایتخت را از کنترل ارتش یمن خارج کنند. از سوی دیگر، جنگنده‌های سعودی از شنبه‌شب بیش از 100 بار منطقه «المخا» در جنوب غرب یمن را هدف قرار داده‌اند. شبکه اسکای نیوز به نقل از منابع محلی یمن گزارش داد که در این حملات هوایی بیش از ۵۰ نفر از مردم بی گناه یمن کشته و دهها نفر دیگر نیز زخمی شدند. جنگنده‌های عربستان روز یک‌شنبه همچنین سه بار به مدرسه «الحرس» و به دانشکده پزشکی منطقه الحوک استان الحدیده دو بار حمله هوایی کردند. حملات سعودی به یمن درحالی ادامه دارد که سازمان عفو بین‌الملل و دیده بان حقوق بشر سازمان ملل از جنایات عربستان در یمن و کشتار انسان‌های بی گناه انتقاد کرده‌اند و خواستار پایان دادن به این جنگ خانمان سوز شده‌اند.

 

راه‌اندازی پویش مردمی «‌ایرانی‌ام، ایرانی می‌پوشم»

پـویش مردمی «‌ایرانی‌ام، ایرانی می‌پوشم‌»، با هدف تشویق به خرید پوشاک ایرانی و ابراز همدردی با خانواده‌های آسیب‌دیده حادثه ساختمان پلاسکو، از سوی انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی راه‌اندازی شده است.

در اطلاعیه انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی مبنی بر شکل‌گیری و راه‌اندازی این پویش با اشاره به اینکه این پویش با بهره‌گیری از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در حمایت از تولیدات ملی شکل گرفته، آمده است: همدلی مردم ایران با هموطنان آسیب‌دیده در حادثه اخیر ساختمان پلاسکو، با خرید پوشاک و کفش داخلی، همیاری و همکاری دولت محترم و صاحبان مشاغل در مهار هرچه سریع‌تر این مشکل، ‌مطالبه تبیین دقیق آثار مفید حمایت از تولید ملی از صاحب‌نظران حوزه  اقتصاد مقاومتی برای ملت ایران، تشویق رسانه‌ها به افزایش آگاهی مردم و تبلیغ پوشاک داخلی و سایر تولیدات ملی در راستای اجرای اصول اقتصاد مقاومتی از جمله اهداف شکل‌گیری این پویش است.

 

آوار پلاسکو به منطقه کنترل شده فرستاده می‌شود

جانشین فرمانده نیروی انتظامی گفت: همه آوارهای پلاسکو به منطقه کنترل شده‌ای فرستاده می‌شود تا کلیه اموال مردم حفظ شود.

سردار اسکندر مؤمنی در بازدید از محل حادثه به خبرنگاران گفت: همه آوارها به منطقه کنترل شده‌ای فرستاده می‌شود تا کلیه اموال حفظ شود. همچنین گاوصندوق‌ها و اموال پیدا شده به پلیس آگاهی مرکز واقع در خیابان وحدت اسلامی منتقل شده است. وی با بیان اینکه جای نگرانی برای اموال وجود ندارد، گفت: همه دستگاه‌های امدادی و انتظامی برای حفظ اموال در تلاش هستند. سردار مؤمنی تصریح کرد: محدودیت‌های ترافیکی تا اطلاع ثانوی وجود دارد، ولی در اولین فرصت که شرایط بهبود یابد، از این محدودیت‌ها کاسته خواهد شد.

 

دلار به زیر 3 هزار و 800 تومان نزول کرد

صف فروش ارز مقابل برخی از صرافی‌ها

روز گذشته صف فروش ارز در برابر برخی از صرافی‌های شهر تهران شکل گرفت و نرخ دلار نیز از سایت برخی از صرافی‌ها حذف شد، این در حالی است که برخی از صرافی‌ها روز گذشته دلار را به نرخ 3 هزار و 750 تومان خریداری کردند.

در این بین برخی کارشناسان بر این باورند کنترل نسبی نرخ ارز طی هفته‌های گذشته باعث شد تا برخی از مردم که در گذشته با هدف سفته‌بازی ارز خریداری کرده بودند از دستیابی به سود منصرف شده و ارزهای خود را به نرخ روز به فروش رسانند.

 

به گزارش «جوان»، روز گذشته عده زیادی مقابل صرافی‌ها صف کشیدند تا ارزهای خود را به فروش برسانند، هرچند علت این رویداد به درستی مشخص نشد و این اتفاق از چشم برخی از خبرگزاری‌ها دور ماند، اما یک منبع آگاه به جوان گفت: خرید و فروش ارز به سمت شفاف‌سازی پیش می‌رود، از آن گذشته معامله‌کنندگان ارز متوجه شده‌اند که دولت آنها را رصد می‌کند تا هم هدفشان از خرید و فروش مشخص شود و هم اینکه مالیات این نوع معاملات اخذ شود، این موارد در کنار تزریق بیشتر ارز از سوی دولت به بازار و تصمیم دولت برای بازگرداندن معاملات ارزی از صرافی‌ها به بانک‌ها، عده‌ای را به فروش ارز و خروج از این بازار ترغیب کرد.

 

این منبع مطلع عنوان داشت: صادرات نفتی و غیرنفتی کشور با رشد همراه شده و این شرایط نوید ارقام پایین‌تری را نیز برای بازار ارز می‌دهد، ضمن اینکه شفاف‌سازی بازار ارز در ایران بسیاری از مصارف و تقاضاهای غیرقانونی و سفته‌بازی در این بازار را حذف می‌کند که باید دید دولت و حاکمیت بر شفاف‌سازی بخش ارزی چقدر جدی است.

براساس این گزارش روز گذشته قیمت ارز به نرخ بازار آزاد از خروجی برخی از سایت‌های صرافی‌ها حذف شد و از این گذشته عده‌ای برای فروش ارز در مقابل برخی از صرافی‌ها صف کشیدند. البته باید عنوان داشت که در روزهای آتی وضعیت بازار ارز مشخص‌تر خواهد شد و در آن زمان بهتر می‌شود این بازار را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

نرخ دلار روز  یک‌شنبه وارد کانال 3 هزار و 700 تومان شد، به طوری که در قیمت‌های ابتدایی صبح تا حدود 3 هزار و 795 تومان قیمت خورد و تا 3 هزار و 780 تومان هم ثبت شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.